آماری که لزوما جای افتخار ندارد!

سامان مهراد، گروه سیاسی الف،   4020517115 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
آماری که لزوما جای افتخار ندارد!

نام‌نویسی بیش از ۳۰ هزار نفر در فرآیند پیش ثبت‌نام سیزدهمین دوره انتخابات مجلس شورای‌اسلامی، برخی را به وجد آورده ؛ از تعدادی رسانه‌ها که آن را درخشش مردم‌سالاری در گذر از غبار جنگ‌ترکیبی قلمداد کرده تا برخی از مسئولین که آن را دلیلی برای عبور نکردن مردم از کلیت نظام عنوان می‌کنند. اما واقعیت آن است که ریشه این استقبال لزوما به چنین تفاسیری باز نمی‌گردد!

واقعیت ناخوشایند کنونی از این حکایت دارد که برخی در رسیدن به منصب نمایندگی مجلس اهداف دیگری را دنبال می‌کنند به خصوص آنکه یک مدرک کارشناسی‌ارشد و برخورداری از شرایط سنی لازم شامل تعداد زیادی از شهروندان می شود و بدین ترتیب هر چهار سال یک‌بار تعداد زیادی از افراد را به‌سمت کاندیدا شدن و آزمودن اقبال خود سوق می دهد. 

مردم سالاری و امکان حضور در رقابت سیاسی قابل‌فهم است اما اینکه کرسی نمایندگی به مثابه یک هدف ابزاری برای رسیدن به اهدافی دیگر ( شهرت، درآمد یا حتی شغل که انگیزه ای محتمل تر به نظر می آید) ضربه‌ای اساسی به وجهه و جایگاه نمایندگی و وکالت ملت است. مجلسی که به تعبیر امام‌خمینی باید در راس امور باشد امروز از جایگاه حقیقی خود دورشده و به‌جای اینکه زبده‌ترین افراد، لباس وکالت مردم را به‌تن کنند، انتخاباتش محلی برای حضور بی‌نام‌ونشان‌ترین افراد و آزمودن شانسشان است. گویی که انتخابات مجلس محلی برای مصاحبه شغلی و گزینش افراد است و در صورت عبور موفق از این خوان، درب‌های موفقیت به‌روی افراد باز می‌شود.   

در بسط و تعمیق این تصور که به کرسی نمایندگی مجلس به چشم یک سکوی پرش نگریسته می‌شود، در وهله اول خود نمایندگان و پس از آن نواقص ساختاری مقصر قلمداد می‌شوند. موارد متعددی بوده که سوءاستفاده برخی افراد از جایگاه نمایندگی خود در دوره‌های مختلف و با گرایش‌های سیاسی متفاوت و برخورداری از رانت‌های مختلف دیده شده که البته با اهمال نهادهای نظارتی و قضایی یا کم تحرکی در واکنش به آن مواجه شده است و همین مسئله، شان نمایندگی مجلس و وکیل ملت را در حد یک کارمند عالی‌رتبه یک سازمان با مزایا تنزل داده است.

این چندین هزار هموطن ما که تاکنون برای کاندیداتوری ثبت‌نام کردند، اگر از حقایق جایگاه نمایندگی و ملزومات آن آگاه بودند، شاید هیچ‌گاه شاهد حضور مشتاقانه آنان نبودیم. به‌نظر می‌رسد ریشه اصلی استقبال اخیر به این موضوع بازمی‌گردد و دیگر تفاسیری که ارائه می‌شود، نسبت چندانی با واقعیت ندارد. 

 

 

دیدگاه کاربران

امیر۳۱۸۴۳۵۴۱۴:۳۵:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۲۱
مگه اینایی که الان نماینده هستند هدف بهتری دارند؟ تو این چهار سال چه کار درست و درمونی کردند؟
ناشناس۳۱۸۴۴۴۵۱۶:۲۵:۵۴ ۱۴۰۲/۵/۲۱
و البته گروهی هم که می‌خواهند برخی کارها را انجام بدهند متوجه می‌شوند که به دلیل ساختار اداری کشور اصولاً مجلس نمی‌تواند در این امور نقشی داشته باشد،
ناشناس۳۱۸۴۴۶۱۱۶:۳۵:۵۷ ۱۴۰۲/۵/۲۱
به نظر من برای نمایندگی مجلس از یکسال به انتخابات مانده باید پیش آزمون هایی برای انتخاب افراد از حیث سالم بودن و توانایی و تخصص در یکی از زمینه ها و معیار های خاص دیگر که هر نماینده باید داشته باشد بعد از اینها تعدادی گلچین شوند و آنها در انتخابات نهایی که توسط مردم صورت میگیرد انتخاب شوند
mostafa.kamali95@yahoo.com۳۱۸۴۶۰۱۱۹:۳۸:۴۴ ۱۴۰۲/۵/۲۱
قبول مسولیت سه حالت دارد ۱_عاشق و شیفته و دلباخته خدمت2_ دیوانه و یا مجنون ۳_دزد و غارتگر به نظر شما اکثر داوطلبین جزو کدام دسته هستند
ناشناس۳۱۸۴۳۶۰۱۴:۴۶:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۲۱
بعضی ها به امید رانت و استفاده از مزایای نمایندگی ثبت نام کردند. کسی دلش به حال مردم نمیسوزه. ضمن اینکه تو شهرستان ها وضعیت بدتر است و نماینده مجلس تو اون شهر حکم حاکم تمام عیار را دارد.
ناشناس۳۱۸۴۳۷۶۱۵:۱۲:۲۹ ۱۴۰۲/۵/۲۱
لازمه دمکراسی وجود احزاب قوی و حرفه ایست که یکی از کارکردهاش معرفی کاندیدا ها به مردم متناسب با برنامه ها و اهداف ‌کلان آن حزب میباشد ولی بدلایل قابل حدس زدن در کشور ما اقبالی به احزاب واقعی از سوی حاکمیت نمیشود.
ناشناس۳۱۸۵۳۲۵۱۰:۱۴:۴۴ ۱۴۰۲/۵/۲۲
مردم سالاری یا دموکراسی یک بسته کامل است. تعداد کاندیداهای ناشناخته با هدفهای مختلف و یا حتی شرکت کنندگان لزوما نشان دهنده دموکراسی نیست. باید احزابی با اهدف مشخص با امکان رشد و رقابت و تبلیغ در بستری آزاد و برابر وجود داشته باشد تا مردم آگاهانه انتخاب کنند.
ناشناس۳۱۸۴۳۸۹۱۵:۲۴:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۲۱
این تعداد اصلا مهم نیست حتی از یک میلیون نفر هم ثبت نام کنن نشان دهنده مردم سالاری نیست، میزان مشارکت مردم در انتخابات مهم هستش.
ناشناس۳۱۸۴۴۸۶۱۶:۵۸:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۲۱
تا دیروز می گفتید هر کس بیاید مردم هرکس را خواستند انتخاب می کنند الان رنگ عوض کردید؟!!
ناشناس۳۱۸۴۵۶۹۱۸:۴۱:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۲۱
اونم مهم نیست مهم اینه که نماینده بتونه خواست اکثریت رو اعمال کنه
ناشناس۳۱۸۴۳۹۵۱۵:۳۱:۵۱ ۱۴۰۲/۵/۲۱
آمار زیاد و سیاهی لشکر از نمایندگی رانت و امتیاز و غیره اش را دیده اند وسوسه شدن خودی نشان دهند
ناشناس۳۱۸۴۳۹۶۱۵:۳۴:۳۱ ۱۴۰۲/۵/۲۱
روزگار غریبی است هر کسی میگه سنگ مفت گنجشک مفت
ناشناس۳۱۸۴۴۲۰۱۶:۰۱:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۲۱
این 30 هزار نشان دهند میزان مشارکت در انتخابات نیست و هیچ ربطی به میزان مشارکت ندارد الان برای هر صندلی بهارستان بیش از صد نفر داوطلب است در این مرحله آنچه مهم است این است که تمام احزاب و سازمانهای سیاسی کاندیداهای خود را به میدان بفرستند والا اگر هر 100 نفر از یک جناح باشند نمیتواند شور و شوق مشارکتی را باعث شود
ناشناس۳۱۸۴۴۵۷۱۶:۳۴:۱۶ ۱۴۰۲/۵/۲۱
انتخابات دو طرف دارد بخش اول که حاکمیت است با فراخوان ثبت نام تعدادی ثبت نام کردند. اما بخش دوم مردم هستند تا زمانی که مردم نماینده افکار و خواسته های خودشان را در بین کاندیداها نبینند مشارکت کم می شود. با این روندی که دوستان اصول گرا پیش گرفته اند هم ظاهرا قرار نیست اتفاقی بیافتد.
ناشناس۳۱۸۴۴۶۲۱۶:۳۷:۰۵ ۱۴۰۲/۵/۲۱
این کاملا درست هست ثبت نام تعداد زیاد نشانه مردم سالاری نیست ولی سیستم بوسیله این شیوه مشارکت را بالا خواهد برد چون تو هر قبیله و گروه خانواده یه دایی جانی یا یک عموجانی شرکت کردند تعداد خاله ها و عمه ها هم هستند پس برای جنگ های قبیله ای هم که شده این روش مشارکت را بالا میبرد !
ناشناس۳۱۸۴۵۰۳۱۷:۰۶:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۲۱
در واقعیت اکثر نمایندگان به حدی ضعیف عمل کردن و مورد بازخواست هم قرار نگرفتن که باعث شده یه عده این طور تصور کنن که اگر اینا تونستن وارد مجلس بشن پس منم میتونم !!
ناشناس۳۱۸۴۵۳۱۱۷:۳۶:۲۵ ۱۴۰۲/۵/۲۱
با این اوضاعی که مسوولان واسه مملکت درست کردن آمار انتخابات سال به سال پایین تر میاد
ناشناس۳۱۸۴۵۴۴۱۸:۰۰:۱۷ ۱۴۰۲/۵/۲۱
به نظرم زیادی منفی نگر هستید شاید تعدادی شامل فرمایش شما باشند اما قطعا تمام 30 هزار نفر خیر از طرفی نسبت افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد را بگیرید و ببینید چند نفرند و چند نفر بیکارند و چقدر شرکت کرده اند روی هوا صحبت نکنید شما رسانه هستید با مستندات صحبت کنید که بشود نتایج مفیدی گرفت بعد هم اینکه همه میدانند این 30 هزار نفر قطعا فقط خودی ها مهندسی شده و در می ایند و اگر براساس شایستگی باشد قطعا می تواند اوضاع نابسامان فعلی را به سمت ارامش و نکات مثبت سوق دهد
عبدالله۳۱۸۴۵۵۴۱۸:۱۹:۵۵ ۱۴۰۲/۵/۲۱
این همه ثبت نام نشان دهنده تنزل جایگاه نمایندگی مجلس در نظر مردم و مقصر آن هم اکثر نمایندگان فعلی و گذشته بودند. واقعا مقایسه کنید نمایندگان دور اول مجلس را با این مجلس!!!
عمران۳۱۸۴۵۵۹۱۸:۲۹:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۲۱
چه چیزی افتخار دارد؟ اینکه ببینم ایران با گذشت بیش از صد و شانزده سال از انقلاب مشروطه و تشکیل مجلس قبل از تمام کشورهای منطقه، امروز سر آمد دموکراسی در منطقه باشد، اما متاسفانه خیلی از کشورهای کوچک منطقه مثل لبنان و سوریه هم از ایران انتخابات آزاد تری دارند و احزاب مخالف و موافق به یک شکل تقریبا منصفانه در انتخاباتشان شرکت میکنند و امکان بدست گرفتن قدرت را دارند.
ناشناس۳۱۸۴۵۸۹۱۹:۱۷:۱۵ ۱۴۰۲/۵/۲۱
راهیابی برخی به مجلس فقط بخاطر کسب منافع مادی است .
ناشناس۳۱۸۴۵۹۷۱۹:۳۳:۳۳ ۱۴۰۲/۵/۲۱
میزان مشارکت مردم مهمه .
ناشناس۳۱۸۴۶۲۳۲۰:۰۱:۵۱ ۱۴۰۲/۵/۲۱
باید دانست که هدف از انجام این کار چی بوده جایی که در نهایت قراره از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند.
ناشناس۳۱۸۴۶۳۴۲۰:۱۴:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۲۱
نمایندگی مجلس برای بعضی نمایندگان نوعی کاسبی است.
ناشناس۳۱۸۴۶۸۰۲۰:۵۶:۰۹ ۱۴۰۲/۵/۲۱
مجالس قبلی رو که با ترکیب های مختلف دیدیم دیگه حرفی واسه گفتن مونده؟
ناشناس۳۱۸۴۸۱۶۲۳:۰۵:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۲۱
سیاهی لشگر نیاید بکار که یک مرد جنگی به از صد هزار وقتی از این سی هزار نفر پنج نفر درست و حسابی نباشند دیگه چه فرقی میکنه اصلا ۸۵ میلیون ثبت نام کنند
ناشناس۳۱۸۴۸۱۸۲۳:۰۶:۱۸ ۱۴۰۲/۵/۲۱
این نشون میده چه رانتی توی مجلس هست که فارغ‌التحصیلای بیکار میخوان نماینده بشن بلکه به نون و نوایی برسن. بالاخره 4 سال حقوق خوب و شاسی بلند و حق مسکن (به قیمت روز و نه مثل حق مسکن کارگری) و هزار و یک امتیاز دیگه می‌تونه آب از لب و لوچه هر آدم بیکار ندید بدیدی راه بندازه. وگرنه اینها دلشون برای مردم نسوخته .
ناشناس۳۱۸۴۸۱۹۲۳:۰۷:۴۴ ۱۴۰۲/۵/۲۱
ظاهرا انتشار فیش های 100 میلیونی بسیار وسوسه‌انگیز بوده برای این آدما!!
ناشناس۳۱۸۴۹۲۰۰۰:۴۰:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۲۲
همین که ۳۰ هزار شرکت کننده ثبت نام کردند برای حکومت کافی بود، بعدش ۵۰۰ نفر را تایید صلاحیت می کنند .
ناشناس۳۱۸۴۹۶۸۰۱:۴۴:۵۸ ۱۴۰۲/۵/۲۲
احتمالا 90 درصد اینهام صرفنظر از اینکه چی توی مغزشون می‌گذره، میخوان توی لیست جبهه پایداری و اصولگرای تندرو باشن تا بلکه به لطف کم‌محلی پراحتمال مردم به صندوق‌های رای، بخت یارشون بشه و به روش نماینده‌های فعلی با حداقل رای هم که شده راهی بهارستان بشن.
ناشناس۳۱۸۵۱۳۶۰۸:۰۵:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۲۲
با توجه به عملكرد مجلس مخصوصا مجلس اخير و تفاوت فاحش نوع دغدغه ايشان با مشكلات و سختيهاي آحاد مردم ، هر انسان مخلصي با حداقل شرايط احراز، خود را مكلف به حضور براي تغيير شرايط به نفع مردم مي داند
ناشناس۳۱۸۵۳۱۴۱۰:۰۶:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۲۲
متاسفانه امروزه هر فرد دارای تحصیلات که خودش را با نمایندگان فعلی مقایسه کند، خودرا شایسته نمایندگی می داند.
ناشناس۳۱۸۶۰۹۸۱۶:۱۲:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۲۲
در سالهای پیش از تعداد زیاد نامزد شاکی بودند و درخواست اصلاح قانون به نحوی که تعداد نامزدها کاهش پیدا کند و قانون را چنان اصلاح کردند که نامزدها چند برابر شد
ناشناس۳۱۸۷۳۸۸۱۳:۰۷:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۲۳
تا زمانی که احزاب آزاد ، شناسنامه دار و با مرام نامه مشخص و فراگیر نداشته باشیم که این احزاب کاندیداهای خود را برای نقاط مختلف کشور معرفی کنند و افراد معرفی شده نماینده مرام و تفکر حزب خود نباشند آش همین آش کاسه همین کاسه است . فقط در آن صورت است که مجلس عصاره ملت و نماینده واقعی تفکر اکثریت مردم است و ملت میتوانند از طریق آن قدرت خود را اعمال کنند .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  5. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  6. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  7. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  11. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  12. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  11. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  14. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  15. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  16. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  18. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  19. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  20. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  21. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  22. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  23. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  24. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  25. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

آخرین عناوین