توضیح ایروانی درباره رای مثبت ایران به قطعنامه مجمع عمومی/ واکنش رئیسی به پیام‌های آمریکا درباره جنگ غزه

  4020807090 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

توضیح ایروانی درباره رای مثبت ایران به قطعنامه مجمع عمومی/ واکنش رئیسی به پیام‌های آمریکا درباره جنگ غزه

واکنش رئیسی به پیام‌های آمریکا درباره جنگ غزه

سیدابراهیم رئیسی گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی «الجزیره» داشته که بخش‌هایی از آن را می‌خوانید: 

«-نیروهای مقاومت، چه در فلسطین، چه در لبنان و چه در دیگر نقاط منطقه، نیروهایی برخاسته‌ از متن مردم هستند که از ظلم به ستوه آمده و گرد هم جمع شده‌اند تا از وطن و حقوق خود دفاع کنند.

این نیروها از آنجا که مردمی هستند، آگاه و بیدارند و دفاع‌شان از مردم و سرزمین خود در مقابل ظالمان و ستمگران دفاعی مشروع است و حتما مورد تایید و حمایت جمهوری اسلامی ایران هستند.

این مسئله را بارها به صراحت و به صورت رسمی اعلام کرده‌ایم و معتقدیم باطل جَوَلان دارد، اما پایداری ندارد، آنچه ماندگار خواهد بود، حق است و حق مردم فلسطین نیز ضایع شدنی نیست.

اما اگر مقصود آن است که گروه‌های مقاومت هر اقدامی که می‌کنند با دستور جمهوری اسلامی است، خیر، این‌گونه نیست و آنها در تشخیص، تصمیم و اقدام مستقل عمل می‌کنند. این رویه تا کنون این‌گونه بوده و بعد از این نیز این‌گونه خواهد بود.

-پاسخ پیام‌های آمریکایی‌ها که توسط گروه‌های مقاومت و به صورت علنی داده شده، اما عجیب آن است که آمریکایی‌ها به دیگران بگویند اقدامی نکنید و خودشان تمام تسلیحات و تجهیزات و امکانات مورد نیاز صهیونیست‌ها برای جنایتگری در غزه را آن‌هم در مقابل چشم مردم دنیا فراهم کنند.

جمهوری اسلامی در عین حال که برای گروه‌های مقاومت تصمیم نمی‌گیرد از آنها حمایت خواهد کرد و این حمایت کاملا عاقلانه، عادلانه و بر اساس اصول انسانی و اسلامی است.»

***

پرویز فتاح رئیس ستاد اجرایی فرمان امام شد
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حکمی مهندس سید پرویز فتاح را به ریاست ستاد اجرایی فرمان امام منصوب و از خدمات با ارزش محمد مخبر تشکر کردند.

در متن حکم رهبر انقلاب اسلامی خطاب به فتاح آمده است: «ستاد اجرایی فرمان امام در شمار نهادهای پربهره برای کشور و از یادگارهای با برکت امام راحل رضوان‌الله‌علیه است. در سال‌های اخیر با ابتکارها و تلاش‌های پرثمر جناب آقای دکتر مخبر این نهاد به جایگاه برجسته‌ ای در خدمت‌رسانی چندجانبه به کشور و رفع محرومیت و سازندگی و سلامت دست یافت.

اکنون با کناره‌گیری ایشان، ریاست ستاد اجرایی را به جنابعالی که دارای تجربیات با ارزشی در خدمت به محرومان در کمیته‌ی امداد و بنیاد مستضعفان می‌باشید، می‌سپارم. وظیفه‌ اصلی این ستاد، رفع محرومیت‌های اقشار ضعیف و توانمندسازی آنان و رسیدگی به مناطق محروم است. برنامه‌ریزی بر اساس خطوط اصلی مذکور در پیوست این حکم و پیگیری جدی کارها را از شما انتظار دارم.»

حسین دهقان رئیس بنیاد مستضعفان شد

در پی انتصاب پرویز فتاح به ریاست ستاد اجرایی فرمان امام، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حسین دهقان را به ریاست بنیاد مستضعفان منصوب کردند.

در حکم رهبر انقلاب اسلامی خطاب به دهقان آمده است: «با انتقال جناب آقای فتاح به ستاد اجرایی فرمان امام و با تقدیر و تشکّر از مدیریت مسئولانه و پرتلاش ایشان در جهت خدمت به محرومان، جنابعالی را که از سوابق برجسته‌ ای در مدیریت‌های کلان برخوردار می‌باشید، به ریاست بنیاد مستضعفان منصوب می‌کنم.

مهمترین توصیه‌ اینجانب توانمندسازی اقشار ضعیف، و به کار گرفتن این امانت ملی برای آبادانی و پیشرفت در مناطق محروم، و به کارگیری نیروهای جوان و متخصص انقلابی و جهادی با رعایت بندهای اقتصاد مقاومتی است.»

***

توضیح باهنر درباره علت ثبت نام در انتخابات مجلس

به گزارش ایرنا، محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در نشست ماهیانه این حزب با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان در اسفند ماه سال جاری اظهار داشت: رهبر انقلاب بر سلامت، رقابت و مشارکت در این دوره تاکید دارند مشارکت در این دوره برای ما بسیار مهم است و بالارفتن مشارکت مهمتر از نوع انتخاب است حتی می‌توان گفت مشارکت بالا از انتخاب اصلح هم مهمتر است و همه ما موظف هستیم که تلاش کنیم تا این افزایش مشارکت اتفاق بیفتد.

این فعال اصولگرا در مود نام نویسی خود برای حضور در انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: با محاسبات شخصی خودم، اصرار دوستان و افزایش مشارکت در این دوره حاضر شدم و اگر قرار باشد در حوزه انتخابیه تهران با نرخ مشارکت پایین اول شوم برایم مطلوب نیست اما مشارکت بالا را مهمتر از انتخاب خودم می‌دانم.

باهنر اضافه کرد: همه نهادها و جریانات سیاسی باید تلاش کنند تا مشارکت اوج بگیرد و از ۵۵ درصد عبور کند البته اگر مشارکت بالا رود و افراد اصلح هم انتخاب شوند این مطالبه بحق رهبری و مطلوب ماست.

***

توضیح ایروانی درباره رای مثبت ایران به قطعنامه مجمع عمومی

به گزارش مهر، نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد پیرامون رأی به قطعنامه پیشنهادی کشورهای عربی در مورد توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین، توضیح داد و گفت که قطعاً جمهوری اسلامی ایران با بخش‌هایی از این قطعنامه مشکل دارد و در تعارض با سیاست‌های اصولی و قطعی ایران در قبال فلسطین است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل ملل افزود: این قطعنامه توسط اتحادیه عرب به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه شده و متن آن حتی در سازمان همکاری اسلامی هم به بحث گذاشته نشده بود.

نمایندگی ایران در سازمان ملل توضیح داد: «قطعاً جمهوری اسلامی ایران با بخش‌هایی از این قطعنامه مشکل دارد و در تعارض با سیاست‌های اصولی و قطعی کشورمان در قبال فلسطین قرار دارد؛ اما در مقابل، رژیم صهیونیستی و حامیانش تلاش داشتند تا اولاً عملیات مقاومت در ۱۵ مهر به‌عنوان یک اقدام تروریستی تلقی شود، که با تلاش و انسجام قوی کشورهای اسلامی و همراهی تعدادی از کشورهای دیگر این توطئه خنثی شد، و ثانیاً تلاش داشتند تا با ایجاد تفرقه در میان کشورها، این قطعنامه با ضعیف‌ترین رأی به تصویب برسد.»

ایروانی نمایندگی ایران در سازمان ملل اضافه کرد: همچنین، شایان ذکر است به دلیل وجود برخی تعارضات، جمهوری اسلامی ایران حاضر نشد هم‌بانی قطعنامه مورد نظر شود.

این نمایندگی گفت: لذا هر رأی ایران غیر از مثبت به این قطعنامه، بازی در زمین رژیم صهیونیستی و حامیانش بود.

گفتنی است در قطعنامه فوق‌الذکر بر راه‌حل دو دولتی تاکید شده بود.

 

***

پیش‌بینی کواکبیان از حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس

مصطفی کواکبیان، فعال سیاسی اصلاح طلب و دبیرکل حزب مردم‌سالاری گفتگویی با باشگاه خبرنگاران جوان داشته که بخش‌هایی از آن را می‌خوانید:

«-در اواخر مجلس دهم گفتم آقای شورای نگهبان در سراسر کشور و غیر از تهران فقط ۳۰ نفر داریم که می‌توانیم در لیست انتخاباتی بگذاریم؛ اگر تهران را هم حساب می‌کردیم می‌توانستیم بگوییم ۵۰- ۶۰ نفر؛ با این وضعیت باید برویم از اصولگرا‌ها کاندیدا قرض بگیریم که بیایید داخل لیست قرار بگیرید! اگر قرار باشد همان رویه برای مجلس دوازدهم هم باشد همان وضعیت هم پیش می‌آید و دست ما کوتاه است و خرما در نخیل است و کاری نمی‌توانیم انجام دهیم، ولی اگر شورای نگهبان سخت‌گیری در شهرستان‌ها و استان‌ها نداشته باشد امید است بتوانیم لیستی را تنظیم کنیم.

۳۰ نفر از اعضای حزب در کل کشور ثبت نامی داریم و بستگی دارد چقدر مورد تایید واقع شوند. ۳۵ نفر هم از نمایندگان اصلاح طلب مجلس دهم در کل کشور پیش ثبت نام کردند. از ثبت نام دائمی خبر ندارم و سایر اصلاح طلب‌های شناخته شده غیر مجلس دهمی و غیر از اعضای حزب هم شاید ۲۰-۳۰ نفر آمار داریم ثبت نام کرده اند.

 میخواهم بگویم اگر شورای نگهبان خوب عمل کند و برای افزایش مشارکت حداکثری تلاش کند شاید یک لیست ۱۰۰ نفره در کل کشور از اعضای حزب، نمایندگان اصلاح طلب مجلس دهم و فعالان سیاسی اصلاح طلب شناخته شده داشته باشیم، ولی فعلا زود است که بگوییم؛ نه بررسی صلاحیت‌ها صورت گرفته و نه ما بررسی از افراد داریم و ببینم چقدر رای‌آوری دارند؛ اگر شرایط فراهم شود لیست انتخاباتی می‌دهیم...

-تقریبا اکثریت قاطع اصلاح طلبان اعلام کردند که قرار نیست لیستی ارائه شود. البته هیچیک از اصلاح طلبان از تحریم انتخابات سخنی به میان نیاورده است، ولی معتقدند که نباید لیست ارائه شود، زیرا ابتدا باید زیر ساخت‌های لازم فراهم شود تا میزان رضایت مردم افزایش یابد و سپس لیست ارائه کنیم.

با این حال تعدادی از افراد جریان اصلاحات هم هستند که معتقدند باید در انتخابات شرکت کرد که یکی از این احزاب همین حزب ما یعنی مردم سالاری است. اما ما برای حضور در انتخابات چند «اگر» داریم که اگر محقق شود وارد میشویم. برخی دیگر، اما اصلا «اگر» در کارشان نیست و از همان ابتدا میگویند که به وضعیت خوشبین نبوده و در انتخابات شرکت نخواهند کرد.

خانه کارگر، ندای ایرانیان، کارگزاران، اعتماد ملی هم جز احزابی هستند که این اگر‌ها را دارند. در مجموع در جبهه اصلاحات غالبا بنای مشارکت فعال در انتخابات ندارند.»

***

تحلیل فواد ایزدی از عقب‌نشینی اروپا از تهدید مکانیسم ماشه

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایرنا در خصوص چرایی عقب نشینی اروپا از موضع خودش در قبال استفاده از مکانیسم ماشه پس از ۱۸ اکتبر و برداشته شدن محدودیت تحریمی برنامه موشکی ایران، اظهارداشت: اروپایی‌ها تحلیل درستی را مد نظر قرار دادند و آن اینکه اگر از مکانیسم ماشه استفاده کنند ایران واکنشی نشان می‌دهد که هزینه آن برای اروپایی‌ها بیشتر از منفعت استفاده از مکانیسم ماشه خواهد بود.

وی با بیان این مطلب که اروپایی‌ها حرف زور را متوجه می‌شوند؛ گفت: این یک تجربه‌ای برای جمهوری اسلامی است که اگر ما رفتار قاطعی داشته باشیم طرف مقابل حساب کار خودش را می‌کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: اروپایی‌هایی که در ظاهر عملکرد ترامپ را نقد می‌کردند خودشان عملاً ادامه دهنده مسیر ترامپ و البته سیاست‌های تحریمی بایدن علیه ایران هستند.

ایزدی بیان کرد: در خصوص رفتار و عملکرد اروپایی‌ها می‌توان اینطور گفت که حداقل در قبال ایران آنها فرمانبردار سیاست آمریکا نسبت به ایران هستند.

وی افزود: قبل از برداشته شدن تحریم موشکی از تاریخ ۱۸ اکتبر هم ایران اقداماتی را که می‌توانست در این حوزه انجام می‌داد و اتفاق جدیدی نیفتاده است. کشورهایی که الان مانع ایجاد می‌کنند آن موقع هم مانع ایجاد می‌کردند و کشورهایی که خواهان همکاری با ایران بودند، هم آن زمان و هم الان همکاری با ایران را دارند، بنابراین تفاوت چندانی ایجاد نکرده است.

ایزدی در پایان خاطرنشان کرد: تحریم برنامه موشکی ایران از ابتدا حالت نمادین داشت و در کل می‌توان گفت برداشته شدن این تحریم نمادین هم می‌تواند برای ما مثبت باشد.

***

تعریف و تمجید رسانه اصلاح‌طلب از یک برنامه صداوسیما

فرارو نوشت: «به افق فلسطین»‌ هنوز برنامه‌ای جوان و نوپا روی آنتن تلویزیون محسوب می‌شود و هر بار که بریده‌ای از آن در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده پیده می‌کند و به‌عنوان «صدای مخالف»‌ مورد توجه قرار می‌گیرد، همزمان این نگرانی شکل می‌گیرد که آستانه تحمل مدیران صداوسیما تا کجاست و آیا قرار است شاهد تکرار تجربه‌هایی مانند پایین کشیدن و بی‌خاصیت شدن برنامه‌هایی شبیه «شیوه» باشیم؟

یکی از جدی‌ترین انتقادات به عملکرد صداوسیما در تمام سال‌های گذشته، نگاه انحصاری و فقدان شکل‌گیری «گفت‌وگو» برای تقابل دیدگاه‌های مختلف بوده است. رویکردی که اتفاقا در دوره جدید مدیریت و با سکان‌داری وحید جلیلی جدی‌تر هم شده است و جالب اینکه او ابایی هم از تئوریزه کردن این دیدگاه ندارد.

در چنین فضایی است که تجربه‌هایی مانند «به افق فلسطین» با رویکرد انعکاس دیدگاه‌های مختلف درباره موضوع حساسی مانند نسبت ایران با مقوله فلسطین، تبدیل به یک اتفاق ویژه می‌شود.

این برنامه از همان ابتدا با این شعار کار خود را آغاز کرد که قصد دارد «ناگفته‌ها» را مطرح کند و در همین راستا، هم در ساختار و هم در محتوا، تا به اینجا برنامه‌ای کلیشه‌گریز بوده است...

اما اصلی‌ترین ویژگی «به افق فلسطین» که از همان قسمت نخست این برنامه را در کنداکتور شبکه افق بالا کشید، دعوت از مهمانان ویژه مانند محمد قوچانی بود...

«به افق فلسطین» در قسمت‌های بعدی هم میزبان چهره‌های جنجالی دیگری چون علی لاریجانی، محمدعلی ابطحی، سعید لیلاز، مجید انصاری و... بود تا مشخص شود رویکرد این برنامه برای انعکاس دیدگاه‌های مختلف در حوزه فلسطین و عبور از یکسویه نگری، اتفاقی نبوده و قرار بر استمرار آن دارد. دعوت از محمدجواد آذری جهرمی در برنامه شب گذشته را هم می‌توان دنباله‌ای بر همین رویکرد دانست.»


 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۷۷۳۰۷۲۱:۵۲:۲۵ ۱۴۰۲/۸/۷
بیان دیدگاه های مختلف خوبه
ناشناس۳۲۷۷۴۱۷۰۰:۳۱:۲۸ ۱۴۰۲/۸/۸
آقای باهنر ملت ایران نه به نمایندگان گذشته و نه به معرفی شدگان از سوی آنها و نه به نمایندگان مجلس فعلی که فساد رانت خودرویی داشته اند دیگر رای نخواهند داد.
ناشناس۳۲۷۸۳۵۰۱۹:۴۲:۳۹ ۱۴۰۲/۸/۸
کمیته های مجازات مردمی در گام دوم انقلاب باید فعال شود
ناشناس۳۲۷۷۵۸۲۰۷:۴۷:۱۸ ۱۴۰۲/۸/۸
واقعا آذری جهرمی، چرا؟؟؟
ناشناس۳۲۷۷۸۶۱۱۱:۲۹:۵۷ ۱۴۰۲/۸/۸
توضیح ایروانی درباره رای مثبت ایران به قطعنامه مجمع عمومی... مشکل همین است چند تا کشور مسلمان داریم اما هیچ کدام روی یک سیاست متمرکز نیستند از نظر بین المللی هم دو کشور اسرائیل و فلسطین مورد قبول سازمان ملل است چرا روی این گزینه همه کشورهای مسلمان از جمله ایران متمرکز نمی شوند. با وجود حمایت تمام قد غرب از اسرائیل و لابی قوی آنها در کنگره امریکا اسرائیل هرگز سرزمین های اشغال کرده را باز پس نخواهد داد. مگر ما می توانیم بخش هایی که روسیه از ما جدا کرده بود در قرارداد ترکمنچای پس بگیریم؟!
ناشناس۳۲۷۸۰۴۵۱۴:۱۲:۱۶ ۱۴۰۲/۸/۸
حالا اگر زمان ظریف رای داده بودند میگفتند ظریف اصلا قطعنامه را نخونده.
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  15. آشی که نباید خیلی شور شود!

  16. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  17. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  18. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  19. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  20. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  21. سخت است آقای پزشکیان ...

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  5. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  6. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  7. آشی که نباید خیلی شور شود!

  8. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  9. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  10. سخت است آقای پزشکیان ...

  11. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  12. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

  13. یک شاخص برای انتخاب اعضای کابینه جدید

  14. دو برابر نیاز کشور اینترنت تامین کردیم

  15. پورمحمدی محتمل‌ترین گزینه برای وزارت کشور دولت پزشکیان

  16. رهبر انقلاب: موفقیت رئیس جمهور و دولت جدید، موفقیت همه ما است

  17. تمجید ضرغامی از عملکرد مخبر/ انتقاد شریعتمداری از شورای راهبری پزشکیان

  18. چینش کابینه؛ سهل اما ممتنع !

  19. نظر حدادعادل درباره تعامل اصولگرایان با پزشکیان/ توضیحات قوه قضائیه درباره محکومیت وزیر سابق کشاورزی

  20. مخبر: پس از جلسه با رهبری، دید دیگری پیدا کردم و مدیر دیگری شدم

  21. پزشکیان: حساب مردم شریفی که به هر دلیلی ناراضی هستند، از دشمنان و بددلان جداست

  22. نظرات برگزیده مخاطبان الف: توهین از جانب هر گروه سیاسی محکوم است/ ظریف قانون اقدام راهبردی را قانون کشور می‌داند/ باید به پزشکیان فرصت داد

  23. تکذیب تماس شمخانی با فرمانده سابق سپاه  

  24. کواکبیان؛ روحانیِ حامی سعید جلیلی را به مناظره طلبید /در هر زمان و هر مکان!

  25. صدور کیفرخواست برای علی اکبر رائفی‌پور/ تحقیقات در مورد موسسه «مصاف» ادامه دارد

آخرین عناوین