اندیشکده کوئینسی گزارش می دهد؛ غرب و لاپوشانی واقعیت ها در جنگ اوکراین!

گروه جهان الف،   4020510103 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

اندیشکده کوئینسی در گزارشی می نویسد: «تشدید تلفات جنگ(که بر اساس برخی ارزیابی ها شامل ۳۵۰ هزار اوکراینی و روسی می شود)، حاکم شدن رکود اقتصادی قابل توجه بر اروپا، بحران فزاینده غذایی در آفریقا، برجا‌ماندن ده ها هزار مینِ زمینی منفجر نشده و البته تشدید تهدیدات و خطرات مرتبط با وقوع یک جنگ هسته ای، همه و همه یک نکته را به ما گوشزد می کنند: زمان گفتگو و مذاکره فرا رسیده است.»

غرب و لاپوشانی واقعیت ها در جنگ اوکراین!

به گزارش الف؛ "اندیشکده کوئینسی" در گزارشی با اشاره به روند جاری در قالب جنگ اوکراین، به طور خاص به این نکته می پردازد که واقعیت های این جنگ در وضعیت فعلی، روشن تر از هر زمان دیگری خودنمایی می کنند و حاکی از این مساله هستند که رویکردهای جهان غرب در رابطه با جنگ اوکراین به شدت غیرواقع بینانه و متکی بر اصول تبلیغاتی و رسانه ای هستند. مسائلی که همه و همه سبب شده اند تا اوکراینی ها به این درک راهبردی برسند که بهتر است هر چه سریع تر با روسیه وارد فرآیند مذاکره و گفتگو شوند. 

اندیشکده کوئینسی در گزارش خود می نویسد:

«مِه و شبح جنگ در اوکراین در 18 ماه گذشته تا حد زیادی بر نوع پوشش رسانه ای و درک ما از رویداد مذکور سایه افکنده و البته که برخی حقایق را نیز پوشانده و مخفی کرده است. با این همه حتی رویکردها و مانورهای رسانه ای نیز دیگر قادر به مخفی کردن برخی حقایق در چهارچوب جنگ اوکراین نیستند. تنها ظرف هفته گذشته، گزارش هایی در رسانه های معتبری نظیر وال استریت ژورنال، سی ان ان، فایننشیال تایمز و نیویورک تایمز منتشر شدند که به این مساله اشاره داشتند که حملات بهاری اوکراین علیه اهداف روسیه با بن بست مواجه شده و البته که روند ارسال مهمات از سوی ناتو و دیگر متحدان غربی اوکراین به این کشور نیز با اختلال جدی رو به رو شده است. 

این مساله سبب شده تا همانطور که "اِد بلاس"، ستون نویس نشریه فایننشیال تایمز گفته، "ولادیمیر زیلنسکی مجبور شود دیر یا زود به نحوی جدی به نشستن سر میز مذاکره با ولادیمیر پوتین جهت دستیابی به یک توافق فکر کند". در این رابطه، شاید یکی از نگران کننده ترین موضع گیری ها و اعترافات مربوط به "ینس استولنبرگ" دبیر کل ناتو باشد که گفته: "جنگ در اوکراین مقادیر قابل توجهی مهمات مصرف می کند و این موضوع عملا زرادخانه های تسلیحاتی در غرب را خالی کرده است. روند مصرف مهمات جنگی از سوی اوکراینی ها در شرایط کنونی چند برابر بیشتر از سرعت تولید مهمات در کشورهای غربی است. این مساله عملا صنایع دفاعی را با چالشی جدی رو به رو کرده است".

به یاد داشته باشیم که چند ماه قبل در جریان افشای برخی اسناد محرمانه وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون)، به این مساله تاکید شده بود که اوضاع در قالب جنگ اوکراین به هیچ عنوان خوب پیش نمی رود و اساسا واقعیات این جنگ فاصله زیادی با آن چیزی دارد که رسانه های غربی عنوان می کنند. با این حال، در آن زمان، رسانه ها بیش از همه معطوف به فهم این مساله بودند تا به مقام های دولتی کمک کنند که بتوانند فرد افشاگر اسناد مذکور را شناسایی کنند. 

در آن دوره، توجه چندانی به ماهیت و محتوای افشاگری هایی که رخ داده بود، معطوف نمی شد. شاید عینی‌ترین پیام افشاگری مذکور این بود که دولت بایدن دو نسخه از جنگ اوکراین را در دستورکار داشته است. نسخه ای که در قالب فعالیت های تبلیغاتی و رسانه ای به خورد افکار عمومی داده می شد و نسخه دیگری که واقعی بود و واشینگتن مایل به افشای محتوای آن به نحوی گسترده نبوده است. 

در شرایط کنونی، اوکراین از زیرساخت ها و زمینه های لازم جهت محقق کردن اهدافش در میدان های جنگ علیه روسیه برخوردار نیست. در این چهارچوب یک سوال اساسی مطرح می شود: آیا هنوز زمان آن نرسیده که اوکراین راه دیپلماسی با جهان غرب را در پیش گیرد؟ اگر اکنون زمان دیپلماسی نیست، چه زمان باید به آن رجوع کرد؟ 

شماری از کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که در وضعیت کنونی شرایط لازم جهت خاتمه دادن به جنگ از طریق مذاکره فراهم است. اگرچه که رسیدن به این نقطه نیز چندان آسان نیست. مهمترین وظیفه و دستورکار مذاکره کنندگان، تشویق اوکراین و روسیه به ترک اهداف حداکثری‌شان و در پیش گرفتن رویکردی سازنده و تعاملی در حوزه مسائل ارضی، تضمین های امنیتی و مساله غرامت و بازسازی است. 

چگونه باید به این نقطه رسید؟ 

اروپایی ها به نحو فزاینده ای از این مساله آگاه هستند که کاملا به نفعشان است تا به اوکراین و روسیه کمک کنند که این دو از باتلاق خطرناکی که در آن گرفتار شده‌اند، خارج شوند. گذشته از همه این ها، شرایط در میدان‌های جنگ اوکراین در وضعیتی به ضرر این کشور پیش می رود که قدرت های غربی و به طور خاص اروپایی‌ها با مجموعه ای از بحران های داخلی خودشان دست به گریبان هستند. 

به عنوان مثال، فرانسه در شرایط کنونی با ناآرامی و اختلالات مدنی زیادی دست به گریبان است. در عین حال، ائتلاف حاکم دولت آلمان نیز با کاهش سطح حمایت ها از خود همزمان با اوج گیری حزب راست افراطی AfD رو به رو است. موضوعی که در قالب نظرسنجی های مختلف به وضوح قابل مشاهده است. محبوبیتی که تا حد زیادی در نتیجه انتقادات حزب مذکور از سیاست های حامیِ جنگ دولت اولاف شولتس حاصل شده است. حمایت‌هایی که تا حد زیادی اقتصاد به ظاهر شکست ناپذیر آلمان را با اختلالات جدی رو به رو کرده اند. 

البته که باید توجه داشته باشیم وضعیت نامساعد اقتصادی در کلیت قاره اروپا نیز قابل مشاهده است. داده های اقتصادی منطقه یورو که در تاریخ 24 جولای سال جاری میلادی منتشر شده اند، نشان می دهند که اقتصاد کلان اروپایی با وضعیت وخیمی به ویژه در حوزه تولید رو به رو شده است. با در نظر گرفتن تمامی این مسائل، باید این سوال را از دولت بایدن پرسید که بهتر نیست "اروپایی‌سازیِ" منازعه و جنگ اوکراین را در دستورکار قرار دهد؟ تعامل دیپلماتیک میان روسیه و اوکراین می تواند توسط فرانسه و آلمان تسهیل شود. کشورهایی که هر دو تا قبل از آغاز جنگ اوکراین، پیوندهای قوی و مستحکمی را با روسیه داشتند و در فاصله میان سال های 2015 تا 2022، فرآیند "صلح مینسک" را رهبری کردند(روندی که پس از جنگ اول روسیه و اوکراین در سال 2014 میلادی آغاز شد). 

البته که در پیش گرفتن این روند سبب خواهد شد تا آن دسته از سیاستمداران و استراتژیست های آمریکایی که به دنبال منزوی سازی و تحریک روسیه در 25 سال اخیر بودند نیز مورد بی توجهی قرار گیرند و از کنش های غیرسانده و خطرناک آن ها جلوگیری شود. 

باید بپذیریم که جایگزین های سازنده ای برای سیاست های منفی دولت بایدن و ناتو در روانه کردن تسلیحات به سمت اوکراین وجود دارد. موضوعی که البته اروپایی ها باید به آن توجه ویژه تری داشته باشند زیرا تهدیدها عملا بیخ گوش آن ها قرار دارند. 

تشدید تلفات جنگ(که بر اساس برخی ارزیابی ها شامل 350 هزار اوکراینی و روسی می شود)، حاکم شدن رکود اقتصادی قابل توجه بر اروپا، بحران فزاینده غذایی در آفریقا، برجا ماندن ده ها هزار مین زمینی منفجر نشده و البته تشدید تهدیدات و خطرات مرتبط با وقوع یک جنگ هسته ای، همه و همه یک نکته را به ما گوشزد می‌کنند: "زمان گفتگو و مذاکره فرا رسیده است".»

 

لینک: 

https://responsiblestatecraft.org/2023/07/28/when-will-we-concede-that-it-is-time-for-talks

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۷۲۳۲۹۰۱:۵۷:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۱۳
اولین واقعیت جنگ تجاوز و جنایت روسهاست
ناشناس۳۱۷۲۳۶۴۰۳:۰۴:۰۵ ۱۴۰۲/۵/۱۳
بالاخره در جنگ اوکراین متجاوز کیست؟ عملیات ویژه چه شد؟ کریمه خاک کجا است؟
ناشناس۳۱۷۲۳۹۶۰۷:۱۷:۵۵ ۱۴۰۲/۵/۱۳
هدف غرب در گیر کردن روسیه در یک جنگ فرسایشی و زمینگیر کردن روسیه و نابود کردن اقتصاد روسیه و توان نظامی روسیه است . به اوکراین سلاح پدافندی داده شده نه تهاجمی . برد سلاح های تهاجمی اوکراین کم است به گونه ای که جنگ به داخل روسیه کشیده نشود . اوکراین قرار نیست و نمیتواند سرزمینهای خودش راپس بگیرد . روسیه هم نمیتواند بیشتر پیشروی کند . ارزش پول روسیه افت کرده و ذخایر ارزی کاهش یافته .ناتو به لب مرز روسیه رسید .غرب بهای این حرکت را میپردازد ویرانی اوکراین و تورم غرب و گرسنگی افریقا و... بهای این حرکت است
ناشناس۳۱۷۲۴۰۹۰۷:۴۰:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۱۳
فراموش نکنید یکی از اصلی ترین ابزارهای دروغ پردازی غرب برای وارونه جلوه دادن اوضاع ، همین کامنتها است که زیر مطالب مربوط به جنگ اوکراین توسط دو گروه ( غربزده ها بی مزد و نفوذی های مزد بگیر ) گذاشته می شود . این مربوط به فقط ایران نیست و تقریبا برای تمام کشورها و زبانها و سایتها رخ می دهد . بالاخره کشوری که بودجه ی نظامیش حدود هزار میلیارد دلار است ، خرج کردن چند ده میلیون دلار در فضای مجازی ، کار آسانی است .
ناشناس۳۱۷۲۴۳۷۰۸:۲۸:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۱۳
بک عقب مانده ذهنی مانند صدام به یک کشور دیگه حمله کرده است.
ناشناس۳۱۷۴۳۵۸۱۲:۳۴:۳۹ ۱۴۰۲/۵/۱۴
یک متفکر می داند چرا روسیه به اوکراین حمله کرد که از زمین تا آسمان با حمله صدام تفاوت دارد
ناشناس۳۱۷۲۴۴۴۰۸:۳۶:۵۸ ۱۴۰۲/۵/۱۳
یکی از شروط روسیه برای مذاکرات، الحاق دونباس و کریمه به روسیه است که از آن با عنوان نازی زدایی یاد می کند. فرض کنیم که مذاکره سربگیرد و روسیه بتواند طی فرایند مذاکرات، بخشی از سرزمین های اوکراین را تصاحب کند. پیام چنین وضعیتی فقط یک چیز است: می توان با بکارگیری نیروی نظامی و اتکا بر بمب هسته ای، به کشور دیگری حمله نموده و مرزهای بین المللی را تغییر داد. اما آیا این نتیجه برای سردمداران روس کافی خواهد بود؟ مسلما خیر. آنها هنوز کینه جنگ سرد را به دل دارند و معتقدند که اقتدار روسی باید احیا شود. پس در گام بعدی به سراغ دیگر کشورها خواهند رفت. اولین هدف کجا خواهد بود؟ کشورهای شمال ایران و غرب دریای خزر یعنی گرجستان، ارمنستان و آذربایجان.
ناشناس۳۱۷۲۴۴۷۰۸:۴۳:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۱۳
واقعیت ها رو فقط شما میدونین . برای اینه که حال و روز ما اینقدر اسفبار و وحشتناکه.
ناشناس۳۱۷۲۴۷۴۰۹:۱۳:۲۶ ۱۴۰۲/۵/۱۳
اوکراین برای ضد حمله چند ماه دیگه وقت داره چون دوباره میخوره به زمستون. البته اگه روسیه با تجمیع نیرویی که توی مناطق شمال شرقی اوکراین کرده دست به حمله نزنه. یا واگنری که قراره از چند روز دیگه دوباره به جبهه نبرد برگرده از شمال وارد عمل نشه. خلاصه که سیاست های زلنسکی با خیالهای خام کشورشونو به باد دادن.
بهمن سعیدی۳۱۷۲۴۸۶۰۹:۲۸:۳۷ ۱۴۰۲/۵/۱۳
زرادخانه یانکی ها و ناتو دیگر ته کشیده و عنقریب روسیه کلک اوکراین را با فتح نهائی خارکف و اودسا می کند.کار به حمله اتمی نمی کشد.اوکراین بزودی ذبح می شود و بکشور کوچکی محصور در خشکی تبدیل می شود.
ناشناس۳۱۷۴۰۵۹۱۰:۵۱:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۱۴
شما اول بگو اوکراین چه هیزم تری به روسیه فروخته بود که باید اینچنین مجازات میشد . بعدش هم چرا روسها مثل غربی ها از تحریم استفاده نمی کنند و فقط زبان اسلحه رو بلدند . و در اخر کسی نخواست با روسیه دوستی کنه . باید به این وضعیت مجازات بشه ؟! کشورها باید بتوانند بر اساس منافع خودشون با هر کشوری که صلاح میدونند مراوده داشته باشند . نهایتا مگه میشه قسمتی از کشوری رو به زور اشغال کنی و با یه رفراندوم از همون مناطق اشغالی رو ضمیمه خاک خودت کنی . اگه اینطوری بشه که کشورهای قوی پدر کشورهای کوچک رو در میارند و از صحنه گیتی حذف میکنند که!!!!!
ناشناس۳۱۷۲۶۴۴۱۱:۳۹:۳۱ ۱۴۰۲/۵/۱۳
غربی های مستکبر و استعمارگر ، با تبلیغات شبکه های خبری ، همیشه خواست و میلشان را واقعیت و موارد مخالف منافعشان را غیر واقعی جلوه می دهند .
ناشناس۳۱۷۲۶۷۶۱۲:۲۰:۲۵ ۱۴۰۲/۵/۱۳
تضعیف هرچه بیشتر روسیه به نفع مردم ایران است.
ناشناس۳۱۷۵۵۵۴۲۰:۱۱:۵۳ ۱۴۰۲/۵/۱۴
می خواهند روسیه و چین را تضعیف کنند تا تحریم ها علیه ایران کار ساز تر شود
ناشناس۳۱۷۲۷۷۵۱۳:۴۸:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۱۳
یعنی یک کشوری بیاد سرزمینت را اشغال کنه بعد شما همه اون سرزمینهارو بهش بدی و بی خیال شی؟ پس چرا با هزاران شهید خرمشهر آزاد شد؟ در طول تاریخ چرا این همه روی وطن تاکید میشه؟ یک کشور متجاوز وارد کشورت شد وایستی نگاه کنی بعدش سر میز مذاکره هر چی خواست بهش بدی؟
ناشناس۳۱۷۲۸۶۱۱۴:۳۷:۲۴ ۱۴۰۲/۵/۱۳
مقصر اصلی پوتین هست.او بعد از جنگ سوریه دچار توهم ابرقدرتی شده بود و فکر می کرد شکست ناپذیر است و نیاز به یک سیلی بود تا از خواب بیدار شود.
محمد۳۱۷۲۹۰۷۱۴:۵۷:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۱۳
پشت صحنه ادامه جنگ در درجه اول انگلیس خبیث و در درجه بعد آمریکاست. همه متوجه آمریکا هستند و از خباثت و مکاری انگلیس خیلی صحبت نمیشه
هوشنگ۳۱۷۳۰۳۷۱۶:۲۸:۳۸ ۱۴۰۲/۵/۱۳
در گزارش مذکور تلویحا به شکست غرب جمعی در رویارویی همه جانبه بر علیه روسیه ، اعتراف شده است .
علی۳۱۷۳۰۳۸۱۶:۲۸:۵۵ ۱۴۰۲/۵/۱۳
کاشی حداقل یک مقاله در نکوهش حمله روسیه به اوکراین و تبعات ان هم نگارش می کردید
محمد۳۱۷۳۶۳۰۰۵:۵۶:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۱۴
تا انگلیس خبیث و آمریکای زیاد خواه و زورگو هستن. نه ملت اوکراین، بلکه هیچ ملتی در جهان روی آرامش نخواهد دید. اروپا هم تضعیف بشه کک انگلیس هم نمیگزه
ناشناس۳۱۷۳۶۷۷۰۷:۳۱:۳۵ ۱۴۰۲/۵/۱۴
اولا روسیه فدراسیون است یعنی متشکل از دولتهای خودمختار است که اتحادشان روسیه را به وجود آورده موقعی که دونسک لوهانسک زاپروژیا و خرسون به روسیه ملحق شدند روسیه قسم خورد هرگز به آنها پشت نمیکند اگر بناباشد روسیه این مناطق را پس بدهد ،اعتماد در فدراسیون روسیه از بین خواهد رفت و فروپاشی دیگری اینار بزرگتر در روسیه رخ خواهد داد ثانیا رژیم انقلاب مخملی کی یف از کارتلهای مواد مخدر و قاچاق انسان به وجود آمده که یکی از دسته گلهایشان قانونی کردن مواد مخدر در اوکراین است روسیه نمیتواند اجازه بدهد چنین رژیمی در اوکراین مستقر باشد اگر غربیها از اوکراین حمایت میکنند دلیلش اینست که بعد از فروپاشی شوروی در ازای تسلیم سلاح های هسته ای اوکراین به روسیه قول مساعدت در زمان جنگ را داده اند و الان الوعده وفاست این الوعده وفا به معنی این نیست غرب با رژیم انقلاب مخملی کی یف موافق است ،امیدواریم رژیم نامشروع و خطرناک کی یف هر چه زودتر ساقط شده و اوکراین با رژیم جدید واقعیت جدا شدن بخشی از خاک خود را بپذیرد
ناشناس۳۱۷۳۷۷۹۰۸:۵۷:۲۰ ۱۴۰۲/۵/۱۴
جنگ را روسیه بابی خردی اغازکرد اما پایانش دست خودش نیست
ناشناس۳۱۷۴۲۲۳۱۱:۴۷:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۱۴
از شما خواهش میکنم فقط یک مقاله،تاکید میکنم فقط یک مقاله در رابطه با اسیبهایی که این به قول شما عملیات ویژه نظامی ،به اقتصد روسیه چاپ کنید.چون جالبه شما و همفکران شما از اسیب این جنگ به همه جا ی دنیا گفتید جز خود روسیه.
فر هنگ نظری۳۱۷۴۳۹۷۱۲:۴۶:۱۹ ۱۴۰۲/۵/۱۴
من کاری به متجاوز وعلت حمله روسیه ندارم شاید بسیاری از عزیزان با دیدگاهم مخالف باشند اما روسیه هم برای حمله دلایلی را دارد بحث اصلی این موضوع بر می گرده به یک ریُس جمهوری که یک دلقک تاتر است اون با نقشی که بازی می کند با مظلوم نمایی ذهن وافکار کشورهای دیگر را تسخیر کرده وملت اوکراین را به نابودی کشانده است زیاده خواهی وقلدر مابی آمریکا وانگلیس نیز برای تضعیف اقتصاد روسیه وگسترش ناتو در شرق اروپا مزید بر علت این جنگ بی پایان شده است
محمد۳۱۷۴۶۲۷۱۳:۵۳:۴۵ ۱۴۰۲/۵/۱۴
جنگ میان روسیه واکراین چندنکته بسیارمهم دربرداشت یکی اینکه زلنسکی باطناب پوسیده غرب درون چاه رفت وغرب فهمیدکه تسلیحات پیشرفته ای که به طرف اکراین روانه کردخیلی بیش ازحددر برابرتسلیحات روسی آسیب پذیر هستندکه این خودش به تنهایی تحلیل و تفاسیری ازجمله ناآشنایی اکراینی هاباتسلیحات غربی ومحدوبودن آن به دنبال دارد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  21. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

آخرین عناوین