سیاسیون ساده‌ساز !

یوسف مشفق، گروه سیاسی الف،   4020815094 ۱۴۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
سیاسیون ساده‌ساز !

از مصائب دنیای سیاست در ایران، آن است که کنشگرانش به ساده‌سازی دچارند. موید این گزاره، اظهارات اخیر سید محمد صدر، سیاست‌مدار اصلاح‌طلب و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. او اخیراً در گفت‌وگویی و در پاسخ به این سوال که «چقدر ردپای تندرو‌ها و فشار‌های بیرونی به دولت را علت تعلل در تصویب FATF یا برجام می‌بینید؟ مثل ماجرای زمستان سخت که مطرح کردند و مذاکرات احیای برجام را عقب انداختند» اینگونه پاسخ داده است:

«متاسفانه این واقعیت وجود دارد. گروه‌های تندرو به هیچ وجه به منافع ملی و منافع مردم توجه ندارند و باعث می‌شوند که فشار‌هایی به دولت وارد شود. چه در ارتباط با سیاست خارجی، چه در ارتباط با سیاست داخلی و سیاست‌های فرهنگی. این‌ها در مجلس، دولت، رسانه‌ها و ... هستند و ضربات مهلکی به جمهوری اسلامی می‌زنند.

من به آقای رئیسی در جلسه‌ای گفتم که اگر برجام و FATF حل نشود نمی توانید اقتصاد کشور را راه بیندازید و در نتیجه مشکلات اقتصادی بیشتر می‌شود و فشار بیشتری به مردم می‌آید و از سویی بار آن به دوش شما میفتد که رئیس جمهور هستید. من حس می‌کنم ایشان نظرات من را قبول دارد و گفتند آن زمان که مذاکرات احیای برجام مطرح بود، اعلام کردم طوری مذاکره کنید تا نتیجه بخش باشد و مذاکره برای مذاکره نمی خواهیم. اما به هرحال در عمل اینطور نشده است.»

اگرچه تاکید بر گره‌گشایی برجام و FATF از اقتصاد کشور و زندگی مردم، ادعایی است نادرست و چه‌بسا بسیاری از مشکلات فعلی و انسداد کنونی در کشور هم ریشه در همین تصور داشته باشد اما بررسی آن، تفصیلی جدا را می‌طلبد که موضوع این جستار نیست. تاکید بر جایی است که عضو مجمع تشخیص مصلحت، در تایید سوال مصاحبه‌کننده، به تاثیرپذیری مقامات کشور از ادعای موهوم زمستان سخت – که صرفاً از سوی برخی رسانه‌ها و تحلیل‌گران بیان شده بود – صحه می‌گذارد و به آن وزن می‌دهد. ادعایی که به ماجرای جنگ روسیه و اوکراین و نیاز اروپا به انرژی ایران اشاره داشت و برخی این تفسیر را داشتند که عدم توافق با غرب در تابستان ۱۴۰۱ و موکول‌کردن مذاکرات به زمستان، موجب خواهد شد تا غرب به‌دلیل نیاز وافر به مسئله تامین انرژی، امتیازات بیشتری را به ایران اعطا کند.

مسئله‌ای که اثرگذاری خاصی در تصمیم‌گیری دستگاه دیپلماسی و تیم مذاکره‌کننده ایران نداشت و تنها توصیه‌ برخی از تحلیلگران بود که به آن عمل نشد و پیروی‌نکردن از این توصیه هم دارای دلایلی است؛ من‌جمله اظهارات محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان که گفته بود علت عدم توافق در تابستان سال گذشته، دغدغه و نگرانی دولت بایدن نسبت به در پیش‌بودن انتخابات این کشور و حملات احتمالی حزب جمهوری‌خواه مبنی بر اعطای امتیازات فراوان دموکرات‌ها به ایران بود. علاوه بر این و بنا بر اظهارات وی، وقوع اغتشاشات در اواخر شهریورماه آمریکایی‌ها را به طمع اخذ امتیازات از ایران انداخت و به این دلیل چهارچوب توافق‌شده در تابستان سال گذشته، به سرانجام نرسید.

با این وجود، مشخص نیست فردی با جایگاه آقای محمد صدر،  چگونه با قبول فرضیات عده‌ای به ساده‌سازی مسئله‌ای به این مهمی روی آورده است. آیا ایشان به‌عنوان یک سیاست‌مدار برای ادعای خود مستنداتی داشته که با قطعیت به آن تکیه می‌کند یا صرفاً بر اساس فرضیات و ادعاهای دیگران است که عدم احیای برجام را مرتبط به موضوع زمستان سخت و مسائل پیرامونی آن مرتبط می‌کند؟

به نظر می‌رسد که این سخنان محمد صدر، دارای ابعادی سیاسی بوده که کارکرد آن محکوم‌کردن رقبا و هجمه به جریان‌های مخالف است و از آن بوی مطامع سیاسی به استشمام می‌رسد. وگرنه درک چنین مسئله‌ای برای آب‌دیدگان این عرصه دشوار نیست که موضوعی ملی و به‌غایت مهم برای نظام، به ساده‌سازی دچار نشده و تحت‌ تاثیر تفاسیر عده‌ای قلیل قرار نمی‌گیرد و قوه عاقله کشور بر مبنای واقعیات عمل می‌کند. چنین اظهاراتی که بعضاً دارای گستردگی است، این شائبه را در ذهن ایجاد می‌کند که شان سیاست و سیاست‌ورزی به‌قدری تنزل پیدا کرده که هر مسئله‌ای – ولو سطحی – بهانه‌ای برای حملات و تسویه‌حساب‌های جناحی قرار می‌گیرد؛‌ حتی موضوعی ملی و فراجناحی.

دیدگاه کاربران

اینجا جایی برای خنده نیست۳۲۸۵۴۷۲۰۸:۵۲:۴۳ ۱۴۰۲/۸/۱۶
میزان و نوع عملکرد مردم در انتخابات مخصوصا در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باعث روی کار آمدن جناح موافق تحلیل های شما شد و نتیجه این دوسال همین بس که امروز از پخش شدن وعده ها و تحلیل های دو سال قبل خود واهمه و ترس دارند!!!!
ناشناس۳۲۸۵۵۱۹۰۹:۵۵:۲۴ ۱۴۰۲/۸/۱۶
چرا نظام در مورد تصویب قانون عفاف و حجاب این همه وقت کشی کرده است و باعث شده افراد مزدوری که شعار هرزگی ولنگاری بی بندباری را میداند گستاخ شده و جامعه را به انحراف بکشند
ناشناس۳۲۸۵۶۸۱۱۱:۵۶:۳۶ ۱۴۰۲/۸/۱۶
کوتاهی در ابن زمینه اول از همه پایه های صندلی ریاست مسولان را سست میکند و دود آن به چشم همه ملت میرود و تر و خشک را با هم میسوزاند
ناشناس۳۲۸۵۷۷۷۱۲:۵۵:۲۱ ۱۴۰۲/۸/۱۶
فرق از مردم بودن یا مقابل مردم بودن در همین نکات ریز است! شما کامنت می گذاری که چرا به زور اسلحه و زندان و پایمال کردن حقوق شهروندی ایرانیان مختلف در ایران، لباس مورد نظر مرا بر تنشان نمی کنید، در حالیکه عطف به گزارش هفته گذشته بانک مرکزی می توانی بگویی چرا هزینه اجاره سقف بالای سر ایرانیان مختلف در ایران، طی حضور 2.5 ساله شما 3 برابر شد!! به همین سادگی مملکت را مال حزب اللهی ها کنیم می شود یک هدف، و مملکت را برای آیندگان بسازیم می شود هدف دیگر!
ناشناس۳۲۸۵۸۱۸۱۳:۲۰:۲۱ ۱۴۰۲/۸/۱۶
اولا تلاش برای همه عرصه ها باید صورت بگیرد ولی این را بدانید آنها که شاهد تکه پاره شدن دوستان خود در جنگ و عرصه های دیگر بوده اند نخواهند گذاشت بی بند باری و برهنگی در کشور نهادینه شود.
مهدوی۳۲۸۶۳۹۲۰۰:۴۴:۳۶ ۱۴۰۲/۸/۱۷
اگر فقر از دری وارد شود ایمان از پنجره بیرون خواهد رفت. خیلی عجیب است چرا شما به عنوان یک مسلمان اصلا دغدغه ای برای مردم نجیب فقیر شده کشور ندارید؟
ناشناس۳۲۸۵۸۳۱۱۳:۳۰:۳۷ ۱۴۰۲/۸/۱۶
در دولت قبل چرا ساخت مسکن و واردات خودرو متوقف و قیمت خانه و ماشین و دلار و طلا بیش از 10 برابر شد و اقتصاد مملکت ته دره رفت ؟!
ناشناس۳۲۸۵۸۴۷۱۳:۴۶:۲۰ ۱۴۰۲/۸/۱۶
حجاب نظر شخصی ما نیست بلکه نظر خداست که تمام مراجع دینی که متخصصان دین هستند این حکم را داده اند و همچنین مرحله سوم نهی از منکر، اعمال قدرت است که وظیفه حکومت است و این هم نظر تمام مراجع است پس رعایت نکردن حجاب حق شهروندی نیست و آسیب های فراوانی دارد. کشورهای غربی که محدودیت های پوشش را برداشتند از نظر فرزندان طلاق، تجاوز و ... آمارشان بسیار بالا رفت.
ناشناس۳۲۸۵۸۷۵۱۴:۱۰:۵۳ ۱۴۰۲/۸/۱۶
لا اکراه فی الدین
ناشناس۳۲۸۵۸۹۳۱۴:۲۶:۰۹ ۱۴۰۲/۸/۱۶
مشکل در این است! مثلا طلا برای مردان حرام است، نظر شخصی شما این نیست که نیروی مسلح، مردانی که در کشور طلا آویخته اند بگیرید، دستگاه قضا ایشان محاکمه کنید، دولت ها حقوق شهروندی ایشان را لگد مال کنید! حرام به این واضحی! قابل مشاهده! چرا جرم انگاری اش نمی کنید!
ناشناس۳۲۸۵۹۱۱۱۴:۵۲:۰۷ ۱۴۰۲/۸/۱۶
عزیزم لا اکراه فی الدین در مورد اصل پذیرش دین اسلام است نه عمل به احکام آن. اگر غیر این است چرا در اسلام برای شراب خواری و موارد دیگر مجازات قرار داده شده؟؟
ناشناس۳۲۸۵۹۴۴۱۵:۳۴:۲۷ ۱۴۰۲/۸/۱۶
لا اکراه را فقط در حجاب می بینید؟!! یا قبل و بعد آیه را هم نمی بینید؟!!!
ناشناس۳۲۸۵۹۰۱۱۴:۳۵:۲۸ ۱۴۰۲/۸/۱۶
علت افزایش قیمت مسکن که مشخصه!! ۸ سال کسی وزیر مسکن بود که هیچ مدرک مرتبطی با مسکن نداشت و افتخارش این بود که یک واحد مسکن مهر افتتاح نکرده، خب نتیجه هم مشخصه، مسکن نون بربری نیست که ده دقیقه‌ای آماده بشه!
ناشناس۳۲۸۶۰۸۵۱۸:۳۲:۲۱ ۱۴۰۲/۸/۱۶
کشور جای افراد بی بند بار و لا ابالی و برهنه و باری به هر جهت نیست
ناشناس۳۲۸۶۴۰۱۰۰:۵۴:۳۶ ۱۴۰۲/۸/۱۷
تجربه نشان داده تا وقتی فساد کلان اقتصادی و بی بند و باری مدیریتی و گرانی وحشتناک اجاره خانه و ارزاق عمومی حل نشود مطلقا توقعی برای دیگر مسائل مذهبی نداشته باشید.
ناشناس۳۲۸۶۰۹۷۱۸:۴۵:۴۰ ۱۴۰۲/۸/۱۶
با افراد لا ابالی و بی بند بار باید بشدت برخورد کرد
ناشناس۳۲۸۷۵۴۳۰۹:۲۸:۴۵ ۱۴۰۲/۸/۱۸
دکتر داشت دست شکسته یک نفر را گچ میگرفت. مصدوم پرسید آیا بعد از بهبودی میتوانم پیانو بزنم. دکتر گفت بله. بعد از دو ماه دکتر گچ را باز کرد. طرف رفت و برگشت و گفت دکتر هنوز نمیتوانم پیانو بزنم. دکتر فکری کرد و گفت قبل از شکسته شدن دستت میتوانستی؟ طرف گفت خیر. تحریمها مثل دست شکسته است. تا برطرف نشود معلوم نمیشود میتوانیم مشکلات دیگر را حل کنیم یا نه ولی قطعا تا برطرف نشود هیچ گشایشی رخ نمیدهد.
ناشناس۳۲۸۵۸۴۵۱۳:۴۴:۵۱ ۱۴۰۲/۸/۱۶
امیدوارم برای ریاست جمهوری تمامی اصلاح طلبان نام نویسی کنند بلکه یکنفرشان پذیرفته شود.
ناشناس۳۲۸۵۹۰۲۱۴:۳۶:۵۳ ۱۴۰۲/۸/۱۶
امیدوارم برای ریاست جمهوری تمامی اصلاح طلبان نام نویسی کنند و تایید صلاحیت شوند بلکه یکنفرشان رایی بیاورد.
ناشناس۳۲۸۵۹۰۳۱۴:۳۷:۳۵ ۱۴۰۲/۸/۱۶
مگه نمی‌گفتین اصلاح‌طلبان مردن تموم شد رفت!؟ پس چی شد!؟
ناشناس۳۲۸۶۱۵۵۲۰:۰۰:۰۰ ۱۴۰۲/۸/۱۶
اصلاح طلب و اصولگرا دو روی یک سکه اند هیچ فرقی باهم ندارند.
ناشناس۳۲۸۶۱۷۹۲۰:۲۷:۳۶ ۱۴۰۲/۸/۱۶
با انتخاب یک رئیس جمهور اصلاح طلب به دلار 500 هزار تومانی سلام کنیم.
ناشناس۳۲۸۶۲۰۴۲۰:۵۵:۳۲ ۱۴۰۲/۸/۱۶
ازموده را دوباره ازمودن خطاست.
ناشناس۳۲۸۷۵۲۳۰۹:۱۲:۰۶ ۱۴۰۲/۸/۱۸
اجازه دهند نام نویسی کنند بقیه اش با مردم
ناشناس۳۲۸۶۰۲۹۱۷:۱۷:۲۹ ۱۴۰۲/۸/۱۶
چه ربطی به مقاله داره؟
ناشناس۳۲۸۵۶۰۹۱۱:۱۶:۳۵ ۱۴۰۲/۸/۱۶
روحانی چرا هیچکدام از وعده های انتخاباتی خود را عملی نکرد جناح چپ چرا از پخش وعده های انتخاباتی ایشان در سال 92 واهمه دارد ؟!
ناشناس۳۲۸۵۸۳۷۱۳:۳۷:۵۲ ۱۴۰۲/۸/۱۶
کسی واهمه ای ندارد. آقای روحانی برای عملی شدن وعده هایشان تلاش کردند و جناح شما هم همه تلاشش را کرد که مانع تراشی کنه که البته جناح موفق تر بود. حالا هم اگر خیلی نگران تحقق یا عدم تحقق وعده ها هستی بچسب به چهار میلیون مسکن آقای رئیسی که هنوز کلنگ اولینشم زده نشده!
ناشناس۳۲۸۵۹۴۵۱۵:۳۶:۱۰ ۱۴۰۲/۸/۱۶
دولت قبلی که دنبال..... شما نگران نباش 4 میلیون هم ساخته می شود با اینکه مصوبه مجلس بوده قبل از انتخابات و وعده آن!
ناشناس۳۲۸۵۹۶۴۱۶:۰۴:۵۳ ۱۴۰۲/۸/۱۶
بیشتر تلاش آقای روحانی برای برجام بود که از اول تلاش بیهوده ای بود زیرا کسی که تاریخ آمریکا را بداند می داند که این کشور به قراردادها و پیمان های خود پایبند نبوده. آمریکا فقط از برجام خارج نشده بلکه از بسیاری از پیمان های بین المللی دیگر هم خارج شده مانند سازمان جهانی بهداشت، آسمان های باز، منع موشک های هسته ای میان برد، یونسکو، شورای حقوق بشر، پیمان تجاری اقیانوس آرام، توافق اقلیمی پاریس، نفتا و پیمان مهاجرتی سازمان ملل.
ناشناس۳۲۸۶۱۵۷۲۰:۰۱:۳۶ ۱۴۰۲/۸/۱۶
دولت روحانی 8 سال با برجام نافرجام فرصت سوزی کرد و هیچ اقدام موثری نکرد.
ناشناس۳۲۸۶۱۶۹۲۰:۱۶:۴۰ ۱۴۰۲/۸/۱۶
اصلاح طلبان از بازگویی کارنامه دولت روحانی واهمه و ترس دارند.
ناشناس۳۲۸۶۱۷۲۲۰:۱۸:۰۹ ۱۴۰۲/۸/۱۶
هیچ کس نمی تواند در کار دولت ها مانع تراشی نماید اگر الان اقای رئیسی بگوید مانع تراشی می کنند ایا شما قبول می کنید ؟!
ناشناس۳۲۸۶۱۷۴۲۰:۱۸:۵۱ ۱۴۰۲/۸/۱۶
احمدی نژاد 4 میلیون مسکن مهر ساخت روحانی چرا مسکن نساخت ؟!
ناشناس۳۲۸۶۷۸۵۱۱:۵۶:۲۲ ۱۴۰۲/۸/۱۷
اولا احمدي نژاد كلا ٨٠٠هزار مسكن مهرساخت ثانيا این دولت كه قول سالي يك ميليون مسكن داده بود چرا هيچي نساخت؟
ناشناس۳۲۸۶۲۲۵۲۱:۲۳:۳۰ ۱۴۰۲/۸/۱۶
وعده لغو تحریمها وعده ارتقاء رتبه پاسپورت ایرانی و تقویت ارزش پولی ملی چی شد چرا در دولت روحانی شرایط به مراتب بدتر از قبل شد ؟!
ناشناس۳۲۸۶۲۹۷۲۳:۰۱:۱۶ ۱۴۰۲/۸/۱۶
اگر روش روحانی بد بود شما چرا پا در جای پای ایشان میذاری؟!
ناشناس۳۲۸۵۶۵۶۱۱:۳۹:۴۶ ۱۴۰۲/۸/۱۶
دولت قبل میگفتن بدون برجام و FATF نمی توانیم نفت بفروشیم !!! نمی توانیم واکسن بخریم !!! نمی توانیم پولهای بلوکه شده را ازاد کنیم !!! نمی توانیم عضو شانگهای و بریکس بشویم !!! همه این اقدامات مثبت در دولت سیزدهم بدون برجام و FATF صورت گرفت.
مهدی۳۲۸۵۷۱۰۱۲:۱۸:۲۵ ۱۴۰۲/۸/۱۶
تک‌تک حرف‌های شما قابل بررسی است، چه این که آن‌ها این حرف‌ها را زده اند و چه این که واقعا می‌توانستند اینکارها را بکنند و نکرده اند! این کار یک کسی را میطلبد که وقت آزاد داشته و یک یک حرف‌های شما را بررسی کند. یک چیزی بود که من بلافاصله پس از پایان دولت دیدم و اون این که بعضی چیزها مثل واکسن بطور عجیبی وارد شد. همه ما اطلاع داریم که قرار بر تولید داخلی واکسن بود و عزیزان ۱ میلیارد دلار پول گرفته بودند، که به این بهانه واکسن تولید کنند. به همین دلیل دولت را سر می‌دواندند و هم پول را گرفته بودند و هم به دولت اجازه وارادات عمده را نمی دادند، چون که به اصطلاح دارند تولید می کنند. بمانند تولید داخلی خودرو که فعلا درگیرش هستیم و اجازه واردات عمده و بدون بازی‌هایشان را نمی‌دهند چون به اصطلاح دارند تولید می‌کنند. اگر دقت کنید اجازه مذاکرات مجدد برجام هم سلب شده بود و من دیدم که در ماه های آخر، ظریف در همایشی که شرکت کرده بود، از این که این فرصت از آن‌ها سلب شده و بنا به گفته خودش این فرصت را دارند از دست می‌دهند چقدر ناراحت بود. حرف‌های روحانی در انتهای دولت بابت از دست دادن این زمان باقی مانده برای مذاکرات را ببینید که ناراحت بود بهشان اجازه نمی دهند.
ناشناس۳۲۸۵۷۸۴۱۳:۰۰:۳۷ ۱۴۰۲/۸/۱۶
برنانه ریزی برای واکسن داخلی روی 50 میلیون بود و بقیه روی واردات ، مصوبه مجلس تصویب نمی شد همان برجام قبلی و بدتر امضا می شد و تعهدات بیشتر
ناشناس۳۲۸۵۷۹۵۱۳:۰۵:۳۷ ۱۴۰۲/۸/۱۶
ادعاهای شما و روحانی و ظریف هم نیاز به بررسی دارد
ناشناس۳۲۸۵۷۹۹۱۳:۱۱:۳۵ ۱۴۰۲/۸/۱۶
روحانی زبان گفتگو با دنیا را بلد نبود رئیسی در اولین روز ورود به پاستور با رئیس جمهور برخی کشورها تلفنی تماس گرفت و سیل واکسن را به کشور روانه کرد در مورد مذاکرات هم در دوران ترامپ مذاکره ممنوع بود زیرا ترامپ از برجام خارج شده بود اما در دوران بایدن مذاکرات ظریف با غربی ها از سر گرفته شد اما بی نتیجه بود.
ناشناس۳۲۸۵۸۰۴۱۳:۱۴:۱۸ ۱۴۰۲/۸/۱۶
خود مسئولان دولت قبل میگفتن بدون برجام و FATF نمی توانیم واکسن بخریم !!! اگر بدلیل تولید داخل از واردات واکسن ممانعت می شد چرا مسئولان دولت چنین حرفی نزدند ؟!
ناشناس۳۲۸۵۸۱۴۱۳:۱۷:۴۴ ۱۴۰۲/۸/۱۶
روحانی میگفت واکسن سوهان قم نیست که فراوان باشد ! ایشان هیچ وقت نگفت به دولتش اجازه واردات عمده واکسن را نمی دهند !
ناشناس۳۲۸۵۸۲۴۱۳:۲۴:۳۰ ۱۴۰۲/۸/۱۶
دیپلماسی وزراء دولت روحانی ضعیف بود زیرا نه تنها توان خرید واکسن نداشتن بلکه توانایی ازاد سازی پولهای بلوکه شده را هم نداشتن و حتی توان فروش نفت هم نداشتن و حتی توان پیوستن به شانگهای و بریکس هم نداشتند.
ناشناس۳۲۸۶۰۱۴۱۶:۴۵:۰۸ ۱۴۰۲/۸/۱۶
احسنت پاسخ شما دقیق بود !
ناشناس۳۲۸۶۱۶۷۲۰:۱۲:۴۹ ۱۴۰۲/۸/۱۶
پاسخ کامل صحیح نبود...
ناشناس۳۲۸۶۱۳۸۱۹:۴۰:۱۵ ۱۴۰۲/۸/۱۶
تک‌تک حرف‌های شما قابل بررسی است، چه این که آن‌ها این حرف‌ها را زده اند و چه این که واقعا می‌توانستند اینکارها را بکنند و نکرده اند! این کار یک کسی را میطلبد که وقت آزاد داشته و یک یک حرف‌های شما را بررسی کند.
ناشناس۳۲۸۶۲۱۳۲۱:۱۴:۵۰ ۱۴۰۲/۸/۱۶
بیش از 100 هزار نفر از مردم ایران در دوران روحانی در اثر کرونا فوت کردند او باید بدلیل تعلل در خرید واکسن محاکمه بشود.
ناشناس۳۲۸۶۲۷۸۲۲:۳۴:۵۷ ۱۴۰۲/۸/۱۶
تک‌تک حرف‌های شما قابل بررسی است، چه این که آن‌ها این حرف‌ها را زده اند و چه این که واقعا می‌توانستند اینکارها را بکنند و نکرده اند! این کار یک کسی را میطلبد که وقت آزاد داشته و یک یک حرف‌های شما را بررسی کند.
ناشناس۳۲۸۵۸۷۳۱۴:۰۸:۲۶ ۱۴۰۲/۸/۱۶
fatf ربطی به فروش نفت نداره. سبب میشه که به راحتی نتونید پول جابجا کنید. مجبورید که برای جابجایی پول هزینه کنید یا با آمریکا توافقاتی کنید که پولتون را بگیرید. پاسخ بدهید که چه میزان برای اینکار هزینه شده است؟ آنوقت متوجه اهمیت fatf می شوید
ناشناس۳۲۸۶۱۶۸۲۰:۱۴:۳۱ ۱۴۰۲/۸/۱۶
دولت قبل نمی توانست نفت بفروشد و اگر میفروخت نمی توانست پول اون را پس بگیرد حالا هم نفت می فروشند هم ارز اون به کشور می اید.
ناشناس۳۲۹۰۲۸۶۰۸:۰۴:۳۹ ۱۴۰۲/۸/۲۱
چه تغییری در رفاه مردم ایجاد کردین بریکس چه دست اوردی داشت جز دور هم نشینی و هزاران دلار هزینه هتل از جیب بیت المال و مردم
ناشناس۳۲۸۵۶۹۹۱۲:۰۶:۲۹ ۱۴۰۲/۸/۱۶
همین بس که دولت فعلی بدون FATF و برجام بسیار موفق تر از دولت برجامیون بوده اند که همه چیز را در گرو برجام می دید برجامی که غربی های به هیچ چیزش عمل نکردند
ناشناس۳۲۸۵۷۴۸۱۲:۳۹:۰۳ ۱۴۰۲/۸/۱۶
دولت فعلی بدون برجام و FATF صادرات نفت را به 2/2 میلیون بشکه روزانه و صادرات غیرنفتی را به رقم بی سابقه 53 میلیارد دلار افزایش داده و ارز حاصله را به کشور اورده کاری که روحانی با وجود برجام نتوانست بکند ؟!
ناشناس۳۲۸۶۰۲۷۱۷:۰۸:۳۴ ۱۴۰۲/۸/۱۶
پس دلیل دلیل این همه گرانی و تورم و تحویل دلار ۲۳هزاری از روحانی و تقریبا دلار ۵۲هزار فعلی به حساب چه دلیلی بگزاریم؟
ناشناس۳۲۸۶۱۵۹۲۰:۰۴:۳۸ ۱۴۰۲/۸/۱۶
دلیلش بدهی های انباشته دولت قبل است رئیسی هنوز ماهیانه حدود 20 هزار میلیارد تومان از بدهی های دولت روحانی را پرداخت می کند.
ناشناس۳۲۸۶۱۶۶۲۰:۱۲:۱۸ ۱۴۰۲/۸/۱۶
روحانی دلار را با نرخ 30 هزار تومان تحویل داد.
ناشناس۳۲۸۶۷۸۶۱۱:۵۸:۲۶ ۱۴۰۲/۸/۱۷
خدا پدر روحاني رو بيامرزه ٤سال اول تورم رو تك رقمي كرد این دولت درعرض ٢سال دلار رو سه برابركرد
ناشناس۳۲۸۶۰۷۸۱۸:۲۵:۰۱ ۱۴۰۲/۸/۱۶
ارز هنوز در قطر است.
ناشناس۳۲۸۵۷۸۲۱۲:۵۸:۵۲ ۱۴۰۲/۸/۱۶
بخشی از آمار موفقیت های دولت جهادی انقلابی تان را هفته گذشته بانک مرکزی سیستم ارائه داد، 3 برابر شدن اجاره مسکن طی 2.5 سال و 78 درصد رشد قیمت مسکن طی 9 ماه!
ناشناس۳۲۸۵۸۰۸۱۳:۱۵:۵۶ ۱۴۰۲/۸/۱۶
دولت بی تدبیر 8 سال ساخت مسکن را متوقف کرد به همین دلیل قیمت مسکن نجومی و اجاره بهاء افزایشی شد.
ناشناس۳۲۸۵۹۳۳۱۵:۲۵:۵۰ ۱۴۰۲/۸/۱۶
همه بدی ها و مشکلات مربوط به دولت قبلی است !
ناشناس۳۲۸۵۸۲۵۱۳:۲۵:۵۶ ۱۴۰۲/۸/۱۶
در دولت غربگدا چرا قیمت مسکن بیش از 10 برابر شد و مستاجران مستاصل شدند ؟!
ناشناس۳۲۸۶۴۱۳۰۱:۱۰:۱۷ ۱۴۰۲/۸/۱۷
چون شرقگدا ها نگذاشتند برجام پا بگیره
ناشناس۳۲۸۶۱۰۳۱۸:۵۰:۲۱ ۱۴۰۲/۸/۱۶
با آواری که دولت قبلی برجای گذاشته خیلی هم تازه خوب هست
ناشناس۳۲۸۶۰۷۷۱۸:۲۳:۲۳ ۱۴۰۲/۸/۱۶
موفقیت دولت را من بازنشسته به عینه در محتویات سفره ام چه از نظر کیفیت، چه از نظر کمیت مشاهده مبکنم!
ناشناس۳۲۸۶۴۱۵۰۱:۱۲:۵۷ ۱۴۰۲/۸/۱۷
دولت آقای رئیسی با این دست فرمونی که داره جز مخروبه ای تحویل نخواهد داد
ناشناس۳۲۸۵۷۳۸۱۲:۳۵:۱۴ ۱۴۰۲/۸/۱۶
نويسنده محترم مقاله چيزى كه عيان است البته حاجت به بيان نيست اما لطفاً چشمها را باز كن و عيان را ببين وضع مملكت قيمت دلار قيمت مسكن و اجاره بها قيمت اتوموبيل و نان و ازدواج و تولد و مرگ و مير و امراض و ناراحتى مردم از گرانى و اوضاع را نميبينيد صد درصد عامل و باعث اين اوضاع تندروها و كاسبان تحريمها بوده و هستند .
ناشناس۳۲۸۵۸۱۷۱۳:۱۹:۳۶ ۱۴۰۲/۸/۱۶
تندروها همان فتنه گران سال 88 بودند که زمینه تحریم کشور را فراهم کردند بعد از فتنه 88 بانک مرکزی تحریم شد و تا امروز مردم روی اسایش و رفاه ندیدند.
ناشناس۳۲۸۶۷۴۳۱۱:۲۵:۰۷ ۱۴۰۲/۸/۱۷
تحريم ها كه نعمت بود !كاغذ پاره بود!يادته؟
مهدی۳۲۸۵۴۷۴۰۸:۵۷:۳۴ ۱۴۰۲/۸/۱۶
آن چنین که شماهم میگویی نبود، صداوسیما این مسئله زمستان سخت را بصورت مداوم پخش می‌کرد. اطلاعی از موضوعات درونی صداوسیما در دسترس نداریم، چراکه ما در صداوسیما حضور نداریم، اما با این تبلیغ و تکرار مداوم بنظر می‌رسد این مسئله دستوری برای ترویج این تفکر و آمادگی مردم داشت.
ناشناس۳۲۸۵۵۶۲۱۰:۲۴:۳۷ ۱۴۰۲/۸/۱۶
زمستان سخت نبود آن وقت آنجا؟ نمونه گران شدن قیمت سوخت کاهش تولید ناخالص اروپا تورم بالا افزایش مصرف سوخت های فسیلی چند قرن قبل
ناشناس۳۲۸۵۶۳۸۱۱:۲۸:۳۰ ۱۴۰۲/۸/۱۶
به گزارش اکونومیست 68 هزار نفر اروپایی در زمستان سال گذشته در اثر سرما جان خود را از دست دادند زمستان گذشته در اروپا واقعا سخت بود.
ناشناس۳۲۸۵۹۶۶۱۶:۰۵:۰۵ ۱۴۰۲/۸/۱۶
شما چرا گزارش‌های خود اروپایی‌ها را مطالعه نمی‌کنید که گفتند سال قبل در اثر کمبود سوخت حدود ۶۸۰۰۰ نفر در اروپا جان باختند
مهدی۳۲۸۵۴۷۷۰۹:۰۰:۴۸ ۱۴۰۲/۸/۱۶
با این بند که گفتید موافقم که گره گشایی نکرد اما دلیل این عدم گره‌گشایی را هم مشخص است، ولی آنرا نمی‌گویید چرا؟ ( اگرچه تاکید بر گره‌گشایی برجام و FATF از اقتصاد کشور و زندگی مردم، ادعایی است نادرست و چه‌بسا بسیاری از مشکلات فعلی و انسداد کنونی در کشور هم ریشه در همین تصور داشته باشد )
ناشناس۳۲۸۵۶۱۳۱۱:۱۹:۰۴ ۱۴۰۲/۸/۱۶
برجام اقتصاد کشور را قفل کرد زیرا در سالهای 92 تا 96 بیش از 5 هزار کارخانه تعطیل شدند و نرخ بیکاری افزایش یافت.
ناشناس۳۲۸۵۶۴۶۱۱:۳۳:۰۰ ۱۴۰۲/۸/۱۶
با برجام هیچ یک از تحریمهای پولی و بانکی و مالی لغو نشدند بدون لغو تحریمها پیوستن به FATF هیچ سودی ندارد.
ناشناس۳۲۸۶۴۱۹۰۱:۱۷:۲۸ ۱۴۰۲/۸/۱۷
اصلا مگه شما گذاشتید برجام اجرا بشه واقعا خیانت بود
ناشناس۳۲۸۵۹۷۲۱۶:۰۸:۱۰ ۱۴۰۲/۸/۱۶
چون آقایان در توهم به سر می‌بردند و گمان می‌کردند امریکا و اروپا واقعا به توافق عمل می‌کنند به همین دلیل هم هسته‌ای را خراب کردند، هم راه‌های دور زدن تحریم را لو دادند و هم هیچ نتیجه‌ای از برجام نگرفتیم و امریکا هم به راحتی از برجام خارج شد بدون اینکه جناب روحانی و ظریف هیچ واکنشی بتوانند انجام دهند این یعنی واقعیات دنیای سیاست را نمی‌شناختند و در توهم بودند
نوری۳۲۸۵۴۷۸۰۹:۰۱:۰۰ ۱۴۰۲/۸/۱۶
متاسفم ،که این فرد بااین دیدگاه عامیانه عضو مجمع تشخیص مصلحت است.
مهدی۳۲۸۵۴۷۹۰۹:۰۵:۳۱ ۱۴۰۲/۸/۱۶
شما جای این که به ایشون حمله کنی میتونستی دعوت کنی یا بری باهاش یه مصاحبه بگیری که جواب‌هات رو بدست بیاری دیگه نیاز به این خبر نصفه نیمه که توش واضح هم حرف نمیزنی نبود. (با این وجود، مشخص نیست فردی با جایگاه آقای محمد صدر، چگونه با قبول فرضیات عده‌ای به ساده‌سازی مسئله‌ای به این مهمی روی آورده است. آیا ایشان به‌عنوان یک سیاست‌مدار برای ادعای خود مستنداتی داشته که با قطعیت به آن تکیه می‌کند یا صرفاً بر اساس فرضیات و ادعاهای دیگران است که عدم احیای برجام را مرتبط به موضوع زمستان سخت و مسائل پیرامونی آن مرتبط می‌کند؟)
ناشناس۳۲۸۵۵۷۰۱۰:۲۷:۴۹ ۱۴۰۲/۸/۱۶
نیازی به بحث با ایشان نیست فقط یک سوال ساده جواب بدهند چرا در زمان دولت محبوب ایشان با قبول fatf و برجام بانک های ایرانی با 99 درصد بانک های جهان نمی توانستند ارتباط بانکی برقرار کنند کافی هست! یا قبل دولت ان تا قبل آمدن تحریم آمریکا و بدون fatf با 99 درصد بانک های جهان کار می شد!
مهدی۳۲۸۵۶۵۵۱۱:۳۹:۱۷ ۱۴۰۲/۸/۱۶
fatf رو نپذیرفتند کجا پذیرفتند! چیزی که خود دولت می‌گفت این بود که دلیل عدم ارتباط بانک ها و وصل نشدنشون عدم پذیرش fatf هست. راستش باقی حرفت برای من زیاد واضح نبود و متوجه نشدم. دولت که گفتی کدوم دولت بانک‌هاش قبل تحریم‌های آمریکا و fatf وصل بود؟ خاتمی یا احمدی نژاد؟ (اینرو جواب بده) من اینرو میدونم که زمان دکتر احمدی نژاد تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شد خیلی زیاد بود و مسائل بدی هم برامون رخ داد. بنابراین میتونم این نتیجه رو بگیرم که اگر در دوره خاتمی ارتباطاتی داشتیم، این امکان و امکانات رو در دوره دکتر احمدی نژاد بلکل از دست دادیم. پس نتیجتا آسیب زیادی دیدیم و این کشورها هم دیگه حاضر نبودن با ما مثل قبل برخورد کنند به نوعی چشمشون از ما ترسیده بود. یعنی این که به همین دلیل برای ارتباط بانکی از ما تضمینی مثل fatf رو درخواست می کردند.
ناشناس۳۲۸۵۷۰۴۱۲:۱۰:۴۹ ۱۴۰۲/۸/۱۶
دولت احمدی نژاد در سالهای 90 و 91 در اوج تحریمها حدود 180 میلیارد دلار نفت صادر کرد و ارز حاصله را به کشور اورد مسئولان دولت روحانی ارزوی رشد اقتصادی سال 90 را داشتن ارزویی که هرگز محقق نشد.
ناشناس۳۲۸۵۷۲۵۱۲:۲۸:۰۱ ۱۴۰۲/۸/۱۶
اولا در زمان برجام از حالت سیاه خارج شدید در fatf دوم هم از سال 97 یا 98 به بعد وقتی به حالت سیاه بازگشتیم برای اهداف سیاسی دائم تکرار می کردن سوم هم در مراوده کشورها با هم کمترین نقش fatf دارد چون هرچه قدر رتبه شما درfatfبالاتر باشد دنبال مدرک کمتری هستند برای اثبات منشا پول
ناشناس۳۲۸۵۷۸۹۱۳:۰۲:۱۵ ۱۴۰۲/۸/۱۶
بعد هم منظور در زمان احمدی نژاد بود و زمان خاتمی fatf به آن صورت وجود نداشت
ناشناس۳۲۸۵۹۸۵۱۶:۱۷:۱۴ ۱۴۰۲/۸/۱۶
وقتی نه از تاریخ توافق FATF و نه از روند اجرایی آن در ایران اطلاع نداری مگر مجبوری کامنت بگذاری؟ برو تاریخ FATF را بخوان اما درباره ایران همین مقدار بدان که در زمان دولت روحانی ۳۷بند از این توافق اجرا شد و تنها ۴بند آن اجرا نشد و در اواخر آن دولت یکی از سیاست‌مدارها اعتراف کرد که با اجرای این ۳۷بند امریکا اطلاعاتی از اقتصاد ایران به دست آورد که تحریم‌ها را بسیار شدیدتر از قبل اجرا کرد
ناشناس۳۲۸۵۴۹۳۰۹:۱۸:۱۳ ۱۴۰۲/۸/۱۶
پس چرا به گردن دولت تدبیر و امید می اندازید؟ اگر مشکلات اقتصادی به برجام و اف ای تی اف نیست پس چرا درست نمیشه؟؟ چه کسانی مردم و معیشت شان به گروگان گرفتن ؟
ناشناس۳۲۸۵۶۳۲۱۱:۲۶:۲۲ ۱۴۰۲/۸/۱۶
روحانی پاسخگو باشد چرا تحریمها بیش از دو برابر و قیمت ارز و طلا و مسکن و خودرو و غیره بیش از 10 برابر شد ؟!
ناشناس۳۲۸۵۶۴۱۱۱:۳۰:۵۱ ۱۴۰۲/۸/۱۶
مشکلات اقتصادی بدلیل 10 برابر شدن حجم نقدینگی و افزایش پایه پولی (چاپ پول) در دولت قبل است.
ناشناس۳۲۸۵۶۵۲۱۱:۳۴:۴۵ ۱۴۰۲/۸/۱۶
دولت بی تدبیر بعد از خروج ترامپ از برجام 4 سال مملکت را با چاپ پول بدون پشتوانه و استقراض از بانک مرکزی اداره کرد که نتیجه اون تورم افسارگسیخته در 6 سال گذشته شد.
ناشناس۳۲۸۵۴۹۹۰۹:۲۳:۲۷ ۱۴۰۲/۸/۱۶
بعضی اصلاح طلب ها مردم را ساده فرض کرده اند اگر زمان انتخابات هایی که برنده شده اند دقت کنید می بینید... با وعده فتح الفتوح و....وارد می شوند بعد می گویند نگذاشتند... بیچاره طرفداراشون...
ناشناس۳۲۸۵۵۵۶۱۰:۲۱:۱۰ ۱۴۰۲/۸/۱۶
شما هم مردم را ساده فرض می کنید که بعد دو سال هنوز در مواجهه با انتقادها از آواربرداری دم می زنید !
ناشناس۳۲۸۵۶۰۴۱۱:۱۲:۳۸ ۱۴۰۲/۸/۱۶
شما سر 4 یا 8 سال بیا با آن فاجعه ای که تحویل گرفتند
ناشناس۳۲۸۵۶۵۴۱۱:۳۵:۵۸ ۱۴۰۲/۸/۱۶
برای اواربرداری و بازسازی خرابکاری های دولت قبل حداقل 4 سال زمان لازم است.
مهدی۳۲۸۵۷۲۸۱۲:۲۹:۳۷ ۱۴۰۲/۸/۱۶
دو چهار سال .
ناشناس۳۲۸۶۷۵۱۱۱:۲۸:۴۸ ۱۴۰۲/۸/۱۷
كي بود گفت تورم رو پس از٢سال نيم ودرپايان تك رقمي ميكنم؟تورم درزمان ريسي ركورد زده وبه ٧٠٪؜رسيده!كي بود گفت سالي يك ميليون مسكن ميسازم؟كو ٣ميليون مسكني كه بايد تابحال تحويل ميداد؟
ناشناس۳۲۸۵۵۰۱۰۹:۲۴:۲۱ ۱۴۰۲/۸/۱۶
بر فرض که تمام مشکلات با برجام و اف آی تی اف حل شود خب این آمریکا و اروپا هستند که کوتاه نمی آیند مگر اینکه امتیازات بیش از حد به آن ها بدهیم و توان نظامی خود را کاهش دهیم تا بعد حمله نظامی کنند و مثل عراق که نسل کشی و تجاوز و ... کردند همان کارها را با ایران بکنند.
ناشناس۳۲۸۵۵۰۲۰۹:۲۴:۴۳ ۱۴۰۲/۸/۱۶
اقای مشفق کمال بی انصافیست ندیدن رد پای تندروها که در وضعیت فعلی کشور اظهر من الشمس میباشد اما ستون نویسانی مانند شما خودتان را به خواب میزنید .
ناشناس۳۲۸۵۵۷۲۱۰:۲۸:۳۴ ۱۴۰۲/۸/۱۶
تندرو یعنی واگذاری منافع ملی.
ناشناس۳۲۸۵۶۱۷۱۱:۲۰:۵۹ ۱۴۰۲/۸/۱۶
عمده مشکلات کشور در 45 سال گذشته زیر سر تکنوکرات های غربگداست.
ناشناس۳۲۸۵۹۹۰۱۶:۲۱:۰۴ ۱۴۰۲/۸/۱۶
۳۲سال با همین توهم توطئه و هیولا سازی از تندروها دولت را در اختیار داشتید و هر بار هم بلایی سر اقتصاد ایران آوردید که حتی مردم از رای دادن پشیمان شدند. هر دفعه پس از دولت‌های شما آمار رای دهندگان پایین می‌آید از ناامیدی که در کشور ایجاد می‌کنید اما از رو هم نمی‌روید و هر بار با شعارهای فریبنده و لولو نامیدن دیگران رای می‌اورید
ناشناس۳۲۸۵۵۱۷۰۹:۴۸:۱۷ ۱۴۰۲/۸/۱۶
متاسفانه مسئله همین است که کشور بر اساس قوه عاقله اداره نمیشود بلکه بر اساس یکسری توهمات که بعد هم آن توهمات باطل میشود اداره میشود که اگر اینگونه نبود وضع کشور و حال و روزمان بهتر بود
ناشناس۳۲۸۵۶۲۶۱۱:۲۴:۳۲ ۱۴۰۲/۸/۱۶
عده ای توهم داشتن که با برجام همه ی تحریمها لغو می شود و مملکت گل و بلبل می شود اما اینگونه نشد زیرا فقط توهم بود.
ناشناس۳۲۸۶۱۱۷۱۹:۰۰:۲۶ ۱۴۰۲/۸/۱۶
چون برجام اصلا اجرا نشد !! یادت رفت ترامپ زد زیرش و پایداری ها هم تو مجلس آتیشش زدن ؟!!
ناشناس۳۲۸۶۲۱۵۲۱:۱۶:۵۲ ۱۴۰۲/۸/۱۶
برجام یک تکه کاغذ پاره بی ارزش بود زیرا ضمانت اجرایی نداشت.
ناشناس۳۲۸۵۵۴۳۱۰:۱۰:۴۴ ۱۴۰۲/۸/۱۶
اصلا این آقا ساده ساز شمای پیچیده و کاردان بیا برای ما توضیح بده چرا ما از کاری که همه دنیا آنرا قبول دارند فرار میکنیم؟
ناشناس۳۲۸۵۵۷۶۱۰:۳۲:۰۱ ۱۴۰۲/۸/۱۶
همه دنیا جز آژانس هستند چرا برای ایران اینقدر مشکل بی خودی درست می کنند؟ یا حتی نمیدانی اطلاعات 400 صراف را به fatf دادن و در یکی دوسال بعد از همان لو دادن ها استفاده شد علیه کشور حتی به افراد داخلی هم که در تورfatfبود خدمات نمی دادن آن هم در بانک های ایرانی!
ناشناس۳۲۸۵۶۲۰۱۱:۲۲:۱۹ ۱۴۰۲/۸/۱۶
فقط 37 کشور دنیا FATF پذیرفته اند.
ناشناس۳۲۸۵۸۹۹۱۴:۳۳:۵۸ ۱۴۰۲/۸/۱۶
بحث چند کشور نیست برادر من! بحث این است که ما در گذشته اینقدر خودمان را درگیر حواشی مختلف کردیم که حالا از ما تضمینی مثل fatf میخواهند. بله اگر اینقدر ضد خودمان و مردم عمل نمی کردیم دستمان پر تر بود و چه نیازی به fatf داشتیم! یکی از دوستانم هست یه تیکه کلامی داره همیشه میگه حرف تو برام سنده . حالا ببین برادر من، ما اگر اینقدر اشتباه های مختلف نمی کردیم حرف ماهم برای طرف مقابل سند بود. حالا که بی اعتماد هستند از ما تضمین میخوان، اصلا چرا مدام باید بزنیم زیر پای خودمون که حالا اینقدر مشکل مختلف داشته باشیم!
ناشناس۳۲۸۵۹۹۷۱۶:۲۴:۴۹ ۱۴۰۲/۸/۱۶
طرف مقابلمان امریکا است و هیچ وقت حرف ما برایش سند نبود و نیست و اینکه گمان می‌کنی رفتار ما سبب اطمینان آن‌ها می‌شود همان توهم دولت قبل است زیرا آن‌ها اصلا به دنبال اطمینانی که شما گمان می‌کنی نیستند بلکه به دنبال اطمینان از عدم قدرت ایران هستند. به دنبال این هستند که مطمئن باشند هیچ کشوری توان انجام کاری خلاف سیاست‌های آن‌ها را ندارد
امیر۳۲۸۵۵۷۱۱۰:۲۷:۵۶ ۱۴۰۲/۸/۱۶
نویسنده محترم در جمع بندی مقاله اظهار میکنه : ...قوه عاقله کشور بر مبنای واقعیات عمل می‌کند... اوضاع اسفبار موجود نتایج عملکرد قوه عاقله کشور هست . در خانه اگر کس هست یک حرف بس هست ...
ناشناس۳۲۸۵۶۲۲۱۱:۲۳:۰۳ ۱۴۰۲/۸/۱۶
اوضاع کشور نتیجه 8 سال فرصت سوزی با برجام است.
ناشناس۳۲۸۶۷۵۸۱۱:۳۱:۱۷ ۱۴۰۲/۸/۱۷
قبل ازبرجام و درزمان محمود كشور بهشت بود؟تورم بالاي ٥٠٪؜نبود؟قبل از برجام ايران سويس بود؟
ناشناس۳۲۸۵۶۰۸۱۱:۱۶:۱۰ ۱۴۰۲/۸/۱۶
تندرو یعنی زمان جاهلیت
امید یاوری دارانی۳۲۸۵۶۲۴۱۱:۲۳:۱۵ ۱۴۰۲/۸/۱۶
برای من جای سوال است چرا FATF خارجی بد است ولی FATF خوب است؟؟؟؟ امروز شما نمی توانید بدون ارائه مدارک متقن بیش از 200 میلیون تومن در بانک جابجا کنید . سوال دیگر اینکه ایا کشور دیگری بجز ایران وجود دارد که تن به پیوستن به ان نداده باشد؟ چرا در داخل هرچه که قانون می شود جدای از اینکه خوشایند ما باشد و یا نباشد باید به ان تن در دهیم ولی در قوانین اجباری بین المللی نباید اینگونه باشد؟؟ ملت را از این سختیها برهانید .
ناشناس۳۲۸۵۷۰۸۱۲:۱۵:۰۹ ۱۴۰۲/۸/۱۶
با پیوستن به FATF خارجی راههای دور زدن تحریمها لو می رود و حلقه محاصره اقتصادی تنگ تر می شود به همین دلیل پیوستن به FATF در شرایط تحریم عاقلانه نیست.
ناشناس۳۲۸۶۴۴۰۰۲:۰۴:۴۰ ۱۴۰۲/۸/۱۷
قبول - ولی چرا دستی دستی کاری کنیم که تحریم شویم و بعد بریم دورش بزنیم.
ناشناس۳۲۸۵۷۳۱۱۲:۳۲:۳۳ ۱۴۰۲/۸/۱۶
از حافظه کمک بگیر!! Fatf هم فقط منشا پول اگر غیر قانونی و تروریستی باشد جلوگیری می کند(خود آن کشورهای تاسیس کننده بزرگترین پولشویی را دارند در جهان!!! ) و نه بیشتر ولی ایران چون در هدف دشمن هست با گرفتن اطلاعات مراکز مالی دور زدن تحریم را می بندن
ناشناس۳۲۸۶۴۴۶۰۲:۲۲:۰۰ ۱۴۰۲/۸/۱۷
خب پس حالا حالا ها در تحریم جهانی بمانیم تا قیامت و دیگران منافع کشور را ببرند و سر ما بی کلاه بماند. ضمنا تمام کشورهای دنیا نمیفهمند از جمله ژاپن و چین و روسیه و ... که عضو fatf و ... هستند فقط ما و کره شمالی این مسئله خطیر را خوب درک کرده ایم؟!
ناشناس۳۲۸۶۴۴۳۰۲:۱۳:۴۳ ۱۴۰۲/۸/۱۷
ضمنا عدم پیوستن به FATF و معاهده های مشابه بین المللی دست کشور را میبندد برای برگرداندن سرمایه های کلانی که به کشورهای دیگر رفته و میرود تمامی مفسدان اقتصادی براحتی ارز و طلا از کشور خارج میکنند و با کمال تاسف توان پس گرفتنش را نداریم و کشور مقابل هم اصلا به حرف ما گوش نمیدهد.
ناشناس۳۲۸۵۶۶۸۱۱:۵۰:۴۱ ۱۴۰۲/۸/۱۶
متاسفانه مافيای تحریم و کاسبان حرفه ای که پشت شعارهای افراطی مخفی شده اند و ادای تندروی در می آورند دین و دنیای ما را برباد داده اند و منافع ملی ایرانیان را فدای توهمات خود حق پنداری کرده اند
ناشناس۳۲۸۵۷۰۹۱۲:۱۶:۵۴ ۱۴۰۲/۸/۱۶
مافیای تحریم همان افرادی هستن که در سال 92 با وعده رفع تحریم ها رای جمع کردند و اقتصاد مملکت را ته دره بردند.
ناشناس۳۲۸۵۷۰۲۱۲:۰۹:۰۱ ۱۴۰۲/۸/۱۶
برجامی که به آن عمل نشد به چه درد این مملکت میخورد بغیر از اینکه باعث پسرفت اقتصاد شد
کارمند ساده۳۲۸۵۷۰۳۱۲:۰۹:۱۷ ۱۴۰۲/۸/۱۶
در این نزدیک به 50 سال اخیر افراط و تفریط بعلاوه تز دادن؛ شعار و حرف زدن مفت و بی خودی کمر ملت ایران را شکسته است ؛ بنابراین ای کاش امثال این آقا بدانند که در جامعه اسلامی 12 الگو است که اولین آن در بخشش ثروت و پول هایشان امام حسن مجتبی ع هستند که چند بار این کار را کردند.
ناشناس۳۲۸۵۸۱۱۱۳:۱۶:۴۶ ۱۴۰۲/۸/۱۶
برجامیون و اصلاح طلبان فتنه گر چوب حراج به منافع ملی زدند
ناشناس۳۲۸۵۸۸۱۱۴:۱۶:۴۷ ۱۴۰۲/۸/۱۶
برجام رو خاک کردند و تمام باید باهاش خداحافطی کنن چون یک خسارت محض و یک درس عبرت تاریخی برای ایران بود
ناشناس۳۲۸۵۸۸۶۱۴:۱۹:۴۶ ۱۴۰۲/۸/۱۶
دلار ۷۰ ریالی یا حدود۷تومنی در ۴۴ سال پیش امروز بابیش از ۵۱هزارتومان فعلی نشان‌دهنده حدود ده هزار برابر شدن آنست .حقوق ها کارکنان چیزی حدود ۸۰۰ دلار یا ۴هزارتومان در ماه بود.یعنی اگر حقوق افزایش هم نمیافت باید الان ۴۰ ملیون حداقل حقوق یک بازنشسته و حدود ۶۰ملیون حقوق حداقل حقوق و مزایای یک کارگر یا کارمند باشد .پس مشکلات مردم ارتباطی به ا اف تی اف یا برجام نداشته بلکه این دو مشکلات مردم و کشور را چند برابر کرده است.
امید یاوری دارانی۳۲۸۵۸۹۲۱۴:۲۵:۰۴ ۱۴۰۲/۸/۱۶
تا زمانیکه شفافیت در میان نباشد و احزاب در این مملکت تشکیل نشوند تاریکخانه سیاست محلی است برای اینکه مدافع حقوق مردم نشان داده شوند ولی در خفا دنبال چپاول و تاراج باشند . عده ای می گویند مشکل از بیرون نیست و ما خودمان می توانیم مشکلات را حل کنیم عمر ما که رفت چیزی ندیدیم ولی اگر می توانید حداقل نشانه های ان را به عموم مردم نشان دهید. ولی شواهد نشان می دهد که دقیقا مشکل از بیرون و درون با هم است . سیاستمداران تاجر پیشه ای که با سیاست خود تجارتی پر سود دارند و هدفشان کسب منافع بیشمار است به گونه ای رفتار می کنند که گویا دلسوز تر و مهربان تر از انها وجود ندارد ولی برای مردم چیزی جز رنج و سختی و بی عدالتی به همرا نیاورده اند. بار دیگر تاکید می کنم که تا شفافیت بر همه اجزا حاکمیت نور نتاباند چیزی بنفع ملت تغییر نخواهد کرد. منتقدین برجام هم بدانند که بازی اگر خوب شد من کردم و اگر بد شد تو کردی در این روزگار دیگر جواب نمی دهد .برجام خواست و اراده نظام بود ولی نتیجه اش نشد ان چیزی که خواست حاکمیت بود و کسی هم در این میان مقصر نیست. مثل برجام مثل ازدواجی است که تا روز مراسم عقد کنان همه چیز خوب پیش می رود ولی پس از خواندن خطبه و گذشت مدت کوتاهی خیلی چیزها برای دو طرف روشن می شود و از ادامه زندگی با هر ضرر و زیانی منصرف می شوند و تاوان سختی می دهند. برجامی که اینقدر بد بود هنوز دولت انقلابی دنبال احیای ان است .
ناشناس۳۲۸۶۱۲۷۱۹:۱۴:۵۶ ۱۴۰۲/۸/۱۶
برجام خوب بود اما نباید به نام دولت روحانی رقم می خورد برای همین آنقدر مذاکرات مجدد را کش دادند تا روحانی برود !! روحانی رفت اما خیلی زود معلوم شد کار هر کس نیست خرمن کوفتن گاو نر می خواهد‌ومرد‌کهن !!
ناشناس۳۲۸۶۷۹۲۱۲:۰۲:۳۴ ۱۴۰۲/۸/۱۷
این دولت بدون تضمین لغو موثر تحریمها و تامین منافع ملی به دشمن باج نخواهد داد.
ناشناس۳۲۸۵۹۱۵۱۵:۰۳:۴۷ ۱۴۰۲/۸/۱۶
نویسنده این مقاله اگر ایشان را سیاستمدار ساده ساز می نامد بفرماید که چطور دولت فعلی دلار 25 هزاری را گرفت و رساند به 51 هزار اگر اقتصاد به برجام و FATF و ... بستگی ندارد. اصلا نیاز به جواب به این سوال نیست، فقط نویسنده اسم یک کشور را بنویسد که FATF را نپذیرفته ولی اقتصاد خوبی دارد. فقط همین
ناشناس۳۲۸۵۹۵۲۱۵:۴۱:۴۲ ۱۴۰۲/۸/۱۶
عزیز دلار بالا رفتن ربطی بهfatf ندارد به تورم کشور شما و تورم آمریکا ربط دارد و چون تورم کشور شما از آمریکا بیشتر هست بالا می رود و برای الان هم نیست و چندین دهه هست
ناشناس۳۲۸۵۹۸۷۱۶:۱۸:۳۸ ۱۴۰۲/۸/۱۶
خب پس بفرما چرا تورم رفته بالا.
ناشناس۳۲۸۶۱۶۲۲۰:۱۰:۲۱ ۱۴۰۲/۸/۱۶
تورم نتیجه چاپ پول بدون پشتوانه است در دولت دوم روحانی صادرات نفت صفر شده بود و با چاپ پول مملکت اداره می شد که نتیجه اون تورم افسارگسیخته در سالهای اخیر شد.
احد کمالی۳۲۸۹۱۳۷۲۲:۳۳:۴۲ ۱۴۰۲/۸/۱۹
چرا همه دولتها پول بدون پشتوانه چاپ میکنند چون بودجه کشش مخارج کشور را نمیدهد چرا چون با دنیا تعامل منطقی و داد و ستد نمیتوان داشت چرا چون برخی در قرون وسطی سیر میکنند چرا ... توخود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
ناشناس۳۲۸۵۹۹۶۱۶:۲۴:۲۱ ۱۴۰۲/۸/۱۶
افزایش نقدینگی بدلیل بی انصباطی مالی بانکها و دولتها و ... مهمترین عامل تورم است.
ناشناس۳۲۸۹۱۴۱۲۲:۳۷:۳۰ ۱۴۰۲/۸/۱۹
علل بی انظباطی حکومتها تاکنون چه بوده است؟
ناشناس۳۲۸۵۹۲۳۱۵:۱۵:۲۰ ۱۴۰۲/۸/۱۶
روحانی و ظریف و خاتمی باید در دادگاه ملت به خاطر برجام محاکمه شوند
حیدر کرار۳۲۸۵۹۹۴۱۶:۲۲:۴۱ ۱۴۰۲/۸/۱۶
پذیرفتن قواعد بین المللی با چشمان بسته منجر به هضم کشور در سیاستهای جهانی به نفع تشکیل حکومت جهانی صهیونیسم است. وای به حال مردم دنیا ، انگاه که حکومت پنهان یهودیان عیان شود.
ناشناس۳۲۸۶۴۵۰۰۲:۴۰:۰۴ ۱۴۰۲/۸/۱۷
اگر اینفدر ترسو باشیم مملکتمان را بزودی به باد خواهیم داد. قواعد را دانشمندان ما میدانند.
صمصام۳۲۸۶۰۲۲۱۶:۵۷:۴۳ ۱۴۰۲/۸/۱۶
در حالیکه در این دنیا هر روز با قواعد و قوانین و کشفیات و نواوری های در حال ارتقا و در حال تجدید به سوی یکپارگی و انسجام جهانی پیش میرویم شنا کردن در جهت خلاف این مسیر روز به روز غیر ممکن خواهد شد
علی۳۲۸۶۰۵۹۱۷:۵۸:۵۶ ۱۴۰۲/۸/۱۶
گلوگاههای علم و فناوری و قدرت دتیا طی یک برنامه ریزی بلند مدت در کنترل صهیونیسم درآمده تا مقدمات تسلط جهانی آنان فراهم شود عدم فهم مناسبات کلان قدرت در دنیا موجب فرورفتن در باتلاق خواری و خفت و تجاوز و نابودی ایران خواهد شد.
ناشناس۳۲۸۶۴۵۲۰۲:۴۲:۵۷ ۱۴۰۲/۸/۱۷
علم و سیاست نداشته باشیم ضعیفترین کشورها هم ما را میبلعند چه برسه به ابر قدرتها
ناشناس۳۲۸۶۴۵۳۰۲:۵۰:۴۹ ۱۴۰۲/۸/۱۷
اگر به کارشناسان و اساتید علم اقتصاد و جامعه شناسی و سیاست آزادی بیان داده شود راهکار تمام این معضلات یافت خواهد شد.
ناشناس۳۲۸۶۰۷۰۱۸:۱۰:۲۵ ۱۴۰۲/۸/۱۶
برجام نافرجام بهترین توصیف این قرارداد خسارت بار و ضعیفه
ناشناس۳۲۸۶۲۲۶۲۱:۲۴:۲۲ ۱۴۰۲/۸/۱۶
سیاسیون ساده لوح
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  10. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  11. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  14. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  15. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  16. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  17. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  18. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  19. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  20. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  21. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  22. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  23. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  24. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  25. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

آخرین عناوین