عمامه صورتی و حسین شمقدری/ مستندسازی تحقیقی یا تجارت با تابوها؟

  4021012081 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

چه اتفاقی‌ می‌افتد که صاحب قدرت در جمهوری اسلامی، آن روح فرهنگی و عدالت‌خواهانه انقلاب اسلامی را فراموش می‌کند و به ثروت‌اندوزی و کاخ‌نشینی روی می‌آورد و همین موجب می‌شود که فرهنگ به قهقرا برود و آسیب‌های امروز بروز کند؟ «فرهنگ سرمایه‌داری» و تجارت با سیاست!

عمامه صورتی و حسین شمقدری/ مستندسازی تحقیقی یا تجارت با تابوها؟

به گزارش تسنیم، اگر مستند عمامه صورتی را طی روزهای گذشته به‌طور کامل هم ندیده باشید، احتمالاً بسیاری از شما قطعه‌هایی از آن را در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کرده‌اید، شاید هم نسبت آنها که کل مستند را می‌بینند به آنان که بخش فریدون‌کنارش را دیده باشند، یک به ده هم نباشد، امّا به‌هرحال نام این مستند در روزهای جاری کم به گوش نمی‌رسد.

ماجرای مستند چیست؟ موضوعی که به‌ویژه طی چند سال گذشته، به‌درست یا غلط، به یکی از مسائل اصلی سیاست در ایران تبدیل شده است: موضوع بی‌حجابی یا به‌تعبیر برخی «حدود برهنگی». آقای حسین شمقدری همین مسئله را دست گرفته و در 30 دقیقه سعی کرده است که پاسخ روشنی به یک پرسش مهم این سالها بدهد: چرا به یک تعبیر، کم‌حجابی و به‌تعبیر همان برخی دیگر، ‌حدود برهنگی در ایران، تفاوت کرده و مشخصاً به‌سمت پوشش کمتر، رفته است؟

این‌که مستندسازی بتواند در 30 دقیقه، ابعاد مختلف این پرسش کلیدی را بررسی کند و به آن پاسخ روشن بدهد، اگر بتواند(!) حتماً شاهکار خواهد بود(!) مسئله‌ای که سالهاست جامعه‌شناسان و روان‌شناسان و کارشناسان متعدد حوزه‌های مختلفی دینی و غیردینی به آن پرداخته‌اند و هرکدام تلاش کرده‌‌اند بخشی از عوامل و حقایق را آشکار کنند، حالا اگر در یک مستند 30دقیقه‌ای حل‌وفصل شده باشد که چه بهتر!

بعید است که مستند 30دقیقه‌ای که قطعات خاصش، احتمالاً به‌عمد، وایرال شده است، دیگر جایی برای اسپویل شدن داشته باشد، امّا احتیاطاً اگر فکر می‌کنید ممکن است داستان مستند اسپویل شود، ادامه متن را بعد از مشاهده آن بخوانید.
اما حسین شمقدری در این مستند چه می‌گوید؟ حرف پیچیده و جدیدی نیست، فقط نوع به تصویر کشیدنش خاص شمقدری است: "همه مشکل این حدود برهنگی به آن برمی‌گردد که به‌جای امر به معروفِ آن تعداد از مسئولانی که کاخ می‌ساختند یا در کاخ می‌نشستند، به چیزهای دیگر و امر به معروف‌های دیگر پرداختیم؛ والسلام"!

حرف غلطی است؟ حتماً خیر، حتماً یکی از مشکلات اصلی در کشور، چه در حوزه اقتصاد، چه در سیاست و چه در فرهنگ، همین مسئله است که از دوره‌ای به بعد، و مشخصاً دوران آقای هاشمی رفسنجانی، روح سرمایه‌داری سوار بر ذات فرهنگی و عدالت‌محور انقلاب اسلامی شد و روندهای بسیاری را تحت تأثیر خود قرار داد، امّا به‌تعبیر هایدگر در «پرسش از تکنولوژی»، اگرچه این روایت «صحیح»ی است که فرهنگ کاخ‌نشینی برخی مسئولان، برخی روندها از جمله پوشش را تغییر می‌دهد،‌ امّا به‌تعبیر همان هایدگر، این «حقیقت» را تأمین نمی‌کند که همه مسئله را صرفا‌ً به این موضوع برگردانیم.

نگارنده معتقد است که از قضا باید بسیار از این ایده دفاع کرد که اشرافی‌گری مسئولان، یکی از عوامل مهم ضدفرهنگی و ضدمدعاهای اصلی انقلاب اسلامی است، و از این جهت این مستند دست‌کم بخشی از واقعیت را درست می‌گوید، امّا مشکل کار شمقدری و عمّامه صورتی در کل چیست؟ تناقض با خودش!

چه اتفاقی‌ می‌افتد که یک مسئول سیاسی یا صاحب قدرت در جمهوری اسلامی، آن روح فرهنگی و عدالت‌خواهانه انقلاب اسلامی را فراموش می‌کند و به ثروت‌اندوزی و کاخ‌نشینی روی می‌آورد و همین موجب می‌شود که فرهنگ به قهقرا برود و آسیب‌های امروز بروز کند؟ «فرهنگ سرمایه‌داری» و تجارت با سیاست! این مسئول، سیاست را نه محملی برای اجرای ایده‌های انقلاب اسلامی، بلکه فرصت و محلّی برای تجارت می‌بیند و از آنجا که موهبت اصلی برای او، سرمایه شده، ثروت‌اندوزی می‌کند و در کاخ می‌نشیند و به ریش ایده‌های انقلاب اسلامی هم می‌خندد و در بهترین حالت، اگر هم آشکارا مردم و انقلابشان را به‌سخره نگیرد، دست‌کم دچار ریاکاری کشنده و سخیف می‌شود.

آن پارادوکس مستند شمقدری هم به‌نظر می‌رسد از همین دست است؛ با یک تفاوت که او بعضاً «فرهنگ» و «مسئله اجتماعی» را تبدیل به امر تجاری می‌کند و به‌جای آنکه به عمق برود و به حل واقعی‌تر مسائل کمک‌ کند، سودِ خود از آن مسئله را تأمین می‌کند؛ این سود لزوماً نیاز نیست که مالی باشد، شهرت عنوانی هم می‌تواند جای آن بنشیند. سازنده مستندهای ارزنده‌ای مثل «یزدان تفنگ ندارد» در سالهای آغازین کار مستندسازی‌اش، آنگاه که به موضوعات زنان و بعضاً جنسی، مثل مستند «انقلاب جنسی» یا «این ‌رل (In Rel)» می‌رسد، یا در حالت خوش‌بینانه‌اش حرف مشت‌پرکنی ندارد و یا اینکه اساساً داشتن ایده و شناخت دقیق از مسئله برایش موضوعیتی ندارد؛ او مسئله و تابوها را، به‌ویژه درحوزه زنان و جنسی، می‌شناسد ولی مستندهایش را در این حوزه‌ها به‌نحوی می‌سازد که شائبه تجارت با تابوها را بیشتر به ذهن متبادر می‌کند،‌ تا مستندسازی تحقیقی و عالمانه.

دیدگاه کاربران

علی۳۳۴۳۹۷۶۱۶:۳۲:۰۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
واقعا خیلی عجیبه در کشوری که هوای شهرها مملو از سموم کشنده هست و مردمانش بجای هوا ، سم استنشاق میکنن و هر سال دهها و صدها هزار نفر براثر آلودگی وحشتناک هوا جانشون رو از دست میدن و میلیونها نفر دچار بیماریهای کشنده میشن ، تنها دغدغه مسوولین مساله حجاب هست !!!
ناشناس۳۳۴۵۵۳۴۱۳:۲۶:۵۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
سخت نگیر دوست عزیز .
امید یاوری دارانی۳۳۴۴۵۷۷۱۲:۰۹:۴۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
واقعیات جامعه را نمی توان انکار نمود . البته که من به امار رسمی و حتی غیر رسمی هیچگونه دسترسی ندارم ولی در کوی و برزن و شهرهای کوچک و بزرگ و حتی روستاها می توان دید که مسئولان نتوانسته اند علی رغم انکه همه توش و توان خود را از ابتدای انقلاب برای گسترش اسلام و مظاهر ان بکار گرفته توفیقی پیدا کنند. شل حجابی /فساد اخلاقی/ بی توجهی به مظاهر اسلامی/شلوغی دادگاهها و زندانها /مشکلات و درگیریهای حقوقی و کیفری مردم با یکدیگر و .... همه نشان می دهد که حاکمیت نتوانسته انچه که می خواسته را عملی کند. یا بهتر بگویم مردم زیر بار انچه که حاکمیت خواهان ان است نرفته و نمی رود؟ چرا؟ جامعه شناسان و حقوقدانان و سیاستمداران نتوانسته اند گره را باز کنند.
خ۳۳۴۴۸۲۰۱۶:۰۹:۱۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
آیا مشکل فقط حجابه الودکی هوا، گرانی تورم و اختلاس عیب نیست؟
ناشناس۳۳۴۴۹۰۲۱۷:۲۹:۴۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
بجای رفتن سراغ موضوعات شخصی مردم،،سراغ اختلاس های خردوکلان برویدکه انگار این بی اهمیتی هاعمدی است وقرارنیست کشور واقتصاد وزندگی مردم آباد شود.
ناشناس۳۳۴۵۸۸۴۲۱:۰۵:۲۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
من از منظر فرهنگی افسار گسیختگی جدی میبینم ... اگر فردی اهل تفکر وفرهنگ نباشد چنانچه پول کل نفت هم خرجش شود چهره ماندگار فلسفه نمی‌شود...
محمدعلی۳۳۴۶۰۰۴۲۳:۱۵:۲۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
نماینده ای که از قیمت مواد غذایی خبر ندارد و بجای پرداختن به امورات امروز مردم که مسأله و دغدغه مردم بیماری و بیکاری ، سلامت و معیشت است چه انتظاری دارید.
ناشناس۳۳۴۶۰۱۲۲۳:۲۲:۵۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
بخدا که اگه انقدر که به مساله حجاب پرداخته میشه و روش زوم کردن همین انرژی و توجه و رو اقتصاد میزاشتن الان زندگی ماها خیلی بهتر بود.
ناشناس۳۳۴۶۰۵۱۲۳:۵۳:۱۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
بعضیا خوب یاد گرفتن از آب گل آلود برای خودشون ماهی بگیرن و از دغدغه مردم برای خودشون فرصت بسازن که شاید جایگاهی پیدا کنند ولی نمیدونن عزت و ذلت دست خداست
ناشناس۳۳۴۶۱۴۲۰۸:۰۶:۳۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
بی حجابی و بی حیایی بر اساس عقل و فطرت و انسانیت و تمام ادیان گناه است حال قبول کنند یا نکنند گناه گناه است و توجیه هم ندارد چه بی حجابی باشد چه دزدی و چه اختلاس و چه حرام خوری وووووو مشکل امروز جامعه این است که هر کسی میخواهد مطابق میل و هوس خود اظهار نظر کند و کاری به حکم خدا و عقل ندارد
سلام با سلامتی۳۳۴۶۲۶۹۱۲:۰۷:۳۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
برخی نمیدونه فرق بین دستورات صریح خداوند تعالی در قرآن درباره حجاب با خواسته یا علاقه مسئولان فرق داره یا نه . موضوع رعایت نکردن دستورات خداست نه خواسته دیگران . چرا همه چیز رو باهم قاطی میکنید .هرچیز جای خودش . مسئولین باید و موظفند مشکلات مالی اقتصادی و ... را بررسی و حل و فصل کنند . حالا حجاب در اصل دین و دستورات خداست و شما به خدا دهن کجی میکنید .
ناشناس۳۳۴۶۴۷۲۱۸:۲۱:۵۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
مشکلات این کشور درهرزمینه موضوعی دیگر ازدست در رفته چه فرهنگی ؛چه اجتماعی ؛چه اعتقادی وچه سیاسی.دیگرهیچ چیزی سرجایش نیست و دارایی‌های مادی و معنوی کشور به بازیچه گرفته شده ومجلس دولت کارایی ندارند.
ناشناس۳۳۴۶۶۶۱۲۲:۵۲:۰۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
به نام خدا در علم تعلیم و تربیت نکات جالبی وجود دارد که یکی از آنها موضوع تنبیه است. میگویند تنبیه به ویژه اگر منصفانه نباشد و یا تنبیه شونده آن را منصفانه نداند موجب نمیشود که خطا رفع شود، بلکه فرد آن را طوری انجام میدهد که تنبیه کننده نفهمد و یا نتواند کنترل کند. لذا اعتراض های گروهی خاموش شد و به اعتراضهای فردی (مساله حجاب) تبدیل شد و نیز از سوی بخشی از جامعه (زنان) که بنا به دستورات دینی تعرض به آنها محدودیت دارد. در عین حال با یک حرکت (گذاشتن شال روی سر) رفع مشکل میشود!! این حرکت فردی نسبتا فراگیر حاصل گوش ندادن به سایر خواسته های مردم و نادیده گرفتن حق آنها بود و نتیجه آن زیان بزرگی در پی داشت و آن فاصله مردم از دولت بود. در مقابل مسئولین امر به جای علت یابی و رفع خطاها، هر چه بیشتر به سوی افزایش فشار و تنبیه های غیر منصفانه تر رفتند .
ناشناس۳۳۴۶۶۶۹۲۳:۰۶:۱۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
فقط اختلاس وحجاب نیست ،هزاران مشکل دیگر هست
ناشناس۳۳۴۶۸۵۷۰۸:۴۵:۱۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
مشکل اصلی اختلاس دزدی رانت چپاول بیت‌المال توسط یه عده خاص گرانی مسکن خودرو موادغذایی و.......
مهدی رضائی گرگان۳۳۴۶۹۲۶۱۰:۰۲:۱۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
به نظرم دولت انقدر برای حجاب پا فشاری میکنه. اگه برای اینهمه تورم و اختلاس های پی در پی پا فشاری میکرد نتیجه کشور خیلی بهتر میشد.
رضا۳۳۴۷۵۲۵۱۹:۵۳:۳۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
تو این مملکت هرکسی به هر شکلی به کشور ضربه بزند گناه کار هست .تعدادی با بی حجابی وترویج آن ضربه می‌زند. بعضی با چوب لای چرخ مردم گذاشتن، قلیلی با اختلاس، به خاطر اين هست که تقوا ضعیفه .از خدا نمی‌ترسیم.
علی۳۳۴۷۸۰۸۰۰:۰۶:۰۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
میگم اختلاس کلان فولاد و چای دبش چی شد . آیا اختلاسگر گرفته شد؟
رویا۳۳۴۷۸۱۵۰۰:۱۶:۵۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
من به عنوان یک زن سوالم از اقایون اینه چرا تا اسم حجاب میاد مسئله به این مهمی رو قاطی اختلاس نبود آب و بارش باران و برف و فقر میکنید؟؟
امیر۳۳۴۸۱۱۴۱۱:۰۰:۳۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
بی حجابی یعنی. عده ای که. دنبال فساد و ناامنی هستن کسانی که. نشان از بی بند باری وبی غیرتی پدر و مرد خانواده هست.
م۳۳۴۸۸۶۳۰۲:۱۶:۵۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
البته که حجاب مهمه ولی داداش مهمترش الان معیشت است.
حسن۳۳۴۹۳۷۹۱۵:۰۷:۴۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
اگر شرایط رو‌ درست کنند، اگر هر کسی جای خودش باشه، اگر احزاب فعال شوند و شایسته سالاری به جامعه برگردد، مردم ایران مسلمانند و به مسیر اسلام برمیگردند و حجاب هم به خودی خود برخواهد گشت .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

    3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

    10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

    16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

    18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

    22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

    23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

    آخرین عناوین