کرمان موتور خودروساز برتر کشور شد، این شرکت چه برتری مشخصی دارد؟

  4020503124

شرکت کرمان موتور خودروساز برتر کشور، که در حضور رئیس جمهور، وزارت صمت و دیگر مقام های برجسته کشوری انتخاب شد، چه برتری مشخصی دارد؟

به گزارش تحریریه، روح حاکم بر سیاستگذاری خودرویی کنونی را می توان از ضریب دادن دولت به شرکت های خاص خودروسازی فهم کرد. در تازه ترین نمونه، مراسم بیست و هفتمین سالروز ملی صنعت و معدن در آخرین روز دهه گرامیداشت تولید و تجارت، روز شنبه 10 تیر ماه با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور؛ عباس علی‌آبادی، وزیر صمت و عزت‌الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع مجلس و جمعی از صنعتگران کشور در سالن اجلاس سران برگزار و به ۵۸ واحد نمونه ملی و برتر در سال ۱۴۰۱ در صنایع مختلف، لوح تقدیر و تندیس یادبود اهدا شد که در حوزه صنایع خودرو، شرکت کرمان‌موتور با اشتغال‌زایی بیش از ۵ هزار نفر، از طرف ستاد گرامیداشت دهه تولید و تجارت با استناد و ارزیابی عملکرد در سال ۱۴۰۱، به‌عنوان واحد برتر تولیدی در گروه صنایع خودرو انتخاب شد و سامان فیروزی، مدیرعامل شرکت کرمان‌موتور به‌نمایندگی از این مجموعه با حضور در جایگاه ویژه مراسم، لوح یادبود و تندیس تولیدکننده برتر ملی را از دست وزیر صنعت، معدن و تجارت دریافت کرد.

در لوح یادبودی که به‌همین مناسبت با امضای عباس علی‌آبادی، وزیر صمت به‌سامان فیروزی، مدیرعامل شرکت کرمان‌موتور اهدا شد، آمده است: ضمن تبریک روز ملی صنعت و معدن، با توجه به‌ارزیابی صورت‌گرفته در کارگروه انتخاب برگزیدگان مبتنی بر عملکرد سال ۱۴۰۱، به‌استناد نتایج حاصل‌شده در ستاد گرامیداشت دهه تولید و تجارت، آن مجموعه به‌عنوان واحد برتر در گروه صنایع خودرو انتخاب شده است.

عملکرد کرمان موتور طبق گزارش های وزارت صمت اینگونه ذکر شده است: در بخش خودروهای سواری طی سال ۱۴۰۱ با رشد ۴۱ درصدی نسبت به‌سال ۱۴۰۰ توانست تا ۲۶ هزار و ۴۱۸ دستگاه از خودروهای سدان و کراس‌اوور خود را به‌تولید برساند که با احتساب تولید ۹ هزار و ۲۰۷ دستگاه پیکاپ، مجموع تولید این خودروساز به ۳۵ هزار و ۶۲۵ دستگاه خودرو می‌رسد.

خودروساز برتر با کدام معیار مشخص؟

دولت و وزارت صمت باید با استانداردهای مشخص و قابل پذیرش برای مردم، رسانه ها و کارشناسان اقدام به ارزیابی شرکت های خودروسازی کنند و نباید در سطح رئیس جمهور و وزیر صمت اقداماتی انجام دهند که سوال برانگیز باشد و شائبه تعارض منافع ایجاد کند.

شرکت کرمان موتور عمدتا به مونتاژ از برندهای "جک" و "لیفان" مشغول است که لیفان را باید یکی از ضعیف ترین برندهای تولید داخل دانست که پرشکایت است و رضایتمندی کافی مشتری را به دنبال نداشته و برندی معتبر در بازار خودروسازی چین محسوب نمی شود. جک هم یک برند معمولی است و در بازار چین به کامیونت ساز معروف است که در سایه فضای غیررقابتی و مشکل دار بازار خودرو ایران توانسته است دهها هزار دستگاه با قیمت های غیررقابتی به فروش برساند.

غیرقابل توجیه بودن اعطای نشان خودروساز برتر به شرکت کرمان موتور باعث شده است تا برخی رسانه ها برای این شرکت اقدام به دستاوردسازی و مغلطه های آماری کنند و بنویسند: "پیکاپ تولیدی کرمان‌موتور (T۸) درحال حاضر حدود ۶۱.۶۹ درصد از سهم بازار پیکاپ‌های دو دیفرانسیل کشور را از آن این خودروساز کرده و سخت است تا خودروسازی بتواند به‌سهم بازار کرمان‌موتور در این سگمنت نزدیک شود."

سوال مشخص: کل بازار پیکاپ های دو دیفرانسیل کشور چند دستگاه است که تاکید بر سهم 61.69 درصدی تاکید شده است؟ آیا این رسانه ها از شکایت مشتریان از گیربکس های تی 8 اطلاع دارند؟(هنوز مشخص نیست که آیا ایراد در گیبرکس حل شده است و یا خیر)

در بخش دیگر دستاوردسازی به آمار تولید روزانه اشاره شده و آمده است: "بنا بر آمارهای اعلام‌شده، در روز سوم تیرماه ۱۴۰۲ با تحقق تولید روزانه ۲۴۷ دستگاه از انواع محصولات کرمان‌موتور، رکورد بی‌سابقه‌ای در طول تاریخ تولید کرمان‌موتور ثبت شده است." این تیراژ در برابر تولید روزانه شرکت های سایپا و ایران خودرو رقمی محسوب نمی شود و اگر ملاک تیراژ بیشتر است، چرا آنها خودروساز برتر نشده اند؟

دیگر دستاوردسازی رسانه ای برای شرکت کرمان موتور به صادرات یک سدان کوچک به نام جی 4 (J۴) به عراق باز می گردد که هنوز گفته نشده با چه قیمتی به عراق صادرات می شود و تاکید شده است که در سال جاری 4 هزار دستگاه از محصولات کرمان موتور صادرات می شود.

سیاستگذاری خودرویی کشور را باید یکی از فجایع اقتصادی ایران دانست که به اعتبار نظام در بین مردم ضربات سنگین وارد کرده و نامزد نخست برای کسب جایزه نارضایتی سازی عمومی است. این نارضایتی سازی در تولید و فضای بازار به خوبی مشاهده می شود. فضای غیررقابتی، ایفای نقش مداخله گرانه دولت و تعارض منافع آشکار برخی مقام های دولتی باعث شده است تا پیشرانه صنعتی سازی اقتصاد ایران به صنعتی ورشکسته تبدیل شود که شرکت های دولتی آن دهها هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند و خودروساز برتر خصوصی آن شرکت کرمان موتور با محصولاتی بسیار معمولی باشد که فاقد برجستگی خاصی هستند و تولید سالانه آن هم در صورت وجود شرایط منصفانه و فروش در قیمت های رقابتی، آشکارا زیانده است و هیچ شرکتی غیر از لوکس سازان معروف جهانی نمی توانند با تیراژ 35 هزار دستگاه در سال اقتصادی عمل کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین