خشم اروپا قابل درک است

  4021108013 ۴۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
خشم اروپا قابل درک است

محمدجواد اخوان نوشت، در خبر‌ها آمده که سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان پرتاب ماهواره ایرانی ثریا با ماهواره‌بر قائم را محکوم کرده‌اند. این سه کشور در توضیح مدعی شده‌اند که دلیل این محکومیت مشابهات فناوری موشک ماهواره‌بر با موشک‌های دوربرد است. این توجیه که ماهیت موشک ماهواره‌بر با موشک‌های بالستیک دوربرد یکی است، البته جزو بهانه‌های تکراری غرب برای مخالفت با برنامه فضایی جمهوری اسلامی ایران بوده و است. از سال‌ها قبل و زمانی که موشک‌های دفاعی ایران از جمله در کلاس شهاب به دنیا معرفی شد، غربی‌ها متوجه ظهور قدرت جدید موشکی در سطح منطقه و فرامنطقه شدند. 
موشک اعم از کوتاه‌برد، میان‌برد و دوربرد در شمار سلاح‌های متعارف به‌حساب می‌آید و مخالفت با آن هیچ‌گونه مبنای حقوقی معتبری ندارد. حتی اگر قطعنامه‌های ظالمانه پیشین شورای امنیت را هم در نظر بگیریم، اولاً این‌ها در مورد انتقال و فروش تسلیحات بوده که با توجه به بومی بودن برنامه موشکی ایران بلاموضوع است و ثانیاً همان‌ها هم در مهرماه امسال منقضی شد و فاقد اعتبار است. 
برنامه‌های توسعه موشکی، پهپاد و... همه اجزایی از رهنامه (دکترین) دفاعی امنیتی ایران هستند که بر اساس بازدارندگی حداکثری مورد انتظار و متناسب با اهداف امنیت ملی ایران تدوین‌شده‌اند. همه این‌ها در خدمت یک هدف بزرگ هستند و آن عبارت است از دور شدن تهدیدات از این آب‌وخاک. مبنای هدف‌گذاری در کیفیت و کمیت موشک‌ها و پهپاد‌های ایرانی صرفاً نیازمندی‌های جمهوری اسلامی ایران بر اساس نوع تهدیدات پیش رو و آینده است و هیچ عامل دیگری اعم از فشار‌های سیاسی و دیپلماتیک نمی‌تواند بر آن مؤثر باشد. اینکه برد موشک‌های ایرانی تا چند هزار کیلومتر باشد، صرفاً در تهران مشخص می‌شود و هیچ قدرتی در بیرون مرز‌ها نمی‌تواند بر آن مؤثر باشد. 
غربی‌ها به یاد دارند که یک دهه پیش و در اوج مذاکرات پیشابرجامی، تلاش پیگیری برای تحدید برنامه موشکی ایران در قالب توافق نهایی داشتند و حتی برخی غربگرایان در داخل نیز برای خوش‌رقصی در برابر آن‌ها در برنامه فضایی ایران (که غیرنظامی است و در دولت دنبال می‌شود) اخلال ایجاد کردند. البته نه غربی‌ها و نه غربگرایان داخلی راه به‌جایی نبردند و نهایتاً هم برنامه‌های توسعه دفاعی و هم برنامه فضایی صلح‌آمیز ایران پیش رفت، به‌گونه‌ای که همین عصبانیت امروز اروپایی‌ها نشان می‌دهد تا چه حد دستاورد‌های قابل‌توجهی داشته است. اگر اختلالی هم که دولت سابق در برنامه فضایی کشور انجام داد نبود، چه‌بسا به نقطه‌ای بسیار جلوتر از آنچه امروز دست می‌یافتیم که مع‌­الأسف چنین نشد. 
به‌هرروی، دلیل ناراحتی امریکا و اروپای غربی از پیشرفت‌های شگرف برنامه فضایی ایران را می‌توان درک کرد. ساده‌ترین لایه آن دستیابی ایران به سطحی از توانمندی بازدارندگی دفاعی است که دیگر کسی نمی‌تواند منکر آن شود. در سطحی بالاتر تبدیل شدن ایران به قدرتی فضایی که می‌تواند دستاورد‌های بی­شمار فناوری فضایی را در زندگی روزمره مردم از جمله در اقتصاد، ارتباطات، کشاورزی، هواشناسی، نقشه‌برداری و اکتشاف معادن و البته در گسترش اشراف اطلاعاتی به تهدیدات بیرونی متبلور سازد. حتماً برای دشمنان ملت ایران ناراحت‌کننده خواهد بود اینکه دیگر چیزی از چشمان تیزبین ماهواره‌های جمهوری اسلامی ایران دور نخواهد بود و دشمنان ایران در ماه‌های اخیر هم خود برکات این توانمندی را دریافتند و این دستاورد کمی نیست. 
از همه این‌ها مهم‌ترین دلیل ناراحتی اروپایی‌ها حرکت پرشتاب ایران در مدار اقتدار و پیشرفت علمی است و چیزی که بیشتر خشمگینشان می‌کند آن است که با انواع و اقسام چماق و هویج‌ها نتوانسته‌اند جلوی این اقتدار فناورانه را بگیرند. مهم‌ترین دارایی آن‌ها در داخل که غربگرایان تسلیم‌خواه هستند، اکنون قدرتی ندارند و این تیرشان را بیش از همیشه به سنگ می‌زند. دیگر خبری از کسانی که همه زندگی مردم را به رضایت کدخدا گره می‌زدند و دستاورد‌های دانشمندان کشور را پیش پای جلب رضایت او قربانی می‌کردند، نیست. البته تلاش‌های آنان نیز نتوانست مسیر پیشرفت‌های ملت را متوقف کند، تنها چند روزی از شتاب آن کاست که آن نیز اینک برطرف شده است. تمام ماجرا این است که ملت ایران مضمون این بیت شعر را درک کرده و به دنبال تحقق آن است که «برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی/که در نظام طبیعت ضعیف پامال است.»

منبع: روزنامه جوان

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۷۱۲۱۴۰۹:۲۶:۲۳ ۱۴۰۲/۱۱/۸
موشک زمانی خوب است که وضع اقتصادی مردم خوب باشد. کره شمالی نماد کشور دارای موشک ها زیاد و فقر شدید مردم است. اول اقتصاد را درست کنید بعد موشک بسازید
ناشناس۳۳۷۱۳۴۲۱۱:۲۸:۱۳ ۱۴۰۲/۱۱/۸
عجب! یعنی اول توسط دشمنان نابود شویم بعد زندگی کنیم؟ تا امنیت نباشد اقتصاد رشد نمی کند!
ناشناس۳۳۷۱۳۷۷۱۱:۵۸:۴۸ ۱۴۰۲/۱۱/۸
لطف کن اول یاد بگیر کاربردهای موشک و ماهواره بعد بیا مقایسه بی مورد کنید
ناشناس۳۳۷۱۹۰۵۲۱:۰۷:۴۸ ۱۴۰۲/۱۱/۸
چون وضعیت اقتصادی خرابه ماهواره روهوانکنیم یاسعی کنیم اقتصاددرست کنیم
ناشناس۳۳۷۲۰۱۲۲۳:۴۵:۴۲ ۱۴۰۲/۱۱/۸
ماهواره رو هوا نکنیم ؟! یعنی به زمین بزنیم؟! خب بنده خدا این تکنولوژی پیشرفته و امثال اینهاست که تو این شرایط تحریم و .... میتونه اقتصاد رو نجات بده چرا اینهمه خود تحقیرن یه عده؟؟ ... یا ایرانی نیستن یا ایرانی خود تحقیر و غربگران
عمران۳۳۷۱۹۷۵۲۲:۵۸:۱۶ ۱۴۰۲/۱۱/۸
پیشرفت در تمام وجوه با تعادل درست لازم است. وزن دادن به یک وجه در حالی که به ضعف شدید قسمتتای دیگر منجر شود صحیح نیست. در همه ی شئون اقتصادی، نظامی امنیتی، فرهنگی، و سیاسی پیشرفت لازم است. یکی از وجوه اصلی پیشرفت که توسعه سیاسی از طریق گذار دموکراتیک است بسیار مغفول مانده و موجب ضعف مزمن در سایر زمینه ها میشود. اکثر افراد نمیدانند که منشا مشکلات اقتصادی از درون گره سیستم سیاسی میگذرد.
ناشناس۳۳۷۱۹۷۹۲۳:۰۲:۵۸ ۱۴۰۲/۱۱/۸
بیچاره اگه همین موشک نبود تاحالا صدبار خاک مملکت رو به توبره کشیده بودن بعد تو ازاین حرف میزنی چرا تا خرخره نخوردیم!!!
سعید۳۳۷۱۹۹۲۲۳:۲۱:۳۳ ۱۴۰۲/۱۱/۸
فقیری داری میمیری فضای مجازی چی کار میکنی؟
ناشناس۳۳۷۱۲۴۳۱۰:۱۳:۰۲ ۱۴۰۲/۱۱/۸
با این رشد شتابان علمی به قول نویسنده پس چرا وضعیت معیشتی مردم روز به روز وخیمتر میشود.
ناشناس۳۳۷۱۳۶۲۱۱:۴۵:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۸
چون مسئول پیشرفت علمی وظیفه اش را درست انجام میده.ولی مسئول اقتصاد نه
ناشناس۳۳۷۱۴۴۰۱۲:۵۱:۰۳ ۱۴۰۲/۱۱/۸
اتفاقا موشک و ماهواره در مقیاس کوچیک ساخته میشه، مقدار هزینه و فایده معلوم نیست، کارکرد شفاف نیست، کارایی و قابلیت ها قابل سنجس نیست ولی اقتصاد نتیجه اش برا همه معلوم و شفافه!
ناشناس۳۳۷۱۶۴۵۱۵:۳۱:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۸
اقتصاد را هم مانند همین صنعت پیشرفته روبه راه کنید به جای فرافکنی!!
ناشناس۳۳۷۱۴۴۱۱۲:۵۲:۲۷ ۱۴۰۲/۱۱/۸
چون در معیشت رفتید دنبال گدایی از دشمن
مهدی۳۳۷۱۷۳۳۱۷:۵۴:۲۰ ۱۴۰۲/۱۱/۸
هر چند در موارد سیاسی دوست ندارم وارد شوم ولی واقعا جواب نقدی رو دادی
ناشناس۳۳۷۱۲۵۰۱۰:۲۰:۰۹ ۱۴۰۲/۱۱/۸
دلار چند است؟ نرخ رشد اقتصادی واقعی چه مقدار؟
ناشناس۳۳۷۱۵۱۹۱۳:۵۱:۰۷ ۱۴۰۲/۱۱/۸
دلار هر چقدر باشه، اگر دولت محبوب شما با همون دست فرمون بود الان دلار حداقل 120 هزارتومان بود.
ناشناس۳۳۷۱۶۴۶۱۵:۳۲:۰۵ ۱۴۰۲/۱۱/۸
رشد اقتصادی 8 درصد هست که از اروپای ناراحت شده بیشتر هست
طاهرعبداللهی نژاد۳۳۷۱۲۷۵۱۰:۴۰:۲۱ ۱۴۰۲/۱۱/۸
بایدچیزی بسازیم که هرچیزی وارد خط مرزی بشه ازکاربیفته یااتاق عملیات بوق بکشه نابودی اسرائیل آرزوی ماست.
ناشناس۳۳۷۱۲۷۹۱۰:۴۲:۲۴ ۱۴۰۲/۱۱/۸
خطرناکترین کشور برای اروپا همین اسرائیل هستش.
ناشناس۳۳۷۱۵۸۳۱۴:۳۶:۴۲ ۱۴۰۲/۱۱/۸
بلکه برای جهان
ناشناس۳۳۷۱۲۹۷۱۰:۵۶:۲۷ ۱۴۰۲/۱۱/۸
شما منافع ملی روتامین ومردم رو راضی کنید. همه مشکلات حل میشن .
ناشناس۳۳۷۱۴۴۲۱۲:۵۳:۰۱ ۱۴۰۲/۱۱/۸
پس اصلاح طلبان که منافع ملی را نابود می کنند باید منحل شوند
ناشناس۳۳۷۱۳۵۵۱۱:۳۶:۵۷ ۱۴۰۲/۱۱/۸
رشد نظامی و علمی در کشور به جای خود خوب و لازم است که دارد خداراشکر انجام می شود. در سایه امنیت، اقتصاد هم می تواند رشد کند. کسانی که مسوول ایجاد بازدارندگی و امنیت هستند دارند وظیفه خود را انجام می دهند. رشد اقتصادی وظیفه افراد دیگری است که باید آنها هم وظیفه خود را خوب انجام دهند. پس هر چیزی به جای خود نمی شود گفت موشک به درد نمی خورد به فکر اقتصاد باشید.
ناشناس۳۳۷۱۳۶۶۱۱:۴۸:۱۴ ۱۴۰۲/۱۱/۸
این مطلب تا جایی ارزش داشت که دولت های گذشته را مانع پیش رفت در صنایع دفاعی کشور نداند چون ما دولتی را ندیده ایم که با پیشرفت دفاعی کشور مخالف باشد .
ناشناس۳۳۷۱۴۴۳۱۲:۵۴:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۸
دولت سابق مانع رشد فضایی کشور شد به خاطر اینکه غرب ناراحت نشود
ناشناس۳۳۷۱۷۹۹۱۸:۵۹:۱۰ ۱۴۰۲/۱۱/۸
چرا دوست عزیز، اخیرا آسوشیتدپرس در گزارشی به این مساله اشاره کرد که در زمان ریاست جمهوری روحانی از " بیم تشدید تنش ها با غرب" برنامه فضایی را کند کرده بودند ولی حالا دوباره شتاب گرفته.
حسین علی چهرازی۳۳۷۱۴۹۱۱۳:۳۶:۴۴ ۱۴۰۲/۱۱/۸
اگر موشک ایران پیشرفت داشته برای اینکه مسوولان خوبی داشته ولی مسوولان اقتصادی کار بلد نیستند و سر در نمیارن از اقتصاد.
ناشناس۳۳۷۱۶۷۵۱۶:۱۱:۰۹ ۱۴۰۲/۱۱/۸
برادارن گوش به فرمان رهبر انقلاب باشیدباقلدربایدبازبان زورصحبت کرد،زمان بزن ودررو گذشت،یکی بزنی ده تامیخوری
ناشناس۳۳۷۱۶۷۶۱۶:۱۱:۴۷ ۱۴۰۲/۱۱/۸
هم موشک لازم است و هم بهبود اقتصادی. البته دومی بسیار سخت تر است چون تمام ابعاد یک کشور را در بر میگیرد. الان کره شمالی یا هند و پاکستان هم قدرت موشکی هستند ولی از نظر رفاه پایین هستند. نکته مهم این است که نباید گفت چون اقتصاد ایران خوب کار نمیکند پس صنایع موشکی را باید تعطیل کرد.
ناشناس۳۳۷۱۶۸۲۱۶:۱۸:۰۱ ۱۴۰۲/۱۱/۸
عزیزان من ،هوشیارباشیدتوطئه گران بذرنفاق میپاشند.مراقب توطئه دشمن باشیدبارای دادن موشک دیگری به یاوه گویان پرتاب خواهیم کرد
ناشناس۳۳۷۱۶۸۴۱۶:۲۲:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۸
مردم هوشیارباشید،دشمنان همیشه درکمین هستندبایدقوی باشیم
جواد۳۳۷۱۷۳۲۱۷:۵۰:۰۳ ۱۴۰۲/۱۱/۸
کارای خدارو ببین مارو تحریم کردن که یه جورایی کمرشکنمون کنن ولی به یاری خدا قدرتمون چند برابر شد. میگن هرکاری یک حکمتی داره همینه ، حالا کور شه اون چشمی که نتواند دید ایران وایرانی را
علی.۳۳۷۱۷۶۷۱۸:۳۴:۳۶ ۱۴۰۲/۱۱/۸
ازچند دهه قبل کارشناسان سیاسی دلسوز به این نتیجه رسیده اند که تا ایران قدرت نظامی مستقل وبمب اتمی نداشته باشد پیشرفت نمیکند و غربیها همیشه مزاحم و برنامه نویس ما هستند.
حمید۳۳۷۱۷۶۸۱۸:۳۹:۰۸ ۱۴۰۲/۱۱/۸
اول نظامی قوی شو بعد اقتصادی .وقتی قدرت داشته باشی نمیتونن تحریم کنند و زور بگن وقتی ضعیف باشی زور بهت میگن .دقت کنید همین اروپا و آمریکا نطامیشون قویه که اقتصادشون هم قویه نکاه به عربها نکنید دلخواه غرب نباشن فلج میشن حالا ما و عربها رو بعد ها خواهیم دید باید امنیت اقتصادی رو فراهم کنید تا سرمایه گذاران بتونن بیان دوره قبل که ضعیف بودیم تا تحریم شدیم سرمایه گذارها از ترس جنع کردن رفتن اما الان دیگه فرق می‌کنه زور باید داشته باشی اونم زیاد
حسین شادرو۳۳۷۱۸۱۴۱۹:۱۰:۵۵ ۱۴۰۲/۱۱/۸
خیلی جالب شده غرب هدفش اینه که همه چیز تو جهان ازآن ماست حق هم دارن واقعا هیچی ندارن که بخواهند رقابت کنند آنقدر ظلم وستم کردند که دنیا رو نسبت به خودشون روشن کردن بزودی دیگه ارز اندام نمی توانند بکنند وهم سطح با جهان باید شوند انشاالله بزودی هیچ استعماری وجود نداشته باشد
ناشناس۳۳۷۱۸۹۲۲۰:۵۴:۵۱ ۱۴۰۲/۱۱/۸
مرگ بر اسراییل کودک کش مرگ برطرفداران انها خدایادوست دارم اوضاع درست بشه مردم واقعالایق یک زندگی خوب هستن
ناشناس۳۳۷۱۹۰۸۲۱:۱۱:۵۹ ۱۴۰۲/۱۱/۸
خیلی بده بهت حمله کنن نتونی دفاع کنی .گرسنه بمونی پیاده بری ولی باعزت .انشا ءالله ازگردونه مشکلات اساسی ردبشیم اقتصادم اصلاح خواهدشد به دشمنان دل نبندیم
حسین۳۳۷۱۹۵۵۲۲:۱۷:۴۹ ۱۴۰۲/۱۱/۸
این سه کشور چقدر پررو هستند. خودشان بمب هسته ای داشته باشند ولی ما نتوانیم ماهواره به فضا بفرستیم.روی بدنه این ماهواره بر بنویسید مرگ بر انگلیس فرانسه آلمان آمریکا و اسراییل
عمران۳۳۷۱۹۸۱۲۳:۰۳:۱۴ ۱۴۰۲/۱۱/۸
اولا در بین آن سه کشور آلمان بمب هسته ای ندارد. دوما کشورهایی که درون برد موشکی قرار بگیرند قطعا رضایت نخواهند داشت چون اهرم فشار نظامی یا اصطلاحا leverage را بر روی خود نمیخواهند تحمل کنند اگر مشابهش برای ما هم اتفاق می افتاد مخالفت میکردیم.
ایرانی۳۳۷۱۹۶۷۲۲:۴۴:۱۹ ۱۴۰۲/۱۱/۸
خدای بزرگ حافظ و نگهدار خادمان این سرزمین باشد و محو کننده خیانت کاران به ملت ، امین یا رب العالمین ، حسود هرگز نیاسود
حمید۳۳۷۲۰۲۰۰۰:۰۲:۲۸ ۱۴۰۲/۱۱/۹
اقا وقتی غربی ها نارحت هستن یعنی کار درستی انجام دادن وسلام ،چرا الکی خودتونو خسته میکنید
هادی۳۳۷۲۰۲۷۰۰:۱۴:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۹
به ملت ورهبرتان افتخار کنید اینکارها باعث افتخاره
Seji۳۳۷۲۰۵۲۰۰:۵۳:۰۱ ۱۴۰۲/۱۱/۹
اقتصادباشه ولی بعدش امنیت نباشه این اقتصادی ک حرفشو میزنید.. میشه بدترازاقتصادالان همین ک مثل کشورهای دیگ عینه فلسطین. یمن عراق وافغانستان. شب نمیدونن تاصبح زنده میمونن یانه جنگ نیستش
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

    3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

    10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

    16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

    18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

    22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

    23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

    آخرین عناوین