منبع نزدیک به دولت عربستان: ریاض مذاکرات عادی‌سازی با اسرائیل را تعلیق کرد

  4020722062

یک منبع نزدیک به دولت عربستان اعلام کرد که بعد از آغاز جنگ میان مقاومت فلسطین و رژیم اسرائیل، ریاض مذاکرات مربوط به عادی‌سازی روابط با این رژیم را به حالت تعلیق درآورده است.

ریاض مذاکرات عادی‌سازی با اسرائیل را تعلیق کرد

به گزارش تسنیم، یک منبع نزدیک به دولت عربستان اعلام کرد که این کشور تصمیم گرفته مذاکرات درباره عادی‌سازی احتمالی روابط با اسرائیل را به حالت تعلیق درآورد.

این منبع در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت که عربستان تصمیم برای تعلیق مذاکرات عادی‌سازی با اسرائیل را به دنبال تحولات فلسطین و جنگ کنونی میان حماس و اسرائیل در نوار غزه گرفته و این تصمیم خود را به مقامات آمریکایی که از مذاکرات مذکور حمایت می‌کنند ابلاغ کرده است.

این درحالی است که خبرگزاری رویترز نیز شب گذشته گزارش داد که عربستان سعودی بعد از عملیات طوفان الاقصی و تجاوز اسرائیل به غزه، برنامه‌ها و مذاکرات مورد حمایت آمریکا برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل را متوقف کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از 2 منبع آگاه اعلام کرد که توقف مذاکرات عادی‌سازی عربستان با اسرائیل بیانگر بازنگری ریاض در اولویت‌های سیاست خارجی خود بعد از تشدید جنگ میان اسرائیل و حماس است.

یکی از این دو منبع تاکید کرد که مذاکرات عادی‌سازی ریاض و تل‌آویو درحال حاضر نمی‌تواند ادامه یابد و در صورتی که بعد از مدتی این مذاکرات بخواهد از سر گرفته شود، مسئله شرط عربستان برای امتیازدهی به فلسطینیان در اولویت خواهد بود و تصمیم ریاض برای تعلیق مذاکرات در شرایط کنونی نشان می‌دهد که سعودی‌ها از شرط خود درباره حل مسئله فلسطین عقب‌نشینی نکرده‌اند.

«دنیس روس» که زمانی به عنوان مدیر برنامه‌ سیاست‌های آمریکا فعالیت می‌کرد و مشاور فعلی موسسه واشنگتن است در این زمینه اظهار داشت، عملیات طوفان الاقصی در حال حاضر توافق احتمالی عادی‌سازی میان عربستان و اسرائیل را غیرممکن خواهد کرد.

آغاز عملیات بزرگ «طوفان الاقصی» در شرایطی که عربستان و رژیم صهیونیستی از هر زمانی به امضای توافق عادی‌سازی روابط نزدیک‌تر بودند، مانند آب‌یخی روی همه تلاش‌های آمریکا در این زمینه دست‌کم در برهه زمانی کنونی بود و ناظران معتقدند که این عملیات مذاکرات سازش ریاض و تل‌آویو را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این همان چیزی است که روزنامه نیویورک تایمز در مقاله‌ای به‌قلم «ادوار وونج» و «یویان نریم» به آن اشاره و اعلام کرد که درگیری کنونی میان اسرائیل و فلسطینی‌ها تهدیدی برای آغاز یک جنگ منطقه‌ای است و تلاش‌های «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا و دستیاران ارشد وی را برای عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل که از چند ماه قبل آغاز شده است، در معرض خطر قرار می‌دهد.

وزارت خارجه عربستان سعودی روز شنبه بعد از عملیات طوفان الاقصی با صدور بیانیه‌ای با اشاره به درد و رنج و مصائب فلسطینی‌ها اعلام کرد که عربستان بارها نسبت به خطرات انفجار اوضاع در نتیجه تداوم اشغالگری اسرائیل و محرومیت فلسطینی‌ها از حقوق مشروع خود و تکرار اقدامات تحریک‌آمیز سیستماتیک علیه مقدسات مردم فلسطین هشدار داده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین