برای کاهش افسردگی چندساعت در معرض نور خورشید باشیم؟

  4020402008

 دانشمندان دریافتند به میزان مشخصی قرار گرفتن در معرض نور خورشید ، ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد.  

برای کاهش افسردگی چندساعت در معرض نور خورشید باشیم؟

به گزارش فارس به نقل از گاردین، مطالعه جدید نشان می دهد افرادی که به طور متوسط 1.5 ساعت در روز در معرض نور بیرون قرار می گیرند، بدون توجه به استعداد ژنتیکی آنها برای افسردگی، کمتر خطر ابتلا به آن را دارند. افرادی که زمان بیشتر یا کمتر از آن را در خارج از منزل سپری می کردند، بیشتر در معرض خطر افسردگی بودند. این مطالعه در مجله Translational Psychiatry منتشر شد.

افسردگی بیماری روانی رایجی است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری شامل ترکیبی از علائم عاطفی، شناختی و فیزیکی، مانند احساس غم، خستگی، مشکل در تمرکز، تغییر در اشتها یا الگوی خواب و کمبود انگیزه است. تعداد بیماران مبتلا به افسردگی در سال های اخیر در سراسر جهان رو به افزایش بوده است.

اعتقاد بر این است که این مشکل ناشی از ترکیب عوامل ژنتیکی و محیطی است. احتمال ابتلای فرزندان والدین با سابقه افسردگی 3 تا 4 برابر بیشتر از فرزندان والدین غیرافسرده است. مطالعات ژن‌های خاصی را شناسایی کرده‌اند که با افزایش خطر افسردگی مرتبط هستند.

خطر افسردگی نیز با عواملی مانند در دسترس بودن نور در فضای باز مرتبط است. نور فضای باز بر فرآیندهای فیزیولوژیکی مهم بدن تأثیر می گذارد. هنگامی که پوست در معرض نور خورشید قرار می گیرد، واکنش شیمیایی ایجاد می کند که یک مولکول خاص در پوست را به ویتامین D فعال مورد نیاز بدن انسان تبدیل می کند. همچنین مشخص شده که قرار گرفتن در معرض نور فضای باز باعث کاهش غلظت هورمون استرس کورتیزول می شود.

جینگ لین، نویسنده این مطالعه به همراه همکارانش می خواستند ارتباط بین زمان سپری شده در نور فضای باز و خطر افسردگی را بررسی کنند.

نتایج نشان داد که 3.58 درصد از شرکت کنندگان این آزمایش در طول 12.5 سال مورد تجزیه و تحلیل در مطالعه، مبتلا به افسردگی بودند. شرکت‌کنندگانی که به افسردگی مبتلا شده‌اند، در مقایسه با بقیه نمونه‌های مورد مطالعه، مسن‌تر، اغلب زن و اغلب سیگاری‌تر بودند. آنها همچنین هرگز یا به ندرت از ضد آفتاب استفاده می کردند.

افراد مبتلا به افسردگی در مقایسه با افراد بدون افسردگی، به طور متوسط زمان بیشتری را در نور فضای باز می گذرانند. با این حال، تجزیه و تحلیل بیشتر نشان داد که رابطه بین قرار گرفتن در معرض نور در فضای باز و افسردگی ساده نیست. کمترین خطر ابتلا به افسردگی در افرادی مشاهده شد که به طور متوسط 1.5 ساعت در روز را در خارج از منزل سپری می کردند که معادل 1 ساعت در روز در زمستان و 2 ساعت در روز در تابستان است.

شرکت‌کنندگانی که بیشتر یا کمتر از آن در معرض آفتاب بودند، بیشتر در معرض خطر افسردگی قرار داشتند. خطر ابتلا به افسردگی در افرادی که کمتر از آن زمان صرف می‌کنند 9 درصد بیشتر است، در حالی که افرادی که بیش از 1.5 ساعت در روز می‌گذرانند، 13 درصد بیشتر در معرض خطر افسردگی هستند. تفاوت در خطر زمانی که با عوامل ژنتیکی همراه شد به 34 تا 35 درصد افزایش یافت.

محققان گفتند که کمبود نور در فضای باز ممکن است بر سیستم عصبی غدد تأثیر منفی بگذارد. سروتونین یک ماده شیمیایی است که بر خلق و خوی ما تأثیر می گذارد و نور خورشید به تنظیم تولید آن کمک می کند. هنگامی که نور کافی در فضای باز دریافت نمی کنیم، می تواند سطح سروتونین را مختل کند و منجر به تغییرات خلق و خو، به ویژه در فصول خاص شود. عدم قرار گرفتن در معرض نور در فضای باز همچنین می تواند تولید ویتامین دی را که با افسردگی و الگوهای فصلی آن مرتبط است، کاهش دهد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

    3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

    10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

    16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

    18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

    22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

    23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

    آخرین عناوین