به یاد دکتر کریم مجتهدی؛ فیلسوفی دیگر از میان ما رفت فیلسوفِ دانشجو!

احمد راسخی لنگرودی،   4021027092 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

دکتر کریم مجتهدی استاد دانشمند و فرزانه‌‎ای که از میان ما شاگردانش رفت. نگارنده سال‌‎های دانشجویی توفیق شاگردی این بزرگمرد را داشتم. آنچه که به سهم خود می‌‎توانم بگویم اینکه مرا همیشه الگوی فلسفه‌‎ورزیدن بود. کریم مجتهدی انصافا استاد فلسفه بود. همچون سقراط فلسفه را زندگی می‌‎کرد.

فیلسوفِ دانشجو!

  دکتر کریم مجتهدی استاد دانشمند و فرزانه‌‎ای که از میان ما شاگردانش رفت. نگارنده سال‌‎های دانشجویی توفیق شاگردی این بزرگمرد را داشتم. آنچه که به سهم خود می‌‎توانم بگویم اینکه مرا همیشه الگوی فلسفه‌‎ورزیدن بود. کریم مجتهدی انصافا استاد فلسفه بود. همچون سقراط فلسفه را زندگی می‌‎کرد. فلسفی می‌‎اندیشید، فلسفی می‌‎گفت و فلسفی عمل می‌‎کرد. تا پایان عمر عشق عجیبی به آموختن داشت. در آموختن بازنشستگی نداشت. به این گفته سقراط حکیم پایبند بود که معرفت سطحی نمی‌‎تواند معرفت به حساب آید و آموختن به نحوی همان پرورش عشق به آموختن است. 

   استاد مجتهدی در حیات پربار خود هیچ‌‎گاه از فلسفه جدا نشد. در کلاس‌‎های درس به جاي حفظ انديشه‌ها، از ما دانشجویان فلسفه می‌‎خواست پرسش كنيم و در اطراف پرسشِ خود، بينديشيم و حاصل انديشیدن خود را در كلاس درس به اشتراك گذاريم. براي پرسش اهميت ويژه‌‌‎ای قايل بود. اولويت را بيش از هر چيز به پرسش می‌‎داد. فلسفه را در پرسش خلاصه می‌‎دید. بر این باور بود که کار فلسفه، پرسیدن و آموختن اندیشیدن است و نه حفظ و آموختن اندیشه‌‎ها. می‌‎گفت آنجا که پرسش و پرسشگری نیست در حقیقت چون و چرایی هم نیست، و آنجا که چون و چرایی نباشد جای فلسفه و اندیشه‌‎ورزی و پژوهش خردمندانه نیز خالی است. بر این اعتقاد بود نتیجه بی‌‎پرسشی بی‌‎گفتگویی است. در چنین جایی هیچ‌‎گاه به معنای دقیق کلمه دیالوگ یا گفتگویی شکل نمی‌‎گیرد. اگر هم گفتگویی شکل گیرد صرفا عنوان گفتگو را داراست. در اصل، منولوگ و تک صدایی است. پرگویی و پریشان‌‎گویی ویژگی اصلی چنین جایی است. یکی فراوان می‌‎گوید و الباقی خاموش، مطیع و سرسپرده، روزگار می‌‎گذرانند. به قول سعدی: «فراوان سخن باشد آکنده گوش».

   این استاد فرزانه در تدریس دارای سبکی ویژه بود. با اینکه بیش از سه دهه پیش افتخار شاگردی او را داشتم هنوز شیوه تدریس‌‎اش را به یاد دارم. در شاه‌‎نشین ذهنم جایی برای خود باز کرده است؛ دقایق اولیه کلاس را در حدود چهل و پنج دقیقه و گاه کمتر و بیشتر به طور ایستاده به تدریس اختصاص می‌‎داد. سپس پشت کرسی استادی می‌‎نشست و دانشجویان را به نوبت و با ذکر نام وامی-داشت در چارچوب درسِ داده شده پرسش کنند. آنگاه در اطراف پرسشِ هر یک از دانشجویان نظر دیگران را جویا می‌‎شد و خودش نیز در انتها در تکمیل بحث کمک می‌‎کرد. بدین‌‎سان هدایت کلاس را تا انتها عهده‌‎دار می‌‎شد. با این ابتکار عمل، شور و شوق فلسفی در کلاس می‌‎پراکند و بذر پرسش در ذهن دانشجویان می‌‎افکند. نکته قابل توجه اینکه، پرسشِ دانشجویان او را برمی‌‎کشید. سرزنده و شکوفا می‌‎کرد. به یاد می‌‎آورم روزی را که یکی از پرسش‌‎هایم آنچنان به وجدش آورده بود که مرا با چند عبارت تحسین‌‎برانگیز نواخت. اما امان از روزي كه در كلاس درس، پرسشي از سوي دانشجويان طرح نمي‌شد؛ بر‌افروخته و خشمگین مي‌شد. اصلا حوصله کلاس بی‌‎تحرک و دانشجوی بی‌‎پرسش را نداشت. سکوتِ دانشجویان او را فوق‌‎العاده می‌‎رنجاند. خستگی در تن خود احساس می-کرد. در این گونه مواقع، احساس بدی به او دست می‌‎داد که از چهره‌‎اش به خوبی نمایان بود.

    یکی از امتیازات ایشان در مقایسه با اساتید دیگر این بود که دانشجویان را موظف می‌‎کرد تعداد چهار پنج پرسش، کمتر و بیشتر، از درس داده شده برای جلسه بعد آماده کنند و در برگه‌‎ای ارائه دهند. سپس بهترین آنها را برمی‌‎گزید و در کلاس به بحث می‌‎کشاند. پرسش‌هايِ خوب دانشجويان را در پايان ترم تحصيلي ملحوظ مي‌داشت و نمره نسبتا بالایی براي آن درنظر مي‌گرفت. پرسش‌‎های خوب، او را عجیب شادمان می‌‎کرد. به شعف می‌‎آورد. خودش می‌‎گفت از طرح پرسش می‌‎توان فهمید که دانشجو چقدر به درس توجه و با مبحث تعاطی داشته است. در کلاس درس هیچ محدودیت زمانی هم برای پرسیدن قایل نبود. برای پرسش‌‎های خوب و سنجیده امتیاز ویژه قایل می‌‎شد و به همین‌‎رو دانشجویان را به پرسشگری برمی‌‎انگیخت. 

   مي‌گفت كلاسي كه دانشجويش پرسش نداشته باشد كلاس نيست. مواردی چون: جزوه‌‎نویسی، بازگویی محفوظات، فقدان پرسش و پژوهش را شایسته دانشجویان فلسفه نمی‌‎دانست. سخن همیشگی او این بود: فیلسوف دانشجو است و دانشجو نیز پرسشگر است. آنچنان بر این مطلب تاکید داشت که کتابی هم با این عنوان به چاپ رساند: «فیلسوف دانشجو است» که مجموعه مقالاتش بود. عبارت معروف اوست: بهترین کلاس‌های درس، آنهایی است که دانشجویانش با کمترین پرسش به کلاس بیایند و با بیشترین پرسش از کلاس بروند، و بهترين استاد كلاس كسي است كه در پي هر پاسخي كه در برابر پرسشي مي‌نشاند، جرقه طرح پرسشي جديد را در ذهن دانشجو بيفكند و به او جرات پرسيدن دهد تا چرخه ذهنش از فعاليت بازنايستد. 

   استادی چون ایشان مایه افتخار گروه فلسفه دانشگاه تهران بود. دریغا که خورشیدش چند روزی است از دیده‌‎ها پنهان شد. یاد او تا مرگ با من خواهد بود. روانش شاد و راهش پر رهرو.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۵۹۲۶۱۱۸:۱۱:۱۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
یادش گرامی
ناشناس۳۳۵۹۵۲۵۲۳:۳۹:۱۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
خدا رحمتش کنه
مرتضی۳۳۵۹۵۴۰۲۳:۵۵:۳۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
رضوان الله علیه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  2. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  3. برای این عکس شما تیتر بزنید

  4. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  5. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  6. علت رشد اقتصادی کشور چیست؟

  7. مدرسه یا بازار؟!

  8. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  9. نتانیاهو و کابوس حمله به رفح

  10. حمایت زاکانی از طرح نور پلیس

  11. زاکانی: برای کمک به طرح نور پلیس کاملا آماده هستیم

  12. پلیس آمریکا حجاب معترضین را به زور برداشت

  13. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  14. قوه قضاییه کانون مبارزه بی‌امان با فساد است/ جنس جمهوری اسلامی فسادستیز و فساد ناپذیر است

  15. دستگیری سارقین زورگیر باهوشیاری واحد گشت عملیات

  16. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  17. آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌خ»

  18. وقتی در بزرگراه سرعت خود را بی دلیل کم می کنید

  19. قالیباف: جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند

  20. واریز«هدیه روز معلم»به حساب فرهنگیان؛ امشب/ پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر

  21. شرایط دریافت مهریه بعد از طلاق

  22. تغییر نام استقلال در حال بررسی است/ واگذاری سرخابی‌ها این هفته نهایی می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  10. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  14. برای این عکس شما تیتر بزنید

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  18. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  19. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  20. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  21. سقوط در آغوش پهلوی!

  22. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  25. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

آخرین عناوین