معافیت سربازی متاهلان دارای فرزند، افراط‌گرایی نیست!

مهدی محمدصادقی پژوهشگر جمعیت‌شناسی سیاسی،   4020406054 ۷۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
معافیت سربازی متاهلان دارای فرزند، افراط‌گرایی نیست!

یکی از مسائلی که در فرهنگ‌عمومی به رویه عادی مبدل گشته، برداشت غلط از مفهوم انتقاد است. حال آنکه بین نق‌زدن و نقد کردن، فاصله زمین تا آسمان است. بسیاری از اوقات منتقدان، بدون آگاهی و با چهارچوب استدلالی ضعیف، حول یک موضوع نق می‌زنند؛ اما اساساً یا مسئله‌ای حل نکرده و پیشنهادی ندارند یا اینکه موضوع مطرح شده، دقیق نیست و خلاف واقع است. در این نوشته به یکی از همین نق‌های ژورنالی پرداخته می‌شود. آنگاه ضمن طرح انتقاد از آیین‌نامه اخیر معافیت سربازی، در این زمینه پیشنهادات سیاستی ارائه می‌گردد.

روز شنبه سوم تیرماه، یادداشتی با عنوان «هزینه‌های افراط‌گرایی» در یکی از روزنامه‌ها منتشر شده که در آن نسبت به برخی مشوق‌های فرزندآوری گلایه کرده است. با احترام به دیدگاه و تفکر نقادانه نویسنده این یادداشت، باید عرض شود که این مطلب نیز بدلیل ضعف اطلاعات نگارنده از جزئیات آیین‌نامه جدید نظام‌وظیفه برای معافیت مشمولان دارای چهارفرزند، صرفاً نق‌زدنی شتابزده محسوب می‌شود. چون نه‌تنها معیار حل مسئله ندارد؛ بلکه پیشنهادی برای اصلاح وضعیت مسائل اجتماعی مطرح شده ارائه نمی‌کند و تنگنای معیشتی و شغلی سربازان متاهل دارای فرزند، را بطورکلی نادیده گرفته است.

همچنین، نویسنده یادداشت اشاره شده درحالی به ملاک 4 فرزندی مشمولان برای معافیت سربازی، برچسب افراط‌گرایی زده که یک جستجوی ساده را نیز انجام نداده و شروط سنی مندرج در آیین‌نامه برای معافیت پدران دارای 4 فرزند را نخوانده است. در اطلاعیه ستادکل نیروهای مسلح اینچنین آمده است: « با موافقت رهبر معظم انقلاب، کلیه مشمولان غایب و غیرغایبِ دارای چهار فرزند و بالاتر و همچنین کلیه مشمولان وظیفه غایب و غیرغایب با حداقل ٤٠ سال سن که دارای سه فرزند هستند از انجام خدمت سربازی معاف شدند».

با وجود این، نگارنده برای اینکه به «بی‌عملی» متهم نشود؛ بر خود فرض می‌داند ابتدا در مقام پژوهشگر حوزه جمعیت، از تبصره سنی برای معافیت سربازی، نقد کارشناسی ارائه داده، سپس پیشنهادهای سیاستی برای اصلاح قوانین نظام وظیفه با هدف حمایت از ازدواج و فرزندآوری جوانان ایرانی، را عرضه بدارد. 

بسیاری از فعالان دغدغه‌مند حوزه جمعیت، اعمال شرط سنی 40 سال، برای معافیت سربازی را تنظیم‌گیری ناکارآمد، می‌دانند. زیرا در برهه‌ای که شاهد افزایش میانگین سنی ازدواج و فرزندآوری هستیم؛ هرگونه سیاست حمایتی باید منجر به تغییر رفتار و الگوی ازدواج و فرزندآوری جوانان شود. بنابراین مشوق معافیت برای ارتقای شاخص فرزندآوری، با لحاظ کردن محدودیت شرط سنی 40 سال، نقض غرض تلقی می‌شود. زیرا از یک‌سو، برای افراد زیر 40 سالی که هم‌اینک دارای 4 فرزند هستند، فاقد کارایی است و جنبه ارزشمندی الگوی مطلوب فرزندآوری را تضعیف می‌کند؛ از سوی دیگر اینگونه وانمود می‌شود که تا 40 سالگی فرصت معافیت فرزندآوری وجود دارد؛ پس می‌توان تا آن زمان، فرایند فرزندآوری را به تعویق انداخت.

در همین راستا، بنیاد سیاست‌پژوهی پیشرفت اجتماعی پدیدار، طی گزارشی پژوهشی، برای اصلاح وضعیت فعلی نظام‌وظیفه عمومی، پیشنهادات ذیل را ارائه کرده است.

در این گزارش آمده است: «برای تقویت جنبه‌ی خانواده‌محور دوران نظام وظیفه‌عمومی، توصیه‌های ذیل ارائه می‌شود:

معافیت مشمولین متاهل به محض فرزنددار شدن؛  نظر به اهمیت مسئله فرزندآوری برای بهبود وضعیت شاخص‌های جمعیتی، اکثر کارشناسان حوزه جمعیت، اعتقاد دارند گره زدن امتیاز معافیت دوره وظیفه عمومی به فرزندآوری، سبب کوتاه شدن فاصله ازدواج و تولد اولین فرزند می‌شود. در نتیجه این مسئله، میانگین سن فرزندآوری را کاهش می‌دهد؛ همچنین، فرصت و بازه سنی فرزندآوری زنان، افزایش یافته و امکان تحقق الگوی 3 فرزندی و بالاتر خانواده‌های ایرانی، بیشتر می‌شود.

ضمناً اکثر فعالان حیطه خانواده معتقدند، زنان پس از زایمان برای رهایی از افسردگی، به حضور پایدار همسران خود احتیاج دارند؛ با این وجود، شواهد حاکی است در خیلی از مواقع، سربازان متاهل برای دریافت مرخصی با رویکردهای سلیقه‌ای فرماندهان و مافوقان نظامی، روبه‌رو هستند. بنابراین شایسته است این موضوع با معاف شدن فی‌الفور مشمولانی که دارای فرزند می‌شوند، مرتفع گردد.

تسهیل دوره آموزشی سربازی از طریق گزینش بومی متاهلان؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از سربازان متاهل، دوره آموزشی را در شهرهای غیر محل سکونت خود، سپری می‌کنند. این درحالی است که برای پایداری و تضمین زندگی در خانواده‌های جدید، حضور مداوم زوجین در کنار یکدیگر اهمیت دارد. پس ضروری است مشمولان متاهل، دوره آموزشی را نیز بصورت بومی بگذرانند. همچنین در این دوره از خدمت، اعطای مرخصی ضابطه‌مند شبانه به سربازان متاهل، حیاتی است.     

      تخصیص حقوق برابر با کادر و پایوران مجرد برای سربازان متاهل؛ نظر به شرایط اقتصادی کشور و اهمیت مسئله منزلت اجتماعی در ترغیب مشمولان متاهل برای استقبال از دوره تخصصی سربازی، ضروری است دریافتی سربازان متاهل با کارکنان و پایوران مجرد ارگان‌های نظامی، برابر شود. زیرا این مسئله دغدغه اقتصادی سربازان متاهل را کاهش داده و اعتبار تاهل را نزد مشمولان جوان، افزایش می‌دهد. همچنین این اقدام، مشوق مناسبی برای ازدواج نیرو‌های پایور و کادری مجرد، تلقی می‌شود».

به‌نظر می‌رسد برای تحول‌آفرینی در حوزه ازدواج و فرزندآوری، حاکمیت نیاز به اعمال سیاست‌های متهورانه و انقلابی دارد. یکی از این اقدامات، اصلاح نظام وظیفه عمومی مبتنی بر اصول خانواده‌محوری است. زیرا، برنامه‌های حمایت از فرزندآوری برای تغییر نگرش جوانان باید دربرگیری داشته باشد تا قشر بزرگی از جوانان جامعه را به تغییر کنش تشویق کند؛ یکی از این بسترهای اجتماعی، دوران سربازی است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۱۵۱۶۳۱۲:۲۵:۵۶ ۱۴۰۲/۴/۶
سربازی اجباری زندگی جوان ها را فلج کرده.
ناشناس۳۱۱۵۲۸۲۱۳:۱۹:۳۰ ۱۴۰۲/۴/۶
زندکی جوانان بطور کلی فلج است.
ناشناس۳۱۱۵۷۱۰۱۹:۴۰:۴۱ ۱۴۰۲/۴/۶
... و سربازی اجباری سخت ترش کرده‌
ناشناس۳۱۱۶۰۲۹۰۲:۱۸:۲۶ ۱۴۰۲/۴/۷
تا پارسال میگفتین دو فرزندی معاف الان شده ۴فرزند.‌
ناشناس۳۱۱۵۱۷۰۱۲:۲۷:۵۵ ۱۴۰۲/۴/۶
مشکل اجباری بودن سربازیه. این طرح ها مشکل ازدواج و فرزندآوری را حل نخواهد کرد.
ناشناس۳۱۱۵۲۰۸۱۲:۴۳:۲۹ ۱۴۰۲/۴/۶
الان کلی آدم که اصلا دغدغه بزرگ کردن و تربیت بچه ندارند صرفا به خاطر اینکه معاف بشن ۴ فرزند میارن. بعدشم توکل به خدا خودشون بزرگ بشن
ناشناس۳۱۱۵۲۹۴۱۳:۲۹:۱۵ ۱۴۰۲/۴/۶
منی که شوهرم 40سالش دو تا بچه محصل دارم کرایه نشین با بدترین مشکلات بعد میگن چهار فرزند یا سه فرزند مکه عمر آدمی چقدر کفاف میده ک آدم اینقدر زجر و درد تحمل کنه
ناشناس۳۱۱۵۵۶۶۱۷:۱۱:۳۳ ۱۴۰۲/۴/۶
لطفاً افراد که دوتا فرزند دارن و بالای ۴۰ سال... از خدمت مقدس سربازی معاف فرماید...
پاینده ایران۳۱۱۷۴۸۰۰۱:۱۱:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۸
کسانی که دو فرزند دارن از ۳۲ سال به بالا باید معاف بشن... این حرفی بود که قبلا دولت زده. وگرنه هیچ کس به حرف دولت گوش نمیده...
ناشناس۳۱۱۵۲۲۰۱۲:۴۶:۱۶ ۱۴۰۲/۴/۶
تاریخ ثابت کرده اصلاح طلب ها وقتی سرکار هستند عرضه کار کردن ندارن و غیر از حرف مفت زدن و 10 برابر کردن قیمت دلار کار دیگری نمیکنن. وقتی هم سرکار نیستن فقط نق میزنن و شیپور داخلی دشمن میشوند. اگر 20 سال برن خونه هاشون بشینن و بیخیال سیاست بشن ایران پیشرفت میکند.
تاریخ۳۱۱۵۲۶۵۱۳:۰۹:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۶
تاریخ ثابت کرده اصولگراها همیشه ناکارامدی خودشون رو گردن جناح مخالف میندازن دولت فعلی اصلا قدرت تصمیمی گیری نداره اون از حذف ارز 4200 که هنوز خودشون نمیدونه خودکاری کرده حذف کرده یا بدکاری کردی اون از کنترل قیمت ارز در زمستان ارز پارسال که بانک مرکزی روزی یکبار مصوبه میداد فرداش باطلش میکرد و اینم از مصوبه ساعات کاری کارمندان که اصلا دولت خودش نمیدونه داره چکار میکنه دولت فعلی دولت ازمون و خطا هست.
ناشناس۳۱۱۵۶۲۱۱۷:۵۳:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۶
جوابت بارها داده شده خودت را به آن راه نزن و از افعال معکوس هم استفاده نفرمایید
حامد۳۱۱۵۹۸۸۰۰:۳۰:۳۴ ۱۴۰۲/۴/۷
خواهشا حرف از اصولگراها نزن شما وقتی دولت قبل گند زد به همه چیزکجا بودی !!؟حرف درست بزن که سندیت داشته باشه نه بی حساب کتاب که حق راناحق جلوه بدی
Mahdi۳۱۱۸۰۳۱۱۱:۰۷:۳۷ ۱۴۰۲/۴/۸
سلام دوست عزیز سنگ‌ کسی هم شما به سینه نزن. چرا یه لایحه تو مجلس میدن که میشه سربازی را خرید اونم با چه قیمت های فضایی.چرا باید این همه گرون باشه؟ میدونی بخاطر چی؟ بخاطر این که ماکه قشر ضعیف جامعه هستیم بریم خدمت ولی پسره پولدارها بتونه بخره با پول باباش
ناشناس۳۱۱۵۲۸۷۱۳:۲۲:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۶
الان که هر سه قوه دست شماست، متاسفانه سفره ها خالیتر شده! معنی پیشرفت را هم از نظر شما فهمیدیم.
ناشناس۳۱۱۵۶۲۹۱۸:۰۱:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۶
اولا پیشرفت فقط شکم نیست دوم هم با آن ارثی که قبلی به جای گذاشت و آور برداری کردن تازه الان درآمد دلاری 106 دلار کف حقوق ماهیانه و سال 99 82 دلار!
ناشناس۳۱۱۵۳۴۰۱۳:۵۸:۰۲ ۱۴۰۲/۴/۶
مردم از اصلاح طلب و اصولگرا خیلی وقته گذشته اند اگر روحانی خوب نبود احمدی نژاد هم شاهکاری نکرد رییسی هم کم مانده کمرمان را بشکند
ناشناس۳۱۱۶۴۴۷۱۱:۴۱:۰۲ ۱۴۰۲/۴/۷
چه اصلاح طلبی چه اصول گرایی داری شعر میگی ها خودت این حرفو باور داری داریم فلج میشیم زیر بار مشکلات. مردم خیلی وقته عبور کردن از این دو جریان .
ناشناس۳۱۱۵۲۴۲۱۲:۵۸:۳۵ ۱۴۰۲/۴/۶
اگه سربازی یک قانون عامه است باید بدون هیچگونه تبغیضی اعمال بشه وکسانی که سربازی رفتن و برای تامین امنیت جامعه وقت گذاشتن ومشکلاتشو تحمل کردن در مقابلش حق دارن که دیگرمشمولان هم این دوره رو طی کنن.
محمدرضا۳۱۱۵۸۸۱۲۲:۲۶:۵۰ ۱۴۰۲/۴/۶
عزیز دل برادر من نمیرم شما دوسال دیگه جای من برو
ناشناس۳۱۱۵۲۷۵۱۳:۱۳:۵۵ ۱۴۰۲/۴/۶
خب شما هال چه گلی به سر مردم زدید تورم 70 درصدی دلار را از 23 هزار تومان یه 53 هزار توان رساندید قیمت کالاهای اساسی چهار الی 6 برابر شد کل 85 میلیون نفر می دانند که مشکل فرزند آوری خانواده ها مشکلات اقتصادی است و خانواده ها می بینند که نمی توانند آینده فرزند شان را تامین کنند و آموزش و مهد کودک و مدرسه و بهداشت و تغذیه مناسب فرزند را تامین کنند خب احتیاط می کنند و فرزند نمی آورند ولی شما فقط دارید حرف خود را می زنید و قصد دارید بگید فرزند بیارید .
ناشناس۳۱۱۵۲۷۶۱۳:۱۵:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۶
اساس این قانون عمر و جوانی و وقت هدر دادنه و افراطی هم هست حالا گیر دادی به یه تبصرش؟
ناشناس۳۱۱۵۳۵۱۱۴:۰۴:۴۶ ۱۴۰۲/۴/۶
یه بار هم بگین چهل سال به بالا معاف مگه چی میشه همش فرزند آوری
ناشناس۳۱۱۵۳۶۶۱۴:۱۰:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۶
این طرح صرفا برای خلاص کردن عده ای معدود غیر مسئول از سربازی است. عده ای که باید بیست سال پیش به سربازی می رفته اند و نرفته اند. نه مشکلی ایجاد می کند و نه مشکلی حل می کند. فقط چند خانواده را از دغدغه بیست سال فرار از سربازی خلاص می کند.
ناشناس۳۱۱۵۳۶۸۱۴:۱۲:۳۴ ۱۴۰۲/۴/۶
شرم بر کسایی که معافیت بخاطر فرزند رو افراط گرایی می‌دونند پس پدر بچه‌ها رو ول کنه کجا بره
ناشناس۳۱۱۵۳۷۳۱۴:۱۹:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۶
اگر جوان کسب و کار داشت که سربازی نمی رفت.حالا می خواهید یک کارت پایان خدمت به درد نخور به سرباز بدهید و بعد بماند و 4 فرزند و بیکاری و فقر و بدبختی و و و و و .
ناشناس۳۱۱۵۴۰۵۱۴:۳۵:۱۶ ۱۴۰۲/۴/۶
این همه نوشتی که بگی طرف شرایط رو درست نخونده بعد خودت برداشتی حرف طرف رو تایید کردی نوشتی: کسی که چهار فرزند داره معافه!!!!خب عزیز من اون بنده خدا هم داشت همینو میگفت!
ناشناس۳۱۱۵۴۱۷۱۴:۳۹:۵۴ ۱۴۰۲/۴/۶
ایا سرباز فراری که سن 37سال وچهار فرزند داره مشمول معافیت میشه یانه؟
حسن شاطری۳۱۱۵۵۵۸۱۷:۰۴:۲۵ ۱۴۰۲/۴/۶
بله شاملت میشه خداوند فرزندان وروزیت زیاد کنه مانع نداره می تونی به پلیس به علاوه ۱۰ مراجع وفرمهای تکمیل وبه نظام وظیفه ببری............................ روزی دست خداست هرآن کس که دندان دهد نان دهد/من خودم ۴ فرزند دارم وضع مالی خوبی ندارم شکر خدا پسربزرگم اندازه خودم/رفتم معافم گرفتم بروی دنبالش
ناشناس۳۱۱۶۰۹۷۰۶:۱۰:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۷
آقامن ازسال۱۳۸۴/۱/۱۹رفتم خدمت لب مرزسیستان بلوجستان بودم۸ماه خدمت کردم آمدم مرخصی ازدواج کردم بعدش کل مدارک هام رادرست کردم شوراودهیاروپاسگاه منطقه خودم وفرمانداری وکل بزرگان منطقه ام مهروامضاومهربرابراصل وبردم سرخدمتم بازازآنجابردم خودستادکل نیروهای مسلح تهران اونجاهم برگه دادن ومهرامضانوشته بودن سر۲۴ساعت بفرستیدبره پاسگاه نزدیک محل زندگیش امابردم یگان خدمتم زاهدان اونجاامضانکردن وگفتن چون یک مدت فراری بودی بایدهمین جاوایستی وخدمتت راتمام کنی منم۴روز وایستادم هرکارکردم نشدفرارکردم نرفتم الانم۳تابچه دارم سنم هم۳۶سالمه معاف میکنن برم پلیس+۱۰یانه ممنون میشم جوابم رابدیداگرواقعاکسی میداندبهم بگه باسپاس فراوان ازهمه
ناشناس۳۱۱۵۸۰۹۲۱:۱۴:۱۵ ۱۴۰۲/۴/۶
بله
ناشناس۳۱۱۶۱۸۴۰۸:۲۵:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۷
پلیس +۱٠میگه برو یگانت تسویه حساب کن اگه چهار فرزند وسن 37داری من نمیدونم چندروز منو نگه میدارند؟
ناشناس۳۱۱۵۴۳۱۱۴:۴۸:۳۸ ۱۴۰۲/۴/۶
اونایی که نق میزنن تماما دارن سیاسی بازی می کنن و اگر این پیشنهاد زمان خودشون داده میشد به به و چه چه شون میرفت به آسمون که چه پیشنهاد متفکرانه ای....
سعید۳۱۱۵۴۹۲۱۵:۴۸:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۶
سلام فرزند اوری با این تورم سخت است جوانانی که سربازی نرفتن نه کار ثابتی دارن نه بیمه حتی معافیت بگیره بدردش نمیخوره چون سنش بالاست جایی برای کار قبولش نمیکونه ۴۶ سالمه دو فرزند دارم کارم روزمزد است
صمد محمدی۳۱۱۵۴۹۳۱۵:۴۹:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۶
انصافا فرد متاهلی که خدا بهش بچه میده اگه مانع سربازی داشته باشه شغل پایدار گیرش نمیاد و کلی آسیب میزنه به خودش و خانواده‌اش. باید محدودیت سنی رو بردارن و مشمولان به محض فرزنددار شدن، معاف بشن
آوا.ز۳۱۱۵۴۹۶۱۵:۵۷:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۶
آخه یکی نیست بگه طرف حالا به هردلیلی نتوانسته بره سربازی الانم باسن ۴۴ سال ودوتا بچه اونم دختر چطور میشه سربازی رفت با این اوضاع آشفته بازار خرج ومخارج وکرایه خانه سنگین یک انسان ۴۴ ساله چه بازدهی برای دولت داره که بخواد سربازی بره
سرباز فراری۳۱۱۵۸۶۴۲۲:۱۶:۳۷ ۱۴۰۲/۴/۶
دلیل اصلی کاهش جمعیت همینه دیگه
علی۳۱۱۵۵۱۱۱۶:۰۹:۴۶ ۱۴۰۲/۴/۶
کسانی که چهل سال بیشتر دارند دوتا بچه تکلیف آنها چی میشه الان بااین شرایط اقتصادی
رضا۳۱۱۵۵۴۳۱۶:۳۸:۵۳ ۱۴۰۲/۴/۶
شما اگر میخوایین فرزند آوری بشه معافیت فرزند آوری باید سن30 سه فرزند معاف سن 40 کلا معاف باشه بعد ببینید فرقشو
ناشناس۳۱۱۵۵۵۲۱۶:۴۹:۳۲ ۱۴۰۲/۴/۶
............... خوب است این دو سال به یک دوره کوتاه آموزش نظامی خلاصه شود.
ناشناس۳۱۱۵۵۸۰۱۷:۲۲:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۶
فرزند اوری باید با برنامه واز روی منطق ومتناسب با شرایط خانوار و البته کمک و پشتیبانی اصولی دولت باشه وگرنه افزایش جمعیت به هر شکلی وبا هر کیفیتی نه تنها مفید نیست بلکه میتونه به مشکلات بیشتر برای جامعه منجر بشه
ناشناس۳۱۱۵۵۸۷۱۷:۳۰:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۶
نظرتون چیه آب و غذای سربازان مجرد رو هم قطع کنید؟
افتاب۳۱۱۵۵۸۹۱۷:۳۴:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۶
اگه بچه های ما رفتن سربازی پس بقیه هم باید برن این عدالت نیست یه عده بنا بهر دلیل غیر منطقی سربازی نرن
ناشناس۳۱۱۵۶۳۳۱۸:۰۴:۴۰ ۱۴۰۲/۴/۶
فقط با یک تقلید غلط از غرب زن را مانند مرد کردید اینطور دنبال فرزند آوری می روید همانند آنها!!
مهدی۳۱۱۵۶۳۵۱۸:۰۶:۵۰ ۱۴۰۲/۴/۶
بهتره طرف بره سربازی ... ....
سرباز سابق۳۱۱۵۷۳۰۲۰:۰۳:۲۶ ۱۴۰۲/۴/۶
بنظرم بی عدالتی هست. اگر معافی خوبه باید برای تمام جوونها باشه،
ناشناس۳۱۱۵۷۹۵۲۰:۵۶:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۶
اتفاقا نقد روزنامه اطلاعات از معدود نقد هایی بود که در چند وقت اخیر حرف دل مردم رو زد... ..
ارش‌خطیب۳۱۱۵۹۰۹۲۳:۰۰:۰۱ ۱۴۰۲/۴/۶
۹سال زندگی مشترک الان۲ساله یه پسردارم.کارگرهستم ماهی۹م حقوق.اجاره.خرج‌خونه.خرج بچه‌و.......!چه جوری برم سربازی؟خودم تک فرزندخانواده‌ام+پدرم ایثارگروجانباز بسیج فعال مستمری بگیرسپاه متولد۱۳۷۳حالازودازدواج کردم بد کردم؟میگن بایدباید بیای خدمت تمام امتیازهایی که داری شامل کسرازخدمتت میشه!!!!جایی‌که معافیت بدن کسری میدن...........
۵۶۳۱۱۵۹۲۳۲۳:۰۶:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۶
سلام من ۴۰سال هستم و۲ فرزند
کریم۳۱۱۵۹۲۸۲۳:۱۰:۴۷ ۱۴۰۲/۴/۶
سلام ۲ فرزندی هم معاف کنید
مجیدهستم.۳۱۱۶۰۱۳۰۱:۳۳:۳۸ ۱۴۰۲/۴/۷
خواهشا کسانی که دوتابچه دارن وچهل سال سنشون بالاست رامعاف کنید،حداقل کسری عمرشون بتونن کاری انجام بدن.
ناشناس۳۱۱۶۰۱۹۰۱:۵۱:۳۲ ۱۴۰۲/۴/۷
سربازی جلوی ازدواج و کار و زندگی من را که گرفت من راضی نیستم به چند فرزندها زمین و معافیت و وام میدهید، مدیر هستید مشکل ازدواج 20 میلیون انسان که در حال نابودی هستند را حل کنید، این چه کاری هر روز رانت تقسیم میکند، چه کسی به شما اجازه چنین کاری داد مشکل اقتصاد را حل کنید.
Dayan۳۱۱۶۰۲۱۰۱:۵۷:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۷
داداش من الان حدود 32 سال سن دارم با کلی بدبختی و قرض و قسط و وام تونستم یه عروسی بگیرم با خونه اجاره ای دارم زندگی میکنم تا یک فرزند گیرم اومده کارگر ساده هستم مگه چقدر درامد دارم که بتونم سه فرزند دیگه تحویل این جامعه بدم با این خرج سنگین من تو همینم موندم . شما میگین چهار فرزند معاف این عدالت نیست. ادم 30 ساله بره خدمت چکار کنه بدرد چی میخوره.
امیر۳۱۱۶۰۵۸۰۴:۲۲:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۷
سلام افراد ۴۰سال به بالا را که دو فرزند دارند لطفا معاف کنید کسی که چهل سال داره با دو فرزند توان خدمت ندارن بااین اجاره سنگین خانه وخرج مخارج شغل آزاد و همیشه شرمنده زن بچه ها هستیم .
شاهین۳۱۱۶۱۰۳۰۶:۱۹:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۷
اصلا چرا وقتی مالیات می گیرن باید بچه هامون برن سربازی؟ پول هم بدیم سربازی هم بریم.مالیات می گیرین برای همین دیگه،نیرو رسمی استخدام کنید،سربازی رو کامل حذف کنید.زیر ساخت درست باشه جمعیت هم افزون میشه
مهرداد۳۱۱۶۱۵۶۰۷:۵۰:۰۲ ۱۴۰۲/۴/۷
ما که درجوانی به سربازی نرفتیم واز تمام امتیازات دولتی بی بهره شدیم الان هم این اخر عمرمون رو بدون این معافی میگذرونیم ا
ناشناس۳۱۱۶۱۸۸۰۸:۳۱:۳۵ ۱۴۰۲/۴/۷
به نظر شما سرباز فراری به یگانه مراجعه کنه چند روز تو یگان برای تسویه حساب نگهش میدارند دوستانیکه سرباز فراری هستن ورفتن دنبال کاراشون لطفآ بهم بگن چجوریه ممنون میشم؟
حمیدرضا۳۱۱۶۲۱۸۰۹:۰۳:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۷
کسی که به هر دلیلی نتوانسته تا ۴۰ سالگی سربازی بره دیگه تو ۴۰ سالگی اجبار هم که باشه نمیره چون آنقدر گرفتاره که دردش درمان نداره نگاه به۷۰ ۶۰ساله ها نکنید که هنوز دنبال پست ومقام هستند این مردم عادی تو 4۰ سالگلی توفشار حداکثری زندگی می کنند.
ناشناس۳۱۱۶۲۳۰۰۹:۱۰:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۷
الان چه گروهی از مردان سربازی نرفته اند ولی توانسته اند ازدواج کنند و 4 فرزند داشته باشند؟!
ناشناس۳۱۱۶۹۱۰۱۷:۱۴:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۷
اونایی که 3تا فرزند دارن 37سال هم سن دارن معاف میشن
ناشناس۳۱۱۶۹۸۹۱۸:۲۳:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۷
تو خدا اگر میخواهید معافیت بدید چرا پس اذیت میکن دوره 45روز بسیج چی من که کارگر ومستاجر هستم اگر یک روز سرکار نرم زن وبچه ام گرسنه میمانم باید چکارکنم سن من 41سال چهارتا فرزند دارم
ناشناس۳۱۱۷۱۳۰۲۰:۲۳:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۷
تورابه خداقسمت میدم من کارگرم که حتی نمی تونم پول اجاره ونان وپنیررا تهیه کنم حالا بادو تافرزندو۴۵ سال سن چگونه به خدمت سربازی برم. فقط امیدم به خدابعدبه زبان مبارک مقام معظم رهبری است که معاف شوم
ناشناس۳۱۱۷۲۱۲۲۱:۲۷:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۷
مسئولان عزیز صحبت در مورد سرنوشت جوانان ایران عزیز می باشد که دو سال سربازی را اتلاف وقت و عقب افتادن از زندگی می دانند. آیا نباید دلسوزان کمک به این جوانان کنند. قانون باید تغییر کند.
ناشناس۳۱۱۷۲۲۱۲۱:۳۱:۲۱ ۱۴۰۲/۴/۷
شما باید قانون سربازی را که هر ساله تعداد غایبین را اضافه می کند تغییر دهید. و علاج مشکل فقط کوتاه کردن مدت سربازی برای همه افراد و بخشیدن جریمه غایبین می باشد.سربازی را شش ماهه کنید مشکلات حل خواهد شد.
ناشناس۳۱۱۷۲۳۱۲۱:۳۷:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۷
اول ببینید مشکل کجاست. خودتان هم خوب می دانید درد جوانان به خاطر دو سال طولانی سربازی است و به خاطر این یا آواره کشورهای خارج شده اند و اجازه ورود ندارند و یا در کنج خانه ها در افسردگی و نا امیدی مانند شمع در مقابل دیدگان پدر و مادر پیرشان آب می شوند. چرا مدت خدمت را یک ساله برای همه نمی کنید؟
سید محسن۳۱۱۸۰۹۲۱۱:۳۳:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۸
من جوون تازه ازدواج کرده با حقوق ۱۵ تا ۲۰ ملیون تومانی با دو شغله بودن که زندگیم رو به زور میچرخونم تهش یه مقدار کم میارم برا اقساط یا برای اجاره خونه ۷ تومنی ، چرا خودمو باید اسیر سربازی ای کنم که میخواد ۵ تومان خونه پر بدن؟! شما ۲۰ تومان حقوق بده به سربازان کشورت ، با کله همه ما خدمت میرسیم برا سربازی.
ناشناس۳۱۱۸۳۴۹۱۳:۵۸:۴۰ ۱۴۰۲/۴/۸
اون قانونی که پارسال گذاشتن وبرداشتن واقعا منصفانه وخوب بود ۳۵سال سن و۲فرزند همچنان اعمال کنند
مجتبی۳۱۱۸۳۷۳۱۴:۱۵:۵۲ ۱۴۰۲/۴/۸
سلام من که دوتا بچه دارم خوندم ۴۳ سالم تازه باید برم خدمت حداقل دوتا فرزند نه چهارتا با این گرونی
ناشناس۳۱۱۸۹۸۴۲۳:۱۸:۳۲ ۱۴۰۲/۴/۸
من ۳۱سال سن دارم دارای دو فرزند آیا معافیت شامل میشود
حسین۳۱۱۸۹۹۰۲۳:۲۲:۰۶ ۱۴۰۲/۴/۸
بهتر بود افراد دارای 2 فرزند و بیشتر و همچنین افراد 40 سال به بالا از خدمت معاف میشدند. نه بالای سن 40 به درد سربازی میخورد و نه کسی که 4 تا بچه قد و نیم قد دارد.
ناشناس۳۱۱۹۵۲۱۱۳:۳۷:۰۸ ۱۴۰۲/۴/۹
چرا باید کسی که با زرنگ بازی سربازی نرفته، به هر دلیلی معاف بشه ؟ بقیه مردم بیکار بودن که دو سال عمرشون را سربازی رفتن ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. من عجله ندارم!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  19. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  20. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  21. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین