سفر رییس جمهوری به آمریکای لاتین؛ دستاوردی فراتر از «فتاح»

محمدرضا نادری گیسور، گروه سیاسی الف،   4020321043 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
دستاوردی فراتر از «فتاح»

اگر این روزها بسیاری از کارشناسان و رسانه های ایران و جهان از ساخت موشک فراصوت «فتاح» با برد 1400 کیلومتر به عنوان یک «اقدام تاریخی»، «دستاورد بی سابقه نظامی»، «تیر غیب»، «تهدید واقعی» علیه دشمنان و توصیفات مشابه دیگر استفاده می کنند، نخستین سفر آیت الله ابراهیم رییسی رییس جمهوری اسلامی ایران به کشورهای امریکای لاتین را باید از نظر اهمیت، ابعاد و آثار آن حتی از موشک فتاح هم فراتر دانست.

آنچه این اهمیت را بیش از پیش روشن می کند، تامل در جایگاه و واقعیت های امروز امریکای لاتین و فرصت هایی است که می تواند برای بهبود روابط ایران با کشورهای این منطقه و تاثیرات آن در ابعاد منطقه ای و بین المللی برجای بگذارد.به عنوان کارشناس مسایل امریکای لاتین و کسی طی بیش از 20 سال از نزدیک چندبار به این منطقه سفر کرده و بطور مستمر رویدادها و مناسبات آن را با ایران پیگیری کرده ام، معتقدم دولت های مختلف پس از انقلاب، اگرچه هر کدام گامهایی برای بهبود مناسبات با آمریکای لاتین برداشته اند اما فقدان راهبردهای مشخص و عدم شناخت کافی مجریان از فرصت ها و ظرفیت های موجود همواره مانع آن شده است تا ایران بتواند از این اقیانوس عظیم قدرت بخوبی بهره بگیرد؛ منطقه ای که هر روز بر اهمیت و نقش آفرینی آن در عرصه مسایل بین المللی افزوده می شود.

آمریکای لاتین از نظر لغوی به مجموعه کشورهایی گفته می شود که از مجمع الجزایر «سرزمین آتش» Tierra del Fuegoدر جنوبی ترین نقطه آمریکای جنوبی در نزدیکی قطب جنوب تا رود «براوو» در مرز مکزیک و ایالات متحده امریکا را در بر می گیرد و بیش از 20 کشور با مساحتی بالغ بر 20 میلیون کیلومتر مربع و نزدیک به 700 میلیون نفر جمعیت را شامل می شود. به عبارت دیگر، تمام قاره امریکا بجز کانادا و ایالات متحده جزو منطقه امریکای لاتین محسوب می شود. حدود 13 درصد خشکی های کره زمین و 10 درصد جمعیت آن را آمریکای لاتین تشکیل می دهد و زبان رسمی تقریبا تمامی کشورهای این منطقه بجز برزیل که پرتغالی زبان است، اسپانیولی است. در این منطقه، برزیل با 216 میلیون نفر و مکزیک با 128 میلیون نفر جمعیت از قدرتهای نوظهور در عرصه اقتصاد و سیاست بین المللی هستند و نزدیکی زبانی و شکل گیری اتحادیه های قوی منطقه ای همراه با وجود منابع غنی زیرزمینی همچون نفت و گاز و معادن مختلف و همچنین، کشاورزی پر رونق و سرزمینهای حاصلخیز موجب شده است تا تمامی کشورهای آن اعم از منطقه آمریکای جنوبی و کشورهای حوزه کارائیب و آمریکای مرکزی به سوی همبستگی و وحدت بیشتر پیش بروند.

این ویژگی ها روز به روز بر دامنه قدرت و تاثیرگذاری کشورهای این منطقه در عرصه اقتصاد و سیاست بین الملل افزوده است.اهمیت منطقه آمریکای لاتین از ابعاد مختلف، عضویت کشورهای آن در جنبش عدم تعهد، تلاش برای دستیابی به استقلال بیشتر در همه ابعاد از قدرت های استعمارگر غربی و اراده آن برای ایجاد تغییر در نظم جهانی موجب شده است تا آمریکای لاتین بطور فزاینده نقش موثرتری در عرصه سیاست جهانی ایفا کند. همه این ویژگی ها موجب شده است تا امروزه بسیاری از ناظران و کارشناسان از آمریکای لاتین به عنوان یک قدرت منطقه ای قوی و نوظهور در معادلات بین المللی یاد کنند و بسیاری از کشورهای جهان که سودای ابرقدرت شدن یا دستیابی به جایگاهی بالاتر در سیاست بین الملل را دارند، برای گسترش روابط در عرصه های مختلف با کشورهای این منطقه برنامه ریزی و تلاش کنند. همه اینها به خودی خود، دلایل محکمی برای گسترش مناسبات ایران با کشورهای این منطقه است اما اگر به یاد آوریم که منطقه امریکای لاتین در بیخ گوش ایالات متحده آمریکا واقع شده است و با آن مرز مشترک دارد، آنگاه اهمیت این منطقه برای کشوری چون جمهوری اسلامی ایران که آرمان مبارزه با استکبار و امپریالیسم جهانی را در سر دارد، بیش از پیش روشن خواهد شد. همه اینها در شرایطی است که ایالات متحده آمریکا در طول تاریخ خود و پس از خروج استعمارگران اروپایی (اسپانیا، پرتغال، انگلیس و فرانسه) از منطقه امریکای لاتین، تلاش کرده است به این منطقه به عنوان «حیاط خلوت» خویش نگاه کند و برای تامین منافع خود نیز از هیچ اقدامی اعم از کودتا، خونریزی و انواع توطئه های ریز و درشت علیه ملت ها و کشورهای مختلف آمریکای جنوبی و مرکزی کوتاهی نکرده است.

تاریخ هر یک از کشورهای این منطقه را که مطالعه کنید، مشحون از دخالت ها، نامردی ها، توطئه ها و دشمنی های آمریکا است. از حمایت از کودتاچیانی نظیر «آگوستو پینوشه» در شیلی گرفته تا پشتیبانی از دولت های نظامی که صدهاهزار نفر از شهروندان خود را در کشورهای مختلف در گورهای دسته جمعی دفن کرده اند و یا توطئه های بی پایانی که علیه انقلاب های مردمی در کوبا، نیکاراگوا ویا ونزوئلا انجام داده است. همه اینها باعث شده است مردم آمریکای لاتین دلی سرشار از خشم و نفرت و کینه نسبت به امپریالیسم آمریکا داشته باشند.همین ویژگی ها موجب شده است تا از نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، این انقلاب در دل بسیاری از مردم منطقه جا باز کند و بسیاری از ملت های آمریکای لاتین به ایران و مردم آن به چشم یک کشور دوست و انقلابی و با دیده تحسین و احترام نگاه کنند. این نگاه محبت آمیز مردم آمریکای لاتین را در هر سفری که به این منطقه داشته باشید و تقریبا به هر کشوری که در آن سفر کنید، به روشنی احساس خواهید کرد.

 بطور جدی معتقدم اگر کسی بخواهد عظمت انقلاب اسلامی ایران و محبوبیت آن را در جهان بسنجد، باید به آمریکای لاتین سفر کند. آنها بخوبی قدر و عظمت این انقلاب مردمی را دریافته اند و با وجود گذشت سالها از پیروزی انقلاب، توطئه های دشمنان و انتشار مطالب منفی در باره جمهوری اسلامی ایران از سوی رسانه های معاند، همچنان نگاهی مهربانانه و همراه با عطوفت و دوستی به ایران و مردم آن دارند.نگاهی به سابقه مناسبات ایران و آمریکای لاتین نیز موید این امر است.

از نخستین سال های پیروزی انقلاب و به دلیل کمبود پزشک در ایران، کوبا از جمله نخستین کشورهایی بود که با اعزام پزشک و همکاری در حوزه های مختلف به کمک مردم ایران شتافت و علاوه بر آن، کشورهای مختلف آمریکای لاتین از دیرباز تاکنون نقش موثری در تامین کالاهای اساسی ایران اعم از گندم، برنج، ذرت، گوشت و سایر اقلام ایفا کرده اند. این همکاری ها پس از جنگ تحمیلی و به ویژه از دوران ریاست جمهوری آقای سیدمحمدخاتمی و تقویت مناسبات ایران با ونزوئلا به عنوان یک قدرت جدید منطقه ای در آمریکای لاتین وارد مرحله تازه ای شد و در دوران ریاست جمهوری آقای محمود احمدی نژاد و توسعه روابط با دیگر کشورهای چپگرای منطقه نظیر بولیوی، اکوادور، نیکاراگوا و ... به اوج خود رسید. همکاری هایی که تا تولید مشترک خودرو، تراکتور، ساخت و ساز مسکن، نفت و انرژی و سایر حوزه های اقتصادی در کشورهای مختلف این منطقه گسترش یافت.

مناسبات سیاسی تهران با کشورهای آمریکای لاتین اگرچه در سالهای نخست ریاست جمهوری آقای حسن روحانی و در سایه سیاست نزدیکی به غرب شاهد شکوه گذشته خود نبود اما همین دولت در دوره دوم فعالت خود و به ویژه پس از مشاهده عدم پایبندی آمریکا و اروپا به توافقاتش در برنامه هسته ای (برجام)، تمایل خود را برای احیای روابط با آمریکای لاتین نشان داد و «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه و دیگر مقامهای دولت، سفرهای متعددی را به کشورهای مختلف این منطقه آغاز کردند که یکی از آنها سفر دوره ای ظریف به شش کشور کوبا، نیکاراگوا، اکوادور، شیلی، بولیوی و ونزوئلا در شهریور 1395 (آگوست 2016) بود. ظریف بار دیگر در آبان 1399 (نوامبر 2020) نیز سفر دوره ای دیگری به آمریکای لاتین انجام داد و همزمان، جمهوری اسلامی ایران در اوج تحریم های امریکا علیه ونزوئلا و تعطیلی این کشور به دلیل تحریم سوخت، چندین نفتکش بزرگ حامل بنزین به این کشور آمریکای جنوبی اعزام کرد تا یکی از موثرترین و کارسازترین اقدامات ضدتحریمی ایران علیه واشنگتن در امریکای لاتین رقم بخورد.

همکاری های علمی ایران در حوزه تولید واکسن کرونا با کوبا از دیگر اقدامات ثمربخش ایران با کشورهای منطقه در این ایام بود. با وجود افت و خیز روابط جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آمریکای لاتین در دولت های مختلف، این منطقه به ویژه کشورهای چپگرایی نظیر کوبا، ونزوئلا، نیکاراگوا، بولیوی و ... همواره از برنامه صلح آمیز هسته ای ایران در مجامع بین المللی حمایت کرده اند و این حمایت را حتی تا آنجا رسانده اند که برخی کشورهای این منطقه نظیر نیکاراگوا گفته اند ساخت سلاح هسته ای نیز حق جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از خود در برابر توطئه های امپریالیسم است. کشورهای امریکای لاتین با وجود بعد مسافت جغرافیایی، در حالی همواره احساس دوستی و نزدیکی با ایران دارند که آمریکا و رژیم صهیونیستی و رسانه های وابسته به آنان هر روز در حال انتشار مطالب منفی علیه جمهوری اسلامی ایران هستند و با تلاش برای زنده نگه داشتن پرونده انفجار مجمع یهودیان آرژانتین (آمیا) در سال 1994 میلادی و طرح اتهامات بی پایه علیه مقامهای ایرانی در این زمینه، از هیچ کوششی علیه ایران و انقلاب اسلامی آن دریغ نکرده اند.

اکنون با روی کارآمدن دوباره دولت های چپگرا در کشورهایی نظیر برزیل و تقویت بلوک کشورهای مترقی و ضد امپریالیستی در منطقه آمریکای لاتین، فضا برای گسترش روابط آنها با جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش مهیا است و نخستین سفر آیت الله ابراهیم رییسی به سه کشور این منطقه – که 7 سال پس از دومین و آخرین سفر روحانی به این منطقه صورت می گیرد- می تواند در صورت برنامه ریزی دقیق و بهره برداری درست از فرصت ها، نقشی موثر در گسترش عمق راهبردی ایران و توسعه نفوذ آن در اقصی نقاط جهان و درست، بیخ گوش آمریکا ایفا کند. شاید به همین دلیل است این سفر حتی پیش از آغاز، بازتاب گسترده ای در رسانه های منطقه امریکای لاتین و جهان داشته است.

دیدگاه کاربران

روزنامه نگار۳۰۸۸۸۱۵۱۱:۴۷:۰۶ ۱۴۰۲/۳/۲۱
مطلب کارشناسی خوبی است. امیدوارم به این ظرفیت ها توجه شود و از دیدگاه های کارشناسان این حوزه در حوزه های تخصصی نیز بهره بگیرند. به نوبه خودم از نویسنده محترم سپاسگزارم. به نظرم، مطلب جامع و خوبی است برای ما که امریکای لاتین را هرگز خوب نشناخته ایم.
احسان۳۰۸۸۸۲۵۱۱:۵۷:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۲۱
اول از نتایج سفرهای احمدی نژاد به آمریکای لاتین می نوشتید بعد… چه عایدی معنوی یا مادی این سفرها برای ایران به ارمغان آورده اند!
ناشناس۳۰۸۸۹۵۶۱۳:۲۹:۱۰ ۱۴۰۲/۳/۲۱
باید سد تحریم ها رو بشکنیم شما چه راهی رو پیشنهاد میدین؟!
پورمصطفا۳۰۸۹۳۵۵۱۸:۵۰:۴۷ ۱۴۰۲/۳/۲۱
آمریکای لاتین ثروتمندترین و با کلاس ترین کشورش شیلی و بعد مکزیک هستند که از گروه خونی ما نیستند.
ناشناس۳۰۸۹۸۶۶۰۷:۴۵:۲۳ ۱۴۰۲/۳/۲۲
مکزیک آمریکای لاتینه!!؟ چه فهم سیاسی بالایی! دو کشور برزیل و ارژانتین بزرگترین و مهم ترین کشورهای آمریکای لاتین هستن
ناشناس۳۰۹۰۱۵۶۱۱:۱۰:۲۰ ۱۴۰۲/۳/۲۲
شایسته سالاری به جای ناشایسته سالاری.
ناشناس۳۰۸۹۰۲۶۱۴:۰۵:۲۴ ۱۴۰۲/۳/۲۱
در دوره هاشمی با عربستان در دوره خاتمی با اروپا و در دوره احمدی نژاد با امریکای لاتین رابطه داشتیم و در دوره رئیسی با کشورهای همسایه و چین و روسیه رابطه داریم اما در دولت روحانی منزوی بودیم !
ناشناس۳۰۸۹۲۸۷۱۷:۳۸:۱۹ ۱۴۰۲/۳/۲۱
در دوره روحانی میتوانستیم روابط خوبی با آمریکا برقرار کنیم و‌در نتیجه با کل دنیا مشکلمان حل میشد
ناشناس۳۰۸۹۳۶۰۱۸:۵۸:۱۶ ۱۴۰۲/۳/۲۱
روحانی و ظریف 8 سال در سراب و توهم رابطه با امریکا پول و وقت و زندگی میلیون ها ایرانی را به تباهی کشاندند.
ناشناس۳۰۸۹۳۶۵۱۹:۰۵:۳۰ ۱۴۰۲/۳/۲۱
درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره و تعامل با دولتهای بدعهد و خبیث اعتماد کنیم.
ناشناس۳۰۹۰۸۹۳۱۵:۱۷:۵۵ ۱۴۰۲/۳/۲۲
دیدم چقدر خوب برقرار کردیم! برجام سرمون کلاه گذاشتن تحریمی لغو نشد بعد همونم اجرا نکردن و پاره کردنش! عجب رفاقتی!
ناشناس۳۰۸۹۳۸۸۱۹:۳۰:۵۶ ۱۴۰۲/۳/۲۱
در دوره روحانی از طرف امریکا و اروپا تحریم بودیم با چین و روسیه و حتی عربستان و امارات هم رابطه نداشتیم و منزوی بودیم حالا با پیوستن به شانگهای و اوراسیا و بریکس و تعامل با کشورهای همسایه از انزوا خارج شدیم.
مانی۳۰۸۹۷۱۰۰۰:۵۴:۲۲ ۱۴۰۲/۳/۲۲
در دولت روحانی و پس از توافق برجام ان چنان مقامات اروپایی و کشورهای درجه یک به ایران می امدند که واقعا مقامات ما وقت برای ملاقات با آنها نداشتند.کارهای جدی خوبی هم شروع شد و گشایش گره ها را مردم مشاهده می کردند.ولی ناگهان یک گروه تندرو شروع به کارشکنی در کار دولت و ملت کرد.
ناشناس۳۰۸۹۱۶۶۱۵:۳۵:۰۱ ۱۴۰۲/۳/۲۱
عملکرد دولت احمدی نژاد 100 درصد از دولت روحانی بهتر بود زیرا در دولت محمود دلار فقط 2 هزار تومان گران شد اما در دولت قبل 25 هزار تومان گران شد.
ناشناس۳۰۸۹۶۲۴۲۳:۲۹:۲۴ ۱۴۰۲/۳/۲۱
زمان محمود دلار 1 تومانی شد 6 تومان یعنی 6 برابر زمان روحانی دلار 6 تومانی شد 27 تو بگو 30 یعنی 5 برابر ، اگه بر اساس معیار تو باشه پس ریسی بدترین عملکرد داشته یه ساله دلار 30 تومان گرون کرده
پوریامین۳۰۸۹۶۵۷۰۰:۰۰:۲۷ ۱۴۰۲/۳/۲۲
درآمد نفتی هردو را هم میگفتی.
ناشناس۳۰۸۸۸۶۸۱۲:۴۲:۴۲ ۱۴۰۲/۳/۲۱
تمام الگوهای شوروی سابق در ایران در حال تکرار است. ورشکستگی اقتصادی دولت با این روند قطعی است.
ناشناس۳۰۸۹۰۶۸۱۴:۲۰:۳۵ ۱۴۰۲/۳/۲۱
اولا شوروی بعد توافق به این روز افتاد که تجزیه شد ، دوم هم اقتصاد ایران کمونیستی نیست سوم اینکه اگر دوباره توافق شود و دوباره نفت در بودجه بیاید برای اداره کشور می شود روال قبل که بهتر نخواهد شد!
ناشناس۳۰۸۹۲۸۱۱۷:۳۱:۳۷ ۱۴۰۲/۳/۲۱
چرا از تجربه مذکور استفاده نکردین و دو ساله که دنبال توافق هستید؟!
ناشناس۳۰۸۹۳۶۲۱۸:۵۹:۵۴ ۱۴۰۲/۳/۲۱
از تجربه برجام استفاده کردیم و دیگر توافق بدون تضمین و خسارت بار نخواهیم کرد.
ناشناس۳۰۸۹۴۷۹۲۱:۲۱:۴۰ ۱۴۰۲/۳/۲۱
عجب یعنی آواری که باید برداشته شود به کنار در دو سال هم از زمین تا آسمان عوض شود!!در ضمن بنده نگاهم طایفه ای مانند شما نیست و این دولت راه دولت و دولت های قبلی را طی کند همین جا ایراد گرفته خواهد شد!
ناشناس۳۰۸۸۸۷۵۱۲:۴۸:۳۱ ۱۴۰۲/۳/۲۱
اثری که بر رفاه مردم دارد چیست چه خروجی دارد برای مردم؟ این بدون شعار و کلی گویی شفاف بشود
محمد۳۰۸۸۸۸۸۱۳:۰۰:۰۴ ۱۴۰۲/۳/۲۱
اینکه این سفر دستاورد خواهد داشت را آینده تعیین می کند. اگر دولت های ما نگاه سیاسی به موضوع نداشته باشند و درست برنامه ریزی و تدبیر کنند، این سفر می تواند یک موفقیت مهم سیاسی و اقتصادی باشد اما اگر بخواهند شعاری رفتار کنند و فقط عکس و فیلم بگیرند، هیچ امیدی به این سفر نخواهد بود...
ناشناس۳۰۸۹۱۵۳۱۵:۲۵:۰۳ ۱۴۰۲/۳/۲۱
امروز تو خبرها اومد که حاکم امارات دیشب تماشاگر بازی فینال قهرمانان اروپا تو استانبول بوده وبه زبان ترکی یک توییت گذاشته ،ترک‌ها حساب ویژه ای روی سرمایه گذرای اماراتیها تو ترکیه باز کردن حالا مقایسه کنین با سیاست شعاری ایرانی‌ها .دوستانمان هم مثل ونزوئلا وسوریه ‌بولیوی همگی گرفتار وپر از مشکل هستن .با این فرمان وفقط شعار ره به جایی نخواهیم برد .
ناشناس۳۰۸۹۱۶۷۱۵:۳۵:۴۲ ۱۴۰۲/۳/۲۱
غرب گداها وقتی تحریم می شویم می گویند منزوی و... و وقتی هم با کشورها مراوده اقتصادی و سیاسی می کنیم با چرخشی آشکار می گویند چه دستاوردی در سفره دارد!!!
ناشناس۳۰۸۹۲۸۸۱۷:۳۹:۱۷ ۱۴۰۲/۳/۲۱
خب دست آوردها را برایشان نشان دهید تا به چشم جان ببینند
ناشناس۳۰۸۹۳۸۴۱۹:۲۷:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۲۱
بعد از تسویه 1/6 میلیارد دلاری بدهی ایران به ترکمنستان از محل منابع عراق حدود 3 میلیارد دلار دیگر از درامد صادرات گاز و برق ایران در عراق نیز با دیپلماسی فعال دولت انقلابی ازاد شد.
ناشناس۳۰۸۹۶۵۹۰۰:۰۳:۳۷ ۱۴۰۲/۳/۲۲
به نفع کی شد؟
ناشناس۳۰۸۹۹۰۶۰۸:۱۷:۴۷ ۱۴۰۲/۳/۲۲
ازاد شد برای خرید اجناس کسی به شما پول نمیده برو خوب اخبار گوش کن . با این دولت دو سال دیگه هم هستیم بعد نتیجه که دیدید از خودتان معذرت خواهی کنید
ناشناس۳۰۹۰۲۷۷۱۲:۰۹:۳۹ ۱۴۰۲/۳/۲۲
قانون غذا در برابر نفت که شامل گاز هم شد! این آزاد شدن نیست و افتخار هم ندارد بلکه برای خرید کالای اساسی با مجوز کدخداست.
ناشناس۳۰۸۹۵۵۲۲۲:۳۱:۵۶ ۱۴۰۲/۳/۲۱
این دولت سفرهای خارجی و داخلی را که یک امر عادی بین کشورها است و هر روزه ما اخبارش را میشنویم را دستاورد میداند ولی دستاورد اصلی بهبود شاخص های اقتصادی است مثل تورم بیکاری ضریب جینی و......
ناشناس۳۰۸۹۵۸۰۲۲:۵۱:۲۹ ۱۴۰۲/۳/۲۱
از مطالبات 35 میلیارد و بنا به نقلی 50 میلیارد دلاری ایران از سوریه چه خبر؟ آیا سفر رئیسی تاثیری داشتِ یا باز هم قرار شد در آن کشور سرمایه گذاری بی بازگشت بشه؟
ناشناس۳۰۸۹۶۶۲۰۰:۰۸:۲۱ ۱۴۰۲/۳/۲۲
کدوم دستاورد .رابطه با عربستان چه آورده ای برا ما داره.
ناشناس۳۰۸۹۸۴۶۰۷:۱۱:۱۳ ۱۴۰۲/۳/۲۲
از زمان احمدي نژاد ايران با اين كشورها رابطه صميمي داشته وبه جز تحمل هزينه بر پول مردم ايران در اين كشور چه سودي براي ايران داشته؟لذا اين سفرهم مانند گذشته تحمل هزينه بر جيب مردم ايران است
ناشناس۳۰۹۲۳۲۴۰۷:۲۵:۲۱ ۱۴۰۲/۳/۲۳
دوستان همچنان برای دستاورد سازی برای دولت محبوبشان هستند در کجای جهان سفرهای خارجی را دستاورد مینمامند و از این سفرها برای خودشان رزومه درست میکنند دستاورد یک دولت را با تورم، بیکاری، رشد اقتصادی، نرخ فلاکت و صد شاخص اقتصادی و آموزشی و بهداشتی و.... میسنجند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. من عجله ندارم!

  4. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  5. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  8. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  9. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  10. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  11. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  12. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  13. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  14. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  15. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  16. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  17. دور باطلی که تمامی ندارد!

  18. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  19. تضادی عجیب و پر ابهام!

  20. برای این عکس شما تیتر بزنید

  21. چرا این همه بد اخلاقی؟

  22. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  23. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  24. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  25. دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

پربحث‌های هفته

  1. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  2. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  3. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  5. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  6. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  7. چرا این همه بد اخلاقی؟

  8. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  9. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  10. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  11. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  12. قوه قضائیه تصاویر و مستندات جدیدی از مرگ نیکا شاکرمی منتشر کرد

  13. پشت‌پرده بازخوانی مرگ نیکا شاکرمی توسط انگلیسی‌ها / چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!

  14. پاسخ طحان‌نظیف به انتقادات روحانی از شورای نگهبان/ رقیب جدید قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم

  15. دروغگویی BBC برای خون‌شویی

  16. دولت با نظام بانکی شوخی ندارد

  17. درخواست مهم ایران از طالبان درباره مهاجران افغان

  18. طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رییس‌جمهور

  19. جزایر ایرانی به سمت مسکونی شدن خواهند رفت

  20. معلمان تلاش کنند گره ذهنی دانش آموزان باز شود

  21. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  22. وزیر تعاون: تمام دغدغه رییس جمهور معیشت مردم است

  23. شناور سپاه از خط استوا عبور کرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی

  24. دیوید کامرون: اوکراین مجاز است با سلاح‌های انگلیسی، روسیه را بزند!

  25. ۲۳دلیل برای اثبات دروغ بی‌بی‌سی

آخرین عناوین