پرده ای جدید از ماجراجویی های عجیب و غریب دولت بایدن!

گروه جهان الف،   4020518104 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

«اساسا دولت کنونی آمریکا، توانایی تحمل هزینه ها و خسارت های سنگین هرگونه رویارویی و تقابل احتمالی با ایران را با توجه به چالش های قابل توجه داخلی و خارجی خود ندارد. مساله ای که البته در نوع خود بیش از پیش از ماهیت تبلیغاتی اقدام اخیر دولت بایدن در طرح این گزاره که نیروهای آن باید در کشتی های تجاری حاضر در خلیج فارس و تنگه هرمز حاضر شوند، پرده برداری می‌کند.»

پرده ای جدید از ماجراجویی های عجیب و غریب دولت بایدن!

به گزارش الف؛ اخیرا برخی منابع آگاه و نزدیک به دولت بایدن اعلام کرده اند که آمریکا به دنبال پیشبرد طرحی است که در قالب آن، نیروهای نظامی این کشور در کشتی های تجاری و نفتکش هایی که در خلیج فارس و یا تنگه هرمز حضور دارند، مستقر خواهند شد. این منابع مدعی شده اند که هدف اصلی دولت بایدن از ارائه یکچنین طرحی، مقابله با آنچه آزار و اذیت تهران برای کشتی های غیرنظامی در این منطقه عنوان شده، می‌باشد. 

در این راستا، از زمان طرح این مساله، بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسائل خاورمیانه از خطرناک بودن این اقدام آمریکا(در صورت عملیاتی شدن) و تکرار خاطرات مرتبط با "جنگ نفتکش ها" در دهه 1980 میلادی(در بحبوحه جنگ ایران و عراق) صحبت کرده اند. دوره زمانی که در قالب آن رژیم بعث عراق با همکاری آمریکا، اقدام به هدف قرار دادن نفتکش های ایرانی و تاسیسات نفتی کشورمان می کرد و پس از مدتی، ایران نیز با استفاده از مین های دریایی، کشتی های کویتی که اقدام به صادرات نفت عراق می کردند و البته کشتی های آمریکایی اسکورت کننده آن ها را هدف قرار می داد. با این همه، طرح آمریکا حداقل از 3 منظر، طرحی شکست خورده است. 

اولا، آنچه دولت آمریکا در قالب آزار و اذیت های ایران علیه کشتی های غیرنظامی و به طور خاص نفتکش ها و کشتی های تجاری عنوان می کند، گزاره ای کاملا انحرافی است، زیرا آمریکایی ها خود به صراحت و برخلاف تمامی قوانین بین المللی، در چندین نوبت اقدام به توقیف نفتکش های ایرانی و محموله های تجاری آن ها کرده‌اند. به تازگی نیز شاهد بوده ایم که دولت آمریکا هنوز نتوانسته محموله نفتکشی را که نفت ایران را حمل می‌کرد و پس از توقیف غیرقانونی توسط دولت آمریکا، در هیوستونِ این کشور مستقر شده را بفروشد. 

دلیل این مساله نیز روشن است: زیرا خریداران نفت و شرکت های مختلف، از واکنش های ایران به این مساله هراس دارند. از این رو، ایران بر اساس قواعد و عرف بین المللی وقتی با واکنش های خصمانه علیه خود و منافعش رو به رو می شود، کاملا از این حق برخوردار است که مقابله به مثل کند. 

دوم اینکه در ماه های اخیر، روندی از تنش زدایی در میان کشورهای منطقه ایجاد شده که نقطه آغاز آن تنش‌زدایی از روابط ایران و عربستان با میانجی گری چین بوده است. در این راستا، چه در داخل جهان عرب و چه میان کشورهای عربی و دیگر دولت های منطقه نیز شاهد روندهای تنش زدایانه گسترده ای بوده ایم. از این رو، اساسا جو مثبت حاکم شده بر منطقه نیز به هیچ عنوان پذیرای اقدامات ماجراجویانه جدید دولت آمریکا نیست. اهمیت این مساله زمانی بیش از پیش درک می شود که توجه داشته باشیم در ماه های گذشته، همزمان با تقویت روندهای تنش زدایانه میان دولت های منطقه، شاهد تشدید و تعمیق شکاف ها و گسست ها در روابط آمریکا با متحدان سنتی مهم آن درمنطقه حاشیه خلیج فارس نظیر عربستان سعودی و امارات متحده عربی بوده ایم. 

به بیان ساده تر، بعید است که این دولت ها بخواهند خود را در قالب پازل طراحی شده دولت بایدن با محوریت تشدید تنش های منطقه ای قرار دهند. البته که این دولت ها پیشتر نیز دریافته اند که بازی در زمین آمریکا، عملا با تنها شدن آن ها در مواقع بحرانی همراه خواهد شد و واشینگتن به هیچ عنوان حاضر به هزینه کردنِ خود برای این دسته از دولت ها و منافع آن ها نیست. 

و در نهایت سوم اینکه اینطور به نظر می رسد که دولت بایدن با طرح ابتکار استقرار نظامیان خود در کشتی های تجاری حاضر در خلیج فارس و تنگه هرمز، نوعی بازی تبلیغاتی را نیز در دستورکار خود قرار داده است. بازی تبلیغاتی که نوک پیکان آن معطوف به انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا است. در این چهارچوب، دولت بایدن سعی دارد با این قبیل ابتکارات که عملا علیه ایران مطرح می شوند، به نوعی از سطح و میزان انتقادات جمهوری‌خواهان علیه سیاست خارجی خود در رابطه با ایران بکاهد. 

جمهوری‌خواهان آمریکایی بارها و بارها دولت بایدن را به نرمش و انعطاف بیش از حد در برابر ایران متهم کرده‌اند و عملا معتقدند که سیاست خارجی این دولت در برابر تهران، ناکارآمد و هزینه زا است. در این فضا، دولت بایدن سعی دارد با طرح این قبیل ابتکارات، به نوعی اهرم های انتقادی جمهوری‌خواهان علیه خود و دموکرات ها را خنثی سازد و با دستی پُر تر در چهارچوب انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا و کارزارهای تبلیغاتی مطرح در قالب آن شرکت کند. 

در این میان این مساله نیز کاملا روشن است که اساسا دولت کنونی آمریکا، توانایی تحمل هزینه ها و خسارت‌های سنگین هرگونه رویارویی و تقابل احتمالی با ایران را نیز با توجه به چالش های قابل توجه داخلی و خارجی خود ندارد. مساله ای که البته در نوع خود بیش از پیش از ماهیت تبلیغاتی اقدام اخیر دولت بایدن پرده برداری می‌کند.  

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۸۱۷۴۳۰۲:۰۰:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۱۹
پیچیده تر از این تحلیل است.
ناشناس۳۱۸۲۱۰۳۱۲:۲۶:۵۳ ۱۴۰۲/۵/۱۹
فقط خدا کنه نظامیانی بفرستن که تا چندتا ایرانی دیدن گریه نکنن!
ناشناس۳۱۸۲۱۷۰۱۳:۲۴:۰۴ ۱۴۰۲/۵/۱۹
ایران هم طرح بازرسی کشتی های تجاری و نفت کش هایی که از آبهای سرزمینی ایران عبور می کند را به مجلس ببرد -- که از نظر حقوق بین اللملل کاملا منطقی و قانونی است و تعجب این است که ایران از این ظرفیت چرا استفاده نمی کند ؟! نکته مهم این است کشتی های تجاری بزرگ و نفکش ها وقتی بارشان کامل باشد حتما باید از قسمتی که آب های سرزمینی ایران حساب می شود و عمق بیشتری دارند عبور نمایند
ناشناس۳۱۸۱۷۵۵۰۲:۲۶:۰۴ ۱۴۰۲/۵/۱۹
اتفاقا خیلیم جدیه.
ناشناس۳۱۸۲۱۰۸۱۲:۲۸:۵۲ ۱۴۰۲/۵/۱۹
خیلی جدیه، اما خیلی مهم نیست!
ناشناس۳۱۸۲۱۱۱۱۲:۳۰:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۱۹
اگر با این کار آمریکا کسی نفت دزدیده شده ایران در سواحل تگزاس رو خرید و ایران هم نتونست کاری کنه حق با شماست!
معلم۳۱۸۱۷۷۶۰۳:۴۵:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۱۹
امریکا زمانی وارد جنگ با ایران می شود که بین ایران و اسراییل جنگ شروع شود.بنا بر این نباید در تله درگیری نظامی با اسراییل افتاد.
ناشناس۳۱۸۲۰۹۱۱۲:۲۱:۵۷ ۱۴۰۲/۵/۱۹
درگیری نظامی با اسرائیل!؟ اگه ایران قصد درگیری داشت که تا حالا ده بار جنگ شده بود، ضمن اینکه اصلا نیازی به این کار نیست، نیروهای مقاومت اطراف اسرائیل برای این کار کافی هستن!!
ناشناس۳۱۸۲۱۰۶۱۲:۲۸:۱۰ ۱۴۰۲/۵/۱۹
ایران هوشمندانه با حوادث برخورد می‌کنه، همونطور که جواب حمله به سوریه رو وسط سرزمین‌های اشغالی می‌ده!
ناشناس۳۱۸۲۲۱۳۱۴:۰۳:۲۰ ۱۴۰۲/۵/۱۹
آمریکا برای نگرانی از جنگ اسراییل با حزب الله مستفر شده و نزدیک ایران مستقر شده تا خط تدارکاتی ایران رو بشکنه و جرات درگیری مستقیم با ایران رو نداره زیرا بایدن در شرایط شکننده ای قرار داره و اگر با ایران درگیر بشه باید غزل تایوان و اکراین رو بخونه بعلاوه تمام نیروهاش در منطقه مورد تهدید واقع میشن حتی در کشورهای حوزه خلیج فارس. درگیری اگر اتفاق بیفته در سوریه و لبنان و شاید تا حدی در عراق باشه
ناشناس۳۱۸۳۱۱۲۰۹:۵۶:۴۵ ۱۴۰۲/۵/۲۰
آمریکا برای اسراییل اقدام نظامی نخواهد کرد - بیشتر برای ترساندن جبهه مقاومت هست - ضمنا حزب الله برای اسراییل کافی است و نیازی به حضور ایران شاید نباشد
ناشناس۳۱۸۱۷۸۸۰۵:۲۹:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۱۹
الان دیگه گرفتن کشتی غیرمجاز سخت شده باید فکر دیگری کرد
ناشناس۳۱۸۲۰۹۸۱۲:۲۴:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۱۹
حالا عجله نکن، زمان همه چیز رو روشن می‌کنه!
ناشناس۳۱۸۲۱۰۱۱۲:۲۶:۰۴ ۱۴۰۲/۵/۱۹
وقتی ایران قبلا نظامیان آمریکایی رو با قایق نظامی‌شون دستگیر کرده، فکر نکنم توقیف کشتی تجاری با چندتا نظامی خیلی سخت باشه!
ناشناس۳۱۸۲۳۲۲۱۵:۵۰:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۱۹
گرفتنش سخته از کار انداختنش که سخت نیست. میشه همون جنگ نفتکش ها
ناشناس۳۱۸۱۸۰۰۰۶:۴۵:۳۹ ۱۴۰۲/۵/۱۹
با همه این تفاسیر یک برخورد در اثر یک خطا بین نیروهای ما وآمریکا می تواند به درگیری بزرگ منجر شود .پس نباید این حضور را دست کم بگیریم !
ناشناس۳۱۸۱۹۸۶۱۱:۱۱:۵۳ ۱۴۰۲/۵/۱۹
اگر بخوان جنگ راه بندازند بهانه هم میسازند. به بهانه حمله هیتلر به لهستان و آمریکا به ویتنام توجه کنید.
ناشناس۳۱۸۲۰۹۶۱۲:۲۳:۴۴ ۱۴۰۲/۵/۱۹
باید از زاویه دید آمریکاییها هم نگاه کنی، در اتفاقات گذشته هیچوقت آمریکاییها علاقه‌ای به درگیری نداشتن، پس الان هم کاری از پیش نمی‌برن!
ناشناس۳۱۸۲۱۰۹۱۲:۲۹:۰۴ ۱۴۰۲/۵/۱۹
چه بهتر برای همیشه کاری می کنیم که بر گردن به سرزمین سرخپوستان
ناشناس۳۱۸۲۲۶۷۱۵:۰۰:۰۷ ۱۴۰۲/۵/۱۹
شیر بچه های حیدر کرار رو از درگیری با یانکی میترسونی؟
ناشناس۳۱۸۲۴۶۸۱۸:۱۸:۴۲ ۱۴۰۲/۵/۱۹
مثل زدن پایگاه عین الاسد؟آمریکا جرات جنگ با ایران رو‌نداره مگر اینکه در سوریه و عراق و افغانستان جنگ نیابتی جدیدی راه بندازه
ناشناس۳۱۸۱۸۶۶۰۸:۲۷:۲۱ ۱۴۰۲/۵/۱۹
دوران آمریکا تمام شده و این کارها هم تبلیغاتی هست
ناشناس۳۱۸۱۹۰۸۰۹:۲۲:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۱۹
تنها دو روز پس از سفر وزیر امور خارجه ایران به پاکستان و امضا تفاهم نامه همکاری تجاری، دولت پاکستان اعلام کرد پروژه واردات گاز از ایران به دلیل تحریم های آمریکا کنسله!
ناشناس۳۱۸۱۸۸۱۰۸:۵۲:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۱۹
امریکا شبیه زالو چسبیده به منطقه وهمه میدونیم تا زالو نمیره از خون وبدن جدا نمیشه
ناشناس۳۱۸۲۳۶۴۱۶:۳۴:۳۸ ۱۴۰۲/۵/۱۹
آمریکا درحال رفتن بود شما با ماجراجویی لجاجت آنها را برگردانید البته با دعوت کشور های عربی .
ناشناس۳۱۸۱۹۶۰۱۰:۳۸:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۱۹
یه موشک هایپرسونیک همشون رو خاکستر می‌کنه...
ناشناس۳۱۸۱۹۸۸۱۱:۱۲:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۱۹
اگر هر کی سرش به کار خودش باشه هیچ اتفاقی نمیفته
ناشناس۳۱۸۲۰۳۷۱۱:۵۰:۴۰ ۱۴۰۲/۵/۱۹
می شود بفرمایید امریکاییها چه مشکل داخلی و خارجی دارند؟ اینکه امریکا ترجیح می دهد به جای حمله نظامی از تحریم استفاده کند هزینه فایده این روش است. بدون اینکه گلوله ای شلیک کند اقتصاد ما را از بین برده است.( خروج پاکستان از قراردادهای نفتی ما، عدم سرمایه گذاری چینی ها و مشکلات دریافت ارز صادرات ). در مورد اکراین هم امریکاییها درگیری ندارند سلاح می فرستند و پول اش را هم از حساب روسیه برمی دارند. در مورد اعراب منطقه هم وقتی امنیت کشتی های نفتی که نفت اعراب را منتقل می کنند حفظ شود رابطه آنها با امریکا بهتر می شود.
ناشناس۳۱۸۲۲۴۳۱۴:۳۴:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۱۹
البته ماجراجويي نيست و امريكا داره در راستاي دفاع از هموناييكه حاكمان ما فكر مي كردن گاو شيرده امريكا هستند عمل مي كنه… الان واضح شد كه رابطشون دو طرفه است؟
ممدلو۳۱۸۲۲۵۹۱۴:۵۰:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۱۹
امریکا در افغانستان و عراق و سوریه و یمن تحقیر شد هنوزم از رو نمیره. ایران از مجموع اون چهار کشور قویتره حالا چطور امریکا میخواد درگیری نظامی ایجاد کنه جای سواله.
ناشناس۳۱۸۲۲۷۵۱۵:۰۸:۵۱ ۱۴۰۲/۵/۱۹
الان وقتشه تحقیرشون کنیم و جلوی چشمشون باید کشتی های غربی رو توقیف کنیم
ناشناس۳۱۸۲۶۵۷۲۲:۱۰:۴۳ ۱۴۰۲/۵/۱۹
این یه تله ست. اگر به هر دلیلی ما درگیری رو شروع کنیم یا با توقیف کشتی ها باعثش بشیم امریکا تبرئه میشه و تازه خسارت هم میخوان
مهدی۳۱۸۳۵۳۴۱۷:۳۱:۴۹ ۱۴۰۲/۵/۲۰
باید دید نسل پیشرفته تسلیحات آمریکایی چه کارایی دارند ممکنه برای تسلیحات آمریکا چندین تریلیارد دلار قرارداد بسته بشه در مقابل تسلیحات روسی که ضعف خودش را نشان داد کشورهایی که صادرات عمده تسلیحات نظامی دارن هر چند سال باید یک رخی نشان بدهند تا کشورها را عاشق تسلیحات برای خرید کنن به سالهای آغاز جنگ آمریکا بنگرید الان نزدیک به شروع یک جنگ هستیم از نظر افکار بین الملل که مشغول اوکراینه و ضعف نظامی روسیه و اقتصاد چین بهترین زمان برای کله خرهای دموکراته تا اقتصاد آمریکا را با پولهای عربی رونق بدن .
شبیریان۳۱۸۳۵۵۴۱۷:۵۱:۳۱ ۱۴۰۲/۵/۲۰
این تفاسیر شما تاثیری در بالا بردن ارزش ریال در مقابل دلار خواهد داشت ؟
ناشناس۳۱۸۴۰۳۰۰۸:۵۴:۲۶ ۱۴۰۲/۵/۲۱
رفتار آمریکایی ها شبیه غریقی هست که به هر گیاه خشکی دست میندازه تا بیشتر غرق نشه!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین