رئیسی: راه‌آهن سنندج به مرز باشماق متصل می‌شود/ دولت برای تقویت زیرساخت‌های کردستان تلاش می‌کند

  4020811020

رئیس جمهور با اشاره به تحقق آرزوی دیرینه مردم کردستان با افتتاح راه آهن همدان به سنندج، گفت: این خط راه آهن به مرز باشماق - مریوان نیز متصل می‌شود.

راه‌آهن سنندج به مرز باشماق متصل می‌شود/ دولت برای تقویت زیرساخت‌های کردستان تلاش می‌کند

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در افتتاحیه کلان پروژه راه آهن همدان- سنندج با بیان اینکه افتتاح این طرح از خواسته های مردم بوده و باید تکمیل شود، افزود: طراحی خط ریلی از سنندج به باشماق را آغاز می کنیم و برنامه ریزی خواهیم کرد که امروز با افتتاح این خط طراحی راه آهن از سنندج تا مرز باشماق آغاز شود.

وی تاکید کرد: این خط هم باید به خطوط ریلی بین المللی و ترانزیت کامل شود و امکان حمل مسافر و حمل بار از این طریق نیز انجام گردد.

رئیس جمهور با بیان اینکه این خط ریلی ۱۵۱ کیلومتر با تلاش همه دست اندرکاران به بهره برداری رسیده است، از همه مهندسان، پیمانکاران، کارگران و خانواده هایشان قدردانی کرد.

آیت الله رئیسی کردستان را سرزمین مقاومت و ایستادگی در مقابل دشمنان با مردمانی فرهنگی، با صفا و مقاوم و دارای سنت های بسیار ارزشمند منطقه ای و بومی و برخوردار از اعقادات الهی دانست و تاکید کرد: مردم کردستان همواره به عنوان یک پشتوانه ای برای انقلاب اسلامی بوده و هستند و خدمت به مردم و تلاش برای رفاه آنان برای دولت و مسوولان مایه فخر و افتخار است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ایران اسلامی ظرفیت های زیادی دارد که باید احیا شود و درست از آن بهره‌برداری کنیم، گفت: در اجرای طرح ها زمان برای ما اهمیت دارد و باید هرچه سریعتر طرح ها را به ثمر برسانیم.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اجرای سریع طرح های حوزه های مختلف به خصوص حمل و نقل و بهره برداری به موقع آنها افزود: اجرای سریع این طرح ها منجر به تقویت بنیه اقتصادی و بستری برای توانمندسازی کشور است و ایران اسلامی را در حوزه اقتصادی و ارتباطات توانمند می کند.

وی یکی از راه های توانمند کردن ایران قوی را داشتن زیرساخت های قوی دانست و تاکید کرد که باید اتصالات ریلی، جاده ای و ناوگان هوایی و دریایی و زمینی کشور تکمیل شود.

رئیس جمهور همچنین به تقویت زیرساخت های استان کردستان نیز اشاره کرد و گفت: یکی از این زیرساخت ها گازرسانی است که با وجود سخت گذر بودن منطقه به زودی استان را به عنوان یکی از استان های سبز در زمینه گازرسانی اعلام می کنیم.

وی توسعه و تقویت زیرساخت های استان کردستان را زمینه ای برای تقویت بنیه اقتصادی استان دانست و گفت: دولت برای توسعه و تقویت زیرساخت های اقتصادی استان کردستان تلاش می کند.

طول خط آهن تهران - همدان - سنندج حدود ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به‌ طول ۲۷۰ کیلومتر، به بهره‌برداری رسیده است، مسیر فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج نیز ۱۵۱ کیلومتر طول دارد در سه قطعه تعریف شده که حدود ۶۴ کیلومتر آن در استان همدان و باقی‌مانده آن در استان کردستان واقع شده‌است.

پروژه راه آهن همدان - سنندج شامل سه قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است.

طول قطعه یک این پروژه ۶۴.۵ کیلومتر، قطعه دوم ۵۶ کیلومتر و قطعه سوم ۲۹.۵ کیلومتر است واین خط راه آهن یک خطه، دارای عرض مسیر ۶ متر و طول پل‌ها ۲ هزار و ۵۲۴ متر است.

ظرفیت انتقال مسافر در سال ۳۰۰ هزار نفر در سال و باری ۵۰۰ هزار تن است که بر اساس برنامه مقرر شده این رقم در بخش مسافری در سال ۱۴۲۰ به ۶۰۰ هزار نفر و ظرفیت انتقال بار نیز به یک میلیون تن افزایش یابد.

ردیف بودجه ای پروژه راه‌آهن همدان – سنندج ۱۰ خرداد ۱۳۸۴، در مجلس هفتم مصوب شد و یک روز بعد ( ۱۱ خرداد) تاییدیه شورای نگهبان را گرفت.

این پروژه بعد از سال‌ها با پیشرفتی در حدود ۶۰ درصد تحویل دولت سیزدهم شد و پس از آن از مهرماه سال گذشته با یک حرکت جهادی و تزریق اعتبارات ویژه و بهره گیری از ۴۵۰ نفر نیرو، ادامه کار از سر گرفته شد و امروز پس از گذشت ۲ سال از عمر دولت سیزدهم این پروژه بزرگ با دستان رییس جمهور به بهره برداری رسید.

با توجه ویژگی‌های خاص صنعت ریلی، بهره‌برداری از این پروژه ضمن ایجاد اشتغال مستقیم برای عوامل بهره‌برداری، باعث تسهیل جابه‌جایی مسافر و بار از غرب به مرکز کشور، کاهش هزینه حمل بار، رونق گردشگری و در نتیجه افزایش فرصت‌های شغلی در استان نیز خواهد شد.

هم اکنون اتصال این مسیر با پایانه‌های مرزی استان اجرا نشده است و در صورت اجرای طرح اتصال سنندج به مرز باشماق مریوان امکان بهره‌مندی از مزیت‌های ترانزیتی این محور نیز فراهم خواهد شد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در دور نخست سفر خود ۱۷ تیرماه سال ۱۴۰۱ به استان کردستان سفر کرد.

رییس جمهور پاییز سال گذشته نیز در سفر دیگری برای افتتاح پروژه انتقال آب سد آزاد به سنندج به این شهر سفر کرده بود و سفر امروز سومین سفر وی در کمتر از ۱۸ ماه محسوب می شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین