کوچ بارندگی به دشت‌ها

گروه اقتصادی الف،   3960628102

آمارها می‌گویند بارندگی در سال آبی جاری (ابتدای مهر۹۵ تا دیروز) بالغ‌بر ۴درصد نسبت به سال آبی گذشته و ۳درصد نسبت به میانگین بارش‌های ۴۸ساله کاهش یافته است.

همشهری در ادامه نوشت: از سوي ديگر براساس جداول منتشر شده از وضعيت بارندگي در 6حوضه آبريز اصلي كشور، بارندگي در حوضه آبريز فلات مركزي كشور 20درصد و بارندگي‌هاي حوضه خليج‌فارس و درياي عمان 2درصد افزايش يافته است درحالي‌كه بارش‌هاي 4حوضه آبريز باقي مانده، بين 28 تا 36درصد كاهش نشان مي‌دهد؛ مسئله‌اي كه عملا به‌معناي به هم ريختن توازن در تقسيم آب كشور بوده و به كاهش ورودي آب اغلب سدها منجر شده است.
  • كاهش ورودي آب به سدها

مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران اعلام كرده است: كاهش بارش‌ها در سال آبي جاري در حالي تجربه مي‌شود كه از يك سو عمده بارندگي‌هاي در دشت‌ها اتفاق افتاد و در ارتفاعات كمتر شاهد بارش بوده‌ايم و از سوي ديگر نوع بارش‌ها نسبت به سال گذشته از شكل برف به باران تغيير شكل داده و از ميزان بارش‌هاي مؤثر (بارش‌هاي با ارتفاع بيش از 10ميلي‌متر) كاسته شده است.
به گفته محمد حاج رسولي‌ها، اين عوامل دست به‌دست هم داده‌اند تا ورودي آب به سدهاي كشور نسبت به سال گذشته 12 تا 13درصد كاهش داشته باشد و در حوضه رودخانه‌ها نيز كاهش بارندگي‌ها نسبت به سال قبل به حدود 7درصد برسد.

در شرايطي كه فقط 4روز ديگر تا پايان سال آبي جاري (اول مهر95 تا 31شهريور96) باقي مانده است، نشانه‌هاي كوچ بارندگي به دشت و خالي شدن سدها در منطقه تهران بيشتر به چشم مي‌آيد به‌گونه‌اي كه هم‌اكنون از مجموع يك ميليارد و ۹۳۰ميليون مترمكعب ظرفيت مخازن ۵ سد اصلي تأمين آب شرب كلانشهر تهران،

فقط ۸۷۷ميليون مترمكعب آب پشت اين سدها ذخيره شده و چيزي در حدود 54درصد ظرفيت اين سدها خالي مانده كه بخش زيادي از آن به‌دليل خالي بودن ظرفيت مخزن سد لار است. به گزارش تسنيم، حجم مخزن اين سد 960ميليون مترمكعب است اما تنها 118ميليون مترمكعب آب در پشت اين سد ذخيره شده كه مهم‌ترين دليل اين كسري ذخيره، فرار مستمر آب از مخزن اين سد عنوان مي‌شود.

  • كار آب به كجا مي‌رسد؟

ميزان هدررفت ضايعات آب در سطح كشور بين ۳۰ تا ۳۵ درصد اعلام مي‌شود و اين يعني در وضعيتي كه كشور با بحران آب مواجه است، چيزي در حدود ۲۴ميليارد مترمكعب آب دور ريخته مي‌شود. در اين ميان، عيسي كلانتري، رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست كشور مي‌گويد: طبق استانداردهاي جهاني كشورهايي كه تا ۲۰درصد از منابع آب تجديدپذير استفاده مي‌كنند مشكلي ندارند ولي كشورهايي كه بالاي ۴۰درصد از اين منابع را مورد بهره‌برداري قرار مي‌دهند بالاي خط قرمز و در معرض مخاطرات جدي هستند اين در حالي است كه ايران در شرايط كاملا بحراني ۱۱۰درصد از منابع آب تجديدپذير خود را استفاده مي‌كند.

به گفته او هم‌اكنون ميزان آب تجديد پذير در ايران به حدود 88ميليارد مترمكعب مي‌رسد و ميزان آب مصرفي در كشور ۹۷ميليارد مترمكعب در سال برآورد مي‌شود.براساس اين گزارش براي رسيدن به حداقل استاندارد بهره‌برداري از منابع آب تجديدپذير يعني استفاده حدود ۴۰درصدي از اين منابع، بايد مصرف آب كشور به ميزان ۶۰ ميليارد مترمكعب در سال كاهش پيدا كند و به‌عبارت ديگر به يك سوم ميزان فعلي برسد. مسئله‌اي كه البته به‌نظر نمي‌رسد با وضعيت فعلي بارندگي‌ها و شيوه مصرف و مديريت منابع آب، دست‌يافتني باشد و بايد تمهيدات كارشناسي و علمي براي آن انديشيده شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین