فروپاشی اقتصادی؛ پس‌لرزه‌ طوفان الاقصی برای رژیم صهیونیستی

  4020723003

عملیات «طوفان الاقصی» که از صبح شنبه گذشته (۱۵ مهر) توسط مقاومت فلسطین علیه رژیم اشغالگر آغاز و امروز وارد هشتمین روز خود شده است، تأثیرات مستقیمی بر اقتصاد این رژیم داشته و چالش‌هایی را در این زمینه ایجاد کرده است.

فروپاشی اقتصادی؛ پس‌لرزه‌ طوفان الاقصی برای رژیم صهیونیستی

به گزارش ایسنا، رسانه‌های عبری در این باره اذعان کرده‌اند که رویارویی‌های جاری در نوار غزه چالش‌های متعددی را برای اقتصاد رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است.

بانک «پوعلیم»، بزرگترین بانک رژیم صهیونیستی بر پایه میزان دارایی‌ها، پیش بینی کرده است که جنگ با حماس دست‌کم ۲۷ میلیارد شِکِل (۶.۸ میلیارد دلار) برای اقتصاد این رژیم هزینه خواهد داشت.

پیش‌بینی‌های بانک پوعلیم بر اساس داده‌های موسسه مطالعات امنیت داخلی (INSS) دانشگاه تل‌آویو است. این داده‌ها حاکی از آن است که خسارات رژیم اشغالگر در جنگ دوم لبنان در سال ۲۰۰۶ که ۳۴ روز به طول انجامید، حدود ۹.۴ میلیارد شِکل (۲.۴ میلیارد دلار) یا معادل ۱.۳ درصد از میزان تولید ناخالص داخلی این رژیم در آن زمان بوده است.

بانک پوعلیم همچنین خسارت وارد شده به اقتصاد رژیم صهیونیستی در «نبرد الفرقان» میان جنبش حماس و ارتش رژیم اشغالگر در طول دوره دسامبر ۲۰۰۸ تا ژانویه ۲۰۰۹ را حدود ۳.۳ میلیارد شکل (۸۳۵ میلیون دلار) برآورد کرده است.

ضرب سخت دیگر به اقتصاد رژیم صهیونیستی پس از اعتراضات

جنگ‌های گذشته بخشی از تاسیسات اقتصادی رژیم صهیونیستی را به دلیل حملات موشکی و راکتی مداوم فلج کرد، اما این جنگ‌ها چندان به تعطیلی کامل اقتصادی آن منجر نشد اما اکنون، رسانه‌ها گزارش کرده‌اند که عملیات طوفان الاقصی به ارتش رژیم صهیونیستی و ادامه نبردهای پس از آن، آسیب‌های شدیدی به اقتصاد این رژیم وارد کرده است؛ اقتصادی که پیش از آغاز نبرد طوفان الاقصی در نتیجه لایحه جنجالی «اصلاحات قضایی» دچار بحران شده بود و سرمایه گذاران نیز اقدام به خارج کردن سرمایه خود از سرزمین‌های اشغالی کرده بودند.

روزنامه آنلاین «ایندیپندنت عربی» در این باره گزارش داده است که حماس در چارچوب عملیات طوفان الاقصی به منطقه‌ای که مرکز مهم‌ترین کارخانه‌ها و شرکت‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود، حمله کرد؛ منطقه‌ای که پیش‌بینی نمی‌شد با چنین حمله‌ای مواجه شود. علاوه بر این خطر تشدید اوضاع امنیتی و متشنج شدن آن در شمال فلسطین اشغالی و مرز لبنان جدی‌تر از قبل شده و این وضعیت خروج تعدادی از شرکت‌ها، پیمانکاران و کارگران برای تضمین کار در یک منطقه باثبات را به همراه داشته است.

شاخص‌ها در برهه فعلی حاکی از سقوط ارزش شِکل رژیم صهیونیستی در برابر ارزهای خارجی به‌ویژه دلار است و این سقوط به شکلی بوده است که تاکنون بی‌سابقه بوده و به این حد نرسیده بود؛ طوری که با وجود مداخله بانک مرکزی رژیم اشغالگر با تزریق ۳۰ میلیارد دلار برای حمایت از بازار مبادلات، اما نرخ ارز از ۳.۹۵ شِکِل در برابر دلار فراتر رفت. این آمار نشان می‌دهد که اقدام بانک مرکزی تل‌آویو بی‌ثمر بوده و یک تصویر اولیه از میزان فروپاشی اقتصادی رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد.

کاهش ارزش شِکِل در برابر دلار

روزنامه اقتصادی «گلوبز» رژیم صهیونیستی در گزارشی در این باره به نقل از «یوسی فریمن» مدیرعامل گروه «پریکو» نوشت: با بدتر شدن وضعیت امنیتی کاهش ارزش شِکل در مقابل دلار و یورو بیشتر خواهد شد. برای مواجهه با چنین وضعیتی، بانک اسرائیل باید دست‌کم تا زمانی که نرخ ارز شکل در برابر دلار تثبیت شود، پول بیشتری را به بازارهای محلی تزریق کند.

وی گفت: با توجه به شرایطی که اسرائیل شاهد آن است، پیش‌بینی می‌شود که شاهد سقوط شدید و سریع نرخ شکل در مقابل دلار باشیم.

حملات به زیرساخت‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی

«وائل کریم»، پژوهشکر و کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایندیپندنت عربی گفت که کاهش قابل توجه ارزش شکل در برابر ارزهای خارجی نشانه آشکاری از بحران بزرگ اعتماد در سرزمین‌های اشغالی است، چراکه بورس از روز نخست عملیات طوفان الاقصی با ریزش شدید شاخص کل مواجه بوده است و در نتیجه کاهش سرمایه‌گذاری‌های خارجی و وضعیت وحشت، هراس و سردرگمی سرمایه‌گذاران داخلی، این نرخ‌ کاهش همچنان ادامه دارد.

گلوبز گزارش داد که جبهه داخلی رژیم صهیونیستی، جنوب فلسطین اشغالی را منطقه جنگی اعلام کرده و کارخانه‌های این منطقه به دلایل متعددی از جمله ترس از جنگ و اصابت موشک‌های مقاومت به آن‌ها تعطیل شده و از کمبود شدید نیروی انسانی رنج می‌برند. علاوه بر این بیشتر کارگران به عنوان سرباز ذخیره به جنگ رفته‌اند. مناطق شمالی سرزمین‌های اشغالی (مرز لبنان) نیز به مؤسسات آموزشی و فرهنگی دستور داده شده است که سر کار نروند.

طبق این گزارش، کارخانه‌های مناطق مذکور با کمبود کارگر و مواد اولیه مواجه هستند، کارخانه‌هایی که همچنان طبق روال عادی کار می‌کنند با کمبود قابل توجه نیروی انسانی مواجه هستند؛ چراکه نیروی کار آن‌ها به عنوان نیروی ذخیره به ارتش ملحق شده‌اند و این درحالی است که این کارخانه‌ها برای جبران این کمبود ناشی از تعطیلی کارخانه‌های جنوب فلسطین اشغالی، باید چندین برابر تولیدشان در روزهای عادی تولید کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. من عجله ندارم!

  4. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  5. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  6. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  8. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  9. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  10. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  11. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  12. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  13. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  14. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  15. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  16. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  17. دور باطلی که تمامی ندارد!

  18. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  19. تضادی عجیب و پر ابهام!

  20. برای این عکس شما تیتر بزنید

  21. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  22. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  23. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  24. دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

  25. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

آخرین عناوین