واکاوی یک سفر معنادار به تهران

گروه جهان الف،   4020331050 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

«ایران به عنوان محور هماهنگ کننده جریان مقاومت در منطقه، سعی داشته تا در قالب سفر اخیر رهبران ارشد دو گروه حماس و جهاد اسلامی به تهران، تا جای ممکن همکاری‌ها و هماهنگی های میان این دو گروه را تقویت و توان نظامی و سیاسی آن ها را علیه اسرائیل بسیج کند.»

واکاوی یک سفر معنادار به تهران

به گزارش الف؛ اخیرا "اسماعیل هنیه"، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و "زیاد النخاله" دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، هر کدام در قالب هیات هایی به ایران سفر کردند و رایزنی های مبسوطی را با مقام های ارشد کشورمان داشته اند. در این میان، آنچه مهم به نظر می رسد، همزمانی سفر مقام های ارشد دو جنبش مهم مقاومت فلسطینی به تهران است که در نوع خود حامل پیام های قابل توجهی است. در این رابطه، به طور خاص می توان به 3 نکته مهم و محوری اشاره کرد. 

1: کنشگری فعال تهران جهت رفع اختلافات سیاسی و عملیاتی میان حماس و جهاد اسلامی فلسطین

در مدت اخیر، رژیم اسرائیل در حملات خود به نوار غزه، تاکتیک خاصی را در پیش گرفته و سعی داشته با معرفی جنبش جهاد اسلامی فلسطین به عنوان گروهی که عامل اصلی تنش آفرینی از نوار غزه علیه اسرائیل است، به نوعی این جنبش را محرک اصلی تجاوزات خود به منطقه مذکور معرفی کند و به دیگر گروه های فلسطینی نظیر حماس نیز این پیام را داده که اگر بخواهند به نفع جهاد اسلامی وارد میدان شوند، اسرائیل مواضع آن ها را هم هدف قرار خواهد داد. 

در واقع، اسرائیلی ها به نوعی سعی داشته اند تا میان گروه های اصلی مقاومت فلسطینی نوعی شکاف و اختلاف را ایجاد کنند. البته در این فضا، برخی ناهماهنگی های سیاسی  و عملیاتی نیز میان جهاد اسلامی فسلطین (به عنوان گروهی که در مقایسه با حماس نزدیکی بیشتری با ایران دارد) و حماس قالب مشاهده بوده است. از این منظر و در این فضا، ایران به عنوان محور هماهنگ کننده جریان مقاومت در منطقه، سعی داشته تا در قالب سفر اخیر رهبران ارشد دو گروه حماس و جهاد اسلامی به تهران، تا جای ممکن همکاریها و هماهنگی ها میان این دو گروه را تقویت و توان نظامی و سیاسی آن ها را بیش از پیش، علیه اسرائیل بسیج کند. 

2: تقویت اتاق عملیات مشترک منطقه ای علیه اسرائیل

تلاش ها و رایزنی های اخیر ایران در تعامل با دو گروه فلسطینی حماس و جهاد اسلامی فلسطین با هدف ایجاد هماهنگی بیشتر میان آن ها، جدای از مساله فلسطین، هدفی کلان تر که همان تقویت هماهنگی های اتاق عملیات مشترک در سطح منطقه علیه رژیم اسرائیل است را نیز در دستورکار داشته است. اتاق عملیاتی که قادر است سوریه, عراق و لبنان و عمق اراضی اشغالی را علیه اقدامات تهاجمی صهیونیست ها بسیج کند و کلیه کنشگران حاضر در آن بایستی نسبت به ایفای وظایف و کنش های سیاسی و میدانی خود متعهد بوده و البته در هماهنگی با طرف های دیگر باشند؛ موضوع و دستورکاری که ایران در کنار پیگیری روندهای تنش زدایانه در سطح منطقه و بهبود روابط با کشورهای عربی، به شدت پیگیر آن است و به بیان ساده تر، تقویت هر چه بیشترِ اهرم های سخت قدرت در کنار توسعه توانمندی های خود در حوزه قدرت نرم و سیاسی در منطقه (به واسطه گسترش روابط با کشورهای منطقه) را در دستورکار قرار داده است. 

3: عیان شدن بیش از پیشِ مرگ "توافق ابراهیم"

در نهایت در سطحی کلان می توان سفر همزمان رهبران جنبش جهاد اسلامی فسلطین و حماس به تهران و رایزنی های آن ها با مقام های ارشد کشورمان جهت تقویت هماهنگی ها میان خود را یکی دیگر از نمودهای حرکت «توافق ابراهیم» به سمت مرگ و نابودی ارزیابی کرد. روندی که با توجه به تنش زدایی های اخیر منطقه ای و تحمیل انزوا به اسرائیل آغاز شده و اکنون می بینیم که همزمان با تشدید بحران های سیاسی، اجتماعی و امنیتی در اراضی اشغالی و در عین حال تلاشهای فعال تهران و گروه های مقاومت فلسطینی و البته ایجاد موانع جدی برای پیشرفت توافق ابراهیم و رسیدنِ کشورهای مهم عربی به این درک که عادی سازی روابط با اسرائیل برای آن ها صرفا حامل چالش و نه دستاورد است، بیش از پیش تشدید شده است. 

جالب اینکه صهیونیست ها و جریان های خبری و رسانه ای نزدیک به آن ها در مدت اخیر بارها و بارها با طرح اخباری دال بر نزدیک بودن گزاره عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان و یا اینکه روندهای تنش زدایی منطقه‌ای میان ایران و کشورهای عربی منطقه با هماهنگی اسرائیل اتفاق می افتد، به هر نحو ممکن سعی داشته اند تا از مرگ قطعی توافق ابراهیم جلوگیری کنند با این حال، تحولات مثبت منطقه ای اخیر و البته سفر همزمان اخیرِ رهبران ارشد دو گروه جهاد اسلامی فلسطین و حماس به تهران، تا حد زیادی روند مرگ توافق ابراهیم را تسریع و به مثابه یک کاتالیزور در این رابطه عمل کرده است. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۰۷۷۰۰۰۷:۴۴:۳۲ ۱۴۰۲/۴/۱
ایران در این چند دهه برای جبهه مقاومت چه کارهایی که نکرده است و در مقابل جبهه مقاوت برای ایران چه کارهایی کرده ؟؟؟
ناشناس۳۱۰۷۹۳۴۰۹:۵۸:۰۳ ۱۴۰۲/۴/۱
فلسطین به حمایت جهان اسلام نیاز دارد.
ناشناس۳۱۰۸۰۰۳۱۰:۳۷:۴۱ ۱۴۰۲/۴/۱
نگران حمایت شان هستند.. ایران همپیمان صادقی برای آنان است.
علی۳۱۰۸۰۹۷۱۱:۳۰:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۱
گروه‌های فلسطینی با خودشان که همگی فلسطینی ، عرب زبان و سنی مذهب هستند باهم به تفاهم نمی رسند و موضع مشترک در قبال قوم تجاوزگر صهیونیست‌ها ندارند .....
ناشناس۳۱۰۸۱۶۸۱۲:۰۰:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۱
فرض کنید اسرائیل را نابود کنیم ؟ آیا مشکلات ما حل می‌شود؟
شهروند۳۱۰۹۰۶۰۰۴:۰۷:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۲
بله تنها مشکلات ما نه تنها مشکلات جهان اسلام بلکه مشکلات کل دنیا حل می شود طبق سند فرآنی قطعی کار صهیونیست ها ازبین بردن کشاورزی و نسل بشر در سایر اقوام دنیاست
ناشناس۳۱۰۹۷۷۵۱۶:۳۴:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۲
البته وصدالبته
ناشناس۳۱۰۹۹۰۲۱۸:۰۲:۲۵ ۱۴۰۲/۴/۲
اسرائیل و صهیونیزم مشکل اصلی جهان هستند و تا نابود نشن جهان به ثبات نمی رسه
ناشناس۳۱۰۸۲۱۵۱۲:۲۸:۲۶ ۱۴۰۲/۴/۱
سفری برای نابودی رژیم صهیونیستی..
ناشناس۳۱۰۸۲۸۳۱۳:۰۱:۲۵ ۱۴۰۲/۴/۱
نگاه راهبردی جمهوری اسلامی به قضیه فلسطین ایده لژیک و عقیدتی بوده است در حالیکه گروه های سیاسی فلسطینی سرزمینی هست.
ناشناس۳۱۰۸۳۲۴۱۳:۲۳:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۱
برخی گروه های فلسطینی در سوریه اشتباه کردند. و البته کلا جهان عرب به اشتباه خود پی برد.
ناشناس۳۱۰۸۳۴۹۱۳:۴۳:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۱
اسرائیل چاره ای جز قبول راهکار دو دولت ندارد
مهرداد دهقانی شهرستان نوراباد لرستان۳۱۰۸۳۶۳۱۳:۵۰:۲۶ ۱۴۰۲/۴/۱
سلام درود خدا بر رهبر کبیر درود بر ملت ایران درود بر سپاه درود بر سردار قاآنی و درود بر مرد مظلوم همیشه در صحنه فلسطین. تا نفس داریم با مردم فلسطین هستیم.
روح اله دولاح۳۱۰۸۴۰۵۱۴:۲۴:۲۷ ۱۴۰۲/۴/۱
با سلام و عرض ادب خدمت رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای عزیز فرمانده کل قوا درود خدا بر رزمندگان جهاد اسلامی و حماس شما مردانگی و غیرت را به جهان عرب درس دادید درود خدا بر شما ای بهترین فرزندان فلسطین قهرمان زنده و جاویدان باد فلسطین قهرمان قلب جهان اسلام با شماست برید جلو نابودی و پیروزی رژیم نامشرع اسراییل نزدیک است انشاالله نماز شکرگذاری آن پشت سر رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای عزیز فرمانده کل قوا در مسجدالاقصی اقامه خواهیم کرد و شهروندان رژیم نامشرع تل‌آویو بداند که در دره سراشیبی سقوط گرفتار شده اید و نخست وزیر گرگ صفت و بیعشور شما هم هیچ غلطی نمی تواند بکند و سرعت نابودیتان سرعت می‌بخشد آینده متعلق به فلسطینیان قهرمان است این نصرت الهی است درود خدا بر همه شهیدان جبهه مقاومت علل الخصوص سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که دست فلسطینیان با انواع سلاح روز که از پرتاب سنگ به مشک نقطه زن رسیدند و رژیم نامشرع تل‌آویو فقط نظاره گر این واقعیت است خدایا بحق غریبی امام حسین و این خون های به ناحق ریخته شهیدان جبهه مقاومت عاقبت بنده ختم به شهادت بگردان انشاالله مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل و مرگ بر نتانیاهو گرگ صفت و بیعشور
ناشناس۳۱۰۸۴۶۹۱۵:۰۸:۵۵ ۱۴۰۲/۴/۱
تعصب برخی گروه های فلسطینی و کشورهای عربی نگاه اسلامی نبوده بلکه سرزمینی بوده است.
علیرضا۳۱۰۸۵۰۵۱۵:۴۰:۴۶ ۱۴۰۲/۴/۱
انشاءالله با انسجام ووحدت میان گروه های فلسطین وایجاد اتاق فکر وفرماندهی واحدازیک طرف ومسلح کردن هرچه بیشترکرانه باختری وکمک کشورهای اسلامی ومنطقه اسرائیل نا بود وکشور فلسطین به مرکزیت قدس شریف ایجاد شود.اسراییل باتوجه به اعتراضات گسترده داخلی هم ازدرون نا بود وبه زباله دان تاریخ خواهد پیوست.
ناشناس۳۱۰۸۶۵۵۱۷:۵۵:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۱
115 نظر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
رهی۳۱۰۸۶۶۵۱۸:۰۳:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۱
برای کمک و ادامه مبارزه با رژیم صهیونیستی
ناشناس۳۱۰۸۸۱۴۲۱:۱۸:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۱
چه جور وا کاوی هستش که نظرات مردم را نمی گذارید ؟!!
ناشناس۳۱۰۸۹۴۳۲۳:۵۰:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۱
گروه های فلسطینی متعهد و یکپارچه شوند.
علی کریمی۳۱۰۸۹۶۵۰۰:۰۹:۱۱ ۱۴۰۲/۴/۲
یه زمامی صهیونیستها می گفتن پایگاههای ایران و می زنیم نمی زاریم تو سوریه پایگاه بزنن اما ما عزه و کرانه باختری لبنان و سوریه پایگاه زدیم
ناشناس۳۱۰۸۹۸۵۰۰:۳۶:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۲
مرگ بر اسرائیل
ع ا ز۳۱۰۹۰۹۵۰۶:۰۹:۵۵ ۱۴۰۲/۴/۲
دولت اشغالگر دیگر مثل سابق نمیتواند خلع میان فلستینیها و جهان غرب ایجاد بکند و امروز آن دوران تمام شده است و جبعه مقاومت یا بهتر بگویم آرتش اسلام یک قدرت فرا منطقهای نا نگرش ایدئولوژی اسلامی است و برابر قوانین اسلام عمل میکنند و امروز در این آرتش مقاومت اسلامی میلیونها عضو دارد در سراسر دنیا که آماده حکم جهاد هستند و کسی قدرت مقابله با آنها را ندارد و هر روز هم مسلمانها منطقه چه دولتها و چه مردم دارند وارد این آرتش اسلامی میشوند و امروز فقط یک راه برای صهیونیستها باقی مانده است یا تسلیم مسالمت آمیز و یا در هم شکستن آرتش صهیونیستها که عاقبت هم با دارن کشته مجبور به فرار هستند .
ناشناس۳۱۰۹۳۸۹۱۲:۳۰:۰۶ ۱۴۰۲/۴/۲
در زمان جنگ سوریه برخی در حماس برخلاف حزب الله ثابت کردن که چگونه علیه سوریه می شود حداقل روی کاغذ و موضع ها و نمکدان را می شکند با آن همه حمایت هایی که سوریه از آنان کرد و رفت بر محور ترکی غربی ولی با شکست خوردن آن محور الان دوباره برمی گردد. ان شاءالله مواضع همراه همیشه داشته باشد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

آخرین عناوین