گلایه انجمن سازندگان قطعات خودرو/ چرا منابع ارزی به جیب چینی ها می رود؟

  4020822073 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

اعضای هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو معتقدند که منابع ارزی کشور به‌جای آنکه صرف تولید داخل شود در اختیار مونتاژکاران قرار می‌گیرد تا قطعاتی وارد شود که امکان ساخت داخل دارند؛ نهادهای نظارتی غافل شده و منابع به‌جای آنکه وارد چرخه تولید داخل شود در جیب چینی‌ها واریز می‌شود.

گلایه انجمن سازندگان قطعات خودرو/ چرا منابع ارزی به جیب چینی ها می رود؟

به گزارش ایسنا، انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور در نشست امروز (یکشنبه) خود در محل این انجمن، از مشکلات حال حاضر صنعت قطعه‌سازی کشور سخن گفته و مهمترین آن‌ها را در قیمت‌گذاری دستوری در عین آزاد بودن قیمت مواد اولیه و پتروشیمی‌ها، عدم تخصیص ارز علیرغم حجم بی‌سابقه ارزی که در اختیار مونتاژکاران و واردکنندگان قرار می‌گیرد و از صنعت تولیدکننده قطعه غفلت شده است دانسته و به صراحت تاکید کردند که این حجم از میدان دادن به چینی‌ها و تبدیل این کشور به بهشت برین خودروسازی و قطعه‌سازی بی‌سابقه بوده است؛ بگونه‌ای که حتی ذهن وزیر صمت را هم به این سو برده‌اند که قراداد همکاری امضا می‌کند.

اصغر خسروشاهی- رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور- در این نشست اظهار کرد: متاسفانه بیش از یکسال است که هشدارها برای نابودی صنعت خودرو و قطعه‌سازی داده شده اما نه‌تنها وضعیت بهتر نشده که مشکلات ادامه هم پیدا کرده است. 

وی ادامه داد: یکی از موارد اصلی که صنعت خودرو کشور را مورد تهدید قرار می‌دهد، قیمت‌گذاری دستوری است که سبب شده زیان انباشته دو خودروساز کشور افزایشی شده، از توسعه جلوگیری شود و تاخیر در پرداخت خودروسازان و افزایش معوقات بیشتر شود. بدین صورت جلوی رشد گرفته شده است ؛ شواهد نشان می‌دهد که تصمیم بر این نیست که مشکلات مجموعه  صنعت خودروسازی حل شود. 

این فعال صنعت قطعه کشور خاطرنشان کرد: سال گذشته تصمیماتی گرفته شد که شرایط را بهبود بخشید و از زیان‌دهی خودروسازان جلوگیری کرد، میزان معوقات بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان کاهش پیدا کرده و حتی منجر به کاهش قیمت خودرو در بازار شده بود و خودروهای در اختیار دلالان  به سبب ترس از کاهش بیشتر قیمت وارد بازار شده بودند که چنانچه ادامه پیدا می‌کرد، به سوددهی هم می‌رسید، بخش عظیمی از معوقات پرداخت می‌شد، اما متاسفانه جلوی آن نیز گرفته شد و بدین ترتیب ضرر و زیان و آسیب به صنعت قطعه و خودرو، ادامه پیدا کرد. 

خسروشاهی ضمن تاکید بر اینکه حاکمیت صنعت و در رأس آن، وزیر ضمن بایستی فکر اساسی برای این مجموعه صنعتی داشته‌ باشند؛ اخیرا جلسه‌ای با وزیر صمت داشته‌ایم و نامه‌ای هم به معاون اول رئیس جمهور ارائه داده‌ایم و همچنین با کارشناسان ریاست جمهوری صحبت کرده‌ایم و کارشناسان توجیه شدند اما متأسفانه خودروسازان خود، دلسوزی ندارند و تلاش نکردند که شیوه تخصیص و قیمت اصلاح شود؛ این در حالیست که آینده خوبی با این وضعیت برای صنعت خودرو متصور نیستیم.

رئیس انجمن سازندگان قطعات در ادامه‌ به موضوع ارج دادن به مونتاژکاران به‌جای حمایت از تولیدکنندگان داخلی اشاره و تصریح کرد: توسعه خودروهای مونتاژی نیز به یکی از تهدیدهای مجموعه صنعت خودرو کشور تبدیل شده است و متاسفانه روند تولید خودروهای مونتاژی با سرعت زیاد افزایشی شده است؛ به گونه‌ای که مونتاژ کاران ١٠٠ درصد رشد تولید خودروها را نسبت به سال گذشته داشته‌اند. براین اساس منابع ارزی زیادی که بایستی در اختیار تولید و تولیدکننده داخلی قرار گیرد، به سمت مونتاژکاری سوق داده شده است؛ بنابراین تخصیص منابع ارزی به تولیدکننده کاهش داشته و تولید داخل نمی‌تواند رشد داشته باشد.

وی اعلام کرد: در سال جاری تاکنون حدود ۶۶٠ هزار دستگاه خودرو  توسط دو خودروساز تولید شده و این در حالی است که مونتاژکاران تاکنون ١٢٠ هزار دستگاه خودرو مونتاژ کرده و در امر داخلی‌سازی و تولید خودروی ایرانی ورود نمی‌کنند. بر این اساس، مونتاژکاران منابع ارزی بیشتری دریافت کرده‌اند و حدود یک میلیارد و ٨٠٠ میلیون تومان ارز در اختیار گرفته‌اند؛ این درحالیست که برای آن ۶۶٠ هزار دستگاه خودرو داخلی، یک میلیارد تومان هم فکر نمی‌کنیم تخصیص داده شده باشد؛ اعتراض هم که می‌کنیم، اعلام می‌کنند که از ارز صادراتی استفاده می‌شود که این خود نیز فاجعه است؛ چراکه این‌ها فولاد، مس و سایر مواد اولیه را صادر می‌کنند، که این نیز نه‌تنها باعث می‌شود ارز به جاهایی که لازم است، تخصیص داده نشود، ضمن اینکه قیمت مواد اولیه را بالا می‌برد. در حقیقت به منابع کشور چوب حراج خورده است و واسطه‌های بسیاری ورود کرده‌اند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۹۱۷۹۰۱۸:۴۲:۲۳ ۱۴۰۲/۸/۲۲
بله جناب شما درست میفرمایید این صنعت فوق العاده خودرو که ما داریم حیف نیست پول به پاش نریزن
ناشناس۳۲۹۱۷۹۵۱۸:۵۰:۴۴ ۱۴۰۲/۸/۲۲
به نام تولید به کام انحصار
ناشناس۳۲۹۱۸۰۹۱۸:۵۸:۰۲ ۱۴۰۲/۸/۲۲
تا کی می خواین قطعات پرایو ۴۰۵ تولید کنید
ناشناس۳۲۹۱۸۱۱۱۸:۵۹:۵۲ ۱۴۰۲/۸/۲۲
یا قطعه سازان دارند جنس کم کیفیت گرون می فروشند یا خود خودروسازان. مثلاً یک اتومبیل با قیمت دلاری مشابه خارجی به فروش می رسد اما کارمندان شرکت ها حقوق ایرانی می گیرند. در هر دو صورت دل ما که به حال قطعه سازان داخلی یا خودروسازان نمی سوزه.
ناشناس۳۲۹۱۸۲۴۱۹:۲۱:۲۷ ۱۴۰۲/۸/۲۲
چون قطعه سازان خودرو فقط مونتاژ مي كنند قطعات را از چنين مي آورند بعد سرهم مي كنند و قطعات نيز بي كيفيت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. من عجله ندارم!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  6. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  8. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  9. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  10. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  15. تضادی عجیب و پر ابهام!

  16. برای این عکس شما تیتر بزنید

  17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  18. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  19. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  20. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  21. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  22. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  23. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  24. سقوط در آغوش پهلوی!

  25. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

آخرین عناوین