بازی دوباره غرب با یک کارتِ تکراری

گروه جهان الف،   4020215065 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

«دلیلی ندارد که روس ها برای تقابل سخت با دشمن خود یعنی اوکراین در میدان های جنگ با این کشور، دلیل و بهانه بتراشند و در این زمینه حمله پهپادی به کرملین را به مثابه یک عملیات فریب از سوی خود برجسته سازند. با این حال، طرف مقابلِ روس ها شاید از این طریق سعی داشته تا پیام های خاصی را به طرف روسی برساند و اینطور نشان دهد که ابزارهای متنوعی را جهت تحمیل هزینه های سنگین به کرملین در دست دارد».

بازی دوباره غرب با یک کارتِ تکراری

به گزارش الف؛ به تازگی در بحبوحه جنگ اوکراین، وقوع اقدامی قابل تامل، توجه بسیاری از جریان های سیاسی و رسانه ای بین المللی را به خود جلب کرده است. در این راستا، دولت روسیه اخیرا از حمله 2 پهپاد به کاخ کرملین با هدف آنچه ترور "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه عنوان شده خبر داده است. حمله ای که بر اساسا آنچه مقام های روسیه گفته اند، به دلیل فعال شدن سامانه های دفاع الکترونیک و اختلال در عملکرد پهپادهای مهاجم، خنثی شده و نتیجه ای را به همراه نداشته است. 

با این حال، دولت روسیه بلافاصله انگشت اتهام را به سمت اوکراین نشانه گرفته و شخص ولادیمیر زیلنسکی رئیس جمهور این کشور را عامل اصلی انجام حمله مذکور معرفی کرده است.  روسیه از نقش آمریکایی ها نیز در جریان این حمله خبر داده است. اگرچه هم مقام های ارشد اوکراینی و هم مقام های آمریکایی به ویژه وزیر خارجه و سخنگوی شورای امنیت ملی این کشور، هرگونه دست داشتن در حمله مذکور را رد کرده اند. با این حال، اینطور به نظر می رسد که در قالب این حمله، جهان غرب بار دیگر از یک کارت تکراری خود استفاده کرده است. 

تنها اندکی پس از انجام حمله پهپادی به کرملین، جریان های سیاسd و رسانه ای غربی به نحو گسترده ای مانور خود را معطوف به این مساله کردند که این حمله، می تواند کارِ خود کرملین باشد. این جریان ها و تحلیلگران فعال در آن ها به طور خاص به این نکته اشاره داشته اند که روسیه با طرح این مساله که حمله مذکور کارِ اوکراین و دولت آمریکا است، سعی دارد تا مقدمه چینی های لازم را برای خود جهت انجام یک حمله بزرگ علیه اوکراین، با فرا رسیدن فصول گرم سال، انجام داده باشد. با این حال، این استدلال از دو منظر چندان منطقی نیست. اول اینکه بر اساس اسناد افشا شده اخیر پنتاگون، این نکته کاملا آشکار شده که نیروهای نظامی اوکراینی در جریان جنگ با روسیه در شرایط کنونی، در موقعیتی ضعیف(چه از حیث نیروی انسانی و چه توان تسلیحاتی) قرار دارند. 

با این حال در جبهه مقابل، ارتش روسیه با توجه به وسعت بیشتر به نسبت ارتش اوکراین و البته توان تسلیحاتی بیشتر، از ظرفیت های قابل ملاحظه ای جهت انجام حملات گسترده به اوکراین با فرارسیدن فصول گرم سال برخوردار است. توجه داشته باشیم که وجود گل و لای شدید در فصول سرد سال به دلیل بارشهای مکرر برف و باران در اوکراین، یکی از موانع جدی عملیات های نظامی علیه اوکراین در فصول مذکور است. از این رو، روس ها اساسا از توان و موقعیت تهاجم به اوکراین برخوردار هستند و نیازی به بهانه جویی ندارند. 

دوم اینکه وقتی از جنگ میان دو کشور صحبت می کنیم، اینکه بگوییم یک کشور به دنبال بهانه است تا به طرف مقابلِ خود در میدان های نبرد حمله کند، چندان منطقی به نظر نمی رسد زیرا اساسا منطق جنگ و منازعه سختِ نظامی، بر حمله و ضدحمله استوار است و بهانه جویی در این رابطه و استناد به وقایعی نظیر حمله به کرملین جهت گسترده کردن دامنه جنگ از سوی روسیه علیه اوکراین چندان منطقی به نظر نمی رسد. با این همه، از چشم اندازی کلان نیز باید به رویدادی که چندین ماه قبل روی داد و جریان های سیاسی و رسانه ای غربی به نحو گسترده ای آن را هم به روس ها نسبت دادند، اشاره داشت. 

رویداد مذکور چیزی جز انفجار در خط لوله نورد استریم نیست. جالب اینکه جریان های سیاسی و رسانه ای غربی به نحو گسترده ای خودِ روس ها را عامل انفجار خط لوله مذکور معرفی کردند با این حال، با طرح استدلال های مختلف در ادامه راه و البته آشکار شدن برخی شواهد، نشان داده شد که تا چه اندازه این استدلال که خودِ روسیه در پس حمله مذکور بوده، بی پایه بوده است. در این راستا، اول اینکه روسیه به مساله انتقال انرژی‌اش به غرب به مثابه یک اهرم موثر برای خود می نگریست و به هیچ عنوان منطقی نبوده که بخواهد اهرم موثر خود را بی‌اثر سازد. با این حال، به طور خاص دولت آمریکا سال ها با ایجاد خط لوله نورد استریم مخالفت می کرد و البته که در نتیجه از کار افتادن آن نیز این فرصت را پیدا کرد تا خود به تامین کننده اصلی گاز اروپا با تعرفه هایی که مطلوبش است اقدام کند. مساله ای که ثروت قابل توجهی را نیز برای آمریکا(در ماه های اخیر) به بار آورده است. 

دوم اینکه تنها اندکی پس از انفجار در خط لوله نورد استریم، لیز تراس وزیر خارجه و نخست وزیر سابق بریتانیا در پیامی مشکوک به وزیر خارجه آمریکا آنتونی بلینکن می گوید که "کار انجام شد". مساله ای که موجب شد تا بسیاری از ناظران و تحلیلگران، بریتانیا و آمریکا را در ماجرای خرابکاری درخط لوله نورد استریم به عنوان مقصران اصلی معرفی کنند. با این همه، جالب است که هنوز هم کشورهای غربی در مورد رویداد مذکور موضعی مبهم را در پیش گرفته اند. از این منظر، اینکه اکنون نیز این طیف ها می گویند که حمله پهپادی به کرملین کارِ خود دولت روسیه بوده است، از هیچ استدلال و بنیان منطقی برخوردار نیست. 

زیرا دلیلی ندارد که روس ها برای تقابل سخت با دشمن خود یعنی اوکراین در میدان های جنگ با این کشور، دلیل و بهانه بتراشند. با این حال، طرف مقابلِ روس ها شاید از این طریق سعی داشته تا پیام های خاصی را به طرف روسی برساند و اینطور بگوید که ابزارهای متنوعی را جهت تحمیل هزینه های سنگین به کرملین در دست دارد. مساله ای که شاید بتواند طرف روسی را به انعطاف بیشتر در مورد تصمیمات آتی خود در میدان های جنگ اوکراین رهنمون سازد. این مساله به ویژه در شرایطی که جهان غرب نیز بر اساس اسناد و شواهد گوناگون در حمایت از اوکراین در میدان های جنگ این کشور با روسیه مردد شده، از اهمیت بیشتری برخوردار می شود.  

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۳۰۹۲۸۱۶:۵۲:۳۶ ۱۴۰۲/۲/۱۶
قبل حمله به کاخ روسیه رئیس دفتر زلنسکی عکس موشک در تلگرامش گذاشت و بعد مدت کوتاهی پاک کرد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  2. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

  3. دستور بسیج همه امکانات برای یافتن دختر ۲۴ ساله در میامی

  4. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  5. دستورالعمل دادستانی کل کشور درباره طرح نور به زودی ابلاغ می‌شود

  6. ساخت و ساز در پارک لاله با ورود شورای شهر متوقف شد

  7. وزارت بهداشت: محموله روغن آلوده به سموم مجوز مصرف ندارد

  8. رئیس‌جمهور: منزوی کردن زنان را قبول نداریم

  9. مصرف انرژی کشور دو برابر استاندارد مصرف جهانی است

  10. سفیدشویان غرب  مشغول کارند

  11. بازگشت شاخص‌های پولی به پیش از تحریم

  12. دستور ویژه رئیسی برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری

  13. دختربچه ۱۰ ساله همبازی‌اش را سلاخی کرد

  14. بهادری: دولت در حوزه تسهیلات تکلیفی با کسی شوخی ندارد

  15. غربی‌ها قبل‌از عملیات وعدهٔ صادق به ما گفتند اگر می‌زنید، محکم نزنید!

  16. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی : حج به صحنه برائت از طواغیت تبدیل می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. درباره توبه تتلو

  8. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  9. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  10. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  12. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  13. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  14. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  15. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  16. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  17. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  18. تنوری که هنوز سرد است...

  19. ایثارگران را بدنام نکنید !

  20. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  21. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  22. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  23. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  24. دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

  25. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

آخرین عناوین