تله‌های خودساخته و ویرانگر!

سامان مهراد، گروه سیاسی الف،   4020809122 ۸۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
تله‌های خودساخته و ویرانگر!

سخنگوی محترم دولت در خلال نشست خبری اخیر خود، ضمن بیان مطالب , مباحث همیشگی و ذکر اقدامات قوه‌مجریه، گریزی به دولت گذشته زده و نسبت به انتقادات اخیر حزب اعتدال و توسعه اظهار داشته:‌ «این طبیعی است که جریان‌های سیاسی خصوصاً منتقدان دولت در ماه‌های منتهی به انتخابات مجلس با ادبیات اینچنینی سعی در جلب مخاطب داشته باشند؛ اما حافظه تاریخی مردم ما به خوبی گواه نادرستی داده‌های ارائه‌شده توسط این افراد است. مردم هنوز آمار فوتی‌های چندصدتایی در روز ناشی از کرونا را در دولت گذشته فراموش نکرده‌اند. هنوز کسری بودجه، تورم ۶۰ درصدی و سایر آمارهای منفی از یاد مردم نرفته است. مردم بهانه‌گیری‌های مستمر مقامات ارشد دولتی سابق در محقق نشدن وعده‌ها و حواله‌دادن امورات کشور به برجام و رفع تحریم و FATF را فراموش نکرده‌اند. این‌ها همه بیانگر عملکرد نامطلوب متولیان وقت و منتقدان فعلی است.»

هر چند سمت و سوی صحبت‌های آقای بهادری جهرمی، واکنشی بوده و متعاقب هجمه‌های وارده به دولت کنونی است اما از خطای بزرگ دولتمردان فعلی حکایت می‌کند که همچنان برای نشان‌دادن و برجسته‌کردن اقدامات خود، در پی برشمردن کژکارکردها و خطاهای دولت گذشته هستند؛ روشی که نه‌تنها کارآمد نیست بلکه زمامداران کنونی را به سمتی هدایت می‌کند که فرجام آن گرفتارشدن در سوال و جواب‌ها و بازخواست منتقدان فعلی است. 

وقتی سخنگوی محترم دولت از تورم ۶۰ درصدی دولت روحانی یاد می‌کند، این پرسش مطرح می‌شود که مگر همین سال گذشته نبود که تورم بی‌سابقه‌ای کشور را درنوردید و مردم را فقیرتر کرد؟ جهش سرسام‌آور نرخ ارز را چگونه می‌توان تحلیل کرد؟ آیا شوک ارزی ۱۴۰۱ ریشه در اقدامات دولت روحانی داشت؟ آقای بهادری‌جهرمی در خصوص وعده ساخت یک‌میلیون مسکن دولت در سال که تاکنون محقق نشده، چه نظر و عقیده‌ای دارد؟ چرا باید این تصور در دولتمردان پدیدار شود که تصویر متفاوتی از دولت سیزدهم در اذهان مردم نسبت به گذشته شکل گرفته؟

هر چند حضور میدانی کابینه و شخص رئیس‌جمهور در استان‌های مختلف و رصد مشکلات و شنیدن درد و دل مردم، قابل ستایش و حتی قائم نکردن سیاست‌خارجی بر مسائل داخل کشور تحسین‌برانگیز بوده و از این جهت یقینا در مقایسه با قبل، رجحان دارد اما واقعیت تلخ آن است که متر و معیار افکارعمومی برای قضاوت در خصوص سطح رضایت خود از دولت‌ها، کیفیت زندگی و سطح معیشتشان است. وقتی قدرت خرید مردم نسبت به گذشته تنزل یافته، داشتن مسکن به آرزویی دست‌نیافتنی تبدیل شده و اخیرا حتی داشتن یک خودروی متعارف هم از مردم دریغ شده، چگونه می‌توان انتظار داشت که هجمه به دولت قبل  جوابگو باشد؟

بر فرض انکار مطلق دولت قبل و باطل‌بودن همه اقدامات آن، دولت‌سیزدهم باید خود را در عمل اثبات نماید و این اثبات، لزوماً به‌معنای منتج به نتیجه‌شدن سیاست‌گذاری‌ها نیست بلکه جهت‌گیری درست و پاسخ صحیح به مطالبات واقعی جامعه، کفایت می‌کند. وقتی حرکت دولت به‌سمتی است که هنوز تغییر خاصی نسبت به گذشته حاصل نشده و انگار در خلاف جهت نیازهای واقعی جامعه است، برشمردن معایب پیشینیان به‌مثابه گرفتارکردن خود در تله‌ای خودساخته می‌ماند. زمانی می‌توان از تاکتیک مقایسه بهره‌ برد که خروجی این قیاس‌ها، چشمگیر و قابل لمس باشد اما در شرایط کنونی که وضعیت کشور و مردم تفاوت بارزی پیدا نکرده، تمسک به این روش به زیان دولت تمام خواهد شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۸۰۱۳۸۰۹:۴۷:۳۶ ۱۴۰۲/۸/۱۰
لا اقل دولت قبل با تعاملات بین المللی چند سالی ثبات و آرامش رو به کشوربرگرداند شما که دو سال اول رو اینطور شروع کردید وای به آخرش .
ناشناس۳۲۸۰۲۰۲۱۰:۴۶:۵۹ ۱۴۰۲/۸/۱۰
وقتي از اول به بهانه تعامل با دنيا اقتصاد را شرطي كني بعد 6 سال ويرانگري كه بعد از پايان آن دولت هم نمي توان خرابه ها و ويرانه هاي به وجود امده را بازسازي كرد
ناشناس۳۲۸۰۴۶۰۱۳:۴۲:۵۲ ۱۴۰۲/۸/۱۰
۸ سال روحانی را به خاطر وعده ۱۰۰ روزه کوبیدید و گفتید تحقق وعدهایت کو!! آنهم در شرایطی که ایران تحت شدیدترین تحریمهای شورای امنیت بود و فروش نفت کلا به تعطیلی کشیده شده بود و باری از طرح های کلنگ خورده و نیمه کاره دولت احمدی نژاد بر دوش دولت تحمیل شده بود آنهم با خزانه ای خالی!! اما حالا نوبت خودتان شده بعد از دو سال همچنان تقصیرها گردن دولت روحانی ست ؟!!
ناشناس۳۲۸۰۵۴۴۱۴:۲۸:۵۳ ۱۴۰۲/۸/۱۰
روحانی که مدعی بود تحریمها همان روز اجرای برجام و بالمره لغو شده است چرا وعده های خود را عملی نکرد ؟!
ناشناس۳۲۸۰۹۶۷۲۰:۲۲:۳۶ ۱۴۰۲/۸/۱۰
روحانی باید پاسخگو باشد چرا با وجود برجام تحریمها بیش از دو برابر و نرخ ارز 10 برابر شد و اقتصاد مملکت ته دره رفت ؟!
ناشناس۳۲۸۰۵۷۱۱۴:۴۷:۱۲ ۱۴۰۲/۸/۱۰
روحانی وعده 100 روزه داده بود شما بگو چرا در مدت 3000 روز موفق به بهبود اوضاع کشور و معیشت مردم نشد ؟!
ناشناس۳۲۸۰۶۰۶۱۵:۱۲:۲۸ ۱۴۰۲/۸/۱۰
دولت روحانی که با وعده لغو تحریمها سرکار اومد و کشور را با 700 عنوان تحریم تحویل گرفت و با 1500 عنوان تحریم تحویل داد دولتی که وعده تقویت پول ملی را می داد ارزش پول ملی را به یک دهم تقلیل داد دولتی که وعده ارتقاء رتبه پاسپورت ایرانی را می داد رتبه پاسپورت ایرانی را 15 پله سقوط داد دولتی که حتی توان تامین برق مصرفی کشور را نداشت و کشور را در شرایطی تحویل داد که حتی برای خرید گندم و روغن در خزانه دلار وجود نداشت از چه دولتی دفاع می کنید ؟!
ناشناس۳۲۸۰۶۳۰۱۵:۲۵:۲۵ ۱۴۰۲/۸/۱۰
قطعنامه 1929 که بسترساز تحریمهای بانکی و نفتی و مشکلات اقتصادی برای کشور شد نتیجه فتنه و اشوب اصلاح طلبان در سال 88 بود خود کرده را تدبیر نیست !
ناشناس۳۲۸۰۶۵۰۱۵:۴۱:۴۴ ۱۴۰۲/۸/۱۰
در 8 سال دولت قبل حتی یک نیروگاه یا پالایشگاه ساخته نشد در دولت احمدی نژاد پالایشگاه ستاره خلیج فارس و نیروگاه اتمی بوشهر ساخته شد در قرن بیست و یکم در هیچ کشوری قطعی برق نداریم در دولت روحانی به عهد دقیانوس و خاموشی برگشتیم.
ناشناس۳۲۸۰۷۲۹۱۶:۴۸:۳۲ ۱۴۰۲/۸/۱۰
عزیزم خودتان را گول نزنید افراد ناتوان و ناکارامدی همچون جهانگیری و نوبخت و زنگنه و ترکان و نعمت زاده و اخوندی و غیره در دولت هاشمی مشغول بکار بودند و قیمت ارز و طلا و ماشین و خودرو و غیره 10 برابر شد همین افراد در دولت روحانی همان نتایج فاجعه بار را تکرار کردند این جماعت اینکاره نیستن روی دیوار اینها یادگاری ننویسید.
ناشناس۳۲۸۰۷۴۸۱۶:۵۷:۳۶ ۱۴۰۲/۸/۱۰
دولت روحانی چرا با وجود برجام نمی توانست نفت بفروشد ؟!
ناشناس۳۲۸۰۷۵۴۱۷:۰۱:۱۲ ۱۴۰۲/۸/۱۰
روحانی 8 سال با برجام فرصت سوزی کرد اگر فقط کریدور شمال - جنوب را راه انداخته بود سالیانه 100 میلیارد دلار برای کشور درامدزایی داشت.
محسن۳۲۸۰۷۸۶۱۷:۴۱:۲۱ ۱۴۰۲/۸/۱۰
تعامل بين دو دولت و دو كشور اتفاق مي افتد،تعامل ايران و آمريكا عليرغم كارشكنيهاي داخل و خارج در زمان روحاني شكل گرفت اما حضور ترامپ كه همانند تندروهاي داخلي ايران مخالف تعامل بود همه روابط و مسيرهاي پيشرفت را نابود كرد ،بديهي است فشارها در زمان دمكرات ها بسيار كمتر و فروش نفت بيشتر مي شود و اين ارتباطي به احمدي ن‍‍‍‍‍‍‍‍‍ژاد و روحاني و رئيسي هم ندارد
ناشناس۳۲۸۰۹۶۸۲۰:۲۴:۲۷ ۱۴۰۲/۸/۱۰
روحانی چرا در زمان بایدن نمی توانست نفت بفروشد ؟!
ناشناس۳۲۸۰۲۰۳۱۰:۴۸:۳۲ ۱۴۰۲/۸/۱۰
تعامل یا سرکوب اقتصاد؟!!!
امیر حسین سلطان/تهران۳۲۸۰۲۹۸۱۱:۵۴:۲۶ ۱۴۰۲/۸/۱۰
هیچکدام نه تعامل و نه سرکوب؟ آقای نویسنده عزیز که از تله های خودساخته و ویرانگر برای این دولت تعبیر کرده اند مطلقا چنین نیست! آنچه اینها و از جمله سخنگوی محترم دولت را به طرح انتقاد و ایراد از دولت گذشته سمت و سو می دهد نشات گرفته از همان خطای بزرگ در تحلیل واقعیات زمانه است که خیلی تحریم ها را دست کم می گرفتند و انگار اقتصاد را هم شوخی فرض کرده بودند! و متاسفانه هنوز هم به جای آنکه اقتصاد مشهود و ملموس برای هر خانواده ایرانی را آن طور که واقعا در جریان است در نظر بگیرند تصور می کنند با پاسخگویی به انتقادات منتقدان دولت سیزدهم کاری را از پیش می برند! هیچ دولت و حکومتی نباید خودش را از نصایح و راهکارهای پیشنهادی نجات از وضعیت بحرانی و رهنمودهای دیگران بی نیاز ببیند و فکر کند که خودش و خودش می تواند همه کاری را به انجام رساند و خودش را تافته جدا بافته ای بیانگارد کما اینکه دادن وعده های آغاز به کار دولت بی اعتنایی به واقعیات موجود زمانه بوده است که با وجود گذشت بیش از دو سال دولتمردان دولت سیزدهم بعضا همانند جناب سخنگوی محترم در غفلت از واقعیات زمانه(مشخصات مقوله ای به نام اقتصاد) به سر می برند ولاغیر. والله اعلم
ناشناس۳۲۸۰۳۶۷۱۲:۵۲:۳۸ ۱۴۰۲/۸/۱۰
وقتی قیمت ارز برای چند سال سرکوب می شود و همینطور بهره بانکی را خیلی بالا ببری که پول ها در بانک قفل شود و تولید ضربه بخورد را بدان چی هست....
ناشناس۳۲۸۰۳۸۲۱۲:۵۷:۲۷ ۱۴۰۲/۸/۱۰
تله ویرانگر میلیاردها هزار تومان بدهی و کسری بودجه شدید بود که دولت روحانی برای این دولت به ارث گذاشت.
ناشناس۳۲۸۰۲۵۸۱۱:۲۷:۳۵ ۱۴۰۲/۸/۱۰
ثبات نبود بلکه رکود شدید اقتصادی بود زیرا بیش 5 هزار کارخانه در سالهای 92 تا 96 تعطیل شدند و نرخ بیکاری افزایش یافت.
ناشناس۳۲۸۰۵۱۸۱۴:۱۰:۵۹ ۱۴۰۲/۸/۱۰
متاسفانه همین را ثبات می نامند ، اتفاقی که در دهه هفتاد هم افتاد یعنی بعد از دوره سازندگی ، بسیاری از پروژه های بزرگ عمرانی و ملی را تعطیل و نیمه کاره رها کردند که بتوانند تورم را مهار کنند
ناشناس۳۲۸۰۶۱۰۱۵:۱۴:۲۲ ۱۴۰۲/۸/۱۰
دولتهای هاشمی و روحانی رکورددار جهش ارز و شاخص فلاکت در تمام دولت ها بودند و هرگز نباید تکرار بشوند.
ناشناس۳۲۸۰۲۶۹۱۱:۳۸:۲۶ ۱۴۰۲/۸/۱۰
در دولت یازدهم (دور اول آقای روحانی) کاهش تورم با دم دستی ترین گزینه یعنی بر اثر تعطیل کردن پروژه های بزرگ دولتی و خصوصی بود و بس ، که منجر به رکود شدید شد
ناشناس۳۲۸۰۳۴۴۱۲:۲۹:۲۷ ۱۴۰۲/۸/۱۰
عین واقعیت است
ناشناس۳۲۸۰۲۸۱۱۱:۴۶:۱۱ ۱۴۰۲/۸/۱۰
تورم کنونی نتیجه بدهی های انباشته دولت قبل است دولت سیزدهم هنوز ماهیانه حدود 20 هزار میلیارد تومان بدهی های دولت روحانی را پرداخت می کند.
ناشناس۳۲۸۰۲۸۷۱۱:۴۹:۰۵ ۱۴۰۲/۸/۱۰
روحانی خزانه را خالی تحویل گرفت اما بدهکار تحویل داد صندوق توسعه ملی را با 53 میلیارد دلار موجودی تحویل گرفت اما خالی تحویل داد کشور را بدون بدهی اوراق تحویل گرفت اما با مقادیر زیادی بدهی اوراق تحویل داد شرایطی که رئیسی کشور را تحویل گرفت ته دره بود.
ناشناس۳۲۸۰۳۰۰۱۱:۵۴:۵۳ ۱۴۰۲/۸/۱۰
میانگین رشد اقتصادی دولت روحانی صفر بود و قیمت ارز و طلا و ماشین و خانه بیش از 10 برابر شد این یعنی اون 8 سال فاجعه بود.
ناشناس۳۲۸۰۳۵۵۱۲:۳۹:۲۸ ۱۴۰۲/۸/۱۰
روحانی در سال 92 کشور را با فقط 100 هزار میلیارد تومان بدهی تحویل گرفت اما با 1500 هزار میلیارد تومان بدهی و 500 هزار میلیارد تومان سود اوراق سررسید شده و 480 هزار میلیارد تومان کسری بودجه و تورم 65 درصدی در شرایطی فاجعه بار تحویل داد.
ناشناس۳۲۸۰۴۸۱۱۳:۵۴:۳۷ ۱۴۰۲/۸/۱۰
چرا ؟! چون دولت قبل از روحانی بیشترین فروش نفت را داشت اما چه قدر از این درآمد را برای دولت روحانی گذاشت ؟! برای دولتی که در شروع کار با تحریمهای شدید بین المللی روبه رو بود آنهم در شرایطی که باید طرح های نیمه کاره دولت قبل را که کلنگ زده بود اجرا کند در حالی که فروش نفت تقریبا به صفر رسیده بود!! در ضمن روند تورم از دوسال آخر دولت احمدی نژاد رقم خورد فقط شانسی که آورد دیگر باید می رفت و مجبور نبود حاصل سیاستهای تنش زایش را به گردن بگیرد !! با این وجود روحانی با برجام توانست بخشی از فشارهای تحریمی را کاهش دهد اوضاع داشت کم‌کم رو به بهبود می رفت که متاسفانه باز پای تند روهای ایرانی و آمریکایی و موش دواندن های اسراییل با عوامل نفوذیش به میان کشیده شد و کردند آنچه نباید می شد !!
ناشناس۳۲۸۰۵۷۶۱۴:۵۰:۲۷ ۱۴۰۲/۸/۱۰
دولت احمدی نژاد در شرایط تحریم در سالهای 90 و 91 حدود 180 میلیارد دلار نفت فروخت و ارز حاصله را به کشور اورد روحانی چرا با وجود برجام نمی توانست نفت بفروشد و اگر نفت می فروخت نمی توانست پول اون را پس بگیرد ؟!
ناشناس۳۲۸۰۵۷۸۱۴:۵۳:۵۳ ۱۴۰۲/۸/۱۰
احمدی نژاد زرنگ بود نفت را بشکه ای 120 دلار می فروخت و پولش را صرف ساخت پروژه های عمرانی می کرد روحانی در زمان برجام نفت را به قیمت 30 الی 40 دلار می فروخت یعنی مفت فروشی می کرد به همین دلیل نتوانست پروژه های عمرانی را تکمیل و یا اجرایی نماید.
ناشناس۳۲۸۰۵۸۳۱۴:۵۷:۲۳ ۱۴۰۲/۸/۱۰
در دولت هاشمی که تحریم نبودیم چرا قیمت ارز و طلا و مسکن و خودرو و بنزین چندین برابر شد و شاخص فلاکت رکورد زد؟! فقط در پاسخ نگوئید که بدلیل شرایط بعد از جنگ بود زیرا جنگ در سال 67 تمام شد اما تورم دولت هاشمی در سالهای 73 تا 76 بود و هیچ ربطی به جنگ نداشت.
ناشناس۳۲۸۰۹۲۰۱۹:۲۳:۲۰ ۱۴۰۲/۸/۱۰
آن وقت پلمپ کامل 20سال قبل همین تیم بابت چی بود و چی شد؟!!!
ناشناس۳۲۸۰۱۴۲۰۹:۵۱:۲۴ ۱۴۰۲/۸/۱۰
من چیزی فراتر از نوشته بالا میگم. مگر شخص رییس جمهور فعلی شعارها و وعده هایی که داده بود برای دوره 4 ساله ریاست جمهوری نبود ؟ کجاست دست آوردهای دولت فعلی در خصوص وضعیت معیشت و شرایط اقتصادی ؟ کجاست کنترل نرخ تورم و کاهش فقر و فلاکت مردم ؟ تیم اقتصادی دولت نگاهی به قیمتهای کالاهای اساسی و مسکن بیندازند.
ناشناس۳۲۸۰۲۰۱۱۰:۴۶:۵۵ ۱۴۰۲/۸/۱۰
اصلا هدف این دولت چی بود شعارها چی بود اگر هدف این بوده که دولت حسن روحانی را رسوا کنه یا زیر سوال ببره و مسئول کنه که به نظر من موفق بوده یه تخم مرغ ساده را بخای نیمرو کنی با این قیمت تخم مرغ و روغن خودش داستانه حالا گوشت و.. که هیچ
ناشناس۳۲۸۰۲۶۱۱۱:۲۹:۴۵ ۱۴۰۲/۸/۱۰
خود کارشناسان دولت قبل پیش بینی تورم 3 رقمی را کرده بودند اما در دو سال گذشته تورم 65 درصدی 40 درصد شد.
ناشناس۳۲۸۰۳۳۸۱۲:۲۶:۱۷ ۱۴۰۲/۸/۱۰
الآن هم بعید نیست سه رقمی باشد کسی نمیداند.
ناشناس۳۲۸۰۳۸۶۱۲:۵۸:۲۹ ۱۴۰۲/۸/۱۰
تورم 70 درصدی دولت قبل الان حدود 40 درصد شده است.
ناشناس۳۲۸۰۴۹۳۱۳:۵۹:۴۷ ۱۴۰۲/۸/۱۰
خسته نشدید از اینهمه آمارسازی
ناشناس۳۲۸۰۵۴۶۱۴:۳۱:۰۳ ۱۴۰۲/۸/۱۰
امار سازی نیست پیش بینی کارشناسان دولت قبل است.
ناشناس۳۲۸۰۲۵۱۱۱:۲۲:۱۷ ۱۴۰۲/۸/۱۰
روحانی چرا هیچکدام از وعده های انتخاباتی خود را عملی نکرد ؟!
امید یاوری دارانی۳۲۸۰۳۴۲۱۲:۲۹:۱۰ ۱۴۰۲/۸/۱۰
مگر فراموش کرده باشیم که رییسی در مناظرات چه می گفت؟ یادتان هست به سلامی خبرنگار در پاسخ اینکه (فردا نمی گویید خرابیها زیاد بود و یا نمی گذارند کار کنیم ؟)گفت ما امده ایم که با علم به همه مشکلات و ما می توانیم کار کنیم. این رفتار به کرات دیده شده است .این عمر رفته ماست که دستاوردی نداشته است وگرنه همه دولتها دستاورد داشته اند بویژه دستاوردهای کلان شخصی.
ناشناس۳۲۸۰۵۴۷۱۴:۳۲:۳۲ ۱۴۰۲/۸/۱۰
فراموش نکردیم که روحانی وعده لغو تحریمها و ارتقاء رتبه پاسپورت ایرانی و تقویت ارزش پول ملی را داده بود اما هیچکدام عملی نشد و اوضاع به مراتب بدتر از قبل شد.
امید یاوری دارانی۳۲۸۰۶۲۱۱۵:۱۸:۵۶ ۱۴۰۲/۸/۱۰
البته که نباید فراموش کنیم که چه کسانی کارشکنی کردند تا ثابت شود که ((یا ما در راس قرار خواهیم گرفت و کار می کنیم یا نخواهیم گذاشت کس دیگری کار کند)). ضعف کشور ما نبود احزاب مستقل و قوی است که بدون وابستگی به ارکان حاکمیت خود را به مردم عرضه کنند و رای بیاورند.
ناشناس۳۲۸۰۷۲۱۱۶:۴۳:۴۹ ۱۴۰۲/۸/۱۰
هیچ کس نمی تواند در کار دولت ها کارشکنی بکند همین الان اگر رئیسی بگوید کارشکنی می کنند ایا شما قبول می کنید ؟!
ناشناس۳۲۸۰۱۴۹۰۹:۵۵:۴۶ ۱۴۰۲/۸/۱۰
امید به برجام از اول هم اشتباه بود؛ بد عهدی آمریکا از واضحاته؛ آمریکا فقط از برجام خارج نشده بلکه از بسیاری از پیمان های بین المللی دیگر هم خارج شده مانند سازمان جهانی بهداشت، آسمان های باز، منع موشک های هسته ای میان برد، یونسکو، شورای حقوق بشر، پیمان تجاری اقیانوس آرام، توافق اقلیمی پاریس، نفتا و پیمان مهاجرتی سازمان ملل.
ناشناس۳۲۸۰۱۵۱۰۹:۵۹:۰۸ ۱۴۰۲/۸/۱۰
حرفی حقی زده اید من هم متعجب هستم چرا دولت فعلی مدام دارد می گوید دولت قبل و.. دولت قبل الان دو سال و اندی است تمام شده و این دوستان باید در مورد عملکرد خودشون توضیح بدهند ولی مدام در حال محکوم کردن دولت قبل هستند عزیز شما بیا در مورد عملکرد خودت صحبت کن و جوابگو باش این چه اخلاق و رفتاری است سال سوم دولت جدید هم هست خداوکیلی سطح اقتصاد و معیشت به مراتب بدتر شده شما قیمت گوشت و تخم مرغ و ماست و روغن را مقایسه کن اصلا نمیشه گوشت خرید اجاره خانه را نگاه کن
ناشناس۳۲۸۰۲۱۵۱۰:۵۷:۰۹ ۱۴۰۲/۸/۱۰
شما فعلا با همان fatfخوش باش که دوستان می گفتند تجارت خارجی قفل می شود و واکسن هم نمی توان وارد کرد!
هیچ کس۳۲۸۰۴۷۲۱۳:۵۰:۴۳ ۱۴۰۲/۸/۱۰
دوست عزیز ناشناس 3280215 سلام نمیدانم که هستی و چقدر آگاهی داری از آنچه بر تولیدکنندگانی می گذرد که ناچارند مواد اولیه و لوازم و قطعات دستگاه ‏هایشان را از خارج تهیه کنند و بدلیل همین تحریم هایی که بود ! ناچارند از طرق مختلف و با هزارویک فلاکت ، ریال ‏را به ارز قابل قبول بین المللی تبدیل کنند و با هزار و یک بدبختی نیازمندی خطوط تولید را از همان خارج وتوسط واسطه ‏ای غیر ایرانی ( چون ایرانی ها تحریم هستند ) تهیه کنند و با هزارویک ترفند قانونی و غیرقانونی دیگر نیازمندی خط ‏تولید را به مقصد برسانند و کالایی بسازند که نیاز کشور را تاحدی برطرف کنند.‏ بدلیل همین تحریمها ، من ناچار به تعدیل نیرو ( بخوانید اخراج ) نزدیک به ده نفر از پرسنل زحمتکش مجموعه تولیدی خودم ‏شده ام . میفهمی اخراج یعنی چه ؟ یا نفست از جای گرم تری خارج می شود و برایت اهمیتی ندارد چه بر سر هموطنت که ‏بیکار شده می آید؟ قطعآً به دلیل همین تحریم بناچار و با خوشحالی درب واحد تولیدی خودم را کاهگل خواهم گرفت.‏
ناشناس۳۲۸۰۹۲۲۱۹:۲۷:۲۴ ۱۴۰۲/۸/۱۰
صحبت از fatf بود که زیاد خلل ایحاد نمی کند در مراوده کشورها با هم و فقط سند بیشتر می خواهند که منشا پول کجاست اگر رتبه بالا fatf نباشی و نه تحریم، بله تحریم مشکل ساز هست کسی هم نمی گوید مشکل ساز نیست منتهی خیلی ها سازگار کردن خودشان را با آن و حتی نیرو بیشتر هم می گیرند چون باید در داخل تولید بیشتر شود
ناشناس۳۲۸۰۵۰۴۱۴:۰۵:۰۵ ۱۴۰۲/۸/۱۰
واکسن وقتی وارد شد که دیگر به اندازه کافی در دنیا تولید شده بود و قرار داد خریدش هم در زمان روحانی بسته شده بود !! اما چین به اندازه کافی ارسال نکرد تا به نام دولت متبوعش ثبت شود ! چون چین دل خوشی از دولت روحانی نداشت! چرا که نگاه روحانی بیشتر به غرب بود تا شرق (یعنی چین و روسیه !! ) یک نمونه سنگ اندازی ها در همین پذیرفته شدن ایران در شانگهای بود چرا که روحانی نهایت تلاشش را کرد و زمانی که داشت به نتیجه می رسید ناگهان یکی از اعضا به ایران تهمت ترور در خاکش را زد و اجازه عضویت را گرفت واقعا چه کسی است که نداند آن کشور به خواست چین و روسیه این سنگ را انداخت !!
ناشناس۳۲۸۰۵۵۲۱۴:۳۵:۴۷ ۱۴۰۲/۸/۱۰
دولت قبل میگفتن بدون برجام و FATF نمی توانیم واکسن بخریم !!! نمی توانیم نفت بفروشیم !!! نمی توانیم اموال بلوکه شده را ازاد کنیم !!! نمی توانیم عضو شانگهای و بریکس بشویم !!! اما همه این اقدامات مثبت در دولت سیزدهم بدون برجام و FATF صورت گرفت.
ناشناس۳۲۸۰۹۲۷۱۹:۳۳:۲۳ ۱۴۰۲/۸/۱۰
جهت اطلاع شما چین به کشورهای همکار در واکسن آزمایشی زودتر واکسن ارسال کرد ولی دوستان دولت وقت می گفتند ما آزمایشگاه دیگر کشورها نیستیم دوم هم خرید واکسن ازچین دو الی سه هفته ای انجام می شد آن واکسن خریداری شده از قبل در سبد جهانی بوده که دست غربی ها بود و نمی دادن با اینکه پول هم گرفته بودن و با تولید انبوه واکسن برکت تحریم آن را برداشتند و آزاد کردن در اواخر آن دولت و در اوایل دولت فعلی که این واکسن سبد جهانی هم زیاد نبود نسبت به واردات و تولید داخل
ناشناس۳۲۸۰۲۳۴۱۱:۱۲:۲۰ ۱۴۰۲/۸/۱۰
وقتی دولت قبل میاد یه حرفی می زنه خب این دولت هم جوابش رو می ده
cv۳۲۸۰۳۰۶۱۱:۵۹:۱۷ ۱۴۰۲/۸/۱۰
هر دو دولت خسته نباشند با این سظح بالای ارایه خدمات و پاسخگویی !!!!
ناشناس۳۲۸۰۲۵۴۱۱:۲۳:۳۳ ۱۴۰۲/۸/۱۰
روحانی چرا تا پایان کار دولتش مشکلات را به گردن احمدی نژاد می انداخت ؟!
سعید۳۲۸۰۳۴۱۱۲:۲۷:۳۰ ۱۴۰۲/۸/۱۰
به ترتیب و ردیف کامنت ها را از بالا دنبال کنید، هر وقت فردی کامنت می گذارد و اصلا هدفی از تائید دولت روحانی ندارد و اشاره می کند پس از سه سال هنوز دولت اخیر به وعهده های انتخاباتی عمل نکرده (آقای رئیسی زمان انتخابات میدانست که چه وضعیتی را تحویل می گیرد و بر اساس آن وعده میداد) افرادی مایلند بحث را منحرف کنند و به بحث این دولت و آن دولت برسند تا موضوع اصلی در سایه این حرف ها مغفول بماند.
ناشناس۳۲۸۰۴۰۱۱۳:۰۹:۳۵ ۱۴۰۲/۸/۱۰
بله علتش اینه که دولت دستاوردی چیزی نداره و دوستان هم ناچار هستند بحث را منحرف کنند یادم هست دوستان میفرمودند که دولت روحانی پیر و خسته و فرسوده است و همه چیز را به برجام گره زده و تحریم بی اثر است و ما اگر بیاییم ظرفیت داخلی را فعال می کنیم و مشکلات در داخله و چنین و چنان می کنیم الان سال سوم دولت هست جوابگویی خاصی ازشون ندیدیم فقط همین حرف که روحانی بد بود را تکرار می کنند! وضع اقتصاد به مراتب بدتر شده .
ناشناس۳۲۸۰۵۵۶۱۴:۳۸:۳۸ ۱۴۰۲/۸/۱۰
دولت رئیسی صادرات نفت را به 2/2 میلیون بشکه روزانه و صادرات غیرنفتی را به رقم بی سابقه 53 میلیارد دلار افزایش داده و ارز حاصله را به کشور اورده است و رشد اقتصادی کشور در 2 سال گذشته 6 درصد مثبت شده کاری که روحانی با وجود برجام نتوانست بکند.
ناشناس۳۲۸۰۵۶۰۱۴:۴۰:۱۵ ۱۴۰۲/۸/۱۰
این افرادی که از رئیسی انتقاد می کنند همان افرادی هستن که 2 دوره به روحانی رای دادند و حالا سرخورده شدند و از رئیسی گله می کنند.
ناشناس۳۲۸۰۱۵۵۱۰:۰۱:۳۵ ۱۴۰۲/۸/۱۰
جهت اطلاع، واکنشی بود به سخنان آن مظلوم نمایی ها که آواری عجیب به ارث گذاشته!!
ناشناس۳۲۸۰۱۶۳۱۰:۰۷:۴۲ ۱۴۰۲/۸/۱۰
بگذار با دید بازتر و کارشناسی نگاه کنیم اگر به همان روش قبلی ادامه دار می شد در نحوه اداره اقتصاد کشور در سال قبل به خاطر جنگ اوکراین که 90 درصد کشورهای جهان تورم 2 الی 3 برابری تجربه کردن و هم به خاطر بودن ارز رانتی و تورم زا 4200 که نیاز به چاپ پول بالاتری داشت به دلیل اختلاف بالا با ارز آزاد تورم ایران می شد بالای 100 درصد و افزایش حقوق همان 27 درصدی کارمند و 50 درصدی کارگران می بود!
ناشناس۳۲۸۰۱۶۸۱۰:۱۲:۴۵ ۱۴۰۲/۸/۱۰
عزیزم وقتی برای چند سال تورم 40 درصد به بالا رقم می خورد شوک ارزی معنا ندارد و سال 1400 باید افزایش می دادن و ندادن که به احتمال زیاد برای حذف ارز 4200 بود و به یکباره در سال 1402 افزایش دادن
ناشناس۳۲۸۰۱۸۲۱۰:۳۱:۰۳ ۱۴۰۲/۸/۱۰
آقا ما حاظریم هیچ کدام از سیاسیون و دولت مردان هیج مصاحبه ای نکنند و جای این زمانها را به کار کردن مشغول شوند. بورس 3 روزه هنوز درست نشده . کجای کارید ؟؟؟؟؟
ناشناس۳۲۸۰۱۸۸۱۰:۴۰:۴۴ ۱۴۰۲/۸/۱۰
بله در زمان روحانی فقط قوه مجریه در اختیار روحانی بود . قوه مقننه قوه قضائیه و سایر سازمان ها و نهادها همه دست اصولگرایان بود . اما حالا همه چیز دست خودتان است بهانه ای برای انداختن گردن هیچ نهادی ندارید .
ناشناس۳۲۸۰۲۶۵۱۱:۳۵:۴۸ ۱۴۰۲/۸/۱۰
همون بدهکاری ها و ویرانی های دولت قبل کافیه
ناشناس۳۲۸۰۲۹۵۱۱:۵۲:۳۷ ۱۴۰۲/۸/۱۰
در دوران روحانی قوه مقننه (مجلس) با دولت هماهنگ بود فراموش نکنیم علی لاریجانی برجامو در 20 دقیقه تصویب کرد.
ناشناس۳۲۸۰۱۹۴۱۰:۴۴:۳۷ ۱۴۰۲/۸/۱۰
این دولت اگه تورمش 200 درصد هم بشه میگه تورم دولت روحانی 210% بوده!
ناشناس۳۲۸۰۲۷۶۱۱:۴۴:۱۷ ۱۴۰۲/۸/۱۰
دولت روحانی رکورددار تورم در 75 سال اخیر بود.
ناشناس۳۲۸۰۲۷۱۱۱:۴۰:۰۷ ۱۴۰۲/۸/۱۰
جناب رییسی با چشم باز و اطلاع از جمیع شرایط با ضرب و زور دولت را تحویل گرفت در این شرایط بهانه آوردن قابل قبول نیست
ناشناس۳۲۸۰۲۹۰۱۱:۵۱:۱۸ ۱۴۰۲/۸/۱۰
روحانی چرا با برجام و FATF بهانه میگرفت و کار نمی کرد ؟!
ناشناس۳۲۸۰۴۳۰۱۳:۲۱:۴۰ ۱۴۰۲/۸/۱۰
اصلا روحانی بد رییسی که قرار بود خوب باشه چرا اینطور کار می کنه ؟ یه نگاه به قیمت گوشت و مسکن و دلار و ... بکن !
ناشناس۳۲۸۰۵۶۲۱۴:۴۲:۰۵ ۱۴۰۲/۸/۱۰
در شرایطی که ماشین اقتصاد کشور توسط روحانی ته دره رفته بود با عوض شدن راننده به راحتی از شرایط ته دره خارج نمی شود و زمان می برد.
علی۳۲۸۰۳۲۱۱۲:۰۶:۴۸ ۱۴۰۲/۸/۱۰
چرخ باطل این بود و آن بود تمامی ندارد واقعیت این است دولت اصول گرای شما در اقدامی فوق لیبرال ارز ترجیحی را از ۴۲۰۰ به ۴۲۰۰۰ تومان رساند و بعد از ۱۰ برابر کردن لیست همان کالا ها را هم کم کرد،ما ایرانی ها هر جا به منفعتنان باشد لیبرال میشویم و هرجا به نفعمان باشد اصول گرای اصول پیشه
ناشناس۳۲۸۰۳۹۵۱۳:۰۱:۰۰ ۱۴۰۲/۸/۱۰
دولت اصلاح طلب شما 100 میلیارد دلار 4200 تومانی را به جیب دلالان ریخت اون وقت برای دریافت 5 میلیارد دلار وام از بانک جهانی گدایی می کرد !
ناشناس۳۲۸۰۳۲۷۱۲:۱۲:۴۹ ۱۴۰۲/۸/۱۰
دولت هاومجلس های ناکارآمد از دل انتخاباتی بیرون می آیند که نتیجه آرای تبلیغاتی باشند. همگی خود را مفسر و سیاست مدار فرض می کنیم .
ناشناس۳۲۸۰۳۶۰۱۲:۴۴:۳۲ ۱۴۰۲/۸/۱۰
نقد غیر منصفانه ایست این دولت هر کاری که می کند دولت قبل سندش را بنام خودش می زند عضویت در شانگهای، خرید و ورود واکسن، برگرداندن الواح به سرقت رفته، افتتاح پروژه هایی که از سال 92 راکد بودن، صندوق بدون بدهی ذخیره ارزی، ورود بانوان به ورزشگاه و ... حالا سخنگوی این دولت لابلای گزارش عملکرد خودش مظلوم نمایی بیان شده بانیان وضع موجود را تشریح می کند شده تخریب دولت قبل
ناشناس۳۲۸۰۳۶۲۱۲:۴۷:۰۲ ۱۴۰۲/۸/۱۰
همانطور که در کامنت ها مشهود است عزیزان مجددا دارن میندازن گردن دولت قبل و پاسخگویی وجود نداره و این رفتار مقاله را هم تایید میکنه خود همین یعنی دولت فعلی چیزی برای عرضه ندارد دستاورد چندانی دیده نمیشه
ناشناس۳۲۸۰۵۶۷۱۴:۴۴:۱۱ ۱۴۰۲/۸/۱۰
دستاورد دولت قبل بجز قرض و بدهکاری و بی اعتباری در عرصه بین المللی چی بود ؟!
ناشناس۳۲۸۰۹۵۱۱۹:۵۵:۵۴ ۱۴۰۲/۸/۱۰
باز که بحث دولت قبل را مطرح کردی عجب
ناشناس۳۲۸۰۴۲۴۱۳:۱۹:۲۲ ۱۴۰۲/۸/۱۰
مدیران فعلی کشور مگر نمی دانستند چه را دارند تحویل می گیرند و برای چه در انتخابات شرکت کردند و آن شعارها را دادند ؟
امید یاوری دارانی۳۲۸۰۴۹۰۱۳:۵۸:۳۵ ۱۴۰۲/۸/۱۰
از بدیهیات عصر حاضر انست که امید سازان خود دچار توهم امید ساخته شده بدست خود هستند . دستاورد سازان بی دستاورد شب انتخابات یکدیگر را رسوا می کنند .اما چه سودی برای مردم دارد. انهایی که تا دیروز متحد استراتزیک بودند امروز یکی بدلیل ناتوانی مفرط و دیگری با ادعای کاربلد بودن با هیاهو می خواهند افکار عمومی را فریب داده و ارای اندک مردم را برای خود جمع کنند.
ناشناس۳۲۸۰۵۲۸۱۴:۱۵:۲۱ ۱۴۰۲/۸/۱۰
من یک فعالیت تولیدی مقیاس کوچک دارم و به همین دلیل ناچارم به ادارات و ارگان های مختلف مراجعه کنم وضعیت بروکراسی و فساد در دولت جدید به مراتب بدتر از دولت قبل شده و به شکل های مختلف دولت تولید کننده ها رو تحت فشار گذاشته از تامین گاز و برق و گازوییل گرفته تا افزایش سرسام آور هزینه های تولید و افزایش عوارض و مالیات ها و حقوق دولتی
ناشناس۳۲۸۰۷۷۵۱۷:۲۲:۰۳ ۱۴۰۲/۸/۱۰
مشکلات کلان کشور ربطی به این دولت و یا دولتهای قبلی ندارد و باید در سیاستها تجدید نظر کرد و الا هیچ امیدی به نه به این دولت و نه دولت های آینده میرود
ناشناس۳۲۸۱۴۴۳۰۹:۵۲:۵۹ ۱۴۰۲/۸/۱۱
مگر روزی که رییسی با وعده های فراوان درصدد کسب قدرت بود از شرایط کشور اطلاع نداشت؟ دولتی ها تازه متوجه شده اند از دست اینها برای اقتصاد کاری ساخته نیست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  10. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  11. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  14. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  15. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  16. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  17. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  18. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  19. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  20. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  21. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  22. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  23. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  24. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  25. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

آخرین عناوین