چطور شد که «نصیری» اینطور شد؟!

  4020219113 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

مهدی نصیری سردبیر روزنامه کیهان در دهه هفتاد است که تقریبا از سال ۹۸ به بعد به چهره منتقد تبدیل شده است. در این گزارش ایسنا پلاس به سیر تغییر این روزنامه نگار سابق پرداخته است.

چطور شد که «نصیری» اینطور شد؟!

 «اگر از منظری واقع بینانه و دین‌مدارانه و خارج از سیطره مشهورات زمانه، به موضوع بنگریم، در خواهیم یافت که مهم‌ترین معضل ما در ارتباط با مسائل زنان، حاکمیت انگاره‌های غربی بر ذهنیت جامعه و طیف وسیعی از متدینین و حتی بعضا متفکران اسلامی است. فضاسازی‌های دنیای مدرن و التقائات مستمر غرب گرایان در موضوع زن و مسائل پیرامون آن، موجب فاصله گیری ناخودآگاه، تدریجی و روز افزون ما از آموزه‌های قرآنی و روایی در این باره شده است و در مواردی نیز دست به تفسیر و تاویل‌های ناقانون‌مند آیات و روایات زده‌ایم تا بر مشکل انطباق دین با مقتضیات و مشتهیات زمان و پاسخگویی به پرسش‌های روز فائق آییم و در زمره عقب ماندگان قرار نگیریم!»

این چند خطی که خواندید، مقدمه کتاب «جایگاه اجتماعی زن از منظر اسلام» نوشته «مهدی نصیری» چهره نام آشنا در عالم رسانه و سیاست است. او متولد سال۴۲ در دامغان است و تحصیلات حوزوی‌اش را در همان دامغان نزد پدرش که تحصیل کرده حوزه علمیه نجف و مجتهد بود، آغاز کرده است. نصیری در سال ۵۸ برای ادامه دروس حوزه به قم مهاجرت می‌کند و تا اواسط دهه ۶۰ علاوه بر تحصیل در حوزه عملیه قم به تحصیل در رشته‌های ادبیات و منطق در مدرسه علمیه رسالت (مدرسه علمیه رسالت در سال ۵۴ توسط آیت‌الله خویی تاسیس شده و از مدارس علمیه مشهور در قم است) می‌پردازد.

نصیری پس از انقلاب اسلامی و دریافت دیپلم در نهایت در رشته الهیات دانشگاه تهران قبول می‌شود. در همان سال‌ها یعنی در سال ۶۷ از سوی «سید محمد اصغری» سرپرست موقت روزنامه کیهان و موافقت «سیدمحمد خاتمی» نماینده وقت امام خمینی(ره) در موسسه کیهان، سردبیری این روزنامه به مهدی نصیری محول شد. تا پیش از این و تا سال۶۵ نصیری همچنان در قم مشغول به فعالیت بود. نصیری به دلیل محول شدن مسئولیت سردبیری روزنامه کیهان به وی، از تحصیل در دانشگاه تهران انصراف می‌دهد.

نصیری در دهه هفتاد

او درباره روزنامه نگار شدنش می‌گوید که «شاید ریشه‌های آن به دوران مدرسه و دبستان برگردد که درس انشاء را دوست داشتم و معمولا بالاترین نمره انشاء را در کلاس داشتم؛ در سال ۵۴ تحصیلات حوزوی را در دامغان آغاز کردم و در سه سال منتهی به پیروزی انقلاب در دوران نوجوانی در جریان تحولات سیاسی در قد و قواره آن سنین قرار داشتم. بعد از پیروزی انقلاب در دفتر نشر فرهنگ اسلامی دامغان که شامل کتابخانه‌ای بزرگ بود و در کنار آن فعالیت‌های فرهنگی دیگری از جمله انتشار نشریات غیرحرفه‌ای بود، جزوه‌ای را در نقد جریان امت و آقای دکتر پیمان منتشر کردم که اولین تجربه روزنامه نگاری غیرحرفه‌ایم بود. در همین ایام برخی از روزنامه‌ها و مجلات را دنبال می‌کردم که روزنامه کیهان و نشریه پیام انقلاب در راس آنها بود.»

تقریبا در یک الی دو سال پس از به عهده گرفتن مسئولیت سردبیری در روزنامه کیهان، دروس خارج از فقه آیت الله خامنه‌ای آغاز می‌شود و نصیری نیز در آن کلاس‌ها مشارکت می‌کند و از ۶۹ تا ۷۳ در دروس خارج از فقه آیت الله خامنه‌ای حضور فعالی داشته است.

او همچنین قصه ورودش به کیهان را اینگونه روایت می‌کند که «با مرحوم شهید شاهچراغی - از طلاب برجسته مدرسه حقانی و نماینده مردم دامغان در دوره اول و دوم مجلس شورای اسلامی-  که از سال ۶۱ از سوی آقای سید محمد خاتمی نماینده امام در موسسه کیهان به عنوان سرپرست این موسسه منصوب شده بود، رفاقت و ارتباط ویژه داشتم و ایشان پیشنهاد همکاری با موسسه کیهان و مجله زن روز را داد که من به دلیل ادامه تحصیلاتم در قم نپذیرفتم، اما به دلیل ارتباط مستمر با ایشان در جریان تحولات در موسسه کیهان قرار می‌گرفتم.  در همین ایام در قم با مرحوم محمد جواد صاحبی که با پیشنهاد شهید شاهچراغی دوماهنامه «کیهان اندیشه» را در قم راه اندازی کرده بود، ارتباط داشتم تا آن که در اسفند ۶۴ حادثه شهادت آقای شاهچراغی به همراه جمعی از نمایندگان مجلس که عازم جبهه بودند و هواپیمای‌شان توسط ارتش عراق مورد اصابت موشک قرار گرفت و ساقط شد، پیش آمد.

کیهان برای چهلم ایشان ویژه نامه‌ای منتشر کرد که از من نیز مقاله‌ای در آن چاپ شد. از این پس به نوشتن و ارسال مقاله برای کیهان ادامه دادم تا آن که در نیمه سال ۶۵ با پیشنهاد آقای صاحبی و حکم آقای ابراهیم اصغرزاده که قائم مقام فرهنگی آقای سید محمد اصغری (جانشین شهید شاهچراغی با حکم آقای خاتمی و موافقت امام خمینی) بود، به عنوان نماینده موسسه کیهان در حوزه علمیه قم منصوب شدم. وظیفه من در این سمت، ارتباط با اهل قلم و چهره های صاحب اندیشه حوزوی برای تولید مطالبی اعم از مقاله و گفت‌وگو برای نشریات موسسه کیهان و بویژه روزنامه کیهان بود. و البته در همین ایام تحصیل در حوزه را نیز که در پایان دوره سطح بود، دنبال می کردم. یک سال بعد در سال ۶۶ به پیشنهاد آقای سید محمد اصغری برای همکاری با روزنامه کیهان در تهران دعوت شدم و به تهران رفتم و به عنوان دبیر سرویس مقالات کارم را شروع کردم.»

در همین ایام بود که سلسله مقالات زمینه های صدور فتاوی امام را در نقد نوشته‌های آیت الله آذری قمی و مواضع روزنامه رسالت، در کیهان را نیز مهدی نصیری منتشر کرد که به گفته خودش با استقبال فراوانی مواجه شد. این مقالات همان سال در قالب یک کتاب از سوی انجمن اسلامی معلمان منتشر شد.

هفته نامه «صبح» و سرنوشت آن

نصیری در سال۷۰ با دستور رهبری، به سرپرستی موسسه کیهان منصوب می‌شود و تا سال۷۴ نیز در همان سمت باقی می‌ماند. در نهایت در نیمه سال۷۴ از مسئولیت خود در روزنامه کیهان استعفا داد. در همان سال، مهدی نصیری «نشریه صبح» را به شکل مستقل تاسیس کرد و تا سال۷۹ در آن نشریه فعالیت داشت. او در تمام سال‌های فعالیت رسانه‌ای منتسب به گرایش سیاسی چپ‌های مذهبی و حوزوی می‌شد با این وجود باز هم نصیری، خود را مخالف تندروهای مذهبی معرفی می‌کند.

یکی از اتفاقات مهم در نشریه صبح مهدی نصیری، انتشار دو گزارش در خصوص فساد مالی در وزارت پست و تلگراف و وزارت نیرو در دولت هاشمی رفسنجانی بود؛ او همچنین درباره هدفش از تاسیس هفته نامه صبح را اینگونه توضیح می‌دهد که «پس از ۷ سال سردبیری و مدیریت روزنامه کیهان از کار مطبوعاتی روزانه احساس خستگی می‌کردم و تمایل داشتم به صورت هقتگی و یا ماهانه روزنامه نگاری را دنبال کنم و البته در این مسیر به مباحث نظری و تئوریک هم علاقه بیشتری پیدا کرده بودم. از همین رو سراغ صبح رفتم. در صبح خط عدالتخواهی و ضد فساد اقتصادی را در کنار مباحث فرهنگی و تئوریک سیاسی دنبال می‌کردم.»

نصیری همچنین در یک گفت‌وگویی با ایرنا درباره تعطیلی هفته نامه صبح تعریف می‌کند که «در جریان انتشار گزارش‌های مستند و تحقیقی درباره تخلفات قانونی و فساد اقتصادی در مورد دو وزارت‌خانه دولت هاشمی رفسنجانی (وزارتخانه‌های ارتباطات و نیرو) که علی‌رغم دقت و صحت و استناد گزارش‌ها هیچ واکنش مفید و سازنده‌ای از دستگاه‌ها و نهادهای مسئول ندیدم، به این نتیجه رسیدم که انتشار این مطالب به مصلحت کشور نبوده و تنها از فساد و تخلف از قانون قباحت زدایی می‌کند. در اینجا بود که یکی از فلسفه‌های مهم انتشار صبح در ذهن من منتفی شد. البته باید همین‌جا اشاره کنم که تخلفات آن دو وزارتخانه در برابر مفاسد سهمگینی که ظرف دو دهه اخیر اتقاق افتاد واقعا ناچیز بود که به نظرم نتیجه عدم برخورد با قوه قضاییه و نهادهای حسابرسی با همین تخلفات کوچکتر بود که منجر به تخلفات کلان و بزرگ بعدی شد. در زمینه مسائل و مباحث فرهنگی هم به این جمع بندی رسیده بودم که باید به کارهای نظری و تئوریک پرداخت تا بتوان برای ایران و جمهوری اسلامی آینده بهتری را ترسیم کرد. بر اساس این دو عامل و برخی عوامل دیگر مانند فشارهای مالی برای ادامه کار، صبح را تعطیل کردم و به حوزه برگشتم.»

نصیری و مواضعش در کیهان و سایر رسانه‌ها

نصیری در سال‌های فعالیتش در کیهان نیز سرمقاله‌ای تقریباً جنجالی با عنوان«آفت جامعه اسلامی: خشونت اجتماعی و عطوفت اقتصادی» دارد که در آن به مسئله برخوردهای تند با پوشش مردم در همان اوایل دهه هفتاد پرداخته بود. نصیری آن‌گونه که خودش می‌گوید هیچ‌گاه موافق اعتراضات علیه شل حجابان در آن سال‌ها نبوده و می‌گوید «در دوران کیهان هیچ‌گاه از حرکت‌ها و تظاهرات علیه شل حجابی حمایت نکردم و باری که تظاهرات گسترده‌ای علیه شل حجابی در سال ۶۹ صورت گرفته بود و همه روزنامه‌ها و رسانه‌ها پوشش گسترده‌ای داده بودند، باز هم کیهان از پوشش این خبر در صفحه اول خودداری کرده بود که با نامه اعتراضی آقای خاتمی به عنوان نماینده رهبری مواجه شدم.»

اما نکته قابل توجه درباره بررسی مواضع قدیمی‌اش این است که نوشته‌های مهدی نصیری از آرشیو برخی رسانه‌هایی که او در آن‌ها فعالیت داشته، تقریباً از دسترس خارج شده است. یعنی فهمِ تغییر موضع او و درک مهدی نصیری دهه هفتاد و نصیری امروز به راحتی امکان پذیر نیست چرا که آخرین یادداشت باقی مانده از آرشیو یادداشت‌هایش در سایت‌های روزنامه‌ها، مرتبط به یادداشتی در سال ۹۷ برای روزنامه رسالت با عنوان «داروغه دهه شصت و آزادی‌خواه دهه نود» است؛ در این یادداشت به روزنامه کیهان و موضع آن در مخالفت با فیلتر تلگرام پرداخته است و گزاره‌هایی در اتهام روزنامه جمهوری اسلامی به عنوان داروغه رسانه در دهه شصت آورده است. نصیری در این یادداشت آورده است «ضمناً باید به روزنامه جمهوری آزادی‌خواه و طرفدار فضای باز رسانه‌ای امروز با مدیر مسئول محترم همان سالها، یادآور شد که در دهه شصت روزنامه جمهوری اسلامی معروف به انجمن اسلامی مطبوعات بود؛ یعنی مانند انجمن‌های اسلامی کم ظرفیت برخی ادارات در دولت آقای مهندس موسوی، نقش محتسب و داروغه را ایفا می‌کرد تا کسی در مطبوعات دست از پا خطا نکند و این داروغگی تا اوایل دهه هفتاد هم ادامه پیدا کرد و یکی از مواردش آنجا بود که در مقاله‌ای خطاب به شهید آوینی سردبیر مجله سوره (چهار ماه قبل از شهادت) به خاطر چاپ داستانی نوشت: آقای سردبیر به خدا هم فکر کنید! و در آن مقاله البته سیاستهای حوزه هنری با مدیریت آقای زم را هم (که احتمالا الان به خاطر نقش فعال آقا زاده اش در تلگرام از دوستان روزنامه جمهوری اند) به باد انتقاد گرفت.» نصیری باز هم اما در تمام این سال‌ها در روزنامه مشرق جایگاه خود را داشته است.

نصیری در دهه هشتاد

نصیری همچنین در سال ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۸۴ به معاونت سیاسی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه سراسر کشور منصوب شد. پس از پایان دوره فعالیتش در معاونت سیاسی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، معاونت فرهنگی دفتر رهبر جمهوری اسلامی در امارات را از آن خود کرد و تا سال ۱۳۸۸ در امارات ماند. زمانی که در امارات حضور داشت کارشناسی ارشد حقوق خصوصی را از دانشگاه پیام نور را کسب کرد. مهدی نصیری پس از بازگشت به ایران بار دیگر به قم بازگشت و در کلاس‌های درس آیت‌الله وحید خراسانی حضور پیدا کرد.

روند تغییرات نصیری

او روند تغییر دیدگاه‌های سیاسیس را در جریان تجربیات کاری و مطالعات و گفت وگوهای بیشتر می‌داند و می‌‎گوید که امکان تحقق یک اتوپیای دینی را منتفی دیده است. همچنین مساله سیطره مدرنیته و تجدد را دریافته و به مباحث کلامی و فقهی عصر حیرت رسیده است. پس از آن نیز به اهمیت آزادی انتخاب مردم در امر دین و حکمرانی دینی و عدم مشروعیت هر گونه تحمیل التفات تامی پیدا کرده است و به اضافه برخی عوامل دیگر از جمله ناکامی‌های عینی و عملی جمهوری اسلامی چهار دهه اخیر را موثر در دیدگاه‌های سیاسی کنونی‌اش می‌داند؛ او می‌گوید که «پشیمانی من از نوع پشیمانی همه چهره‌ها و عناصر سیاسی و مذهبی و انقلابی است که از آغاز انقلاب به این سو و به تدریج و با گذشت زمان به دلیل فقدان دانش و تجربه کافی و نیز عدم درک جامع از مساله حکمرانی و نیز اقتضائات زمانه دچار دگرگونی و تحول در نظر و عمل شدند. من همیشه مستقل اندیش بوده‌ام و از این که آدم وفادار و وابسته به یک جناح و جریان قلمداد شوم، اجتناب کرده‌ام اما در مجموع اکنون با بسیاری از مواضع اصلاح طلبان در مقایسه با مواضع بسته، راکد، غیر مردمی و اقتدار طلبانه طیف گسترده‌ای از اصولگرایان احساس هم‌دلی و هم‌فکری بیشتری دارم.»

به نظر نصیری آینده فکری و تحولات کشور در عرصه‌هایی رو به تعالی و تکامل است؛ او معتقد است که «تجربه جمهوری اسلامی زمینه بسیاری از بازاندیشی‌ها و عمیق نگری‌های فکری و تئوریک را فراهم کرده است. بسیاری اکنون به این جمع بندی رسیده‌اند که باید قرائتی جامع‌تر، عقلانی‌تر و انسانی‌تر از دین ارائه بدهند تا بتوانند با ایدئولوژی‌های مدرن هماوردی کنند و در مقابل سیل الحاد و دین گریزی و دین ستیزی دوام بیاورند.» مهدی نصیری اخیراً مناظره‌ای اینترنتی با علی علیزاده فعال سیاسی مستقر در خارج از کشور داشته که جنجال‌هایی برای او نیز به همراه داشته است؛ او در اظهارات اخیرش در این مناظره به حصر میرحسین موسوی، حجاب، مسئله گسترده مهاجرت و دو قطبی‌های زیان بار اجتماعی پرداخته و به برخی نیز اتهاماتی وارد کرده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۳۶۰۸۷۲۰:۲۷:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۱۹
حضرت علی می فرماید نگو کی میگه ببین چی میگه. تغییر مواضع نصیری و اغلب جمعیت جوان ایرانی در این سالها نتیجه خودانتقادی و آگاهی روزافزون جامعه نسبت به مسائل مختلف و رفع تنگ نظری هاست.
ناشناس۳۰۳۶۴۹۱۰۵:۳۱:۲۸ ۱۴۰۲/۲/۲۰
افراط و تفریط عقل را ضایع و فُسیل میکند.متاسفانه نصیری هم در ابتدا و هم در میانه‌ی راه شدیداً دچار این عارضه بوده و هست. خدا عاقبت و عقوبتش را بخیر کند
ناشناس۳۰۳۶۶۲۲۰۸:۳۳:۴۷ ۱۴۰۲/۲/۲۰
من با بسیاری از تحلیل های نصیری موافقم و راه حل مشکلات کشور می دانم
حسن۳۰۳۶۵۷۴۰۸:۰۱:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۲۰
هر تغییر نظری درست نیست.هر جمود فکری هم پسندیده نیست.اینکه آقای نصیری در یک کلیپ که خودم ازش دیدم صراحتا به استناد روایتی از امام صادق نداشتن حجاب رو برای زن مسلمان لازم نمی دانست عمق تفکر اشتباه و تفریطی ایشون رو نشون میده.مگر مراجع این موضوع رو نمیدونن؟؟؟ چطور اونها این موضوع رو اعلام نمیکنن ولی ایشون میگه؟؟؟ درسته که عملکرد خیلی از مسئولین در حد و اندازه های جمهوری اسلامی و مردم نبوده ولی خودم هیچوقت این رفتارها رو ملاک قرار نمیدم و همه چیزو از منظر اسلام و احکام و شرع میسنجم.این روزها اونقدر شبهه و دروغ و تهمت زیاد شده که نباید هر خبری و هر هر تحلیلی رو قبول کرد
مهدی۳۰۳۶۰۹۹۲۰:۳۸:۱۹ ۱۴۰۲/۲/۱۹
نصیری راه رو پیدا کرده مثل اکثریت قاطع مردم بعدشم حرفاش اظهرمن الشمس و واضح بین همه مردم هست و همه همینارو میگن کجای حرفاش ایراد داره؟
ناشناس۳۰۳۶۳۷۷۰۰:۰۱:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۲۰
احسنت
ناشناس۳۰۳۷۰۲۳۱۲:۰۱:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۲۰
مردم یعنی بی دین شده اند؟ از طرف خودت حرف بزن و مشکلات اقتصادی و... را هم به چیزهای دیگر ربط ندهید که سیاسی کاری کنید
ناشناس۳۰۳۶۱۰۵۲۰:۴۵:۲۴ ۱۴۰۲/۲/۱۹
دنیا پرستی خیلی قدرت دارد و خیلی ها دوام نمی آورند در مقاومت از ان
عمران۳۰۳۶۳۹۲۰۰:۲۸:۰۰ ۱۴۰۲/۲/۲۰
اگر دنیا پرست بود نباید تغییر میکرد که از انواع اقسام رانتهای سیاسی تبلیغاتی و مالی با حضور در سیستم قدرت بهره ببرد.
امید۳۰۳۶۶۷۹۰۹:۱۱:۲۰ ۱۴۰۲/۲/۲۰
اتفاقا فکر میکند که دنیایش در این طرف تامین تر است
ناشناس۳۰۳۶۱۱۷۲۱:۰۲:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۱۹
فقط نصیری نیست
ناشناس۳۰۳۶۱۲۰۲۱:۰۵:۴۷ ۱۴۰۲/۲/۱۹
بارزترین ویژگی نصیری همان عدم تعلق به یک جریان خاص داشتن است و این از نظر من نوعی آزادگی و پرهیز از تملق گویی و مقام پرستی است. ضمن اینکه این مطلب طوری تنظیم شده انگار نصیری از دنیا رفته الف بعنوان یک رسانه خیلی راحت میتواند از نصیری برای یک مصاحبه در خصوص روند تحولات اندیشه اش دعوت بعمل آورد
ناشناس۳۰۳۶۱۴۸۲۱:۳۰:۴۷ ۱۴۰۲/۲/۱۹
نمیدونم چرا این شخص باید مهم باشه؟! دانشمنده؟! مجتهده؟! سیر فکری یک آدم معمولی که هیچ برجستگی نداره چرا برای رسانه ها مهم شده؟! .
ناشناس۳۰۳۶۱۷۸۲۱:۴۹:۵۲ ۱۴۰۲/۲/۱۹
واقعا برای کسانی که دنیا و آخرت شان را برای آباد کردن و به قدرت رسیدن دیگران تباه میکنند متاسفم. قطعا طعم ذلت را خواهند چشید.
ناشناس۳۰۳۶۲۰۰۲۲:۰۸:۰۸ ۱۴۰۲/۲/۱۹
حرفهاى آقاى نصيرى گوياى بسيارى از مشكلات و كج روى ها و كج فهمى ها است بهرحال ايشان چيزهايى را ميداند و ميفهمد كه عامه مردم خبر ندارد و ايشان بر مبناى دانسته ها و فهمشدر امروز نظر خود را بيان ميفرمايد
ناشناس۳۰۳۶۳۴۳۲۳:۴۰:۲۰ ۱۴۰۲/۲/۱۹
باید سؤال کرد چرا دیگران مانند مهدی نصیری دچار تحول فکری نشدند. مهدی نصیری قطعا یک چیز نداشت . توهم خود حق پنداری!
رهیافته۳۰۳۶۳۷۸۰۰:۰۵:۰۵ ۱۴۰۲/۲/۲۰
آقای نصیری با شهامت از راه نادرست گذشته اش برگشته و زبان به حقیقت گویی گشوده
ناشناس۳۰۳۶۴۶۵۰۲:۳۲:۵۷ ۱۴۰۲/۲/۲۰
مردم همه چیز را خیلی زودتر و بهتر متوجه می شوند و تعجب آور اینست که نخبگان در واقع به دنبال مردم حرکت می کنند.
ارزنده۳۰۳۶۴۷۰۰۳:۰۴:۵۹ ۱۴۰۲/۲/۲۰
سلام آگاهی وآگاهی بخشی آقای نصیری قابل تقدیر است.فارغ از اینکه دیدگاه ایشان به کدام طیف سیاسی کشور نزدیک یا دور است.
حسن۳۰۳۶۴۸۴۰۵:۱۲:۲۰ ۱۴۰۲/۲/۲۰
سطحی نگری و کم سوادی آقای نصیری در مناظره با آقای غرویان مشخص شد. امان از علم ناقص.
مهران۳۰۳۶۴۹۵۰۵:۴۹:۵۶ ۱۴۰۲/۲/۲۰
کسی که یه زمانی عکس مادام کوری رو در روزنامه اش میگفت باید با روسری گذاشته بشه امروز از این ور بوم افتاده به قول امام علی جاهل را نمیبینی مگر به افراط و تفریط ، البته عجیب نیست یه نگاهی به افراطی های اول انقلاب بکنید از اکبر گنجی تا حجاریان تا محمد خاتمی و موسوی و تقریبا تمام افراد به ظاهر روشنفکر امروز و تفریط های امروزشون رو هم ببینید مادر من مدیر مدرسه بود میگفت بخشنامه از طرف وزارت اموزش و پرورش اقای میرحسین اومده بود که هیچ دختری حق ندارد جوراب سفید بپوشد و در صورت پوشیدن برخورد شود حالا همون افراطی ها برای مردم ایران نسخه روشنفکری میپیچن
ناشناس۳۰۳۶۵۹۰۰۸:۱۳:۲۹ ۱۴۰۲/۲/۲۰
حرفاشو نقد کنید نه تخریب
ناشناس۳۰۳۶۵۹۶۰۸:۱۵:۳۱ ۱۴۰۲/۲/۲۰
لطفا صحبتهاش رو پخش کنید.
ناشناس۳۰۳۶۶۲۴۰۸:۳۴:۴۱ ۱۴۰۲/۲/۲۰
آقای نصیری مانند بسیاری از اصلاح طلبان در صحبتها و مناظرات شان از گزاره هایی استفاده میکنند که قابل اثبات یا نفی نیست، تقریبا از ابتدای انقلاب تا کنون تصمیم گیری های اساسی دست اینگونه افراد بوده و جالب این است که همواره به جای پاسخگویی، طلبکار هستند.
ناشناس۳۰۳۶۷۲۰۰۹:۳۱:۱۴ ۱۴۰۲/۲/۲۰
ملاک حال فعلی افراد است یعنی مهم نیست گذشته چی بوده و چی گفته یعنی الان چطور فکر می کنه ....
لیلا۳۰۳۷۹۲۶۲۱:۱۴:۵۲ ۱۴۰۲/۲/۲۰
در مورد کسانیکه نسبت به سیاست‌هایی منتقدند طوری حرف میزنید انگار که وبا گرفتن. اگه همه مسئولین به اندازه این آقا جسارت پذیرش خطاها رو داشتین شاید مملکت درست میشد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  4. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  7. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  8. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  9. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  10. درباره توبه تتلو

  11. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  12. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  13. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  14. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  15. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  16. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  17. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  18. تضادی عجیب و پر ابهام!

  19. تنوری که هنوز سرد است...

  20. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  21. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  22. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  23. دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

  24. پاسخ طحان‌نظیف به انتقادات روحانی از شورای نگهبان/ رقیب جدید قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم

  25. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

آخرین عناوین