«مردم»، اسلحه مفهومی زرادخانه سیاست!

حجت الاسلام دکتر علی اصغر اسلامی تنها، گروه فرهنگی الف،   4020426056 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
«مردم»، اسلحه مفهومی زرادخانه سیاست!

۱. امروزه واژه «مردم» در گفتار سیاسی روزمره ما پر کاربرد است. ظرفیت های مثبت و منفی و مخاطرات و بالقوه گی های فراوان این واژه موجب شده تبدیل به جنگ افزاری مفهومی در زرادخانه واژگان پیکارهای ارتباطات سیاسی هر دو جبهه سیاسی چپ و راست، اصول گرا و اصلاح طلب، غرب گرا و انقلابی جامعه ما شود. مگر در اکثر معارضات اجتماعی نظیر اغتشاشات اخیر هر جریانی خودش را مستظهر به مردم نمی دانست و نمی گفت مردم چنین و چنانند ؟ 

۲. وقتی می گوییم  مردم سالاری، دولت مردمی، اقتصاد مردمی، با واژه «مردم» به چه اشاره می کنیم؟ صفت «مردمی» به چه خصوصیتی ارجاع دارد؟ اگر مردم یعنی ساکنان انسانی در یک محدوده جغرافیایی-سیاسی، چرا هیچ گاه همه آحاد آن قلمرو را دربرنمی گیرد و همواره کسان یا گروههایی را از دایره مصادیق خود بیرون می گذارد و طرد می کند چرا این واژه چنان می نماید که از شائبه های ایدئولوژیک نژادی، قومی، طائفی و ... عاری است؟ چارچوب ارجاعی و مفهومی  «مردم» چیست؟ نظام دانش آن کدام است؟ ملاک مردم بودن چیست؟ آیا ملاکش اکثریت بودن است؟ آیا مردم مفهومی سطحی دارد یا عمیق؟ آیا مردم دال بر خواست ها و خودآگاهی سطحی و روزمره است یا خواست های عمیق و بنیادین هم در خودآگاهی مندرج در معنای مردم می گنجد؟ آیا مردم ذاتا تعین معنایی خاصی دارد و یا این تعینات مصادیق آنست؟

استناد یک خواست به مردم آیا با صرف بررسی خودآگاهی آنها کفایت می کند؟ چه پدیده هایی می تواند نمایانگر خواست مردم باشد؟ آیا مثلا فضای مجازی می تواند بازتاب مردم باشد؟

۳. اینها سؤالات نظری است که باید در موردش اندیشید و تفکر و تامل نمود. مواجهه فلسفی و تلاش نظری فیلسوفان غربی چون آلن بدیو و... گواه آن است که مفهوم مردم کشش و عمق معنایی برای بررسی های فلسفی دارد.  برای نظرورزی و مفهوم پردازی «مردم» نباید از برچسب «نشسته بر ارتفاعات انتزاع» هراسید که به قول فیلسوفی «عملگرایی» فلسفه واقعیت گرای جامعه ای است که فرصت تأمّل ندارد.

۴. برای من پرسش «مردم چیست؟» به تعبیر فیلسوف مسلمان مغربی طه عبدالرحمن «سوال مسئول» است. پاسخ دقیق، برهانی و مسئولانه فلسفه متعالیه به آن می تواند این اصطلاح را از چنگ جریان های مرتجع و متجدد مدعی «مردم گرایی» و «مردم باوری» بیرون کشد. نباید مفهوم «مردم» را در بی تعینی رها کنیم تا همچنان دالی شناور در فرهنگ و جامعه ایران معاصر و چارچوب های تحلیلی واقعیت انضمامی آن بماند.

دیدگاه کاربران

عمران۳۱۴۹۴۳۹۱۰:۱۸:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۲۷
نویسنده به درستی بر روی نکته دقیقی دست میگذارد. واژه ی «مردم» در ادبیات سیاسی ایران از سوی گروههای مختلف به صورت ابزاری مصادره به مطلوب میشود. اما یک نقد به نویسنده این است که بیش از حد در بند تئوریک مانده و کمتر مجال برای ورود به راهکارهای عملی پیدا کرده است. در دنیای امروزی یکی از دقیقترین و کم هزینه ترین راههای سنجش مفهوم مردم در تجلی اراده ی آنان در انتخابات آزاد و مداوم است. گرچه هیچ انتخاباتی بی اشکال نیست و حتی دقیقترین انتخابات هم شامل همه ی مردم نمیشود، اما نسبت به تمامی راه های سنجش دیگر مانند راهپیمایی، تظاهرات یا شرکت در مراسم و غیره، درست ترین راه سنجش جهت گیری مردم انتخابات است. حالا اصلا چرا سنجش جهت گیری مردم لازم است، اینکه چون بدون سنجش آن روابط قدرت دچار اختلال و بروز بحرانهای غیرقابل حل میشود،
ناشناس۳۱۴۹۵۶۲۱۱:۵۰:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۲۷
برا پی بردن به نظر مردم حتی به انتخابات هم نیاز نیست یک نظرسنجی خیلی ساده با نمونه گیری علمی و نمونه کافی مساله را روشن میکنه .
ناشناس۳۱۴۹۴۵۸۱۰:۳۲:۲۹ ۱۴۰۲/۴/۲۷
همه این سوالات با انجام همه پرسی و یا نظرسنجی صحیح و معتبر پاسخ داده میشود اگر این امکان فراهم شود دیگر هر جریانی از آب گل آلود ماهی نمیگیرد و نظر مردم نمایان خواهد شد
ناشناس۳۱۴۹۴۷۱۱۰:۴۲:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۲۷
برای همین در عمل به آرای عمومی و نظرسنجی علمی مراجعه میشود. هدایت مردم از طریق رسانه و آموزش و نهادهای اجتماعی و با اقناع انجام میشود و دموکراسی روش معقول حکمرانی است و راه برای نخبگان در اداره امور بسته نمیشود. یدالله مع الجماعه یعنی چه؟
222222222222222۳۱۴۹۴۹۹۱۱:۰۳:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۲۷
در نظر برخی مسئولان كشور عده كثيري از مردم هيچ جايگاهي ندارن مگر يه عده خاص كه اينها رو مردم حساب ميكنن و نظر اين عده قليل مهمتر و برتري بر نظر كثير مردم داره.
ناشناس۳۱۴۹۵۲۷۱۱:۲۴:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۲۷
تنوع و تکثر یکی از خصوصیات انسانهاست. نمی توان انتظار داشت همه مثل هم باشند یا مثل هم فکر کنند و یا نیازهای مشابهی داشته باشند. اما راه حل چیست؟ راه حل راه اکثریت است چون هرچه هست از رای اقلیت بهتر است. بویژه اگر امکان رشد و تفکر برای اکثریت باشد رای اکثریت همیشه قابل اتکاتر است.
ناشناس۳۱۴۹۵۳۳۱۱:۲۷:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۲۷
تحلیل افکار و سلایق و عقاید یک فرد آسان نیست چه رسد به تحلیل و پرسش فلسفی در مورد ملیونها انسان. پس به جای اینها و پیچیدگیها، از خود افراد بپرسید و ملاک را رای اکثریت بگذارید.
ناشناس۳۱۴۹۵۸۸۱۲:۱۴:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۲۷
اینکه مرجع تصمیم گیری کیست و تصمیم گیری برای چه شخصی است. زمانی که تصمیم برای ملت است مرجع آن نیز ملت است. به این شکل اعتراضی هم نیست در غیر اینصورت اگر شخصی به جای شخص دیگری تصمیم بگیرد مورد اعتراض قرار می گیرد.
ناشناس۳۱۴۹۷۰۵۱۳:۴۵:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۲۷
از مردم در سیاست ایران فقط در انتخابات و تظاهرات ۲۲ بهمن و روز قدس و ... یاد میشه.
ناشناس۳۱۴۹۷۲۴۱۳:۵۵:۲۹ ۱۴۰۲/۴/۲۷
پاسخ نظرسنجی است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. دور باطلی که تمامی ندارد!

  10. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  17. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  20. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  21. برای این عکس شما تیتر بزنید

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  25. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

آخرین عناوین