افزایش ۱ درصدی مالیات بر ارزش‌افزوده تورم زاست؟

  4021024094 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی برخی کارشناسان افزایش ۱درصدی مالیات ارزش‌افزوده را عامل مؤثری در افزایش تورم سال آینده می‌دانند که حل چالش کسری منابع صندوق‌های بازنشستگی و جلوگیری از استقراض از سیستم بانکی از طریق افزایش مالیات، عامل تأثیرگذاری برای جلوگیری از رشد تورم است.

افزایش ۱ درصدی مالیات بر ارزش‌افزوده تورم زاست؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم، یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی دولت‌ها در کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه درآمدهای مالیاتی است؛ اما در کشور ما بخش قابل‌توجهی از درآمدهای دولت با فروش نفت خام محقق می‌شود که این مسئله باتوجه‌به نوسانات شدید قیمتی و همچنین تحریم‌پذیری آن یکی از چالش‌های اساسی کشور محسوب می‌شود. واقعیت این است که وابستگی درآمدهای دولت به بخش نفت، به‌عنوان یک متغیر خارجی منجر به آسیب‌پذیری اقتصاد کشور شده؛ چراکه درآمدهای نفتی خارج از کنترل سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران کلان جامعه است.

یکی از اولویت‌های دولت در تأمین منابع درآمدی، تبدیل مالیات به منبع اصلی تأمین مالی بودجه است که این مسئله در بند چهارم سیاست‌های کلی برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه ذکر شده است. البته لازم به یادآوری است که کاهش‌دادن سهم درآمدهای نفتی یا افزایش درآمدهای مالیاتی باید همراه با افزایش شفافیت، کاهش فرار مالیاتی و هدفمندسازی معافیت‌های مالیاتی باشد تا ضمن تحقق سیاست‌های کلی کشور به واحدهای اقتصادی نیز فشار کمتری وارد شود.

به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی یکی از اتفاقات خوب در نظام مالیات ستانی، حرکت از نظام سنتی ممیز محور به سمت نظام مالیاتی سامانه محور است؛ زیرا این موضوع می‌تواند کمک قابل‌توجهی به افزایش شفافیت‌های درآمدی و همچنین تحقق‌یافتن عدالت مالیاتی در کشور کند. بررسی لایحه بودجه سال 1403، رشد نزدیک به 50 درصدی درآمدهای مالیاتی را نسبت به قانون بودجه سال گذشته نشان می‌دهد. بر همین اساس سهم عمده درآمدهای مالیاتی یعنی 42 درصد از آن به مالیات بر کالا و خدمات و 40 درصد دیگر از کل درآمدهای مالیاتی به مالیات بر اشخاص حقوقی اختصاص داده شده است.

البته مواردی نظیر افزایش یک‌درصدی نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده، محدودسازی استفاده تجاری از حساب‌های غیرتجاری، اصلاح مشوق مالیاتی موضوع تبصره (7) ماده (105) و تبصره ماده (131) قانون مالیات‌های مستقیم باتوجه‌به شرایط تورمی کشور، اخذ مالیات از خانه و خودرو گران‌قیمت و عدم استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده نیز به‌عنوان مهم‌ترین نقاط قوت و ضعف لایحه بودجه 1403 ذکر شده است.

در روزهای گذشته، کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی افزایش یک درصد بر مالیات بر ارزش‌افزوده در لایحه بودجه سال 1403 را تصویب کرد. بر همین اساس منابع حاصله به میزان 70 هزار میلیارد تومان و سایر منابع بودجه‌ای صرف تأمین اعتبارات متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری در سال آینده می‌شود.

منشأ اصلی تورم در ایران چیست؟

برخی از کارشناسان اقتصادی نسبت به افزایش یک واحد درصدی نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده انتقاداتی را مطرح کرده‌اند و آن را عامل مؤثری برای افزایش تورم خوانده و می‌گویند ساختار صندوق‌های بازنشستگی نباید هیچ‌گونه وابستگی به بودجه دولت داشته باشد؛ اما تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد ناپایداری مالی این صندوق‌ها موجب شده که در سنوات مختلف کسری منابع این صندوق‌ها از محل منابع عمومی تأمین شود. این موضوع ضرورت اصلاح هر چه سریع‌تر صندوق‌های بازنشستگی را نشان می‌دهد.

به‌این‌ترتیب بر اساس داده‌های اقتصاد ایران به نظر می‌رسد که از جمله عوامل اصلی ایجاد و تداوم تورم در کشور ما، افزایش مخارج دولت و کسری بودجه ناشی از آن،  تأمین این کسری از طریق استقراض از سیستم بانکی به‌ویژه بانک مرکزی و تغییرات در متغیرهای پولی رشد نقدینگی و اعتباری بوده است. به‌عبارت‌دیگر، منشأ اصلی تورم در ایران، افزایش هزینه‌های دولت، نامناسب‌بودن ساختار بودجه از جمله سهم کم‌درآمدهای مالیاتی و وابستگی دولت به درآمدهای نفتی است.

بنابراین، باتوجه‌به رویکرد تازه دولت به افزایش سهم درآمدهای مالیاتی و حل چالش کسری منابع صندوق‌های بازنشستگی که در لایحه بودجه سال آینده آورده شده است چنین برداشت می‌شود که علاوه بر اینکه نمی‌توان اعمال یک درصد مالیات بر ارزش‌افزوده را تشدیدکننده تورم در سال آینده دانست.

از طرف دیگر، اعمال یک درصد مالیات بر ارزش‌افزوده در همه بخش‌های اقتصادی کشور مؤثر نیست؛ زیرا بر اساس ماده 9 قانون مالیات بر ارزش افزوده، عمده نیازهای ضروری مردم به عبارتی کالاهای اساسی و پرمصرف  از قبیل نان، آرد، گوشت، قند، شکر، برنج، حبوبات، شیر، پنیر و روغن نباتی و همچنین بخش کشاورزی و صادرات کالاها معاف از مالیات بر ارزش افزوده هستند.

از سوی دیگر، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه دررابطه‌با نتایج افزایش مالیات بر ارزش‌افزوده گفته است که حداکثر اثر تورمی افزایش یک درصد مالیات بر ارزش‌افزوده 0.6 درصد در اقتصاد کشور خواهد بود.

ازآنجایی‌که طبق قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، 40 درصد اقتصاد کشور از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده معاف است می‌توان چنین برداشت کرد که بخش عمدهای از این مالیات توسط مردم کم‌درآمد پرداخت نمی‌شود؛ بلکه مالیات بر ارزش‌افزوده شامل افرادی است که از سطوح درآمدی بالاتری برخوردار هستند؛ بنابراین می‌توان گفت که افزایش یک واحد درصدی مالیات بر ارزش‌افزوده نمی‌تواند عامل مؤثری برای افزایش تورم در سال آینده و همچنین ایجاد فشار مضاعف به جیب مردم باشد حتی رویکرد دولت و سازمان مالیاتی به‌گونه‌ای است تا با دریافت مالیات از مودیان پردرآمد، فشار مالیاتی را از طبقه کم‌درآمد جامعه کم کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۵۵۲۴۴۱۹:۳۶:۲۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
نه ! فقط افزایش حقوق کارگر و کارمندان حداقل بگیر تورم زاست !!! حتی افزایش حقوق نمایندگان مجلس ، افزایش مالیات عملکرد ، افزایش پایه پولی و نقدینگی و .... هم تورم زا نیست ! فقط و فقط افزایش حقوق و دستمزد فقرا تورم زاست ! حقوق کارگران را سال دیگه اصلا کمتر کنید .
ناشناس۳۳۵۵۲۴۸۱۹:۴۶:۱۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
یک درصد نیست . 11 درصده. داره از 9 میشه 10. یعنی 1 تقسیم بر 9 بهش اضافه میشه
ناشناس۳۳۵۵۲۹۸۲۱:۲۱:۲۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
افزایش حقوق کارمند و کارگر بدبخته که عامل اصلی تورمه
ناشناس۳۳۵۵۳۰۰۲۱:۲۷:۲۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
مالیات را از اقتصادی باید تأمین کرد که پویا و قدرتمند باشد نه در جامعه‌ای که بخش قابل توجهی از آن زیر خط فقر هستند.
رضا۳۳۵۵۵۴۵۰۶:۲۷:۴۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
فقیر باشند یا نباشند وقتی کالایی نیست نمیشه در کوتاه مدت برای فقرا کاری کرد بهبود دراز مدت هم در گرو سنگ بستن به شکم و سرمایه گزاری کردن است
ناشناس۳۳۵۵۳۹۳۲۲:۵۹:۳۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
از کی تا حالا مالیات ستانی شده عامل تورم؟!!
ناشناس۳۳۵۵۴۵۰۰۰:۰۱:۳۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
شما یه تصمیم اقتصادی دولت .. همه دولت های بعد از انقلاب رو بگو که تورم زا نبوده من بهت جایزه میدم
مالیات۳۳۵۵۶۵۵۰۹:۴۹:۳۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
سال اینده درامد مالیاتی دولت 40 درصد اضافه شده قیمت ارز هم قطعا بالا میره تورم سالانه هم که داریم مثل همیشه همین یک درصد ارزش افزونه هم با اونها جمع میشه همین درصد هم که جمع بشه میبنی میشه تورم شصت هفتاد درصد پس شعار ندین قرار تورم کاهشی بشه
ناشناس۳۳۵۵۶۵۸۰۹:۵۵:۲۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
آقای رئیسی قرار بود با حذف ارز4200 فقط 4 قلم جنس در حدود 8% گران شود.یادتونه، عین دومینو به تمام اجناس و کالاهای دیگه سرایت کرد و جالبه هیچ کسی از دولت شما هم این فاجعه رو گردن نگرفت.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  18. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  21. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین