وال‌استریت ژورنال: نگرانی غرب از انشقاق آمریکایی‌ها در زمینه اوکراین

  4020714073

واشنگتن که پرچم‌دار ائتلاف ضد روسی است و در راستای حمایت از اوکراین از اقدامی فروگذار نکرده، این روزها دچار اختلافات سیاسی داخلی شده و اروپایی‌ها را در زمینه تعهدات آمریکا نسبت به کی یف نگران کرده است.

راهبرد معاصر نوشت: نشریه وال‌استریت ژورنال طی گزارشی عنوان کرده است؛  متحدان اروپایی اوکراین این روزها نگران کاهش حمایت آمریکا از این کشور با توجه به اختلافات سیاسی موجود میان دو حزب دموکرات و جمهوری خواه هستند. سارا واگنکنشت، سیاستمدار آلمانی و نماینده بوندستاگ(مجلس آلمان) برای دومین بار در هفته‌های اخیر از اتحادیه اروپا خواست با توجه به تحولات اخیر در آمریکا درباره اوکراین و احتمال کاهش کمک‌های واشنگتن به کی‌یف، به جای ادامه دادن به ارسال تسلیحات برای کی‌یف به دنبال برقراری آتش بس در اوکراین باشد.

تنش‌های سیاسی در آمریکا و لفاظی‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور بر تحولات میدانی اوکراین سایه افکنده است؛ به ویژه اینکه حملات کی‌یف علیه نیروهای روسی به تجهیزات، آموزش و اطلاعات آمریکا بستگی دارد. در این راستا برای نخستین بار در تاریخ، مجلس نمایندگان آمریکا رئیس خود را برکنار کرد و کوین مک کارتی پس از رأی‌گیری استیضاح مجلس نمایندگان آمریکا، از سمت خود برکنار شد.

مت گیتز، نماینده جمهوری خواه کنگره دادخواستی را برای برکناری هم حزبی خود ارائه کرده بود. وی مک کارتی را متهم کرد با دموکرات‌ها برای تصویب لایحه بودجه 45 روزه دولت که شامل کمک به اوکراین نمی‌شود، به توافق دست یافته است. تصویب این پروژه به ایالات متحده کمک کرد از تعطیلی خود جلوگیری کند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پرچمدار ائتلاف جهانی حمایت از اوکراین و اعمال تحریم‌ها علیه روسیه است. با وجود این، تعداد زیادی از سیاستمداران آمریکایی که بیشترشان جمهوری خواه و حامی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا هستند، از حمایت ایالات متحده از اوکراین انتقاد می‌کنند.

پیش تر مک کارتی گفته بود، برای ایالات متحده حل بحران مهاجرت، مهم‌تر از اوکراین است. در این راستا موضوع کمک به کی یف یکشنبه گذشته به محور اصلی مناقشه‌های مجلس نمایندگان بر سر جلوگیری از تعطیلی دولت تبدیل شد.

این مناقشه‌ها و احتمال عقب‌نشینی واشنگتن از نقش خود به عنوان پرچمدار کمپین ائتلاف ضد روسی نگرانی‌هایی را میان متحدان آمریکا ایجاد می‌کند؛ کشورهایی که بسیاری از آنها کمک به اوکراین را برای «دفاع از خود»، با هدف حفظ امنیت جهانی حیاتی می‌پندارند.

ناتالیا گالیبارنکو، سفیر اوکراین در ناتو در این باره گفت، کی‌یف تحولات واشنگتن را زیرنظر دارد و تاکنون هیچ تغییری در روند کمک‌ها مشاهده نکرده است.

آخرین رأی گیری در مجلس نمایندگان آمریکا درباره بودجه کمک به اوکراین نشان دهنده حمایت گسترده دو حزب اصلی این کشور است؛ چه اینکه 311 قانونگذار در مجلس 433 عضوی ایالات متحده این هفته طرحی مبنی بر اختصاص 300 میلیون دلار کمک امنیتی تصویب کردند. با وجود این، تعداد جمهوری خواهان مخالف در حال افزایش است.

به تازگی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دیپلمات‌هایی از چندین کشور که به نقش محوری ایالات متحده در ائتلاف ضد روسی چشم دوخته‌اند، گفتند نگران هستند فشارهای داخلی بایدن را وادار کند از نقش حمایتی خود در جنگ اوکراین دست بکشد. برخی از آنها عنوان کردند، رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی نیم ساعته خود در سازمان ملل متحد تنها در پایان سخنانش به موضوع اوکراین پرداخت.

نگرانی متحدان ایالات متحده فراتر از تمایل کی یف برای پیروزی است. نگرانی عمیق تر آنها این است، اگر ایالات متحده در اقدامات خود موفق ظاهر نشود (با اعمال فشار سیاسی و نظامی قابل توجه برای حمایت از اوکراین)، به اعتبار و قدرت متقاعدسازی آن ها آسیب جدی وارد می‌شود و این روند پیامدهای جهانی خواهد داشت.

در سال‌های اخیر اعتماد اروپایی ها به پایبندی ایالات متحده به تعهدات خود نسبت به متحدانش و معاهدات بین‌المللی به دلیل خروج شکست گونه این کشور از افغانستان، تهدید به خروج از ناتو و چندین تحول مخرب دیگر در حوزه سیاست خارجی ایالات متحده متزلزل شده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  8. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  10. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  11. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  12. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  13. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  14. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  15. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  16. درباره توبه تتلو

  17. برای این عکس شما تیتر بزنید

  18. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  19. تضادی عجیب و پر ابهام!

  20. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  21. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  22. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  23. دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

  24. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  25. امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود

آخرین عناوین