بی‌اعتنایی اصلاح‌طلبان به «تاجزاده»/ اعتراف مهم «حسین مرعشی»

  4021005070 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

بی‌اعتنایی اصلاح‌طلبان به «تاجزاده»/ اعتراف مهم «حسین مرعشی»

بی اعتنایی اصلاح‌طلبان به تاجزاده

روزنامه جوان نوشت: «مصطفی تاجزاده در متنی که در کانال تلگرامی خود و در واکنش به سخنرانی اخیر رهبر انقلاب منتشر کرده، از اصلاح‌طلبان خواسته که در انتخابات مجلس شرکت نکنند. با این حال، مطلب او که نوعی پیام از زندان برای اصلاح‌طلبان بوده، در رسانه‌های اصلاح‌طلب بازتابی نیافته است.

تاجزاده در مطلب خود با نمایشی خواندن انتخابات و وعده توخالی دانستن مواضع اخیر نظام در خصوص انتخابات نوشته که وظیفه سیاست‌ورزان ایرانی، به ویژه اصلاح‌طلبان، مشارکت و معرفی نامزد در انتخابات آزاد و نه در نمایشی رسوا و کاملاً مهندسی شده است.

اما اصلاح‌طلبان با بی‌اعتنایی از کنار مطالبه تاجزاده گذشته‌اند و همین نشان می‌دهد که نظر تاجزاده برای آن‌ها حائز اهمیت نبوده و نیز به نظر می‌رسد خود او هم چنان رادیکالیسم در وجودش و در متن مواضعش نهادینه شده که اصلاح‌طلبان می‌خواهند نادیده‌اش بگیرند.

شتابزدگی تاجزاده برای واکنش نشان دادن به سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و تخریب سخنان انتخاباتی ایشان نشان دهنده احساس خطر تندرو‌ها از این سخنان است. موضع رهبری درباره انتخابات باعث شده ضربه‌ای بر پیکر نحیف استدلال حامیان تحریم انتخابات وارد شود و تاجزاده به میدان آمده که بگوید مبادا فریب آیت‌الله خامنه‌ای را بخورید و دلتان برای انتخابات بسوزد و وارد میدان شوید!

دو روز پیش گفت‌وگویی از حسین مرعشی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی منتشر شد که تأکید کرده بود برای رسیدن به «تفاهم ملی» باید خواسته‌های حداقلی خود را مدنظر قرار دهیم. مرعشی ضمن نام بردن از تاجزاده و موسوی در تشریح مسئله دست‌انداز‌های رسیدن به تفاهم ملی از راه «خواسته‌های حداکثری» به مطالبات برخی چهره‌های اصلاح‌طلب اشاره کرده و گفته که «خیلی از دوستان اصلاح‌طلب مانند آقای مهندس موسوی و آقای تاجزاده نظرشان به این سمت تمایل پیدا کرد که با این قانون اساسی و ولایت فقیه نمی‌شود دیگر کار مهمی انجام داد. خب، سؤال این است که آیا می‌توانید ولایت فقیه را تغییر دهید؟ اگر می‌توانستید تا حال تغییر داده بودید. پس نمی‌توانید. حال، چون نمی‌توانید این را نیز نمی‌پذیرید که کشور با این قانون اساسی و ولایت فقیه جلو برود، درحالی که باید روز‌به‌روز کشور ضعیف‌تر شود؟ یا اینکه طرحی را مطرح کنیم که اگر خواسته شما اجرایی نیست حداقل رفاه مردم و خواست آن‌ها تأمین شود». وی در این باره توضیح داده است: «اگر نمی‌توانیم سیاست داخلی را تغییر اساسی دهیم حداقل اقتصاد کشور را بهبود ببخشیم. من در تلاشم که برای انتخابات سال ۱۴۰۴ تفاهمی بر مبنای حداقل‌ها طراحی کنیم و به سمتی برویم که با یک انتخابات سازنده، دوباره نشاط سیاسی به جامعه برگردد و تمام رنجدیدگی‌هایی که مردم احساس می‌کنند که من خود هم جزیی از مردم هستم و آن‌ها را درک می‌کنم، مرتفع شود و کشور به سمت بهبود حرکت کند. حق مردم این فشار‌ها و رنج‌ها نیست»

حسن روحانی هم در روز‌های اخیر بر مشارکت در انتخابات تأکید کرده بود. طیفی از اصلاح‌طلبان تلاش دارند مقابل تندروی تحریمی‌ها بایستند و اجازه ندهند بندی دیگر میان اصلاح‌طلبان و نظام پاره شود. در همین مسیر انتقادات از ریاست آذر منصوری بر جبهه اصلاحات مطرح می‌شود و تلاش‌هایی وجود دارد که با کنار گذاشتن او، افراد موجهی از اصلاح‌طلبان بر این کرسی تکیه زنند تا بتوانند فضای انتخاباتی را به درستی مدیریت کنند.»

******

ایرادات جدید شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب چیست؟

روز گذشته سخنگوی شورای نگهبان از ارجاع لایحه عفاف و حجاب برای دومین‌بار به مجلس خبر داد. هادی طحان نظیف به این نکته اشاره کرد که هر چند برخی از ایرادات وارد شده به لایحه مذکور توسط مجلس برطرف شده اما هنوز برخی ایرادات و ابهامات وارده به این لایحه پابرجا است و به همین خاطر بار دیگر لایحه را برای اصلاح مواردباقی مانده به مجلس ارجاع دادیم.

در این رابطه، موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس و رئیس کمیسیون ویژه بررسی لایحه عفاف و حجاب، به خبرآنلاین گفت: « لایحه عفاف و حجاب رد نشده است، به عبارت دیگر وضعیت همه لوایح به این ترتیب است که میان شورای نگهبان و مجلس در رفت‌وآمد قرار دارد چراکه شورای نگهبان ایراداتی وارد می‌کند، ایرادات توسط مجلس اصلاح می‌شوند و در حال حاضر هم درباره لایحه عفاف و حجاب ایراداتی گرفته که اصلاح شوند.»

وی ادامه داد: «یکی از ایرادات گرفته شده به لایحه حجاب توسط شورای نگهبان در دایره ایرادات اصل هفتاد و پنجی و هزینه‌ها و بارمالی که لایحه بر روی دوش دولت می‌گذارد، قرار دارد. ایرادات شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب حدود ۲، ۳ مورد است. دومین ایراد شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب به این صورت است که مثلا ماده‌ای در لایحه مذکور وجود دارد که شورای نگهبان می‌گوید به صورت کلی نحوه اجرای این ماده در قسمت فرهنگی و مجازات‌ها به چه کیفیتی است؟ لذا برخی ایرادات شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب مربوط به ابهامات داخل لایحه است. بنابراین این اصلاً درست نیست که بگوییم لایحه عفاف و حجاب توسط شورای نگهبان رد شده بلکه این لایحه در رفت و آمد میان دولت و مجلس است.»

******

زلزله تهران، فاجعه تاریخ خواهد بود

مهدی چمران در جریان دویست‌و‌سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: «امروز پنجم دی ماه سالگرد زلزله بم است، زلزله‌ای که بیش از 30 هزار از هموطنان ما جان خود را از دست دادند که در ادامه این زلزله، زلزله‌های دیگری در اردبیل، کرمانشاه، خرم‌آباد، لرستان و... به وقوع پیوست و خساراتی را به بار آورد.»

وی با بیان اینکه «هر روز ما در کشور شاهد زلزله هستیم»، گفت: «این موضوع برای تهران نیز مستثنی نیست و ما شاهد زلزله در تهران نیز بوده‌ایم و اگر زلزله در تهران به‌صورت قوی رخ بدهد جمع کردن‌ آن سخت و تبعات آن بسیار وحشتناک خواهد بود.»

چمران با ابراز اینکه زلزله تهران را نمی‌توان زلزله سال یا روز عنوان کرد، گفت: «زلزله تهران فاجعه تاریخ خواهد بود و خدا کند این اتفاق نیفتد البته ما نیز باید به‌سمت مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و سایر تأسیسات شهری برویم تا در مقابل زلزله تهران شرایط بهتری را داشته باشیم.»

******

 اصولگرایان احتمالا ۴ لیست انتخاباتی می‌دهند

با نزدیک‌شدن به موعد انتخابات اسفندماه، گمانه‌زنی‌ها پیرامون لیست انتخاباتی جریان‌های سیاسی بیش از گذشته شده است.

منصور حقیقت‌پور، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و از چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: « شواهد نشان می‌دهد که اصولگرایان نتوانند به وحدت برسند و با چند لیست وارد انتخابات شوند که عیبی ندارد و خوب هم هست تا وزن هر کدام مشخص شود. مثلا ببینیم جبهه پایداری چند درصد رای مملکت را دارد.»

حقیقت‌پور اظهار کرد: «به نظرم اینکه در انتخابات به صورت انفرادی بیایند خیلی خوب است. یعنی موتلفه، شورای ائتلاف، شورای وحدت، مبنا، پایداری و شریان هر کدام یک لیست بدهند و وحدت را بگذارند برای بعد از انتخابات و در این مرحله با لیست واحد بیایند و یار کمکی نگیرند و بعد از دور دوم انتخابات بنشینند با یکدیگر فراکسیون اکثریت درست کنند.»

مشاور رئیس مجلس دهم افزود: «به‌طور قاطع نمی‌توان گفت اما شاهد لیست واحد اصولگرایان برای انتخابات نخواهیم بود. بالاخره بعضی‌ها پیدا می‌شوند و تکلیف شرعی می‌کنند و بر پایه آن می‌آیند یک لیست واحدی می‌دهند، اما جریان پایداری با جریان آقای قالیباف بر سر سرلیستی دعوا دارند و وحدت که آقای باهنر را در سرلیست قرار می‌دهد حتما نمی‌تواند با آقای قالیباف با هم در یک لیست باشند و یک دعوای داخلی است. لذا خوب است هر کدام تنهایی بیایند چه اشکالی دارد حالا بعد از انتخابات وحدت کنند.»

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه اطلاعی از برگزاری جلسه بین اصولگرایان برای رسیدن به وحدت ندارد، گفت: «اصولگرایان احتمالا چهار لیست انتخاباتی می‌دهند.»

******

اعتراف مهم حسین مرعشی

خبرگزاری فارس نوشت: «در انتخابات 1400 اشتباه کردیم که به میدان انتخابات نیامدیم.» این جمله را حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران در گفت‌وگویی با خبرگزاری دانشجو می‌گوید.

البته رویکرد تحریم‌خواهانه مورد نقد برخی رسانه‌های اصلاح طلب نیز هست. برای نمونه روزنامه شرق در یادداشتی که با عنوان نسل سوخته منتشر کرده می نویسد: «سخنگوی جبهه اصلاحات در مصاحبه‌ای گفت که جبهه اصلاحات ایران همچنان درباره انتخابات هیچ توصیه‌ای ندارد. بعید می‌دانم تا پایان انتخابات نیز جبهه اصلاحات حرفی بیش از این داشته باشد. پرسش اینجاست که این جبهه اساسا برای چه تشکیل شده است؟ خب اگر قرار است اول و آخرش توصیه و حرفی برای مردم نداشته باشیم، پس برای چه کار سیاسی می‌کنیم و تشکیلات و جبهه تشکیل می‌دهیم؟ وقتی توصیه‌ای نداریم، برای چه باید از جامعه انتظار داشته باشیم که مرجعیت سیاسی ما را بپذیرد؟»

اشاره مرعشی به اتفاقاتی است که در انتخابات 1400 رخ داد، زمانی که پنجم خرداد ماه 1400 جبهه اصلاحات با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این جبهه نامزدی برای معرفی به مردم در انتخابات ندارد. البته آن زمان اصلاح طلبان در این بیانیه مدعی شده بودند که به دلیل ردصلاحیت نامزدها اصلاح طلب در انتخابات شرکت نمی‌کنند، این در حالی بود که بسیاری معتقد بودند عملکرد نامناسب روحانی به عنوان رئیس جمهور مورد حمایت اصلاح طلبان، موجب شده تا این جریان سیاسی بدنه اجتماعی خود را از دست بدهد و برای همین قصد ندارند با عنوان جبهه اصلاح طلبی وارد عرصه انتخابات شوند.

علی‌رغم اینکه جبهه اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری 1400 گفته بود که هیچ نامزدی ندارد، اما تعدادی از احزاب اصلاح طلب همزمان با انتخابات از عبدالناصر همتی اعلام حمایت کردند. آنها در بیانیه ای در این باره اعلام کردند که ما «احزاب اصلاح‌طلب» برآمده از جنبش دوم خرداد به نام «دفاع از جمهوریت نظامِ» جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنیم، براساس نظرسنجی‌ها و امکان‌سنجی‌های موجود و با مشاهده‌ی شور و شوق سیاسی و انتخاباتی در نسل جوان اصلاحات که این بار موتور محرکه اصلاح‌طلبان شده‌اند از میان دو نامزد اصلاح‌طلب موجود به دکتر عبدالناصر همتی رای می‌دهیم و برای پیروزی او مبارزه‌ انتخاباتی می‌کنیم و برای صیانت از جمهوریت ائتلاف می‌کنیم.

در نهایت بعد از برگزاری انتخابات همتی به عنوان نماینده اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری 1400، سید ابراهیم رئیسی با بیش از 17 میلیون رای نفر اول و همتی نیز با بیش از 2 میلیون رای سوم شد.

مرعشی همچنین  در این گفت وگو می‌گوید که « اگر از من بپرسند امروز چه چیزی به نفع اسلام و ایران است، می‌گویم باید بپذیریم که انتخابات بدون وجود احزاب فراگیر و نیرومند شدنی نیست و جبهه‌ها باید به حزب تبدیل شوند.»

******

دَمی با «رضا کیانیان» و بی‌اخلاقی‌هایش

روزنامه سیاست‌روز نوشت: «کلید هجمه به مرحوم ناصر طهماسب را رضا کیانیان زد، آنجا که پس از انتشار خبر درگذشت صداپیشه معروف و با اخلاق ایران، کیانیان در یک واکنش غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای در صفحه خود خطاب به مرحوم ناصر طهماسب نوشت؛ «آقای ناصر طهماسب ارزشش را داشت واقعاً.» پس از کیانیان چند نفر دیگر هم مواضع مشابهی داشتند، اما رضا کیانیان آتش بیار معرکه شد و پشت سر فردی که فوت کرده و دستش از دنیا کوتاه است و توان پاسخگویی و دفاع از خود را ندارد، هم تهمت زد و هم غیبت کرد.

البته مناسب است که اشاره‌ای به سوابق پیش از انقلاب و اوایل انقلاب آقای رضا کیانیان داشته باشیم تا افکار عمومی از پیشینه او آگاه شود، چرا که تاکنون به این مسائل کمتر پرداخته شده و همین امر به نظر می‌رسد که باعث گشته افرادی چون رضا کیانیان یکه تازی کنند. حداقل برای خودش یادآوری خوبی خواهد بود که چه کرده است.
رضا کیانیان پیش از انقلاب از اعضای فعال گروه مارکسیستی پیکار بوده است. او در شاخه نظامی این گروه فعالیت می‌کرده و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز همچنان عضو رسمی و فعال آن بوده است. فعالیت‌های رضا کیانیان در گروه پیکار آن هم در شاخه نظامی این گروه کمونیستی مارکسیستی به دستگیری او انجامید.

رضا کیانیان در سال ۶۰ و زمان دستگیری اعضای گروه‌های ضدانقلاب که علیه نظام فعالیت مسلحانه می‌کردند به زندان افتاد اما او با تواب شدن از اعدام رهایی یافت و پس از چندی آزاد شد.
اکنون که او مدتی است در قامت اپوزیسیون درآمده و مدام علیه انقلاب اسلامی سخن می‌گوید، پیش از این یکی از نیروهای فعال در شاخه نظامی گروه مارکسیست پیکار بوده است. افرادی امثال رضا کیانیان که مدیون ایران و انقلاب و مردم هستند، در مقاطعی که احساس می‌کنند شاید اتفاقی خواهد افتاد، رنگ و روی واقعی خود را نشان می‌دهند و وارد عمل می‌شوند. ایدئولوژی چنین افرادی همچنان همان ایدئولوژی پیکاری و شاخه نظامی و مسلح آن است. رضا کیانیان مورد رأفت انقلاب قرار گرفت و با توبه از عملکرد گذشته خود اعدام نشد و آزاد گشت، اما او مدت‌ها است که رفتارهایی از خود بروز می‌دهد که نشان دهنده همان رفتارهای ضدانقلاب دوران عضویت در سازمان پیکار است.

او از هر برنامه‌ای برای ضدیت با انقلاب اسلامی مردم ایران استفاده می‌کند. کیانیان در سال 1397 در مراسم ترحیم مرحوم دری چنین گفته بود: «چهل سال از انقلاب می‌گذرد اما ما یک‌ روز خوش دیدیم؟ چرا نباید یک روز خوش ببینیم؟ ما چهل سال است که در بحران زندگی می‌کنیم، دری ۶۵ سالش بود چرا باید بمیرد؟» کیانیان به گونه‌ای سخن می‌گوید که مرحوم دری که یک کارگردان ارزشی با ساخت سریال‌ها و فیلم‌های تأثیرگذاری همچون سریال کیف انگلیسی است، را حاکمیت کشت!
«چرا باید بمیرد» که کیانیان به آن اشاره می‌کند به این مفهوم است که همه جاودان هستند و تنها در ایران است که مردم می‌میرند! اکنون نیز او در واکنشی غیراخلاقی پس درگذشت ناصر طهماسب آن متن را در صفحه خود منتشر می‌کند. آقای رضا کیانیان، آیا ارزشش را داشت که پشت سر ناصر طهماسب که دستش از دنیا کوتاه است با طعنه حرف بزنی؟ ناصر طهماسب، گوینده و صدا پیشه برجسته کشور بود که گفتار متن چند مستند درباره وقایع و فتنه‌های گذشته را خوانده بود. او در کنار مردم و انقلاب ایستاد و خود را مانند افرادی چون کیانیان به دشمن اجنبی نفروخت، این کار ارزش دارد آقای کیانیان!»

******

ایرانی‌ها غافلگیرمان خواهند کرد

افسر عالی‌رتبه ارتش اسراییل به ترور سردار سرتیپ سید رضی موسوی به دست این رژیم در سوریه واکنش نشان داد و به مقامات اسراییل در خصوص انتقام ایران هشدار داد.

به نوشته المیادین، سرهنگ «کوبی مروم» به رسانه‌های اسرائیلی گفت: «ایرانی‌ها دشمنان باهوش و شگفت‌انگیزی هستند و در عرصه‌های دیگر ما را غافلگیر خواهند کرد؛ ایران ممکن است که از طریق سوریه یا دریا با آتش سنگین پاسخ دهد یا مقامات عالی‌رتبه را در خارج هدف قرار دهد».

او با اذعان به تنگنای ایجاد شده برای رژیم اسرائیل در مرز با لبنان، افزود: «ما در یک تنگنای راهبردی واقعی در شمال هستیم، حزب‌الله موجب ایجاد یک نوار امنیتی در شمال شده و دهها هزار نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند».

این مقام ارشد نظامی اسرائیلی همچنین اذعان کرد: «باید صادقانه اعتراف کنیم که اسرائیل نتوانسته بازدارندگی ایجاد کند و شرایط را تغییر دهد».

در این میان سردار رضا طلایی نیک سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به شبکه المیادین گفت که جمهوری اسلامی ایران به طور قطع پاسخ ترور سردار سید رضی موسوی را خواهد داد و این کار در زمان و مکان مناسب صورت خواهد گرفت.

او گفت: «پاسخ ما به شهادت سید رضی موسوی قاطعانه، فعالانه، مؤثر و هوشمند خواهد بود».

******

چه کسانی مکان دقیق سردار بلندپایه سپاه را به اسرائیل دادند؟

سردار جعفر اسدی فرمانده اسبق مستشاران ایرانی در سوریه و معاون بازرسی قرارگاه خاتم الانبیا(ص) با اشاره به شهادت سردار سید رضی موسوی درسوریه توسط رژیم صهیونیستی گفت: «رژیم صهیونیستی، هفته‌های گذشته هم همین مکان را به گمان اینکه شهید سید رضی موسوی در آنجا حضور دارد هدف گرفته بود ولی او در آن مکان نبود. ولی این بار به واسطه جاسوس‌هایی که داشتند، توانستند مکان دقیق حضورش را شناسایی کنند.»

وی افزود: «کاری که صهیونیستها انجام دادند کاری عقلانی و صحیح نبود ولی بنظر می رسد که آنها می‌خواهند به هرچیزی چنگ بزنند اما هیچ فایده ای برایشان ندارد.»

سردار اسدی ادامه داد: «آنها می‌خواهند جنگ را گسترش دهند و دوستان اسراییل هم مدام به ما می‌گویند خویشتنداری کنید اما چه سودی دارد این خویشتنداری برای صهیونیستها؟»

معاون قرارگاه خاتم الانبیا تصریح کرد: «شهید سیدرضی کارهای زیادی را در سوریه انجام داده است و امین و مورد اعتماد حاج قاسم بود و مدیر توانمندی بود که کارهای خوبی در سوریه انجام داده است. همه افراد در سوریه این شهید بزرگوار را می‌شناختند؛ از بشار اسد گرفته تا دیگر افراد و با فعالیتها و خدمات سیدرضی آشنا هستند.»

******

عدالت آموزشی در اغما

خبرگزاری تسنیم نوشت: «این روزها فیلم‌هایی در فضای مجازی منتشر می‌شود که گویای بخشی از تفاوت فاحش کیفیت آموزش در برخی مدارس کشور در مقایسه با مدارس دولتی است و دوگانه "شهریه ـ کیفیت" را بیش از گذشته معنادار می‌کند.

اگرچه مدافعان بخش خصوصی همواره منتقدان را متهم می‌کنند که "چرا مخالف فعالیت مدارس غیردولتی هستید؟" و اخیراً یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، منتقدان را به داشتن نگاه سوسیالیستی محکوم کرد و تأکید کرد «اگر بخواهیم کیفیت تمام مدارس دولتی افزایش یابد، مشکلات اقتصادی جامعه باید حل شود و درآمدهای کشور افزایش یابد، فعلاً درآمدهای کشور پاسخگوی این موضوع نیست؛ از سوی دیگر نمی‌توان مانع آزادی و اختیار مردم شد چرا که شاید فردی پول دارد و می‌خواهد برای فرزندش سرمایه‌گذاری بیشتری کند نباید با یک تفکر سوسیالیستی بگوییم همه بیایند در مدارس دولتی تحصیل کنند!»

اما آنچه مدافعان مدارس خاص و غیردولتی به‌خوبی نسبت به آن آگاه هستند اما کتمان را ترجیح می‌دهند، این است که اصل مسئله مخالفت با فعالیت مدارس پولی نیست، مسئله آنجاست که به‌دلیل فعالیت مدارس غیردولتی و دولتی خاص، مدارس دولتی عادی به حاشیه رفته‌اند و برخی کارشناسان معتقدند به‌دلیل تعارض منافع موجود در آموزش و پرورش و سایر سطوح کشور یعنی ورود مسئولان و چهره‌های سرشناس به حوزه مدرسه‌داری، مدارس دولتی عادی ضعیف نگه داشته می‌شوند تا نه‌فقط ثروتمندان که حتی خانواده‌ طبقات متوسط هم برای دستیابی به آموزش باکیفیت، ناچار به‌سمت مدارس پولی بروند!

این موضوع شاید با این مثال برای مخاطبان ملموس‌تر شود، در برخی موارد شاهد تقاضا برای ثبت‌نام در مدارس دولتی هستیم اما آموزش و پرورش به‌دلیل نداشتن کلاس، بخشی از این نیاز را با افزایش تراکم کلاس‌ها برطرف می‌کند و مابقی مردم به‌ناچار به مدارس غیردولتی که دارای ظرفیت پذیرش و تراکم کلاس پایین‌تری هستند، می‌روند.

در حالی که برخی انتظار داشتند با کوچ فرزندان خانواده‌های متمکن به بخش غیردولتی و کاهش جمعیت دانش‌آموزی مدارس دولتی عادی، وضعیت این مدارس بهبود یابد اما اطلاعات منتشرشده توسط وزارت آموزش و پرورش نشان می‌‌دهد وضعیت مدارس دولتی بهتر که نشده بلکه تقلای مدارس عادی دولتی به‌جای افزایش کیفیت، معطوف به حفظ بقا شده است!»

******

انتقادات صریح منوچهر متکی از مجلس یازدهم

منوچهر متکی، وزیر سابق خارجه کشورمان و سخنگوی کنونی شورای وحدت اصولگرایان، در گفت‌وگو با نسیم‌آنلاین انتقادات صریحی را به مجلس یازدهم وارد کرد.

وی اظهار داشت: « قطعاً تصویری که در ذهن مردم از عملکرد مجلس کنونی یا مجالس قبلی وجود دارد در حضور آنان پای صندوق‌های رأی تاثیر مستقیم دارد. ما دوره‌های مختلفی از مجالس را داشتیم. در مورد مجلس کنونی یعنی مجلس یازدهم، یک بحث مربوط به مواضع این مجلس است. به لحاظ مواضع سیاسی و ورود به برخی از مباحث مبتلا به جامعه، خوشبختانه مجلس یازدهم عنوان مجلس انقلابی را گرفته است. این عنوان دوبار از سوی مقام معظم رهبری بیان شده است. از نظر کارشناسی هم بنده همین را می‌گویم که مجلس به لحاظ مواضع انقلابی است.»

متکی ادامه داد: «اما در حوزه عملکردی باید از جامعه تصویربرداری کنیم. بنده از این منظر اظهار کردم که مجلس یازدهم کارنامۀ قابل دفاعی ندارد. در دیدار با برخی از دوستان نمایندۀ فعلی به این مسئله اشاره کردم و گفتم که شما سه سال و اندی است در مجلس هستید. در این مدت بیش از بیست هزار تومان به قیمت دلار اضافه شده است. در این مدت در برابر گرانی‌های افسار گسیخته‌‌ای که وبال کشور شده، نتوانستید دو ریال از قیمت‌ها را پایین بیاورید و کماکان روند صعودی دارد. در جدیدترین نظرسنجی‌ها نرخ مشارکت مردم برای انتخابات پیش‌رو درصد پایینی است و پرسیدم آیا مردم از مجلس راضی هستند؟ آیا فرقی بین دولت و مجلس قائلند؟ بصورت ضمنی مطالب بنده را تایید کردند. گفتم که اگر فضا این است، متکی هم  این حرف را نمی‌زد شما می‌بایست کسی را پیدا کنید که این حرف را بزند.»

سخنگوی شورای وحدت خاظرنشان کرد: «برخی معتقد هستند ما این مجلس را ساماندهی کردیم، نیروهای مومن، نیروهای انقلابی، ما این محورها را قبول هم داریم. اما آیا توانستند آن تصویر مثبت را ایجاد کنند؟ مثلاً در مورد نمایندگان تهران از مردم تهران بخواهید نام پنج نفر از نمایندگان را ببرند خوب نمی دانند. چرا؟ برای اینکه سازوکاری برای ارتباط نمایندگان تهران با مردم تهران، تعریف نشده است.»

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۳۴۵۲۵۲۱:۲۴:۱۴ ۱۴۰۲/۱۰/۵
یازده اسفند مشخص می‌شود چقدر از مردم با تاجزاده همراه هستند
ناشناس۳۳۳۴۶۹۰۰۰:۰۰:۲۰ ۱۴۰۲/۱۰/۶
آری درصد مشارکت همه چیز را مشخص خواهد کرد ،دفعه قبل مشارکت ۴۳ درصد بود .
ناشناس۳۳۳۴۷۲۹۰۰:۵۳:۵۴ ۱۴۰۲/۱۰/۶
شما نگران نباش مردم به خاطر این فرد رای یا عدم رای نمی‌دهند
ناشناس۳۳۳۴۸۶۵۰۸:۳۶:۵۶ ۱۴۰۲/۱۰/۶
در مورد لایحه عفاف و حجاب دارد سیاسی کاری میشود که زمان بگذرد و شورای نگهبان و مجلس پبگیری تصویب این لایحه را به مجلس بعد ببرند.
ناشناس۳۳۳۴۹۱۶۰۹:۲۰:۱۱ ۱۴۰۲/۱۰/۶
راه تاجزاده از نفوذی های به اصطلاح اصلاح طلب جداست.
ناشناس۳۳۳۵۰۳۶۱۱:۰۷:۳۳ ۱۴۰۲/۱۰/۶
وقتی رسانه و افراد دشمن خودت را الگو قرار می دهی.... در ضمن اگر ترکیه بود همین فرد و افراد وابسته که تبلیغ عدم رای می کنند حرف نمی زدند.
ناشناس۳۳۳۵۱۶۰۱۳:۱۹:۰۷ ۱۴۰۲/۱۰/۶
بخاطر حرف تاجزاده حتما در انتخابات شرکت می کنم.
ناشناس۳۳۳۵۲۱۶۱۳:۵۶:۳۰ ۱۴۰۲/۱۰/۶
صحبت های تاجزاده و مرعشی نشان میدهد که اصلاح طلبان خودشان با هم درگیر هستن.
ناشناس۳۳۳۴۵۳۱۲۱:۲۸:۱۸ ۱۴۰۲/۱۰/۵
باید 2 شهید گذشته و شهید رضی یکجا آن هم توسط خود ایران پاسخ محکم داده شود
ناشناس۳۳۳۴۵۳۵۲۱:۲۹:۳۵ ۱۴۰۲/۱۰/۵
این فرد با این سابقه خطرناک چطوری بازیگر شده آن هم در فیلم های حساس و تاریخی؟
ناشناس۳۳۳۴۵۳۷۲۱:۳۲:۲۳ ۱۴۰۲/۱۰/۵
با فاجعه ای که دولت وقت ایحاد کرده و تحویل داد برو خدا رو شکر کن بدتر از این نشده
ناشناس۳۳۳۴۵۳۹۲۱:۳۴:۲۳ ۱۴۰۲/۱۰/۵
اصلاح طلب مانند خودرو سازی ایران هست که تکلیفش با خودش مشخص نیست که هم می خواهد برای خارج از مرزها غش کند و هم در راس مملکت باشد
امیر حسین سلطان/تهران۳۳۳۴۵۶۳۲۱:۵۶:۴۲ ۱۴۰۲/۱۰/۵
در خصوص انتخابات مجلس دوازدهم میبایست زاویه دیدمان به واقعیات موجود را اصلاح نماییم. برای بنده همیشه این سئوال مطرح بوده است که چگونه است با همین قانون اساسی و تمامی ارکان تعریف شده در آن انتخابات مجلس ششم برگزار شده است اما اکنون عدم امکان برگزاری انتخابات مجلس دوازدهمی مشابه مجلس ششم را تلویحا به قانون اساسی و ارکان تعریف شده در آن ارتباط می دهیم؟! کافی است شورای نگهبان امکان حضور کاندیداهای واقعا مطرح و تاثیرگذار در انتخابات در طیف ها و جناح های سیاسی کشور را فراهم آورند که این تازه نیمی از راه رسیدن به مشارکت حداکثری در انتخابات پیش رو خواهد بود و نیم دیگر راه در پذیرش خطاها و اشتباهات ارکان مختلف طی سالها و دهه های اخیر است که نهایتا منجر به وضعیت بس نابهنجار اقتصادی و معیشتی مردم است که دلسردی ها و ناامیدی ها و بی تفاوتی ها در امر سترگ حق شرکت در تعیین سرنوشت را تقلیل و حتی تا سر حد امکان به صفر برساند. اینکه اجازه داده نشود فرضا بنده شهروند تهرانی بتوانم از میان کاندیداهای تایید شده به تمام ۳۰ نفر کاندید مطلوب و مورد دلخواه خودم رای بدهم این یک نقص آشکار است که با وسعت نظر و پرهیز از پاره‌ای از تنگ نظری ها و نگرانی ها و ترس و هراس داشتن ها قابل ترمیم است. در یک حوزه شهرستانها که فقط فرضا یک نماینده می خواهد چنانچه شرکت کننده بتواند همان یک کاندیدای مطلوبش را انتخاب نماید منظور حاصل است اما در شهرهای بزرگ بسان تهران حتی اگر مثلاً ۲۹ کاندیدای مورد نظرم را هم رای بدهم اما چون هنوز نفر سی ام را پیدا نکرده ام احساس می کنم که به طور کامل از حق تعیین سرنوشت خود استفاده نکرده ام هر چند در دوره هایی مانند مجلس هفتم یا مجلس یازدهم با هر لطایف الحیلی که بود بالاخره توانسته بودم صرفا به تعداد معدودی از کاندیداها رای بدهم! اما خاطره خوشی از آن نحوه مشارکت ندارم.
ناشناس۳۳۳۴۷۵۸۰۱:۴۴:۲۹ ۱۴۰۲/۱۰/۶
چمران میگه باید به سمت مقاوم سازی بریم، یعنی هنوز نرفتیم.
ناشناس۳۳۳۴۷۷۴۰۳:۴۹:۵۰ ۱۴۰۲/۱۰/۶
من تعجب می‌کنم که مرعشی میاد مثلا تاجزاده رو کنار میرحسین اسم می‌بره! تاجزاده کیه دیگه؟؟؟ بالاترین مقامش، معاونت سیاسی وزارت کشور بوده! این الان شده شخصیت سیاسی واسه ما؟؟؟ برای اینکه بدونید بالاترین مقامش چقدر بی‌اهمیته، ببینین الان میدونید معاون سیاسی وزیر کشور، چه کسیه؟؟؟ حالا همچین میگه تاجزاده که انگار مثلا قبل از میرحسین، تاجزاده نخست‌وزیر بوده!!! آقا خراب نکنین جبهه اصلاحات رو خراب نکنین رده‌ی شخصیت‌های اصلاح‌طلب رو
ناشناس۳۳۳۴۹۷۷۱۰:۰۴:۴۳ ۱۴۰۲/۱۰/۶
بحث مقام نیست بلکه بحث باقی ماندن بر مواضع خود و به تعبیری شاید تندروی نسبت به سایر هم حزبی ها و طیف اصلاح طلب مد نظر است.
ناشناس۳۳۳۴۷۹۹۰۶:۳۶:۳۰ ۱۴۰۲/۱۰/۶
موضوع این هست که اصلاح طلبها تمام شده اند در ذهن ملت، مردم علاقه ای به هیچ طرفی نشان نمی دهند
ناشناس۳۳۳۴۸۸۴۰۸:۵۲:۰۲ ۱۴۰۲/۱۰/۶
سوالی از شما اصولگرایان دارم. فرض کنید (البته فرض محال است) تمام اعضای شورای نگهبان که الان اصولگرا هستند تغییر و اصلاح طلب انتخاب شوند و در تایید صلاحیت ها تمام اصولگرایان شناسنامه دار را رد صلاحیت کنند و بی نام و نشانها کاندید شوند. آیا حاضرید برای حفظ نظام بیایید و به اصلاح طلبان شناسنامه دار رای بدهید. مثلا هاشمی، یا مثلا محمدرضا خاتمی؟؟؟؟ حاضرید
ناشناس۳۳۳۴۹۹۴۱۰:۱۶:۴۲ ۱۴۰۲/۱۰/۶
شورای نگهبان اصول گرا هستند؟
ناشناس۳۳۳۸۷۶۷۱۵:۲۷:۵۹ ۱۴۰۲/۱۰/۹
اشتباه نکنیم شورای محترم نگهبان ضوابط خودش رادارد آقای زواره ای مرحوم درسال 76 همراه خاتمی وناطق وری شهری برای ریاست جمهوری تایید صلاحیت شدولی همین آقای زواره ای اصولگراوعضو شورای نگهبان درسال 84 برای ریاست جمهوری تایید نشد. ازخدابترسیم واز تهمت وافترا وسخن غیر مبنایی پرهیز کنیم.
ناشناس۳۳۳۵۱۵۸۱۳:۱۷:۳۴ ۱۴۰۲/۱۰/۶
اصلاح طلب و اصولگرا دو روی یک سکه اند.
ناشناس۳۳۳۵۱۷۷۱۳:۲۶:۰۲ ۱۴۰۲/۱۰/۶
اعضای شورای نگهبان اصول گرا نیستند برای نظام هستند و ممکن هست تفکراتشان در خیلی جاها با اصول گرا یکی باشد ولی دلیل بر اصولگرایی نیست
oo۳۳۳۴۹۰۰۰۹:۰۳:۳۹ ۱۴۰۲/۱۰/۶
خیلی زیرکانه بیانیه تاج زاده را منتشر کردید!؟
ناشناس۳۳۳۴۹۹۹۱۰:۱۹:۱۰ ۱۴۰۲/۱۰/۶
زیرکانه و غیر زیرکانه ندارد و اطلاع رسانی از اهم وظایف رسانه هاست. لطفا تردید نکنید!
ناشناس۳۳۳۵۰۹۸۱۲:۱۲:۴۳ ۱۴۰۲/۱۰/۶
تاجزاده درست گفته
ناشناس۳۳۳۵۶۴۷۲۲:۵۶:۲۱ ۱۴۰۲/۱۰/۶
درود بر تاجزاده حرف حق زده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  10. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  11. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  14. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  15. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  16. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  17. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  18. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  19. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  20. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  21. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  22. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  23. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  24. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  25. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

آخرین عناوین