فرسوده سازی در بافت فرسوده

حمید نجف، گروه تعاملی الف،   3960621011 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
 فرسوده سازی در بافت فرسوده

در حالي، حمايت از نوسازي در بافت هاي فرسوده چند سالي است که از سوي شهرداري تهران، وزارت راه، مسكن و شهرسازي و ساير سازمانهاي مالي و بانكی در دستور كار قرار گرفته كه متاسفانه عدم نظارت صحيح در چگونگي اين روند،‌ مناطق مركزي تهران را با چالشي جديد رو به رو ساخته است.
اگر تا ديروز دو عامل اصلي نشست زمين و زلزله تهديد كننده جان مردم بود اين روز ها با سهل انگاري بعضي از مسئولان حوزه ساخت و ساز شهري خطر جديدي به آن اضافه شده است، خطر ناشي از ريزش بنا هاي ظاهرا نوساز، ساختمان هايي كه توسط بعضي از بساز و بفروش هاي شياد و بعضا بدون هيچگونه نظارتي در گوشه و كنار شهر مي رویند.

افرادي كه با دور زدن قانون از طريق روابط غیررسمی و بعضا پرداخت رشوه، ابزار هاي نظارتي موجود در شهر داري ها و سازمان های نظارتی كشور را بي اثر ساخته اند. بدون ترديد نوسازی بافت های فرسوده اقدامي بسيار پسنديده است اما مهمتر از آن چگونگی انجام اين مهم است، اينكه بدون رتبه بندي به هر فرد منفعت طلبی به عنوان سازنده جواز ساخت اهدا شود و به خيال نظارت مهندسين ناظر بعضا بي مسئوليت بنشینیم، حاصل آن املاکی مي شود كه اين روزها در سطح شهر فراوانند، بناهايي بدون استحكام و ايمني لازم ساختمان هایی که در قماري به نام بي مسئوليتي بالا می روند و جان شهروندان ساکن در خود را تهدید می کنند.

اينكه ايمني تنها به عنوان شعاري براي سخنراني ها و تدوين برنامه هاي غير قابل اجراي بكار رود، نشانی جز بي مسئوليتي ندارد. واقعيت تلخ اين است كه هر چند شهرداري ها و سازمان هاي نظارتي با ابزار هاي تشويقي متعدد سهم بسزايي در تحريك مردم به نوسازي داشته اند اما ضعف در نظارت ساخت و ساز به و يژه در بافت های فرسوده موجبات نارضايتي بيشتر مردم را پديد آورده است. در اثبات اين مدعا فقط كافي است كه مسئولين مربوطه دمي از اتاق هاي خود خارج شوند و با حضور در اين مناطق مركزي و جنوبي پايتخت با مردم هم كلام شوند یا سری به آمار شکوائیه ها در دادگاه ها بزنند. اساسا ساختمان هايی كه براي دستيابي به سود بيشتر از مصالح نامرغوب، كارگران ساده افغان و فقدان نظارت كافي برخوردار باشد، حاصلي جز نا ايمن بودن و تهديد جاني سكنه خود ندارد.

وقتي نظام رتبه بندی صحيحي در واگذاری جواز ساخت به افراد و همچنین نظارت دقیقی در جريان كار وجود نداشته باشد، نتيجه چيزي نيست جز فرسوده سازي بيشتر، اینکه املاک قدیمی با عمر متوسط پنجاه سال را با ساختمان هاي ظاهرا نوسازی با عمر حدود ده تا پانزده سال جایگزین کنیم اشتباه است. متاسفانه عدم نظارت صحیح شهرداری ها و سازمان نظام مهندسی كشور و همچنين منفعت طلبی بی اندازه بعضی از سازندگان شرایطی را بوجود آورده که ما به جای نوسازی در حقیقت شاهد فرسوده سازی در بافت های فرسوده و سایر مناطق شهری هستیم.

وضعیتی که اگر چشم های تیزبین رسانه کمک کند و دوری در مناطق مرکزی شهر بزند صحنه هایی را به تصویر خواهد کشید كه بيش از همه نشان از سو مديريت دارد و اجحاف آشکار در حق مردم.

دیدگاه کاربران

رضا۱۰۱۱۶۶۰۹:۱۸:۰۷ ۱۳۹۶/۶/۲۱
خیلی خوب است که بافت های فرسوده حال به هرشکلی بازسازی شوند.امانبایداین مهم به حذف هویت فرهنگی وتاریخی شهرها منجرشودکاری که سالهاست دربرخی مناطق ازجمله شهرباستانی کرمان درحال انجام است. آمدندشهرداری بنام بافت قدیم ایجادکردندوخانه ها وکوچه های صدها وهزارها ساله وخانه ها حمام ها کاروانسراهای فوق العاده زیبارا بنام فرسوده ونوسازی تخریب کردند.یعنی قادربه درک تفاوت مفهوم بافت تاریخی وبافت فرسوده نبودند.اکنون بافت نازیبا وفرسوده شهرباقی مانده وبافت تاریخی این کهن شهرپنج هزارساله رامنهدم کرده اند(تنها کلانشهرایرانی که نامش دربیستون ولوحه کورش آمده)متاسفانه باقی مانده بافت تاریخی وحتی بناهای شاخص وبی نظیری مثل کاروانسرای حاج آقا علی به بهانه فرسوده بودن درحال تخریب است تابنای خشن وبی قواره سیتی سنتروکیل درجوارآن ساخته شود.من فکرمی کنم مافیای پول ونفوذهرآنچه رااراده کندحتی به قیمت سواستفاده ازمفاهیم علمی به نفع خودتفسیرمی کند.مواظب این بخش قضیه هم باشید.ارادتمندعضوهیات علمی دانشگاه شهیدباهنرکرمان
ناشناس۱۰۱۲۵۰۱۰:۴۶:۵۳ ۱۳۹۶/۶/۲۱
درود بر شرفت نويسنده اين يادداشت و درود بر سايت الف
ناشناس۱۰۱۲۷۲۱۱:۱۶:۵۷ ۱۳۹۶/۶/۲۱
تشکر ویژه از نویسنده محترم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین