«هرج و مرج خلاق» آمریکا در ایستگاه یمن

گروه جهان الف،   4020604049

تحرکات اخیر آمریکا در پرونده یمن حاکی از آن است که واشنگتن حتی بعد از پایان رسمی جنگ یمن نیز دست از سر مردم این کشور برنخواهد داشت.

«هرج و مرج خلاق» آمریکا در ایستگاه یمن

به گزارش الف، این روزها عمده اخبار تحولات جنگ یمن مربوط به اقدامات تازه و مشکوک واشنگتن در این کشور است. در سایه اتفاقات جدید منطقه و تلاش عربستان برای نجات از باتلاق یمن، بسیاری پیش‌بینی می‌کردند که این جنگ پیش از 9 سالگی آن به پایان برسد.

با وجود اینکه عملیات‌ نظامی از سوی ائتلاف سعودی و طرف یمنی متوقف شده اما به خاطر عدم اجرای شروط دولت صنعا برای رسیدگی به پرونده بشردوستانه یمن در سایه مانع‌تراشی برخی ذی‌نفعان خارجی، هنوز پایان جنگ ویرانگر یمن به شکل رسمی اعلام نشده است. طی ماه‌های گذشته  بعد از اینکه آمریکایی‌ها احساس کردند مذاکرات صلح میان طرف سعودی و یمنی ممکن است به نتیجه برسد؛ به ویژه بعد از توافق ایران و عربستان برای احیای روابط که فضای مثبتی را در منطقه ایجاد کرد، شاهد سفرهای مکرر مقامات ایالات متحده به عربستان جهت جلوگیری از توافق میان این کشور با دولت نجات ملی یمن بودیم.

آمریکا همچنین با مداخله در روند مذاکرات مذکور تلاش دارد پرونده نظامی و بشردوستانه یمن را به یکدیگر ارتباط داده و علی‌رغم ادعاهای خود برای پایان دادن به جنگ یمن، دست کم مدیریت این پرونده را به دست گرفته و اجازه تمام شدن این جنگ فاجعه‌بار را به شکلی که یمنی‌ها می‌خواهند، ندهد.

اما تحرکات آمریکا در یمن صرفا محدود به مانع‌تراشی‌های آن در جلوگیری از پایان جنگ نیست. چند روز قبل منابع آگاه منطقه با هشدار درباره نقشه اشغالگرانه آمریکا در یمن گزارش دادند که بعد از ورود تعداد زیادی از نیروهای آمریکایی به تنگه باب‌المندب و سواحل یمن، سه هفته پیش نیز ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا حدود 3000 نیروی خود را به دریای سرخ در غرب یمن منتقل کرده است.

هم‌زمان با آن اطلاعات نشان می‌دهد که آمریکا پروژه‌ای را برای ایجاد تنش و درگیری در داخل یمن در چارچوب پروژه معروف خود موسوم به «هرج و مرج خلاق» طراحی کرده است. هدف از این طرح ایجاد هرج و مرج و درگیری میان یمنی‌هاست؛ به طوری که واشنگتن بدون هیچگونه اقدام نظامی بتواند به اهداف خود در داخل یمن برسد.

«پی.اچ.لیوتا» کارشناس دانشکده نظامی آمریکا می‌گوید: «یکی از راه‌های کشتن ببر این است که حواس او را به جهات مختلف منحرف کنیم، به طوری که سعی کند به یکباره و در یک زمان واحد به  هر سمتی بدود». این دقیقا همان چیزی است که واشنگتن در استراتژی خود علیه یمن دنبال می‌کند. بعد از یک جنگ بزرگ نظامی و محاصره اقتصادی خفقان‌آور که مردم یمن را در یک بحران عمیق قرار داد، اکنون آمریکا وارد مرحله هرج و مرج برای یمن در استان‌های مختلف جنوبی و شمالی این کشور شده است.

همانطور که اشاره کردیم آمریکا با مداخله در روند مذاکرات طرف سعودی و یمنی موجب توقف این مذاکرات شد و با وجود اینکه دو طرف پیشتر درباره تبادل اسرا و برخی دیگر از موضوعات انسانی به توافق رسیده بودند، اما واشنگتن همه این توافقات را به هم زد. به همین دلیل سفر اخیر هیئت عمانی به صنعا نیز هیچ نتیجه‌ای نداشت و هیچ تحول مثبتی را رقم نزد و این هیئت دست خالی از صنعا برگشت.

در این شرایط آمریکا سعی دارد با بهره‌برداری از بحران انسانی و اقتصادی فزاینده در یمن که ناشی از تحریم‌های ائتلاف تحت حمایت آمریکاست، مردم یمن را تحریک به حضور در خیابان‌ها و انجام اعتراضات علیه دولت نجات ملی کند. این همان چیزی است که آمریکا برای به دست گرفتن مدیریت دوباره جنگ یمن به آن نیاز دارد. درگیری یمنی-یمنی نیز همان سناریویی است که ایالات متحده و ائتلاف متجاوز از همان ابتدای جنگ دنبال می‌کردند.

از چند روز گذشته اعتراضات مردم یمن در استان‌های جنوبی از جمله عدن به دلیل بحران‌های فزاینده معیشتی و نیز بحران برق به شدت بالا گرفته و مردم تظاهرات گسترده‌ای علیه ائتلاف سعودی به راه انداخته و خواستار خروج این ائتلاف از جنوب یمن شده‌اند. رسانه‌های یمنی گزارش دادند که شماری نیز در جریان این اعتراضات کشته و زخمی شدند. ناظران معتقدند با وجود اینکه اعتراضات در عدن، علیه ائتلاف سعودی صورت می‌گیرد اما این روند می‌تواند منجر به گسترش هرج و مرج به سایر استان‌ها و تحریف روند آنها شده و در نتیجه به یک آشوب بزرگ داخلی منجر گردد.

در منطقه شمالی یمن نیز که تحت سیطره دولت نجات ملی قرار دارد، مردم در سایه محاصره سنگین ائتلاف عربی-آمریکایی، در سطح معیشتی و اقتصادی به شدت تحت فشار قرار دارند. با وجود تلاش‌های زیادی که دولت صنعا انجام داده اما انزوای بین المللی شدید یمن ناشی از این محاصره خفقان‌آور، مانع رسیدن امکانات و کمک‌های بشردوستانه به استان‌های شمالی می‌شود.

منابع آگاه در این زمینه اعلام کردند که آمریکا قصد دارد اعتراضات را به خیابان‌های صنعا و سایر استان‌های شمالی یمن بکشاند و اگر این اتفاق تاکنون نیفتاده، به خاطر اقدامات پیشگیرانه دولت نجات ملی یمن بوده است. بر اساس این گزارش، حتی بعد از اعلام آتش‌بس جامع و پایان رسمی جنگ یمن نیز خطرات این پروژه آمریکا به قوت خود باقی است. بنابراین دولت و به ویژه ملت یمن که 9 سال درگیر بزرگترین فاجعه انسانی قرن بودند، باید در برابر هر توطئه جدیدی محتاط باشند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  2. لحظۀ پیداشدن لاشه بالگرد توسط تیم پهپادی

  3. خوشحالی مجری شبکه ۱۴ اسرائیل از خبر شهادت رئیس جمهور ایران

  4. محل تدفین شهید آیت‌الله رئیسی مشخص شد/ اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور و همراهانش

  5. عملکرد سیاه آمریکا در تحریم ها از نگاه ظریف/ توضیحاتی درباره انتخابات ریاست جمهوری/ آرامش در بازار ارز

  6. سخت، اما گذرا...

  7. شناسایی هویت شهدای سانحه بالگرد رئیس‌جمهور/ تایید سوختگی پیکرها/ آیت‌الله آل‌هاشم یک‌ساعت پس از حادثه زنده بوده است

  8. رهبر انقلاب: ایران خدمتگذار صمیمی، مخلص و باارزشی را از دست داد/ اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم

  9. شهدای خلبان حادثه بالگرد رئیس‌جمهور

  10. زندگی‌نامه رئیس‌جمهور شهید سید ابراهیم رئیسی

  11. جزئیات درگیری خونین پلیس با اشرار و اراذل در نارمک

  12. بازتاب های گسترده بین المللی در پی شهادت رئیس جمهور کشورمان

  13. صفحه تلخی در کتاب انقلاب اسلامی ورق خورد

  14. کارنامه خدمات شهیدان حسین امیرعبداللهیان و سید محمدعلی آل‌هاشم

  15. جلسه فوق العاده هیأت دولت به ریاست مخبر آغاز شد

  16. واکنش ظریف به شهادت رئیس جمهور

  17. پیام تسلیت دکتر احمد توکلی در پی شهادت آیت الله رئیسی

پربحث‌های هفته

  1. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  2. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  3. حالا زمان مذاکره است

  4. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  5. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  7. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  8. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  9. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  10. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  11. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  12. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  13. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  14. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  15. مأمور خاطی بازداشت شد

  16. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  17. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  18. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  19. لحظۀ پیداشدن لاشه بالگرد توسط تیم پهپادی

  20. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

  21. پلیس این ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

  22. تعطیلی روز شنبه مانعی ندارد

  23. اژه‌ای: توطئه دشمن در حوزه حجاب به جایی نمی‌رسد

  24. رئیس جمهور: باید گره های ذهنی در رابطه با تشکیل خانواده و افزایش جمعیت باز شود

  25. تحریم‌های جدید استرالیا علیه ایران

آخرین عناوین