همراهی مردم با مداخله فرهنگی حاکمیت در غدیر؛ چرا؟!

گروه فرهنگی الف،   4020420025 ۴۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

«جامعه ایران دینداری خود را منطبق بر تقریر حاکمیت قرار داده و با لحاظ این خصیصه طبیعی است که شدت یافتن التفات نظام حکمرانی به یک معنا یا واقعه دینی موجب تشدید توجهات عمومی به آن موضوع  خواهد شد و طبیعتاً این ملازمه در امور غیرمذهبی، غیر معنوی و غیر دینی جاری نخواهد بود.»

همراهی مردم با مداخله فرهنگی حاکمیت در غدیر؛ چرا؟!

مهدی افراز عضو هیئت علمی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) در یادداشتی به این سؤال پاسخ داده است که چرا جامعه ایرانی با مداخله فرهنگی حاکمیت هم افزایی می کند:

خشکاندن جوشش های محلی، جشن های خُرد و ضیافت های خودجوش در قبال برپایی مهمانی متمرکز، خیابانی و کیلومتری غدیر،  یکی از ایرادات ناصحانه ای بود که سال گذشته در نشست ها و جلسات ارزیابی مهمانی ده کیلومتری غدیر بارها از سوی ناقدین مورد طرح قرار می گرفت و این رویداد را از حیث ماهوی منافی رویکردهای مردمی و فولکلور انقلاب در ساحت فرهنگی قلمداد می نمود.  

این نقد با پیش فرض‌های نظری پیرامون نسبت دولت – ملت یا نسبت بخش عمومی - بخش دولتی منطقی و معقول به نظر می رسد، در واقع در شرایطی که حاکمیت با اتکا به منابع رسانه ای و هژمونیک خود در صدد خلق یک رویداد متمرکز برمی آید طبیعی است که جریان های توده ای خود را به حاشیه کشانده و ارضای تمنیات خود را در این وادی به ابزارهای رسمی واگذار می نمایند. اما رخدادهای روزهای گذشته حاکی از واکنش بسیار متفاوت جامعه ایران در مشارکت برای بزرگداشت واقعه غدیر بود.  

تقریبا عمده مشاهدات و گزارشات از سراسر کشور حاکی از ضریب یافتن موضوع بزرگداشت عید غدیر در مناسبات ایرانیان شده است. مواجهه حاکمیت با این موضوع در ابعاد یک "رویداد ملی خیابانی" به صورت معناداری زمینه را برای فعال سازی استعدادهای فرهنگی ایرانی فراهم آورد. فارغ از مشارکت یدی و مالی ده ها هزار نفر در محدوده ده کیلومتری، بسیاری از روستاها، محلات، کوچه پس کوچه ها، دکان ها، بازارها، خانه ها و محافل خُرد بستری برای ابراز ارادت و عشق متمایز به ساحت امیرالمومنین شده بود. و بدین ترتیب برخلاف انتظار جامعه شناختی، واکنش انسان ایرانی به مداخله حاکمیت انفعالی و عقب نشینانه نبوده و با پیشروی او هم به میدان داری خود ضریب داده است و مناسبات خود با این سیاست را  در قالبی هم افزا صورت بندی کرده است.  

با این فرض رواست که خود را در مقام پاسخ به این پرسش انتقادی قرار دهیم که؛ اسباب و زمینه های این عکس العمل نامتعارف چه می تواند باشد؟ به طور کلی سابقه اجتماعی ما حکایتگر گرامیداشت غیرعمومی، نحیف و طبقه ای در ازای عید ولایت بود  و از ابتدای انقلاب و حتی پیش از آن، با آن که مسأله غدیر به لحاظ اعتقادی، کلامی و ایدئولوژیک جایگاه ویژه‌ و هویت بخشی در اذهان ایرانیان داشته اما هیچگاه در زمره یک جشن ملی ظهور نیافته و در واقع فاصله‌ روشنی میان فرهنگ ذهنی و فرهنگ عینی ایرانیان در ازای این سوژه برقرار بوده است. لذا تنها نیروی اجتماعی که توانایی ایجاد چنین تحولی را داشته؛ تغییر سیاست حاکمیت در تعامل با این پدیده بوده است.  

کارایی این سیاست از سه منظر قابل فهم است؛ 
منظر اول: ما در حال زیست در یک جامعه رسانه ای هستیم، در این جامعه موضوعی که واجد هویت رسانه ای نباشد قابلیت ورود به خیال اجتماعی را نخواهد داشت. این خصیصه دلالتی به برساختی شدن واقعیت ندارد بلکه نحوه تعاملات ذهنی و وجودی انسان در این جامعه به نحوی است که حضور رسانه ای را بخشی از ماهیت یک پدیده جمعی – اجتماعی می داند و در این شرایط اگر یک سوژه فاقد وجود رسانه ای باشد فاقد وجود اجتماعی خواهد بود. پرداختن به تعظیم غدیر در ابعاد یک "رویداد ملی خیابانی" زمینه ای فراهم آورد تا بشدت رسانه پذیر شود و از این رهگذر مراوده ایرانیان با این مقوله را به کلی متفاوت نماید. با این فرض اگر حاکمیت به جای این سیاست، امکانات خود را مصروف حمایت از خرده فعالیت های محلی و لوکال می نمود این سوژه هیچگاه واجد چنین هویت رسانه ای نمی شد و در ساحت رفتاری ایرانیان منشأ دگرگونی نمی گردید.  

منظر دوم: این سیاست مبتنی بر استانداردهای ملی بوده است. اگر یک موضوع بخواهد در قامت یک سوژه به شادی ملی، ترس ملی، اندوه ملی یا عزت ملی مبدل شود می باید خود را در چارچوب های ملی بازتولید نماید. کلان شهر، پایتخت، میلیونی و خیابان از نمودهای ویژه امر ملی است و بعید است که یک معنا توانائی این را داشته باشد که خود را در هیئتی کوتاه یا کوچکتراز این به حد ملی برساند.  

منظر سوم: حاکمیت دینی در انظار عمومی ایرانیان همان نهاد اجتماعی دین است که موفق به کسب قدرت سیاسی شده و در جایگاه حکمرانی قرار گرفته لذا تعیین مناسبات جامعه با مقولات دینی و مذهبی شدیداً به سبک تعامل حاکمیت با این موضوعات وابسته است. در واقع سبک مواجهه ملت ایران با جمهوری اسلامی خارج از نسبت دولت – ملت مدرن است. جامعه ایران دینداری خود را منطبق بر تقریر حاکمیت قرار داده و با لحاظ این خصیصه طبیعی است که شدت یافتن التفات نظام حکمرانی به یک معنا یا واقعه دینی موجب تشدید توجهات عمومی به آن موضوع  خواهد شد و طبیعتاً این ملازمه در امور غیرمذهبی، غیر معنوی و غیر دینی جاری نخواهد بود.

دیدگاه کاربران

1۳۱۳۵۷۵۹۱۰:۰۱:۱۳ ۱۴۰۲/۴/۲۰
جشن خیابانی غدیر قطره ی کوچک و کم هزینه ای از کارکرد های توسل به ائمه ی اطهار است . یک از علل تاب آوری ملت ایران که برخی کشور ها طاقت چند ماه آن را ندارند توسل است . جنگ تحمیلی و جنگ اقتصادی مملو است از نتایج توسل ، جایی که در یک عملیات با چاشنی روضه و توسل ، ده ها و صدها و هزاران شهید به شوق و ذوق یاد اهل بیت جان شیرین خود را فدا کردند .
ناشناس۳۱۳۶۰۶۶۱۳:۲۲:۲۹ ۱۴۰۲/۴/۲۰
سوال اصلی برای مردم این است که هزینه این جشن از کجا می آید.
ناشناس۳۱۳۶۶۹۳۱۹:۱۹:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۲۰
هزینه مردمی ۴۳۰ هزار نفر بانی مالی اش بودن
ناشناس۳۱۳۷۳۲۷۰۰:۰۳:۲۹ ۱۴۰۲/۴/۲۱
مردم از جیب خودشون عاشقانه و بی ریا آوردن وسط و این دریای باشکوه رو شکل دادن
ناشناس۳۱۳۶۰۹۰۱۳:۴۴:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۲۰
مهم نیست یک مقاله را چه کسی و با چه ادبیاتی نوشته باشد، زمانی که صداقت در آن نباشد مورد استقبال مردم هم قرار نمی گیرد.
ناشناس۳۱۳۶۱۶۴۱۴:۲۹:۰۸ ۱۴۰۲/۴/۲۰
اکثریت مردم ایران متدین هستند
ناشناس۳۱۳۶۲۶۱۱۵:۱۴:۲۱ ۱۴۰۲/۴/۲۰
این دیانت ربطی به گروه، جناح و حکومت ندارد
ناشناس۳۱۳۷۶۷۸۰۸:۱۴:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۲۱
از کجا چنین برداشتی کرده اید؟
علی۳۱۳۶۱۷۰۱۴:۳۴:۳۵ ۱۴۰۲/۴/۲۰
در این شرایط سخت اقتصادی که اکثریت مردم در سختی و گرفتاری های معیشتی گرفتارند باید با تدبیر عاقلانه بجای این هزینه ها ، همان را خرج مردم فقیر ایران می کرد.
ناشناس۳۱۳۷۳۱۸۲۳:۵۶:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۲۰
چرا به تیم های فوتبال مورد علاقتون که میلیارد، میلیارد از بیت المال پول می گیرن اعتراضی ندارین؟
ناشناس۳۱۳۵۷۷۱۱۰:۰۹:۲۶ ۱۴۰۲/۴/۲۰
مردم فقط به عشق مولا علی در این جشن شرکت کردند.
ناشناس۳۱۳۵۹۴۸۱۱:۵۵:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۲۰
آفرین به این مردم هرکی با مولا مأنوس و همراه و دمساز باشه مردم حمایتش میکنن هرکی از سیره‌ی عملی امیرالمؤمنين فاصله بگیره مردم ازش فاصله میگیرن فقط به عشق مولا
ناشناس۳۱۳۶۰۹۳۱۳:۴۶:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۲۰
پس ای کاش هزینه را نیز خرج نیازمندان می کردند که ثوابشان بیشتر شود.
ناشناس۳۱۳۶۲۷۰۱۵:۱۸:۰۳ ۱۴۰۲/۴/۲۰
مردم با شرکت در اینگونه مراسم، حضور بیشتری در کمک به نیازمندان دارن.
ناشناس۳۱۳۶۲۷۴۱۵:۲۰:۱۱ ۱۴۰۲/۴/۲۰
خیلی دوست دارم بدونم اینایی که هر جا میان دم از کمک به فقرا می‌زنن خودشون چقدر کمک می‌کنن!!
ناشناس۳۱۳۶۵۱۴۱۷:۴۲:۳۴ ۱۴۰۲/۴/۲۰
به هر حال ادعاشون چشم دنیا رو کور نکرده
ناشناس۳۱۳۵۷۹۰۱۰:۲۰:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۲۰
بالاخره معلوم شد اين مراسم حكومتي است ولی مراسم خود جوش مردمی بهتر است.
ناشناس۳۱۳۵۸۵۴۱۱:۰۰:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۲۰
بزرگوار بنده شاهد بودم نود درصد موکب ها وپذیرایی ها درشهر ما از جانب خود مردم تامین شد.
ناشناس۳۱۳۷۲۸۰۲۳:۴۲:۳۰ ۱۴۰۲/۴/۲۰
بله بودجه شهرداری هم مال مردم بوده!!!!!!!!
ناشناس۳۱۳۶۰۴۲۱۳:۰۴:۴۰ ۱۴۰۲/۴/۲۰
هر اتفاقی یه واقعیت میدانی داره یه نحوه روایت، واقعیت میدانی رو همه دیدن .
ناشناس۳۱۳۶۰۴۴۱۳:۰۵:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۲۰
جشنی با میدان داری مردم
ناشناس۳۱۳۵۷۹۲۱۰:۲۰:۵۳ ۱۴۰۲/۴/۲۰
امیرالمونین عشق تمام کسانی است که به برپایی عدالت قیام میکنند. علی عشق تمام انسان های عادل روی کره زمین است.
ناشناس۳۱۳۵۷۹۴۱۰:۲۲:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۲۰
چند درصد مردم تهران در این جشن شرکت کردند ؟
ناشناس۳۱۳۵۸۹۸۱۱:۳۴:۲۷ ۱۴۰۲/۴/۲۰
3 میلیون نفر از مردم تهران در مراسم جشن عید غدیر شرکت کردند.
ناشناس۳۱۳۵۹۱۴۱۱:۴۱:۴۱ ۱۴۰۲/۴/۲۰
طبق گفته خودشون حدود 4 میلیون نفر که با احتساب 16 میلیون جمعیت تهران و شهر های اطراف میشه تقریبا 25 درصد.
ali۳۱۳۶۸۰۰۲۰:۱۰:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۲۰
همانطور که گفتید تهرانی ها در انتخابات پایان سال شرکت می کنند و طبق اطلاعات شما 4 یا 5 میلیون می شود؟
ناشناس۳۱۳۵۹۱۹۱۱:۴۵:۲۶ ۱۴۰۲/۴/۲۰
سوال صحیح اینست چند درصد مردم توفیق حضور در این آیین باشکوه مذهبی را پیدا کردند ؟خودم واقعا آرزوی توفیق شرکت درمراسم بزرگداشت چنین روزی را داشتم ولی به علت بیماری موفق نشدم
ناشناس۳۱۳۵۹۷۴۱۲:۱۱:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۲۰
چه بخوای چه نخوای توی این مملکت خدا و اهلبیت رسول خدا زنده خواهند ماند.
ناشناس۳۱۳۶۰۹۵۱۳:۴۷:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۲۰
خدا همیشه و برای همه مردم جهان زنده است.
ناشناس۳۱۳۵۸۴۷۱۰:۵۸:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۲۰
این انقلاب، انقلاب اسلامی است . بر پایه فرهنگ ها و ارزش های همین ملت. شما اقلیت بسیار کوچک سکولار و لائیک ایرانی رو خیلی جدی نگیر. بگذارید تو عالم مجازی خوش باشن..
رضا۳۱۳۵۸۵۳۱۱:۰۰:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۲۰
باحاکمیتی شدن اعیاد موافق نیستیم البته ما نظام را اسلامی میدانیم ولی رسانه باید مردمی باشه پس هی حاکمیت حاکمیت نکن هرروز
ناشناس۳۱۳۵۸۹۲۱۱:۳۱:۳۲ ۱۴۰۲/۴/۲۰
نویسنده ایا شهرستان ها را هم دیده است یا فقط تهران را دیده؟
ناشناس۳۱۳۵۸۹۷۱۱:۳۴:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۲۰
فقط بخاطر امام علی بود
ناشناس۳۱۳۵۹۳۷۱۱:۵۱:۴۰ ۱۴۰۲/۴/۲۰
صدها سال از مسلمانی ایرانی ها می گذره و مردم از قدیم الایام اینگونه مراسمها را با جان و دل برگزار می کردند.
ناشناس۳۱۳۵۹۳۹۱۱:۵۲:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۲۰
در این حرکت عظیم مردمی اصلاح طلبان رفوزه شدند مثل همیشه
ارش۳۱۳۶۰۶۰۱۳:۱۵:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۲۰
ارتباطش با اصلاح طلبان چی هست؟
ناشناس۳۱۳۶۱۳۳۱۴:۰۷:۳۳ ۱۴۰۲/۴/۲۰
مگه رو پیشونی مردم نوشته بود اصولگرا که شما فهمیدی اصلاح طلبا رفوزه شدن ؟!
ناشناس۳۱۳۶۱۹۵۱۴:۴۶:۲۷ ۱۴۰۲/۴/۲۰
بحث اینکه اصلاح طلبان در رسانه‌ها شادی مردم را برنتابیدند
ناشناس۳۱۳۶۰۰۷۱۲:۴۴:۰۳ ۱۴۰۲/۴/۲۰
دخالت حاکمیت در کاری مردمی برای بهره برداری اغراض سیاسی
ناشناس۳۱۳۶۰۰۸۱۲:۴۴:۲۶ ۱۴۰۲/۴/۲۰
جوانها و بیشتر مردم اکثرا برای خوشی امده بودند.وجود امکانات و غذاها هم برای جذب مردم بود.
ناشناس۳۱۳۶۰۳۷۱۳:۰۱:۱۷ ۱۴۰۲/۴/۲۰
اگه عاشقِ مولا علی هستیم، باید ساده زیستی و عدالت رو از ایشون یاد بگیریم.
ناشناس۳۱۳۶۱۱۷۱۳:۵۹:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۲۰
برگزاری جشن های مذهبی اصلا ربطی به حکومت دینی نداره هم سن وسالهای من شاهدند که در زمان رژیم پهلوی هم مراسم عزاداری وجشن نیمه شعبان اگر نگوییم حتی بهتر وبا شکوهتر از امروز حداقل هم سطح امروز برگزار می شد .
ناشناس۳۱۳۶۱۴۲۱۴:۱۴:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۲۰
همین جشن غدیر نشان می دهد که اکثر مردم عشق به امام علی دارند.
لا۳۱۳۶۲۳۲۱۵:۰۵:۳۲ ۱۴۰۲/۴/۲۰
حضرت علی یعنی امام عدالت. امام ساده زیستی امام مدافع مظلوم. مسئولان ما در کدامیک از اینها از ایشون الگو گرفتند
ناشناس۳۱۳۷۵۱۸۰۲:۲۶:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۲۱
دیانت یعنی راستگویی وعده راوفاکردن،دیانت یعنی منافع شخصی راکنارگذاشتن،دیانت یعنی حلال وحرام رافهمیدن،دیانت یعنی پاکی درست کاری،دیانت یعنی .........
ناشناس۳۱۳۷۵۷۹۰۵:۳۰:۵۶ ۱۴۰۲/۴/۲۱
یک‌عده‌ضد‌دین‌هر‌زمان‌‌که‌مراسم‌مذهبی‌مانند‌حج‌یا‌محرم‌ویا...میشود‌یاد‌فقرا‌می‌افتند‌با‌ژست‌عالمانه‌توصیه‌میکنند‌که‌هزینه‌ان‌صرف‌فقرا‌شود‌اما‌خودشان‌برای‌دیدن‌کنسرت‌کلی‌خرج‌میکنند‌به‌ترکیه‌و..‌میروند‌ان‌زمان‌گویا‌فقری‌وجود‌ندارد.
یاشار کیانی۳۱۳۸۰۶۰۱۲:۲۶:۳۲ ۱۴۰۲/۴/۲۱
بهرحال چیزی که واضح است اینکه دین و توکل و توسل در فرهنگ ایرانیان وجود دارد مال امروز و دیروز هم نیست
ناشناس۳۱۳۸۱۹۸۱۳:۳۶:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۲۱
حاکمیت باید درهمه موارد از امیرالمؤمنین پیروی کند.وگرنه عشق مولا دردل اکثر مردم ایران نهادینه هست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

    3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

    10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

    16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

    18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

    22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

    23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

    آخرین عناوین