وال‌استریت ژورنال: دستور آتش‌بس از سوی دادگاه لاهه، متحدان اسرائیل را در تنگنا قرار می‌دهد  

  4021021059

جلسه رسیدگی به پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه، توسط دادگاه لاهه با شکایت رسمی آفریقای جنوبی از امروز آغاز شد. آفریقای جنوبی از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته است تا دستور آتش‌بس در غزه را صادر کند، چرا که روند رسیدگی به ادعای نسل‌کشی احتمالاً سال‌ها طول می‌کشد.

به گزارش ایسنا، وال استریت ژورنال در گزارش خود از این دادگاه آورده است: تصمیم در مورد اقدامات موقت ممکن است ظرف چند هفته پس از جلسه استماع گرفته شود. تل‌آویو مدعی است توقف عملیات نظامی قبل از شکست حماس به این گروه اجازه می‌دهد تا قدرت بگیرد.

دیوان بین‌المللی دادگستری هیچ ابزاری برای اجرای دستورات خود ندارد و کمتر کسی انتظار دارد که رژیم‌صهیونیستی عملیات نظامی را به دستور لاهه متوقف کند. اما تحلیلگران هر دو طرف می‌گویند که حتی یک دستور موقت برای آتش‌بس، متحدان اسرائیل، به‌ویژه آمریکا را در تنگنا قرار می‌دهد.

رائد جرار، مدیر حمایت از دموکراسی برای جهان عرب در حال حاضر، گروهی که از ادعای نسل کشی علیه اسرائیل حمایت می کند، گفت: «اگر آفریقای جنوبی واقعاً دیوان بین‌المللی دادگستری را وادار کند که بگوید همه طرف‌ها باید فوراً به آتش بس پایبند باشند، کار خارق‌العاده‌ای انجام داده است

 آفریقای جنوبی در پرونده حقوقی خود استدلال کرده است که «در سراسر غزه، اسرائیل زیرساخت‌ها و پایه‌های زندگی فلسطینی‌ها را هدف قرار داده و اقداماتش برای نابودی فیزیکی مردم فلسطین محاسبه شده است».

حملات نظامی ارتش صهیونیستی به غزه پس از حملات ۷ اکتبر و عملیات طوفان الاقصی به آنچه آفریقای جنوبی آن را «آپارتاید ۷۵ ساله اسرائیل، اشغال جنگ طلبانه ۵۶ ساله سرزمین فلسطین و محاصره ۱۶ ساله غزه» نامیده، مرتبط می‌کند.  آفریقای جنوبی به سخنان رهبران صهیونیست اشاره می‌کند که می‌گوید منعکس کننده نیت نسل کشی پس از حملات اکتبر است

بیش از ۱۵۰ کشور کنوانسیون نسل‌کشی را تصویب کرده‌اند که به یک کشور اجازه می‌دهد علیه دیگری که معتقد است مرتکب نسل‌کشی شده است، شکایت کند، حتی اگر، مانند مورد آفریقای جنوبی، ارتباط مستقیمی با درگیری نداشته باشد.

آفریقای جنوبی استدلال می کند که حملات اسرائیل، که به گفته وزارت بهداشت غزه، جان بیش از ۲۲۰۰۰ فلسطینی را گرفته، قصد دارد فلسطینیان در غزه را به عنوان یک گروه متمایز از بین ببرد.

سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی روز چهارشنبه گفت: «مخالفت ما با ادامه کشتار مردم غزه، ما را به عنوان یک کشور به سمت دیوان بین‌المللی دادگستری سوق داده است. ما به عنوان مردمی که زمانی میوه‌های تلخ سلب مالکیت، تبعیض، نژادپرستی و خشونت‌های دولتی را چشیدیم، واضح است که در سمت راست تاریخ خواهیم ایستاد.»

تل آویو با خشم به این اقدام واکنش نشان داده است و انتظار می‌رود روز جمعه در دادگاه در جایگاه پاسخگویی واکنش تندی داشته باشد.

به درخواست تل‌آویو، دادگاه سازمان ملل در لاهه که به اختلافات بین کشورها رسیدگی می‌کند، جلسه استماع را از چهار ساعت معمول به شش ساعت تمدید کرد که بین طرفین تقسیم شده است. طبق قوانین دادگاه، اسرائیل حق دارد یک قاضی برای پیوستن به ۱۵ عضو عادی دادگاه را تعیین کند که قوی‌ترین حقوقدان خود، آهارون باراک، بازمانده هولوکاست را که به عنوان رئیس دادگاه عالی اسرائیل خدمت می‌کرد، انتخاب کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  18. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  21. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین