عیدی دادن در عید غدیر؛ درسی که از امام حسن (علیه‌السلام) آموختیم

  4020416007 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

محقق اسلامی گفت: عیدی دادن در روز عید غدیر از سنت‌های پسندیده در اسلام است که باید در میان مردم رواج پیدا کند.

عیدی دادن در عید غدیر؛ درسی که از امام حسن (علیه‌السلام) آموختیم

به گزارش تسنیم، حجت الاسلام حمید مظاهری، کارشناس اسلامی از عیدی دادن در روز عید غدیر به عنوان یکی از سنت‌های پسندیده و قابل توجه در اسلام یاد کرد و گفت: دو عید بزرگ در اسلام وجود دارد که باید مورد توجه مردم قرار بگیرد. یکی عید مبعث است که رسالت را برای مردم ارمغان آورده و دومی عید غدیر است که ولایت و امامت را به ما هدیه داده است.

او با اشاره به سابقه عیدی دادن در روز عید غدیر اظهار داشت: در روایتی نوشته شده که در روز عید غدیر، امام حسن (علیه‌السلام) مهمانی بزرگی برگزار کردند و امام علی (علیه‌السلام) بعد از اقامه نماز به همراه فرزندان و گروهی از یاران خود به منزل ایشان رفتند. بعد از تمام شدن مهمانی، امام حسن (علیه‌السلام) به مردم هدایایی دادند. همین رفتار امام موجب شد که سنت عیدی دادن در روز عید غدیر میان مردم رواج پیدا کند.

این کارشناس اسلامی عیدی دادن را از سنت‌های اسلامی در روزهای مهم عنوان کرد و گفت: در روایت‌های اسلامی این نکته به چشم می‌خورد که بزرگان دین ما در مناسبت‌های گوناگون به مردم عیدی می‌دادند. درواقع پیامبر اسلام و امام معصوم علیهم السلام در مناسبت‌های مذهبی به خانواده خود و مردم دیگر عیدی می‌دادند.

او از عیدی دادن در روز عید فطر به عنوان یکی دیگر از روزهای مهم یاد کرد و ادامه داد: نقل شده که امامان معصوم علیهم السلام از جمله امام صادق و امام باقر علیهما السلام در روز عید فطر به مردم عیدی می‌دادند و این عیدی جدا از پرداختن فطریه بود. چون فطریه در عید فطر، هدیه ای است که روزه داران به مردم فقیر می‌دهند اما امام صادق و امام باقر علیهما السلام علاوه بر پرداخت فطریه، بدون توجه به سطح مالی مردم، به آنها عیدی می‌دادند.

او همچنین به روایتی درباره اهمیت پرداخت عیدی در غدیر اشاره کرد و گفت: حضرت امیرالمؤمنین امام علی (علیه‌السلام) درباره وظایف شیعیان در روز عید غدیر فرمود: «در عید غدیر، نعمت‌های خدا را به همدیگر هدیه بدهید که خداوند چندین برابر عیدهای پیشین و عیدهای آینده به شما پاداش می‌دهد.»

مظاهری با تأکید بر اینکه رواج حدیث و سخنان حکمت‌آمیز از امام علی (علیه‌السلام) می‌تواند عیدی خوبی در غدیر باشد، تصریح کرد: روایت‌هایی که از امامان معصوم علیهم السلام وجود دارد، مشخص می‌کند که آن بزرگان هدیه‌های متنوعی را به مردم می‌دادند و این طور نبوده که حتماً هدیه آنها وسیله خاصی یا خوراکی یا حتی پول باشد. پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در این باره فرمودند: «مرد مسلمان هیچ هدیه‌ای بهتر از جمله حکمت‌آمیز که به واسطه آن خداوند هدایت او را بیفزاید و از تباهی بازش دارد، به برادر خود نداده است.»

او ادامه داد: از این روایت مشخص می‌شود هدیه‌ای که مردم به یکدیگر می‌دهند، لازم نیست که حتماً پول نقد یا یکی از مادیات باشد. بلکه در عید غدیر بهترین هدیه این است که جمله حکمت‌آمیز و یا حدیثی از امام علی (علیه‌السلام) یا سایر ائمه اطهار علیهم السلام را به دیگران یاد بدهیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۲۷۵۴۷۰۹:۲۶:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۱۶
حضرت علی به محض رسیدن به خلافت، تمام امتیازات و رانت‌هایی را که برخی از سرشناسان (به ظاهر به صورت قانونی) در دوران خلفای پیشین برخوردار بودند، گرفت و نه تنها اینگونه موارد را قطع کرد بلکه فرمود هر آنچه که خلفای پیشین به ناحق از اموال خدا و مردم به شما دادند، من باز پس می‌گیرم و به بیت المال برمی‌گردانم. این یک شعار نبود و در مقام عمل هم اجرایی شد. حضرت علی (ع) به اصطلاح حقوق‌های نجومی آن زمان را قطع کردند و در صدد بازگرداندن آن‌ها بود. گروهی از اصحاب با سابقه پیامبراکرم (ص) که اسم و رسمی داشتند و جزء نخبگان و خواص جامعه و آلوده به فساد شده بودند، در برابر حضرت علی (ع) موضع گرفتند و فتنه جمل را به پا کردند. شیوه عدالت محوری در اندیشه و عمل امیرالمومنین (ع) باعث شد رنجش‌هایی به وجود بیاید و به طور طبیعی افراد صاحب نفوذی که به شیوه‌های قبلی عادت کرده بودند، به مخالفت با امام برخاستند. هر چند عامه مردم از این شیوه بسیار خوشحال بودند. در دوره‌ای امام علی (ع) به عبدالله بن ابی رافع که خزانه‌دار امام بود دستور دادند به هر فردی از مسلمانان سه دینار پرداخت کند. سهل بن ابی حنیفه انصاری که از بزرگان انصار بود وقتی برای دریافت سهمش از بیت‌المال مراجعه کرد و دید غلامی که او دیروز آزاد کرده نیز مانند او سه دینار می‌گیرد، بسیار ناراحت شد و اعتراض کرد. مثال دیگر ولید بن عقبه است که نزد امام آمد و به شیوه پرداختی حضرت اعتراض کرد و گفت حداقل آن اموالی را که عثمان به ما بخشیده از ما پس نگیر که امام او را رد و درخواستش را قبول نکرد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  17. من عجله ندارم!

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

آخرین عناوین