واکنش‌ها به تصمیم آمریکا برای ارسال مهمات خوشه‌ای به کی‌یف

  4020417043

بسته کمک نظامی ۸۰۰میلیون‌دلاری پنتاگون برای کی‌یف، توجیه بایدن درباره علت نیاز به مهمات خوشه‌ای در اوکراین، دیدار اردوغان با زلنسکی و تمایل وی برای گفتگو با پوتین و شکست سازمان ملل در اجرای بخش روسی توافق غلات، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

 واکنش‌ها به تصمیم آمریکا برای ارسال مهمات خوشه‌ای به کی‌یف

به گزارش  تسنیم،  در حالی که به پانصدمین روز درگیری نظامی روسیه با اوکراین رسیده‌ایم، روز گذشته، جمعه، "جیک سالیوان"، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا تأیید کرد که واشنگتن مهمات خوشه‌ای را به کی‌یف منتقل خواهد کرد.

وی مدعی شد که عرضه مهمات خوشه‌ای به کی‌یف یک گزینه موقت خواهد بود، در حالی که ایالات متحده تولید گلوله‌های توپخانه را که ذخایر آن در جریان درگیری نظامی اوکراین کاهش یافته است، افزایش می‌دهد. به‌گفته سالیوان، واشنگتن قصد ندارد «اوکراین را بدون سلاح به حال خود رها کند».

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد که ایالات متحده تضمین‌های کتبی از اوکراین دریافت کرده است که از مهمات خوشه‌ای "با احتیاط" به‌منظور جلوگیری از خطرات آن برای غیرنظامیان استفاده خواهد شد. به‌گفته وی، اوکراین متعهد شده است که مین‌زدایی بیشتر مناطقی را که قرار است از آنها استفاده شود، انجام دهد.

این در حالی است که کالین کال، معاون وزیر دفاع آمریکا روز جمعه یادآور شد که در بسته کمکی جدید آماده‌سازی‌شده برای اوکراین، مهمات خوشه‌ای برای توپ‌های 155میلی‌متری، 32 خودروی جنگی پیاده‌نظام بردلی و همین تعداد نفربر زرهی استرایکر گنجانده شده است. به‌گفته وی، ارزش این بسته کمک نظامی 800 میلیون دلار برآورد شده است.

ضمن اینکه در روسیه بر این عقیده هستند که انتقال مهمات خوشه‌ای گام دیگری در جهت تشدید درگیری و وخامت اوضاع در اوکراین است. آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن، تصمیم آمریکا برای تأمین مهمات خوشه‌ای برای ارتش اوکراین را یک ژست ناامیدی از سوی ایالات متحده نامید و گفت: «چنین اقدامی حکایت از آگاهی آمریکا و اقمارش از ناتوانی آنها در برابر روسیه دارد.»

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز معتقد است که تأمین مهمات خوشه‌ای گام دیگری به‌سمت تشدید وخامت اوضاع خواهد بود.

ایگور نیکولین، کارشناس نظامی نیز یادآور شد که ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین تلاشی برای ایجاد برتری کی‌یف در میدان نبرد است. وی گفت: «این نوع سلاحها برای مقابله با دشمنی که در حالت دفاعی قرار دارد، مؤثر هستند. کی‌یف انتظار دارد از این جهت مزیتی به دست آورد، اما به‌چه‌قیمتی؟».

این کارشناس افزود: «هر یک گلوله خوشه‌ای مساحتی برابر با چند زمین فوتبال را پوشش می‌دهد، مثل ترکش عمل می‌کند و به‌سادگی در یک منطقه بزرگ آسیب خواهد رساند.»

به‌عقیده این کارشناس، تضمین‌ کی‌یف مبنی بر استفاده محتاطانه از این نوع گلوله‌ها قابل اعتماد نیست، زیرا ولادیمیر زلنسکی "آماده است در این لحظه هر چیزی را که می‌خواهید قول دهد تا به سلاح مورد نیاز خود دست یابد."

استفاده از  مهمات و گلوله‌های خوشه‌ای بر اساس کنوانسیون مصوبه اول آگوست سال 2010 که توسط 123 کشور امضا شده است، ممنوع است، البته تنها 110 کشور آن را تصویب کرده‌اند و از بین کشورهای اروپایی که این سند را امضا نکرده‌اند، باید از جمهوری آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، یونان، گرجستان، جمهوری لتونی، لهستان، روسیه، رومانی، صربستان، ترکیه، اوکراین، فنلاند و استونی نام برد، آمریکا نیز این کنوانسیون را امضا نکرده است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصدمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

بایدن عرضه مهمات خوشه‌ای به کی‌یف را با نبود سلاح‌های متعارف توجیه کرد

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا بامداد امروز، شنبه، اعلام کرد که واشنگتن با انتقال مهمات خوشه‌ای به کی‌یف به‌دلیل فقدان تسلیحات متعارف موافقت کرده است. وی در مصاحبه با شبکه سی.ان.ان. CNN یادآور شد که نیروهای مسلح اوکراین در حال به اتمام رساندن گلوله‌های غیرخوشه‌ای ارسال‌شده هستند و این در حالی است که ایالات متحده آمریکا با مشکل تولید به‌موقع مهمات مورد نیاز آنها روبه‌رو شده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا چنین توجیه کرد: «به همین دلیل من با توصیه وزارت دفاع برای انتقال مهمات خوشه‌ای ـ نه به‌عنوان یک اقدام دائمی، بلکه برای یک دوره انتقالی ـ چنین گلوله‌هایی را تا زمانی که مهمات 155میلی‌متری بیشتری تولید کنیم، موافقت کردم.»

به‌گفته بایدن، این تصمیم آسانی نبود. وی در عین حال تأکید کرد که نتیجه درگیری نظامی کنونی ممکن است مستقیماً به میزان منابع نظامی نیروهای اوکراینی بستگی داشته باشد.

بایدن تصمیم‌گیری درباره موضوع عضویت اوکراین در ناتو را زودهنگام دانست

جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که به‌خاطر درگیری نظامی با روسیه و عدم رعایت معیارهای عضویت، او انجام رأی‌گیری درباره الحاق اوکراین به پیمان آتلانتیک شمالی را هنوز بسیار زودهنگام می‌داند.

بایدن این مسئله را بامداد امروز در مصاحبه با سی.ان.ان. مطرح کرد. وی گفت: «فکر نمی‌کنم در ناتو درباره پذیرش یا عدم‌پذیرش اوکراین در خانواده ناتو در زمان حاضر و در این لحظه، در بحبوحه (ادامه درگیری مسلحانه) اتفاق نظر وجود داشته باشد.»

با این حال، رهبر آمریکا قول داد که به مقامات کی‌یف کمک کند تا برای مشارکت در ائتلاف آماده شوند و همچنین آمادگی واشنگتن برای ارائه تضمین‌های امنیتی برای مدتی موقت به اوکراین را اعلام کرد. بایدن گفت: «من به‌طور مفصل با (ولادیمیر) زلنسکی در مورد این موضوع صحبت کردم، از جمله به‌صراحت اعلام کردم که ایالات متحده آماده کمک به پیوستن آنهاست، در حالی که این روند ادامه دارد، و مدتی طول می‌کشد تا امنیت مشابهی را که ما به اسرائیل ارائه می‌کنیم، تأمین کند.»

دموکرات‌های آمریکایی تصمیم مبنی بر تأمین مهمات خوشه‌ای اوکراین را محکوم کردند

رزنامه نیویورک تایمز بامداد امروز، شنبه گزارش داد که گروهی از دموکرات‌ها تصمیم جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری آمریکا برای ارائه مهمات خوشه‌ای به اوکراین را تأیید نکردند. همان‌طور که این روزنامه یادآور شده است، برخی از قانون‌گذاران چنین اقدامی را بیش از حد خطرناک، ریاکارانه و آسیب‌رساننده به اعتبار ایالات متحده ارزیابی کردند.

کریسی هولاهان، نماینده ایالت پنسیلوانیا گفت: «پیروزی اوکراین در جنگ با روسیه یک پیروزی مهم برای کشورهای حامی دموکراسی‌ در سراسر جهان است، اما این پیروزی نباید به‌قیمت از دست رفتن ارزش‌های آمریکایی ما و در نتیجه خود دموکراسی به دست آید.»

سارا جیکوبز، نماینده ایالت کالیفرنیا در کنگره آمریکا نیز به‌نوبه خود یادآور شد که استفاده از مهمات خوشه‌ای می‌تواند به مانعی جدی برای بازسازی اوکراین پس از جنگ تبدیل شود. او به‌همراه هم‌حزبی خود ایلهان عمر، لایحه‌ای را برای ممنوعیت صادرات مهمات خوشه‌ای به‌عنوان کمک نظامی به اوکراین ارائه کردند.

وی یادآور شد که تصمیم دولت بایدن برای ارائه مهمات خوشه‌ای به اوکراین به‌عنوان کمک نظامی باعث تعجب وی شده است. به‌گفته وی، این اقدام چه در مرحله استفاده و چه پس از مدتی تلفات قابل‌توجهی را میان مردم غیرنظامی در پی خواهد داشت و علاوه بر این، "آلودگی گسترده اوکراین با بقایای مواد منفجره و مین‌های زمینی" را تشدید خواهد کرد.

ابراز امیدواری اردوغان برای مذاکره با پوتین در خصوص توافق غلات

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه شب گذشته، جمعه با تأکید بر اینکه آنکارا خواستار تمدید قرارداد غلات شد، یادآور شد که انتظار دارد در آینده نزدیک در رابطه با این موضوع با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفتگو کند.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ما به تلاش‌های خود برای ادامه عملکرد کریدور صادرات غلات از دریای سیاه ادامه خواهیم داد. ما در این فکر هستیم که چقدر می‌توان این توافقنامه را بعد از تاریخ 17 جولای (26 تیر ماه) تمدید کنیم. ما انتظار داریم که این [توافق] حداقل برای هر سه ماه یک بار تمدید شود و به‌طور کلی سازوکار فوق را برای دو سال ادامه دهیم.»

اردوغان افزود: ما انتظار داریم که این موضوع را هم از طریق دیپلماسی تلفنی و هم حضوری با آقای پوتین محترم در میان بگذاریم. این یکی از موضوعات اصلی در دستور کار ما است.» 

رئیس جمهوری ترکیه در عین حال ابراز امیدواری کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بتواند در ماه آگوست به ترکیه سفر کند. 

اردوغان: اوکراین حق عضویت در ناتو را دارد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز گذشته، جمعه با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در عمارت وحدتین در استانبول گفتگو کرد و این دیدار بیش از 2.5 ساعت به طول انجامید. این واقعیت که زلنسکی قصد دارد به دعوت همتای ترکیه ای خود به استانبول سفر کند، روزنامه هابر تورک یک روز قبل گزارش داده بود.

اردوغان پس از پایان مذاکرات با زلنسکی ابراز عقیده کرد که اوکراین حق عضویت در ائتلاف آتلانتیک شمالی را دارد. وی گفت: ما همیشه حمایت خود را از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین ابراز کرده‌ایم. اوکراین شایسته عضویت در ناتو است.

رهبر ترکیه همچنین تاکید کرد که آنکارا هنوز نمی تواند ورود سوئد به ناتو را به دلیل حمایت از تروریست‌ها تایید کند. وی یادآور شد که ترکیه انتظار دارد سوئد به به تعهدات خویش عمل کند. وی افزود: موضوع الحاق این کشور در نشست سران ناتو در ماه جولای مطرح خواهد شد.

سامانه‌های پدافند هوایی روسیه دو پهپاد اوکراینی را در نزدیکی وارونژ سرنگون کردند

الکساندر گوسیف، فرماندار منطقه وارونژسکی شب گذشته، جمعه، اعلام  کرد که در آسمان شهر وارونژ و در فاصله نه چندان دوری از مراکز اداری، سیستم های پدافند هوایی روسیه دو هواپیمای بدون سرنشین متعلق به ارتش اوکراین را منهدم کردند.

وی در کانال تلگرامی خود نوشت: سامانه‌های پدافند هوایی در نزدیکی وارونژ دو پهپاد را شناسایی و  سرنگون کردند. این حادثه تلفات جانی و مالی نداشته است.

گوسیف افزود که وضعیت را شخصاً تحت کنترل قرار داده و دائماً با سرویس های خدمات رسانی و ادارات مربوطه در تماس است.

پیش از این، در تاریخ دوم جولای نیز گزارش شد که سیستم دفاع هوایی روسیه یک پهپاد تهاجمی را در نزدیکی شهر بلگوراد سرنگون کرد. در نتیجه این حادثه به کسی آسیب نرسید.

آنتونوف تصمیم آمریکا برای ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین را نشانه استیصال نامید

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن روز جمعه، اعلام کرد که تصمیم آمریکا برای تامین مهمات خوشه‌ای برای نیروهای مسلح اوکراین نشانه ناامیدی ایالات متحده است.  وی گفت: «مهمات خوشه‌ای یک ژست استیصال است. چنین اقدامی حکایت از آگاهی آمریکا و اقمارش از ناتوانی آنها در برابر روسیه دارد.»

آنتونوف افزود که تصمیم کاخ سفید برای انتقال مهمات خوشه‌ای به کی‌یف، غیرنظامیان در منطقه عملیاتی را برای سال های آینده در معرض خطر قرار می دهد. در عین حال، به گفته این دیپلمات، پمپاژ سلاح به اوکراین بر روند عملیات نظامی روسیه تأثیری نخواهد داشت.

کاخ سفید گزارش تماس بین آمریکا و روسیه درباره اوکراین را تکذیب کرد

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که هیچ مذاکره محرمانه ای بین ایالات متحده و روسیه در مورد روند اوضاع در اوکراین وجود نداشته است.

وی در یک نشست خبری گفت: «من برای این سوال سپاسگزارم، زیرا این گزارشها چیزی را نشان می دهد که واقعاً وجود نداشته و ندارد. نمایندگان دولت آمریکا در این نشست (با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه) شرکت نکردند و مقامات واشنگتن از طریق این نشست هیچ پیامی (به طرف روسی درباره اوکراین) ارسال نکرده‌اند.

در همان روز جمعه، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که دیدار لاوروف با کارشناسان سیاسی آمریکایی ساختگی رسانه‌های غربی بوده است. به گفته او، رئیس دستگاه دیپلماسی خارجی در واقع در گفتگو با کارشناسان در حاشیه نشست سازمان ملل شرکت کرد، ولی اینها تماس‌های خصوصی در مورد اوکراین نبودند.

پیش از این، شبکه خبری ان.بی.سی آمریکا به نقل از منابع خبری خود گزارش داده بود که مقامات سابق آمریکایی در ماه آوریل گذشته با سرگئی لاوروف به نوعی گفتگوهای محرمانه انجام دادند تا ظاهراً زمینه را برای گفت و گو برای حل و فصل مناقشه در اوکراین فراهم کنند.

اعتراف کاخ سفید به وجود مشکلاتی در اجرای ضد حمله ارتش اوکراین 

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری ایالات متحده اعلام کرد که عملیات ضد حمله نیروهای نظامی اوکراین سخت پیش می رود، اما ادامه خواهد داشت. 

وی در نشست خبری روز جمعه خود گفت: با وجود مشکلات، ضد حمله با شدت ادامه دارد. روس‌ها گودال‌های تدافعی حفاری کرده و نیروهای انسانی قابل توجه و مهمات زیادی برای دفع این حمله بکار گرفته اند.

سالیوان تاکید کرد که طرف اوکراینی مصمم به ادامه اقدامات خود است و هنوز از تمامی منابعی که در اختیار دارد استفاده نکرده است.

 پنتاگون پیشروی کند ضد حمله ارتش اوکراین را تایید کرد

کالین کال، معاون رئیس پنتاگون، روز جمعه در یک نشست خبریدرباره انتقال مهمات خوشه‌ای به کی‌یف، یادآور شد که حمله متقابل نیروهای مسلح اوکراین کندتر از حد انتظار ایالات متحده پیش می رود. 

به گفته وی، مقامات اوکراینی اذعان دارند که وضعیت در میدان نبرد جای تامل دارد. با این وجود، کال مدعی شد که نیروهای مسلح اوکراین پتانسیل نظامی مشخصی دارند که بیشتر آن هنوز استفاده نشده است.

این مقام وزارت دفاع آمریکا افزود: هنوز خیلی زود است که در مورد چگونگی پایان آن (ضد حمله) قضاوت کنیم، زیرا ما در ابتدای مرحله میانی آن هستیم. اوکراینی ها همچنان در حال انجام شناسایی‌های لازم از مواضع نیروهای روسی هستند و به دنبال نقاط ضعف آنها هستند. کال افزود: شاخص واقعی این خواهد بود که با یافتن نقاط ضعف با چه سرعتی می توانند از آنها به نفع خود استفاده کنند.

پیش از این، روز پنج شنبه، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز اعتراف کرد که ضد حمله اوکراین با مشکلات جدی مواجه است. به گفته وی، سرعت پیشرفت تحت تأثیر «خطوط دفاعی بسیار از پیش آماده شده» ارتش روسیه قرارگرفته و بسیار کند است.

کالین کال همچنین اعلام کرد که پنتاگون بسته جدید کمک نظامی برای اوکراین در نظر گرفته است. به گفته وی، این بسته شامل مهمات خوشه‌ای برای توپ های 155 میلی متری، 32 خودروی جنگی پیاده نظام بردلی و همین تعداد نفربر زرهی استرایکر است. ارزش کلی این بسته 800 میلیون دلار برآورد شده است.

فرهان حق: دبیرکل سازمان ملل با استفاده از مهمات خوشه‌ای در جنگ مخالف است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد اصلاً موافق نیست که از مهمات خوشه‌ای در درگیریهای نظامی استفاده شود. این مطلب روز جمعه در یک نشست خبری توسط فرهان حق سخنگوی دبیرکل این سازمان اعلام شد. 

وی بطور ضمنی گفت: دبیرکل [سازمان ملل] گوترش همچنان از کنوانسیون منع بمب های خوشه‌ای که همانطور که می دانید 15 سال پیش تصویب شده، حمایت می کند و از همه کشورها می خواهد که مفاد این کنوانسیون را رعایت کنند. حق بدین ترتیب در مورد اطلاعات مربوط به قصد آمریکا برای انتقال این نوع مهمات به اوکراین اظهار نظر کرد.

زاخارووا: سازمان ملل در اجرای بخش روسی توافق غلات شکست خورد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه اعلام کرد که سازمان ملل متحد در اجرای بخش روسی توافقنامه صادرات غلات شکست خورده است. 

وی گفت:  «آنها خود به روشنی درک می کنند که در کار خود برای اجرای بسته توافقی که توسط خود آنها، دبیر کل سازمان ملل پیشنهاد شده بود، شکست خورده‌اند. متأسفانه به دلایلی، هم موسسات وابسته به سازمان ملل و هم غیر وابسته به سازمان ملل، آنها از عهده این وظیفه برعهده گرفته شده برنیامدند.»

پیش از این، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین  نیز گفته بود که در حال حاضر هیچ دلیلی برای تمدید توافقنامه صادرات غلات وجود ندارد، اما هنوز زمان برای اجرای بخش روسی این توافقات وجود دارد. وی افزود: تصمیم در مورد تمدید هنوز به طور رسمی اعلام نشده و به موقع به اطلاع عمومی خواهد رسید.

کاخ سفید: اوکراین تضمین داده که از مهمات خوشه‌ای مسئولانه استفاده خواهد کرد

آماندا اسلوات، مدیر ارشد اروپا در شورای امنیت ملی در کاخ سفید، روز جمعه اعلام کرد که مقامات اوکراینی قول داده اند که از مهمات خوشه‌ای درخواست شده از ایالات متحده به طور مسئولانه استفاده کنند. وی ادامه داد: «ما به همکاری نزدیک با اوکراین ادامه می‌دهیم، اوکراینی که این نوع سلاح‌ها را درخواست کرده و تضمین‌هایی داده که مسئولانه از آنها استفاده خواهند کرد. اما در این لحظه، من چیزی برای گزارش در موضوع انتقال آن ندارم.»

روز پنج شنبه، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده، پاتریک رایدر، گفت که پنتاگون همچنان در حال بررسی انتقال مهمات خوشه‌ای به اوکراین است. کاخ سفید هم تایید کرد که ایالات متحده به طور فعال در حال بررسی موضوع ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین است.

مخالفت وزیر امور خارجه آلمان با انتقال مهمات خوشه‌ای به اوکراین 

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان گفت که این کشور  قصد ندارد با الگوبرداری از ایالات متحده، مهمات خوشه‌ای به اوکراین بفرستد.

این سیاستمدار تاکید کرد: من گزارشات رسانه‌ای در این باره را دنبال کردم. توافق اسلو برای ما به عنوان یک کشور مشارکت کننده در آن اعمال می شود.

بائربوک توضیح داد که برلین یکی از طرفین کنوانسیون مربوط به مهمات خوشه‌ای است که استفاده، انباشت، تولید و انتقال آنها به سایر کشورها را ممنوع می کند. این قرارداد در سال 2008 در پایتخت نروژ امضا شد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی دسترسی بیشتری به نیروگاه زاپروژیا دریافت کرد و هیچ مینی پیدا نکرد

خبرگزاری نووستی با اشاره به گزارش منابع خبری خود در آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) روز جمعه گزارش داد که کارشناسان آژانس دسترسی بیشتری به تاسیسات نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا دریافت کردند و برخلاف ادعای مقامات اوکراینی، در جریان بررسی‌های خود هیچ مین کار گذاشته شده ای در آنجا یافت نکردند. 

طبق این اطلاعات، طی چند روز گذشته، کارشناسان از بخش‌های منفردی از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا بازرسی کرده و به طور منظم مناطق مجاور آن را نیز تحت کنترل خود درآورده‌اند. روز پنجشنبه، آنها بخش وسیعی از محیط حوضچه خنک کننده بزرگ  نیروگاه را بررسی کردند.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس پیش از این گفته بود که کارشناسان به دسترسی بیشتر به سقف بلوک‌های راکتور شماره 3 و شماره 4 و بخشی از سالن توربین نیروگاه نیاز دارند. وی گفته بود: «من امیدوارم که این دسترسی به زودی به آنها داده شود. من به بررسی گزارش تحولات در این راستا ادامه خواهم داد.»

استولتنبرگ: ناتو موضع گیری واحدی درباره تامین مهمات خوشه‌ای به کی‌یف ندارد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل اعلام کرد که پیمان آتلانتیک شمالی در مورد ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین موضع گیری واحدی ندارد و هر کشور عضو به طور جداگانه در این باره برای خود تصمیم می گیرد.

استولتنبرگ گفت: «ناتو به عنوان یک ائتلاف هیچ موضع مشخصی در قبال کنوانسیون مهمات خوشه‌ای ندارد، زیرا تعدادی از اعضای ما این کنوانسیون را امضا کرده‌اند و تعدادی دیگر این کنوانسیون را امضا نکرده‌اند».

 به گفته دبیرکل ناتو، ارسال تسلیحات نظامی به اوکراین به درستی در حال هماهنگی است و متحدان روز به روز "مهمات و قطعات یدکی بیشتری برای سیستم های مختلف توپخانه، خودروهای زرهی، تانک ها و سیستم های دفاع هوایی" به آنجا ارسال می کنند.

رهبران ناتو در نشست ماه جولای بسته حمایتی چند ساله از اوکراین را تصویب خواهند کرد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی روز جمعه، اعلام کرد که رهبران کشورهای عضو در نشست خود در ویلنیوس در 11 تا 12 جولای بسته حمایتی چند ساله از اوکراین را تصویب خواهند کرد. 

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی در آستانه اجلاس سران بلوک نظامی-سیاسی گفت: در نشست سران ویلنیوس، ما تصمیماتی خواهیم گرفت که اوکراین را قوی‌تر کرده و به اتحاد نزدیک‌تر خواهد کرد. علاوه بر این، یک بسته سه عنصری برای نزدیکتر کردن اوکراین به ناتو به تصویب خواهد رسید. ما در خصوص یک برنامه کمک چند ساله برای اطمینان از انطباق کامل نیروهای مسلح اوکراین با ناتو به توافق خواهیم رسید.

وی تاکید کرد که در نشست آتی در ویلنیوس، شورای اوکراین-ناتو تشکیل خواهد شد و کشورهای شرکت کننده پیوستن کی‌یف به این ائتلاف در آینده را تایید خواهند کرد.

مسکو: غرب و اوکراین متحدان روسیه را برای ارسال تسلیحات به اوکراین تحت فشار قرار می‌دهند 

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه روز جمعه اعلام کرد که کشورهای غربی بر متحدان مسکو در سازمان های بین المللی برای موافقت آنها با انتقال تسلیحات نظامی به اوکراین فشار می آورند.

وی گفت: علاوه بر کشورهای شریک و اقمار ناتو و اتحادیه اروپا مانند استرالیا، نیوزلند، سوئد، ژاپن و برخی دیگر که مشتاقانه، داوطلبانه یا تحت فشار، مستقیم و غیرمستقیم چنین تجهیزات و مهماتی را در اختیار کی‌یف قرار می‌دهند. حتی متحدان و شرکای روسیه در جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع، سازمان همکاری شانگهای، سازمان پیمان امنیت جمعی و گروه بریکس  تحت فشار قرار دارند.

زاخارووا یادآور شد که جست‌وجوهای فعالی برای یافتن سلاح‌های ساخت شوروی و مدرن غربی از جمله هواپیما، تانک، خودروهای جنگی زرهی و سیستم‌های دفاع هوایی برای تامین نیازهای ارتش اوکراین در حال انجام است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد: ما از متحدان، شرکا و همفکران خود می‌خواهیم به موضع اصولی خود در خصوص چنین موضوعاتی ادامه دهند و تسلیم وعده‌ها، تضمین‌ها و وعده‌های غرامت، سود سهام، اغماض و ترجیحات مختلف نشوند. به گفته وی، تحویل تسلیحات نظامی چه از طریق شرکت های میانجی، به بهانه اجاره یا نگهداری موقت، تحت هر شرایطی مشخص خواهد شد و بیشترین تأثیر منفی را بر چشم انداز روابط دوجانبه با روسیه خواهد داشت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  2. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  3. برای این عکس شما تیتر بزنید

  4. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  5. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  6. علت رشد اقتصادی کشور چیست؟

  7. مدرسه یا بازار؟!

  8. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  9. نتانیاهو و کابوس حمله به رفح

  10. حمایت زاکانی از طرح نور پلیس

  11. زاکانی: برای کمک به طرح نور پلیس کاملا آماده هستیم

  12. پلیس آمریکا حجاب معترضین را به زور برداشت

  13. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  14. قوه قضاییه کانون مبارزه بی‌امان با فساد است/ جنس جمهوری اسلامی فسادستیز و فساد ناپذیر است

  15. دستگیری سارقین زورگیر باهوشیاری واحد گشت عملیات

  16. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  17. آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌خ»

  18. وقتی در بزرگراه سرعت خود را بی دلیل کم می کنید

  19. قالیباف: جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند

  20. واریز«هدیه روز معلم»به حساب فرهنگیان؛ امشب/ پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر

  21. شرایط دریافت مهریه بعد از طلاق

  22. تغییر نام استقلال در حال بررسی است/ واگذاری سرخابی‌ها این هفته نهایی می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  10. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  14. برای این عکس شما تیتر بزنید

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  18. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  19. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  20. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  21. سقوط در آغوش پهلوی!

  22. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  25. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

پربحث‌های اخیر

    آخرین عناوین