روایت وارونه برجامیون!

سعید ونکی، گروه سیاسی الف،   4020920107 ۲۰۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
روایت وارونه برجامیون!

هر چند که عملکرد مجلس یازدهم با آنچه که در ابتدای راه وعده داده بود تفاوت‌های بسیاری داشته و نقدهای فراوانی هم به کارنامه آن وجود دارد و حتی حواشی برخی نمایندگانش هم توی ذوق می‌زند اما با تمام این تفاسیر، آنجایی که کلیت قوه مقننه توسط «جواد ظریف» زیر ضرب رفته و حملات رگباری و هدفمندی به آن صورت می‌گیرد، باید از این مجلس در مقابل هجمه‌های وزیر خارجه سابق دفاع کرد. اگرچه محمدجواد ظریف اظهارات حاشیه‌ساز اخیر منتسب به خود را آمیخته به تحریف دانسته اما آنجایی که عدم احیای برجام را بر گردن مجلس انداخته و از سنگ‌اندازی این نهاد گلایه کرده، کاملا می‌توان به صحت این بخش از سخنانش پی برد زیرا با دیدگاه ظریف و نگاه او و هم‌قطارانش منطبق است.

وزیر خارجه سابق پیش از این هم برجام را قابل احیا در اوایل سال 1400 می‌دانست که به‌گفته او سنگ‌اندازی‌ها در این مسیر خلل ایجاد کرد. حتی در ماه‌های قبل حسن روحانی هم گریزی به ماجرای برجام زده و صریحاً مجلس یازدهم را مقصر عدم احیای برجام دانسته بود؛ ادعاهایی که جملگی بر مقصر قلمدادکردن دیگران و سرپوش‌گذاشتن بر راهبرد شکست‌خورده روحانی، ظریف و هم‌قطارانش دلالت می‌کند و به‌همین جهت است که مجلس یازدهم و طرح مصوب آن به‌نام «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» آماج حملات برجامیون قرار می‌گیرد.

مدافعین این توافق شکست‌خورده، می‌خواهند به سرانجام‌نرسیدن برجام را به‌پای افراد و جریان‌های سیاسی مخالف خود بنویسند و بدین‌جهت است که یک‌روز صحبت از کاسبان تحریم و دلواپسان می‌شود و روز دیگر، مجلس و قانون مصوب آن زیر ضرب می‌رود؛ قانونی که برجامیون روایت وارونه‌ای از فحوای آن دارند و سعی می‌کنند تصویب آن را در جهت سنگ‌اندازی برای احیای توافق هسته‌ای 2015 قلمداد کنند، در صورتی که واقعیت‌ موجود تفاوت بسیاری با روایت کانالیزه برجامیون دارد.

قانون مصوب مجلس در سال 99 به‌نام «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» خط‌پایانی بود بر دیپلماسی انفعالی و التماسی دولت قبل و همچنین بازی رذیلانه اروپایی‌ها با ایران. پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت‌ماه 97، اروپایی‌ها از پایبندی به تعهدات خود سخن گفته و با دادن وعده‌های سر خرمنی چون «اس.پی.وی» و «اینستکس» و انجام مبادلات تجاری با کشورمان در این کانال‌های مالی، دولتی‌ها را ترغیب به ماندن در برجام و انجام کامل تعهدات خود کردند. هر چند که دولت قبل بدون دریافت این وعده‌ها از سوی اروپا هم تحت هیچ شرایطی حاضر به خروج از برجام نبود، چون شاکله دولت اعتدال بر مبنای توافق با غرب شکل گرفته و پشت‌پازدن به کلان‌ایده خود می‌توانست به‌قیمت نابودی دولت وقت تمام شود. اما به‌هر شکل اروپا توانست بدین‌شکل ایران را منفعل سازد و همچنین به‌راحتی از انجام تعهدات خود سرباززده و مو‌ به مو از تحریم‌های ایالات‌متحده علیه کشورمان پیروی کند. 

حتی گام‌های برداشته شده ایران از اردیبهشت 98 به بعد هم نتوانست ذره‌ای غرب را برای احیای این توافق ترغیب کند اما این قانون «اقدام راهبردی» بود که توانست تاحد قابل‌توجهی ابتکار عمل را از دست غرب گرفته و ایران را از حالت انفعالی خارج کند. طبق این قانون، غنی‌سازی اورانیوم به سطوح 20 و سپس 60 درصدی رسید و همچنین موجب کاهش بازرسی‌های آژانس انرژی اتمی و توقف اجرای تعهدات فراپادمانی ایران شد و همین اقدامات موثر ایران بود که مذاکرات با غرب حالت جدی‌تری به‌خود گرفت. بنابراین مجلس توانست دست دیپلمات‌های ایرانی را در مذاکرات پر و برای کشور تولید قدرت کند اما می‌بینیم که ظریف و روحانی و مجموعه طیف برجامیون، روایت وارونه‌ای از اقدام مجلس داشته و سعی دارند که آن را به ستیزه‌جویی سیاسی تعبیر کنند.

برای مدافعین توافق هسته‌ای پذیرش و هضم این مسئله سخت است که نه مجلس، نه دلواپسان، نه کاسبان تحریم و نه موشک‌ها عامل نابودی برجام نبودند بلکه این توافق، ذاتاً نوزاد نارسی بود که مدت بسیار کوتاهی بعد از آغاز حیاتش رو به موت رفت و جوهر این توافق بود که آن را به مرگ زودرس سوق داد. غرب به‌واسطه برجام توانست با امتیازات بسیار محدود – که پس از مدت کوتاهی این امتیازات را هم از ایران سلب کرد – برنامه و صنعت هسته‌ای کشور را به عقب رانده و متعاقباً به اهداف خود برسد و علاوه بر این، تحریم‌های هوشمند‌انه و جامع‌تری برای امتیازگیری از ایران در حوزه‌های دیگر وضع کند و این سرنوشت شوم برجامی بود که قرار بود ایران را به گلستان تبدیل کند.

بنابراین در مقابل هجمه‌های هدفمند ظریف و روحانی و یارانشان باید در کنار مجلس ایستاد که توانست به انفعال یک و سال نیمه ایران پایان دهد و دست کشور را برای مقابله با اقدامات خصمانه غرب پر کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۲۱۱۱۸۰۹:۰۸:۰۹ ۱۴۰۲/۹/۲۱
چرا کمیسیون اصل ۹۰ مجلس پیگیر شکایت مردم از دولت آقای روحانی در قوه قضاییه نشده است
ناشناس۳۳۲۱۲۳۴۱۰:۵۲:۵۳ ۱۴۰۲/۹/۲۱
متاسفانه اینا علی‌رغم قانون محاکمه نشدن و این باعث طلبکاریشون شده
ناشناس۳۳۲۱۳۸۲۱۳:۲۲:۵۶ ۱۴۰۲/۹/۲۱
در دولت دوازدهم 720 هزار میلیارد تومان رانت ناشی از ارز 4200 تومانی به جیب دلالان رفت .
ناشناس۳۳۲۱۴۸۷۱۴:۳۶:۰۹ ۱۴۰۲/۹/۲۱
بعد از خروج ترامپ از برجام صادرات نفت صفر شده بود و پروژه های عمرانی بدلیل نبود بودجه معطل مانده بود دولت روحانی حتی توان تامین برق مصرفی کشور و روغن خوراکی مردمو نداشتن .
ناشناس۳۳۲۱۵۹۰۱۵:۵۱:۱۳ ۱۴۰۲/۹/۲۱
در دهه 90 شاخص های اقتصادی منفی بود و کشور در تمام زمینه ها دچار عقب ماندگی شد این نتیجه دیپلماسی التماسی دولت روحانی بود.
ناشناس۳۳۲۱۶۳۲۱۶:۱۹:۲۹ ۱۴۰۲/۹/۲۱
بازنده اصلی برجام مردم ایران بودند زیرا ارزش پول ملی به یک دهم تقلیل یافت و رتبه پاسپورت ایرانی 15 پله سقوط کرد و تحریمها از 700 عنوان به 1500 عنوان تحریم افزایش یافت و اقتصاد مملکت به ورطه نابودی کشیده شد.
ناشناس۳۳۲۱۷۴۵۱۹:۲۱:۰۵ ۱۴۰۲/۹/۲۱
عجب رویی داری، ندیدی تمام اقلام اساسی بعد از حذفش چند برابر شد!
ناشناس۳۳۲۱۸۸۵۲۲:۱۹:۵۹ ۱۴۰۲/۹/۲۱
اونم به خاطر جنبه روانی و شرطی کردن به برجام بود وگرنه وقتی برجام شد مگه قیمتا چند برابر ارزان شد؟
ناشناس۳۳۲۱۸۹۶۲۲:۲۸:۳۵ ۱۴۰۲/۹/۲۱
ارز ترجیحی منشا رانت و فساد بود از همان سال 97 باید حذف می شد قیمت ارز را نمیتوان دستوری کنترل کرد.
ناشناس۳۳۲۱۹۰۱۲۲:۳۷:۴۸ ۱۴۰۲/۹/۲۱
اقلام اساسی از سال 92 تا 99 چرا بیش از 10 برابر شد ؟!
ناشناس۳۳۲۱۹۵۲۰۰:۰۳:۳۷ ۱۴۰۲/۹/۲۲
عزیزم وقتی قیمت ارز 10 الی 20 برابر شود با دوپینگ 4200 تا ابد نمی توانی ادامه دهی چون تورم بالا داری خودش می شود عامل تورم بالاتر در صورت عدم حذف
ناشناس۳۳۲۱۲۷۲۱۱:۴۰:۲۵ ۱۴۰۲/۹/۲۱
چون روحانی خلافی انجام نداده
ناشناس۳۳۲۱۳۱۰۱۲:۲۹:۴۷ ۱۴۰۲/۹/۲۱
بیچاره گی مدعیان اصلاحات بجایی رسیده که شکست برجامو به گردن رقیب سیاسی شون می اندازند و فرار به جلو می کنند.
ناشناس۳۳۲۱۶۳۵۱۶:۲۴:۲۱ ۱۴۰۲/۹/۲۱
شما که همون به قول خودتون برحام‌ نصفه نیمه رو هم نتونستید در همون حد هم حفظ کنید و کلا نابودش کردید .بعد از اقتدار تیم مذاکره کننده دولت سیزدهم حرف می زنید اقتداری اگر بود نتیجه آن‌هم معلوم می شد والان نباید تحریمی وجود می داشت !!
ناشناس۳۳۲۱۶۴۳۱۶:۴۴:۲۵ ۱۴۰۲/۹/۲۱
با برجام فقط 1/7 میلیارد دلار ازاد شد حالا بدون برجام و بتن ریزی هسته ای با دیپلماسی فعال دولت سیزدهم 30 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده کشور ازاد شد و در دسترس قرار گرفت.
ناشناس۳۳۲۱۳۱۲۱۲:۳۲:۳۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
تخلفات بورس و ارز در دولت قبل باعث ضرر و زیان میلیون ها نفر ایرانی شد قوه قضاییه باید در اسرع وقت به پرونده اینها رسیدگی نماید.
ناشناس۳۳۲۱۵۰۰۱۴:۴۶:۳۰ ۱۴۰۲/۹/۲۱
روحانی در زمان امضای برجام میگفت مسئولیت برجام با من است و ظریف هم میگفت امریکا نمی تواند از برجام خارج بشود حالا نعل وارونه میزنند .
ناشناس۳۳۲۱۳۴۵۱۲:۵۵:۲۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
درگیری سیاسی را نگذارید پای مردم! دوم اینکه وضع مردم الان به مراتب بدتر از 96 است و 96 به مراتب بهتر از 90 بود! همین برای مقایسه سه گزینه استراتژی شاخه و شونه کشیدن، استراتژی رسیدن به بهترین توافق در دسترس، و استراتژی به صلیب کشیدن ملت و حفظ موقعیت مثلا تدافعی کافیست. اینکه آمریکا هم اوباما دارد و هم ترامپ، هم جان کری دارد و هم پومپئو یک واقعیت است و اینکه جنگ طلبان حاضر قادر نیستند از تفاوت این جماعت در راستای منافع ملی مردم ایران استفاده کنند و فقط هدفشان استفاده تبلیغاتی در راستای جناحشان است هم یک واقعیت! دست کم ظریف آنقدر موقعیت شناس بود که از جان کری یک برجام تحویل گرفت تا این ملت که با نسیم مهرورزی افتاده بودند زیر بلدزر، 3 سال بیرون از جنگ زدگی نفس بکشند. بعد آقایان می گویند چرا برجام ظریف دوام نیاورد. فراموش کرده اند زیر برجام زدن جناب ترامپ در مقایسه با ترور کردن بالاترین مقام رسمی نظامی کشور هیچ است! وقعیت این است که از سال 99 باز می شد از بایدن امتیاز گرفت، حتی کوتاه مدت، ولی با تبلیغات بی پایه امروز را در نهایت فلاکت برای ملت رقم زدند و الان در دقایق 90 نشسته اند ببینند نفر بعدی ترامپ است یا نیکی هیلی!
ناشناس۳۳۲۱۴۱۳۱۳:۴۳:۳۱ ۱۴۰۲/۹/۲۱
برجام اقتصاد کشور را قفل کرد زیرا در فاصله سالهای 92 تا 96 بیش از 5 هزار کارخانه تعطیل شدند و نرخ بیکاری افزایش یافت.
ناشناس۳۳۲۱۴۷۸۱۴:۲۹:۰۰ ۱۴۰۲/۹/۲۱
قبل از اون تاریخ باز بود؟!
ناشناس۳۳۲۱۵۰۴۱۴:۵۰:۲۷ ۱۴۰۲/۹/۲۱
دولت دهم در اوج تحریمها در سالهای 90 و 91 حدود 180 میلیارد دلار نفت صادر کرد و ارز حاصله را به کشور اورد در سالهای 90 و 91 در اوج تحریمها قطع برق نداشتیم اما در سالهای 97 تا 1400 روزانه 6 ساعت قطعی برق داشتیم مسئولان دولت روحانی ارزوی رشد اقتصادی سال 90 را داشتن ارزویی که هرگز محقق نشد.
ناشناس۳۳۲۱۶۱۰۱۶:۰۴:۲۲ ۱۴۰۲/۹/۲۱
روحانی و ظریف از سال 92 تا 99 نتوانستن تحریمها را لغو بکنند و از دشمن امتیاز بگیرند چطور در یکسال باقی مانده میخواستن تحریمها را لغو بکنند و از امریکا امتیاز بگیرند ؟!
ناشناس۳۳۲۱۴۱۵۱۳:۴۴:۲۸ ۱۴۰۲/۹/۲۱
به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریمهای ضد ایرانی فرو ریخته بود.
ناشناس۳۳۲۱۴۷۳۱۴:۲۶:۱۸ ۱۴۰۲/۹/۲۱
لابد به دست ترامپ!!!
ناشناس۳۳۲۱۵۰۵۱۴:۵۲:۰۹ ۱۴۰۲/۹/۲۱
اگر برجام نبود در زمان اوباما تحریمهای ضد ایرانی فرو ریخته بود و ترامپ هم هیچ غلطی نمی توانست بکند.
ناشناس۳۳۲۱۶۷۵۱۷:۳۲:۱۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
فرو ریختن دیوارهای تحریم دقیقا چیست؟ یعنی الآن که سیاست های مطلوب شما حاکم است مثلا ما از یکی دو سال دیگه تحریمی نخواهیم داشت و امریکا و اعوانش چون خواهند دید شرایط ما تاثیری از تحریم ها ندارد خودشان تحریم ها را برخواهند داشت.
ناشناس۳۳۲۱۸۹۷۲۲:۳۱:۱۶ ۱۴۰۲/۹/۲۱
دشمنان هیچ وقت تحریمها را بر نخواهند داشت تحریمها باید خنثی و بی اثر بشوند کاری که در 2 سال گذشته به خوبی انجام شد خنثی سازی تحریمهاست.
ناشناس۳۳۲۱۴۳۹۱۴:۰۶:۲۹ ۱۴۰۲/۹/۲۱
آره راست می‌گویی سال 98 خیلی بهتر از 90 هست مانند خرید مسکن که با کف حقوق 10 ماهه شد برای خریدن یک متر و درسال 1400 14 ماهه اما سال 90 چند فکر می کنی؟!! 5 ماه و سال 92 7 ماهه، ماشین هم دوست داری بگویم؟سال 92 35 ماهه برای پراید و سال 1400 60 ماهه الان هم ماشین از سال 1400 قدرت خریدش بیشتر هست و قدرت خرید مسکن هم برابر هست!
ناشناس۳۳۲۱۴۹۹۱۴:۴۶:۲۷ ۱۴۰۲/۹/۲۱
خیلی کامنت دقیق و خوبی بود.اینکه آمریکا هم اوباما دارد و هم ترامپ، هم جان کری دارد و هم پومپئو یک واقعیت است و اینکه جنگ طلبان حاضر قادر نیستند از تفاوت این جماعت در راستای منافع ملی مردم ایران استفاده کنند و فقط هدفشان استفاده تبلیغاتی در راستای جناحشان است هم یک واقعیت!" منتها هرکی فکر تیم خودشه و فکر مردم نیست...
ناشناس۳۳۲۱۵۷۵۱۵:۴۱:۱۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
امریکا و اروپا در پی اون هستن تا با وعده لغو تحریمها به صورت گام به گام مولفه های قدرت ایران ( هسته ای ؛ موشکی ؛ پهپادی) را یکی پس از دیگری فشل کرده و در نهایت ساختار تحریمها را نیز بدون تغییر حفظ کنند نتیجه برجام خود مثال روشنی از این رفتار غرب است.
ناشناس۳۳۲۱۹۳۷۲۳:۳۹:۰۵ ۱۴۰۲/۹/۲۱
عزیز وقتی اقتصاد خراب باشد یعنی همه چیز مردم فشل است.
ناشناس۳۳۲۱۶۰۱۱۵:۵۷:۲۰ ۱۴۰۲/۹/۲۱
در زمان اوباما هم هیچ تحریمی برداشته نشد تازه تحریم جدید هم اضافه شد
ناشناس۳۳۲۱۹۴۰۲۳:۴۱:۲۹ ۱۴۰۲/۹/۲۱
در زمان مذاکرات برجام تمام کشورهای پیشرفته برای همکاری و سرمایه گذاری در ایران رقابت میکردند.
ناشناس۳۳۲۱۶۰۷۱۶:۰۱:۳۰ ۱۴۰۲/۹/۲۱
ترور بالاترین مقام رسمی نظامی کشور هم ثمره برجام بود زیرا برجام سبب گستاخ تر شدن دشمنان شد.
ناشناس۳۳۲۱۴۰۸۱۳:۳۹:۵۶ ۱۴۰۲/۹/۲۱
یه اصل کلی درباره برجام وجود داره: به هیچ عنوان نباید اجازه داده بشه که برجام به عنوان یه قرارداد بد و یه اقدام شکست خورده در ذهن مردم تلقی بشه! برای همین هر خبر یا تحلیلی که درمورد برجام ارائه بشه از طرف کامنت گذاران خارجی و حامیان داخلی برجام با سیل اظهار نظرها درباره فواید برجام و حمله به مخالفان برجام مواجه می‌شه
ناشناس۳۳۲۱۴۷۵۱۴:۲۶:۵۸ ۱۴۰۲/۹/۲۱
برجام یعنی اینکه که دشمن تلاش می کند جلوی پیشرفت ایران در علم و صنعت را بگیرد در قرن بیست و یکم در هیچ کشوری قطعی برق نداریم برجامیون کشور را 100 سال عقب بردند و به عهد خاموشی برگشتیم.
ناشناس۳۳۲۱۹۴۲۲۳:۴۴:۰۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
یادتان رفته که فقط کاسبان تحریم از لغو برجام حمایت میکردند.
ناشناس۳۳۲۱۱۲۳۰۹:۰۹:۰۸ ۱۴۰۲/۹/۲۱
ما نفهمیدیم این که از صبح تا شب فحشش میدید چرا این همه مدت که مجلس و دولت و همه دم و دستگاه ها دست خودتون بود ازش نیومدید بیرون تازه صد تا مصاحبه هم ازتون هست که دنبالش بودید برگردید به قرارداد
ناشناس۳۳۲۱۲۲۷۱۰:۴۳:۵۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
اولاً طبق برجام ایران نمیتونه رسماً خارج بشه و در صورت اعتراض یا خروج ماشه عمل میکنه ثانیاً شیخ حسن فریدون و دیپلماتها همه رو دادن رفته و امروز که باید از یانکیها و غرب دریافت یا حد اقل مطالبه کنیم آیا باید بازم کوتاه بیاییم؟!
ناشناس۳۳۲۱۲۵۴۱۱:۱۲:۳۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
مکانیسم ماشه فعال بشه تحریمها از این بیشتر میشه ! خیر - فقط یاد گرفتید حرف بزنید !!! چی رو دادن رفته ؟ اگه برجام بد بود چرا آمریکا خارج شد ؟! الان کلی اورانیوم داریم ولی به جاش معیشت مردم صفر و دلار نداریم و هر روز باید تخفیفی بیشتری برای فروش نفت بدیم! اگه نفت میفروشیم چرا قیمت دلار پایین نمیاد و فقط بالا میره !
ناشناس۳۳۲۱۲۶۶۱۱:۳۷:۰۸ ۱۴۰۲/۹/۲۱
ترامپ به طمع توافق بهتر که امتیازات خیلی بیشتری بگیرد از برجام خارج شد
ناشناس۳۳۲۱۳۱۵۱۲:۳۴:۴۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
امریکا از برجام خارج شد و تحریمها را تشدید کرد تا به برجام های موشکی و منطقه ای برسد گویا بتن ریزی هسته ای زیر زبان شون مزه کرده بود !
ناشناس۳۳۲۱۹۴۵۲۳:۴۷:۱۱ ۱۴۰۲/۹/۲۱
برجام سر رقابت جناحی داخلی و ... بر زمین زده شد.
ناشناس۳۳۲۱۳۱۷۱۲:۳۶:۲۶ ۱۴۰۲/۹/۲۱
اگر دولت قبل و صادرات روزانه 100 هزار بشکه نفت تداوم داشت الان قیمت دلار حداقل 200 هزار تومان بود زیرا درامد نداشتن و با چاپ پول مملکت را اداره می کردند.
ناشناس۳۳۲۲۰۲۰۰۷:۲۹:۵۸ ۱۴۰۲/۹/۲۲
پس ما ممنون دولت سیزدهم هم باید باشیم؟!
ناشناس۳۳۲۱۳۷۳۱۳:۱۸:۳۷ ۱۴۰۲/۹/۲۱
برجام خسارت محض بود زیرا نه تنها باعث لغو تحریمها نشد بلکه سبب تشدید تحریمها و فشار حداکثری دشمن شد.
ناشناس۳۳۲۱۶۹۸۱۸:۲۲:۵۷ ۱۴۰۲/۹/۲۱
اولا ایران دیوانه نیست برای فشار سیاسی بیشتر از برجام خارج شود تا ماشه فعال شود دوم هم تورم دارید که دلار بالا می‌رود و اتفاقا با پول نفت هم دارند دلار 50 تومانی 9 ماه هست ثابت نگه داشتند آن هم وقتی تورم 40 درصدی هست
ناشناس۳۳۲۱۸۴۷۲۱:۳۴:۲۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
یانکی‌ها زمانی خارج شدن که ظریف و فریدون همه رو داده بودن رفته بود یانکی‌ها تا زمانیکه همه رو نگرفته بودن ، بودن حالا دیگه برجام برای یانکی‌ها بده و برای ایران فاجعه بوده و هست
ناشناس۳۳۲۱۷۶۱۱۹:۴۳:۰۲ ۱۴۰۲/۹/۲۱
چیو دادن رفته مگه نمی گید غنی سازی رو به ۶۰ درصد رسوندید ؟!!هی گفتید قلب راکتور رو بتن کردن اگه راست می گید پس چه طور غنی سازی رو افزایش دادید ؟! چرا خلاف جهت اکثریت مردم حرکت‌ می کنید آقا مردم روش دولت روحانی در ارتباط با مذاکرات رو می پسندیدن و می پسندن و میزان هم رای مردم است و بس !
ناشناس۳۳۲۱۸۵۰۲۱:۳۷:۳۱ ۱۴۰۲/۹/۲۱
ابراهیم دوباره با هزینه‌های چندین برابر غنی سازی را احیا کرد خون‌دل خورد تا احیا بشه
ناشناس۳۳۲۱۸۷۹۲۲:۱۳:۳۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
باج دادن و تسلیم دیپلماسی نیست مردم روش دولت روحانی در مذاکرات را قبول نداشتند.
ناشناس۳۳۲۱۹۶۰۰۰:۰۹:۳۹ ۱۴۰۲/۹/۲۲
عزیز هم بتن ریزی بود هم پلمپ
ناشناس۳۳۲۱۲۳۸۱۰:۵۷:۴۹ ۱۴۰۲/۹/۲۱
ماشه
ناشناس۳۳۲۱۶۰۲۱۵:۵۷:۳۷ ۱۴۰۲/۹/۲۱
یک معامله کردند ماشین را دادند رفته بعد که طرف زده زیرش حالا صاحب ماشین مجبوره تلاش کنه به پولش برسه میگن مگه نگفتین خسارت محض بود چرا دنبال پس گرفتن پولتون هستید.
ناشناس۳۳۲۱۲۳۹۱۰:۵۸:۰۳ ۱۴۰۲/۹/۲۱
سال نو مجلس نو نمایندگان نو نه به همه نمایندگان فعلی مجلس و ادوار و تمامی سیاسیون گذشته که دوباره کاندید شده اند
محمد۳۳۲۱۲۵۹۱۱:۲۳:۴۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
خب خروج از قطعنامه شورای امنیت دستاورد همین برجامه دیگه معلومه وقتی بیاید بیرون از برجام یعنی دستاوردش رو هم نمیخواید دیگه شما که اینو میدونید چرا زمان روحانی با برجام مخالف بودید ؟
ناشناس۳۳۲۱۳۲۰۱۲:۳۹:۰۳ ۱۴۰۲/۹/۲۱
هیچکدام از قطعنامه های شورای امنیت لغو نشدند بلکه در قطعنامه جدید 2231 که پیوست برجامه تجمیع شدند و با شکایت هریک از اعضاء 5+1 در عرض یکماه قابل بازگشت هستن ( مکانیسم ماشه)
ناشناس۳۳۲۱۳۲۵۱۲:۴۱:۱۹ ۱۴۰۲/۹/۲۱
واگذاری منافع ملی به خاطر قطعنامه؟ چرا تحریم ها بیشتر شد؟!!
ناشناس۳۳۲۱۷۶۷۱۹:۴۷:۰۰ ۱۴۰۲/۹/۲۱
شما فرق تحریمهای شورای امنیت با تحریمهای آمریکا را نمی دانی ؟!
ناشناس۳۳۲۱۹۵۸۰۰:۰۸:۵۸ ۱۴۰۲/۹/۲۲
تحریم آمریکا بیشتر اثر گذار هست و نه سازمان ملل
ناشناس۳۳۲۱۳۰۰۱۲:۱۶:۲۹ ۱۴۰۲/۹/۲۱
وعجیب اینکه آقایون روایت وارونه تری از برجام میکنند و جه زود سنگ اندازیهایشان را فراموش کرده اند .
ناشناس۳۳۲۱۳۶۷۱۳:۱۶:۲۶ ۱۴۰۲/۹/۲۱
هنری کیسینجر در سال 96 در دیدار با ترامپ گفته بود:( که بهترین راه برای کنترل نفوذ و قدرت گیری ایران در منطقه این است که به هیچ وجه اجازه داده نشود که ایران از مزایای برجام همچون مسائل تجاری بهره مند شود و در عین حال تحریمهای جدید علیه این کشور اعمال شود تا پیوسته درگیر باشد) این همان سیاستی است که ترامپ در دستور کار خود قرار داد و با خروج از برجام شدیدترین تحریمها را علیه ایران اعمال کرد.
ناشناس۳۳۲۱۱۲۹۰۹:۱۰:۰۳ ۱۴۰۲/۹/۲۱
آنقدر در محاکمه اعضا دولت قبل مماشات شد تا آقایان به خود اجازه داده اند کاندیدا شوند و دوباره به عرصه سیاست وارد شوند
ناشناس۳۳۲۱۲۴۲۱۰:۵۹:۵۹ ۱۴۰۲/۹/۲۱
آقای میر سلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم خبر از فساد بزرگ دیگری در حوزه واردات موبایل داده اند .
ناشناس۳۳۲۱۱۳۲۰۹:۱۲:۳۵ ۱۴۰۲/۹/۲۱
جناب مشفق وقتی که روز روشن را شب سیاه و شب سیاه را روز روشن توصیف میکنید و اصرار بر ادامه راه اشتباه دارید،امیدی به فردای این کشور و مردم نیست.
ناشناس۳۳۲۱۲۳۷۱۰:۵۷:۲۳ ۱۴۰۲/۹/۲۱
این روحانی و ظریف به مملکت خیانت کردند
ناشناس۳۳۲۱۲۸۲۱۱:۴۹:۳۲ ۱۴۰۲/۹/۲۱
پس زودتر محاکمه کنید چرا معطلید؟؟؟؟
ناشناس۳۳۲۱۳۰۶۱۲:۲۵:۵۶ ۱۴۰۲/۹/۲۱
چگونه محاکمه کنند وقتی ادله محکمه پسندی ندارند؟
ناشناس۳۳۲۱۳۷۸۱۳:۲۱:۰۹ ۱۴۰۲/۹/۲۱
ارز4200 خودش ادله محکمی هست
ناشناس۳۳۲۱۴۰۷۱۳:۳۸:۲۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
حداقل در مورد بورس، تخلف دولت قبل از واضحات و بدیهیات است.
ناشناس۳۳۲۱۱۳۴۰۹:۱۶:۵۳ ۱۴۰۲/۹/۲۱
همش میگن میخواستیم بکنیم نذاشتن. میخواستیم بکنیم نشد. غیر از تلف کردن وقت و نابودی منابع کشور و ملت به توهم رابطه با کدخدا کار دیگری از این اصلاح طلبان ساخته نیست.
علی۳۳۲۱۱۳۵۰۹:۲۰:۱۶ ۱۴۰۲/۹/۲۱
مجلس بصورت علنی برای بازگشت به برجام شرط گذاشت به هوای اینکه برجام در دستان آقای رئیسی گشوده می شود که نشد
ناشناس۳۳۲۱۳۲۶۱۲:۴۲:۴۵ ۱۴۰۲/۹/۲۱
اقای رئیسی بدون تضمین لغو موثر تحریمها و تامین منافع ملی توافق خسارت بار نخواهد کرد.
علی۳۳۲۱۴۲۹۱۳:۵۴:۱۷ ۱۴۰۲/۹/۲۱
منافع ملی در کار نبود بیشتر منافع گروهی که در نبود رقابت و در سایه انحصار در حال پیشروی بیشتر هستند کجای این مبادلات غیر شفاف ملی است؟اگه راست می گید الان نفت را به که میفروشیم به چه قیمتی؟اصلا توسط چه کسی میفروشیم.دارایی اصلی مملکت تا چه زمانی باید غیر شفاف معامله شود ؟ چرا زمانی که نفت کشور توسط اشخاص فروخته می شود روز ملی نفت را جشن می گیریم ؟
ناشناس۳۳۲۱۴۴۵۱۴:۰۹:۰۰ ۱۴۰۲/۹/۲۱
با برجام قیمت جهانی نفت 30 دلار شد یعنی مفت فروشی می کردند الان 90 دلار می فروشند و ارز حاصله به کشور بر می گردد.
ناشناس۳۳۲۱۴۵۱۱۴:۱۱:۱۰ ۱۴۰۲/۹/۲۱
نفت توسط وزارت نفت فروخته می شود با دیپلماسی فعال دولت مشتریان جدیدی پیدا کرده اند و صادرات نفت 7 برابر افزایش یافته است.
ناشناس۳۳۲۱۵۷۴۱۵:۴۱:۱۳ ۱۴۰۲/۹/۲۱
اگر این فرمایشات درست بود، در بودجه پیشنهادی دولت که تقدیم مجلس شده، برای تقویت بدنه نظامی، بشکه نفت در نظر گرفته نمی شد، ارز حاصله که بازگردانده هم شده، در نظر گرفته می شد!
ناشناس۳۳۲۱۳۸۹۱۳:۲۵:۳۷ ۱۴۰۲/۹/۲۱
مجلس با طرح غنی سازی 60 درصدی دست دولت روحانی و دولت رئیسی را در چانه زنی در مذاکرات پُر کرد با دست خالی نمیتوان از دشمن امتیاز گرفت.
علی۳۳۲۱۴۳۲۱۳:۵۸:۳۷ ۱۴۰۲/۹/۲۱
برادر جان این چه امتیازی بوده در عرض سه سال هنوز گرفته نشده و مملکت را در سایه انحصار گرفتار کرده
ناشناس۳۳۲۱۴۹۰۱۴:۳۹:۴۹ ۱۴۰۲/۹/۲۱
مذاکرات برای دولت سیزدهم شوی تبلیغاتی نیست بدون تضمین لغو موثر تحریم ها توافقی در کار نیست.
ناشناس۳۳۲۱۱۴۴۰۹:۳۲:۲۸ ۱۴۰۲/۹/۲۱
لطفا در اسرع وقت تمامی دولتمردان دولت قبل را ممنوع الخروج و تحت الحفظ بازداشت و محاکمه نمایید
ناشناس۳۳۲۱۶۸۰۱۷:۳۹:۰۳ ۱۴۰۲/۹/۲۱
خدا به راه راست هدایتت کند
ناشناس۳۳۲۱۱۴۷۰۹:۳۳:۵۲ ۱۴۰۲/۹/۲۱
مگر کسی شکی داره که شکست برجام بخاطر کار شکنی جناح اصولگرا هاست ؟
ناشناس۳۳۲۱۲۴۰۱۰:۵۸:۳۹ ۱۴۰۲/۹/۲۱
داداش - کمی اطلاعاتتو بیشتر کن - این غربی ها بودن که سر روحانی و ظریف کلاه گذاشتن
ناشناس۳۳۲۱۲۴۶۱۱:۰۳:۳۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
خود روحانی گفت لعن و نفرینتون رو حواله کاخ سفید کنین یعنی اونا مقصرن
ناشناس۳۳۲۱۲۴۹۱۱:۰۹:۵۲ ۱۴۰۲/۹/۲۱
ربطی به اصول گراها نداره وقتی شما طرف مقابل مذاکراتت رو نمیشناسی؛ آمریکا از بسیاری از پیمان های بین المللی خارج شده مانند سازمان جهانی بهداشت، آسمان های باز، منع موشک های هسته ای میان برد، یونسکو، شورای حقوق بشر، پیمان تجاری اقیانوس آرام، توافق اقلیمی پاریس، نفتا و پیمان مهاجرتی سازمان ملل
ناشناس۳۳۲۱۹۴۹۲۳:۵۷:۴۶ ۱۴۰۲/۹/۲۱
پس مابقی کشورها که تحریم نیستند الان باید بدبخت تر از ما باشند که نیستند.
ناشناس۳۳۲۱۲۶۷۱۱:۳۷:۳۹ ۱۴۰۲/۹/۲۱
اصولگرها گفتند آمریکا خارج شود؟ یا در برجام حتی نصف تعهدات خود را عمل نکردن ولی ایران کامل اجرا می کرد؟!! بابا یک کمی دست از طایفه گری بردارید و منافع ملی را ببینید
ناشناس۳۳۲۱۷۷۴۱۹:۵۶:۱۸ ۱۴۰۲/۹/۲۱
بنظرم برخی اصولگراها اجازه ندادند بعد از توافق برجام ایران با آمریکا وارد روابط اقتصادی و تجاری شود اگر پای شرکتهای بزرگ آمریکایی در ایران باز می شد ترامپ هرگز جرات خارج شدن از برجام را پیدا نمی کرد چون آن شرکتها اجازه نمی‌دادند منافعشان را به خطر بیندازد!! و اصولا خروج ترامپ هم به این دلیل بود که عملاً آمریکا از برجام هیچ سودی نمی برد !!
ناشناس۳۳۲۱۸۸۰۲۲:۱۶:۱۲ ۱۴۰۲/۹/۲۱
اصلاح طلبان باید پاسخگو باشند چرا قراردادهای ایرباس و بوئینگ و پژو و رنو و توتال لغو شدند ؟!
ناشناس۳۳۲۱۹۶۳۰۰:۱۳:۰۶ ۱۴۰۲/۹/۲۲
امریکا جلوی بوئینگ را گرفت با اینکه سند رسمی برجام بود بابت دادن هواپیما شما امدی برای ما از چی حرف میزنی؟ حتی توتال سرمایه هم وارد نکرد و اطلاعات را گرفت و رفت آن وقت آدرس غلط می دهی برای ما؟
ناشناس۳۳۲۱۳۲۴۱۲:۴۱:۱۹ ۱۴۰۲/۹/۲۱
اون کسانی که میگفتن امضای جان کری تضمین است !!! سبب نابودی برجام شدند زیرا برجام ضمانت اجرایی نداشت.
ناشناس۳۳۲۱۴۳۱۱۳:۵۶:۴۷ ۱۴۰۲/۹/۲۱
اصلاح طلبان در فتنه سال 88 رسما خروج از حاکمیت را اعلام کردند و از امریکا خواستن که تحریمها علیه ایران را افزایش بدهد.
ناشناس۳۳۲۱۱۶۱۰۹:۴۳:۱۷ ۱۴۰۲/۹/۲۱
پس از گذشت دو سال از یکدست شدن قدرت و مقایسه وضعیت اقتصاد نسبت به دوره روحانی صحت حرف های ظریف و روحانی برای من یکی که اثبات شده خدا به دادمان برسد که نه امیدی به مجلس است و نه دولت
ناشناس۳۳۲۱۲۶۲۱۱:۳۴:۴۷ ۱۴۰۲/۹/۲۱
اگر به روش دوستانت ادامه دار می شد که تورم سربه فلک می زد و برجام 2 و 3 را اجرا می کرد و دنبال رو اوکراین عراق و لیبی حال بماند آواری که برجای گذاشتند در هیچ دولتی وجود نداشت و به این دولت واگذار کردن جناب یکدست که باید خیلی کار کرد تا مقداری درست شود
ناشناس۳۳۲۱۱۶۳۰۹:۴۳:۵۷ ۱۴۰۲/۹/۲۱
حرف های آبکی برای زنده نگه داشتن عده ای طرفدارانشان که غرب زده هستند
ناشناس۳۳۲۱۱۶۶۰۹:۴۵:۰۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
برجام بد برجام داغون چرا رهایش نمی کنید؟! چرا بر سر برجام مذاکره می کنید ؟! چرا زمانی که برجام امضا شد وضع معیشتی مردم بهتر و سرمایه کذاری خارجی شکل گرفت ؟ اگه برجام بد بود چرا ترامپ اونو پاره کرد؟ مگه نمی گفتید برجام به نفع غربه ؟ اگه برجام بد بود و خروج ازش خوبه چرا این کار انجام نمیشه چرا بعد از خروج آمریکا از برجام وضع معیشتی مردم هر سال بدتر و تورم بیشتر میشه وقتی فکر می کنید همه حرفهاتون درسته و قائل به معصومیت برای خودتان هستید حتی کارهای اشتباه خودتون نمی بینید
ناشناس۳۳۲۱۲۵۳۱۱:۱۱:۴۶ ۱۴۰۲/۹/۲۱
اولا سرمایه گذاری خاصی ایجاد نشد دوم هم معیشتی که با سرکوب اقتصاد به ظاهر درست شود همین برای ظاهر بین ها... (با اینکه از قبل برجام هم سرکوب شده بود و ربطی به برجام هم ندارد) سوم هم آمریکا خارج شد تا به برجام بعدی برسد چون اجازه به دولت روحانی داده نشد تا به آن مرحله برسد و چرا دولت روحانی بعد خروج آمریکا از برجام برابر نکرد در قبال تعهدات و دنبال برجام بعدی بود و گرو کشی می کرد و توازن نمی کرد؟!!!
محمد۳۳۲۱۵۰۳۱۴:۴۹:۰۹ ۱۴۰۲/۹/۲۱
روحانی ۲۷ مهر ماه ۱۴۰۲ رو میدید که تحریم موشکی لغو شد. روحانی مهر ماه ۹۹ رو میدید که تحریم تسلیحاتی سازمان ملل لغو شد. روحانی میخواست آمریکا دوباره بر اساس قطعنامه ها روس و چین رو همراه خودش نکنه. روحانی دست ترامپ رو خوند.
ناشناس۳۳۲۱۵۷۹۱۵:۴۴:۱۶ ۱۴۰۲/۹/۲۱
روحانی و ظریف باید پاسخگو باشند چرا امریکا و اروپا طبق برجام تحریمهای تسلیحاتی ایران را لغو نکردند ؟!
ناشناس۳۳۲۱۳۲۸۱۲:۴۴:۳۹ ۱۴۰۲/۹/۲۱
برجام اگر خوب بود چرا تحریمها بیش از دو برابر و قیمت دلار و سکه و مسکن و خودرو 10 برابر شد ؟!
ناشناس۳۳۲۱۵۱۶۱۵:۰۸:۰۱ ۱۴۰۲/۹/۲۱
حرفهات برای قبل از خروح ترامپ از برجام هم صادقه؟! لطفا اندکی منصف باش و قبل از خروج ترامپ از برجام هم را ببین.
ناشناس۳۳۲۱۶۱۸۱۶:۱۱:۰۶ ۱۴۰۲/۹/۲۱
قبل از خروج ترامپ از برجام دولت روحانی با اجرای سیاست انقباضی و رکودی ، تورم را تا حدودی کنترل کرده بود اما با خروج ترامپ از برجام سیل نقدینگی وارد بازار ارز و طلا و خودرو و مسکن شد و اقتصاد مملکت ته دره رفت.
ناشناس۳۳۲۱۷۸۷۲۰:۱۱:۵۶ ۱۴۰۲/۹/۲۱
مگه برجام اجرا شد که مواهب اون رو ببینیم ؟! اگه تحریمها برگشت و سکه و دلار بالا رفت به دلبل توافق برجام نبود بلکه به دلیل نقض جام توسط آمریکا بود .
ناشناس۳۳۲۱۸۸۲۲۲:۱۷:۴۵ ۱۴۰۲/۹/۲۱
برجام از سال 94 اجرا شد اما هیچکدام از تحریمهای بانکی و پولی و مالی لغو نشد.
ناشناس۳۳۲۱۴۱۹۱۳:۴۷:۰۲ ۱۴۰۲/۹/۲۱
طبق امار موثق میزان جذب سرمایه گذاری خارجی در دولت نهم و دهم بسیار بیشتر از دولت یازدهم و دوازدهم بود.
ناشناس۳۳۲۱۴۸۶۱۴:۳۶:۰۶ ۱۴۰۲/۹/۲۱
لطفا منبع آمار موثق خود را اعلام کنید.
ناشناس۳۳۲۱۵۸۳۱۵:۴۵:۰۲ ۱۴۰۲/۹/۲۱
منبع امار بانک مرکزی است.
ناشناس۳۳۲۱۴۳۸۱۴:۰۵:۳۹ ۱۴۰۲/۹/۲۱
طبق امار بانک مرکزی سرمایه گذاری خارجی در دولت سیزدهم در مقایسه با مدت مشابه دولت قبل 85 درصد رشد داشته یعنی تقریبا 2 برابر دوران اوج برجام.
ناشناس۳۳۲۱۷۳۳۱۹:۱۰:۵۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
طبق آمار بانک مرکزی و در سايه برجام و سرمايه گذاری شرکتهای پژو و رنو ....رشد اقتصادی 8 درصد و رکورد سرمايه گذاری شکسته شده است
ناشناس۳۳۲۱۷۸۲۲۰:۰۷:۱۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
رشد اقتصادی بالا که در یک سال بابت فروش نفت بود که بالا رفت و سال بعد امد پایین!
ناشناس۳۳۲۱۸۸۳۲۲:۱۹:۱۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
میانگین رشد اقتصادی کشور در 8 سال دولت روحانی صفر بود.
ناشناس۳۳۲۱۱۶۹۰۹:۴۶:۰۳ ۱۴۰۲/۹/۲۱
جالب هست خود برجام که زیر پا گداشت آمریکا به راحتی حتی طرف های دیگر یا یکسال منتظر اروپا بودن تا نفت در برابر غذا را اجرا کنند در کجای معادله این ها هست؟
ناشناس۳۳۲۱۱۷۲۰۹:۴۸:۳۲ ۱۴۰۲/۹/۲۱
بهترین مجلس ادوار همین مجلس بود و آن هم تصویب مالیات بر دلالی که درست اجرا شود اقتصاد ایران با ثبات خواهد شد حال بماند تصویب توازن ایجاد کردن باید به فال نیک گرفت در اقدام راهبردی
ناشناس۳۳۲۱۱۷۴۰۹:۴۹:۰۳ ۱۴۰۲/۹/۲۱
اصل برجام خیانت هست
ناشناس۳۳۲۱۱۷۵۰۹:۵۰:۱۵ ۱۴۰۲/۹/۲۱
چرا کاری کردید که زندگی ما بسته به بودن یا نبودن برجام و امثال اون باشه ؟ کل زندگی من در جنگ یا زیر سایه جنگ و کلا در تحریم گذشت .
ناشناس۳۳۲۱۳۳۱۱۲:۴۶:۵۰ ۱۴۰۲/۹/۲۱
قطع نامه 1929 که بسترساز تحریمهای بانکی و نفتی و مشکلات اقتصادی شد نتیجه فتنه و اشوب اصلاح طلبان در سال 88 بود.
ناشناس۳۳۲۱۳۹۴۱۳:۲۷:۴۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
روحانی و ظریف از سال 82 اقتصاد کشور و معیشت مردمو به مذاکره گره زدند .
ناشناس۳۳۲۱۱۷۹۰۹:۵۲:۰۰ ۱۴۰۲/۹/۲۱
روایت وارونه ؟! نمیگم روحانی راست میگه ، میگم شما هم راستش را نمی گید . شرایط فعلی بیانگر همه چیز است
ناشناس۳۳۲۱۳۹۷۱۳:۲۸:۵۲ ۱۴۰۲/۹/۲۱
روحانی پاسخگو باشد چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریمها را تشدید کرد ؟!
ناشناس۳۳۲۱۶۶۸۱۷:۱۳:۱۷ ۱۴۰۲/۹/۲۱
ترامپ یک قلدر بود و برایش مهم نبود وقتی کار غیر قانونی انجام می دهد یا زیاده خواهی میکند پرستیژش خدشه دار شود، همین! اولین جنایت کار عالم هم نیست که از قدرتش استفاده جنایتکارانه کرده!
ناشناس۳۳۲۱۹۰۰۲۲:۳۴:۲۵ ۱۴۰۲/۹/۲۱
اگر روحانی و ظریف تضامین لازم را میگرفتن ترامپ نمی توانست بی هیچ هزینه ای از برجام خارج بشود.
ناشناس۳۳۲۱۷۹۳۲۰:۲۰:۳۵ ۱۴۰۲/۹/۲۱
ترامپ از توافق آب و هوایی پاریس هم بیرون اومد، ترامپ کمک‌های همیشگی آمریکا به ناتو رو هم لغو کرد، ترامپ آشکارا با هم پیمانهای تاریخی امریکا یعنی اروپا هم سر ناسازگاری داشت ،ترامپ برای اولین بار در تاریخ آمریکا به کنگره امریکا حمله کرد ،ترامپ یک یاغی هست که حتی هم حزبی های خودش هم از او بیزارند یه طوری می گید ترامپ انگار ترامپ یک آدم نرمال است !!
ناشناس۳۳۲۱۱۸۲۰۹:۵۳:۵۱ ۱۴۰۲/۹/۲۱
حالا دولت خودت بدون برجام چیکار کرده؟ تورم که سر جاشه. حقوق های نجومی و اختلاس و دو برابر شدن نرخ ارز و شاسی بلند بگیران و ... هم که سر جاشه.
ناشناس۳۳۲۱۲۵۷۱۱:۱۶:۰۱ ۱۴۰۲/۹/۲۱
شما باج دادن و واگذاری منافع ملی را و دخالت دشمن در امور داخلی ایران با چی مقایسه می کنی؟ حال بماند خود برجام عامل تورم و تحریم های بیشتر هم شده
ناشناس۳۳۲۱۸۳۹۲۱:۲۵:۰۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
یعنی الان به چین باج نمی دید؟؟؟؟
ناشناس۳۳۲۱۹۶۹۰۰:۱۶:۳۶ ۱۴۰۲/۹/۲۲
هر وقت چین در امور داخلی ایران دخالت کرد بله ولی با برجام کرد!!
ناشناس۳۳۲۱۴۰۳۱۳:۳۱:۵۸ ۱۴۰۲/۹/۲۱
در زمان برجام رئیس جمهور امریکا باید هر 3 ماه یکبار اجازه صادرات نفت ایران را تمدید می کرد حالا بدون اجازه امریکا روزانه 2/2 میلیون بشکه نفت صادر می کنیم و صادرات غیرنفتی 50 درصد افزایش یافته و ارز حاصله به کشور امده کاری که روحانی با وجود برجام نتوانست بکند.
ناشناس۳۳۲۱۴۸۵۱۴:۳۴:۰۹ ۱۴۰۲/۹/۲۱
بدون اجازه آمریکا؟! بدون اجازه آمریکا حتی نمیتونیم پول برقمون را از عراق دربافت کنیم! کجای کاری برادر‌.
ناشناس۳۳۲۱۵۵۹۱۵:۳۶:۲۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
شما دلاری قرار بستی معلوم هست اجازه لازم هست ریالی یا دینار ببند هیچ کاری نمی تونه بکند مگر این بانک مرکزی عراق را آمریکا اداره کند
ناشناس۳۳۲۱۵۸۴۱۵:۴۶:۲۹ ۱۴۰۲/۹/۲۱
سال گذشته بدون اجازه امریکا 60 میلیارد دلار صادرات نفت و 53 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم و ارز حاصله به کشور امد.
ناشناس۳۳۲۱۷۳۶۱۹:۱۳:۱۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
در زمان برجام 384 ميليارد دلار صادرات داشتيم پولشم اومد و دلار 4 سال ثابت روی 3500 موند و مردم نفس راحت کشيدن
ناشناس۳۳۲۱۴۶۰۱۴:۱۴:۴۹ ۱۴۰۲/۹/۲۱
در دولت روحانی 128 هزار نفر حقوق نجومی میگرفتن حقوق های نجومی از دولت یازدهم باب شد.
ناشناس۳۳۲۱۴۶۸۱۴:۱۸:۱۲ ۱۴۰۲/۹/۲۱
رقم رانت شاسی بلندها 50 میلیارد تومان بود اما حراج 18 میلیارد دلار 4200 تومانی و 60 تن ذخائر بانک مرکزی در دولت قبل بسیار خسارت بار تر بود.
ناشناس۳۳۲۱۱۹۰۰۹:۵۸:۴۸ ۱۴۰۲/۹/۲۱
مشکل شما این است که هنوز انتظار دارید ما بازی دوگانه شما درباره پرونده هسته ای و برجام را باور کنیم . این پرونده در گذشته و امروز در سطحی فراتر از دولت است و ظریف و روحانی صرفا ماموران و دیپلمات هایی بودند که وظیفه به آنها محول شده بود .
ناشناس۳۳۲۱۲۹۱۱۱:۵۹:۲۸ ۱۴۰۲/۹/۲۱
دولت وقت سرکار نمی امد برجامی شکل نمی گرفت و به خاطر اینکه دنبال آن بودن شروط گذاشته شد و آن شروط هم اجرا نشد
ناشناس۳۳۲۱۳۳۴۱۲:۴۸:۲۱ ۱۴۰۲/۹/۲۱
چرا هروقت اصلاح طلبان در کشور به قدرت می رسند توافقات شبه ترکمنچای به ملت تحمیل می شود ؟!
ناشناس۳۳۲۱۴۹۶۱۴:۴۲:۴۷ ۱۴۰۲/۹/۲۱
و می‌گویند هیچ کاره ایم!
ناشناس۳۳۲۱۲۰۳۱۰:۱۵:۴۶ ۱۴۰۲/۹/۲۱
روحانی و ظریف انسان های ساده ای هستند منتقدان به آن ها گفتند که قراردادی که شما بستید با این دولت آمریکاست و دولت بعدی ممکن است خارج شود ولی این دو نپذیرفتند
ناشناس۳۳۲۱۲۰۷۱۰:۲۶:۲۲ ۱۴۰۲/۹/۲۱
من یک معلم هستم در برجام سال 96حقوق من مبلغ 3ملیون تمان بود که تقریبا 900دلار می شد امروز 400دلار نمی گیریم برجام بد بود قبول شما 900دلار حقوق من را امروز بدهید هرچه شما می گویید درست
ناشناس۳۳۲۱۲۶۰۱۱:۲۶:۳۳ ۱۴۰۲/۹/۲۱
شما دلار پایین نگه داشته شده از سال 92 تا 96 محاسبه کردی ولی در سال 97 چنان جبران کرد که برد 40 سال قبل و هنوز هم جبران نشده با اینکه مقداری بهتر شده
ناشناس۳۳۲۱۷۳۸۱۹:۱۶:۰۵ ۱۴۰۲/۹/۲۱
الان که در عرض 2 سال در دولت سید محرومان دلار 2 برابر و دارو ومرغ و گوشت و تخم مرغ فقط و فقط تو این مدت کم بین 2 تا 10 برابر گران شدن
ناشناس۳۳۲۱۹۷۷۰۰:۲۷:۵۴ ۱۴۰۲/۹/۲۲
اولا اول برگرد به دولت قبل که ارز4200 را کامل حذف نکرد تا دولت فعلی بردارد یعنی نصف قیمت ها را به دولت قبلی محاسبه کن و ربطی به این دولت ندارد دوم هم با تورم های 40 درصدی برای چند سال و دلار 8 برابر شده فکر کردی همین طوری قیمت ثابت می ماند؟
سلیمی۳۳۲۲۳۵۴۱۵:۰۵:۳۱ ۱۴۰۲/۹/۲۲
متاسفانه دولت سیزدهم با همکاری مجلس همسو علی رغم آن همه وعده و وعید تاکنون هیچ کار اساسی و مثبتی برای مردم و کشور نکرد. و همچنان مردم عادی دغدغه بی بضاعتی و بیکاری فرزندانشان را دارند.
ناشناس۳۳۲۱۳۳۵۱۲:۴۹:۴۳ ۱۴۰۲/۹/۲۱
روحانی و ظریف که نرخ ارز را 10 برابر کردند باید در این مورد پاسخگو باشند.
ناشناس۳۳۲۱۲۰۹۱۰:۲۹:۲۵ ۱۴۰۲/۹/۲۱
برجام بد بود خوب شما که دولت و مجلس همه دست خودتون هست چکار کردید که تحریم ها کم بشه؟ چکار کردید ۴ تا سرمایه گذاری خارجی تو این مملکت وارد بشه .. برای صادرات کالا چکار کردید .. جز اینه که هر روز خبرش میاد فرش ایران دیگه بازار نداره خشکبار دیگه بازار نداره؟ همش حرف ..
ناشناس۳۳۲۱۳۳۷۱۲:۵۱:۳۳ ۱۴۰۲/۹/۲۱
رکورد صادرات غیرنفتی در سال گذشته با رقم بی سابقه 53 میلیارد دلار شکسته شد و ارز حاصله به کشور اومد کاری که روحانی با وجود برجام نتوانست بکند.
ناشناس۳۳۲۱۴۹۳۱۴:۴۱:۴۵ ۱۴۰۲/۹/۲۱
پس چرا در این دو سال حقوق من بازنشسته کمتر شده (در عدد زیادتر ولی با توجه به تورم) کمتر شده و در سال آینده هم کمتر خواهد شد؟ آقای منظور هم عدم وجود منابع را بهانه آن قرار داده.
ناشناس۳۳۲۱۵۸۶۱۵:۴۸:۰۳ ۱۴۰۲/۹/۲۱
تورم کنونی نتیجه بدهی های انباشته دولت قبل است تورم اجازه نمیدهد که افزایش حقوق محسوس باشد.
ناشناس۳۳۲۱۷۴۰۱۹:۱۷:۴۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
و روحانی هم مشغول پرداخت های بدهي های احمدی نژاد و پروژه های نيمه کاره اش بود متها 4 سال قیمتها رو ثابت نگه داشت و راحت 380 میلیارد دلار نفت فروخت پولشم بدون دردسر و دلال بازی اورد سر سفره مردم
ناشناس۳۳۲۱۸۸۷۲۲:۲۲:۳۵ ۱۴۰۲/۹/۲۱
احمدی نژاد فقط 100 هزار میلیارد تومان بدهی بجای گذاشت اما روحانی 1500 هزار میلیارد تومان بدهی و 480 هزار میلیارد تومان کسری بودجه و خزانه را بدهکار و صندوق توسعه را خالی تحویل داد.
ناشناس۳۳۲۱۹۷۵۰۰:۲۳:۵۱ ۱۴۰۲/۹/۲۲
همه دولت ها بدهی دولت قبلی را می‌دهند ولی دولت وقت بدهی بسیار کلان به ارث گذاشت در کنار دستکاری های اقتصادی مانند ارز 4200 یا ماشین چند نرخی و... که سابقه نداشته در بین دولت ها
ناشناس۳۳۲۱۲۱۲۱۰:۳۲:۲۳ ۱۴۰۲/۹/۲۱
آنوقت نفرمودید این «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها »به کجا رسید ؟! کسانی که برجام را نوزاد نورس میخوانند اتفاقا کسانی هستند که نگذاشتند این نوزاد رشد کند ،وقتی کسی را که صد در صد مخالف برجام است به عنوان نماینده ایران در پیگیری موضوع برجام معرفی میکنید انتظار بالندگی آن نوزاد را دارید ؟! طبیعی است که هر توافقی تا به ثمر رسیدن با مشکلاتی از هر دو طرف روبرو میشود ولی به محض دیدن اولین مشکل مخالفان داخلی چنان سر از پا نشناخته فریاد آتش زدن برجام دادند.
ناشناس۳۳۲۱۳۳۹۱۲:۵۲:۴۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
برجام یک تکه کاغذ پاره بی ارزش بود زیرا ضمانت اجرایی نداشت.
ناشناس۳۳۲۱۲۱۷۱۰:۳۴:۱۰ ۱۴۰۲/۹/۲۱
از معدود اقدامات مثبت این حاکمیت همین توافق برجام بود که شما و ترامپ دیوانه با شور و شعف بسیار آنرا هوا کردید
ناشناس۳۳۲۱۳۴۰۱۲:۵۳:۳۹ ۱۴۰۲/۹/۲۱
حتی ترکمنچای هم نسخه فارسی داشت چرا برجام نداشت ؟!
ناشناس۳۳۲۱۷۴۱۱۹:۱۸:۴۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
توافق با چين چرا نسخه فارسی ندارد؟
ناشناس۳۳۲۱۲۱۸۱۰:۳۴:۱۲ ۱۴۰۲/۹/۲۱
درود بر ظریف شرف سیاست خارجی
ناشناس۳۳۲۱۳۴۲۱۲:۵۴:۵۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
ظریف و روحانی درک درستی از روابط بین الملل و سیاست خارجی ندارند به همین دلیل برجام شون شکست خورد.
ایرانی۳۳۲۱۲۴۳۱۱:۰۱:۱۳ ۱۴۰۲/۹/۲۱
کم کاری ها و شاید هم خیانت این دو رو هرگز فراموش نمیکنیم - چرا اینقدر مماشات میکنید با این 2
ناشناس۳۳۲۱۳۱۳۱۲:۳۳:۰۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
اتفاقا چون قدرت در دست شماست با شماها بسیار مماشات میشود در حالی که همه مشکلات این کشور دقیقا تقصیر شماست ،کی جوابگوی اعمالتان بشوید و مجازات ؟!... خدا داند !
ناشناس۳۳۲۱۳۸۷۱۳:۲۵:۲۲ ۱۴۰۲/۹/۲۱
کارهای خودتان را به دیگران ربط ندخید
ناشناس۳۳۲۱۲۴۵۱۱:۰۱:۵۱ ۱۴۰۲/۹/۲۱
ایران یک حاکمیت بیشتر ندارد که بعد از انقلاب هم تغییر نکرده است . حالا شما هی دو گانگی و چندگانگی در تصمیم گیری های مهم را مطرح کنید. تصمیم گیر درباره برجام ، یا روابط خارجی در سطح دولتها نیست . در سطح حاکمیت است . اگر نقدی به هر تصمیمی وارد است باید به حاکمیت وارد کنید.
ناشناس۳۳۲۱۳۴۸۱۲:۵۷:۱۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
در زمان برجام انرا حاصل دیپلماسی دولت و فتح الفتوح میدانستن و به یکدیگر لقب امیرکبیر و مصدق می دادند حالا که گندش در اومده میگن تصمیم حاکمیت بود !
علی۳۳۲۱۲۵۲۱۱:۱۱:۲۹ ۱۴۰۲/۹/۲۱
آقا با این آدرس های غلط مردم رو سرگرم نکنید، خودتون هم میدونید که بخشی از تخلفات چای دبش تو این دولت اتفاق افتاد که حداقل سه تا وزیر(اقتصاد، کشاورزی، صمت، و بانک مرکزی) تو این کار با بی اطلاعی و یا با اطلاع نقش داشتند. فقط برای این فقره چه جوابی دارید بدید.
ناشناس۳۳۲۱۳۵۰۱۳:۰۲:۲۵ ۱۴۰۲/۹/۲۱
تخلفات پدیده شاندیز با رقم 94 هزار میلیارد تومان و پتروشیمی با رقم 90 هزار میلیارد تومان و فولاد مبارکه با رقم 92 هزار میلیارد تومان و صندوق فرهنگیان با رقم 16 هزار میلیارد تومان و غیره در دولت قبل صورت گرفت دولت روحانی رکورددار تخلفات اقتصادی بود.
امیر۳۳۲۱۲۷۱۱۱:۴۰:۰۸ ۱۴۰۲/۹/۲۱
برجام بد بود لطفا شما یک قرارداد بهتر را ببندید مردم از این وضعیت فاجعه بار اقتصاد نجات پیدا کنند
ناشناس۳۳۲۱۲۸۹۱۱:۵۷:۴۵ ۱۴۰۲/۹/۲۱
قرارداد لازم نیست اصلاح ساختار اقتصادی
ناشناس۳۳۲۱۳۲۳۱۲:۴۱:۰۲ ۱۴۰۲/۹/۲۱
یه نمونه اش رو در اردیبهشت سال گذشته دیدیم! جراحی اقتصادی ناشیانه شما چنان بلایی بر سر اقشار ضعیف جامعه آورد که منجر به فقر تاریخی آنها شد. شما فقط مرد حرفید نه مرد عمل.
ناشناس۳۳۲۱۳۵۵۱۳:۰۵:۰۹ ۱۴۰۲/۹/۲۱
ارز 4200 تومانی منشا رانت و فساد بود و باید برچیده می شد.
ناشناس۳۳۲۱۷۴۶۱۹:۲۱:۳۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
ارز 4200 بايد بر چيده مي شد و ارز رانتي 28500 توماني و افزایش 10 برابری قیمت دارو . مرغ و گوشت و تخم مرغ و روغن و.... جایگزين ميشد
ناشناس۳۳۲۱۳۹۹۱۳:۲۹:۰۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
اردبیهشت سال قبل که به خاطر دست‌پخت سوخته شده دوستان شما بود که خودشان پاک نکردن و به ارث گذاشتند تازه با دادن یارانه مستقیم ضریب جینی کاهش یافت و فقرا وضعشان قدری بهتر شد
ناشناس۳۳۲۱۴۷۰۱۴:۲۱:۵۶ ۱۴۰۲/۹/۲۱
ببین در این دو سال چقدر از مردم کشور به زیر خط فقر سقوط کردند.
ناشناس۳۳۲۱۴۹۴۱۴:۴۲:۲۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
در دولت روحانی قیمت ارز و طلا و خانه و ماشین بیش از 10 برابر شد یعنی مردم 10 برابر فقیر شدند.
ناشناس۳۳۲۳۳۲۹۰۲:۵۲:۰۷ ۱۴۰۲/۹/۲۴
متاسفانه هر روز هم شرایط معیشتی و کیفیت زندگی مردم عادی اسفناکتر میشود و بدتر اینکه آنها که ثروتی رو به ازدیاد دارند این وضعیت را درک نمیکنند!
ناشناس۳۳۲۱۳۰۴۱۲:۲۱:۰۱ ۱۴۰۲/۹/۲۱
فقط توان خراب کردن دارند،ساختن مطلقا بلد نیستند
ناشناس۳۳۲۱۳۵۳۱۳:۰۳:۴۸ ۱۴۰۲/۹/۲۱
از وقتی اقتصاد کشور را معطل برجام بی فرجام کردند مشکلات اقتصادی تشدید شد.
ناشناس۳۳۲۱۷۴۷۱۹:۲۳:۰۸ ۱۴۰۲/۹/۲۱
الان اقتصاد عالیه قیمت کوشت و مرغ و تخم مرغ و دارو تن ماهی و روغن ماهي فقط در عرض 2 سال 3-10 برابر شده
علیرضا۳۳۲۱۲۸۴۱۱:۵۴:۰۶ ۱۴۰۲/۹/۲۱
اگر آلمانها نیروگاه بوشهر را ساخته بودند ،به نظر شما وضعیت هسته ای و اتمی ما چگونه بود .
یک طلبه۳۳۲۱۲۹۴۱۲:۰۲:۴۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
ظریف باسوادترین وزیر خارجه ایران بود و ترامپ به همین دلیل از برجام بیرون اومد. ایران به آمریکا از اقتصاد بعد از برجام سهم نداد و خواست زرنگی کنه. موضع دمکرات ها ضعیف شد.
ناشناس۳۳۲۱۳۵۷۱۳:۰۷:۴۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
ظریف اگر با سواد بود چطور 25 مرتبه تکرار کلمه SUSPEND (تعلیق) در برجامو ندیده بود ؟!
شهرام۳۳۲۱۳۴۹۱۳:۰۰:۳۳ ۱۴۰۲/۹/۲۱
به فرض حرف شما درست برجام ترکمانچای ثانی بود و ظریف و روحانی خائن شما که الان دولت و مجلس دست شما هست چرا یک قانون در مجلس تصویب نمی کنید که بدون درنگ ایران از برجام خارج بشود و دولت این قانون را بلافاصله به اجرا بگذارد پس چرا در پستو ها دنبال احیای برجام هستند و کشورهای منطقه را واسطه قرار می دادند و در آشکار به ظریف انگ خیانت می زنند
ناشناس۳۳۲۱۴۲۳۱۳:۵۰:۴۶ ۱۴۰۲/۹/۲۱
مکانیسم ماشه مانع خروج ایران از برجام است برجام طوری منعقد شده که نه می توانیم در اون بمانیم و نه می توانیم از اون خارج بشویم و به یک بازی دو سر باخت برای ایران تبدیل شده است.
ناشناس۳۳۲۱۸۳۳۲۱:۱۷:۵۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
دوست عزیز همین حالا هم حاکمیت اراده کند می تواند از برجام خارج شود ولی خوب می داند قطعنامه های شورای امنیت که به واسطه برجام معلق شدند دوباره باز خواهد گشت ..
ناشناس۳۳۲۱۴۵۳۱۴:۱۲:۳۵ ۱۴۰۲/۹/۲۱
آقا شهرام - ایران اگه از برجام خارج بشه جریمه داره - اینطوری برجام امضا شده
ناشناس۳۳۲۱۵۳۰۱۵:۱۷:۲۹ ۱۴۰۲/۹/۲۱
یعنی اون جریمه بالاتر از این تحریمهاست؟!
ناشناس۳۳۲۱۴۸۸۱۴:۳۷:۱۶ ۱۴۰۲/۹/۲۱
یک بار قانون اقدام راهبردی لغو همه تحریمها رو بخونید ببینید واقعا کدام یک از اهدافش غیر از نابودی برجام محقق شده؟
ناشناس۳۳۲۱۵۸۷۱۵:۴۹:۴۷ ۱۴۰۲/۹/۲۱
برجام ناقص الخلقه متولد شد زیرا تضمین اجرایی نداشت.
ناشناس۳۳۲۳۳۲۸۰۲:۴۴:۴۸ ۱۴۰۲/۹/۲۴
متاسفانه دلواپسان و تندروها برجام را نابود کردند و خسارتی غیر قابل جبران به کشور زدند.
ناشناس۳۳۲۱۵۳۲۱۵:۱۹:۴۱ ۱۴۰۲/۹/۲۱
ادعا کردن که الان بدون برجام داریم بیشتر نفت می فروشیم فقط نمی دونم چرا دلار هی میره بالا و همه چی گرون میشه؟
ناشناس۳۳۲۱۶۲۵۱۶:۱۵:۲۰ ۱۴۰۲/۹/۲۱
در زمان روحانی چی قیمت دلار 10 برابر و نرخ تورم 65 درصد شد ؟!
ناشناس۳۳۲۱۷۴۹۱۹:۲۵:۱۵ ۱۴۰۲/۹/۲۱
الان در عرض 2 سال قیمتها 10 برابر و رکورد تورم در دولت ریسی با ثبت عدد افسانه ای 75% شکسته شده
ناشناس۳۳۲۱۸۹۰۲۲:۲۵:۰۸ ۱۴۰۲/۹/۲۱
در دولت رئیسی تورم 65 درصدی 40 درصد شد دولت روحانی رکورددار تورم در 75 سال اخیر بود.
ناشناس۳۳۲۱۹۷۳۰۰:۲۰:۲۷ ۱۴۰۲/۹/۲۲
اولا تورم زیر 60 رسید دوم هم نصف این قیمت‌ها برای ارث دولت محبوبت هست با ارز4200 که برجای گذاشت ، طایفه گری نکنید و براساس واقعیت نظر دهید
ناشناس۳۳۲۱۵۳۳۱۵:۱۹:۴۷ ۱۴۰۲/۹/۲۱
از نظر برخی ظریف یک خیانکار است که برجام را دنبال کرد. زیرا برجام بود که هیچ کاری نکرد الا یک کار و آن هم لغو کلیه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل. با لغو این تحریم ها روسیه ناچار شد که سامانه اس 300 را که پولش را سال ها قبل دریافت کرده بود به ایران تحویل دهد. چین مجبور شد که پول نفت خریداری شده نفت از ایران را بدون تخفیف پرداخت کند. این ها همه به ضرر روسیه و چین بود.
ناشناس۳۳۲۱۶۲۲۱۶:۱۴:۱۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
ظریف چرا نتوانست 30 میلیارد دلار پول نفت و گاز فروخته شده به کره جنوبی و عراق و غیره را پس بگیرد ؟!
ناشناس۳۳۲۳۳۲۷۰۲:۴۱:۱۸ ۱۴۰۲/۹/۲۴
پس از بهم خوردن برجام امکان انتقال پول ممکن نبود و هنوز هم به ما نخواهند داد.
ناشناس۳۳۲۱۶۳۱۱۶:۱۹:۱۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
نوشته اید : ««اما این قانون «اقدام راهبردی» بود که توانست تاحد قابل‌توجهی ابتکار عمل را از دست غرب گرفته و ایران را از حالت انفعالی خارج کند. طبق این قانون، غنی‌سازی اورانیوم به سطوح 20 و سپس 60 درصدی رسید و همچنین موجب کاهش بازرسی‌های آژانس انرژی اتمی و توقف اجرای تعهدات فراپادمانی ایران شد و همین اقدامات موثر ایران بود که مذاکرات با غرب حالت جدی‌تری به‌ خود گرفت»» حالا بفرمایید این حالت جدی تر و انفعالی و گرفتن ابتکار عمل در دست چه نتیجه ای داشت ؟! آیا توافق و عیوب آن رفع شد ؟! آیا اصولا مذاکرات به نتیجه نهایی رسید ؟!! آیا تحریمها رفع شد ؟! آیا اروپا مثل قبل کنار با ما همراهی کرد یا با آمریکا همراه شد ؟!!
ناشناس۳۳۲۱۶۴۵۱۶:۵۰:۲۶ ۱۴۰۲/۹/۲۱
نتیجه قانون راهبردی مجلس این شد که از امتیاز مفت دادن و هیچ نگرفتن جلوگیری شد اگر قانون مجلس نبود روحانی و ظریف برجام های موشکی و نظامی را پذیرفته بودند و اون وقت سایه جنگ بر سر کشور گسترده می شد.
ناشناس۳۳۲۱۸۰۰۲۰:۳۱:۴۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
بنده خدا جلوی تحریم موشکی را که ظریف گرفت!!
ناشناس۳۳۲۱۸۹۱۲۲:۲۶:۴۶ ۱۴۰۲/۹/۲۱
بعد از گذشت 8 سال از اجرای برجام امریکا و اروپا همچنان تحریمهای موشکی و تسلیحاتی را حفظ کرده اند.
ناشناس۳۳۲۱۶۸۱۱۷:۴۰:۳۶ ۱۴۰۲/۹/۲۱
من از حمایتم از رئیسی در اول دولت پشیمانم
ناشناس۳۳۲۱۸۶۲۲۱:۴۴:۰۸ ۱۴۰۲/۹/۲۱
ریئسی انسان سالم و دلسوزی است ولی در حد واندازه ریاست جمهوری نیست.در بهترین حالت توانایی اداره یک وزاتخانه غیر اقتصادی مثل گردشگری یا اموزش پرورش را دارد.نه بیشتر
ناشناس۳۳۲۲۱۴۲۱۱:۲۴:۵۵ ۱۴۰۲/۹/۲۲
روحانی در قد و قواره ریاست جمهوری کشور 85 میلیون نفری ایران نبود رئیسی از روحانی بسیار توانا تر است.
ناشناس۳۳۲۱۸۵۲۲۱:۳۹:۵۶ ۱۴۰۲/۹/۲۱
اكثريت مردم اكنون متوجه شدند كه روحاني وظريف با برجام خدمت بزرگي به كشور كردند واين دولت بيشترين ظلم وبيشترين محدوديتها را از نظر اجتماعي ،اقتصادي وفرهنگي بر مردم تحميل كرده است
ناشناس۳۳۲۲۱۱۳۱۰:۳۲:۴۱ ۱۴۰۲/۹/۲۲
شما و امثال شما در مجلس قبل برجام را آتش زديد . الان بدنبال باقيمانده کاغذ پاره هاي ظريف ميگرديد و مذاکره ميکنيد .... اگر بد بود چرا ولش نميکنيد ؟ مگر رئيسي نگفت معيشت مردم را به برجام گره نميزند ؟ پس الان که به فلاکت رسيديم ، معيشت را به کجا گره زده ؟ ..... چرا حافظه تاريخي مردم را دست کم ميگيريد ؟
ناشناس۳۳۲۲۱۱۶۱۰:۳۴:۱۶ ۱۴۰۲/۹/۲۲
برجام ضرورتی بود برای گره گشایی در کشور ولی متاسفانه رقبای روحانی با مواضع و عملکردشان آن را از بین برند و امروز بعد از ۲۸ ماه از ریاست جمهوری رئسی میگذرد واین دولت هم متوجه شده بدون برجام نمیتوتند کاری بکند هر چند بر زبان نمیاورد ولی مسئولین این دولت کم کم به حرف آمده و اعتراف میکنند که با تحریم ها کار سختی و شاید غیر ممکنی را در پیش رو دارند
امید یاوری دارانی۳۳۲۲۳۱۵۱۴:۱۷:۳۲ ۱۴۰۲/۹/۲۲
به دلایل زیر برجام خواست و اراده نظام بود : 1.اجازه به دولت روحانی بابت مذاکره 2.تصویب 20دقیقه ای در مجلس اصولگرا به ریاست لاریجانی 3.تصویب فوری در شواری نگهبان 4.تصویب در مجمع تشخیص مصلحت نظام 5.تصویب در شورایعالی امنیت ملی (مصوبات شورایعالی امنیت ملی طبق قانون اساسی بدون تایید رهبری قابلیت اجرا ندارد) منتها انچه که اتفاق افتاد ترامپ در امریکا به قدرت رسید و و برجام را برخلاف منافع ملی تشخیص داد و انرا تهدیدی علیه امریکا خواند و از ان خارج شد. نکته دیگر انکه اگر برجام خسارت محض بوده و هست چرا هنوز دولت انقلابی دنبال احیای ان است ؟ کمی واقع نگر باشیم.
اسلامی۳۳۲۲۶۵۸۰۳:۰۱:۲۶ ۱۴۰۲/۹/۲۳
همه دانشمندان علوم سیاسی و اقتصاد ایران و جهان اذعان دارند برجام کارآمدترین، عزتمندانه ترین و بهترین مقاوله نامه برد-برد در طول تاریخ بوده است. منتهی برخی سهوی یا عمدی نگذاشتند پایدار بماند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  5. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  6. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  7. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  11. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  12. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  11. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  14. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  15. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  16. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  18. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  19. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  20. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  21. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  22. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  23. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  24. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  25. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

آخرین عناوین