جای خالی قانون جامع فضای مجازی در کشور

  4021007011

فضای مجازی اگرچه به فرموده رهبر معظم انقلاب می‌تواند یک فرصت برای تبیین دستاوردها و پیشرفت‌های انقلاب و نظام اسلامی باشد اما اگر نظارت درست و مدیریت صحیح، چاشنی آن نشود، قطعا مضرات آن از فواید آن پیشی می گیرد و تهدیدی بزرگ برای جامعه محسوب می‌شود.

جای خالی قانون جامع فضای مجازی در کشور

به گزارش فارس، فضای مجازی اگرچه به فرموده رهبر معظم انقلاب می‌تواند یک فرصت برای تبیین دستاوردها و پیشرفت‌های انقلاب و نظام اسلامی باشد اما اگر نظارت درست و مدیریت صحیح، چاشنی آن نشود، قطعا مضرات آن از فواید آن پیشی می‌گیرد و تهدیدی بزرگ برای جامعه اسلامی محسوب می‌شود چرا که ممکن است با تحلیل‌ها و برداشت‌های انحرافی و اشتباه، حقایق معکوس جلوه داده شود و برخی ناخواسته و ندانسته در زمین دشمن بازی کنند و با امپراطوری رسانه‌ای استکبار همصدا و همسو شوند.

انتشار اخبار نادرست و تحلیل‌های انحرافی معضلی بوده که در چند سال اخیر با گسترش فضای مجازی و همه گیری آن، کم و بیش در کشور شاهد بودیم و رفته رفته برخی ناهنجاری‌ها در سطح جامعه رواج یافت؛ مساله‌ای که سبب نگرانی مردم، متدینین و خانواده شهدا شده و مطالبه بسیاری از آن ها بود که با هنجارشکنان به نوعی برخورد شود.  

گویا برخی گروه‌ها و صفحه‌های پربازدید مجازی، در صدد بودند مسائل و معضلاتی چون زورگیری، پوشش نامتعارف، تظاهر به روزه‌خواری، روابط نامشروع و... را در جامعه عادی‌سازی و با تضعیف بنیان خانواده و احکام اسلامی، اعتقادات مردم به ویژه نوجوانان و جوانان را سست کنند.  
 
نگرانی‌ها و گلایه‌های به‌حق مردم از وضعیت بی در و پیکر فعلی شبکه‌های اجتماعی، نشان از علاقه و احساس مسؤولیت آن‌ها به کشور و جامعه بوده و نیاز است مورد توجه مسؤولان و متولیان امر قرار گیرد؛ چرا که امنیت و آرامش کنونی کشور، حاصل خون هزاران شهید و جانباز این مرزوبوم است و همه ما باید در حفظ و پاسداشت آرمان های آن ها بکوشیم.  
 
وظیفه یکایک ما این است که نگذاریم این آرامش و امنیتی که به بهای گزافی به دست آمده، توسط عده‌ای هنجارشکن مخدوش شود و جامعه به سمت بزه و هنجارشکنی پیش رود.  
 
کارشناسان امر می‌گویند رواج و همه‌گیری شبکه‌های مجازی در کشور می‌بایست از ابتدا با فرهنگ‌سازی همراه می‌شد و صدا و سیما و رسانه‌ها به خانواده‌ها درباره نوع و نحوه استفاده از آن آموزش می‌دادند.  
 
اینکه از آغاز، قانونی جامع و کارشناسانه پیرامون این حوزه مهم تدوین تا مصادیق فعالیت‌های مجرمانه در آن تعریف و تشریح می‌شد و کاربران در راستای و در چارچوب آن فعالیت می‌کردند. یا اینکه با ایجاد شبکه‌های اجتماعی بومی، جایگزین‌های مناسب و معتبری برای شبکه‌های مطرح خارجی در داخل، قبل از همه‌گیری آن‌ها می‌شدند.  
 
البته تاکنون اقداماتی هم انجام شد اگرچه قدری دیرهنگام بود ولی می‌شد با قدری اقتدار و فرهنگ‌سازی هم با ناهنجاری‌های اجتماعی مقابله کرد و هم شبکه‌های امن وطنی ایجاد کرد.  
 
در حوزه برخورد با بد اخلاقی‌های اجتماعی، اخیرا در خبرها آمده یک هزار نفر از هنجارشکنان فضای مجازی در مازندران شناسایی شدند و با گردانندگان آن‌ها مطابق قانون برخورد شد.  
 
خبرگزاری‌های رسمی استان اعلام کردند که مأموران مرکز سایبری سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی استان مازندان از ابتدای امسال تاکنون حدود هزار صفحه اینستاگرامی با مجموع بیش از ۱۰ میلیون دنبال کننده که اقدام به انتشار محتوای هنجارشکنانه کرده بودند را شناسایی و ضمن حذف محتوا و مسدودسازی صفحات موصوف با گردانندگان آن‌ها نیز برخورد کردند.گفته می‌شود در این راستا، از ابتدای سال بیش از ۲۵۰ واحد صنفی در این استان پلمب شدند.  
 
همچنین ماموران و متولیان امر از مردم خواستند هشدار‌های پلیس را جدی گرفته و در صورت مواجهه با موارد مشکوک موضوع را سریعاً از طریق وب‌سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir (بخش ارتباطات مردمی) و یا با شماره ۰۹۶۳۸۰ در ارتباط باشند.  
 
امیدواریم با تدوین قانون جامع فضای مجازی، این دست اقدامات قهری، منسجم‌تر و گسترده‌تر شکل گیرد و از بروز و شیوع بسیاری از ناهنجاری‌ها در جامعه به ویژه بین نسل نوجوان و جوان جلوگیری شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

    3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

    10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

    16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

    18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

    22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

    23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

    آخرین عناوین