اتحادیه اوراسیا: سرمایه گذاری مشترک با چین در حال افزایش است

  4020225072

آندری اسلپنف، وزیر تجارت کمیسیون اقتصادی اوراسیا گفت که سرمایه گذاری بین کشورهای این اتحادیه و چین به طور فعال در حال توسعه است.

اتحادیه اوراسیا: سرمایه گذاری مشترک با چین در حال افزایش است

به گزارش ایرنا از «آکی پرس»، وزیر کمیسیون اقتصادی اوراسیا در نشستی در باره همکاری این اتحادیه با چین تصریح کرد: «تعامل با چین منظم و فعال است.

وی گفت: «در حال حاضر نشست شی جینپینگ با سران کشورهای آسیای مرکزی مهترین رویداد این اتحادیه است که در آن ده ها توافق برای مبالغ قابل توجهی امضا خواهد شد.»

نشست سران کشورهای آسیای مرکزی و چین به ریاست «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین در روزهای ۲۸ اردیبهشت تا ۲۹ اردیبهشت در شهر شیان برگزار خواهد شد.

اسلپنف تصریح کرد: اتحادیه اقتصادی اوراسیا قصد دارد همکاری های بیشتری را با چین در زمینه های حمل و نقل، لجستیک، فناوری و مالی توسعه دهد.

اسلپنف در پاسخ به سوالی در مورد پیشرفت ابتکار «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهوری بلاروس مبنی بر «پیوند اوراسیا با یک جاده یک کمربند» گفت: ما به طور فعال در حال اجرای آن هستیم و اکنون به همراه طرف چینی در حال بررسی مراحل بعدی در این زمینه هستیم.

وی گفت که تماس‌های بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا، کمیسیون اقتصادی اوراسیا و چین به طور منظم ادامه دارد.

 
وی خاطرنشان کرد: در این راستا، اتحادیه در حیطه صلاحیت خود، مطمئناً هر کاری را انجام می دهد تا اولویت های هر یک از کشورهای عضو را برآورده کند.

آندری اسلپنف همچنین یادآور شد که سال گذشته یک رکورد گردش تجاری بین این اتحادیه و چین ثبت شد. «بر اساس ارقام ما، این رقم حدود ۲۱۵ میلیارد دلار است، بر اساس ارقام چین، حتی بالاتر. رشد قابل توجهی است، چندین سال است که ادامه دارد، اکنون حتی بیشتر از این به رشد خود ادامه می دهد. آنچه مهم است، تجارت متعادلی با چین داریم، یعنی صادرات و واردات ما تقریباً برابر است.»

وزیر بازرگانی کمیسیون اقتصادی اوراسیا، همچنین گفت: یکی از موضوعات کلیدی دومین مجمع اقتصادی اوراسیا که در ۲۴ تا ۲۵ می در مسکو برگزار می شود، بحث درباره استراتژی آینده اتحادیه با عنوان «EAEU - ۲۰۳۰+» خواهد بود.

اسلپنف گفت: «ما در حال عبور از یک نقطه عطف تاریخی مهم هستیم، یک دگرگونی جهانی در حال وقوع است. ما باید در این ساختار جدید حرکت کنیم، جایگاه اوراسیا را در آن درک کنیم. علاوه بر پنج اوراسیا، تعداد قابل توجهی از مهمانان در این نشست شرکت خواهند کرد.

آندری اسلپنف در یک کنفرانس مطبوعاتی در مسکو گفت: یکی از موضوعات کلیدی بحث درباره استراتژی آینده در نشستی با حضور معاونان نخست وزیر کشورهای اتحادیه خواهد بود.

دومین مجمع اقتصادی اوراسیا به عنوان بخشی از ریاست فدراسیون روسیه در ارگان های EAEU در سال ۲۰۲۳ برگزار می شود. هدف از این مجمع بهبود روابط همکاری در فضای اوراسیا است. این رویداد با شعار "ادغام اوراسیا در جهان چند قطبی" برگزار می شود.

«آندری اسلپنف»، وزیر بازرگانی اتحادیه اقتصادی اوراسیا اخیرا اعلام کرد که این اتحادیه و جمهوری اسلامی ایران به زودی توافقنامه تجارت آزاد امضا خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، اسلپنف به خبرگزاری ریانووستی گفت: «ما و ایران اخیرا مذاکرات بسیار مهمی برای حل و فصل تعدادی از مسائل مهم انجام دادیم. ما اطمینان داریم که این توافقنامه در آینده نزدیک امضا خواهد شد.»

تجارت بین اوراسیا و ایران در سال ۲۰۲۱میلادی ۷۳ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافت و از ۵ میلیارد دلار گذشت، در حالی که صادرات کشورهای عضو اوراسیا بیش از دو برابر (از ۱.۶۵ میلیارد دلار به ۳.۴۲ میلیارد دلار) و واردات ۲۹ درصد (از ۱.۲۵ میلیارد دلار به ۱.۶ میلیارد دلار) افزایش یافت.

پیش‌نویس توافقنامه بین ایران و اوراسیا بر سر اخذ تعرفه‌های صادراتی ترجیحی در ۵ ژوئیه ۲۰۱۷ در ایروان امضا شد. در سال ۲۰۱۸ توافقنامه موقت (برای مدت سه سال) در خصوص مشارکت این کشور با اوراسیا منعقد شد و از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ مذاکرات برای انعقاد یک توافق نامه تمام عیار بین ایران و اتحادیه اقتصائی اوراسیا در حال انجام است.

اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا EAEU) یک اتحادیهٔ اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند.

 
 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  18. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  21. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین