جزئیات ساخت خانه های حیاط دار در تهران اعلام شد

  4020411006 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در خصوص ساخت خانه های حیاط دار در تهران توضیحاتی ارائه کرد و گفت:خانه های حیاط دار به معنی خانه های ویلایی نیست.

جزئیات ساخت خانه های حیاط دار در تهران اعلام شد

به گزارش فارس، گرانی مسکن و افزایش اجاره بها از جمله مشکلات شهروندان تهرانی است و برخی از شهروندان به دلیل عدم توانایی در پرداخت اجاره بها از شهر خارج شدند. شهرداری تهران در بحث مانع زدایی مسکن ورود کرده و قرارگاهی در این زمینه تشکیل شده است.

تاکنون تفاهم نامه های زیادی برای ساخت مسکن بسته شده و قرار است از چند ماه آینده بهره برداری از برخی پروژه ها آغاز شود.فروش متری مسکن، ساخت خانه های حیاط دار، کاهش قیمت و ... در دستور کار است و شهرداری با مداخله گری باعث شد دیگر قیمت مسکن خیلی بالا نرود.

در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در شهرداری تهران در زمینه مسکن با حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معمای شهردار تهران به گفت‌وگو نشستیم.

در دو سال گذشته چند پروانه در تهران صادر شده است؟شنیده شده در برخی از مناطق تهران در سال جاری صدور پروانه حدود 200 درصد افزایش پیدا کرده است در اینباره توضیح دهید.

در سال 1401 ما حدود 6 هزار و در سال گذشته 10 هزار پروانه ساختمانی صادر شد/افزایش صدور پروانه بیشتر در مناطق 15، 18، 11، 6، 19 بوده است/در مناطق یک و سه صدور پروانه زیاد نبوده است

در خصوص صدور پروانه باید بگویم که در دهه 90 ساخت و ساز در کل کشور دچار رکود شده بود و البته در تهران هم وجود داشت. در سال 1401 ما حدود 6 هزار پروانه صادر کردیم و در سال 1401 با اقدامات نوسازی انجام شده آمار صدور پروانه به حدود 10 هزار رسید.افزایش صدور پروانه بیشتر در مناطق 15، 18، 11، 6، 19 بوده است و عمدتا این افزایش صدور پروانه در مناطق جنوبی بوده و در مناطق یک و سه افزایشی نداشته‌ایم.

 به دنبال از بین رفتن رکود هستیم/افزایش چشمگیری در صدور پروانه داشته‌ایم/جبران عقب ماندگی های مسکن/در 3 ماه اول سال جاری آمار صدور پروانه در برخی مناطق تا 200 درصد رشد داشت

این را بگویم که مناطق هدف ما در نوسازی مناطق جنوبی است و این یک رویکرد مثبت و یک حرکت قابل توجه است. ما به دنبال از بین رفتن رکود هستیم و البته افزایش چشمگیری در صدور پروانه داشته‌ایم؛ این را بگویم که در سه ماه اول سال جاری آمار صدور پروانه در برخی مناطق تا 200 درصد رشد داشته است باز هم تأکید می‌کنم این افزایش صدور در مناطق جنوبی بوده است این موضوع بسیار مهم و قابل اتکاست. ما در بحث مسکن ورود کرده‌ایم تا عقب‌ماندگی‌هایی که وجود داشته را تا حدودی کم کنیم. در گذشته کاهش صدور  پروانه‌ داشته‌ایم در نتیجه تولید مسکن هم شکل نگرفته است. تقاضا بالا و عرضه کم بوده است و با توجه به جمعیت شهر و کاهش عرضه قیمت بسیار بالا رفت.

شهرداری چه نقشی در تنظیم‌گری بازار مسکن داشته است؟

ساخت 540 هزار واحد مسکونی در تهران/70 هزار واحد مسکونی در شرایط بین صدور پروانه یا مراحل ساخت 4 یا 5 طبقه هستند/اگر امسال هم مداخله‌گری جدی کنیم، بازار مسکن از تنش نجات می‌یابد

ما سال گذشته با مداخلاتی که انجام دادیم تنظیم‌گری‌هایی صورت گرفت. بخش تعاونی‌های مردمی،‌ نهادها، سازمان‌ها ورود کردند و ساخت و ساز در مناطق هدف مانند 19، 18 و 16 شروع شد. 540 هزار واحد مسکونی قرار است ساخته شود و 70 هزار واحد مسکونی در شرایط بین صدور پروانه یا مراحل ساخت 4 یا 5 طبقه هستند. اگر امسال هم مداخله‌گری جدی کنیم، بازار مسکن از تنش نجات می‌یابد؛ ما نگاه تنظیم‌گری داریم.

یعنی اقدامات شهرداری باعث کاهش قیمت مسکن شده است؟ در حال حاضر قیمت مسکن در تهران چقدر است؟

متوسط قیمت مسکن 60 میلیون تومان است اما 2 سال پیش 25 میلیون تومان بود/در گذشته به دلیل تأخیری که در تولید مسکن داشتیم؛ گرانی‌ها زیاد شد/حداقل 2 تا 3 سال آینده تهران از شوک قیمتی مسکن در امان می‌ماند

قیمت مسکن تابع چندین عامل است. در حال حاضر متوسط قیمت مسکن در تهران حدود 60 میلیون تومان است این در حالی است که در دو سال قبل متوسط هر مترمربع مسکن در تهران 25 میلیون تومان بوده است. در گذشته به دلیل تأخیری که در تولید مسکن داشتیم و عرضه هم کم بود گرانی‌ها زیاد شد. بر اساس اقداماتی که شهرداری تهران انجام داده حداقل 2 تا 3 سال آینده تهران از شوک قیمتی مسکن در امان می‌ماند.

کلنگ‌زنی‌هایی در خصوص مسکن صورت گرفته است چه زمان این مسکن‌ها آماده بهره‌برداری می‌شوند؟

آغاز بهره برداری از مسکن های تهران از چند ماه آینده/کاهش قیمت مسکن با مداخلات شهرداری تهران/ در بحث مسکن نگاه سودآوری نداریم/تعاونی های مسکن ، خانه را با قیمت تمام شده و سود کم عرضه می‌کنند

از چند ماه دیگر مسکن‌ها آماده بهره‌برداری می‌شوند. مداخلات ما باعث شد قیمت مسکن کاهش پیدا کند. ما در بحث مسکن نگاه سودآوری نداریم بیشتر می‌خواهیم با درصد اندکی سود و به قیمت تمام شده مسکن را واگذار کنیم البته تعاونی‌ها در این زمینه ورود کرده‌اند و آنها مسکن را با قیمت تمام شده و سود کم عرضه می‌کنند.

چه افرادی از جامعه می‌توانند این مسکن‌ها را تهیه کنند، قیمت‌گذاری چگونه صورت می‌گیرد؟

طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته دهک‌های پایین می‌توانند از این مسکن استفاده کنند البته این مسکن استطاعت‌پذیر است.

شهرداری تهران در زمینه اجاره‌داری چه اقداماتی انجام داده است، شاهدید که قیمت اجاره در تهران بسیار بالا رفته و بسیاری از شهروندان به حاشیه شهر رفته‌اند چرا که توان پرداخت هزینه‌های اجاره مسکن را نداشتند.

ورود جدی در بحث اجاره داری خواهیم کرد/بخشی از پروژه‌ها را به اجاره‌داری اختصاص می دهیم

لایحه‌ای در این زمینه به شورا می‌رود اگر لایحه نهایی شود ما در بحث اجاره‌داری ورود جدی می‌کنیم. باید بخشی از مشکل مسکن را حل کنیم و قرار است بخشی از پروژه‌ها را به اجاره‌داری اختصاص دهیم.

فروش متری مسکن در تهران به کجا رسید؟ قرار بود این مسکن در بورس ارائه شود چرا تا کنون کار اجرایی نشده است؟

بعد از رفع موانع فروش متری مسکن در تهران آغاز می شود/در بحث تنظیم‌گری مسکن به صورت گسترده وارد شده‌ایم/به دور از هیاهو و حاشیه کار می‌کنیم/در فروش متری مسکن ظرفیت‌های لازم را داریم و تمام شرایط آماده است

مشکلات بورسی (زیرساختی)‌ در این زمینه وجود دارد که اگر حل شود کارها انجام خواهد شد. ما در بحث تنظیم‌گری به صورت گسترده وارد شده‌ایم و به دنبال رفع موانع و چالش‌ها هستیم و به دور از هیاهو و حاشیه کار می‌کنیم. ما در تولید مسکن محکم و با اراده پیش می‌رویم. در فروش متری مسکن ظرفیت‌های لازم را داریم و اگر اجازه دهند وارد می‌شویم چرا که تمامی شرایط مهیا است اگر شورا مجوز را دهد کار با جدیت آغاز می‌شود.

تجربه ناموفقی در خصوص فروش متری مسکن در ادوار گذشته شهرداری وجود داشته است برای اینکه دوباره این تجربه ناموفق تکرار نشود چه اقداماتی انجام شده است؟

باید راهبردها را به سمتی ببریم که شکست نخوریم /یکی از مشکلات در گذشته طولانی بودن زمان ساخت مسکن و تکنولوژی یکسان بود/ قرار است پروژه‌ها یک‌ساله ساخته و آماده بهره‌برداری شود

ما در این کار نباید سیاه و سفید ببینیم هر پروژه مشخصات خودش را دارد ما باید راهبردها را به سمتی ببریم که شکست نخوریم و باید ابعاد مختلف کار مورد بررسی قرار گیرد. یکی از مشکلات در گذشته طولانی بودن زمان ساخت و تکنولوژی یکسان بود. ما در حال حاضر تغییر تکنولوژی داده‌ایم و قرار است پروژه‌ها یک‌ساله ساخته و آماده بهره‌برداری شود. اگر زمان ساخت کاهش پیدا کند مردم بیشتر به این سمت حرکت می‌کنند. ما مصمم هستیم که در بحث فروش متری مسکن ورود کنیم.

اخباری مبنی بر ساخت خانه‌های حیاط‌دار در تهران شنیده می‌شود در این زمینه توضیح دهید.

خانه‌های حیاط دار به معنی خانه های ویلایی نیست/ از منظر کارشناسان ساخت خانه‌های ویلایی در تهران امکان ندارد/از یکسال دیگر واگذاری خانه‌های حیاط دار با متراژ 80 تا 160 در مناطق جنوبی تهران آغاز می‌شود

ما به دنبال ایجاد محله الگو هستیم. خانه‌های حیاط دار به معنی خانه های ویلایی نیست. تهران ظرفیت خانه‌های ویلایی را ندارد نه می‌توانیم گسترش دهیم و نه امکان خانه‌های یک طبقه وجود دارد از منظر کارشناسان ساخت خانه‌های ویلایی در تهران امکان ندارد. در حال حاضر حداقل طبقات در تهران 4 یا 5 طبقه است. ما در محلات الگو بگونه‌ای طراحی کرده‌ایم که در هر طبقه خانه‌ها حیاطی داشته باشند و بتوانند از آن حیاط استفاده بهینه داشته باشند. یعنی در هر طبقه یک فضای به عنوان حیاط در نظر گرفته می شود تقریبا حیاط هر خانه سقف خانه طبقه پایین است. 7 محله الگو را آغاز می‌‌کنیم و از حدود یکسال دیگر واگذاری خانه‌های حیاط دار با متراژ 80 تا 160 در مناطق جنوبی تهران آغاز می‌شود.

برخی معتقدند که شهرداری شرایط را برای بساز بفروش‌ها آماده کرده است در اینباره توضیح دهید.

بر اساس یک میلیون پارسال در تهران باید سالانه 20 هزار پروانه صادر شود تا شهر فرسوده نشود/اینکه تهران را فریز کنیم در هیچ کشوری مسبوق به سابقه نیست و رد شده است/ در شهرداری قطعا بستر سودآوری را برای بساز بفروش‌ها ایجاد نخواهیم کرد/به دنبال انجام کارهای قانونی هستیم /کاهش 30 درصدی زمان صدور پروانه

ما 2 رویکرد در شهر تهران داریم یکی از این رویکردها این است اساسا ساخت و سازی انجام نشود یا محدود انجام شود که از منظر علمی این امر درست نیست اگر عمر ساختمان 50 سال باشد که اینگونه نیست و ما حالت ایده‌ال را در نظر می‌گیریم و تعداد پارسل‌‌های شهر تهران هم یک میلیون باشد و  نرخ تخریب و استهلاک هم 2 درصد باشد، در سال باید 20 هزار پروانه صادر شود تا این شهر فرسوده نشود و ما در حال حاضر 10 هزار پروانه صادر کرده‌ایم. اینکه تهران را فریز کنیم در هیچ کشوری مسبوق به سابقه نیست و رد شده است. در تهران باید ساخت و سازها بر طبق روال انجام شود و ما اصلا به دنبال این نیستیم که به بساز بفروش‌ها آوانس دهیم. انبوه‌سازانی که در حال حاضر از آنها استفاده می‌کنیم انبوه‌سازان خرد هستند البته انبوه‌سازان بزرگ هم می‌توانند شرکت کنند. اینکه برخی می‌گویند ساخت و ساز انجام نشود حرف علمی نیست ما در شهرداری بستر سودآوری را برای بساز بفروش‌ها ایجاد نکرده‌ایم بلکه به جد به دنبال انجام کارهای قانونی هستیم و در حال حاضر هم زمان صدور پروانه را 30 درصد کاهش داده‌ایم.

در خصوص جزئیات لایحه باغات توضیح دهید. عده‌ای معتقد هستند که این لایحه باعث تخریب باغات می‌شود.

حفظ و گسترش باغات در دستور کار است/ در 2 سال گذشته 3500 هکتار به فضای سبز شهر تهران اضافه شده است/سرانه فضای سبز در تهران از استاندارد هم 2  متر بالاتر است/مالکان  در گذشته باغات را خشک می کردند/نباید باغات نابود شوند/در دو سال گذشته حدود 30 تا 40 باغ تملک شد

لایحه باغات که در حال حاضر به شورای اسلامی شهر تهران  رفته  است با هدف گسترش و حفظ باغات است ما در حال حاضر سرانه فضای سبزمان از استاندارد هم دو متر بالاتر است و این اقدامات مربوط به دوره ما نیست و در 20 سال گذشته این امر رخ داده است در 2 سال گذشته 3500 هکتار به فضای سبز شهر تهران اضافه شده و در حال اضافه شدن هم است. باید فضای سبز گسترش پیدا کند ما قطعا اجازه نمی‌دهیم که کسی باغات را تخریب کند و به جای اینکه در سطح اجازه ساخت دهیم در ارتفاع می‌دهیم و قطعا تراکم افزایش نمی‌یابد هدف حفظ باغات و گسترش فضای سبز است . لایحه باغاتی که در گذشته بود به دلیل مشکلاتی که داشت برخی از مردم خودشان اقدام به خشک کردن باغات کردند بهتر است دوستان در مورد باغات زود قضاوت نکنند بگذارند اقدامات انجام شود و بعد بررسی کنند. نگاه حزبی، سیاسی و ... نداشته باشیم و اگر موفقیتی شکل می‌گیرد برای همه شهروندان است. نباید باغات نابود شوند با لایحه‌ای که قبلا در شورا تصویب شده ریشه باغات را خشک کرده‌اند عملا چون سودی باغ برای مالک نداشته اقدام به خشک کردن آن کرده‌اند. ما در دو سال گذشته حدود 30 تا 40 باغ را تملک کرده و با برنامه تملک داریم. باز هم تأکید می‌کنم که برنامه ما حفظ و گسترش باغات است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۲۲۰۱۸۱۵:۱۸:۴۰ ۱۴۰۲/۴/۱۱
شهرداريها خود عامل گرانى مسكن شده اند شهرداريها بايد ١- از لوكس و تجمل سازى ساختمانها جلوگيرى كنند .ضمناً تجمل گرايى بناها با شئونات جمهورى اسلامى و شعارهاى انقلابى شهردار تهران سازگارى ندارد … ٢- براى آپارتمان سازيها اجازه استخر و سونا ندهيد مملكت بى اب است بجايش پاركينگ ساخته شود ٣- براى تمامى بناها ى آپارتمان سازى دوطبقه بيشتر مجوز دهيد و براى مجوز دوطبقه بيشتر حتى نه تنها عوارض تراكم نگيريد بلكه جايزه نيز بدهيد ساخت و ساز بيشتر خواهد شد و قيمتها كاهش خواهد يافت ٤- بس است مجوزهاى تجارى و ادارى ! شهر تهران و شهرهاى بزرگ را دكان باران كرديد چه خبر است ؟ هيچ فكر كرده ايد هر دكان خودش مركز احتكار كالا و سرمايه ميشود ٥- با برنامه ريزى و مهندسى دقيق عمر ابنيه را ميتوانيد بيش از دوبرابر بنماييد كار كه در تمام جهان مرسوم است عمر بناها در ايران بدلايل بسيار از بساز و بفروشى گرفته تا بى توجهى بعضى شهرداريها و خلاف ها بسيار كوتاه است ٦- در مناطق ١ و ٢ و ٣ و ساير مناطق حداكثر متراژ آپارتمانها بايد ١٨٠ متر بيشتر نباشد چه معنى دارد آپارتمانهاى ٣٠٠-٤٠٠- ٦٠٠ مترى در كشور يك واحد ٤٠٠ مترى خودش ٤ واحد ١٠٠ مترى ميشود ٧- شهرداران در ايران و مديران و حكمرانى در كشور بايد بجاى ذهنيت روزمرگى و يا حداكثر نگاه ٥ ساله افكار كوتاه مدت ٢٥ ساله و ميان مدت ٥٠ ساله و دراز مدت ١٠٠ ساله داشته باشند مديران و حاكمان وظيفه شما انديشه براى نسلهاى آينده هم هست
ناشناس۳۱۲۲۱۸۰۱۷:۴۸:۵۶ ۱۴۰۲/۴/۱۱
افرین شهرداری وظیفه خانه دار کردن بی خانمانها را نیر دارد که انجام نمیده
ناشناس۳۱۲۲۷۲۴۰۹:۱۱:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۱۲
میخوای غار بسازه شهرداری؟ مشکل زیادی جمعیت هست و اقتصاد خراب وگرنه چه بهتر که حتی جنوب شهر هم خانه ها لوکس شوند و استاندارد....
ناشناس۳۱۲۲۰۶۸۱۵:۴۶:۵۴ ۱۴۰۲/۴/۱۱
بعد چند سال میبینی با فساد و رانت و... چه کسانی خانه ها رو اشغال میکنن و تنها کسایی که از این خانه ها بی بهره موندن دهکهای پایینه
ناشناس۳۱۲۲۱۱۱۱۶:۳۱:۰۱ ۱۴۰۲/۴/۱۱
خلاصه با دستمال کثیف نمیشه جایی را تمیز کرد.
ناشناس۳۱۲۲۱۴۸۱۷:۰۷:۳۲ ۱۴۰۲/۴/۱۱
چرا با وجود نیاز مبرم به دلیل گرانی سرسام آور خانه در تهران و حتی دیگر شهرهای بزرگ، واحدهای کوچک 30-40 متری در مقیاس انبوه ساخته نمیشوند تا جوانان بتوانند شاید در 10 سال آینده واحدی بخرند؟!!
ناشناس۳۱۲۲۱۴۹۱۷:۰۷:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۱۱
مردم یه آپارتمان 40 متری نمیتونند بخرند حالا قراره خونه حیاط دار بخرند ؟
محمد۳۱۲۲۱۷۹۱۷:۴۶:۲۰ ۱۴۰۲/۴/۱۱
میگه حیاط خانه بالایی سقف خانه پایینی میشه. یعنی اگه یه بچه تو اون حیاط توپ بازی کنه طبقه پایین دیگه آسایش نداره. واقعا که!
ناشناس۳۱۲۲۷۳۲۰۹:۱۶:۳۷ ۱۴۰۲/۴/۱۲
حیاط روی زمین هم باشه الان آپارتمان های بهم چسبیده و دو طرف یک کوچه پر از خانه... دو تا بچه میان تو حیاط داد میزنن و بازی میکنند باعث آزار تمام ساختمان ها میشه. تهران باید خلوت بشه تنها راه حل
ناشناس۳۱۲۲۷۵۱۰۹:۳۳:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۱۲
اگه سنگ جلوی پای متقاضیان نندازن خوبه چون ما درخواست وام مستاجر کردیم باید کفش آهنین داشته باشیم واینقدر سنگ جلوی پامون انداختن که همچنان معلق باقی مونده واینکه پارتی بازی نکنن خدایی ۳۰ساله ازدواج کردم با یک حقوق بگیر وهمچنان مستاجر م ودیگه با این گرونی اجاره ها کم آوردیم
ایران۳۱۲۲۸۵۱۱۱:۱۳:۱۱ ۱۴۰۲/۴/۱۲
یعنی چی تو تهران به این شلوغی آلودگی هوا واحد سی متری ساختن؟
میرشجاع۳۱۲۳۱۰۴۱۴:۴۷:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۱۲
سلام اول انکه ملت بومی منطقه یک در حال چوب خوردن منطقه ای هستند چه گناهی کردند که بومی هستند و چرا عوارض بالا از انان اخذ میشود و در طرح تفضیلی هم نیک بنگری مالکین بومی دارای تراکم کمتر هستند چرا دوم به چه دلیل هرساله نرخ جواز و انواع عوارض چندین برابر میشود ما به صداقت و سلامت جنابعالی و جناب زاکانی اعتقاد داشته و خواهان رفع این موانع هستیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

    3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

    10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

    16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

    18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

    22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

    23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

    آخرین عناوین