پاداش صرفه‌جویی در مصرف برق ۲۰ برابر شد/ پاداش میلیونی برای ساکنان مناطق گرمسیر

  4020212102

طرح اختصاص پاداش صرف جویی در مصرف برق امسال هم در حالی اجرایی می‌شود که این پاداش نسبت به سال گذشته ۲۰ برابر شده به طوری که مشترکان با کاهش ۱۰۰ کیلووات ساعت برق در مناطق عادی ۱۵۰ هزار تومان و در مناطق گرمسیر حدود یک میلیون تومان پاداش می‌گیرند.

پاداش صرفه‌جویی در مصرف برق ۲۰ برابر شد/ پاداش میلیونی برای ساکنان مناطق گرمسیر

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سال‌های گذشته به دلیل اینکه صنعت برق متناسب با افزایش میزان مصرف توسعه پیدا نکرده بود، دچار یک ناترازی قابل‌توجهی بین تولید و مصرف برق بودیم؛ به طوری که تابستان سال ۱۴۰۰ از اردیبهشت‌ماه تا پایان شهریورماه خاموشی‌های گسترده‌ای رخ داد که بخشی از آن با برنامه و بخشی هم بدون برنامه اتفاق می‌افتاد.

خاموشی‌های تابستان ۱۴۰۰ تجربه تلخی برای مردم رقم زده بود و دولت سیزدهم پس از اینکه سکان مدیریت کشور را به دست گرفت برای تامین انرژی (برق) مورد نیاز کشور برنامه ریزی کرد به طوری که تابستان ۱۴۰۱ در حالی که مردم منتظر اعلام برنامه خاموشی بودند اما خبری از قطعی برق نشد.

وزارت نیرو برای تامین برق مورد نیاز برنامه‌های متعددی را در دستور کار خود قرار داد که افزایش ظرفیت و توسعه نیروگاه‌ها و مدیریت مصرف مشترکان دسته‌بندی می‌شد. در بخش مدیریت مصرف برق بخش خانگی دو سیاست کلی وجود دارد که یکی اجرای قانون افزایش پلکانی مصرف برای پرمصرف‌ها و دیگری طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی است.

«علی اکبر محرایبان» وزیر نیرو روز گذشته از ۲۰ برابر شدن پاداش صرفه جویی برق در سال جاری خبر داد و گفت: هر ساله حدود یک میلیون مشترک جدید به تعداد مشترکان برق کشور افزوده می‌شود. به دنبال رشد سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و افزایش تعداد مشترکان خانگی شاهد رشد قابل‌توجه مصرف برق در کشور هستیم، در حالی که متناسب با تقاضای برق، شاهد افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها نبودیم.

به گفته وی، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به طور متوسط سالانه ۱۶۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور افزوده شد، در حالی که نیاز کشور بیش از این است که خاموشی برق در تابستان‌های متعدد رخ می‌داد و در کنار آن محدودیت‌های مصرفی در بخش‌های دیگر اعم از صنعت، کشاورزی و خانگی اعمال شد.
  
محرابیان با بیان اینکه اردیبهشت تا پایان شهریور سال ۱۴۰۰، خاموشی‌های متعددی و بعضاً بدون برنامه رخ می‌داد، گفت: چنانچه در تابستان ۱۴۰۱ در راستای مدیریت مصرف برنامه‌ریزی نمی‌شد، بی‌تردید زمانی معادل یک‌چهارم شبانه‌روز در اوج مصرف برق (معادل ۶ ساعت) در همه بخش‌ها اعم از خانگی، صنعتی، کشاورزی، عمومی، اداری و غیره خاموشی برقرار می‌شد.

وزیر نیرو گفت: با برنامه‌ریزی ۱۰۰ اقدام، شاهد رشد قابل‌توجهی در تأمین انرژی بخش‌های خانگی و صنعت بودیم که یکی از مولفه‌های مهم برای عبور از پیک تابستان ۱۴۰۱، همکاری و مشارکت مردم بود که با کاهش مصرف برق در بخش خانگی همراه شد.
وی توضیح داد: اقدامات انجام شده در تابستان ۱۴۰۱، سبب شد هیچ‌گونه خاموشی در بخش خانگی رخ نداد و در بخش‌های دیگر نیز با ارائه میزان قابل‌توجهی انرژی نتایج خوبی را رخ داد؛ به‌طوری‌که در تیر و مرداد سال گذشته تولید صنعت فولاد ۳۰ تا ۶۰ درصد رشد کرد.

به گفته وزیر نیرو اگر برای تابستان ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی نمی‌کردیم باید تا ۶ ساعت خاموشی اعمال می‌شد، زیرا مصرف در فصل گرم حدود ۷۰ هزار مگاوات است که کسری ۲۰ هزار مگاواتی (۲۵ تا ۲۷ درصد) ناترازی در صنعت برق باید رخ می‌داد.
بر اساس این گزارش، وزارت نیرو در راستای تشویق مشترکان برای صرفه جویی در مصرف امسال هم از ابتدای خردادماه تا انتهای شهریور ماه طرح اختصاص پاداش به مشترکان را اجرایی می‌کند که نسبت به سال گذشته وسیع‌تر است و همه مشترکان خانگی می‌توانند در آن مشارکت داشته باشند.

مشترکان امسال با صرفه جویی در مصرف برق به ازای هر کیلوات ساعت تا ۲ هزار تومان معادل ۲۰ برابر هزینه فروش برق پاداش صرفه‌جویی می‌گیرند؛ این پاداش نسبت به سال گذشته رشد ۲۰ برابر داشته است و شامل همه مشترکان خواهد شد.

میزان پاداش در نظر گرفته شده بسته به میزان مصرف برق متفاوت است و مشترکانی که میزان مصرف خود را الگوی مصرف کاهش دهند تا ۲ هزار تومان مشمول پاداشت می‌شوند، البته هر چه میزان مصرف بیشتر باشد رقم پاداش هر کیلووات‌ساعت برق نیز کمتر می‌شود.

بنا بر این گزارش، طرح پاداش صرفه‌جویی در مصرف برق در سال گذشته تنها برای مشترکان با مصرف زیر الگو اجرایی شد به طوری که سال گذشته ۴۰ درصد مشترکان برق مشمول پاداش شدند که ۱۳۵۰ میلیارد تومان به آنها اختصاص یافت؛ علاوه بر آن ۸ میلیون مشترک نیز قبض رایگان دریافت کردند و یا از وزارت نیرو بستانکار شدند.

اجرای این طرح در سال گذشته نتایج خیره‌کننده‌ای داشت و با مشارکت مردم کاهش ۳.۵ درصدی مصرف در بخش خانگی را رقم زد که به دنبال اجرای موفق طرح مدیریت مصرف هیچ خاموشی رخ نداد.

تابستان امسال و از ابتدای خرداد تا پایان شهریور همه مشترکان خانگی می‌توانند باصرفه جویی در مصرف برق از پاداش برخوردار شوند. مبنای محاسبه پرداخت پاداش میزان کاهش مصرف برق نسبت به دوره مشابه پارسال است. مثلاً اگر مصرف خرداد سال گذشته یک مشترک ۳۰۰ کیلووات‌ساعت بوده و مصرف خرداد امسال او به ۲۰۰ کیلووات ساعت برسد؛ این مشترک برای کاهش ۱۰۰ کیلو وات ساعت برق پاداش می‌گیرد که این پاداش در مناطق عادی ۱۵۰ هزار تومان پاداش و در مناطق گرمسیر حدود یک میلیون تومان است.

این پاداش‌ها در قبض برق مشترکان درج می‌شود و آنها برای دوره‌های بعدی بستانکار خواهند شد، البته وزیر نیرو در مورد پرداخت نقدی پاداش نیز اعلام کرد که در حال بررسی فنی این موضوع هستند و اگر امکان داشته باشد پاداش تعیین شده به صورت نقدی به مشترکان پرداخت خواهد شد.

بر اساس اعلام وزارت نیرو، مشترکانی که در مناطق عادی زندگی می‌کنند و الگوی مصرف برق آن‌ها ۳۰۰ کیلووات است، می‌توانند تنها با استفاده از دور کند کولر آبی به میزان ۱۰۰ کیلووات کاهش مصرف برق داشته باشند؛ همچنین ایجاد سایه‌بان برای کولر، عدم استفاده از دستگاه‌های برقی غیرضرور، کاهش مصرف در ساعات ۱۴ تا ۲۱ و نیز رعایت دمای آسایش یعنی دمای ۲۴ درجه از جمله اقداماتی است که می‌تواند به کاهش مصرف برق خانواده‌ها کمک کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  18. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  21. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  22. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  23. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین