داستان متفاوت اربیل و سلیمانیه!

گروه جهان الف،   3960704124

شور و هیجان در اربیل رو به افزایش است؛ جایی که مسعود بارزانی بسیار محبوب است. اما 150 مایل به سمت شرق در سلیمانیه، همه‌چیز مانند روزهای معمولی پیش می‌رود.

داستان متفاوت اربیل و سلیمانیه!
شور و هیجان در اربیل رو به افزایش است؛ جایی که مسعود بارزانی بسیار محبوب است. اما 150 مایل به سمت شرق در سلیمانیه، همه‌چیز مانند روزهای معمولی پیش می‌رود. خیابان‌ها با مشتریان حراجی‌های روز یکشنبه پر شد. قهوه‌خانه‌ها طبق معمول با مردانی پر شد که بازیِ دومینو را به بحث‌های سیاسی ترجیح می‌دادند. و در بلوارها و میدان‌ها شهر، تقریباً هیچ پرچمی از اقلیم کردستان دیده نمی‌شود. در روز همه پرسی، دو مرکزِ بزرگ این منطقه همانند "داستانِ دو شهر" بودند. هفته گذشته در اربیل "مرکز رفراندوم" حسِ فستیوال گونه‌ای محله‌های شهر را فراگرفته است. پرچم‌ها از ساختمان‌ها و ماشین‌ها و مغازه‌ها آویزان اند و سپیده‌دم خودمختاری را اعلام می‌کردند.
 
اما 150 مایل به سمت شرق در سلیمانیه، هیچ نشانی از جشن و شور یا رفراندومی که قرن‌ها هدف والای کردها بوده، دیده نمی‌شد. در میان عکس‌های قهوه‌خانه "شاب" از انقلابیون، شاعران و محققان، یک پرچم کردستان نیز در میان قاب دیده می‌شد. در هیچ‌کدام از قاب‌ها تصویر "مسعود بارزانی" دیده نمی‌شد.

قطبی شدن کردهای عراق در آستانه همه‌پرسی تاریخی

مناطق کردنشین 

 بیش از دو دهه است که اربیل و سلیمانیه پایگاه‌های قدرتِ رقیب یکدیگر در شمال عراق بوده‌اند. اربیل خانه خاندان بارزانی است و سلیمانیه جایگاه خاندان طالبانی. مردم کردستان حتی در آستانه نقطه عطف تاریخی خود نیز دوقطبی و متفرق مانده‌اند. بارزانی که دو سال پیش پس از اختلاف بر سر قدرت به رهبر بالقوه کردها تبدیل شد، در اربیل محبوبیت دارد. اما ساکنان سلیمانیه همه‌پرسی او را یک اقدام سیاسی حزبی می‌دانند. "نوری کاکا خان" یک سرباز قدیمی که در قهوه‌خانه دومینو بازی می‌کرد گفت: "مشکلِ مردم ما همین است. عقلشان به چشمشان است. آنچه می‌بینند را باور می‌کنند. فکر می‌کنند این پروژه توسط بارزانی ترتیب داده‌ شده است. اما تقصیرِ خانواده بارزانی نیست. مشکل بزرگ‌تر از آن است."

وی ادامه داد: "این اولین بار در تاریخ است که کردها سرنوشت خود را تعیین می‌کنند. این تصمیم نباید بر اساس شخصیت افراد گرفته شود. مهم است که تمام تفاوت‌هایمان را کنار بگذاریم و در حمایت از کشورمان رأی دهیم."

 

خان با اشاره به موضوعی که در جامعه کرد اهمیت پیدا کرد اما توسط رهبران از بین رفت گفت: "بیش از صدسال است که در سرزمین خودمان سرکوب می‌شویم."  بارزانی روز جمعه در نشستی در سلیمانیه کنارِ ابراهیم احمد حاضر شد تا اتحاد خود را در مواجهه با مخالفت‌های شدید بین‌المللی نشان دهند. دو حزب سیاسی دیگر به نام‌های "گوران" و "گروه اسلامی ‌کردستان" جلسه پارمان را تحریم کردند و خواستار تعویق همه‌پرسی شدند.

قطبی شدن کردهای عراق در آستانه همه‌پرسی تاریخی

مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق در یک کنفرانس مطبوعاتی در اربیل

 اما این اتفاق نیفتاد و اکنون بارزانی کردها را به سمت یک رأی‌گیری هدایت کرده، اما بدون وحدت و مشروعیتی که انتظار داشت. "امید جلال" یکی از مشتریان قهوه‌خانه و حامی حزب گوران گفت: "اولین بار در تاریخ است که کردها تصمیم گرفتند کاری به اختیار خودشان انجام دهند. ما مانند مردم اسکاتلند هستیم."

 درباره عدم وجود اشتیاق کافی گفت: "مردم سلیمانیه فهمیده‌تر و بافرهنگ‌تر هستند. مردم اربیل بیشتر قبیله‌ای هستند و با مسائل با سادگی برخورد می‌کنند. من به‌شخصه از ایده‌ی سپردن رهبری کردها به یک خانواده استقبال نمی‌کنم. شخص دیگری را می‌پسندم. ما به زمان بیشتری نیاز داریم."

 بارزانی روز یکشنبه همه‌پرسی را طبق برنامه قبلی برگزار کرد. با حمایت حزب PUK حتی در مناطق آشفته "کرکوک" و شهرهای جنوبی، احتمالاً بارزانی تصور می‌کرد در اقداماتش موفق شده است. دیپلمات‌های اروپایی نیز اعتقاددارند که حمایتِ PUK (هر چقدر هم که با نارضایتی باشد)، نقطه‌ی عطفی را برای کردها رقم می‌زند.

 ناظر بین‌المللی مستقر در اربیل گفت: "او باید تمام گروه‌ها را در این قضیه درگیر می‌کرد. این رأی‌گیری نشان داد کردها چقدر نامتحد هستند."

 منبع: گاردین

ترجمه:  فرارو

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین