پیش‌بینی افزایش گرد و خاک در ایران و برخی کشورهای منطقه طی سال جاری

  4020310061

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با اشاره به خشکسالی‌ها و کم‌بارشی‌ها در ایران و کشورهای همسایه اظهار کرد: به دلیل افزایش خشکی و کم‌بارشی در خاورمیانه و شمال آفریقا، انتظار می‌رود با توجه به گرم شدن هوا و نبود پوشش گیاهی مناسب به سبب کاهش بارندگی‌ها میزان گرد و خاک‌ افزایش یابد.

پیش‌بینی افزایش گرد و خاک در ایران و برخی کشورهای منطقه طی سال جاری

به گزارش ایسنا، روز ۱۴ فروردین سال جاری همزمان با پایان تعطیلات نوروزی سازمان هواشناسی نسبت به وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در برخی استان‌ها هشدار داد. این در حالیست که سال گذشته(۱۴۰۱) نیز از  ۱۶ فروردین‌ماه هشدارهای هواشناسی مبنی بر ورود گرد و خاک به کشور و کاهش کیفیت هوا صادر شد. افزایش آلودگی هوای ناشی از پراکنده شدن ذرات گرد و غبار به حدی شدت یافت که در آن برهه زمانی هوای برخی استان‌ها از جمله تهران با رسیدن به شخص۵۰۰ در شرایط خطرناک قرار گرفت. درباره علت این گرد و غبار غلیظ هوا در فصل بهار و تابستان رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی می‌گوید: گرد و غبار موجود در عراق و ایران سیستم‌های مهاجری هستند که در فصل بهار از غرب به شرق و یا شرق به غرب منتقل می‌شوند و تا اواسط تابستان بیشترین شدت، غلظت و گستردگی را دارند. علت بروز آن‌ها نیز کمبود رطوبت و نبود ساز و کار مناسب، خشکی محیط، کم‌بارشی و خشکسالی‌های سالانه است.

وی ادامه می‌دهد: به دلیل کاهش بارندگی‌ها می‌توانیم انتظار گرد و خاک‌هایی به شکل فراوان‌تر در کوتاه‌مدت را داشته باشیم. هر چند که علاوه بر کانون‌های خارجی، مناطقی در کشور هستند که یا در سال‌های اخیر کانون‌های گرد و خاک جدید را تشکیل داده‌اند و یا از گذشته بوده‌اند و وسعت آن‌ها افزایش یافته است. از جمله این مناطق به بخش‌هایی از جنوب تهران، جنوب استان البرز -که در گذشته دشت، بستر رودخانه، دریاچه‌های فصلی و آبگیرهای فصلی بودند - و تالاب گاوخونی استان اصفهان می توان اشاره کرد چراکه خشک شده و به مناطق مستعد خیرش گرد و خاک تبدیل شده‌اند.
تشکیل کانون‌های جدید گرد و غبار در کشور/منشا گرد و خاک‌های ایران کجاست؟
احدوظیفه در گفت و گو با ایسنا، درباره مسئله گرد و خاک و کانون‌های خارجی آن اظهار کرد: برخی کشورهای منطقه همچون  اردن ، عراق و عربستان از نظر شرایط جوی، وضعیتی مشابه ایران را تجربه کرده‌اند و وقتی که بارندگی‌ها کم باشد، رویش علفزارها کاهش می‌یابد و زمین لخت می‌شود، در این صورت آن محدوده در معرض فرسایش بادی قرار می‌گیرد بنابراین با عبور سیستم‌های فعال هواشناسی، وزش باد حاصل از این سیستم‌ها، گرد و خاک را به‌راحتی بلند می‌کند و با گذر از غرب به شرق توده‌های گرد و خاک را به کشور ما نیز منتقل می‌کند که شدت و اندازه آن نیز طی هر سال با سال دیگر بسیار متفاوت است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی افزود: طی یک دهه اخیر تعداد گرد و خاک‌هایی که شدت زیادی نیز دارند و ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهند، افزایش یافته است که از جمله دلایل اصلی آن توسعه خشکسالی‌ها در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است و امسال نیز با توجه به اینکه سال خشکی است و مناطق مرکزی، شرقی و شمالی کشور به مراتب بارش‌های کمتری را دریافت کرده‌اند و دریاچه‌های موجود در این مناطق به بستر مستعد خیزش گرد و خاک تبدیل شده‌اند، انتظارمی‌رود با توجه به گرم شدن هوا و نبود پوشش گیاهی مناسب به سبب کاهش بارندگی‌ها میزان گرد و خاک‌ افزایش یابد.

وظیفه در پایان نیز به نفوذ توده‌های گرد و غبار از کشورهای همسایه در شرایط خشکسالی و کم بارشی اشاره کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین