نشریه "هیل" گزارش می دهد: چرا بایدن بر میراث شکست خورده ترامپ اصرار دارد؟!

گروه جهان الف،   4020412120 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

نشریه هیل در گزارشی می نویسد: « بایدن به جای اینکه قدم در مسیر میراث ترامپ، مخصوصا در حوزه سیاست خارجی بگذارد، بهتر است که به تحریم های غیرموثر و پرهزینه آمریکا علیه کشورهایی نظیر ایران، کوبا و ونزوئلا خاتمه دهد و از ابزار دیپلماسی، استفاده بهتر و بیشتری را در راستای منافع ملی مردم آمریکا انجام دهد »

چرا بایدن بر میراث شکست خورده ترامپ اصرار دارد؟!

به گزارش الف؛ نشریه "هیل" در گزارشی با اشاره به تداوم سیاست شکست خورده تحمیل تحریم که پیشتر در دولت ترامپ علیه کشورهایی نظیر ایران، کوبا و ونزوئلا به اوج خود رسید و عملا در دوره حضور بایدن در کاخ سفید، علی رغم شعارهای فراوان دولت وی مبنی بر اراده اش جهت بهبود روابط با این قبیل کشورها ادامه پیدا کرد، به طور خاص سعی کرده به این نکته بپردازد که ادامه یافتنِ این میراث شوم و غلط در دولت بایدن، هزینه‌های زیادی را نه فقط به ملت های تحریم شده بلکه حتی به مردمِ آمریکا نیز وارد می کند. موضوعی که به نظر می رسد دولت بایدن نیز به صراحت، همچون دولت ترامپ نسبت به آن بی تفاوت است و چالش های جدی را برای منافع ملی آمریکا ایجاد می کند.

نشریه هیل در گزارش خود می نویسد:

«جو بایدن در جریان کارزار انتخاباتی خود در سال 2020، بر مفاهیم و ایده های تازه، نشان دادن کفایت و کارآمدی بیشتر و بازگرداندن وضعیت عادی و رفع تنش هایی که ترامپ در آمریکا آن ها را ایجاد کرده بود، مانور قابل توجهی را انجام داد. با این حال، زمانی که صحبت از تحریم های اقتصادی می شود، جو بایدن دقیقا همان راه و روشی را در پیش گرفته که ترامپ در پیش گرفته بود. از ونزوئلا تا کوبا و ایران، رویکرد دولت بایدن در رابطه با تحریم ها، شباهت قابل ملاحظه ای با رویکردهای دولت ترامپ دارد. 

بایدن در جریان کارزار انتخاباتی خود در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا قول داد تا آمریکا را بار دیگر به توافق برجام بازگرداند و در عین حال، سیاست های اشتباه دولت ترامپ در قبال کشورهایی نظیر کوبا و ونزوئلا را نیز معکوس سازد. با این حال، با گذشت چیزی در حدود دو و نیم سال از حضور بایدن در قدرت، دولت وی کمترین اقدامی جهت تحقق وعده هایش انجام نداده است. در حالی که شاید مساله تحریم‌های اقتصادی دولت آمریکا از نگاهِ اغلب مردم این کشور موضوع چندان مهمی به نظر نرسد، با این حال باید توجه داشت که آن ها پیامدهای قوی و قابل توجهی را برای اقتصاد جهانی و منافع ملی آمریکا به همراه دارند. 

بایدن علی‌رغم اقداماتی که در ابتدای حضور در کاخ سفید در تعامل با وزارت خزانه داری آمریکا در امر تحریم‌های خارجی آمریکا انجام داد، با این حال، در میدان عمل تغییر جدی را در سیاست تحریمی آمریکا در عرصه بین المللی ایجاد نکرد و صرفا برخی اقدامات نمایشی در این حوزه انجام شده اند. ناکامی دولت بایدن در بازگرداندن آمریکا به توافق برجام را بایستی فاحش ترین خطا در منظومه سیاست های تحریمی این دولت دانست. 

این مساله، جدای از وارد کردن خسارت به اعتبار آمریکا و دور کردنِ دیگر کشورها از هرگونه تعامل دیپلماتیک مهم با دولت آمریکا در آینده، عملا نشان داد که کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ نیز شکستی بیش نبوده است. در این راستا شاهدیم که بر اساس گزارش "انیسیتو صلح آمریکا"، آنچه دوره گریز هسته ای ایران ادعا می‌شود(دوره ای که ایران به ادعای آمریکا می تواند سلاح اتمی تولید کند)، از 12 ماه در سال 2016، به کمتر از یک هفته در شرایط کنونی کاهش یافته است. 

باید توجه داشته باشیم که ایران هیچ‌گاه توافق برجام را به صورت کامل ترک نکرده است و از همین منظر، سیگنال های مثبتی را به جامعه بین المللی فرستاده است. با این حال، دولت بایدن همچون دولت ترامپ، از لغو‌کردن هرگونه تحریمی علیه ایران شدیدا خودداری کرده است. در واقع، این آمریکا بوده که هم برجام را ترک کرده و هم قویا آن را نقض کرده است. 

با این همه، دولت بایدن با صبر کردن در این رابطه که ایران گام اول را در مسیر احیای برجام بردارد، عملا فرصت های بیشماری را از دست داد. در نهایت کار به جایی رسیده که اگر آمریکا اکنون بخواهد به توافقی با ایران دست پیدا کند، راه به مراتب سخت تری را باید طی کند و البته که بایستی امتیازات بیشتری را نیز به تهران بدهد. 

بایدن نمونه رویکرد های معیوب خود در مساله ایران را در مورد کوبا نیز به نمایش گذاشته است. اگرچه دولت بایدن برخی اقدامات را در مساله کوبا انجام داده با این حال هنوز هم در مسیر میراث قدیمی دولت ترامپ در رابطه با کشور کوبا گام می گذارد. شش دهه کارزار فشار حداکثری دولت آمریکا علیه کوبا، دستاوردهای چندانی را برای واشینگتن به دنبال نداشته است و البته که تحریم های آمریکا علیه کوبا با مخالفت های گسترده جهانی نیز رو به رو است. 

جالب است که در جریانِ یکی از قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل در حمایت از خاتمه دادن به تحریم‌های کوبا، 185 رای با این قطعنامه موافقت کرده اند و تنها دو کنشگرِ بین المللی یعنی خودِ آمریکا و اسرائیل با این موضوع مخالف بوده اند. در واقع، در رابطه با کوبا نیز دولت بایدن صرفا به انجامِ اقدامات نمایشی بسنده کرده است. 

در مورد ونزوئلا نیز ترامپ، کارزار فشار حداکثری را عملیاتی کرد. با این حال، در این رابطه نیز هیچ پیشرفت و دستاوردی کسب نکرد. جالب است که دولت بایدن نیز همچنان بر مسیر غلطِ دولت ترامپ در رابطه با ونزوئلا تاکید دارد.  

تمامی این قبیل رویه ها، صرفا مردم کشورهای تحریم شده از سوی آمریکا را تحت تاثیر قرار نمی دهند، بلکه مردم آمریکا را نیز دچار آسیب کرده و می کنند. به عنوان مثال، پس از آغاز جنگ اوکراین و افزایش قابل توجه بهای نفت، این واقعیت که ایران و ونزوئلا به عنوان دو کشور مهم نفت خیز در جهان می توانستند به آمریکا، نفت بفروشند و تبعات منفی بحران انرژی را برای آمریکا کاهش دهند، بر هیچکس پوشیده نبود. با این حال نه تنها چنین نشد بلکه جدای از نفت، بهای گاز جهانی نیز به نحو قابل ملاحظه ای افزایش یافت و مردم آمریکا را شدیدا متاثر کرد. در واقع، تاثیر منفی تحریم های آمریکا علیه دیگر کشورها، عملا به خودِ آمریکایی ها بازگشت. 

جالب است که علی رغم تحریم های آمریکا، هیچکدام از کشورهای تحریم شده از سوی آن که در این گزارش به آن‌ها اشاره کردیم، تهدیدات جدی علیه آمریکا نبودند. کما اینکه در جریان نظرسنجی اخیر دانشگاه کویپینیاک آمریکا در سال 2023، آمریکایی ها به درستی، ایران، ونزئلا و کوبا را به عنوان اصلی ترین تهدیدات علیه کشور خود در نظر نگرفتند. در این راستا، تنها 2 درصد ایران را بزرگترین تهدید علیه آمریکا توصیف کردند که این میزان برای ونزوئلا و کوبا صفر درصد بوده است.

باید بپذیریم که تحریم های اینچنینیِ آمریکا غیرمحبوب، غیرموثر و کاملا غیرسازنده هستند و به منافع ملی آمریکا خسارت های جدی را وارد می کنند. اگرچه تغییر مسیر سیاست خارجی آمریکا اندکی زمان می برد با این حال، تهدیدات و آسیب های مواضع مردد و توام با تردید آمریکا در این رابطه کاملا روشن هستند. بایدن به جای اینکه قدم در مسیر میراث ترامپ، مخصوصا در حوزه سیاست خارجی بگذارد، بهتر است که به تحریم های غیرموثر و پرهزینه آمریکا علیه کشورهایی نظیر ایران، کوبا و ونزوئلا خاتمه دهد و از ابزار دیپلماسی، استفاده بهتر و بیشتری را در راستای منافع ملی مردم آمریکا انجام دهد.»

 

لینک: 

https://thehill.com/opinion/international/4061570-biden-has-maintained-trumps-failed-sanctions-policies/

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۲۴۹۴۹۰۱:۴۷:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۱۴
برای اینکه دید تیم مذاکره کننده جدید حاضر به برگشت به توافق برجام ۲۰۱۵ نیست وشروط جدید گذاشته از خیرش گذشت !
ناشناس۳۱۲۵۴۲۹۱۳:۰۸:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۱۴
وزیر خارجه آمریکا در تمام مصاحبه‌هاش می‌گفت می‌خواهیم برجام را سکویی برای مذاکرات موشکی و منطقه‌ای کنیم اونوقت ما شرط جدید گذاشتیم!!!!!؟؟؟؟ جل‌الخالق
ناشناس۳۱۲۴۹۶۸۰۲:۱۶:۵۴ ۱۴۰۲/۴/۱۴
آمریکا نه دست ترامپ بود نه دست بایدنه! قدرت واقعی در آمریکا دست سرمایه دارن مافیایی پشت پرده است همونا که پدرانشون تایتانیک رو غرق کردن و بچه هاشون امروز باندهای همجنس بازی و فساد اخلاقی تشکیل دادن
ناشناس۳۱۲۵۰۱۴۰۵:۱۸:۲۰ ۱۴۰۲/۴/۱۴
آمریکا بزرگترین تولیدکننده نفت جهان است و از گران شدن نفت سود سرشاری می برد.
ناشناس۳۱۲۵۱۸۴۰۹:۳۸:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۱۴
البته نفت خام نه! فرآورده های نفتی که سود چند برابری داره
ناشناس۳۱۲۵۳۸۰۱۲:۳۳:۰۳ ۱۴۰۲/۴/۱۴
قیمت بنزین در امریکا شناور هست و گران شدن نفت باعث گران شدن بنزین می شود و آیا ارزش آن را دارد این گران شدن برای آنان؟
ناشناس۳۱۲۵۵۰۷۱۴:۰۲:۴۷ ۱۴۰۲/۴/۱۴
فروشنده بنزین در آمریکا کیست؟
ناشناس۳۱۲۵۴۳۴۱۳:۱۰:۳۰ ۱۴۰۲/۴/۱۴
یادمه یه بار که قیمت نفت بالا رفته بود به خاطر بالا رفتن قیمت بنزین، ترامپ به عربستان دستور داد که با افزایش تولید قیمت نفت رو کاهش بده!!
ناشناس۳۱۲۵۴۳۷۱۳:۱۲:۰۶ ۱۴۰۲/۴/۱۴
آمریکا بزرگترین مصرف‌کننده نفت جهان است و از گران شدن نفت ضرر زیادی می‌کند.
ناشناس۳۱۲۵۰۳۸۰۶:۲۹:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۱۴
تحلیل شبیه زمستان سخت هست
ناشناس۳۱۲۵۱۰۱۰۸:۰۷:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۱۴
چون می خواهند ناخواسته ابر قدرتی خود را نابود کند!
ناشناس۳۱۲۵۱۰۸۰۸:۱۰:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۱۴
چون با ماهیت جمهوری اسلامی مشکل دارن .
ناشناس۳۱۲۵۱۱۹۰۸:۲۳:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۱۴
همان طور که جلوی عربستان کوتاه امدید جلوی امریکا هم کوتاه می ایید اما راه حل این نیست باید جلوی مردم کوتاه بیایید.
ناشناس۳۱۲۵۳۸۳۱۲:۳۳:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۱۴
اطلاعات خود را بیشتر کنید تا این طور وارونه نفرمایید!
ناشناس۳۱۲۵۱۷۸۰۹:۳۴:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۱۴
تحریم پرهزینه برای آمریکا؟!!! تحریم ایران دقیقا میشه بفرمائید چه هزینه ای برای آمریکا داره؟
ناشناس۳۱۲۵۳۸۴۱۲:۳۴:۵۲ ۱۴۰۲/۴/۱۴
برای اعمال تحریم قریب به 500 میلیارد دلار هزینه برای آمریکا داشته در طول سالیان گذشته
ناشناس۳۱۲۵۴۴۱۱۳:۱۳:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۱۴
اوباما یه بار کامل توضیح داد که چرا تحریم‌ها برای آمریکا هزینه داره!!
ناشناس۳۱۲۵۱۸۶۰۹:۴۰:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۱۴
درسته که ایران تهدیدی برای آمریکا نیست. تحریم های آمریکا هم دلیلش مخالفتهای ایران با اسرائیل است.
ناشناس۳۱۲۵۴۴۵۱۳:۱۴:۵۲ ۱۴۰۲/۴/۱۴
تحریم ونزوئلا و کوبا هم برای همینه!؟
ناشناس۳۱۲۵۲۲۹۱۰:۲۴:۵۵ ۱۴۰۲/۴/۱۴
اینکه بین دموکرات و جمهوریخواه در مواجه با ایران اختلافی وجود نداره و آنها با ماهیت انقلاب و جمهوری اسلامی مشکل دارن گفته امامین انقلاب است و تاریخ هم ثابت کرده است. ضمنا فیل و الاغ نماد این احزاب در آمریکاست.
ناشناس۳۱۲۵۲۶۲۱۱:۰۲:۰۷ ۱۴۰۲/۴/۱۴
برای اینکه اساسا امریکا شکستی متحمل نشده بی هزینه و بدون شلیک حتی یک گلوله داره دشمنشو از درون فرو می پاشونه بازار نفت و انرژی جهانی رو هم مدیریت میکنه و دشمنش هم اونقدر شجاعت نداره که بپذیره هماورد دنیای پیشرفته غرب نیست .
ناشناس۳۱۲۵۴۵۰۱۳:۱۷:۱۳ ۱۴۰۲/۴/۱۴
همه غربیها می‌گن فشار حداکثری شکست خورده شما می‌فرمایید نه!!!
ناشناس۳۱۲۵۵۰۹۱۴:۰۳:۲۸ ۱۴۰۲/۴/۱۴
تا شکست از نظر شما چی باشه؟ با نگاه شما لابد تورم ۷۰ درصدی هم اسمش میشه پیروزی
ناشناس۳۱۲۵۵۸۶۱۵:۱۵:۵۰ ۱۴۰۲/۴/۱۴
دوست عزیز من نگفتم شکست خورده که شما دنبال معنی شکست از نظر من هستی!!! بیشتر دقت کن!!
ناشناس۳۱۲۵۵۱۷۱۴:۰۶:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۱۴
غربی ها از وسط لندن و پاریس می گن فشار ها شکست خورده. شما باید از مردم ایران بپرسی تحریم ها شکست خورده یا نه. از جوون 35 ساله مجرد. از پدر شرمنده در مقابل خانواده و از خانواده هایی که باید دارو تهیه کنن و...
ناشناس۳۱۲۵۲۸۸۱۱:۲۵:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۱۴
فرمودید اگر آمریکا اکنون بخواهد به توافقی با ایران دست پیدا کند، راه به مراتب سخت تری را باید طی کند و البته که بایستی امتیازات بیشتری را نیز به تهران بدهد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  5. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  6. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  7. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  11. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  12. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین