تبریک های ”سفیر مهربان” در سایه تحریم های کشنده ی کشورش

  4030216088 ۰ نظر، ۵ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
تبریک های ”سفیر مهربان” در سایه تحریم های کشنده ی کشورش

خدمت جناب اقای سایمون شرکلیف، 

سفیر محترم انگلستان در ایران،


در این چند ماه اخیر، دو ویدیو از جنابعالی و همکارانتان، به مناسبت فرا رسیدن  شب یلدا و نوروز باستانی ایرانی، پخش شد که با شادمانی این رسوم زیبای ایرانی را به ایرانیان تبریک می گویید. در ویدیوی تبریک سال نو، به رسم زیبای ایرانی هم سفره ی هفت سین را در جلویتان پهن می کنید و با هر سین هفت سین، جمله ای زیبا و پرمعنا می سازید. اهنگی زیبا هم در طول این کلیپ پخش می شود. 


به رسم مهمان نوازی، قصدم بر سکوت بود. ولی هر چقدر با خودم کلنجار رفتم نتوانستم سکوت کنم. در ابتدا قصدم بر نگارش این سطور به انگلیسی برایتان بود، لیکن چون کلیپ شما به فارسی بود، به فارسی می‌نویسم. اطمینان دارم، مشاورین فارسی زبانتان (که لزوما نمی توان همه ی انها را ایرانی نامید)، برایتان ترجمه خواهند کرد.


هر چقدر به کلیپ  های شما نگاه می کنم و می اندیشم، واقعا مشکلی در این کلیپ ها نمی بینم. همه ی مفاهیمی که در این کلیپ ها هست از جمله”ادای احترام به رسوم تاریخی در کشور میهمان”٫ “تبریک سال نو” و ، “ترویج شادی خود با دیگران” زیبا هستند و قابل تقدیر. هر مخاطب عام ایرانی که این کلیپ ها را می بیند، در دلش به تولید کننده اش درود و تحسین می فرستد. مخصوصا قشر جوان ایرانی که دلگیر از برخی مسایل داخلی کشور هست، با دیدن این دو کلیپ شما هیجان زده می شود و با لبخند، انسان دوستی شما و کشورتان را تحسین می کند. اجازه بدهید اعترافی کنم. بنده هم در یک بعدازظهر که‌ در دفترم نشسته بودم، هر دو کلیپ شما را دیدم. با هیجان٫ در کسری از دقیقه انها را تماشا کردم. در دلم قند اب شد که بزرگواری از انگلستان برای رسوم ایرانی احترام می گذارد و حتی تلاش می کند با زبان فارسی به ما سال نو را تبریک بگوید و حتی کنایه ای هم در تفسیر هفت سین ها به حکومت بزند… ولی متاسفانه عمر دلخوشی ام به چند دقیقه هم نرسید… هر چقدر زمان می گذشت، طعم شیرین کلیپ شما در دهانم بیشتر به تلخی تغییر می کرد. 


جناب شرکلیف گرامی، طعم تلخ کلیپ های شما نه بخاطر انتخاب رسوم و جشن های ایرانی برای این‌ کلیپ ها است، نه اهنگهای زیبایشان، و نه متن های دلربای شما. این کلیپ های زیبای شما، طعم تلخشان را از  وقاحت” سازنده و  کشوری که این سازنده نمایندگی اش می کند، می گیرد . واقعا انتخاب واژگانی که ا‌وج وقاحت شما را به درستی به خواننده منتقل کند، سخت و دشوار است. از شمایی باید سخن گفت، که مهمان کشوری است که مردمان مظلومش دهها سال است در زیر شدیدترین تحریمهای کشورش انگلستان هستند. مردمان مظلومی که گناهشان معلوم نیست. تنها گناهشان “تولد در ایران” هست. همان ایرانی که از قدیم، خار چشم کشور سازنده ی این کلیپ ها یعنی انگلستان بوده است. همان ایرانی که میلیونها انسانش را با ایجاد قحطی مصنوعی، دولت این سازنده، انگلستان، به کام مرگ کشید.

 همان ایرانی که میلیونها انسانش را با تحریم های غیرانسانیتان از دسترسی به درمان مناسب، محروم کرده اید. بله، تلخی کلیپ های شما‌ از وقاحت سازنده ایست که زبانش حتی یکبار به یک ابراز همدردی ساده با میلیونها ایرانی که کشورش انها را با قحطی و تحریم کشته است، باز نشده است. از یاد نمی بریم که شما نماینده ی دولتی هستید که ۸۰ میلیون ایرانی بیگناه را سالهاست در تحریم دارویی قرار داده است. همان دولتی که برای دنیا نسخه می پیچد، ولی عرضه ی جمع اوری بی خانمانان در یک شهر کوچک در انگلستان را هم ندارد.


جناب شرکلیف گرامی، شما شاید بتوانید به کمک چند مشاور فارسی زبانتان، چند کلیپ زیبا به فارسی بسازید. شاید بتوانید با کلمات قشنگ و حتی حرکات موزون در این کلیپ ها به خیال خودتان در دل جوانان ایرانی تاثیر بگذارید. شاید هم تا حدی موفق بوده اید. شاید تعداد قابل توجهی از جوانان ایرانی، “رد خون” بیگناه پدر، مادر وهمسرشان را که بخاطر تحریم سلامت ایران توسط دولت شما به قتل رسیده اند (و متاسفانه به قتل می رسند)، بر دستان شما در این کلیپ ها نبینند. درست است که ممکن است برخی از انها به همین نوشته ی هموطنشان که در دفاع از خون بیگناه اقوام خود انها می نویسد، اعتراض کنند. و‌ درست است که بیشه ی “جنگ روانی” بر علیه ایران را از حضور “شیران سرزمین ایران” خالی دیده اید. ولی باور کنید چه در جشن های ایرانی ‘رقص باباکرم’ کنید و یا چه در عزاداری های ایرانی با ‘لباس سیاه و ماتم زده گریه’ کنید، هرگز نمی توانید عملکرد کریه کشورتان بر‌علیه ایران و ایرانی را در تاریخ پنهان کنید. برای شما و دولتتان، تحریم  سلامت ۸۰ میلیون ایرانی بی گناه برای دهها سال به جرمی ناکرده، ننگی ابدی و ظلمی نابخشودنی

در تاریخ خواهد بود. ظلمی که به امید خداوند و به همت فرزندان ایران، از یادها نخواهد رفت و هزاران سال بعد هم که شده، بی پاسخ گذاشته نخواهد شد. فراموش نکنید که کهن سرزمین ایران، هزاران سال است که تلخی و شیرینی روزگار را چشیده و به کوری چشم بدخواهانش، هزاران سال اینده را هم سرفراز خواهد دید. 


با تقدیم احترام

امضا ناشناس
یک ایرانی

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  4. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  7. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  8. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  9. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  10. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  11. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  12. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  13. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  14. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  15. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  16. مأمور خاطی بازداشت شد

  17. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  18. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  19. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  20. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  21. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  22. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  23. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

  24. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  25. پلیس این ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

آخرین عناوین