نوبخت: متوسط حقوق کارمندان دو میلیون و ٩٧٠ هزار تومان است/فعلا برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی نداریم

گروه اقتصادی الف،   3960704167 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که متوسط حقوق کارکنان دولت از حدود یک میلیون و ٤٧٠ هزار تومان در سال ١٣٩٢ به دو میلیون و ٩٧٠ هزار تومان در سال جاری افزایش یافته است.

متوسط حقوق کارمندان دو میلیون و ٩٧٠ هزار تومان است/فعلا برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی نداریم

به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت در نشستی خبری به تشریح برنامه‌های اقتصادی دولت به ویژه از منظر برنامه و بودجه پرداخت.

وی به وضعیت مهمترین منبع افتصاد ایران یعنی نفت پرداخت و توضیح داد که به دلیل کاهش قیمت هر بشکه از ١٠٤ دلار در سال ١٣٩٢ به حدود ٤٣ دلار در سال گذشته، حدود ٥٨ درصد کاهش داشته است.

نوبخت گفت: مجموع درآمد نفتی در دولت یازدهم و از سال ١٣٩١ تا ١٣٩٥ حدود ١٥٧ میلیارد دلار بوده است در حالی که در دولت دهم و از فاصله ١٣٨٨ تا ١٣٩١ حدود ٢٥ هزار میلیارد دلار بوده که نشان دهنده کاهش ٣٧ درصدی در آمد نفتی دو دولت یازدهم است.

وی همچنین به تغییرات هزینه ای دولت اشاره کرد و گفت: هزینه‌های جاری از حدود ١٢٠ هزار میلیارد تومان سال ١٣٩١ به ٢٠٧ هزار میلیارد تومان سال ١٣٩٥ رسیده است. در مقابل بودجه‌های عمرانی از ٢٢ هزار میلیارد تومان به ٤٢ هزار میلیارد در سال گذشته افزایش یافته است. بر این اساس رشد اعتبارات هزینه‌ای تا ٧٣ درصد و عمرانی تا ٩٠ درصد بوده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: هزینه‌های جاری با توجه به اهمیت بخش‌های در بر گیرنده آن جای کسر و یا صرفه جویی چندانی ندارد، بنابر این در مورد پرداخت پرسنلی اقدام انقباضی نداشتیم. این در حالی است که حداقل حقوق کار کنان از ٤٩٠ هزار تومان در سال ١٣٩٢ به یک میلیون و ٣٥ هزار تومان در سال جاری رشد داشته است. همچنین متوسط حقوق از یک میلیون و ٤٧٠ هزار تومان به دو میلیون و ٩٧٠ هزار تومان رسیده است.

یارانه ها ٤٢ هزار به ٤٢ هزار است

اما در ادامه این نشست نوبخت در مورد اینکه با وجود تاکیدی که دولت همواره بر کاهش هزینه ها دارد، همچنان نتوانسته طی چهار سال گذشته تاکنون اقدام قابل توجهی در کاهش هزینه‌های ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها داشته باشد و به ویژه برای غربالگری یارانه بگیران و حذف غیر نیازمندان انجام دهد. در این شرایط دولت چه برنامه‌ای برای پرداخت‌های هدفمند و حذف غیر نیازمندان داشته و آخرین هزینه‌ها و درآمدهای هدفمندی در چه وضعیتی قرار دارد توضیحاتی به ایسنا کرد. وی البته در مورد برداشت ١٢ هزار میلیاردی که بابت پرداخت یارانه طی پنج ماهه اول امسال نیز توضیح داد.

وی گفت: منابع هدفمندی یارانه ها ازمحل افزایش قیمت حامل های انرژی و همچنین مجوز برداشت از خزانه تامین می‌شود که طی چند سال اخیر حدود ٤٨ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود. این در حالی است که آنچه طی سال های اخیر از درآمد این بخش به سازمان هدفمندی یارانه‌ها اختصاص پیدا کرده حدود ٣٢ هزار میلیارد تومان است.

نوبخت ادامه داد: با توجه به پرداختی حدود ٤٢ هزار میلیاردی در سال برای پرداخت‌های نقدی مانده از خزانه برداشت می‌شود که طی سال های اخیر بین ١٠ تا ١٢ هزار میلیارد تومان بوده است. با توجه به این که از سال ١٣٩٢ تنها یکبار افزایش قیمت حامل انرژی داشتیم عملا منابع و مصارف در ٤٢ هزار میلیارد به ٤٢ هزار میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که اگر قرار باشد منابع تا ٤٨ هزار میلیارد مجوز قانون بودجه پیش برود باید قیمت حامل های انرژی به طور قابل توجهی افزایش یابد.

وی در مورد اینکه طبق اعلام مجلس دولت در پنج ماه اول امسال حدود ١٢ هزار میلیارد تومان از خزانه برای پرداخت‌های نقدی یارانه داشته است توضیح داد که از منابع ناشی از هدفمندی یارانه ها در هر ماه بخشی به سازمان هدفمندی و بخشی هم به عنوان سهم و هزینه سازمان های مربوطه واریز می شود. این در شرایطی است که تا این لحظه شرکت پالایش و پخش و گاز حدود ٦٠٠٠ میلیارد تومان از سهم سازمان هدفمندی یارانه ها را پرداخت نکرده است.

نوبخت به دلیل عدم پرداخت از سوی شرکت پالایش و پخش و گاز نیز اشاره کرد و گفت که حساب این شرکت به دلیل بدهی مالیاتی بسته شد و نتوانست با وجود اینکه منابع در اختیار داشت آن را به ما پرداخت کند. در این حالت با توجه به اهمیت پرداخت یارانه نقدی در زمان مقرر ما این ٦٠٠٠ میلیارد را از خزانه برداشت کردیم .

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد که شرکت پالایش و پخش به طور حتم بدهی ٦٠٠٠ میلیاردی خود را به سازمان هدفمندی پرداخت و این رقم به خزانه بر می‌گردد.

فعلا هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی نداریم

معاون رئیس جمهوری در ادامه در مورد برخی خبرها مبنی بر تصمیم دولت برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی تاکید کرد که دولت فعلا هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل های انرژی نداشته و برنامه ای در این زمینه مطرح نیست.

وی گفت: البته هر گونه تغییری منوط به مجوز مجلس در قانون بودجه ١٣٩٧ است. مجوزی که در سال جاری نیز وجود داشت، اما دولت برای ملاحظاتی از جمله جلوگیری از تورم در این باره اقدام نکرده است.

نرخ های بازار غیر رسمی، قیمت واقعی دلار نیست

درباره نرخ مناسب دلار از نگاه دولت نیز از نوبخت سوال شد. وی بیان کرد که فکر می کنند نرخ دلار مبادله ای در همین حدی که قرار دارد تا حدودی منطقی است. ولی برای تک نرخی شدن ارز هدف تعیین نرخ فعلی بازار آزاد نیست و نرخی بین بازار آزاد و مبادله ای خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه نرخ های موجود در بازار آزاد قیمت واقعی دلار نیست گفت: نظام ارزی ما شناور مدیریت شده است از این رو هر گاه نوسان غیر متعارفی در بازار رخ دهد به طور حتم به آن ورود کرده و بازار را کنترل خواهد کرد.

دیدگاه کاربران

زهرا۱۰۹۴۴۷۱۲:۴۵:۲۸ ۱۳۹۶/۷/۴
من نمیدونم این متوسط حقوق از کجا میاد. در شرکتی که من کار میکردم که یکی از شرکت های فنی بزرگ دولتی بود و اکثرا کارشناسی ارشد از دانشگاه های سراسری تهران داشتن با چند سال سابقه کار حقوق به سه میلیون تومان نمیرسید.
یک کارمند۱۰۹۴۵۹۱۲:۵۸:۵۸ ۱۳۹۶/۷/۴
لطفا ایشون بفرمایند کدوم کارمندان منظورشون هست که متوسط ماهی حدود سه میلیون حقوق میگیرن!!!!!!!! من کارمند رسمی با دوازده سال سابقه کار با مدرک فوق لیسانس فنی مهندسی حکمم 2/400/000 تومن هست که با کسر بیمه و مالیات و با اینکه کسورات دیگه ای به غیر از این دو ندارم حدود 2/200/000 تومن دریافتیم هست. وقتی میگیم متوسط یعنی حدود 50 درصد کارمندا رو باید شامل بشه. شاید کارمندان خاصصصصص منظور هست!!!!
کارشناس ارشد دانشگاه علوم پزشکی ایران۱۰۹۴۷۵۱۳:۲۴:۲۲ ۱۳۹۶/۷/۴
من مدرک کارشناسی ارشد دارم و کارمند رسمی دانشگاه علوم پزشکی ایران هستم. اکنون پس از 23 سال سابقه کار حقوقم حتی به 2 میلیون و 300 هزار تومان هم نمی رسد!!! تازه مثلا من و امثال من جزو کارکنان با مدرک دانشگاهی بالا هستند که حقوق مان حتی زیر 2 و نیم میلیون است. حالا چگونه است که حقوق متوسط نزدیک 3 میلیون شده است؟؟؟ پس نتیجه می گیریم یا در حق کارکنان غیر درمانی وزارت بهداشت ظلم شده و می شود یا آماری که اعلام شده آمار صحیحی نمی باشد.
ناشناس۱۰۹۴۷۹۱۳:۲۶:۴۸ ۱۳۹۶/۷/۴
چرا با وجود هجده سال سابقه کار در آموزش و پرورش هنوز حقوق من به میزان متوسط حقوق کارمندان نرسیده و فاصله زیادی با آن دارد؟
ناشناس۱۰۹۴۸۰۱۳:۲۸:۳۰ ۱۳۹۶/۷/۴
من به یک امریکایی تو اتوبوس گفتم بیشتر ما تو ایران سیصد دلار حقوق میگیریم تعجب کرد و گفت ما تو امریکا فقط واسه سگ مون سیصد دلار خرج میکنیم شماها چطور با سیصد دلار زندگی میکنین.من کلی خجالت کشیدم با این حرف
رضا۱۰۹۴۸۵۱۳:۳۳:۱۸ ۱۳۹۶/۷/۴
ببخشید این متوسط حقوق کارمندان که ایشان می فرمایند کاملا غلط است البته به یه شرطی درست درست درمیاد که حقوق های نجومی مدیران را هم در میانگین اثر بدهند !!!!
ناشناس۱۰۹۴۹۴۱۳:۴۲:۱۶ ۱۳۹۶/۷/۴
رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که متوسط حقوق کارکنان دولت از حدود یک میلیون و ٤٧٠ هزار تومان در سال ١٣٩٢ به دو میلیون و ٩٧٠ هزار تومان در سال جاری افزایش یافته است. جالب اینجاست که علیرغم افزایش متوسط حقوق کارمندان، این افزایش به گونه ای بوده است که به بی عدالتی و تعمیق شکاف طبقاتی بوده دامن زده است. به طوریکه حقوق اینجانب در سال ۱۳۹۲ بیش از یک میلیون و ۴۷۰ هزار تومان یعنی بالای متوسط قرار داشت ولی حالا با فاصله زیادی زیر متوسط هستم یعنی حقوقم بیش از ۹۰۰ هزار تومان کمتر از متوسط اعلام شدهً دو میلیون و نهصد هزار تومان است. یعنی مسئولین اقتصادی دولت محترم الفبای سیاست گذاری اقتصادی را که باید در جهت کاهش فاصله طبقاتی و افزایش رفاه عمومی باشد را یا نمی دانند و یا رعایت نمی کنند و هزینه های دولت نه تنها از بین می رود بلکه در جهت افزایش فقر عمومی و تعمیق فاصله طبقاتی عمل می کند.
محسن۱۰۹۵۰۷۱۳:۵۵:۴۹ ۱۳۹۶/۷/۴
همه معلمان زیر میانگین هسستند اگر معلمان حذف کنند قطعا میانگین دیگرانمیره بالای 4 میلیون
اميد۱۰۹۵۱۴۱۴:۰۱:۱۴ ۱۳۹۶/۷/۴
پس ما كه كارمنديم با حقوق 2600 خيلي عقبيم. آنقدر نجومي بگير وجود داره كه ماها هيچ هستيم.. داريم به فنا مي رويم....
ناشناس۱۰۹۵۲۵۱۴:۱۲:۵۰ ۱۳۹۶/۷/۴
چرا در شرایطی که بخش خصوصی به دلیل مطالبات از دولت وشرکتهای وابسته توانائی پرداخت حقوق کارکنان خود را ندارد، دولت متوسط حقوق کارکنان را به 3 میلیون تومان رسانده؟!!!! چرا بدهی دولت به تولید کننده وپیمانکار در اولویت قرار نمی گیرد؟!!!
SMAH1۱۰۹۵۳۰۱۴:۱۹:۰۴ ۱۳۹۶/۷/۴
وقتی رئیس دولت 20 میلیون می گیرد و نجومی بگیر هم داریم(!) و متوسط حقوق میشود 2 و نیم میلیون،ببینیم که چند نفر باید حقوق یک میلیونی بگیرند!
ناشناس۱۰۹۵۶۹۱۴:۵۶:۳۳ ۱۳۹۶/۷/۴
البته نه همه و صد البته كه بعضي كاركنان ماهها است حقوق نگرفته اند و ياخقوقشان انقدر دير و زود برداخت ميشود كه ديگر كنترلي بر در امد خود نميتوا نند داشته باشند ضمن انكه اين كاركنان محترم به بازارياني كه كرايه مغازه شان را هم بعضا نميتوانند در بياورند نظر دارند و بازاري خرده بايي كه با وضغيت ركود حاكم بر بازار نميتوانند كرايه مغازه خود را در بياورند چشم دوخته اند همسر من بازنشسته است از بازاريان بخاطر اقتصاد مملكت دفاع ميكنم نه بخاطر خودم
ناشناس۱۰۹۷۹۶۲۱:۲۲:۳۹ ۱۳۹۶/۷/۴
وزیر کار خجالت.... متوسط وزارت کار کمتر از میانگین کارکنان.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین