«درختستان توس»؛ یاروسواف ایواشکیه‌ویچ؛ ترجمه شبنم سعادت؛ نشر چشمه دو برادر چشم در چشم مرگ

دریا امامی،   4020414113

یاروسواف ایواشکیه‌ویچ، نویسنده‌ی لهستانی است که فراز و نشیب‌های بسیار در دو جنگ جهانی و دوره‌ی جنگ سرد را تجربه کرده و در کارنامه‌ی خود حواشی و وقایع جنجال‌آمیز بسیاری دارد

دو برادر چشم در چشم مرگ

«درختستان توس»

نوشته: یاروسواف ایواشکیه‌ویچ

ترجمه: شبنم سعادت

ناشر: چشمه، چاپ اول 1401

130 صفحه، 68000 تومان

 

***

 

یاروسواف ایواشکیه‌ویچ، نویسنده‌ی لهستانی است که فراز و نشیب‌های بسیار در دو جنگ جهانی و دوره‌ی جنگ سرد را تجربه کرده و در کارنامه‌ی خود حواشی و وقایع جنجال‌آمیز بسیاری دارد. تا پیش از جنگ جهانی دوم شعر او مورد ستایش قرار می‌گرفت، اما پس از آن نثر داستانیِ او بود که نظرات متناقضی از سوی مخاطبان و منتقدان دریافت کرد. گرچه بسیاری او را در زمره‌ی نویسندگانی قرار می‌دهند که در طی حاکمیت کمونیسم، همسو با نیروهای سرکوبگر غالب عمل می‌کرد، اما ایواشکیه‌ویچ آثار داستانی روانکاوانه‌ای خلق کرده که به درک بهتر طبقه‌بندی‌های اجتماعی در دوره‌های مختلف تاریخ معاصر لهستان و از جمله جنگ سرد کمک کرده‌ و او را سزاوار نامزدی جایزه‌ی نوبل نموده است. رمان کوتاه «درختستان توس»، در همین دسته آثار قرار می‌گیرند که آندره وایدا فیلمساز برجسته‌ی لهستانی نیز براساس آن فیلمی ساخته است.

ایواشکیه‌ویچ در «درختستان توس» به روایت زندگی دو برادر می‌پردازد که هر یک شیوه‌ای منحصربه‌فرد را در رویارویی با مرگ در پیش می‌گیرند. صحنه‌ی آغازین رمان به‌وضوح و با تأکید بر جزئیات گویای همین موضوع است؛ جایی که برادر بزرگ‌تر، بولسواف به استقبال برادر کوچک‌تر، استانیسواف رفته است. برادر مسلول و رو به موتِ او پروازکنان و با لباس‌هایی که حاکی از شادی و امیدش به زندگی هستند در صحنه ظاهر می‌شود؛ صحنه‌ای که مرگ در لباسی پرنشاط و سرزنده خود را نشان می‌دهد. بولسواف که یک سالی است زن‌اش را از دست داده و با دختر خردسال‌اش، اولا در ملک شخصی‌ جنگلی‌اش زندگی می‌کند، چهره‌ای متفاوت از برادرش دارد. او به شدت افسرده و دلسرد است و تحمل بازیگوشی‌های گاه و بی‌گاه برادرش را ندارد. از همین‌جا تقابل میان مرگ و زندگی با تناقضی قابل ‌توجه شکل می‌گیرد.

استانیسواف با ورود به خانه‌ی برادرش شور و هیجان را با خود می‌آورد. فضای ساکت خانه از نظر او نیاز به موسیقی دارد و او می‌کوشد به این منظور پیانویی را برای مدتی اجاره کند. برخلاف بولسواف که به سختی تحمل بازی و گردش دارد، استانیسواف ساعت‌هایی طولانی را صرف چنین اموری می‌کند و اولا را نیز با خود همراه می‌کند. اولا در آغاز در برابر تلاش‌های عمویش در سرزنده نگه داشتن فضای خانه مقاومت می‌کند، اما به‌تدریج همگام با او پیش می‌رود. بولسواف این گونه کوشش‌ها را منتهی به شکست می‌بیند و چندان علاقه‌ای نشان نمی‌دهد. به نظر او برادرش با این رفتارها سعی در پنهان کردن واقعیتِ رنج و غمی دارد که در عمق وجودش نشسته است. مرگْ عن‌قریب به سراغ‌اش خواهد آمد و این همه دویدن‌ها و تقلاها به جایی نخواهد رسید.

در خانه‌ی جنگلی بولسواف، درختان توس نقشی نمادین در خلق تصویر مرگ و زندگی ایفا می‌کنند. آن‌ها سفیدپوش‌اند؛ هم امید و سرزندگی را تداعی می‌کنند و هم به دلیل ظرافت و شکنندگی‌شان القاگر مفهوم بیماری و مرگ‌اند. علاوه‌براین جنگل درختان توس از دور زیبایی فریبنده‌ای دارد که هر ناظری را به تماشایی طولانی و هیجان‌انگیز فرامی‌خواند. استانیسواف در گردش میان آن‌ها سِحری عجیب نیز می‌یابد که می‌تواند آدمی را درگیر خود کند. شاید بخشی از حالات غریب بولسواف و آن خانه‌ی جنگلی نیز به همین خاطر باشد. درختان توس همچنین نقش محافظ و حمایت‌گر را نیز دارند. آرامگاه باشا، همسر فقید بولسواف در حصاری امن و زیبا از درختان توس واقع شده است. حتی صلیب روی قبر نیز از چوب توس است و گویی تمامی تقدس و امنیت این مکان از درخت توس فراهم شده است. بنابراین در هنگام تمرکز بر داستان این خانواده از نقشی که مکان و به‌ویژه درختان توس در ساختن آن دارند نباید غافل بود.

نقش مادر نیز به عنوان مهره‌ای مهم در زندگی این خانواده واجد اهمیتی ویژه است. باشا با احتضار و مرگ غم‌انگیز و پرماجرای خود، بخش بزرگی از نشاط و علائم حیات را با خود از خانه‌ی بولسواف می‌برَد و همسرش با روشی مشابه با دخترش به این فقدان واکنش نشان می‌دهد. بولسواف حتی نمی‌تواند معلم یا پرستاری برای دخترش استخدام کند چرا که از منظر او جای خالی باشا را هیچ‌کس نمی‌تواند پر کند. او ساعت‌ها پای مزار باشا می‌نشیند و بر نبودن او حسرت می‌خورَد. اما مرگ باشا نه فقط برای همسرش که برای استانیسواف و اولا نیز خلأیی بزرگ و جبران‌ناپذیر است و حتی تمامی فعالیت‌های مشترک آن‌ها در خانه از این مسأله تأثیر می‌پذیرد.

آن‌چه که بیش از همه در این رمان از ایواشکیه‌ویچ نظر مخاطب را به خود جلب می‌کند، نظام روابطی است که میان شخصیت‌ها برقرار است. برادرهایی که دو نقطه‌ی متقابل در برخورد با مرگ و زندگی هستند و اغلب هم رفتارهای متضاد از هم دراین‌باره نشان می‌دهند، در بسیاری از موضوعات با یکدیگر همدل‌اند. نوعی از همدلی که شکلی غریب و متفاوت دارد و از کلیشه‌های مرسوم خود فاصله گرفته است. به همین ‌خاطر است که نوازش و حمایت عاطفیِ رایج در دیگر داستان‌ها را در این کتاب نمی‌توان مشاهده کرد. این دو برادر و تمام شخصیت‌های دخیل در قصه، روش‌ها و رویکردهای خاص خود را در بیان عواطف و همدردی‌شان دارند و این موضوع است که در رمان «درختستان توس» به شکلی متمایز جلوه پیدا می‌کند.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  2. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  5. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  6. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  7. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  11. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  12. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین