سوال هایی که دانشگاهیان و حوزویان باید از خود بپرسند

آیت الله علی نصیری استاد حوزه و دانشگاه، گروه فرهنگی الف،   4020703074 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
سوال هایی که دانشگاهیان و حوزویان باید از خود بپرسند

فعالیت آموزشی حوزه های علمیه و دانشگاه ها آغاز شده است. از خداوند می طلبیم که این آغاز را برای این دو نهاد مبارک و تاثیرگذار مبارک گرداند. 

آن چه در این بین باید مورد توجه قرار گیرد، سه نکته است: 
1. دولت مردان و تمام کسانی که در حوزه و دانشگاه مسؤلیتی بر عهده دارند، باید بدانند که میزان دغدغه، تلاش، برنامه ریزی و مدیریت خوب آنان در مهم ترین بخش سرمایه انسانی کشور چه تاثیر مستقیمی می گذارد. از یاد نبریم که به رغم گام های مبارکی که پس از انقلاب برداشته شده و افق پیشرفت بر روی ما گشاده شده، ما سال ها از کاروان پرشتاب علم و دانش عقبیم. 

گذشته از علوم فنی و تجربی، ضعف ما در حوزه علوم انسانی که روزی خاستگاه اصلی آن جهان اسلام بود، بیش از پیش خودنمایی کرده است. 

2. بدون تردید از عوامل موثر در پیشرفت علمی و رشد محیط های علمی کادر علمی آنها یعنی اساتید است. باری، این استاد است که با تلاش، همت و مسئولیت شناسی روح تحقیق و تفکر را در مخاطبان خود می دمد و عشق و شیدایی را به دانشجویان خود هدیه می دهد. 

باید اساتید از خود بپرسند آیا کوشش متداول و متعارف آنان و روش هایی که تا کنون بکار بسته اند، در ایجاد روح علمی و نهضت فکری و توانمد سازی مخاطبان در تولید دانش موثر بوده است. اگر آنان در روند کار خود تردید دارند، باید در کار خود تجدید نظر کنند. 

از جمله اموری که باید در محیط های علمی مورد توجه قرار گیرد، اخلاق است. به رغم جایگاه بلند اخلاق که باید آن را در کنار توحید، مهم ترین پیام رسالت دانست، غفلت از آن در حوزه و دانشگاه مشهود است. 

ضعف اخلاق به مرگ اخلاق می انجامد و مرگ اخلاق یعنی مرگ همه خوبی ها و پاکی ها. 
مرگ اخلاق آن هم برای محیط های علمی به معنای دادن شمشیر به دست زنگی مست است. 
چه نیک گفته اند: چو دزد با چراغ آید گزیده تر برد کالا!
و چه زیبا فرموده اند: «اذا فسد العالِم فسد العالَم»  
راستی باید حوزه های علمیه از خود بپرسند که چرا امثال علامه حلی ها و شیخ انصاری ها کمتر متولد می شوند و دانشگاه ها باید از خود جویا شوند که چرا امثال چمران ها و حسابی ها کمتر تحویل جامعه می دهند؟!

3. از مدیریت نهاد حوزه و دانشگاه که بگذریم، نمی توان از مسؤولیتی که بردوش دانشجویان و طلاب عزیز است، غافل ماند. آنان نه سرمایه های فردا بلکه سرمایه های امروز ما به شمار می روند که همت عالی و دور اندیشی آنان جهانی را نورانی می سازد. 

باید دانشجویان و طلاب از خود بپرسند که با این عمر کوتاه و دوخته شدن چشم جهانیان به رهاورد علمی و معنوی آنان، آیا مجالی برای درس خواندن به امید مدرک و کار و زندگی بی درد و سر باقی می ماند؟! 

آیا آنان از یاد برده اند که تا دیروز در کتاب های خود این پیام بلند را نیوشیده اند: «دیگران کِشتند و ما خوردیم، ما بکاریم تا دیگران بخورند.»؟!

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۳۵۴۲۷۱۸:۲۹:۴۲ ۱۴۰۲/۷/۳
دانشگاه و وقت و زمان تحصیل با این همه هزینه گزاف باید صرف علم اندوزی و تحقیقات شود دانشگاهیان باید تمام امور دیگر را در زمان هایی به آن بپردازند که زمان تحصیل در دانشگاه نیست والسلام
ناشناس۳۲۳۵۴۲۹۱۸:۳۰:۵۸ ۱۴۰۲/۷/۳
دانشگاهیان مدعی اعلام کنند در این چند سال چه گلی به سر ملت زده اند
ناشناس۳۲۳۵۹۰۴۰۶:۲۸:۰۰ ۱۴۰۲/۷/۴
دانشگاه هنوز هم نخبگان زیادی تولید میکنند ولی متاسفانه بخاطر بی درایتی مسؤولین ما همه از کشورهای دیگر سر در میارن و مهاجرت میکنند وبا وجود این مهاجرت هنوز دانشمندانی مثل علی محمدی در ایران ماندند و هنوز هم هستند.
ناشناس۳۲۳۶۱۳۱۱۰:۲۰:۴۲ ۱۴۰۲/۷/۴
از همون موبایل تودستت تا گاز و نفت و قابلمه غذات و واکسن بچه ات و علوم روانشناسی و سیستم تعلیم و مدرسه و سیستم دادگستری و ..... حاصل کار دانشگاهیان است.
ناشناس۳۲۳۶۷۸۵۲۱:۰۰:۰۱ ۱۴۰۲/۷/۴
ایرانی یا خارجی
استاد امار۳۲۳۵۴۳۶۱۸:۴۲:۱۴ ۱۴۰۲/۷/۳
چر نظرات اساتید و دانشجویان را در مورد خواست انان به صورت اماری منتشر نمی کنید تا بدانید از دانشگاه جه انتظاری دارند.
حسین۳۲۳۵۴۴۳۱۸:۵۲:۳۵ ۱۴۰۲/۷/۳
دانشگاه امثال مریم میرزاخانی را تربیت کرده که اولین زن درجهان است که جایزه فیلدز که معادل نوبل هست دریافت کرد
ناشناس۳۲۳۵۹۴۴۰۷:۳۵:۰۲ ۱۴۰۲/۷/۴
دانشگاه چطور تربیت کرده که بجای خدمت به کشورش به بیگانه خدمت می‌کنه
علي هاشمي۳۲۳۵۴۸۳۱۹:۲۴:۴۰ ۱۴۰۲/۷/۳
با عرض ادب خدمت ياران الف . هنگامیکه بنیادهای تولید علم و اخلاق نتوانند مستقل از کانون‌های قدرت و ثروت عمل کنند ، نتیجه اش فرار فارغ التحصیلان دانشگاه ها به خارج و به حاشیه رفتن علما مستقل می‌شود. معیشت صدای بیشتر متدینین حوزوی را بلند کرده اما اقتصاد تجویزی و دستوری راه خودش را می‌رود. نتیجه این هست که می‌بینیم.
ناشناس۳۲۳۵۵۳۶۲۰:۱۳:۴۷ ۱۴۰۲/۷/۳
آیا دروس حوزوی و برمبنای آموزه های حوزه ، علمی بنام روانشناسی یا جامعه شناسی ، مبتنی بر تعریف علمی ناشی از تجربه، محلی از اعراب دارد؟ و یا احکام اخلاقی را به عنوان روانشناسی میداند؟
ناشناس۳۲۳۵۵۴۰۲۰:۱۹:۰۷ ۱۴۰۲/۷/۳
دانشگاه ها خیلی بالاتر و بهتر از مرحوم دکتر چمران را تحویل جامعه می‌دهند ولی زمینه رشد و خدمت آنها در شرایط کنونی ایران باید بیشتر فراهم باشد
ناشناس۳۲۳۵۶۰۳۲۱:۴۴:۲۵ ۱۴۰۲/۷/۳
دانش فعلی که در دانشگاه ها تدریس می شود بعضا در مسیر دنیا پرستی و دور شدن از خدا هست
اصغر آقا !۳۲۳۵۶۹۲۲۲:۴۲:۴۷ ۱۴۰۲/۷/۳
« ً راستي بايد حوزه هاي علميه از خود بپرسند كه چرا امثال حلي ها و شيخ انصاري ها كمتر متولد مي شوند و دانشگاه ها نيز از خود جويا شوند كه چرا امثال چمران ها و حسابي ها كمتر تحويل جامعه مي دهند » از متن مقاله ! ---------------- اين حقير فقير كه بضاعت علمي قابل توجهي ندارد و سطح سوادم در دهه سوم قرن بيست و يكم كه عصر « انفجار اطلاعات و علم و دانش » هم مي توانيم بناميم ، در حد كلاس اكابر است ، معروض مي دارد اين كه دانشگاه ها امثال چمران ها و دكتر حسابي ها به گفته نويسنده مقاله بالا كمتر تحويل جامعه مي دهند ، علتش كاملاً معلوم است و آنجا كه عيان است چه حاجت به بيان است ! ... و در مورد حوزه ها كه امثال علامه حلي ها و شيخ انصاري ها كمتر تحويل مي دهند ، بنده فعلاً چيزي براي گفتن ندارم ! ... حالا خدا عالمه ، شايد در گذشته ها كه امثال ملا صدراها و انصاري ها و علامه حلي ها و دكتر چمران ها و دكتر حسابي ها و ديگر بزرگان پا به عرصه وجود مي گذاشته اند يك علت آن بوده كه در راه كسب علم و دانش « دود چراغ » مي خورده اند و در زمانه ما كو دود چراغ كه كسي بخواهد بخورد تا به مقام علامه حلي و دكتر حسابي برسد ؟ بله ! ... و خدا عالمه آن بزرگان در گذشته چه قدر دراه كسب علم و دانش چه سختي ها كشيده اند و چه گرسنگي ها و رنج ها تحمل كرده اند و و چه مسافرت ها كه با پاي پياده و اسب و قاطر و شتر براي كسب علوم بر خود هموار كرده اند ، ، اما در زمانه ما عمو رحمت چه قدر از دست پسرش گله مند است كه وقتي از پسرش آقا محسن مي خواهد كه دو سه تا نان از نانوايي براي شام امشب بگيرد ، آقا محسن مي گويد : --- موتور نيست ! ... اوووووووه ! من تا نانوايي پياده بروم ؟ ...نون باشه براي فردا ! البته دلايل ديگري هم هست كه چرا در زمانه ما ملا صدراها و دكتر حسابي ها كمتر متولد مي شوند كه دكر تمام علل از حوصله اين كامنت ، خارج است !!!
ناشناس۳۲۳۶۰۴۱۰۹:۱۵:۴۵ ۱۴۰۲/۷/۴
وقتی که سیاست دانشگاه و حوزه را کنترل کند علم به حاشیه می رود
ناشناس۳۲۳۶۱۸۹۱۰:۵۹:۴۰ ۱۴۰۲/۷/۴
دانشگاه و حوزه باید مستقل شود تا علامه حلی و انصاری و چمران و حسابی از ان بتراود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  4. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  5. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  6. فردا دیر است...

  7. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  9. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  11. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  12. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  13. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  14. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  15. مأمور خاطی بازداشت شد

  16. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  17. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  18. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  19. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  20. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  21. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  22. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  23. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  24. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  25. شنبه‌ای که تکلیف تعطیلی شنبه‌ها را روشن کند هنوز نرسیده است!

آخرین عناوین