کدام تحقیر، کدام برخورد بد؟!

سامان مهراد، گروه اجتماعی الف،   4020224108 ۷۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
کدام تحقیر، کدام برخورد بد؟!

گویا در ایران، پیوند عمیقی بین برخورداری از مزیت‌های فراوان و دریافت امتیاز‌های گوناگون با «طلبکاری» برخی قشرها وجود دارد؛ بها دادن بیشتر مساوی است با بدهکاری این قشرها و ساختار سیاسی به آنان؛ گویی طلبی دائمی دارند که جامعه باید در حال ادای بدهی خود به آنان باشد.

رئیس جامعه جراحان گفته‌اند: «ما در این سال‌ها با جامعه پزشکی بد برخورد کردیم. تحقیر جامعه پزشکی، صدماتی در آینده برای کشور ما دارد و بزرگ‌ترین صدمه از این بابت، به سلامت کشور وارد خواهد شد.ما جامعه پزشکی را تحقیر کرده‌ایم؛ همچنان‌که با معلمان هم همین‌گونه رفتار کردیم. معلمان که همچون جامعه پزشکی، از گروه‌های مرجع جامعه و تربیت‌کننده نسل آینده کشور هستند، به جای اینکه سر کلاس درس باشند، هر روز باید کنار خیابان بایستند و برای معاش‌شان شعار بدهند. این‌گونه رفتار با گروه‌های مرجع جامعه که نقش مهمی در اداره و آینده مملکت دارند، شیوه مملکت‌داری نیست و عاقبت خوبی ندارد. استقبال از تمام رشته‌های پایه در کنکور کاهش یافته و شاخه‌های تخصصی پزشکی هم از این کاهش استقبال مصون نبوده‌اند. امروز در بسیاری رشته‌های تخصصی مثل جراحی کودکان یا جراحی قلب حتی یک داوطلب هم نداریم. این وضع از چند سال قبل آغاز شد و در سال‌های اخیر به‌ شدت پیشرفت داشته و مهم‌ترین مساله این است که با ادامه چنین شرایطی، ۱۰ یا ۲۰ سال بعد، در بسیاری رشته‌ها دیگر متخصصی در کشور نداریم. »

بدون اینکه بخواهیم زحمات جامعه پزشکی و به خصوص همراهی آن دسته از پزشکان بی ادعا و دردمندی را که به این شغل صرفا از زاویه درآمدی نگاه نمی کنند نادیده بگیریم چند نکته را یادآور می شویم. 

۱- هر چند در یک نگاه کلی صحبت‌های دکتر« ایرج فاضل» در قالب کلی‌گویی‌های مرسوم این روزها و گلایه‌‌های متداولی که باب شده می‌گنجد اما وقتی ایشان به  نمایندگی از یک «قشر برخوردار» جامعه از تحقیر پزشکان سخن می‌گوید باید به این اظهارات پاسخ داد. 

۲- ایشان در حالی ادعای تحقیر «جامعه پزشکی» را دارد که دستکم قشر جراحان همواره چند پله بالاتر از دیگر طبقات جامعه به لحاظ درآمدی ایستاده و در مقاطع مختلف هم تلاش چندانی برای کاستن از این فاصله نجومی نشده که البته شاید یکی از دلایل این امر به سرانه پایین پزشکی در ایران و عدم دسترسی عادلانه مردم به آنان در نقاط مختلف کشور باز می‌گردد. به واقع یک جبر اجتماعی وجود داشته که برای تامین سلامت عموم جامعه به آن تن داده شده و با آن سازگاری صورت گرفته است.

با این وجود و پذیرش این نابرابری نسبی، هر زمان که تلاشی برای کاهش این فاصله نجومی با ابزارهای نظیر اخد مالیات از پزشکان صورت گرفته، داد و فغان‌ها به آسمان رفته و چه بسیار مواردی بوده که طبیبان جراحی که با لطایف‌الحیل سعی در دور زدن سیستم نظارتی و تن دادن به روش‌های غیر مرسوم برای فرار از پرداخت مالیات داشته‌اند. حتی عدم پاسخ‌گویی بسیاری از آنان به خطاهای درمانی و قصورشان و به‌ نتیجه‌نرسیدن شکایت بسیاری از بیماران حاکی از حاشیه نسبتاً امنی است که برای این قشر در جامعه حاکم شده است.

۳- رئیس جامعه جراحان باید روشنگری کند که منظور از تحقیر پزشکان در ایران چیست و باید رابطه بین واژه «تحقیر» و «جامعه‌پزشکی» را روشن کند. آیا نسبت به دستمزدها و دریافتی‌های آنان گلایه دارد یا از شان و مرتبه و جایگاه اجتماعی آنان دلخور و معتقد به لزوم توجه بیشتر به جامعه پزشکی است و یا اساساً باور به رها کردن این قشر و عدم نظارت بر آنان دارد؟

او که از خالی‌شدن برخی حوزه‌های جراحی گلایه می‌کند باید پاسخگو باشد که چرا هر زمان اقداماتی برای افزایش ظرفیت حوزه‌های مختلف رشته پزشکی در دانشگاه صورت گرفت، این قشر با تعابیری چون «باز کردن درب دانشگاه‌ها» و «تنزل سطح آموزش» به چنین تصمیماتی خدشه وارد کرد؟ 

۴- هر چند دکتر فاضل در گفته‌های خود سعی داشته با برقراری پیوند بین پزشکان و معلمان یک همپوشانی نسبی ایجاد کند تا حس باورپذیری مخاطب نسبت به اظهاراتش تعمیق شود اما به واقع این دو قشر اساساً قابل مقایسه نیستند و شکاف بسیار زیادی بین آموزگاران کشور و پزشکان از هر لحاظ وجود دارد.

۵- این نقد به اظهارات رئیس جامعه‌جراحان، شکاف‌های ساختاری موجود و رفتار خارج از عرف برخی پزشکان، نافی تلاش‌های جامعه پزشکی و زحمات بسیاری از آنان، به خصوص پزشکان عمومی که با دریافتی‌های متعارف در محروم‌ترین نقاط کشور در حال خدمت‌رسانی‌‌اند نیست، بلکه سویه اصلی آن به ندیدن نابرابری‌ها، مظلوم‌نمایی و طلب‌کاری از جامعه‌ و ساختار سیاسی کشور با وجود برخورداری از مزیت‌های فراوانی باز می‌گردد که از قضا متن جامعه پزشکی نیز از آن محرومند. اتفاقا ایشان باید به این پرسش پاسخ بدهند که چرا به عنوان رئیس جامعه جراحان نسبت به همین فاصله دریافتی جامعه جراحان با سایر پزشکان و کادر درمان بی تفاوت بوده اند اما هنگام انتقاد کردن با انگیزه های مختلف، به نمایندگی از «جامعه پزشکی» سخن می گویند؟! 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۴۷۴۸۰۰۸:۳۹:۲۰ ۱۴۰۲/۲/۲۷
متاسفانه عملکرد مسئولان در این سالها طوری بوده که هیچ قشری و صنفی اظهار رضایت ندارد نه پژشک نه معلم و......
ناشناس۳۰۴۷۶۲۸۱۰:۲۶:۰۰ ۱۴۰۲/۲/۲۷
مسئولان با آنانی که کتاب «فیزیولوژی گایتون» که اساس علم پزشکی است را به آتش کشیدند، چه برخوردی کردند؟
ناشناس۳۰۴۷۷۲۵۱۱:۴۲:۰۴ ۱۴۰۲/۲/۲۷
محمد رئیس زاده رئیس سازمان نظام پزشکی، سال گذشته ۱۶۰ متخصص قلب مهاجرت کرده‌اند؛ در همین مدت ۳۰ هزار نفر از اعضای کادر درمان از دانشکده‌های علوم پزشکی درخواست good standing یا «نداشتنِ سوءپیشینه» داشته‌اند که مقصدشان عمان بوده است؛ همچنین ظرف چهار سال گذشته ۱۶ هزار پزشک عمومی از کشور مهاجرت کرده‌اند.
mostafa.kamali95@yahoo.com۳۰۴۷۷۳۱۱۱:۴۸:۳۳ ۱۴۰۲/۲/۲۷
سازمان نظام پزشکی برای نوبت دادن به بیماران برای هر نوع تخصص باید برنامه مدونی تدوین کند که در همه کشور بطور یکسان اجرا شود نوبت دهی اکثر پزشکان باید بصورت روزانه باشد و نوبت دهی های هفتگی و ماهانه و چند ماهه نباید به دلخواه پزشکان باشد.
ناشناس۳۰۴۷۹۲۶۱۳:۵۸:۳۲ ۱۴۰۲/۲/۲۷
برخی از پزشکان برای خودشان درب و دکان درست کرده اند
ناشناس۳۰۴۸۲۳۲۱۷:۳۰:۰۱ ۱۴۰۲/۲/۲۷
وقتی دولت با بالا پایین کردن نرخ ارز و سهام در بورس و نیز افزایش مالیات ها، عوارض، قیمت خودرو.... خزانه اش را پر می کند، نمی توان از مردم خواست که نسبت به یکدیگر انصاف به خرج دهند. این وسط فقط حقوق بگیران ثابت هستند که له می شوند.
ناشناس۳۰۴۷۶۴۸۱۰:۳۷:۵۰ ۱۴۰۲/۲/۲۷
مدتها است که معیارهای جامعه زیر و رو شده و افراد در جایگاه واقعی خود قرار ندارند. به علم و تخصص نگاه ابزاری می شود. حرمت معلم و استاد و پزشک و دانشمند نگه داشته نمی شود.
ناشناس۳۰۴۸۸۱۶۰۸:۴۵:۱۸ ۱۴۰۲/۲/۲۸
حرمت معلم و استاد و پزشک نه ، حرمت معلمی و استادی و پزشکی نگه داشته نمی شود وقتی نگاه مادی باشد و اثری از دین نباشد اغلب جراحان تا میلیونها از بیمار نگیرد زجر کشیدن بیمار براش مهم نیست اغلب معلمان در کلاس خوب تدریس نمی کنه تا بچه ها در کلاس خصوصی وی شرکت کنند .... لذا ایا چنین پزشکان و معلمان و اساتیدی قابل احترام هستند یا امثال مرحوم دکتر مبین که بی چشمداشت به جزامی ها خدمت می کرد و ...
تفکر یک استاندار!۳۰۴۷۶۶۳۱۰:۴۵:۵۹ ۱۴۰۲/۲/۲۷
خبر گزاری ایلنا، 13 دی 1400: استاندار فارس محمدهادی ایمانیه در جمع کارگران خانه کارگر استان فارس گفت: پزشکانی که تهدید به مهاجرت می‌کنند می‌توانند بروند و ما آن‌ها را بدرقه خواهیم کرد؛ زیرا دوران منحصر به فرد بودن پزشکان سر آمده است و در تمامی رشته‌ها افراد توانمند صالح و سالم وجود دارد!!!
ناشناس۳۰۴۸۵۲۶۲۲:۲۳:۱۸ ۱۴۰۲/۲/۲۷
قابل توجه نویسنده،این به تنهایی یک مورد تحقیر است .
ناشناس۳۰۴۷۶۷۰۱۰:۵۰:۳۱ ۱۴۰۲/۲/۲۷
بها دادن به طب سنتی و بزرگنمایی آن، تنها و تنها برای به چالش کشیدن طب مدرن و پزشکان است.
ناشناس۳۰۴۷۶۹۳۱۱:۱۶:۲۲ ۱۴۰۲/۲/۲۷
آقا دیگه پزشکان که تو کشور پادشاهی میکنند ..
ناشناس۳۰۴۷۷۷۶۱۲:۲۱:۲۰ ۱۴۰۲/۲/۲۷
نگاه تو، نگاه مادی است. تازه در همین کار هم اشتباه می کنی. تعداد افراد بی سواد، کم سواد، دلال و رانتخوار ثروتمند و دارای درآمد سرشار در این مملکت خیلی خیلی زیاد است.
ناشناس۳۰۴۷۸۲۳۱۲:۵۵:۰۰ ۱۴۰۲/۲/۲۷
اساتید دانشگاه زیر خط فقر هستند ولی بنگاهدار بی سواد پول پارو میکنه
ناشناس۳۰۴۷۹۸۱۱۴:۲۸:۲۰ ۱۴۰۲/۲/۲۷
الان چه ربطی به مشاغل دیگر داشت؟!!
ناشناس۳۰۴۸۰۶۳۱۵:۲۸:۵۱ ۱۴۰۲/۲/۲۷
کبوتر را با کبوتر باید سنجید، باز را با باز!
ناشناس۳۰۴۷۸۰۷۱۲:۴۳:۱۳ ۱۴۰۲/۲/۲۷
درآمد یک صافکار یا تعمیر کار خودرو یا میوه فروش از بسیاری از پزشکان بیشتر است.
ناشناس۳۰۴۷۷۶۸۱۲:۱۶:۵۶ ۱۴۰۲/۲/۲۷
مستمری بگیر تامین اجتماعی هستم و هزینه عمل جراحی ام در یکی از بیمارستان های دولتی گیلان کاملاً رایگان شد اما متاسفانه پزشک جراح به بهانه کشیدن بخیه در مطب مبلغ ۲ میلیون تومان گرفت .
ناشناس۳۰۴۷۸۰۳۱۲:۴۱:۰۹ ۱۴۰۲/۲/۲۷
مقصر مسئولانی هستند که با ندانم کاری باعث تورم نجومی در کشور شده اند. وقتی یک تعمیرکار خودرو برای باز و بسته کردن چند پیچ و تعویض یک قطعه 1 میلیون تومان اجرت می گیرد، چرا شما انتظار دارید که یک جراح چشم بعد از حداقل 22 سال مشقت درس خواندن برای انجام عمل حساس چشم چند صد هزار تومان دریافت کند؟
ناشناس۳۰۴۸۳۳۷۱۹:۱۰:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۲۷
داداش من چرا ارزش کار دیگران رو پایین میاری همون مکانیک که می‌فرمایید کافی هستش داخل کار پیش پا افتاده ای مثل تعویض لنت مهارت و دقت رو بخرج نده و عواقب مرگ راننده هم داشته باشه من موندم این حرف که دکترا جون مردم دستشون هست از کجا آمده انگاری مهندس برق و عمران و.... جون مردم به عملکردشون وابسته نیستش
علیرضا۳۰۴۸۲۶۲۱۸:۰۰:۵۷ ۱۴۰۲/۲/۲۷
من با حرفهای ایشان موافقم، نه فقط معلمان و دکترها، هیچ صنفی احساس رضایت و احترام ندارند، دقیقا مشکل اصلی هم عملکرد مسئولان در همه زمینه هاست،چرا ریشه یابی نمیکنند علت اینکه ملت، مالیات رو پول زور میدونند چیه؟ در ضمن جناب نویسنده محترم، معنی کاهش فاصله طبقاتی این نیست که دکترها رو پایین بکشید که با معلمان و بقیه همطراز شوند، معلمان و بقیه رو بالا بکشید هم فاصله کم میشود
ناشناس۳۰۴۸۴۷۱۲۱:۲۳:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۲۷
عده اندکی از پزشکان شیوه شترمرغ را انتخاب کرده‌اند. تا صحبت از برخورد یکسان در برابر قانون و پرداخت مالیات میشود اهمیت حیاتی رشته پزشکی و جایگاه والای اخلاقی نجات انسان‌ها را گوشزد می کنند و این برخوردها را تحقیرآمیز و دون شان پزشکان محترم می شمارند اما از سوی دیگر با وجود بالاتر بودن نسبی سطح زندگی و امکانات و جایگاه اجتماعیشان، همچنان از نگرفتن حق واقعی خود شکایت داشته و خود را با بازاریان و دلالان و .. مقایسه می‌کنند. به نظر اینجانب متاسفانه خالی شدن عنصر معنوی کار و مفید بودن از جامعه و جایگزین شدن هدف درآمدزایی صرف برای تعریف یک شغل مناسب موجب چنین برخوردی در کل جامعه شده است. اما وارد شدن این دیدگاه در قشرهایی مانند معلمین ، اساتید دانشگاه و پزشکان می تواند به فروپاشی کامل یک جامعه بیانجامد.
ناشناس۳۰۴۸۸۱۰۰۸:۴۰:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۲۸
اخه عدم رضایت پزشکان و جراحان مرفه بی درد چه ربطی به عملکرد مسئولان داره میشه توضیح بدی ؟!!!!! نارضایتی یک بخش عمده اش بخاطر طمع و چاه ویل تمام شدنی مرفهان است اعم از جراح و سلبریتی و بازیگر و بازیکن و بازیچه که قیمت ساعت مچی شان بالای یک میلیارد است ولی فکر می کنند ابوعلی سینا و .... هستن و باید کل دنیا به نامشان سند زده شود
ناشناس۳۰۴۸۹۹۲۱۲:۳۰:۱۱ ۱۴۰۲/۲/۲۸
متاسفانه خیلی ها از جمله این نویسنده محترم مفهوم «تحقیر» را نمیدانند. درست است که انسان با درآمد هم «تحقیر» میشود، ولی همین که وقتی پزشکی به موضوعی اعتراض دارد به درآمدشان گیر داده میشود هم نوعی «تحقیر» هست. از درآمد مهمتر «احترام» هست که در ماجرای این پزشک مشهدی مشخص شد یه کارمند ساده برخی ارگان‌ها میتونه براحتی قانون رو دور بزنه و بدون هیچ محکمه ای مطب رو پلمپ کنه. این تحقیر هست حتی اگر بعدش درآمد این پزشک محترم دو برابر شود.
ناشناس۳۰۴۷۴۹۲۰۸:۴۹:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۲۷
کاملا حق با ایشان است و این فقط شامل پزشکان نمیشود با همه اقشار جامعه بد رفتار شده
ناشناس۳۰۴۷۵۰۷۰۹:۰۵:۲۴ ۱۴۰۲/۲/۲۷
اگر بخواهید ریشه یابی منصفانه کنید علت اصلی این تعارضات به نوع تبلیغات و عملکرد صاحبان قدرت بر میگردد .
ناشناس۳۰۴۷۵۱۰۰۹:۱۰:۲۸ ۱۴۰۲/۲/۲۷
نویسنده محترم اگر در بین جامعه پزشکی بود، چنین کلی گویی نمی کرد و مشابه گلایه های متداول این روزها از پزشکان سخن نمی گفت. بخشی از تحقیر پزشکان شامل این موارد است (گرچه محدود به پزشکان نیست): - ایزوله شدن کشور و سختی فراوان برای شرکت در یک کنفرانس علمی بین المللی. - کم ارزش بودن کار علمی در تصمیم گیری های کلان کشور - تصمیم گیری غیرکارشناسی و غیرتخصصی برای واردات واکسن کرونا و بسیاری تصمیمات دیگر. - ایزوله شدن کشور و افت کیفیت زندگی (همه قشرها به فکر آینده روشن برای فرزندان خود هستند و چنین آینده ای با رفتار مسئولان دور از انتظار است) - ارزش مادی کم برای فعالیت ارتقا سلامت و درمان (درآمد یک دلال با صرف وقت مشابه بسیار بیشتر است {گلایه به حق همه کسانی که کار حقیقی و مفید در این کشور انجام می دهند}؛ به درآمد پزشکان متخصص قدیمی (صرفا ده درصد جامعه پزشکی) نگاه نکنید. اجاره مطب یک پزشک 100 درصد افزایش داشته اما آیا تعرفه ویزیت بیمار هم 100 درصد افزایش داشته؟ حق الزحمه ویزیت پزشک (تعرفه رسمی) از حق الزحمه اصلاح سر یک پیرایشگر کمتر است - درباره سخت گیری ورود به پزشکی و تخصص، حداقلی از قابلیت ها لازم است تا پزشک فارغ التحصیل حاذق باشد وگرنه صدور کیلوئی مدرک پزشکی و داشتن پزشکانی غیرماهر راحت است - همه چیز مادیات نیست. کرامت انسانی روز به روز بیشتر منکوب می شود
ناشناس۳۰۴۷۵۲۳۰۹:۲۴:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۲۷
مقایسه بی مورد هم نکنید
علیرضا۳۰۴۷۶۶۶۱۰:۴۶:۲۵ ۱۴۰۲/۲/۲۷
توضیحات شما نشون داد که مطالب نویسنده کاملا درست بوده.
ناشناس۳۰۴۷۶۶۷۱۰:۴۹:۵۵ ۱۴۰۲/۲/۲۷
باتاییدحرفهای شما،ولی ایراداتی هم به این جامعه وارداست که انهاراهم بایددرنظرگرفت،مثل گرفتن زیرمیزی توسط بعضی پزشکان وکسی هم تاحالانتوانسته برای رفع ان کاری انجام بدهدویا استفاده نکردن ازکارت خوان برای دورزدن وندادن مالیات،درحالی که همیشه کم درامدترین مردم جامعه مالیات خودرا پرداخت نموده‌اند و...هرچنداین مواردشامل تمام این قشر نمیشود،ولی درصد بالایی ازاین بزرگواران رادر خودجای میدهد.
ناشناس۳۰۴۸۲۷۷۱۸:۲۴:۱۴ ۱۴۰۲/۲/۲۷
در همه جای دنیا در صنف و گروهی افراد سودجو و بی انصاف وجود دارند و تنها قانون صحیح و اجرای کامل و بدون اغماض و تبعیض ان است که میتواند شرایط و فرصت سودجویی رو به حداقل برساند.
ناشناس۳۰۴۸۰۹۱۱۵:۴۳:۰۹ ۱۴۰۲/۲/۲۷
اجازه ورود دانش اموختگان خارج از کشور رابدهندبا مشوقهایی مثل معافیت از سربازی سطح علمی بالا میرود پزشکان دانش اموخته داخلی نیز مجبور به کمی به روز رسانی خود میشوند
ناشناس۳۰۴۸۴۳۹۲۰:۵۰:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۲۷
منظورت هموناییه که در ایران کنکور قبول نشدن، رفتن اوکراین و روسیه مدرک کشکی گرفتن؟
ناشناس۳۰۴۷۵۱۲۰۹:۱۱:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۲۷
ماجرای اون پزشک متخصص مشهدی که اخیرا در بوغ کرنا کردند که زنی را ویزیت نکرده و تهدید به پلمپ مطب و لغو پروانه پزشکی شد را شنیده اید ؟ آخرش چی شد ؟ معلوم شد که خانم از قبل نوبت نداشته است ... در نهایت خودشان اعلام کردند که شلوغ کاری رسانه ای بوده و خلاصه حق با پزشک بوده ! این اگر تحقیر نیست چیست ؟
ناشناس۳۰۴۷۶۹۰۱۱:۰۹:۵۰ ۱۴۰۲/۲/۲۷
کی تحقیر شد؟ مگه اسم از کسی آوردن؟
ناشناس۳۰۴۷۵۴۲۰۹:۳۸:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۲۷
کشور دارد از کادر درمانی خالی می شود و خیلی ها در حال مهاجرت به عمان ، اروپا و یا کانادا هستند .
ناشناس۳۰۴۷۶۴۳۱۰:۳۴:۲۶ ۱۴۰۲/۲/۲۷
فقط کادر پزشکی نیست
ناشناس۳۰۴۷۶۵۰۱۰:۳۸:۴۱ ۱۴۰۲/۲/۲۷
اتفاق خاصی نخواهد افتاد و باید هم از این ها مالیات گرفته شود وگرنه مهر تایید پرونده داده نشود برای مهاجرت
ناشناس۳۰۴۷۵۷۱۰۹:۵۵:۲۸ ۱۴۰۲/۲/۲۷
همین قضیه پزشک مشهد را ملاحظه بفرمایید که چه بگیر و ببندی بدون اینکه تحقیقات اولیه انجام شود در مورد ایشان انجام گرفت و رسانه های خاص هم هر روز با اب و تاب خاصی انرا پوشش میدادند،حالا که دوربین های مداربسته و شاهدانی که انجا بودند،مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده که مقصر پزشک نبوده و اینهمه پروپاگاند بر علیه ان پزشک با هدف خاصی صورت گرفته،به ناگهان سکوت مرموزی در همان رسانه ها صورت گرفته و انگار نه انگار که اتفاقی افتاده.
ناشناس۳۰۴۷۵۷۷۰۹:۵۷:۴۱ ۱۴۰۲/۲/۲۷
پزشکان باهوش ترین وزحمت کش ترین قشر این جامعه هستند وبهترین سال‌های جوانی شون رادرجهت تحصیل وتشخیص امراض بیمارهای بیماران خود بطور شبانه روز صرف می کنند . درحالی پزشکان اینترن ورزیدنت وحتی متخصصین دست مزد های بسیار پایین دارن .
ناشناس۳۰۴۷۶۶۰۱۰:۴۴:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۲۷
اینکه باهوش و زحمت کش هستند که شکی نیست اما باهوشترین و زحمتکش ترین را شک دارم....قطعا دکترای فیزیک ریاضی.... و مهندسی اگر باهوشتر نباشند حداقل در همان رده هستند....قشرهای بسیار زیادی هستند که زحمتکش تر هستند....
ناشناس۳۰۴۷۵۸۶۱۰:۰۶:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۲۷
خود کرده را تدبیر نیست بالاخره آه عده ای از بیماران گرییان تنها دکترهایی که قسم خودشان را فراموش نموده اند میگیرد بلکه افراد و رسته های مرتبط را هم دچار خسران میکند. در جایی که بیمار یک جا باید در حساب شخصی پول واریز نماید و بقیه را در حساب بیمارستان و از این قبیل پرداخت ها . پس این مردم هستند که متضرر آخر هستند نه پزشکان محترم!!
ناشناس۳۰۴۷۵۹۲۱۰:۱۲:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۲۷
وقتی استاد از مزیت کرونا هنوز استفاده میکند وهمین الان با توجه به حضوری بودن کلاسها را مجازی برگزار میکند و فیلم دو سال پیش را که ضبط نموده را به دانشجویان بار گذاری میکند و عملا کسی در کلاس نیست حتی خود استاد محترم بعد از ساعتی میاید و دستگاه را خاموش مینماید . این اینگونه تدریسها چه باز خوردی میتوان انتظار داشت
ناشناس۳۰۴۷۵۹۶۱۰:۱۳:۵۰ ۱۴۰۲/۲/۲۷
اما واقعیت اینست که درآمد پزشکان نسبت به دیگر اقشار جامعه (حتی دکترا در مقاطع مهندسی) بسیار بیشتر است و همیشه این دستمزد بسیار بالا را حق مسلم خود میدانسته اند در صورتیکه دستمزد پزشکان متخصص در دیگر کشورها بهیچوجه چنین تفاوت فاحشی با دیگر اقشار ندارد....
حسین۳۰۴۷۶۱۵۱۰:۲۰:۲۸ ۱۴۰۲/۲/۲۷
خوش بحال پزشکان که باز تریبونی و سخنگویی دارند
ناشناس۳۰۴۷۶۱۹۱۰:۲۲:۱۳ ۱۴۰۲/۲/۲۷
احسنت توقع بالا پزشکان بویژه متخصصین و جراحان جای تعجب دارد ؛ از نویسنده محترم تشکر می نمایم .
ناشناس۳۰۴۷۶۳۱۱۰:۲۷:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۲۷
نویسنده محترم، شما اینجا بنویس «ماست سفید است» بازم یه عده میگن اشتباه میکنی.
ناشناس۳۰۴۷۶۵۴۱۰:۳۹:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۲۷
آنچه مهم است ارائه بهترین خدمات توسط نخبه ترین افراد به مردم همراه با حفظ احترام وکرامت انسانی است. آقای دکتر فاضل مشکل را ارزیابی درک کرده اند و هشدار لازم را داده اند. چند سال دیگر می توان قضاوت کرد.البته ممکن است آن زمان کار از کار گذشته باشد. وضعیت رشته پزشکی در ایران وخیم است هر چند ممکن است افرادی از بیرون تصور دیگری از وضعیت پزشکی داشته باشند و باتوجه به چند معیار و چند فرد خاص پزشکی و پزشکان را نقد کنند.
مرتضی۳۰۴۷۶۵۸۱۰:۴۳:۱۹ ۱۴۰۲/۲/۲۷
چند تا نکته هست اینجا اول اینکه ایشون درست میگه تحقیر همه جانبه هست و در تمام مشاغل وجود داره پزشک مهندس معلم وکیل کاسب و بازاری دوم اینکه ممکنه این نوشتار نقدی که شما به سخنان رییس جامعه جراحان کردین بدلیل سرخوردگی عده زیادی از مردم مورد استقبال هم قرار بگیره ولی اصل موضوع عوض نمیشه سوم مسئله در مورد شرایط اقتصادی هست شما جوری از وضع اقتصادی پزشکان میگین که انگار همه چی عالیه.قطعا یه پزشک جراح از خیلی از مشاغل دیگه درامد بالاتری داره ولی این به معنای خوب بودن اوضاع اقتصادی پزشکان نیست چون درصد قلیلی از پزشکان درامدهای خوب دارن که نمیشه به کل جامعه پزشکی تعمیم داد نویسنده محترم از صحبت های این پزشک ایراد گرفته که چرا در مقابل افزایش ظرفیت های پزشکی مقاومت کرده است اگر چنین چیزی بوده اتفاقا نشون میده کارش درست بوده چون همین چند روز پیش رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفته بود شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام به افزایش ظرفیت ها کرده و در کنارش افزایش امکانات آموزشی و بودجه ای رو بهمون وعده داده ولی هیچ افزایشی در امکانات اموزشی و بودجه ای اتفاق نیفتاده البته در مورد افزایش ظرفیت های پزشکی مثل هر رشته ای چند تا نکته هست ۱- با افزایش تعداد و عدم افزایش امکانات و فضاها و بودجه های اموزشی کیفیت آموزش بشدت افت خواهد کرد ممکنه در برخی رشته ها این افت کیفیت کمتر به چشم بیاد ولی در پزشکی چون با جان انسان سر وکار دارن خیلی زود و با سر و صدای زیاد این اتفاق بروز پیدا میکنه ۲- در رشته هایی که استرس کاری بالا دارن یه سطح منطقی درامد حداقلی باید وجود داشته باشه وگرنه حتی شما ظرفیت پذیرش رو هم آزاد بزاری کسی نمیاد مثالش الان در برخی رشته های تخصصی هست الان همون ظرفیت اندک (بقول نویسنده محترم) برخی رشته ها مثل بیهوشی ، طب اورژانس، کودکان، عفونی، داخلی، و چند رشته دیگه چندین سال هست که پر نمیشه معناش اینه که داوطلب اون حداقل درامد رو در اون رشته برای خودش نمیبینه و اقدامی هم برای ادامه تحصیل در اون نمیکنه میشه پا رو از این هم فراتر گذاشت و گفت حتی متخصصین این رشته ها هم در صورتیکه اون حداقل درامد رو کسب نکنن اصلا وارد بازار کار و در واقع چنین چالشی نمیشن پس بنظر میاد هر چند صحبت های رییس جامعه جراحان معطوف به پزشکان گفته شده ولی میشه به همه مشاغل بسط داد و این نشون میده که کرامت انسانی بشدت لطمه خورده است
مهدی جوادی فر۳۰۴۷۶۷۳۱۰:۵۶:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۲۷
اگر از دیدگاه مادی نگاه کنید حق با نویسنده محترم است ، ولی چند نکته وجود دارد ، در کشور ما هر گروهی برای خودشان سندیکای پنهان خود را دارند سندیکای معلمان ، بانکداران ، بقال ها ، سینماگران و غیره هر سندیکایی امتیازات پنهان خود را دارد از وام بدون بهره بانکدار ها تا شیر فروشی بقالی ها که کمترین تحصیلات را دارند ، و اگر نویسنده محترم یک قدمت عمر ۴۰ ساله می‌داشت به خاطر می آورد که مردم برای گرفتن یک شیر نایلونی چقدر به بقال ها التماس می‌کردند ، هر گروهی همه چیز را برای خود می‌خواهد که آقای ظریف به آن اشاره کرد و همه به او تاختند حالا لطفا از طلبکاری یک عده نرنجید و عادت کنید چون همه به نوعی عادت کردند.
ناشناس۳۰۴۸۰۴۷۱۵:۲۳:۲۰ ۱۴۰۲/۲/۲۷
قشر و صنف مهندسی و کارگران و ... کجاست بله شما احتمالا در یکی از این صنف ها هستید.
ناشناس۳۰۴۷۶۷۸۱۰:۵۸:۴۲ ۱۴۰۲/۲/۲۷
خداییش قشر پزشک متخصص بازم میگم متخصص که تو بیمارستان دولتی ماهی ۴۰ -۵۰ تومن فقط حقوق میگیره بدون کارانه و....
مرتضی۳۰۴۷۷۶۳۱۲:۱۱:۳۲ ۱۴۰۲/۲/۲۷
تا همین دو ماه پیش سقف حقوق + دستمزد + کارانه یا هر چیزی که اسمش رو بزارین در بخش های دولتی ۶۰ میلیون بوده حالا شما اسما ۵۰۰ میلیون کار کرده باشی به شما نهایتا ۶۰ میلیون میدادن برای همین دولت از دو سه ماه قبل مصوبه سقف حقوق ودستمزد رو به ۱۲۰ میلیون رسوند که مشکل رو حل کنه
علیرضا۳۰۴۷۶۸۴۱۱:۰۲:۰۹ ۱۴۰۲/۲/۲۷
علاوه بر مطالبی که نوشتین بسیاری از پزشکان با وجود درآمد بالا و لحظه ای که دارن،با مراجعین هرجور که می‌خوان رفتار میکنن و حتی درست به مشکل شخص گوش نمیدن و بجای اینکه طبق قانون زمان لازم برای ویزیت هرفرد رو بهش اختصاص بدن،فقط میخوان برسن به نفر بعدی.
همینجوری عبوری۳۰۴۷۶۸۸۱۱:۰۵:۵۵ ۱۴۰۲/۲/۲۷
جالبه که بعضیا برای دفاع میان درمورد افزایش اجاره مطب میگن ولی اینو نمیگن که این افزایش برای همه هست در حالی که حق ویزیت پزشکان هرساله سریع افزایش پیدا می‌کنه و اینکه مطب اکثر متخصصین در مقایسه با سایر مشاغل یک فضای کوچک بدون تجهیزات خاص و بدون پرداخت بهای تجاری به شهرداری و معاف از مالیات ارزش افزوده هست و در نتیجه هزینه اجاره‌ی بالایی هم ندارن.البته که اکثراً ترجیح میدن برای اینکه مُراجعین بیشتری داشته باشن در محلهای شلوغ‌تر و طبعاً با اجاره بیشتر مطب بزنن.
ناشناس۳۰۴۷۶۹۷۱۱:۱۸:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۲۷
مشکل اینست که مسوولان وزارت بهداشت همیشه پزشک بوده اند و نمیتوانند از سود چشم بپوشند
ناشناس۳۰۴۷۷۱۳۱۱:۳۲:۳۲ ۱۴۰۲/۲/۲۷
آقای نویسنده چرا مطالب را بدون تحقیق کلیشه ای ردیف کردید ،الان همسایه ما جراح است مستاجر و ماشین ندارد همه دوستانش رفتند خارج از کشور ایشان هم میخواهد برود چون دستمزدشان را کم اعلام می‌کنند و اینها بر خلاف قانون کار نمی‌کنند باید بروند افزایش ظرفیت هم یعنی اعزام پزشک به خارج از کشور چون پزشکی که کاسبانه رفتار نکند در ایران نمی‌تواند بماند و تحقیر شده است پزشک کاسب هم که دنبال درمان نیست دنبال پول است که نبودنش از بودنش بهتراست
شهریار۳۰۴۷۷۲۷۱۱:۴۳:۵۳ ۱۴۰۲/۲/۲۷
به عنوان عضوی از کادر درمان که سالها در این سیستم مشغول هستم باید بگم پزشکان ایران به همه مردم نگاه از بالا به پایین دارن و چون مردم بیچاره پای جونشون درمیون مجبورن این تحقیر رو بپذیرند، البته بعضی پزشکان هم هستن که اینگونه نیستن اما متاسفانه تعدادشون کمه، سیستم پزشکی در سطح کلان از وزیر بهداشت گرفته تا اکثر متخصصین کشور گرفتار رانت و دلال بازی هستن البته پزشکی عمومی تاثیر چندانی در معادلات هم ندارن
محسن۳۰۴۷۷۳۲۱۱:۵۰:۰۹ ۱۴۰۲/۲/۲۷
آقای سامان مهراد اگرچه خیلی فرقی ندارد اما نمیدانم چطور به خودت اجازه میدهی باکسی که درجامعه پزشکی دنیا مورداحترام ویژه است اینگونه حرف بزنی ولی یادت باشه وقتی وزیرانی مثل نمکی و.....انتخاب میکنند یعنی پزشکان را تحقیر کرده اند اگرتعدادبسیارزیادی ازپزشکان وجراحان را تاجروبی انصاف وزیاده خواه می بینیم نقص ازسیستم دولتی ونظارتی است .
ناشناس۳۰۴۷۷۳۵۱۱:۵۱:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۲۷
نویسنده ی مقاله کاملا مغالطه کرده و یک جانبه سخن گفته.مقاله با عقده های پنهانی به قشر پزشکی نوشته شده و از تفاوت درامدی حراجان با بقیه جامعه شکایت دارد .در همه جای دنیا قشر فرهیخته با دیگران متفاوت است .چرا دراین مملکت فقط اقازاده بودن و دلال بودن مجوزی برای داشتن زندگی مرفه است؟؟اما زحمتکش بودن و فرهیخته بودن و خدمت کردن باید مجانی باشد؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۳۰۴۸۳۵۲۱۹:۱۸:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۲۷
من استاد دانشگاه مهندسی یک پنجم همکارم داخل علوم پزشکی میگیرم ما فرهیخته نیستیم بخدا همین فشار سنجی که دست دکتر هست وجود نداشت دکتر چیکار میخواست بکنه این فشار سنج رو کی ساخته هر رشته ای جایگاه خودش رو داره.حالا تجهیزات پیشرفته تر پزشکی جای خودش . یا اون معلمی که نصف خط فقر حقوق میگیره و دکتری داره فرهیخته نیستش
ناشناس۳۰۴۷۷۷۴۱۲:۱۹:۰۴ ۱۴۰۲/۲/۲۷
محاسبه اختلاف درآمد دلاری و وضع زندگی متخصصان در داخل و خارج از کشور باعث شده که آمار مهاجرت بالا بره. گاهی پزشکان، گاهی خلبان ها، گاهی مهندسین... و این رشته سر دراز داره.
ناشناس۳۰۴۷۷۸۷۱۲:۲۹:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۲۷
چه عجب یکی جرات کرد در مورد جامعه پزشکان حرفی بزند. یادمه یک سریالی ساخته شد در مورد پزشکان مجبور به تعطیلی آن شدند. آقای دکتر شما از کدام تحقیر صحبت میکنید؟؟ ازکدام تبعیض اگر تبعیضی هم باشد بین خود جامعه پزشکی است و مثلا در اینجا جامعه پرستاری مورد اجحاف قرار گرفته است. آقای دکتر آیا مثلا در آمریکا اینقدر بین مهندس و جراح فاصله کهکشکانی وجود دارد؟ به جرات میگویم سالهای سال در ایران جامعه پزشکی مخصوصا جراحان از متمول ترین افراد جامعه میباشند. ارج و قربی که به پزشک داده میشود به هیچکدام از افراد جامعه داده نمیشود. اگر واقعا اینقدر جامعه جراحان مورد تبعیض قرار میگرفت اینقدر متقاضی برای پزشکی نبود!!
ناشناس۳۰۴۷۷۹۰۱۲:۳۰:۱۲ ۱۴۰۲/۲/۲۷
اساساً مقایسه هر شغلی با معلمی خطاست چرا که معلم با مغز افراد کار می کند و باید بطور ویژه مورد توجه قرار گیرد. در واقع معلم آینده ساز است، در حالی که در حال حاضر پزشکی بیشتر شبیه یک کاسب کارانه شده است. البته کسانی که از روی علاقه و عشق به این رشته وارد شده اند حسابشان جداست.
ناشناس۳۰۴۷۷۹۷۱۲:۳۵:۱۸ ۱۴۰۲/۲/۲۷
فرزین گفت پولهای بلوکه شده آزادمیشود مقاومت ایران شیطان بزرگ را درهم شکست ،این پیروزی مبارک
اشکان۳۰۴۷۸۲۷۱۲:۵۷:۵۴ ۱۴۰۲/۲/۲۷
بعضی دکترا فقط دنبال پولند بعضی ها هم واقعا پزشک درست ودرمونن وهم ادم حسابی .
ناشناس۳۰۴۷۸۷۷۱۳:۲۸:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۲۷
اکثر پزشکان از جنس مردم هستند ولی عده معدودی هم پولکی هستند که باعث تحقیر جامعه پزشکی می شوند.
ناشناس۳۰۴۸۰۲۴۱۴:۵۶:۳۳ ۱۴۰۲/۲/۲۷
یه بخش مهمی از ماجرا اینه که تحقیر فراگیر و شامل حال همه است. اما اقشاری که میدونین امکان مهاجرت راحت‌تری دارند، زودتر از بقیه میبرن و میرن. وگرنه تحقیر خیلی جداگانه ای شاید شامل حال پزشکان نشده اما به صورت کلی سیاست‌گذاری‌های این کشور بر اساس تحقیر هست.
اصفهان۳۰۴۸۰۲۷۱۴:۵۷:۴۴ ۱۴۰۲/۲/۲۷
مگر تفاوت یک مکانیک خودرو با یک مکانیک انسان که پزشک نام‌گذاری کرده اند چیست . سواد و تلاش و دقت مکانیک بسیار بیشتر از جراح است و کوچکترین خطایی ک منجر به عدم کارکرد خودرو شود مکانیک مقصر و مجبور به رفع آن است . اما آیا جراح اینگونه است.
ناشناس۳۰۴۸۰۴۴۱۵:۲۱:۰۲ ۱۴۰۲/۲/۲۷
خوب چرا ظرفیت پزشکی را افزایش نمی دهید چرا ظرفیت دوره های تخصصی را افزایش نمی دهید چرا کارهای لازم را نمیکنید و فقط و فقط و فقط حرف می زنید
دکتر امیر خسین معینی۳۰۴۸۱۲۲۱۶:۰۹:۵۷ ۱۴۰۲/۲/۲۷
سلام. ای کاش قبل از اینکه صدای یک نفر بعنوان نماینده جامعه پزشکی بلند شود با چند نفر از پزشکان در مورد مسایل متعدد جامعه پزشکی گفتگو و انها منعکس میکردید.از عنوان مقاله چنین استنباط میشود تنها گروه بدون مشکل و مرفهان بدون درد جامعه پزشکان هستند.بطور خلاصه میگویم تصورات شما در مورد اکثریت گروه پزشکی درست نیست .
ناشناس۳۰۴۸۲۲۷۱۷:۲۴:۱۱ ۱۴۰۲/۲/۲۷
چیزی که در کامنتها نبود اینکه عملا بجز کشور عمان هیچ کشوری فارغ التحصیلان پزشکی ایران رو قبول نداره و اجازه کار نمیده و دوم اینکه فعلا تقریبا ۶۰ درصد جامعه مهندسی مهاجرت کرده و باقی نیز،در حال مهاجرات زیرا حقوق مهندس و پزشک در کشورهای توسعه یافته یکی است.... ولی چرا دائم از تهدید به مهاجرت پزشکان حرف می‌زنند مشخص نیست، البته هدف جلوگیری از افزایش ظرفیت کنکور (برای انحصار طلبی) و افزایش تعرفه هاست.... نگران نباشید پزشک از ایران مهاجرت نخواهد کرد چون جایی در خارج ندارد...
ناشناس۳۰۴۸۳۱۶۱۸:۵۴:۰۱ ۱۴۰۲/۲/۲۷
متاسفانه برخی پزشکان از مسیر انسانی و شرافت دور شده اند .
شهروند عادی جامعه۳۰۴۸۶۰۲۲۳:۳۹:۲۰ ۱۴۰۲/۲/۲۷
بنده حزب الهی و انقلابیم ولی واقعا جای تعجب و شگفتی داره که دولت انقلابی و خبرگزاری های انقلابی مثل الف، فارس و تسنیم و غیره مسایل مهم رو رها کردند و به فرع اشتباه چسبیدند. آقا با چه زبونی باید گفت دلال و دلال بازی و سفته بازی در خودرو و مسکن بیداد میکنه ولی اینو ول کردیم چسبیدیم به چهار تا پزشک از هشتاد میلیون چنتا پزشک مگه هست؟ آقا بذار درامدشون خوب باشه زحمت کشیدند هفت سال دکتری خوندند. چند سال شیفت دادند. اگه متخصص باشن دوباره هفت سال درس خوندن. جون مردم زیر دستشونه . بالاترین و بهترین درامدو باید داشته باشن . پزشک و معلم باید مرفه باشن و با ارامش به کارشون برسن ولی دلال و سفته باز بی هیچ زحمتی در یک معامله میلیاردی سود میکنه و ماحصل دلال بازی میشه تورم مسکن و تورم خودرو و غیره. و تمام نقدینگیها از تولید و اشتغال زایی میاد در زمینه سفته بازی و دلالی. الان جنگ حزب اللهی ها باید مبارزه با دلال بازی و سفته بازی باشه که برای قشر ضعیف جامعه مشکل درست شده و هم ابرو و حیثیت کشور و انقلاب داره هر روز با تورم نجومی خدشه دار میشه که پول ایران بی ارزش شده.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

    3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

    10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

    16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

    18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

    22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

    23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

    آخرین عناوین