۲۴ نکته ایمنی برای رانندگی در جاده در ایام تعطیلات عید!

  4021221108

در ایام تعطیلات عید نوروز تعداد سفرهای جاده‌ای افزایش می‌یابد و متاسفانه تعداد تصادفات نیز افزایش می‌یابد. برای سلامتی خود و خانواده‌مان بهتر است تمام نکات ایمنی برای رانندگی در جاده را رعایت کنیم تا سفری خوش را برای خانواده خود رقم بزنیم. 

۲۴ نکته ایمنی برای رانندگی در جاده در ایام تعطیلات عید!

در این مطلب از الف به بررسی راهکارهایی می‌پردازیم که سفری ایمن را در ایام عید برای ما و عزیزانمان به ارمغان می‌آورند.

۱. بررسی کامل خودرو

اولین و مهم‌ترین فاکتوری که برای رانندگی در جاده باید حتما مدنظر قرار دهید، بررسی کامل خودرو است. از تایر‌ها گرفته تا لنت‌ها و سایر اجزای مکانیکی خودرو را به طور کامل بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ مشکلی در مسیر برای شما به وجود نمی‌آورد. علاوه بر مسائل فنی و مکانیکی، مطمئن شوید که خودرو یا وسیله شما از نظر ایمنی هم کاملا سالم است تا در صورت بروز خطر بتواند از شما و  سایر سرنشینان محافظت کند.

اگر خودروی شما هر گونه مشکل فنی و ایمنی داشت، قبل از حرکت حتما به مکانیکی بروید و مشکل را برطرف کنید. اطمینان حاصل کنید که ماشین‌تان لنت ترمز سالمی دارد و تایر‌های آن کاملا آج‌دار هستند.

۲. قرار ندادن وسایل زیر صندلی راننده

خیلی از افراد عادت دارند که موقع سفرهای طولانی وسایل زیادی همراه خود می‌برند و اگر صندوق عقب جای همه این وسایل را نداشته باشد، بخش زیادی از آن‌ها را زیر صندلی‌ها قرار می‌دهند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید و عادت دارید که موقع سفر تعداد زیادی از وسایلی مانند قفل فرمان، بطری آب و سایر موارد این‌چنینی را زیر صندلی راننده بگذارید، باید به شما بگوییم که هر چه سریع‌تر آن‌ها را بردارید و در جای دیگری قرار دهید.

۳. رانندگی با سرعت مجاز

یکی دیگر از نکات رانندگی در جاده که باید حتما مدنظر قرار دهید، رانندگی با سرعت مجاز است. وقتی از رانندگی با سرعت مجاز صحبت می‌کنیم، شاید خیلی از افراد فکر کنند که باید با سرعت خیلی پایینی رانندگی کنند. این در حالی است که رانندگی با سرعت خیلی کم باعث می‌شود خودروهای پشت سری به شما برخورد کنند. به همین دلیل بهتر است که همیشه سرعت مجاز رانندگی را بدانید و با همان سرعت برانید. این امر موجب می‌شود که تا حد زیادی از بروز تصادفات جلوگیری شود.

۴. رعایت فاصله طولی با خودروی جلویی 

فوت و فن رانندگی در جاده به اینجا محدود نمی‌شود و فاکتور دیگری که باید حتما آن را مد نظر قرار دهید، این است که با خودرو جلویی خود فاصله مناسبی داشته باشید. این نکته یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عوامل برای جلوگیری از تصادفات جاده‌ای به شمار می‌رود.

برای مثال، اگر خودروی جلوی شما به هر دلیلی ناگهان روی ترمز بزند و شما فاصله طولی خود را با آن ماشین حفظ نکرده باشید، به‌راحتی به خودروی جلویی برخورد خواهید کرد و تصادف رخ می‌دهد. در نتیجه این امر، ممکن است مشکلات مالی و جانی زیادی برای شما پیش بیاید که تنها با رعایت فاصله طولی می‌توانید از بروز همه این مشکلات جلوگیری کنید.

توجه داشته باشید که رعایت این نکته در جاده‌های لغزنده و بارانی اهمیت خیلی بیشتری دارد. ازاین‌رو، مطمئن شوید که فاصله طولی خود را با ماشین‌های جلویی به‌صورت کاملا استاندارد رعایت می‌کنید. این امر یکی از اصلی‌ترین فاکتورها برای رانندگی در جاده در نظر گرفته می‌شود که امنیت را برای شما و سایر سرنشینان به ارمغان می‌آورد.

۵. شناختن درست لاین‌های مختلف جاده

همان‌طورکه می‌دانید، اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها دارای لاین‌های مختلفی هستند که هر یک از آن‌ها برای سرعت خاصی در نظر گرفته شده‌اند. به همین دلیل اگر شما می‌خواهید رانندگی مطمئنی داشته باشید و در طول مسیر با مشکل خاصی مواجه نشوید، باید هر یک از این لاین‌ها را به طور کامل بشناسید و بدانید که با هر سرعتی باید در کدام یک از این لاین‌ها رانندگی کنید.

در میان لاین‌های مختلف اتوبان هرچه به سمت راست نزدیک‌تر می‌شویم، یعنی این‌که سرعت خود را کمتر کنیم؛ پس لاین‌های سمت راست اتوبان بزرگراه‌ها غالبا برای سرعت پایین طراحی‌شده‌اند. این در حالی است که سمت چپ برای سرعت بالا طراحی شده‌اند و اگر بخواهید با سرعت بیشتری رانندگی کنید، باید در این لاین‌ها برانید.

توجه به این نکته باعث می‌شود که از بروز بسیاری از تصادفات جلوگیری کنید. پس اگر می‌خواهید با سرعت پایینی رانندگی کنید، به سمت راست و اگر می‌خواهید با سرعت بالایی رانندگی کنید، به سمت چپ بروید. اگر هم خواستید از یک لاین وارد لاین دیگر شوید، حتما از راهنما استفاده کنید تا خودروهای پشت سر شما متوجه تغییر جهت شوند و با شما برخورد نکنند.

۶. عدم ورود به شانه خاکی جاده

یکی از نکات اساسی رانندگی در جاده که باید حتما آن را مد نظر قرار دهید، عدم ورود به شانه خاکی جاده است. شاید خیلی از راننده‌ها بخواهند برای دوری از دست‌انداز‌های بزرگ، وارد شانه خاکی شوند. این در حالی است که خیلی مواقع در شانه خاکی جاده‌ها شیشه خورده، میخ و اجسام تیز دیگری وجود دارند که شاید رد شدن از روی آن‌ها باعث شود که تایر خودروی شما پنچر شود.

اگر در شانه خاکی و یا کنار جاده اجسام تیزی وجود نداشته باشد، باز هم نباید در این مناطق رانندگی کنید؛ زیرا آسفالت کناره‌های جاده کیفیت پایینی دارند و رانندگی با سرعت بالا روی این آسفالت باعث می‌شود که احتمال ترکیدن تایر چندین برابر افزایش پیدا کند. پس تا حد امکان در لاین خود و دور از حاشیه جاده رانندگی کنید تا مشکلاتی مانند انحراف خودرو و پنچری تایر برای شما پیش نیاید.

۷. افزایش سرعت با روشی درست و اصولی

اگر در جاده رانندگی می‌کنید و می‌خواهید سرعت خود را افزایش دهید، به هیچ عنوان به‌طور ناگهانی پای خود را روی پدال گاز فشار ندهید. فشار دادن ناگهانی پا روی پدال گاز باعث می‌شود که لاستیک‌های خودرو بلند شده و احتمال چپ کردن شما افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل هم به‌آرامی پای خود را روی پدال گاز فشار دهید و با قرار دادن درست دست‌ها روی غربیلک فرمان، سرعت آن را افزایش دهید.

۸. درست ترمز گرفتن

یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که برای رانندگی در جاده باید در نظر بگیرید، نحوه درست ترمز گرفتن است. فرض کنید در شرایطی قرار گرفته‌اید که باید ترمز بگیرید. در این شرایط و یا ورود به یک دست‌انداز، باید پای خود را به‌آرامی و به‌صورت پیوسته روی پدال ترمز قرار دهید تا کاهش سرعت خودرو به‌آرامی انجام شود.

ترمز کردن ناگهانی باعث می‌شود که جلوبندی خودروی شما کاملا به زمین برسد و در نتیجه، ماشین شما می‌خواهد از کمک فنر‌ها استفاده کرده و مجددا به حالت قبلی خود برگردد. در این شرایط، فشار زیادی روی لاستیک‌های جلو وجود دارد زیرا کمک فنر‌ها می‌خواهند فشار را کاهش دهند. این امر باعث می‌شود که کنترل خودروی خود را از دست بدهید و ماشین به جهات دیگر بلغزد.

۹. رانندگی با دنده سبک در جاده‌های کفی و خلوت

تقریبا اغلب خودرو‌های ما برای حرکت، سوخت‌هایی مانند بنزین و گاز مصرف می‌کنند. از سوی دیگر، راننده‌ها به دنبال روشی هستند که باعث کاهش مصرف سوخت خودرو شود تا بتوانند از نظر مالی کمی سفر خود را مدیریت کنند. برای این‌که خودروی شما سوخت کمتری مصرف کند، می‌توانید به یکی از مهم‌ترین نکات رانندگی در جاده توجه کنید و آن هم رانندگی با دنده سبک در جاده‌های کفی و خلوت است.

این بدان معنی است که اگر در یک جاده کفی و خلوت در حال رانندگی هستید، نیازی نیست که حتما روی دنده ۴ با دور موتور خیلی بالا رانندگی کنید. برای کاهش مصرف سوخت خودروی خود، می‌توانید به دنده‌های ۵ یا ۶ بروید و با دور موتور پایین به مسیر خود ادامه دهید. این امر باعث می‌شود که مصرف سوخت خودروی شما تا حد بسیار زیادی پایین بیاید و همچنین فشار کمتری روی پیشرانه وارد شود.

۱۰. استفاده از دنده معکوس در جاده‌های لغزنده و سراشیبی

پیش از این گفتیم که برای ترمز گرفتن باید به‌صورت متداوم و دنباله‌دار سرعت خود را کم کنید. اما این نکته، فقط برای جاده‌های معمولی و کفی کاربرد دارد. آخرین فوت و فن رانندگی در جاده که به شما معرفی می‌کنیم، نحوه ترمز گرفتن در جاده‌های لغزنده است. اگر در یک جاده سراشیبی و یا لغزنده هستید، برای کاهش سرعت خود بهتر است به جای ترمز‌های مدام، از دنده معکوس استفاده کنید.

این امر باعث می‌شود که علاوه بر کاهش سرعت خودرو، فشار خیلی کمتری روی لنت‌های ترمز وارد شود و در نتیجه، شما با خیا‌ل‌راحت‌تری در طول مسیر رانندگی کنید. این مورد یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین نکات برای رانندگی در جاده در نظر گرفته می‌شود که برای جاده‌های سراشیبی و لغزنده اهمیت بیشتری دارد. البته فراموش نکنید که دنده معکوس گرفتن در رانندگی و به‌خصوص جاده‌های لغزنده و سراشیبی به مهارت بیشتری نیاز دارد که باید مطمئن شوید این مهارت را دارید.

۱۱. توجه به علائم راهنمایی و رانندگی در جاده

توجه به علائم راهنمایی و رانندگی در جاده از اهمیت بسیاری برخوردار است.

  • شیب سربالایی
  • شیب سرپایینی
  • سرازیری خطرناک
  • سربالایی خطرناک
  • راه از راست و چپ باریک می‌شود
  • راه از راست باریک می‌شود
  • راه از چپ باریک می‌شود
  • خطر سقوط در آب
  • چاله
  • دست‌انداز
  • مسیر لغزنده
  • پرتاب سنگ
  • ریزش سنگ
  • پل متحرک
  • شانه خطرناک
  • عبور عابر پیاده
  • عبور حیوانات اهلی
  • عبور حیوانات وحشی
  • عبور دوچرخه‌سوار
  • عبور اطفال
  • تقاطع
  • ورود به راه اصلی از راست
  • ورود به راه اصلی از چپ
  • تقاطع راه‌آهن با راهبند
  • تقاطع راه‌آهن بدون راهبند
  • جاده یک طرفه
  • جاده دو طرفه

۱۲. قوانین سبقت در رانندگی در جاده

هنگامی که می‌خواهید در جاده سبقت بگیرید، به مسیر جاده، علائم راهنمایی و رانندگی، فاصله ایمن با ماشین‌های کناری و جلویی، عابرین پیاده و حق تقدم توجه داشته باشید. باید به این نکته دقت کنید که هنگامی می‌توانید سبقت بگیرید که نیازی به افزایش خیلی زیاد سرعت نداشته باشید.

علاوه بر این، هنگام سبقت گرفتن باید از چراغ راهنما برای علامت دادن به سایر خودروها استفاده کنید. هنگامی هم که شرایط مناسب بود، وارد مسیر حرکت خود شوید.

این نکته را هنگام سبقت گرفتن باید در نظر داشته باشید که در روز با چند بوق کوتاه و هنگام شب با چند چراغ متناوب اما کوتاه، سایر رانندگان را از تصمیم خود مطلع کنید.

۱۳. رانندگی در جاده دو طرفه

رانندگی در جاده دو طرفه همچون سایر جاده‌ها در صورتی بی‌خطر خواهد بود که رانندگان به علائم راهنمایی و رانندگی توجه داشته باشند، حقوق سرنشینان خودروی خود و سایر خودروها را رعایت کنند و هنگام سبقت گرفتن، قوانین مربوط به آن را در نظر داشته باشند.

۱۴. نحوه تغییر لاین در جاده

برای تغییر لاین در جاده باید به الگوهای ترافیک توجه داشته باشید. بنابراین حواستان به خودروهایی است که در همان جاده در حرکت هستند. پس از آن باید فضای خالی را برای جابه‌جایی در نظر باشید. دقت کنید که این فاصله باید ۳ تا ۴ برابر طول خودروی شما باشد. در حالی که قوانین سبقت را رعایت می‌کنید باید به فاصله خود با ماشین‌ جلویی در لاین مورد نظر توجه کنید.

هم‌زمان که حواستان به ترافیک است، آینه‌ها را چک کرده و راهنما بزنید که سایر رانندگان متوجه تغییر لاین شما بشوند. سپس با سایر رانندگان هماهنگ شده و همزمان با بررسی نقطه کور، ثابت نگه‌داشتن سرعت و توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی لاین خود را تغییر دهید.

۱۵. در جاده‌‌ها از چه فاصله‌ای راهنما بزنیم؟

هنگامی که در جاده‌ها قصد تغییر مسیر دارید باید حداقل از فاصله ۱۰۰ متری و حداکثر از فاصله ۲۰۰ متری راهنما بزنید. تا به این ترتیب رانندگان دیگر زودتر از زمان اجرای تصمیم شما، از آن مطلع شده باشند.

۱۶. رانندگی در شب

رانندگی در شب نیز مستلزم اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی است. البته راننده باید تمرکز بیشتری داشته باشد. زیرا شب نور محیط کمتر بوده و به طبع آن دید رانندگان به راحتی مختل می‌شود. از طرفی احتمال خواب‌آلودگی رانندگان در شب زیاد است. به همین دلیل رانندگان باید پیش از سفر در شب کامل استراحت کنند تا سفر ایمنی داشته باشند. البته باید به صحت عملکرد چراغ‌ها هم دقت کرد.

۱۷. استفاده درست از آینه‌ها

استفاده درست از آینه‌ها یکی از مهم‌ترین نکات رانندگی در جاده به حساب می‌آید. برای این منظور شما باید آینه‌ها را پیش از شروع سفر به درستی تنظیم کنید تا زاویه دید شما هنگام رانندگی کافی باشد و دقت شما افزایش یابد. برای اینکه از آینه‌ها درست استفاده کنید باید به صورت دستی یا با دکمه تنظیم آینه، آن‌ها را تنظیم کنید.

۱۸. عدم سبقت گیری بیش از حد

هنگام رانندگی در جاده باید صبور باشید. اگرچه در موقعیت‌هایی می‌توان سبقت گرفت، اما سبقت بیش از حد یا انتخاب زمان نامناسب برای این امر باعث افزایش احتمال تصادف می‌شود. بنابراین بهتر است در زمان مناسب و با رعایت اصول سبقت گرفتن که پیش از این اشاره کردیم از خودروهای دیگر سبقت بگیرید.

۱۹. رعایت تمامی هشدارهای رانندگی

اگرچه رانندگی در جاده برای بسیاری از رانندگان آسان‌تر از رانندگی درون شهر است، اما در صورتی که علائم راهنمایی و رانندگی، حقوق سرنشینان خودروی خود و سایر خودروهای حاضر در جاده رعایت شود، می‌توان سفری ایمن و بدون دردسر داشت.

۲۰. توقف و استراحت راحت کافی

همیشه توصیه می‌شود که در استراحتگاه‌ها و یا قسمت‌هایی از جاده که امکان توقف خودرو وجود دارد، توقف کنید. زیرا راننده نیاز به استراحت دارد. مخصوصاً اگر فاصله تا مقصد زیاد بوده و راننده مجبور است در شب نیز رانندگی کند.

۲۱. انتخاب زمان مناسب برای رانندگی در جاده و بزرگراه‌ها

برای اینکه سفر ایمنی داشته باشید، زمانی را برای رانندگی انتخاب کنید که بدن تحت‌الشعاع خستگی و خواب‌‌آلودگی قرار نباشد. سعی کنید سفر در روز را در اولویت قرار دهید و هنگامی در جاده و بزرگراه‌ها رانندگی کنید که تمرکز بالا و آرامش لازم را داشته باشید.

۲۲. عدم استفاده از موبایل هنگام رانندگی

صحبت کردن با موبایل و مرور صفحات شبکه‌های اجتماعی هنگام رانندگی می‌توانند به آسانی تمرکز شما را از رانندگی در جاده دور کنند. در نتیجه احتمال بروز سوانح جاده‌ای را افزایش می‌دهند. به همین دلیل توصیه می‌شود که هنگام رانندگی از گوشی همراه استفاده نشود.

۲۳. بستن کمربند ایمنی

کمربند ایمنی یکی از اجزای خودروها بوده که بستن آن پیش از حرکت الزامی است. بستن کمربند جلوی حرکات شدید و ناگهانی بدن رو به جلو را می‌گیرد. مخصوصاً راننده و فردی که جلو می‌نشیند، از برخورد سر به شیشه، کمر درد و آسیب‌های جسمانی شدید در امان می‌مانند.

۲۴. حذف عوامل حواس پرتی در حین رانندگی

عوامل مختلف بصری، شناختی، فیزیکی و شنیداری باعث حواس‌پرتی هنگام رانندگی می‌شوند. این عوامل عبارتند از:

  • حرف زدن با موبایل
  • خوردن و آشامیدن
  • تنظیم سیستم تهویه
  • تنظیم سیستم صوتی خودرو
  • جابه‌جا کردن اشیای داخل کابین
  • صبحت کردن با سایر سرنشینان
  • سیگار کشیدن
  • قرار ندادن کودکان روی صندلی مخصوص
  • توجه کردن به حیوانات خانگی در خودرو
  • فکر کردن به موضوعات مختلف و بی‌توجهی به جاده
  • مستقیم نگاه کردن به چراغ‌های ماشین جلویی یا روبه‌رویی، مخصوصاً هنگام رانندگی در شب
  • کار کردن با سیستم‌های درون خودرو مانند سیستم تنظیم سرعت
  • مشغول شدن با سیستم‌هایی مانند موبایل، لپ‌تاپ و وسایل سفر
  • خیره شدن به مناظر اطراف و بی‌توجهی نسبت به جلو

چگونه از خواب آلودگی حین رانندگی جلوگیری کنیم؟

برای اینکه راننده از خواب‌آلودگی هنگام رانندگی پیشگیری کند، باید به مقدار کافی خوابیده باشد تا هنگام رانندگی مدام خمیازه نکشد یا در حال چرت زدن نباشد. حتی اگر هنگام رانندگی در جاده خواب‌آلوده باشد، باید در اولین استراحتگاه یا محل مناسب کنار جاده توقف کرده و کمی بخوابد.

در صورت خرابی ماشین در جاده چه کنیم؟

نکات ایمنی خرابی خودرو در جاده: حفظ خونسردی:

در ابتدا، آرامش خود را حفظ کنید. تلاش کنید تا آرام بمانید و عمل بهتری در مواجهه با مشکل داشته باشید.

چراغ اخطار را روشن کنید:

بلافاصله پس از تشخیص مشکل در خودرو، چراغ ‌های جفت راهنما را روشن کنید تا به سایر رانندگان هشدار دهید. این کار باعث می ‌شود سایر رانندگان آگاه شوند که خودرو شما مشکل دارد و تا زمان رسیدن کمک، چراغ ‌ها را روشن نگه دارید.

سرعت خود را کم کنید و ماشین را کنار جاده نگه دارید:

 خودروی خود را سمت راست جاده و در جای مناسب نگه دارید. تا حد امکان به مکانی امن و مسطح بروید که از ترافیک در حال حرکت دور باشد.

نکات ایمنی خرابی خودرو در جاده : قابل مشاهده بمانید:

پس از خروج از خودرو، کاپوت را بالا نگه دارید تا به سایر رانندگان اطلاع دهید که ماشین شما خراب شده است. این کار باعث می‌ شود سایر رانندگان با احتیاط عبور کنند. همچنین چراغ هشداری خودرو را حتما روشن کنید.

قرار دادن مثلث هشدار:

مثلث هشدار را با بازتابنده‌ ها در پشت خودرو قرار دهید تا سایر رانندگان از محل توقف شما آگاه شوند.

تماس با امدادگر مجاز:

برای یافتن امدادگر مجاز، می‌توانید با شماره‌های امداد خودرو تماس بگیرید و مشکل خود را گزارش دهید. همچنین می‌توانید از طریق گوگل در اینترنت به دنبال امدادگر مجاز در نزدیکی محل تماس بگیرید.

اطلاعات مورد نیاز:

هنگام تماس با امدادگر مجاز، سعی کنید اطلاعات دقیقی را درباره موقعیت جغرافیایی خود (مانند نام جاده یا شماره خروجی) و خطرات محتمل (مانند ترافیک یا محدودیت‌های جاده) به او ارائه دهید. این اطلاعات به امدادگر کمک می‌کند تا سریع‌تر به محل شما برسد و به شما کمک کند. همچنین می‌توانید لوکیشن خود را ارسال کنید تا دقیقا امدادگر به محل شما برسد.

صبور باشید و منتظر باشید:

بعد از تماس با امدادگر مجاز، صبور باشید و منتظر بمانید. بهتر است در صحنه حادثه بمانید تا امدادگر بتواند شما را پیدا کند.

در جامعه خبری تحلیلی الف، برای همه هموطنان سالی نیکو همراه با سفری خوش و ایمن را آرزومندیم. امیدواریم با رعایت تمام نکات ذکرشده از سفر خود نهایت لذت را ببرید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

پربحث‌های اخیر

    آخرین عناوین