چرا به خاطر منافع ملی با غرب کنار نمی‌آییم؟ تا کی باید هم چوب را بخوریم هم پیاز را !

گروه تعاملی الف،   4020407011 ۱۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود را برای ارتباط منطقی با دنیای غرب انجام داد سرانجام به توافق هم رسید ولی آمریکا مطابق رسم دیرین خود به قول و قرارها پایبند نماند و نتیجه ارتباط با غرب با گذشت زمان عیان شد. توافقی که با صرف وقت و هزینه بسیار به مرحله عمل رسیده بود با روی کار آمدن رییس جمهور جدید و تندرو آمریکا به سرعت از بین رفت و ایران به قول معروف هم چوب را خورد هم پیاز را! 

تا کی باید هم چوب را بخوریم هم پیاز را !

گروه تعاملی الف - آرش تبرستانی:

چرا به خاطر منافع ملی با غرب کنار نمی‌آییم؟! ؛  این پرسشی است که بارها از زبان عوام و خواص در برابر مشکلات کشور بیان می شود خصوصا زمانی که این مشکلات به تحریم ها مرتبط می‌شوند اما پاسخی مختصر و مفید به این پرسش چیست؟

1- در ابتدا باید بدانیم منظور از منافع ملی چیست؟ آیا صرفا با افزایش ثروت و تحصیل رفاه نسبی اقتصادی در جامعه منافع ملی تامین می‌شود؟ آیا مباحثی مثل حفظ استقلال و عزت کشور و آرمان های والای انسانی در منافع ملی لحاظ  نمی‌شوند؟ از ابتدای مذاکرات با غرب در سال 82 تا همین الان که دور نهم مذاکرات وین مطرح شده است ایران سعی کرده با در نظر داشتن همه وجوه منافع ملی با غرب به توافق برسد حتی در بعضی موارد خط قرمز ها هم نادیده گرفته شد تا به توافقی موسوم به برجام منتهی گردد ولی سرانجام قضیه چه شد؟ توافقی که با صرف وقت و هزینه بسیار به مرحله عمل رسیده بود با روی کار آمدن رییس جمهور جدید و تندرو آمریکا به سرعت از بین رفت و ایران به قول معروف هم چوب را خورد هم پیاز را!  دستاوردهای هسته ای کنار گذاشته  و تحریم ها شدیدتر از گذشته برقرار شد.

2- سوال بعدی این است که کنار آمدن با دنیا یعنی چه و این دنیا چه کسی است؟ نکته‌ای که پس از خروج آمریکا از برجام رخ نمایی کرد این بود که کشورهای وابسته به آمریکا (اصطلاحا بلوک غرب) عملا قدرت تصمیم گیری مستقل ندارند. پس از خروج آمریکا از برجام دولت‌های اروپایی در بیان اعلام پایبندی می‌کردند ولی در عمل با خروج غیرمنطقی آمریکا از برجام همراه شدند کشورهایی هم مثل ژاپن با 120 پایگاه و کره جنوبی با 73 پایگاه نظامی آمریکایی در خاک خود عملا مستعمره آمریکا محسوب می‌شوند و پیرو دستورات هستند. این فرآیند باعث شد عملا برجام از بین برود و دولت وقت ایران هم علی رغم تمایل شدید به رابطه با غرب با مشاهده این که منافع برجام برای کشور به حداقل رسیده مجبور شد کاهش تعهدات هسته ای را آغاز کند.

3-جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود را برای ارتباط منطقی با دنیای غرب انجام داد سرانجام به توافق هم رسید ولی آمریکا مطابق رسم دیرین خود به قول و قرارها پایبند نماند و نتیجه ارتباط با غرب با گذشت زمان عیان شد. پس راهکار چیست؟ با در نظر داشتن مطالب بیان شده در بالا می توانیم پرسش اصلی مطرح شده در این نوشتار را با دو قرائت بیان کنیم:
اول: چرا برای کسب منفعت مادی به آمریکا باج نمی‌دهیم؟
دوم: چرا برای تامین همه جانبه منافع ملی و بی اثر کردن تحریم‌ها با کشورهایی که به آمریکا وابسته نیستند ارتباط قوی اقتصادی برقرار نمی‌کنیم و از مذاکره با آمریکا و متحدانش انصراف نمی‌دهیم؟
اگر بتوانیم قرائت درست از سوال اصلی را پیدا کنیم آنگاه راهکار مشکلات را هم خواهیم یافت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۲۴۱۰۶۱۳:۰۹:۴۷ ۱۴۰۲/۴/۱۳
مشکل شما این است که مطابق قانون عمل نمی کنید . قرار بود جمهوری اسلامی ایران را تشکیل بدهید . مردم هم در رای گیری 12 فروردین 58 حکم تشکیل آن را امضا و تایید کردند. اما یادتان رفت که میزان رای ملت است ، یادتان رفت مجلس باید در راس امور باشد .
1۳۱۲۴۳۶۲۱۵:۳۶:۲۶ ۱۴۰۲/۴/۱۳
کاش ارتباط این مطالب را با مذاکرات هسته ای روشن می کردید !؟ ما فقط یک چیز می دانیم که آمریکا و غرب سر ملت ما کلاه گذاشتند و سکه و هدایای این کلاهبرداری را مسئولان وزارت خارجه روحانی گرفتند .
ناشناس۳۱۲۴۴۶۲۱۷:۱۱:۲۶ ۱۴۰۲/۴/۱۳
شما میدونید هزینه هر روز تحریم کشور چند میلیون دلار میشه ؟
ناشناس۳۱۲۴۵۱۹۱۷:۵۷:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۱۳
یک نمونه فقط ماجرای چرایی عدم صدور روادید برای برخی از بازیکنان تیم ملی والیبال را بخوانید تا نتیجه بگیرید.
ناشناس۳۱۲۴۵۳۳۱۸:۱۱:۲۶ ۱۴۰۲/۴/۱۳
آمریکا سر ما کلاه گذاشت یا ما که بعد از توافق گفتیم هیچگونه روابط اقتصادی و تجاری با آمریکا نخواهیم داشت ؟!! معلوم است که آمریکا حاضر نبود بنشیند و تماشاگر منفعت بردن روسیه وچین را از برجام باشد !! خب راحت زد زیرش تا ثابت کنه اگه آمریکا نفع نبره بقیه هم نمی برن .
امیر حسین سلطان/تهران۳۱۲۴۶۶۵۲۰:۲۷:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۱۳
ارتباط این مطلب با مذاکرات هسته ای و حتی غیرهسته ای در اینجاست که اگر رای و نظر اکثریت ملت درباره لزوم یا عدم لزوم روی آوری به انرژی هسته ای با تبیین و ترسیم تمامی عواقب و تبعات و آثارش مورد سئوال قرار می گرفت چه بسا اصلا با مساله ای به اسم انرژی هسته ای هرگز روبرو نمی شدیم که بخواهیم راجع به آن مذاکرات داشته باشیم. متاسفانه نقش تعیین کننده نظر و خواست ملت(یا مجلس به عنوان منتخبان ملت) در قضیه هسته ای نادیده گرفته شد و نتیجه اش هم همین است که می بینید. والله اعلم.
ناشناس۳۱۲۴۹۲۵۰۰:۴۶:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۱۴
اونها غریبه و دشمن ما هستند انتظاری نداریم از انها .
ناشناس۳۱۲۴۱۱۶۱۳:۱۴:۲۱ ۱۴۰۲/۴/۱۳
چرا کشورهای دیگه از جمله همین کشورهای عرب خلیج فارس می تونند ولی ما نمی توانیم؟! وضعیت اقتصادیشون هم که خیلی بهتر از ماست. چرا ترکیه می تونه؟
ناشناس۳۱۲۴۱۷۴۱۳:۴۳:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۱۳
اونا امنیت پایدار ندارن(به لحاظ امنیتی وابسته به امریکا هستن) حتی ازحیث اقتصادی وبهداشتی هم تاحد زیادی وابسته به تکنولوژی غرب هستن. ماانقلاب کردیم چون نمیخواستیم مثل اونا زندگی کنیم
ناشناس۳۱۲۴۳۸۶۱۵:۵۰:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۱۳
امنیت پایدار فقط اونجاست که امریکا باید تعیین کنه با پول نفت خودمون چی وارد کنیم .
ناشناس۳۱۲۴۵۵۴۱۸:۳۰:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۱۳
اطلاع خود را بیشتر کن بخش خصوصی نفت را می فروشد و پول هم دریافت می کند
ناشناس۳۱۲۴۴۹۹۱۷:۴۳:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۱۳
بله. ما انتخاب کردیم میخواهیم تو پراید کشته بشیم و اونها انتخاب کردن توی بنز و تویوتا از زندگی لذت ببرن. ما انتخاب کردیم که تو فقر و حسرت جوانی مان حرام شود
ناشناس۳۱۲۴۵۳۵۱۸:۱۴:۳۰ ۱۴۰۲/۴/۱۳
ما امنیت پایدار داریم ؟!! بعدشم امنیت یک کشور به رضایت مردمشه نه به شعار!! مردم زندگی می خوان آسایش وآینده مطمئن می خوان الان ما شب می خوابیم صبح بیدار میشیم نمی دونیم آیا سرمایه ما هنوز ارزش خودش رو داره یا نه ؟!!
ناشناس۳۱۲۴۸۲۱۲۲:۴۸:۴۷ ۱۴۰۲/۴/۱۳
مگر ما وابسته به غرب نیستیم.
احمد۳۱۲۴۸۶۰۲۳:۱۸:۰۷ ۱۴۰۲/۴/۱۳
ما باید پیشرفت کنیم نه آنقدر گرفتار و فقیر شویم که هموطنان ما داخل سطل‌های زباله دنبال امرار معاش باشند و پولمان هیچ ارزشی نداشته باشد .
ناشناس۳۱۲۴۲۱۵۱۴:۰۹:۰۱ ۱۴۰۲/۴/۱۳
چون ایران یک سکوی اصلی و مادر علیه غرب هست که نقشه های آنان را خنثی می کند نه تنها در ایران بلکه در جهان، اقتصاد هم شما تفکر در درون ایران عوض کنید درست می شود ولی اگر همچنان دنبال دشمنان باشید که اقتصاد درست شود همیشه درجا می زنید
ناشناس۳۱۲۴۵۰۴۱۷:۴۸:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۱۳
وظیفه ما توی این دنیا اینه که نقشه های غرب رو خنثی کنیم؟؟؟بله با این نماینده ها!!
ناشناس۳۱۲۴۲۵۸۱۴:۳۷:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۱۳
شما از کشورهای عربی فقط جاهای خوبش رو دیدی. همون عربستان شهر مکه چند کیلومتر اون طرف تر نقاط فقیر نشین زیاد داره مثل محله النکاسه و محله وحوش بکر چه برسه به شهرای دیگش. ترکیه هم همین طور
ناشناس۳۱۲۴۳۴۳۱۵:۳۰:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۱۳
اونکه با امکانات و روابط با دنیا ، فقیر مونده، خودش خواسته!
ناشناس۳۱۲۴۴۸۵۱۷:۳۶:۰۸ ۱۴۰۲/۴/۱۳
ارتباط با دنیا وقتی سودش بره تو جیب مردم نره چه فایده ای داره؟؟
ناشناس۳۱۲۴۵۳۷۱۸:۱۷:۳۷ ۱۴۰۲/۴/۱۳
بله فقیر همه جا هست اما میزان فقر و امید داشتن به آینده ونابودی نسل ها مهمه .شما به نگاه به آمار مهاجرت جوانان عربستان وایران بنداز !
ناشناس۳۱۲۴۲۹۰۱۴:۵۷:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۱۳
حتی اگر روابطمان با غرب کاملا عادی شود و یا حتی هم‌پیمان آنان شویم تا زمانی که فساد در ایران وجود دارد هیچ توفیقی برای مردم عادی نخواهد داشت .
ناشناس۳۱۲۴۶۱۰۱۹:۲۶:۲۸ ۱۴۰۲/۴/۱۳
نه اینکه بقیه دنیا گلستانه
ناشناس۳۱۲۴۴۶۸۱۷:۱۹:۳۸ ۱۴۰۲/۴/۱۳
سئوالی دارم آیا بلائی که آمریکا با ریختن بمب اتم بر سر ژاپن آورده و یا بیش از سی سال بر سر مردم ویتنام بمب ریخته بر سر ملت ایران هم آورده؟ چطور ژاپن و ویتنام با درایت دولت هایشان به جای شعار مرگ بر آمریکا با برقرار کردن ارتباط های سیاسی و مالی و اقتصادی وسیع با آمریکا عملا شروع به مبارزه اقتصادی با آمریکا کردن و در حال حاضر ژاپن یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان و ویتنام هم بزرگترین صادر کننده مبلمان و وسائل چوبی به آمریکاست.
منصور۳۱۲۴۱۱۷۱۳:۱۴:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۱۳
با سلام برداشتی که در مورد مستعمره بودن ژاپن و کره شد از اساس غلط است.حتی عربستان هم که از بدو تاسیس پیمان های نوشته و نا نوشته با غرب و امریکا دارد هم پیرو صرف نیست. خیلی کشور ها از جمله چین که اکنون دومین اقتصاد دنیا است تا کشور هایی نظیر عربستان و ترکیه اکنون با حفظ عناصر قدرت کشور خود اعم از اقتصادی با حفظ تعادل سیاسی در روابط بین المللی توان خود را درچالش ها بالا میبرند. نظیر این موضوع را در سیاست خارجی ترکیه مشاهده می کنیم.
ناشناس۳۱۲۴۲۶۸۱۴:۴۳:۰۸ ۱۴۰۲/۴/۱۳
البته ژاپن و کره واقعا مستعمره هستند البته کره اسما مستعمره نیست اما عملا مستعمره هست ، وقتی در کشوری کاپیتالاسیون و قانون سوفا حاکم باشد ، کشوری حق داشتن ارتش مستقل از خود نداشته باشد و پایگاه های نظامی کشوری دیگر در آن مستقر و سربازان بدون پیگرد قضایی حق هر کاری داشته باشند ،کشوری که اجازه هیچگونه تبادل مالی و کالایی بدون اجازه ارباب خود نداشته باشد مستعمره نیست ؟! البته ژاپن در حال حاظر نیروی نظامی قدرتمندی دارد که به نوعی هشتمین نیروی نظامی جهان است اما نامش ارتش نیست چون آمریکا اجازه داشتن ارتش به آن نمیدهد دوما مستقل نیست و بدون اجازه آمریکا حق هیچ کاری ندارد . آیا فکر میکنید کره با اختیار خود ۷ میلیارد دلار ایران را بلوکه کرده است ، میدانید این کشور چه سود قابل توجهی از صادرات لوازم خانگی به ایران میبرد ، آیا فکر میکنید دلش نمیخواهد با ایران تبادل داشته باشد آیا از خرید نفت ایران سود نمیبرد ؟
ناشناس۳۱۲۴۴۹۶۱۷:۴۲:۴۱ ۱۴۰۲/۴/۱۳
چین و عراق هم پولهای ایران را به دستور آمریکا بلوکه می کنند. نفع برخی در دشمنی با آمریکا و تحریم ماندن است.
ناشناس۳۱۲۴۶۶۸۲۰:۳۱:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۱۳
ژاپن و کره مستعمره نیستند . ژاپن برطبق سوابق افتضاح در جنگ جهانی دوم و معاهده پادشاه وقت با متفقین امکان داشتن ارتش را نداره و امنیتش توسط نیروی ثالث ( آمریکا ) تامین میشه و البته تا بحال هم این امنیت تامین شده و اقتصاد ژاپن در سایه این امنیت رشد کرده . کره همپیمان آمریکاست و مستعمره محسوب نمیشه . با این استدلال شما چون ایران با روسیه و چین پیمانهای امنیتی برقرار بکنه مستعمره ایندو کشور محسوب میشه ؟ در خصوص کاپیتولاسیون عرض کنم که یک معاهده بین المللی است و ایران هم در خصوص اتباع خارجی دارای پاسپورت سیاسی موظف به رعایت آنست و انجام هم داده این موضوع شامل افراد عادی نمیشود . فرمودید کشورهایی که نام بردید مثل ژاپن و کره بدلیل اینکه نمیتوانند پول ایران را بدون اجازه بدهند پس مستعمره محسوب میشوند . با این حساب تقریبا تمام دنیا مستعمره غرب است چون هیچ کشوری تبادلات دلاری با ایران ندارد . عراق را هم به همان لیست مستعمرات اضافه بفرمایید و مدیونید فکر کنید این عدم وجود تبادلات بدلیل قطع سویفت است نه مستعمره بودن
ناشناس۳۱۲۴۱۲۲۱۳:۱۵:۵۲ ۱۴۰۲/۴/۱۳
کدوم یک از کشورهایی که با آمریکا رابطه دارند بی عزت هستند؟ آیا اینکه خانواده ها به خاطر فقر از هم نپاشد عزت نیست؟
ناشناس۳۱۲۴۲۳۳۱۴:۲۱:۵۶ ۱۴۰۲/۴/۱۳
رابطه متعادل یک بحثی هست نوکری و دستور آنان اجرا کردن یک بحث دیگر خانواده چه ربطی به آمریکا دارد که گرسنه هست یا نه؟فکر کردی چون تحریم هستید تورم بالا هست؟!! عزیزم مجموعا نگاه کنی 10 الی 20 درصد مشکلات ایران مربوط به تحریم هست حالا دوستان چی کار می کنند؟ برای این 20 درصد خودتان را به آب و آتیش می زنید ولو با باج دادن و بتن ریزی که خیانت هست تا یک مقدار اقتصاد درست شود ولی 80 درصد بقیه را دنبال نمی کنید که اگر دنبال کنید همه عالم خودشان دوست دارند بیایند ایران و در میان مدت تحریم هم خودشان بر می دارند یا خنثی می شود و جالبی ان هم این هست که آن 20درصد تحریم هم دشمن کامل دنبال برداشتن آن نیست و بارها هم آزموده شده اید و دیده اید
عاب۳۱۲۴۵۱۴۱۷:۵۵:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۱۳
صحبت سر همین هست که وقتی نمی‌تونیم اون ۸۰ درصد رو حل کنیم بهتر حداقل ۲۰ درصد دیگه بهش اضافه نکنیم.
ناشناس۳۱۲۴۹۵۴۰۱:۵۸:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۱۴
شما در رؤیا های خود غوطه وری. با اگر و مگر چیزی درست نمی شه اینا که شما می گی وقتی شدنیه که مردم حاضر به این فداکاریها باشن اما مردم دارن می بینن که زندگی هاشون داره میپاشه جووناشون سردرگمن و از حداقل های زندگی محروم. آیندشون مبهمه ، وضعیت مالیشون دستخوش تغییر وتحولات لحظه ای و زیان ده نتیجه تلاششون به حداقل رسیده .
ناشناس۳۱۲۵۰۰۷۰۴:۵۳:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۱۴
حالا شما آن هشتاد درصد را رها کن بده دست مردم درستش کنن.؟
علی۳۱۲۴۱۲۵۱۳:۱۶:۳۸ ۱۴۰۲/۴/۱۳
24% اقتصاد دنیا متعلق به آمریکا هست و 3 کشور آلمان ، انگلیس و فرانسه هم مجموعا 15% اقتصاد دنیا رو در اختیار دارن. تا اینجا 39% باقی اون 61% هم چون تمام تعامل شون مستقیم و غیر مستقیم با اون 39% هست حاضر به خطر انداختن منافع خودشون بخاطر ما نیستن . نمونه آن هم چین و عراق میباشد که از دوستانمان هستند. تونستند پول خودمون رو به ما بدن؟چین در ایران سرمایه گذاری کرد آیا؟ از این میزان فقط 2% ما هستیم و ونزولا و کره شمالی و کوبا و سودان.
ناشناس۳۱۲۴۱۲۷۱۳:۱۷:۱۳ ۱۴۰۲/۴/۱۳
ترامپ یک مورد استثنایی بود و البته هدفش این بود که برجام به نام خودش باشد،‌ با کمی هوشیاری می شد به توافق حتی بهتر رسید.
ناشناس۳۱۲۴۲۲۲۱۴:۱۳:۲۰ ۱۴۰۲/۴/۱۳
خوشم می آید 20 سال کشور را دیده اید چگونه روی دیوار انان یادگاری نوشتید باز هنوز خودتان را به کوچه علی چپ می زنید
ناشناس۳۱۲۴۷۷۳۲۲:۰۶:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۱۳
کسی ۲۰ سوال روی دیوار آنها یادگاری ننوشته است زیرا ۸ سال از این ۲۰ سال مذاکرات بیشتر مثل تهدید و قدرت نمایی بود که نتیجه ش تحریم بیشتر بود .
ناشناس۳۱۲۴۱۳۱۱۳:۲۰:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۱۳
منافع ملی را ملت تعیین می کنند و بوسیله نمایندگان واقعی
mostafa.kamali95@yahoo.com۳۱۲۴۱۳۲۱۳:۲۰:۵۵ ۱۴۰۲/۴/۱۳
نمایندگان مجلس که خودروی رانتی گرفته اند هم باید اسامی آنها اعلام شود و هم تفاوت قیمت خودروها را به حساب کمیته امداد واریز کنند و شورای نگهبان هم رد صلاحیت برای انتخابات آتی نماید
ناشناس۳۱۲۴۱۸۳۱۳:۵۰:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۱۳
تا هم چوب را خورده باشند و هم پیاز را
ناصر۳۱۲۴۴۵۸۱۷:۰۷:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۱۳
این داستان بود هم پیاز خورد هم کتک خودر هم پول داد
ناشناس۳۱۲۴۱۳۳۱۳:۲۱:۲۹ ۱۴۰۲/۴/۱۳
هی می گویند با تمام جهان، تعامل داشته باشید. حدود 20 سال با غرب و آمریکا مذاکره کردیم و در آخر به توافق هم رسیدیم ولی یکی زد بیرون و دیگران هم به تعهدات خود عمل نکردند. تقصیر ما چیست که آن ها نمی خواهند تعامل داشته باشند؟؟؟
ناشناس۳۱۲۴۴۸۳۱۷:۳۵:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۱۳
زورگویی و تهدید در خارج مرزها جواب عکس میدهد مثال؛قضیه‌ی حقابه هیرمند که طالبان نا مشروع وضعیف هم زیر بار نرفت.
علی۳۱۲۴۱۵۱۱۳:۳۰:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۱۳
شما برجام را امضا کردید ، ولی در عمل باز رفتید سراغ پژو و ستروئن و شل.
علی۳۱۲۴۱۵۴۱۳:۳۲:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۱۳
چرا برای باز کردن یه حساب ساده بانکی حتی در ترکیه هم مشکل داریم و‌میگن برای ایرانی ها ممکن نیست بعد چین بزرگترین شریک تجاری امریکاس؟
ناشناس۳۱۲۴۲۱۸۱۴:۱۱:۰۲ ۱۴۰۲/۴/۱۳
چون کدخدای غرب گراهای ایرانی نژاد پرست هست حتی و به دیگران می گوید تحریم کنید حتی یک حساب ساده و نکنید تحریم می شوید ولی دوران آمریکا دارد به سر می آید با این کارها
علی۳۱۲۴۵۱۲۱۷:۵۳:۵۶ ۱۴۰۲/۴/۱۳
مگه چین کشور دوست نیست ، چرا برای ما ال سی باز نمی کنند؟ جرا حساب باز نمیکنه ؟ این جه عزتی هست که میگی ایرانی هستم حسابم باز نمی کنن ؟
حامد۳۱۲۴۶۰۷۱۹:۲۱:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۱۳
تو خیال کن دوران آمریکا به سر اومده دلت خوش باشه هر موقع کشور دیگری را پیدا کردی به ماهم بگو ولی هنوز دلارش حرف اول را می زنه جنابعالی بری مغازه ماست بخری اول چک می‌کنند ببینند دلار چنده
ناشناس۳۱۲۴۹۵۷۰۲:۰۲:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۱۴
دوران آمریکا به سر میاد ؟! همون چین که فکر می کنی چون باهاش گره زدیم دیگه پشت آمریکا رو به خاک مالیدیم علی رغم مشکلاتش با آمریکا همچنان با آمریکا مذاکره می کنه وهر دو با هم پیمان تجاری می بندن !
علی۳۱۲۴۱۶۴۱۳:۳۶:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۱۳
حتی عراق برای ما بازی در میاره و برای پول ما تعیین تکلیف می کنه، یعنی خرید غذا و دارو. و جالب تر از همه اینه که متحدین یا به عبارتی دوستان ما در دنیا فقط شدن کشورهای کمونیست نظیر چین، کره شمالی، ونزوئلا، بولیوی و البته کشور غیر کمونیست بورکینافاسو. وقتی دایره ی روابط خارجی محدود به چند کشور شود،چاه های نفت فرسوده بازسازی نمی شود. حتی افغانستان هم بنزین ما را نمی خرد و عراق هم بدنبال جایگزین ایران می گردد.
ناشناس۳۱۲۴۲۰۷۱۴:۰۴:۵۲ ۱۴۰۲/۴/۱۳
اطلاعات خود را بیشتر کنید به عنوان نمونه چون سازوکار پرداخت دو دولت ایران و عراق بر سر مبادله گاز و برق مبنای آن دلاری هست بانک مرکزی آمریکا به راحتی تعیین تکلیف می تواند کند که دولت عراق آیا انجام دهد یا نه ولی اگر ارز دلار نباشد دیگر امریکا نمی تواند دستور عدم پرداخت را بدهد چون ارز آن کشور نیست
ناشناس۳۱۲۴۹۶۰۰۲:۰۴:۲۵ ۱۴۰۲/۴/۱۴
حالا که ارز دلاره و تا بیاد غیر دلار بشه چیزی از ارزش پول ما نمی مونه !
ناشناس۳۱۲۴۹۶۲۰۲:۰۸:۳۳ ۱۴۰۲/۴/۱۴
شما که اطلاعاتت زیاده بگو قراره به جای دلار چه ارزی باشه وچه وقت این ارز غیر دلاری محقق میشه ؟ وگیرم‌ محقق شد چند کشور زیر بار استفاده از اون ارز غیر دلاری میرن که اونوقت اقتصاد و تجارت ما با اون کشورها وارد معامله بشه و از این وضع وتحریمها نجات پیدا کنیم ؟!
ناشناس۳۱۲۵۰۱۱۰۵:۰۸:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۱۴
اطلاعات شما آیا میتونه به ما بگه کدام طرف گفت معامله با دلار و کدام طرف پذیرفت؟
ناشناس۳۱۲۴۱۶۸۱۳:۳۸:۵۶ ۱۴۰۲/۴/۱۳
ارتباط منطقی با دنیای غرب؟! یعنی چی؟ اجازه دهید از زوایه دیگری به موضوع نگاه کنیم. فرض کنیم به هر دلیل راه آمده درست است و پیوند استراتژیک با شرق این مسیر را تقویت میکند. تا کنون آورده ما در طول حدود نیم قرن از بلوک شرق چه بوده؟ در صادرات نفت و گاز روسها با ما رقیبند، در صادرات آهن و پتروشیمی و سایر محصولات نهایی چینیها، هرجاهم که توانستند با بهانه تحریم ما را فروختند و کشورهای رقیب ما را در خاورمیانه برگزیدند. پس اینجاهم منافع ملی نیست. اتفاقا زمانی که تعاملات ما با غرب قوی بود شرق تمایل بیشتری برای مشارکت و تامین منافع کشور ما را داشت. پس ادعای منافع ملی! در تعارض با غرب قابل مناقشه است. التزام به شعار نه شرقی نه غربی به معنی تعارض با شرق یا غرب برای منافع ملی نیست بلکه استقلال استراتژیک و کسب منافع ملی از هر دو گروه است.
ناشناس۳۱۲۴۹۶۳۰۲:۱۱:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۱۴
دقیقا یعنی همان سیاستی که عربهای منطقه در پیش گرفته اند .
ناشناس۳۱۲۴۱۸۴۱۳:۵۱:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۱۳
کشوری مانند ویتنام، سال ها مورد حمله و تجاوز آمریکا قرار گرفت. مردم این کشور، مصیبت های بسیاری از دست نظامیان آمریکا کشیدند؛ اما اکنون دولت ویتنام و مردم آن روابط گسترده ی اقتصادی-سیاسی-فرهنگی با آمریکا دارند و آمریکا بزرگترین طرف تجارت خارجی آنها ست.آیا ملت و کشور ویتنام عزت و غرور ملی خود را فدا کرده است؟ در مورد ژاپن نیز چنین است. ترکیه هم مثال خوبی است. ترکیه بر اساس منافع ملی با تمام کشورهای جهان ارتباط سیاسی و اقتصادی دارد، ولی کشوری کاملا مستقل است و صاحب عزت و غرور ملی؛ و سیاست مستقل خود را پیش می برد و مثلا علی رغم عضویت در ناتو و مخالفت آمریکا، موشک اس 400 هم از روسیه می گیرد. آیا ما تافته ی جدا بافته ایم؟به نظر می رسد که این گونه تعصبات و دشمنی ها که با واقع گرایی و منافع ملی ما در تضاد است.
ناشناس۳۱۲۴۳۴۱۱۵:۲۹:۰۷ ۱۴۰۲/۴/۱۳
امریکا دیگر دنبال براندازی در آن کشورها نیست یعنی دیگر توان آن را ندارد و مثل یک کشور عادی رابطه برقرار می شود!!
ناشناس۳۱۲۴۵۴۲۱۸:۲۳:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۱۳
چرا مثل یک کشور عادی با ما رابطه برقرار نمیشود؟!!!
ناشناس۳۱۲۴۱۹۷۱۴:۰۱:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۱۳
منطقی؟ آیا واگذاری منافع ملی که در قانون بین الملل همگی حق به ایران داده شده که تحریم بردارند آن هم بمب اتم داران منطقی هست؟!! چندبار؟ یکبار دوبار سه بار!!
ناشناس۳۱۲۴۲۳۴۱۴:۲۲:۱۷ ۱۴۰۲/۴/۱۳
وقتی پول خودمون رو باید امریکا مجوز بده تا عراق و ... به ما بدن منظورتون دقیقا کدوم عزته
ناشناس۳۱۲۴۲۳۶۱۴:۲۳:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۱۳
اول اینکه شاید هیچ کس در ایران نتواند با ترامپ دیوانه تعامل کند پس ترامپ را استثنا کنید اما ترامپ فقط یک نفر است که در تمام دنیا حتی جامعه نخبگانی امریکا هم مخالفان زیادی دارد. دوم اینکه وضعیتی که در ایران حاکم است هیچ سنخیتی با عزت و ارزشهای والای ملتها ندارد. سوم اینکه مادام که تحت تحریم امریکا هستیم یعنی باید قید تجارت نرمال با کل دنیا را بزنیم تجارت آنرمال مثلا نفت در برابر غذا یا با ارز کشور سوم که بعدا مجبور به واردات اجناس همان کشور سوم باشیم هم نه منفعت ملیست نه حامل عزت. چهارم اینکه مهمترین نیاز جوامع امروز رشد و ترقی است که این هم به سرمایه گذار نیازمند است و هم به تکنولوژیهای روز دنیا. چطور باید برخی را شیرفهم کرد که بدون ارتباط عادی با غرب عقب ماندگی به کشور تحمیل میشود و این بزرگترین ضد منافع ملی است چون وقتی عقب بمانی بعدا مجبوری ترکمنچایها را بپذیری؟
ناشناس۳۱۲۴۳۲۱۱۵:۱۸:۰۳ ۱۴۰۲/۴/۱۳
ما که با غرب به توافق برجام رسیدیم اونا عمل نکردن
شهسوار۳۱۲۴۹۲۱۰۰:۴۱:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۱۴
میشه بگی ما دیگه باید چکار کنیم برای غرب تا اونا با ما تعامل داشته باشن . دیگه حساسترین کارخانه کشور را بتون ریختیم بازهم غربیها با ما تعامل نکردن .
امید یاوری دارانی۳۱۲۴۲۴۸۱۴:۲۹:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۱۳
برای من سوال است ایا همه انهایی که با غرب و امریکا رابطه دارند مستعمره هستند؟ ایا همگی فاقد استقلال هستند ؟ ایا انها همگی برده شده اند و اساسا اختیاری ندارند؟ ایا انها همگی تحت سیطره شرق و غرب قرار دارند؟ و یک سوال اساسی : چرا کشورهای جنگ زده و فاقد قدرت مرکزی مثل عراق و سوریه و افغانستان ارزش پول ملی از چند صد برابر تا چند هزار برابر در برابر ریال جمهوری اسلامی که مدعی رتبه نخست قدرت نظامی منطقه .قدرت برتر علم در منطقه .رتبه بالا در دست پیدا نمودن به لبه فناوری روز دنیا هستیم دینار عراق =391 ریال لیر سوریه=199 ریال افغانی افغانستان=5750 ریال
ناشناس۳۱۲۴۲۷۲۱۴:۴۴:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۱۳
پايه و اساس اين مملكت بر خوردن و چوب و پياز بنا شده اون هم فقط براي مردم نه مسوولان
ناشناس۳۱۲۴۲۷۵۱۴:۴۵:۰۸ ۱۴۰۲/۴/۱۳
توافق در زمان اواخر دولت آقای روحانی بهتر نبود؟توافق اینستکس از توافق آخر دولت روحانی بمراتب بهتر نبود؟ توافق با ترامپ قبل از خروج از برجام از اینستکس بهتر نبود؟ت
علی۳۱۲۴۲۷۸۱۴:۴۶:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۱۳
اگر سفره من پر باشد، لزوما عزت نفس بالایی ندارم اما اگر همزمان با حدکثر تلاش و کار من سفره ام رفته رفته کوچکتر شود، عزت نفسی باقی نمی ماند.
ناشناس۳۱۲۴۳۰۲۱۵:۰۹:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۱۳
سوال اساسی اینه که چرا آمریکا فقط و فقط با ما مشکل داره؟ چرا اینهمه که با ما مشکل داره حتی با چین مشکل نداره که تحریم‌ کنه خودتون بارها میگید گرانی و سختی معیشت به خاطر تحریم هست پس چرا در برابر آدم قدرتمندی که اذیتت میکنه فقط شعار میدید
ناشناس۳۱۲۴۳۲۵۱۵:۲۰:۲۶ ۱۴۰۲/۴/۱۳
به والله ٧ ميليارد مخلوق ديگر هم آفريده همين خدا هستند دست از دشمني برداريد
ناشناس۳۱۲۴۷۱۴۲۱:۱۷:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۱۳
اولا ما با مردمشون دشمنی نداریم دوما اونا با ما دشمنی دارن سوما شمر هم مخلوق خدا بود
ناشناس۳۱۲۴۳۳۲۱۵:۲۳:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۱۳
فقط ملت هزینه ناکارآودی مسولین و بی کیفیتی زندگیشون رو دادند ... اکثرا متخصصین هم مهاجرت کردن یا در فکر مهاجرتن ..
ناشناس۳۱۲۴۳۹۶۱۶:۰۲:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۱۳
برا ی درست شدن اوضاع نیاز نیست فکر کنید بهتره از کشورهای موفق الگو بگیرید .
شاهرخ۳۱۲۴۴۴۸۱۷:۰۰:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۱۳
آمریکا کشوری قلدر هست تا بوده همین بوده و خواهد بود...............
فریار صالحی۳۱۲۴۴۶۶۱۷:۱۶:۲۵ ۱۴۰۲/۴/۱۳
در انتهای مطلب پرسشی را مطرح کرده اید. ممکن است خودتان اسم چند کشور را بیاورید که به نظر شما از نظر اقتصادی قوی و مستقل از آمریکا هستند؟ آیا بانک های آن کشورها به دلیل کاربا ایران مورد تحریم آمریکا قرار نمی گیرند؟ می دانید تحریم های آمریکا بنادر چین را هم در برمی گیرد اگر بخواهند پذیرای کشتی های ایران باشند؟
ناشناس۳۱۲۴۴۷۹۱۷:۳۳:۱۵ ۱۴۰۲/۴/۱۳
یه کلام خاتمه کلام با امریکا صلح کنیم ملت حاضرن جون بدن واسه حفظ تمامیت ارضی ایران
حسین۳۱۲۴۴۸۱۱۷:۳۴:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۱۳
ما ایرانی ها باید یاد بگیریم که مدیریت امور و اداره امور مملکت به عقلانیت و انضباط احتیاج دارد . تا وقتی منافع فردی و شغلی و رانت و فساد هست که متاسفانه پایه فرهنگی هم دارد و تا وقتی شایسته سالاری نباشد و تا وقتی اگاهی اجتماعی قوی نباشد. در بر همین منوال خواهد چرخید
قاسمی۳۱۲۴۴۹۴۱۷:۴۲:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۱۳
شما میگید به آمریکا نمی شود اعتماد کرد، خودتان هم میروید جلو ..مردم چه کنند ..خودتان با خودتان ، چند چند هستید!!!؟؟؟
ناشناس۳۱۲۴۴۹۷۱۷:۴۲:۵۰ ۱۴۰۲/۴/۱۳
این که فکر کنیم مستقل بشیم یک توهم هست. حتی آمریکا هم نمی تواند بدون تعامل با کشورهای دیگر بسر ببرد باید با همه کشورها ی جهان رابطه خوبی داشت حتی آمریکا
علی۳۱۲۴۵۰۷۱۷:۴۹:۳۵ ۱۴۰۲/۴/۱۳
کسی دل خوشی نه از آمریکا داره نه انگلیس و نه هیچ کشوری،هیچکسی دلسوز ما نیست.موضوع اینه که درگیری با این استکبار چیزی جز فقر نداره،باید با سیاست ازشون امتیاز گرفت و رشد کرد،زمانی که به حدی از رشد رسیدیم که تونستیم باهاشون درگیر بشیم این کارو میکنیم مثل چین.
ناشناس۳۱۲۴۵۵۷۱۸:۳۴:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۱۳
سلام فقط میدونم جوان ایرانی هم ازدواج هم خودرو هم خونه شد ارزو براش. یه سوال چرا چین و هند تونستن با حفظ قدرت و استقلال با امریکا دوست باشن و رابطه اقتصادی قوی دارن .
ناشناس۳۱۲۴۵۷۴۱۸:۴۶:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۱۳
غرب دنبال توافق نوکر واربابیست .
ناشناس۳۱۲۴۵۸۱۱۸:۵۵:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۱۳
آمریکا فقط به ایران ویران راضی هستش.تمام دنیا آمریکای غارتگر نیست.
ناشناس۳۱۲۴۵۸۷۱۹:۰۰:۵۶ ۱۴۰۲/۴/۱۳
قدرت و اقتدار، یعنی هم قدرت نظامی (که خدارو شکر ایران در منطقه دست بالا را دارد) و هم قدرت اقتصادی یعنی ارزش پول ملی جز بهترین ها باید باشد در دنیا و هم تولید ناخالص ملی باید بالا باشد. هر دو لازم هستند مثل بقیه ابرقدرت های دنیا که هم از نظر نظامی هم اقتصادی برتر هستند.
ناشناس۳۱۲۴۵۹۰۱۹:۰۳:۰۸ ۱۴۰۲/۴/۱۳
اولا چوب و پیاز نبود و سومی هم در کار است که دادن پول و جریمه..یعنی هم پیاز خوردید و هم چوب را و هم پل بیت المال را..
ناشناس۳۱۲۴۶۰۰۱۹:۱۷:۰۱ ۱۴۰۲/۴/۱۳
سلام اصلا ارتباط با غرب رو فراموش کنید بفرمایید در سال‌های اخیر کدام زیر ساخت های کشور توسعه یافته راه ها ، راه آهن صنعت هوایی نفت و گاز …. کدام تکنولوژی ها و سرمایه گذاری ها شده ؟
علی۳۱۲۴۶۰۴۱۹:۱۹:۳۴ ۱۴۰۲/۴/۱۳
چرا روسیه و چند تا کشور دیگه مثل ایران تحریم هستند و حتی شدیدتر از ایران تحریمند ولی وضعیت مردمشون و رفاه و آسایششون اینجوری مثل ما نیست؟ همه‌ی این بدبختی ها و زجر و فلاکت مردم فقط به تحریمها مربوط نمیشه .
حسین ادهمی۳۱۲۴۶۱۱۱۹:۲۶:۲۹ ۱۴۰۲/۴/۱۳
میگوند هویچ چرا نوشتید پیاز .مردم دارند میخورند .برای ما هم فرقی نمیکند چوب هویچ .پیاز. شلغم.بازی جالبی است.
طاهرعبداللهی نژاد۳۱۲۴۶۱۳۱۹:۲۷:۳۳ ۱۴۰۲/۴/۱۳
شماآقای بزرگوار تاایران هسته ای نشه ملت بیچارست وهیچ وقت هم کسی ازش نمی ترسه.چون همه ازپاکستان بیشترازایران می ترسند.
ناشناس۳۱۲۴۶۳۰۱۹:۴۷:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۱۳
همانطوریکه روحانی گفت باید با کدخدا کنار می آمدیم .
ناشناس۳۱۲۴۶۶۳۲۰:۱۷:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۱۳
ما که بعنوان ایرانی سفر می کنیم بدترین رفتار را با ایرانی ها در فرودگاهها می کنند. تخیل عزت دارید!
علی.۳۱۲۴۶۶۹۲۰:۳۲:۳۵ ۱۴۰۲/۴/۱۳
مشکل اصلی تحریم غرب نیست مگه کره شمالی بدون نفت ومعدن تحریم کامل نیست مگه روسیه تحریم نیست مگه افغانستان تحریم نیست مگه عراق تحریم نبود.کوبا (یکی از ۱۰کشور مناسب زندگی) تحریم نیست؟
امیر۳۱۲۴۷۰۰۲۱:۰۶:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۱۳
مرگ بربانیان وضع موجودوبرجام ذلت بارخسارت محض افسادطلبان فتنه گروطن فروش درودبردولت ومجلس انقلابی
فری۳۱۲۴۷۱۵۲۱:۱۹:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۱۳
سیاست یک مسأله پیچیده هستند من فکر میکنم حکومت‌ها همه دستشون تو یه کاسه هست و تمام این مشکلات فقط یه بازی هستش .
عمار۳۱۲۴۷۱۸۲۱:۲۳:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۱۳
ما کاری به تحریم نداریم مشکل ما اقتصاد بیمار و مدیران ناکارآمد است وقتی نمتونید جلو بانکها رو بگیرید ارخونه هایی که خرجشون با ریاله و میخوان دخلشون با دلار باشه ازاد میذارید . تحریم هم برداشته بشه اوضاع همینه
حمید۳۱۲۴۷۲۵۲۱:۳۱:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۱۳
یادمه ظریف و اصلاح طلبها توصیه میکردند که تا اوباما هست بقیه ی مسائل را حل کنید . طبق برجام قرار بود شرکتهای آمریکایی در ایران سرمایه گذاری کنند بخصوص اتومبیل سازی.
ناشناس۳۱۲۴۷۳۲۲۱:۳۷:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۱۳
سلام غرب دنبال امتیاز گرفتن از ایران ومنزوی کردن است وتا امتیاز نده. برجام به نتیجه نمی رسه بفرض اگر برجام به نتیجه برسد فردا سپاه وموشک ایران را بهانه می کنند چون از ایران قوی وبا آرمان اسلام شیعه هراس دارد چون چون این آرمان با منافع شان در تضاد است چون مکتب ما می گوید در برادر ظلم سکونت نکن درمورد صهیونیزم بی تفاوت نباش ما که نمی تونیم بخاطر اقتصاد ازعزت وشرف مان دست بر داریم و ایران باید نگاه اش به سمت شرق باشه و عضویت در شانگهای و حذف دلار و جاده ابریشم و حذف مدیران ناکارآمد و مدیریت منابع وثروت وحذف تحریم داخلی که بعضی از شرکت امثال پالایشگاه وفولاد وغیره با تشکیل مافیا باعث تورم شدند به ریال می خرند به دلار به مردم غالب می کنند وبارسانه ذهن ها را معطوف به تعامل نداشتن غرب وبرجام می کنند می توانیم به لطف خدا به نتیجه برسیم .
سلام۳۱۲۴۷۳۸۲۱:۴۱:۰۲ ۱۴۰۲/۴/۱۳
اینکه با دنیا تعامل داشته باشیم چه غرب وچه شرق بسیار خوب وعالی است اینکه درکشورمان ما با خودمان رو راست نیستیم هنوز روش احترام وعزت و رفتار درست باهم نداریم چگونه میتوانیم با دیگران تعامل غزتمندانه داشته باشیم . در یک کلمه ما در درون متحد و هم فکر نیستیم و نمیتوانیم کشور را سر سامان بدهیم چون فکر اقتصادی فکر توسعه وفکر پیشرفت نداریم وکاستی را به گردن دیگران می اندازیم.
ناشناس۳۱۲۴۷۴۵۲۱:۴۷:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۱۳
فشارهای تحریم فقط روی ملت فقیروبدبخت افتاده
رضا۳۱۲۴۷۵۱۲۱:۵۰:۳۳ ۱۴۰۲/۴/۱۳
سلام بر شهیدان رجایی بهشتی سلیمانی به خصوص شهدای این مرزوبوم خون پاکشان دادند دولت گذشته اگر گوش به فرمایشات رهبری میدان الان مملکت این مشکلات را نداشت
رضا۳۱۲۴۷۷۲۲۲:۰۵:۰۶ ۱۴۰۲/۴/۱۳
ایران نباید به آمریکا باج دهد واین حرف درستی است و هیچ ملتی خواستار مستعمره شدن نیست ولی مسئله این است که اگر قرار باشد برای استقلال کشور هزینه پرداخت کنیم همه باید پرداخت کنند نه مردم بلکه مسئولین هم باید مثل مردم زندگی کنند . افرادی دم از حمایت از تولید داخلی می زنند که ساعت و کفششان آمریکایی است .
ناشناس۳۱۲۴۷۷۶۲۲:۰۸:۲۷ ۱۴۰۲/۴/۱۳
متاسفانه در دوران شاه هم که ایرانیها رابطه گل وبلبلی با غرب داشتن وضعیت ایرانی ها خوب نبود سودش رو افراد شاه می بردند ارباب رعیتی بود فقر بودامکانات نبود ، بعد از جمهوری اسلامی ایران دشمنی شد ، والان این وضعیت ما، دنیای ما دنیایی زور هست باید به فکر راه حلهای دیگه ای برای پیشرفت واقتصاد کشور باشیم باید در شرایط جنگ اقتصادی بهترین اقتصادانان ومدیران باید استخدام باشه برای حل مشکلات اقتصادی کشور
وحید۳۱۲۴۷۷۸۲۲:۰۹:۰۷ ۱۴۰۲/۴/۱۳
اینکه ژاپن و کره یا هرکشوری مستعمره آمریکا هستند به خود مردم آن کشور مربوطه. هند و مالزی و سنگاپور و دیگر کشورها بخوبی دارند زندگی می‌کنند نه گاز دارند نه نفت
ناشناس۳۱۲۴۸۲۳۲۲:۴۹:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۱۳
در کل دنیا فقط سه کشور ایران و کره شمالی و ظاهرا سودان به FATF نپیوسته اند ! باید تعریفتان از « منافع ملی» را شفاف کنید . اگر برجام در پایان دوره روحانی یا ابتدای دوره رییسی احیا شده بود ، مطمئنا وضعیت مردم بسیار بهتر از وضعیت کنونی بود . اگر حکمرانان ذره ای فشار ناشی از تحریمها را تحمل کرده بودند قطعا تصمیم دیگری اتخاذ می کردند.
مرتضی۳۱۲۴۸۲۵۲۲:۵۰:۲۵ ۱۴۰۲/۴/۱۳
چه نیازیه علنا باامریکا مخالفت کنیم؟چرا درظاهر وبا زبون خرش نمیکنیم ودر باطن کارخودمونو پیش نمیبریم،چندین ساله هی میگیم امریکا بدعهدی میکنه وبه تعهداتش عمل نمیکنه،ایا فقط باما بدعهدی میکنه وبابقیه کشورها بدعهدی نداره؟مگه همین پارسال زیردریایی اتمی که پولش روازفرانسه گرفته بودتابراش بسازه رو موقع تحویل که شدبجای اینکه بده به فرانسه یهو تحویل داد به کانادا؟فرانسه ای که رفیق گرمابه وگلستان امریکاهستش،پس این بدعهدی امریکا فقط با ایران نیست،عکس العمل فرانسه چی بود؟بوقتش ودر جای خودش بدون اینکه موقعیت خودش و مردمش رو به خطر بندازه باجش رو ازامریکا میگیره یعنی باپنبه سر میبرن چرا ما این کارو نکنیم؟ عربستان مجبورشدباایران واردمذاکره بشه،چراباهمین سیاست باامریکای مکارمقابله نمیکنیم؟با یکم تدبیرباورکنیدامریکا خر خودمون میشه یجوری میشه زدش که نفهمه ازکجاخورده،فقط بایدروش مبارزمون رو عوض کنیم
محمد۳۱۲۴۸۲۷۲۲:۵۵:۲۱ ۱۴۰۲/۴/۱۳
واقعیت امروز دنیا این است که صهیونیزم جهانی همچون اختاپوس برجهان به اشکال مختلف سلطه داره و به هیچ کس هم رحم نمیکنه حتی به مردم آمریکا آنچه امروز مردم ما را رنج میده بیشتر عدم وجود برنامه و راهکار صحیح و تناقض اهداف با قوانین از یک طرف و بی لیاقتی و نبود شایستگی برخی از مسئولین است. البته توی همه دنیا مشکلات هست کشور مصر سرسپرده آمریکاست و با اسرائیل هم رابطه خوبی داره وفقر و بدبختی در آنجا بیداد میکنه فقط در قاهره بیش از 3 میلیون نفر در قبرستان زندگی میکنند در ترکیه تورم رسمی 80 در صد است و مردم در فقر زندگی میکنند اکثر مردم کره جنوبی وضعیت زندگی مناسبی ندارند
ناشناس۳۱۲۴۸۳۷۲۳:۰۱:۰۲ ۱۴۰۲/۴/۱۳
ایالات متحده با چراغ سبز شرکای اروپایی توافقات با جمهوری اسلامی را لغو کرد. سهامداران اصلی کمپانی های اروپایی یهودیان هستند.
محمود۳۱۲۴۸۵۳۲۳:۱۲:۱۳ ۱۴۰۲/۴/۱۳
ما باید تکلیف آمریکار را یکسره کنیم
حق۳۱۲۴۸۶۹۲۳:۲۴:۰۱ ۱۴۰۲/۴/۱۳
اتفاقا افزایش نسبی رفاه شهروندان باعث عزت کشور میشود.
ناشناس۳۱۲۴۸۷۱۲۳:۲۸:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۱۳
عزیزان ایرانی کمی واقع بین باشیم چیزی که در این دوران از دست دادیم و توجهی به آن نشد اولا زمان بود دوما کنار گذاشتن مدیران لایق و اقتصاد دانان با تجربه بود که ضربه سختی باخروج خیل عظیم مهندسان و نیروهای متخصص به بدنه کشور وارد شد.و راه برون رفت از این مشکلات فقط اعتماد به جوانان ایرانی است.
محمد۳۱۲۴۸۷۴۲۳:۳۰:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۱۳
هیچ یک از نظرها نگفت وقتی مذاکره بشه و معاهده بسته بشه و یک طرف قلدر به راحتی آب خوردن آن را پاره کنه، چه کار باید کرد!!؟
ناشناس۳۱۲۴۸۹۳۲۳:۵۷:۴۱ ۱۴۰۲/۴/۱۳
مگه خودتون نمیگید عربستان بدون اجازه آمریکا با ایران به توافق رسیده؟ پس مستقله! پس میشه وضع خوب باشه و مستقل هم بود
ناشناس۳۱۲۴۸۹۶۲۳:۵۹:۲۸ ۱۴۰۲/۴/۱۳
تا وقتی خوب مطمین شدیم که امریکا رابطه با ما را نمی خواهد
محسن۳۱۲۴۸۹۷۲۳:۵۹:۳۲ ۱۴۰۲/۴/۱۳
آز همه مشکلات گفتین ولی مشکل اصلی را هیچ کس نگفت
ناشناس۳۱۲۴۹۰۵۰۰:۱۷:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۱۴
به خاطر سیاست دشمنی با غرب مردم حاضرند سختی بکشند ولی به شرطی که سیاستگذاران دشمنی با غرب و فرزندانشان هم این سختی را داشته باشند نه اینکه آنها زندگی لاکچری در داخل و خارج داشته باشند و مردم تاوان سیاست آنها را بدهند
ارمان۳۱۲۴۹۱۱۰۰:۲۷:۲۵ ۱۴۰۲/۴/۱۴
منافع ملی رو ملت تعیین می‌کنه . با افزایش ثروت و تحصیل رفاه نسبی اقتصادی منافع ملی تامین میشود.
ناشناس۳۱۲۴۹۴۳۰۱:۲۶:۵۰ ۱۴۰۲/۴/۱۴
یک دفعه برای همیشه از ملت بپرسید چی می خواهید ?
ناشناس۳۱۲۴۹۶۴۰۲:۱۲:۰۱ ۱۴۰۲/۴/۱۴
نظرمن چین خودش شریک آمریکاس روسیه همینطور. اگه قرار باشه باکسی شریک باشیم شرقی غربی معنا نداره . ولی شراکتی که ملی نباشه واگه واردات درکار باشه ولی فناوری وارد نشه اشتباهه.
حسین۳۱۲۵۰۰۰۰۴:۳۹:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۱۴
چرااین همه مقاومت وشهیدان پاکی که برای خاک ودین وناموس رفتن توجه نداریم ایا الان که به لطف خداومقاومت ملت فهیم ایران به این اقتدارگرچه سخت ولی با ابرو رسیدیم خوب است شما به شرفتان کمی احساسی حرف نزنید ملتهای مظلوم دنیا به ما چشم امید دارند. پیروز بادملت شریف ایران.
علی صفی۳۱۲۵۰۳۹۰۶:۳۳:۰۶ ۱۴۰۲/۴/۱۴
سلام تمام هزینه این چهل سال را مردم متوسط به پایین دادند اگر جنگ شد اگر شهید دادند اگر تحریم شدند اگر قدرت خواستند اگر هسته ای خواستند اگر عزت نفس خواستند فقط مردم بودند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. من عجله ندارم!

    2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

    3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    4. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

    5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    7. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

    8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

    9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

    10. دور باطلی که تمامی ندارد!

    11. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

    12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    13. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

    14. برای این عکس شما تیتر بزنید

    15. تضادی عجیب و پر ابهام!

    16. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

    17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

    18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    19. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

    20. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

    21. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

    22. سقوط در آغوش پهلوی!

    23. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

    24. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

    25. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    آخرین عناوین