گرما یقه صنایع را گرفت

گروه اقتصادی الف،   3960505058

آماده‌باش وزارت نیرو به تمامی شرکت‌های صنعت آب‌و‌برق؛ افزایش دما در راه است

گرما یقه صنایع را گرفت
 وقايع‌اتفاقيه نوشت: صنايع و واحدهاي توليدي در زمستان قرباني قطعي‌هاي مکرر گاز هستند و در تابستان زير فشار قطعي‌هاي هميشگي برق. هر بار در سردترين و گرم‌ترين روزهاي سال، اولويت تأمين گاز و برق با مناطق شهري بوده و شهرک‌هاي صنعتي زيربار اين قطعي‌هاي مکرر خسارت مي‌بينند. حکايت قطعي‌هاي مکرر برق با بالارفتن دماي هوا، اين‌روزها دغدغه بزرگ شهرک‌هاي صنعتي و واحدهاي توليدي است؛ هر چه درجه هوا بالاتر مي‌رود، احتمال بالارفتن قطعي برق در اين بخش‌ها شدت بيشتري مي‌گيرد و صداي گله‌هاي توليدکنندگان را بلندتر به گوش مي‌رساند.
 
واقعيت اين است که قطعي ناگهاني برق براي صنايع، مشکلات زيادي را به همراه داشته که از آن ميان مي‌توان به صدمه ديدن دستگاه‌ها، از بين ‌رفتن و فاسدشدن موادخام، ‌آلودگي هوا، تعطيلي خطوط توليد و بيکاري کارگران و از بين ‌رفتن محصولات در هنگام انتقال ميان خطوط توليد و در نتيجه واردآمدن خسارات ميلياردي روزانه به صنايع، اشاره کرد. حالا فصل داغ روايت از همين چالش‌ها و دغدغه‎‌هاست؛ مخصوصا امسال که فصل گرما زودتر از راه رسیده و با توجه به گفته‌هاي مدير عامل شرکت توانير مصرف برق نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، رشدي هشت درصدي را تجربه کرده است.
 
حالا تابستان به گرم‌ترين روزهاي خود رسيده و هفته‌هاي گرم و سوزان هوا در کمين بلعيدن حجم بالايي از برق شبکه‌ها هستند تا بار ديگر اين قطعي‌ها راه خود را به صنايع و شهرک‌هاي توليدي باز کرده و باز هم بخش‌هاي خانگي و عمومي در اولويت‌هاي اصلي شرکت‌ برق باشند. 13 تيرماه امسال بود که پيک مصرف برق در کشور با ثبت رکوردي تاريخي، از رسيدن مصرف به بيش از 55 هزار و 400 مگاوات حکايت کرد و داستان دنباله‌دار قطعي‌هاي برق در شهرک‌هاي صنعتي روايت شد. اين درحالي است که مصرف برق صنايع، حکايت از فاصله‌اي قابل‌توجه بين مصرف برق شهري و صنعتي دارد. بر‌اساس گزارش شبکه برق ايران، مصرف برق صنايع از چهار هزار و 324 روز 26 تير ماه، به چهار هزار و 26 در آخرين روز تير ماه رسيده؛ به عبارتي مصرف برق صنايع نسبت به مصارف شهري نوساني‌تر بوده و در اغلب روزهاي گرم سال، با روندي نزولي به ثبت رسيده است؛ روندي که به نظر مي‌رسد، بي‌ربط به قطعي‌هاي برق نبوده و با توجه به فشاري که به شبکه برق کشور وارد شده، باز هم برق صنايع را دچار قطعي‌هاي مکرر کرده است.
 
مشکلات صنايع و آسيبي که هر ساله با رسيدن فصل گرما متحمل مي‌شوند، امسال پرحاشيه‌تر از سال‌هاي گذشته است؛ مخصوصا حالا که پيش‌بيني شده از روز چهارشنبه هوا گرم‌تر مي‌شود و احتمال قطعي باز هم وجود دارد. مشکل قطعي برق و خسارتي که هر باره متوجه صاحبان صنايع مي‌شود، ديروز راه خود را به يکي از شهرک‌هاي صنعتی باز کرد و صداي گله‌هاي فعالان اقتصادي در شهرک صنعتي عباس آباد را به گوش رساند.
 
ديروز مديران شهرک صنعتي عباس‌آباد ميزبان رئيس اتاق تهران بودند و گله‌هاي فراواني را از اين قطعي‌ها و خسارت‌هاي ميلياردي داشتند. صحبت از مشکلات صنايع اين شهرک در ابتدا با گله رئيس هيأت‌مديره شهرک صنعتي عباس آباد به اطلاع مسعود خوانساري رسيد. سيد سجاد هاشمي مشکل قطع برق را مهم‌ترين مسئله حال حاضر صنايع فعال در اين شهرک خواند و گفت: گاهي از ساعت هشت صبح تا سه بعدازظهر برق شهرک قطع شده است که اين اتفاق براي صنايع فعال در اين شهرک يک فاجعه است. چون علاوه‌براين که قادر به توليد و استفاده از سرمايه و نيروي کار خود نيستند، عمدتا مواد اوليه موجود در خط توليد خود را از دست مي‌دهند.
 
مشکل قطعي برق صنايع و واحدهاي توليدي مشکل امروز و ديروز نيست، سال‌هاست که فعالان شهرک‌هاي صنعتی از اين موضوع رنج مي‌برند و با قطعي‌هاي ناگهاني برق دچار خسارت‌هاي چندين ميلياردي مي‌شوند.
 
گله‌هاي فعالان اين شهرک بي‌شمار بود و قطعي برق يکي از مهم‌ترين نکته‌هايي بود که مدير عاملان شرکت‌ها به آن اشاره مي‌کردند. احمد اورعي، مدير عامل شرکت خدماتي شهرک صنعتي عباس آباد، هم به مشکل قطعي برق در اين شهرک اشاره کرد و گله‌هاي بسياري از اين موضوع داشت. او با اشاره به هزار و 281 واحد فعال در اين شهرک، قطعي برق را به‌عنوان يکي از مشکلات اصلي اين شهرک‌ها عنوان کرد و اين‌طور توضيح داد: از سال 1390 براي حل مشکل برق شهرک با نهادهاي مختلف از جمله دولت و مجلس شوراي اسلامي نامه‌نگاري شده است اما نتيجه‌اي در بر نداشته و خسارات زيادي از ناحيه قطع مکرر برق به توليدکنندگان وارد شده است.
 
درحالي که شرکت برق از نبود توان مالي براي ايجاد زيرساخت‌ها در شهرک صنعتي سخن مي‌گويد که طي سال‌هاي 1382 تا 1385 که اوج واگذاري اراضي به واحدهاي صنعتي بوده است مبالغ زيادي معادل 75 ميليارد تومان بابت ارائه زمين و خدمات زيرساختي توسط نهادهاي مختلف از صاحبان صنعت اخذ شده است. 

بازهم هواي گرم و صداي اخطارها براي احتمال قطعي برق
مرداد ماه در حال رسيدن به گرم‌ترين روزهاي خود است. سازمان هوا‌شناسي از احتمال افزايش هر چه بيشتر دماي هوا در روزهاي هفتم تا دهم اين ماه خبر داده و حالا باز هم صداي هشدارهايي که از احتمال قطعي‎‌هاي ناگهاني برق حکايت مي‌کنند، شنيده مي‌شود.

احتمال قطعي‌ها بار ديگرصنايع و واحدهاي توليدي را هدف گرفته‌اند و صداي هشدارهايي که به گوش مي‌رسند، از آماده باش صنايع در روزهاي گرم سال، براي مواجهه با قطعي برق خبر مي‌دهند. آن‌طور که ايرنا به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو گزارش کرده، دفتر مديريت بحران و پدافند غيرعامل وزارت نيرو اعلام کرد: با توجه به پيش‌بيني‌هاي سازمان هواشناسي کشور مبني‌بر افزايش دما از روز شنبه هفتم مرداد تا سه‌شنبه دهم مردادماه جاري، همه شرکت‌هاي صنعت آب و برق کشور در حالت آماده باش کامل خواهند بود.

بر‌اساس اين گزارش، پيش‌بيني مي‌شود در هفته آينده همزمان با افزايش دماي هوا، مصرف برق نيز افزايش پيدا کند، به‌همين‌خاطر وزارت نيرو ضمن اعلام آماده باش به کليه شرکت‌هاي توزيع و انتقال برق در سراسر کشور از مردم در خواست کرد نهايت همکاري را با اين شرکت‌ها جهت کاهش مصرف برق به عمل آورند. با چنين احتمالي، وزارت نيرو از مردم درخواست کرده در اين روزها با قراردادن کولرهاي آبي  روي دور کُند وکولرهاي گازي روي 25 درجه و همچنين عدم استفاده از وسايل پرمصرف برقي در زمان اوج مصرف 12 تا 16 بعدازظهر و همچنين 21 تا 23 شب نهايت همکاري را با صنعت برق داشته باشند. رکورد شکسته شده در اواسط تيرماه، باز هم بر سر زبان‌ها افتاده و اين‌بار احتمالات به سمت شکست رکورد بالاتري از مصرف برق، حرکت کرده‌اند.

روز چهارشنبه 14 تيرماه سال جاري رکورد بي‌سابقه 55 هزار و 400 مگاواتي براي مصرف برق کشور ثبت شد، عددي که حاکي از افزايش 2500 مگاواتي مصرف برق نسبت به پيک مصرف سال گذشته بود. کارشناسان معتقدند در صورت وقوع چنين افزايشي در هفته آينده نسبت به آنچه در روز 14 تيرماه سال جاري اتفاق افتاده، شبکه برق کشور که براي 15 سال توانسته پايداري شبکه را تضمين کند، با مشکل جدي مواجه خواهد شد. قابل ذکر است هر ساله صنعت برق براي جبران هر يک هزار مگاوات برق حدود 30 هزار ميليارد ريال هزينه مي‌کند و تقريبا مي‌توان گفت سالانه براي جبران پنج تا 6 درصد رشد مصرف برق حدود 150 تا 200 هزار ميليارد ريال در بخش‌هاي مختلف توليد، توزيع و انتقال هزينه مي‌شود.

بر همين اساس وزارت نيرو طي اطلاعيه‌ای از مردم درخواست کرده براي جلوگيري از اتلاف منابع ملي کشور و حفظ پايداري شبکه و البته رفاه عمومي حال هموطنان به‌ويژه در شهرهاي جنوبي و جنوب‌شرق کشور که به مراتب با آب‌وهواي گرم تري در هفته آينده دست و پنجه نرم مي‌کنند، در مديريت مصرف خود کوشا باشند. گفتني است، وزارت نيرو از همه شرکت‌هاي برق منطقه‌اي و توزيع نيروي برق درخواست کرده که در هفته آينده با تمام توان مراقبت‌هاي لازم را به منظور جلوگيري از حوادث و قطع برق به‌کار ببندند. همچنين از همه شرکت‌هاي آب و آبفا خواسته شده دستورالعمل‌هاي لازم جهت جلوگيري از قطع آب و استفاده از مولدهاي برق اضطراري را به عمل آورند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین