۳ نشانه قابل تامل از سفر پادشاه عمان به ایران

گروه جهان الف،   4020307015 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

«سفر "هیثم بن طارق" پادشاه عمان به ایران، با نشانه هایی قابل تامل در حوزه هایی نظیر تسهیل روند احیای روابط سیاسی ایران و مصر، تسریع روند تبادل زندانیان میان ایران و برخی کشورهای غربی و البته، ارائه ابتکارات تازه در قالب معادله احیای برجام همراه است. مسائلی که همه و همه اهمیت سفر پادشاه عمان به ایران را دو چندان کرده اند.»

۳ نشانه قابل تامل از سفر پادشاه عمان به ایران

به گزارش الف؛ همزمان با سفر "هیثم بن طارق" پادشاه عمان به کشورمان، ناظران و تحلیلگران و همچنین جریان‌های سیاسی و رسانه ای مختلف، تحلیل و تفسیرهای مختلفی در مورد ماهیت این سفر، پیام ها، ابعاد و پیامدهای آن مطرح می سازند. در این راستا، تحلیلگران مختلف از چشم اندازهای گوناگون در قالب حوزه هایی نظیر سیاست خارجی، اقتصاد، و مسائل راهبردی منطقه ای، به این سفر می نگرند و درست به همین دلیل نیز این رویداد را اتفاقی مهم برای کشورمان ارزیابی می کنند. 

با این همه، در بحبوحه سفر پادشاه عمان به ایران، توجه به ۳ نشانه قابل تامل که در نوع خود از اهمیت قالب ملاحظه سفر هیثم بن طارق به ایران حکایت دارند، کاملا ضروری و مهم به نظر می رسد. 

اول، سلطان عمان تنها اندکی پس از سفر اخیر خود به مصر عازم ایران شده است. موضوعی که در بحبوحه تشدید تلاش های تهران-قاهره جهت از سرگیری روابط سیاسی و دیپلماتیک خود و تاکیدِ دو طرف بر عزمشان جهت بازگشایی سفارتخانه های خود در کشورهای یکدیگر، سبب شده تا بسیاری از ناظران و تلیلگران به این نکته اشاره داشته باشند که پادشاه عمان در سفر به تهران، حامل پیام هایی از سوی طرفِ مصری برای ایران است و به نوعی سعی دارد تا روند تنش زدایی از روابط دو کشور را تسهیل کند. 

در این رابطه حتی برخی تحلیلگران به طور خاص به این نکته اشاره داشته اند که دستورکار اصلی پادشاه عمان در سفر به تهران نیز معطوف به ثمر رساندن احیا روابط سیاسی و دیپلماتیک ایران و مصر است. دستورکاری که در ادامه روند گسترده ترِ تنش زدایی از روابط ایران با دولت های عربی قرار دارد ( روندی که با امضای توافق احیای روابط سیاسی و دیپلماتیک ایران و عربستان با میانجی گری چین آغاز شد). 

دوم، پیش از سفر پادشاه عمان به ایران، شاهد میانجی گری فعال این کشور جهت تبادل زندانیان میان ایران و شماری از کشورهای غربی بودیم. مساله ای که به طور خاص موجب شد تا "اسدالله اسدی" دیپلمات کشورمان که در بلژیک در بازداشت به سر می برد، با یک شهروند بلژیکی زندانی در ایران، با میانجی گری دولت عمان مبادله شود. موضوعی که سبب شد سلطان عمان نیز پیش از سفر به تهران، به نوعی با یک دستاوردِ قابل توجه عازم کشورمان شود. 

از این رو، انتظار می رود که او روند مذاکرات مرتبط با مبادله زندانیان میان ایران و برخی کشورهای غربی و به طور خاص ایران و آمریکا و البته ایران و فرانسه را در تهران نیز پیگیری کند. اقدامی که با توجه تشدید فشارها به ویژه علیه دولت بایدن در آمریکا در زمینه زندانیان بازداشتی دوتابعیتی در ایران، از اهمیت قالب توجهی برخوردار می شود. 

سوم، در نهایت باید گفت که بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که هیثم بن طارق در سفر به ایران، به دنبال باز کردن گره توافق برجام و تسهیل روند آغاز مجدد مذاکرات احیای برجام نیز است. در این چهارچوب، او احتمالا با طرح های میانجی گرانه مهمی نیز به تهران آمده است. 

در این راستا، اینکه سلطان هیثم بن طارق خود شخصا عازم سفر به ایران شده و این طرح ها را از طریق وزیر خارجه خود و دیگر مجاری دیپلماتیکِ سطح پایین تر با طرف ایرانی در میان نگذاشته و در عین حال، با توجه به اینکه عمان سال هاست که به دیپلماسی و رایزنی های پشت پرده با تهران جهت تسهیل روند حل مسائل و مشکلات کشورمان با جهان غرب با محوریت مساله اتمی ایران شهره است، تا حد زیادی این دیدگاه را در ناظران و تحلیلگران تقویت کرده که به احتمال زیاد سلطان عمان با دست پُر به تهران آمده و باید انتظار یک گشایش تازه در قالب معادله برجام را داشته باشیم. موضوعی که در صورت به ثمر نشستن می تواند بمب خبری و دستاورد  اصلی سفر هیثم به طارق به ایران لقب گیرد. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۶۷۵۶۶۱۷:۵۰:۰۵ ۱۴۰۲/۳/۷
سلطان عمان حامل پیام پشت پرده آمریکا است.
ناشناس۳۰۶۷۵۷۲۱۷:۵۱:۳۵ ۱۴۰۲/۳/۷
به زودی شاهد بده بستان با آمریکا خواهیم بود: آزادی زندانی ها، آزادی پولهای بلوکه شده، مذاکرات آشکار......
ناشناس۳۰۶۷۵۸۱۱۷:۵۳:۳۹ ۱۴۰۲/۳/۷
همیشه در طی این سالها، سلطان عمان نقش پیام رسان را بازی کرده است. چرا ما بدون واسطه و پیام رسان با غرب و به ویژه آمریکا گفتگو نمی کنیم؟
ناشناس۳۰۶۷۵۸۶۱۷:۵۴:۲۷ ۱۴۰۲/۳/۷
بازار ارز و سهام با سفر سلطان عمان به ایران کاهشی شدند!!!
ناشناس۳۰۶۷۶۰۹۱۸:۰۲:۲۲ ۱۴۰۲/۳/۷
در طی این سالها، به علت خلا یا وجود سطح نازل روابط دیپلماتیک بین ایران با آمریکا و کشورهای غربی، کشورهایی چون عمان و امارات و قطر در صحنه دیپلماسی جهانی ارتقاء جایگاه پیدا کرده اند!
ناشناس۳۰۶۷۶۳۲۱۸:۰۶:۵۹ ۱۴۰۲/۳/۷
شما که برجام را خسارت محض می دانستید و ادعا می کردید که دستاورد برجام هیچ بوده و فقط بر سایت های هسته ای بتن ریخته بودند و ... حالا چرا دنبال همان برجام هستید. مطمئن باشید امریکا و غربی ها هرگز دوباره همان توافق را نمی کنند و درخواست های جدیدی دارند اگر قرار باشد برجامی احیا شود. فقط منتظر آن روز هستیم که متن توافق منتشر شود تا همگان بدانند چه چیزی را نفی کردید و حالا چه نوافقی کردید
ناشناس۳۰۶۷۶۸۶۱۸:۱۷:۴۶ ۱۴۰۲/۳/۷
خبر داشتيم كه خبري درراه است .
ناشناس۳۰۶۷۷۹۱۱۸:۴۹:۵۰ ۱۴۰۲/۳/۷
تمام این موارد بدون نیاز به واسطه قابل پیگیری و حل هست به شرط اینکه بصیرت بجای پیش داوری حاکم شود بهر رو باز اگر ازاین طریق نفعی برای ملت حاصل شود مقبول و پسندیده است
ناشناس۳۰۶۷۸۳۵۱۹:۰۱:۱۳ ۱۴۰۲/۳/۷
امید است ارکان نظام از این فرصت در جهت عادی سازی در روابط بین الملل بیشترین بهره برداری را انجام دهند.
ناشناس۳۰۶۸۰۴۹۲۰:۲۰:۰۴ ۱۴۰۲/۳/۷
کسانی که فکر میکنن با این آمدن ها و رفتن ها چیزی تغیر میکند با کمال احترام باید بگم که به طرز باورنکردنی دچار ساده انگاری موضوعات هستن.
ناشناس۳۰۶۸۱۶۶۲۱:۰۳:۴۴ ۱۴۰۲/۳/۷
باوجود اینهمه فعل و انفعالات دیپلماتیک در کشور ما میگذره بازهم یک عده معتقدندما در سطح جهان منزوی هستیم
ناشناس۳۰۶۸۳۳۷۲۲:۱۳:۴۰ ۱۴۰۲/۳/۷
با توجه به اینکه ایران توانسته تحریمهای ظالمانه غرب دورغگو و مستکبر را تا حد زیادی پشت سر گذارد مردان دیپلماسی ، بایستی با پیش شرطهای لازم و کافی ، مشتی محکم بر سینه ی متکبران و ظالمان امریکایی و اروپایی بزند .
ناشناس۳۰۶۸۴۱۴۲۲:۴۳:۵۱ ۱۴۰۲/۳/۷
گوشمون پره از گشایش
ناشناس۳۰۶۸۵۳۳۲۳:۳۰:۳۵ ۱۴۰۲/۳/۷
اینکه وقتی مداکره بلد نیستید و کم میارید و جرات ندارید حتی پول صادرات را مطالبه کنید کجاش فرصت و افتخاره ؟
علی اکبر۳۰۶۸۵۹۳۰۰:۰۳:۱۴ ۱۴۰۲/۳/۸
چرا همه چیزو میخواهید به زلف برجام گره بزنید ؟
علیرضا۳۰۶۸۷۰۷۰۱:۲۵:۰۱ ۱۴۰۲/۳/۸
میانجیگری عمان درباره برجام و ارتباط با کشور مصر خوب است .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین