تولید نفت به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد

  4020531103

وزیر نفت گفت: ظرفیت تولید نفت خام اکنون ۳.۸ میلیون بشکه در روز است، اما از نظر عملکرد، تولید نفت ۳.۲ میلیون بشکه در روز است که البته همکاران ما قول داده‌اند تا پایان شهریورماه تولید نفت به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

تولید نفت به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد

به گزارش  صدا و سیما، جواد اوجی در دیدار با اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به برخی چالش‌های وزارت نفت در آغاز به‌کار دولت سیزدهم اشاره و اظهار کرد: یکی از موضوع‌های کلیدی در این باره بحث تولید و سرمایه‌گذاری بود. زمانی که این وزارتخانه را تحویل گرفتیم، تولید نفت ما بیش از ۲ میلیون بشکه در روز نبود.

وی با بیان اینکه ناترازی شدیدی در حوزه انرژی داشتیم، به‌ویژه در بحث گاز و در زمستان سال ۱۴۰۰ که با مشکلاتی روبه‌رو بودیم، همچنین با قطعی‌های برق در زمستان سال ۹۹ روبه‌رو شدیم، سطح ذخایر نیروگاهی ما نیز به‌شدت کاهش یافته بود، تصریح کرد: تحریم‌های ظالمانه باعث شد صادرات نفتی و به تبع آن درآمد‌های ارزی کشور نیز کاهش یابد، به‌طوری که با ۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسری منابع دولتی مواجه شدیم که عمدتاً مربوط به تکالیف وزارت نفت در بودجه سال ۱۴۰۰ بود.

وزیر نفت افزود: یکی دیگر از چالش‌ها ذخیره‌سازی نزدیک به ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب بود، به اضافه اینکه میعانات دیگر که به کشور کره جنوبی فروخته شده بود نیز منابع مالی آن فریز شده بود.

اوجی با بیان اینکه نارضایتی نیرو‌های انسانی وزارت نفت و کم‌لطفی درباره این نیرو‌ها و کاهش انگیزه در نیرو‌های صنعت نفت از دیگر چالش‌های وزارت نفت در آغاز به کار دولت سیزدهم بود، اظهار کرد: توجه ناکافی به توسعه زنجیره ارزش در اکثر حوزه‌ها و استفاده نکردن از ظرفیت شرکت‌های داخلی و به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان از دیگر چالش‌هایی بود که ما با آن روبه‌رو بودیم.

وی به مهم‌ترین اقدام‌های انجام‌شده در وزارت نفت و در دو سال اخیر نیز اشاره و اعلام کرد: بحث توسعه سرمایه‌گذاری، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، رشد تولید در حوزه گاز، نفت، پالایش و پتروشیمی از مهم‌ترین اقدام‌هایی بود که در این دو سال انجام دادیم که این موارد به فعال شدن زنجیره وسیعی از صنایع و پیمانکاران منجر شد و بدون شک تولید و صادرات نیز به تبع آن افزایش خواهد یافت.

اوجی به موضوع تکمیل طرح‌های کلان نیمه‌تمام در صنعت نفت اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۱، ۳۱ طرح نیمه‌تمام به ارزش ۱۲ میلیارد دلار را به اتمام رساندیم و ۶۷ طرح نیمه‌تمام نیز به ارزش ۱۵.۱ میلیارد دلار امسال به بهره‌برداری خواهد رسید، همچنین آغاز عملیات اجرایی ۱۵ طرح به ارزش ۱۴ میلیارد دلار را نیز در نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در صورت اجرایی شدن طرح‌های مدنظر ما در سال ۱۴۰۲، به تولید نفت ما روزانه ۱۲۸ هزار بشکه افزوده خواهد شد. در بحث گاز نیز نزدیک به ۳۹ میلیون مترمکعب در روز افزایش تولید خواهیم داشت و با افزایش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت انتقال فرآورده‌های نفتی مواجه خواهیم شد، همچنین به ظرفیت پالایشگاهی کشور افزوده خواهد شد که به این موارد باید به افزایش خطوط گازرسانی و افزایش ظرفیت محصولات پتروشیمی را نیز افزود.

اوجی تصریح کرد: بهره‌برداری از هشت طرح نگهداشت تولید، بهره‌برداری از فاز نخست میدان‌های سپهر و جفیر با ظرفیت ۳۶ هزار بشکه در روز و بهره‌برداری از میدان قلعه نار و بحث پیشرفت فیزیکی ۸۳ درصدی میدان نفتی آزادگان از دیگر مواردی است که امسال دنبال می‌شود.

وی به افزایش ظرفیت تولید گاز نیز اشاره کرد و افزود: افزایش ظرفیت تولید گاز به مقدار ۵۶ میلیون مترمکعب را خواهیم داشت. هفته آینده نیز فاز ۱۱ پارس جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد که این موضوع در تولید گاز بسیار با اهمیت است، همچنین ۷۰ هزار بشکه به تولید میعانات گازی ما افزوده می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه میانگین تولید در میدان پارس جنوبی نسبت به شروع دولت سیزدهم ۷ درصد افزایش داشته است، گفت: بهره‌برداری از فاز ۱۴ پارس جنوبی، توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، احداث خط لوله جدید فاز ۱۶ پارس جنوبی مواردی هستند که برای افزایش تولید گاز بسیار مؤثر خواهند بود.

اوجی به موضوع جمع‌آوری گاز‌های همراه نفت نیز اشاره و اظهار کرد: همه پروژه‌های مربوط به گاز‌های همراه نفت را در این دولت تعیین تکلیف کردیم، ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ از مهم‌ترین آن بود و امسال نیز ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد و تا پایان دولت همه گاز‌های همراه نفت جمع‌آوری خواهد شد.

وی به موضوع رشد تولید در صنعت پتروشیمی نیز اشاره و اعلام کرد: خوشبختانه در این صنعت رشد خوبی داشته‌ایم و طرح‌های بسیاری در این صنعت به بهره‌برداری رسیده است.

وزیر نفت ادامه داد: در بخش پالایش نیز با افزایش ۱۶ درصدی تولید بنزین موتور و افزایش تولید ۱۶ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۵ نیز مواجه بودیم و ۷ درصد نیز در این دولت به خوراک پالایشگاه‌ها افزوده شده است، همچنین دو مگاپروژه در این بخش در دولت آغاز کرده‌ایم؛ یکی مگاپروژه شهید قاسم سلیمانی و دیگری مگاپروژه مکران که پیشرفت‌های خوبی نیز داشته‌ایم.

اوجی به رشد صادرات و درآمد‌های ارزی نیز اشاره کرد و گفت: امروز صادرات نفت و میعانات گازی ما دو برابر شده و هیچ‌گونه میعانات گازی روی آب نداریم و یک سنت هم جایی مسدود نشده است، همچنین با افزایش ۲۱ درصدی صادرات گاز ال‌پی‌جی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ و افزایش ۶۰ درصدی صادرات نفت و میعانات در پنج ماه امسال نسبت به بازه زمانی سال ۱۴۰۱ مواجه شدیم.

وی درباره مصرف بنزین نیز اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ مصرف بنزین کشور ۸۷ میلیون لیتر، در سال ۱۴۰۱، ۹۸ میلیون لیتر و در سال ۱۴۰۲ روز‌هایی را داریم که با ۱۲۰ میلیون لیتر مصرف بنزین روبه‌رو هستیم و باید اعلام کنم ۳۷ درصد مصرف بنزین ما از آغاز دولت سیزدهم افزایش یافته است.

وزیر نفت ادامه داد: در هفته گذشته نوعی جنگ روانی ایجاد شد که قیمت بنزین افزایش خواهد یافت و این موضوع باعث شد با مصرف روزانه ۱۳۶ میلیون لیتر بنزین روبه‌رو شویم که با مهار جو روانی، مصرف بنزین به‌اندازه قابل‌توجهی کاهش یافت، البته برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای ناترازی انرژی و سوخت را دنبال می‌کنیم.

اوجی در پایان این نشست به افزایش همکاری وزارت نفت با شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز دانشگاهی، کسب رتبه نخست وزارت نفت در بهره‌وری، جذب ۹۵ درصدی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در وزارت نفت، توسعه دیپلماسی انرژی، پرداخت کامل بدهی گاز به ترکمنستان، اجرای ماده ۱۰ برای کارکنان صنعت نفت، اجرایی شدن طرح‌های وزارت نفت در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی را از مهم‌ترین اقدام‌های وزارت نفت در دو سال اخیر دانست.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  2. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  3. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  4. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

  5. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

  6. روند نزولی بازار ارز ادامه دارد/ افزایش نرخ ارز در بحران‌های سیاسی، ناپایدار و موقتی است

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

  9. بذرپاش:عزم دولت برای حل مشکل مسکن جدی است

  10. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  11. معاون وزیر کار: دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم رشد کرده است

  12. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  13. آسمان در اختیار متمولین؛ از بلیت هواپیمای نجومی تا خرید جت شخصی

  14. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  15. وزیر اقتصاد: تورم در سال ۱۴۰۳ کاهشی است

  16. توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی

  17. دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد  

  18. سقوط قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان

آخرین عناوین