شام آخر شانزدهمین جایزه جلال؛ دست کدام نویسنده به جایزه ۴۰۰ میلیون تومانی می‌رسد؟

  4021006085

امشب، اختتامیه جایزه ادبی جلال آل‌احمد است و با وجود آن‌که رقم جایزه برگزیدگان از ۲۵۰ میلیون به ۴۰۰ میلیون تومان رسیده، اما ممکن است مثل سال‌های گذشته هیچ نویسنده‌ای نتواند رأی داوران را برای گرفتن این جایزه به دست آورد.

شام آخر شانزدهمین جایزه جلال؛ دست کدام نویسنده به جایزه ۴۰۰ میلیون تومانی می‌رسد؟

به گزارش فارس، جایزه جلال در مقابل رقبایی مثل جایزه داستان انقلاب کم نیاورد و امسال، رقم جایزه برگزیدگانش را بالا برد. یکی از نویسندگان که میلی به افشای نامش ندارد، می‌گوید: «چنین پولی، شاید کمک‌حال خوبی برای یک نویسنده اجاره‌نشین باشد.»

مدیر خانه کتاب، علی رمضانی می‌گوید: «هیچ محدودیتی در تامین جوایز این جایزه نداریم.» او همچنین با گفتن این جمله به انتخاب آثار برگزیده توسط داوران چراغ سبز نشان می‌دهد: «خواهش ما از داوران این است که با سخت‌گیری‌هایی که بخواهند یک شاهکاری ادبی انتخاب کنند، مواجه نباشیم.»


میثم امیری، برگزیده مشترک بخش مستندنگاری در چهاردهمین دوره

گلعلی بابایی، دبیر علمی شانزدهمین دوره جایزه جلال هم از سلامت فنی داوری‌ها دفاع می‌کند: «مهمترین موضوعی که باید روی آن تکیه داشته باشیم حق‌الناسی است که به گردن انسان می‌افتد.»

امشب از ساعت ۱۸ در تالار وحدت ۱۶ نویسنده اثر در ۴ بخش، این شانس را دارند که علاوه بر نشان جلال، جایزه بزرگ را در جیب بگذارند.

دارندگان شانس امشب در بخش داستان بلند و رمان، عبارتند از: «بیروط» نوشته ابراهیم اکبری دیزگاه از نشر صاد، «سفر به آتش» نوشته مریم مطهری‌راد از نشر دفتر نشر معارف، «غمسوزی» نوشته اعظم عظیمی از نشر شهرستان ادب، «فصل توت‌های سفید» نوشته سیده عذرا موسوی از نشر شهرستان ادب و «گروگانکشتگی» نوشته نوید ظریف‌کریمی از نشر سوره مهر.

همچنین از بین دو مجموعه داستان کوتاه، «از قبل یکشنبه می‌شود» نوشته علی شاهمرادی از نشر خزه و «عاصف و الدار» نوشته محمدقائم‏ خانی از نشر صاد شانس برگزیده شدن را دارند.


سعید علامیان، برگزیده بخش حاج قاسم در پانزدهمین دوره

در بخش نقد ادبی هم «آخرالزمان در رمان‌های آپوکالیپتیک» نوشته صغری صالحی از نشر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، «اتصال روایی و بیناروایت: طرحی برای روایت‌شناسی پساساختارگرا» نوشته ساره زیرک از نشر مولی، «جلال آل‌‏احمد و معاصرانش» نوشته امید طبیب‌‏زاده  از نشر نیلوفر،‌ «زبان علم در پژوهش‌های ادبی» نوشته نعمت‌الله ایران‌زاده، سمیه آقابابایی و محمدمهدی زمانی از نشر خاموش و «سیر تطور، اکنون و آینده رمان» نوشته حامد رشاد از نشر کانون اندیشه جوان شانس‌داران امشب خواهند بود.

در مستندنگاری هم ۴ کتاب در رقابت نهایی هستند. از بین «تو خداداد عزیزی هستی» نوشته جواد رستم‏زاده از نشر برید، «روزهای پیام‌بری: روایتی از زندگی غلامحسین حدادزادگان پیام‌رسان و راننده پیکر شهدا» نوشته روح‌الله شریفی از نشر سوره مهر، «عملیات احیا: روایت صعود یک مجموعه دانش‌بنیان به قله دانش و فناوری الکتروموتور» نوشته محمد حکم‌آبادی از نشر راه یار و «من اعتراف می‌کنم: زندگی و زمانه وحید افراخته» نوشته محمد رحمانی از نشر ایران، باید نظر داوران را به خود جلب کرده باشد.

طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، رقم جایزه برگزیدگان در ادوار گذشته ۱۱۰ سکه بهار آزادی بود که فقط منصور انوری توانست این جایزه را به خاطر نوشتن رمان‌های چندجلدی «جاده جنگ» بگیرد و با آن خانه بخرد. پس از ناکامی وزارت ارشاد در تأمین این جایزه سنگین، رقم اعطایی به ۲۵۰ میلیون تومان رسید که این رقم هم مستقلاً به دست هیچ نویسنده‌ای نرسید و افرادی به صورت مشترک آن را گرفتند.

با توجه به این‌که گلعلی بابایی گفته است: «ما قول می‌دهیم در این بخش‌ها اثر برگزیده داشته باشیم.» احتمال دستیابی نامزدهای این دوره به جایزه اصلی زیاد است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  18. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  21. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین